Bij een andere kerk op bezoek

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Titus

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Titus »

En weer speelt de beperkte kennis van datgene wat je wil veroordelen een rol in je negatieve beeldvorming. Verdiep je eens in de verschillende vormen van kloosters en het kloosterleven in de verschillende kloosterordes.

Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:In een klooster zijn geen beproevingen en verleidingen, zaken die we moeten doorstaan om sterker te worden.
Hoe voldoe je aan de redelijke eredienst , de nieuw testamentische eredienst van liefde aan de medemens en het bezoeken van weduwen etc etc, als je jezelf opsluit in een klooster, waarbij je het kwaad in jezelf gewoon meeneemt ?
Ik zou zeggen: doe het eerst maar eens voordat je je oordelen geeft. Je kunt ook zonder in te treden retraites in een klooster doen en met het kloosterleven meedraaien. Liefst bij een kloosterorde die in stilte leeft. Dat IS confrontatie met jezelf, met het " kwaad in jezelf dat je gewoon meeneemt" ( aanhalingstekens omdat ik jou citeer en het niet mijn woorden zijn), zonder dat je met je vingertje kunt wijzen naar de boze buitenwereld. En wat die liefde betreft aan de medemens, is het volkomen duidelijk dat je helemaal niet beseft wat kloosterordes inhouden en wat ze daar zoal doen.

Dus inderdaad, zoals Titus zegt: verdiep je daar eerst eens in. En wat ik eraan toevoeg: ga het ook eens ervaren. :) Misschien blijkt het allemaal niet zo te zijn als je nu denkt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Biker
Man/Vrouw: M

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Biker schreef:In een klooster zijn geen beproevingen en verleidingen, zaken die we moeten doorstaan om sterker te worden.
Hoe voldoe je aan de redelijke eredienst , de nieuw testamentische eredienst van liefde aan de medemens en het bezoeken van weduwen etc etc, als je jezelf opsluit in een klooster, waarbij je het kwaad in jezelf gewoon meeneemt ?
Ik zou zeggen: doe het eerst maar eens voordat je je oordelen geeft. Je kunt ook zonder in te treden retraites in een klooster doen en met het kloosterleven meedraaien. Liefst bij een kloosterorde die in stilte leeft. Dat IS confrontatie met jezelf, met het " kwaad in jezelf dat je gewoon meeneemt" ( aanhalingstekens omdat ik jou citeer en het niet mijn woorden zijn), zonder dat je met je vingertje kunt wijzen naar de boze buitenwereld. En wat die liefde betreft aan de medemens, is het volkomen duidelijk dat je helemaal niet beseft wat kloosterordes inhouden en wat ze daar zoal doen.

Dus inderdaad, zoals Titus zegt: verdiep je daar eerst eens in. En wat ik eraan toevoeg: ga het ook eens ervaren. :) Misschien blijkt het allemaal niet zo te zijn als je nu denkt.
Zolang er in kloosters een orde heerst die gehoorzaamd MOET worden en die zegt dat de "priesters" er niet MOGEN trouwen, is het voor mij geen toonbeeld van de christelijke VRIJHEID.
Verder oordeel ik niet, het is gewoon mijn mening.
Mag wel toch?

meribel

Bericht door meribel »

Biker schreef:Verder oordeel ik niet, het is gewoon mijn mening.

nou, da's ook een tegeltje waard,

hadden we daar niet ooit een topic voor

Martine

Bericht door Martine »

Je hebt kennelijk geen benul van wat men in een klooster doet, naast bidden en zingen.
Er zijn broeders die zorgen voor een parochie, er zijn er die in het onderwijs dienen, het klooster staat (met uitzondering van misschien de stiltekloosters) open voor gasten, die niet alleen 'bed, brood en bad' krijgen, maar ook, als er behoefte aan is, pastorale zorg. Er zijn vaak weekenden georganiseerd, waarin verdieping gezocht kan worden met elkaar, o.l.v. een broeder en/of participant. Dat is tenminste mijn ervaring met de Benedictijnen en - in mijn geval - vooral de Norbertijnen.
Zolang er in kloosters een orde heerst die gehoorzaamd MOET worden en die zegt dat de "priesters" er niet MOGEN trouwen, is het voor mij geen toonbeeld van de christelijke VRIJHEID.
Verder oordeel ik niet, het is gewoon mijn mening.
Mag wel toch?
Mensen kiezen zelf om het klooster in te gaan. Dat is vrijheid. Niemand dwingt ze. En dan weet je ook dat je niet mag trouwen.
Soms ontmoet iemand toch een vrouw waarmee men verder wil. Dan treedt zo iemand uit - in alle vrijheid.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Dessa

Bericht door Dessa »

Anja schreef:
Dessa schreef:
Anja schreef:Een aantal malen heb ik op kasteel Slangenburg gelogeerd, bij een Benedictijner abdij. Dat is ook goed bevallen. En ik zou met het grootste gemak in een klooster hebben kunnen leven, heb dat zelfs een aantal malen overwogen. Maar dat is het niet geworden.
Waarom is dat het niet geworden of is dat een te persoonlijke vraag :)
Zou je echt hele dagen kunnen zonder iets te mogen zeggen etc? Hoewel ik ook van stiltes kan houden denk ik dat ik toch tegen de muren zou beginnen te praten op den duur en ik zou echt niet in een klooster kunnen leven..
Nou, eigenlijk is het hem wel geworden, en dat realiseerde ik me door jouw vraag, waarvoor dank. Het is hem wel worden, maar dan op een andere manier. Ik ben het klooster niet ingegaan, maar het klooster is in essentie in mij gegaan. En ik realiseer me wel dat dat mij veel meer vreugde heeft gebracht dan wanneer ik het klooster daadwerkelijk in zou zijn gegaan. :)
Okay, mooie gedachte zo ja.. ;)

Titus

Bericht door Titus »

Biker schreef: Mag wel toch?
Ware het niet dat je met jouw mening 9 van de 10 keer ontzettend oordeelt en vaak ook nog op irrationele argumenten (als in je bent niet vrij als christen omdat je niet de keuze hebt om Christus te volgen, dat is een verplichting).

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar hier hou je werkelijk niemand meer voor de gek (uitgezonderd jezelf wellicht).

BdO

Bericht door BdO »

Titus schreef:
Biker schreef: Mag wel toch?
Ware het niet dat je met jouw mening 9 van de 10 keer ontzettend oordeelt en vaak ook nog op irrationele argumenten (als in: "je bent niet vrij als christen omdat je niet de keuze hebt om Christus te volgen, dat is een verplichting").

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar hier hou je werkelijk niemand meer voor de gek (uitgezonderd jezelf wellicht).
:)
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Kennelijk heb je geen ervaring op dit gebied.
Juist het klooster zit vol verleiding en beproeving.
Ga eens het klooster in en ontdek die zaken in je leven.
Het klooster is de manier om te ontdