Bij een andere kerk op bezoek

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Zolderworm »

Rechtuit schreef:
Titus schreef:En weer speelt de beperkte kennis van datgene wat je wil veroordelen een rol in je negatieve beeldvorming. Verdiep je eens in de verschillende vormen van kloosters en het kloosterleven in de verschillende kloosterordes.
Verstandige en wijze opmerking. :idea:
Nou ja, Biker geeft, volgens mij, gewoon aan dat het kloosterleven niet meer is dan een jezelf buiten de maatschappij stellen en heerlijk opgaan in je eigen religiositeit. Zo kan ik natuurlijk ook religieus zijn: alle moeilijkheden en vervelende dingen uit de weg gaan en lekker met jezelf bezig zijn. Je hoeft je echt niet in al die kloosterorden te verdiepen, om te zien dat dit niet goede manier is. Ik zou zeggen: God plaatst ons niet voor niets in de wereld. Dat is de plek waar wij moeten zijn, willen wij de door hem bedoelde groei kunnen doormaken. Anders blijft het altijd maar ten dele. Waarbij nog eens het feit komt dat dingen als het celibaat in de praktijk vrijwel altijd leiden tot een kortzichtig onderdrukken zonder wezenlijke transformatie, met alle psychologische en geestelijke kwalijke gevolgen vandien.
Only dead fish go with the flow

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Klopt.
Ascese is niet Christelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:God plaatst ons niet voor niets in de wereld. Dat is de plek waar wij moeten zijn, willen wij de door hem bedoelde groei kunnen doormaken. Anders blijft het altijd maar ten dele.
Daar ben ik het roerend mee eens.

Een klooster is ervoor bedoeld om even tot rust te komen als je de normale wereld tijdelijk niet aankunt.
Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.

Titus

Bericht door Titus »

Zolderworm schreef:
Rechtuit schreef:
Titus schreef:En weer speelt de beperkte kennis van datgene wat je wil veroordelen een rol in je negatieve beeldvorming. Verdiep je eens in de verschillende vormen van kloosters en het kloosterleven in de verschillende kloosterordes.
Verstandige en wijze opmerking. :idea:
Nou ja, Biker geeft, volgens mij, gewoon aan dat het kloosterleven niet meer is dan een jezelf buiten de maatschappij stellen en heerlijk opgaan in je eigen religiositeit.
Dat stelt hij idd en daar was mijn reactie ook op. Het kloosterleven hoeft namelijk helemaal niet jezelf buiten de maatschappij stellen te zijn. Indien je dat niet wenst zijn er meer dan genoeg kloosterordes die met handen en voeten in de maatschappij staan en hun steentje bijdragen.
Zolderworm schreef: Zo kan ik natuurlijk ook religieus zijn: alle moeilijkheden en vervelende dingen uit de weg gaan en lekker met jezelf bezig zijn. Je hoeft je echt niet in al die kloosterorden te verdiepen, om te zien dat dit niet goede manier is.
Ga datgene wat jij beschrijft maar eens een jaartje of 10 doen. Praten we er daarna wel over of het lekker simpel was.
Maar ondanks dat ontbreekt bij jou dus ook de kennis dat er meerdere kloostersoorten zijn. Dus ja, die verdieping heb je wel degelijk nodig wil je niet zulke generaliserende uitspraken doen die op een groot deel van het kloosterleven en kloosterlingen totaal niet van toepassing is.

BdO

Bericht door BdO »

Ik ben het wel een beetje met Titus eens. Het heeft er wel wat van weg dat hier een karikatuur wordt geschetst van het kloosterleven die nogal aandoet als een protestants vooroordeel.

De opmerking dat ascese niet Christelijk is vind ik echt onzin. Dat is alleen al een ontkenning van een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van het Christendom. Augustinus bijvoorbeeld argumenteerde al tegen de Manicheeërs dat de monniken in Syrië en Egypte hierin veel sterker waren dat de Manicheeërs. Hij zag het duidelijk wel als een onderdeel van het Christendom. Ik denk dat je in dat licht niet simpel kan zeggen dat het niet bij het Christendom hoort.

Het grappige is ook dat Biker zichzelf al tegenspreekt. Eerst zegt hij dat er geen beproevingen zijn, om af te sluiten dat je aan de beproevingen vanuit jezelf nooit ontkomt.

Ik denk dat dit laatste wel iets is waarbij je in een kloostergemeenschap verder in kunt komen dan er buiten.
Biker schreef:In een klooster zijn geen beproevingen en verleidingen, zaken die we moeten doorstaan om sterker te worden.
Hoe voldoe je aan de redelijke eredienst , de nieuw testamentische eredienst van liefde aan de medemens en het bezoeken van weduwen etc etc, als je jezelf opsluit in een klooster, waarbij je het kwaad in jezelf gewoon meeneemt ?
Overigens was ascese in het Oosterse Christendom niet alleen in een kloostergemeenschap leven, maar soms ook in (vrijwillige) eenzame opsluiting, maar ook een reizend bestaan was een vorm van monnikendom. Die laatste vorm is in het Westerse Christendom maar weinig uit de verf gekomen. Maar ook deze vorm valt onder Christelijke ascese, en het is zo ongeveer het tegenovergestelde van je afzonderen van de wereld.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

BdO schreef:De Kerstening van het vasteland is inderdaad van twee kanten gekomen, vanaf Rome (later: de Franken) en vanuit Ierland en die zijn elkaar "halverwege" tegen gekomen, en daarbij niet altijd blij met elkaar ;) . In dit boek wordt een aanwijzing gegeven dat de Keltische spiritualiteit voort zou komen uit de kloosters van Egypte, dus uit het Koptische Christendom en niet zozeer uit het Roomse. If so, dan moet het een veel ascetischer spiritualiteit zijn, wars van wereldlijke macht, aards genoegen, maar ook kennis en boeken. Vandaar ook de locatie Iona, dit is echt op de rand van de toenmalig bekende wereld.

Die belangstelling voor Keltische spiritualiteit is m.i. een deels beetje het zoeken naar ruimte voor inlegkunde, er is domweg niet zoveel over bekend.
Van het ene eiland (Terschelling) naar het andere (Ierland) :)

Ik ben aan het lezen in M. Losack (2013) Rediscovering Saint Patrick; a new theory of origins.

De link met Egypte loopt waarschijnlijk via Sint Maarten van Tours, in Nederland welbekend (naamdag 11 november). Sint Maarten was iemand die wars was van de purperen mantels van de kerk van Rome. Hij en zijn volgelingen droegen kamelenharen mantels, waarvan ze het haar uit Egypte lieten komen. Inhoudelijk is het een vrij basic christendom dat mij als protestant erg aanspreekt. Daarnaast kan zijn christendom getypeerd worden als Pelagiaans. In dezelfde tijd (4e en 5e eeuw) speelt de kwestie Augustinus-Pelagius.

Sint Patrick komt uit Bretagne en was door familiebanden verbonden met Sint Maarten. Tours ligt niet zover van Bretagne. Er zijn enkele van zijn eigen schrijfsels bewaard gebleven, maar daarna verdwijnt hij 200 jaar uit de geschiedenisboekjes. Waarschijnlijk omdat hij in een kerkelijk conflict de onderliggende partij was. Het ligt voor de hand dat hij net als Pelagius in diskrediet is geraakt.
Columba was waarschijnlijk een leerling van Sint Patrick.

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

De Latijnse vorm van Christendom is algemeen geworden,maar wil niet zeggen dat de vorm van Keltisch Christendom weg is zo ook de spiritualiteit niet.Zeer zeker in de Engelse en Ierse Abdijen en klooster is de Keltisch spiritualiteit spring levend en geeft grote verdieping in het geestelijk leven in het algemeen en voor de persoon.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

BdO

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
BdO schreef:De Kerstening van het vasteland is inderdaad van twee kanten gekomen, vanaf Rome (later: de Franken) en vanuit Ierland en die zijn elkaar "halverwege" tegen gekomen, en daarbij niet altijd blij met elkaar ;) . In dit boek wordt een aanwijzing gegeven dat de Keltische spiritualiteit voort zou komen uit de kloosters van Egypte, dus uit het Koptische Christendom en niet zozeer uit het Roomse. If so, dan moet het een veel ascetischer spiritualiteit zijn, wars van wereldlijke macht, aards genoegen, maar ook kennis en boeken. Vandaar ook de locatie Iona, dit is echt op de rand van de toenmalig bekende wereld.

Die belangstelling voor Keltische spiritualiteit is m.i. een deels beetje het zoeken naar ruimte voor inlegkunde, er is domweg niet zoveel over bekend.
Van het ene eiland (Terschelling) naar het andere (Ierland) :)

Ik ben aan het lezen in M. Losack (2013) Rediscovering Saint Patrick; a new theory of origins.

De link met Egypte loopt waarschijnlijk via Sint Maarten van Tours, in Nederland welbekend (naamdag 11 november). Sint Maarten was iemand die wars was van de purperen mantels van de kerk van Rome. Hij en zijn volgelingen droegen kamelenharen mantels, waarvan ze het haar uit Egypte lieten komen. Inhoudelijk is het een vrij basic christendom dat mij als protestant erg aanspreekt. Daarnaast kan zijn christendom getypeerd worden als Pelagiaans. In dezelfde tijd (4e en 5e eeuw) speelt de kwestie Augustinus-Pelagius.

Sint Patrick komt uit Bretagne en was door familiebanden verbonden met Sint Maarten. Tours ligt niet zover van Bretagne. Er zijn enkele van zijn eigen schrijfsels bewaard gebleven, maar daarna verdwijnt hij 200 jaar uit de geschiedenisboekjes. Waarschijnlijk omdat hij in een kerkelijk conflict de onderliggende partij was. Het ligt voor de hand dat hij net als Pelagius in diskrediet is geraakt.
Columba was waarschijnlijk een leerling van Sint Patrick.
Leuk, dank voor deze aanvulling!

Is er ook een Nederlandse vertaling beschikbaar van dat boek?
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

BdO schreef:Leuk, dank voor deze aanvulling!

Met google kan ik nog niets vinden. Het is een boek uit 2013, dus dat zou ook wel snel zijn.
Ik vind het Engels niet moeilijk, maar het leest voor mij wel een stuk langzamer dan Nederlands.

BdO

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
BdO schreef:Leuk, dank voor deze aanvulling!

Met google kan ik nog niets vinden. Het is een boek uit 2013, dus dat zou ook wel snel zijn.
Ik vind het Engels niet moeilijk, maar het leest voor mij wel een stuk langzamer dan Nederlands.
De tijd die ik over heb om te lezen is niet echt quality time. Engels lezen terwijl ik al een beetje gaar ben heb ik echt geen zin in. Het goede daar aan: Een hele hoop interessante Nederlandstalige boeken heb ik ook nog niet uit, dus zo wordt ik behoed voor nutteloos volle boekenplanken. ;)

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

In dit boek wordt een aanwijzing gegeven dat de Keltische spiritualiteit voort zou komen uit de kloosters van Egypte, dus uit het Koptische Christendom en niet zozeer uit het Roomse. If so, dan moet het een veel ascetischer spiritualiteit zijn, wars van wereldlijke macht, aards genoegen, maar ook kennis en boeken. Vandaar ook de locatie Iona, dit is echt op de rand van de toenmalig bekende wereld.

Het Koptisch Christendom heeft niets met de Kelten te maken en ook niet met de Latijnen uit Rome.Al zijn het Orthodoxen verschillen zij zelfs met Constantinopele en Rusland.

Keltische spiritualiteit vind men wel in kloosters in Ierland en Engeland maar die moet je weten te vinden.

BdO

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:
In dit boek wordt een aanwijzing gegeven dat de Keltische spiritualiteit voort zou komen uit de kloosters van Egypte, dus uit het Koptische Christendom en niet zozeer uit het Roomse. If so, dan moet het een veel ascetischer spiritualiteit zijn, wars van wereldlijke macht, aards genoegen, maar ook kennis en boeken. Vandaar ook de locatie Iona, dit is echt op de rand van de toenmalig bekende wereld.

Het Koptisch Christendom heeft niets met de Kelten te maken en ook niet met de Latijnen uit Rome.
Er zijn aanwijzingen dat het Keltische Christendom is geënt op het Koptische Christendom uit Egypte.
Rechtuit schreef: Keltische spiritualiteit vind men wel in kloosters in Ierland en Engeland maar die moet je weten te vinden.
Geheimzinnig!

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

BdO schreef:
Rechtuit schreef:

Het Koptisch Christendom heeft niets met de Kelten te maken en ook niet met de Latijnen uit Rome.
Er zijn aanwijzingen dat het Keltische Christendom is geënt op het Koptische Christendom uit Egypte.
Er lijkt in elk geval een vrij directe link te zijn met Egypte:
Sint Patrick (geb. eind 4e eeuw- 461) was waarschijnlijk een leerling van Sint Maarten.
Sint Maarten (316-397) was een leerling van of werd sterk geïnspireerd door Antonius van Egypte
Antonius van Egypte (251-356) wordt gezien als één van de "woestijnvaders": mensen die een kluizenaarsleven leidden in de woestijn in Egypte. Oorspronkelijk daar terecht gekomen door de vervolgingen.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Peter79 schreef:
BdO schreef:
Rechtuit schreef:

Sint Patrick (geb. eind 4e eeuw- 461) was waarschijnlijk een leerling van Sint Maarten.
Sint Maarten (316-397) was een leerling van of werd sterk geïnspireerd door Antonius van Egypte
Antonius van Egypte (251-356) wordt gezien als één van de "woestijnvaders": mensen die een kluizenaarsleven leidden in de woestijn in Egypte. Oorspronkelijk daar terecht gekomen door de vervolgingen.
Aan het lijkt er op en het schijnt daar hebben we niets aan.Wat zeker is in deze is dat Sinte Antonius de Vader is van het kluizenaars leven in de woestijn.en dat is het dan en meer niet.

BdO

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:
Peter79 schreef:
BdO schreef:
Rechtuit schreef:
Aan het lijkt er op en het schijnt daar hebben we niets aan.Wat zeker is in deze is dat Sinte Antonius de Vader is van het kluizenaars leven in de woestijn.en dat is het dan en meer niet.
Jawel, het is wel meer. Ook zonder 100% bewijs kan je wel nadenken over wat de meest waarschijnlijke verklaring is van de oorsprong van het Keltische Christendom. Het moet er toch op de ene of andere manier belandt zijn, ook al kunnen we niet bewijzen op welke manier dan.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Tja dat is het hem nu juist;de bevindingen daar over zijn verschillend;dus kan je voor de zuiverheid maar aan de veilige kant blijven derhalve. :)

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

BdO schreef: Jawel, het is wel meer. Ook zonder 100% bewijs kan je wel nadenken over wat de meest waarschijnlijke verklaring is van de oorsprong van het Keltische Christendom. Het moet er toch op de ene of andere manier belandt zijn, ook al kunnen we niet bewijzen op welke manier dan.
Ja, alles is te verklaren dmv. de kerstening.... :evil: die als een verwoestende tsunami tekeer ging.. :cry:

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
BdO schreef: Jawel, het is wel meer. Ook zonder 100% bewijs kan je wel nadenken over wat de meest waarschijnlijke verklaring is van de oorsprong van het Keltische Christendom. Het moet er toch op de ene of andere manier belandt zijn, ook al kunnen we niet bewijzen op welke manier dan.
Ja, alles is te verklaren dmv. de kerstening.... :evil: die als een verwoestende tsunami tekeer ging.. :cry:
Nou ja, elke georganiseerde religie is feitelijk een vorm van indoctrinatie. Om te beginnen indoctrinatie van de eigen kinderen.
Only dead fish go with the flow

callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
Nou ja, elke georganiseerde religie is feitelijk een vorm van indoctrinatie.
Om te beginnen indoctrinatie van de eigen kinderen.
Juist, de geïnstitutionaliseerde religies hebben dan ook weinig tot niets meer met spiritualiteit te maken. :|
De mystiek is er ook uit verdwenen door alles letterlijk te lezen.

Martine

Bericht door Martine »

Zolderworm schreef:Nou ja, elke georganiseerde religie is feitelijk een vorm van indoctrinatie. Om te beginnen indoctrinatie van de eigen kinderen.
Niet alleen religies. Waar het hart vol van is breng je over aan anderen, óók je kinderen.
Mijn vader was overtuigd lid van de SDAP, dat later de PvdA werd. Ik ging als kind met hem mee, in de tijd dat politieke partijen nog met oudjaar een kaartje door de brievenbussen gooide om gelukkig nieuwjaar te wensen. De kunst was het laatst te zijn. ;) Als beloning kregen we van het blokhoofd oliebollen mee, want van mijn stiefmoeder mocht er niet gebakken worden.
Ik ben mijn hele leven georiënteerd gebleven op de PvdA en heb het kennelijk over gebracht - mijn dochter is er actief in.
Indoctrinatie komt dus overal voor, niet alleen religie...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

School is ook indoctrinatie, de media ook.
Er worden immers ideeën 'bijgebracht'.
De ouders zijn daar inmiddels nagenoeg bij uitgeschakeld, iedereen leert globaal het zelfde, wordt met het zelfde overtuigd, vanuit de regering onderwijs media en entertainment.
Zie de massa met blind vertrouwen in (populaire) wetenschap en de pers.
Wijzen naar het wegkwijnende geloof als schuldige van indoctrinatie...
Sukkels...
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Juist, de geïnstitutionaliseerde religies hebben dan ook weinig tot niets meer met spiritualiteit te maken. :|
De mystiek is er ook uit verdwenen door alles letterlijk te lezen.
Bij het protestantisme is dat het geval ja.
Voorts mystiek en spiritualiteit wordt naar gesnakt het is een levens behoefte.

BdO

Bericht door BdO »

callista schreef:
BdO schreef: Jawel, het is wel meer. Ook zonder 100% bewijs kan je wel nadenken over wat de meest waarschijnlijke verklaring is van de oorsprong van het Keltische Christendom. Het moet er toch op de ene of andere manier beland zijn, ook al kunnen we niet bewijzen op welke manier dan.
Nou, ik denk dat dit bij het Keltische Christendom iets anders er uit heeft gezien dan als een verwoestende tsunami, dat is toch niet het meest waarschijnlijke. Maar dat is slechts wat ik denk, er kan van alles over gedacht worden, want het intrigerende er aan is nou juist dat we niet precies weten hoe dit Christendom zijn wortels deelt met het overige Christendom.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

BdO schreef:
Rechtuit schreef:

Rechtuit schreef: Keltische spiritualiteit vind men wel in kloosters in Ierland en Engeland maar die moet je weten te vinden.
Geheimzinnig!
Niks geheimzinnigs aan.

callista

Bericht door callista »

BdO schreef:
callista schreef:
BdO schreef: Jawel, het is wel meer. Ook zonder 100% bewijs kan je wel nadenken over wat de meest waarschijnlijke verklaring is van de oorsprong van het Keltische Christendom. Het moet er toch op de ene of andere manier beland zijn, ook al kunnen we niet bewijzen op welke manier dan.
Nou, ik denk dat dit bij het Keltische Christendom iets anders er uit heeft gezien dan als een verwoestende tsunami, dat is toch niet het meest waarschijnlijke. Maar dat is slechts wat ik denk, er kan van alles over gedacht worden, want het intrigerende er aan is nou juist dat we niet precies weten hoe dit Christendom zijn wortels deelt met het overige Christendom.
Het zit inderdaad wel wat ingewikkelder in elkaar....daar heb je gelijk in.
Wellicht moeten we ook teruggaan naar de Druïden of daar aandacht aan besteden qua verdere ontwikkeling in het Keltisch christendom.
Wel een zeer interessante materie.....ik ga me er eens meer in verdiepen, dwz. voor zover er materiaal voorhanden is.....veel is onduidelijk.
Het Keltisch christendom staat m.i. dichter bij de natuurreligies..iets wat mij wel aanspreekt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dru%C3%AFde

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dru%C3%AFde

Plaats reactie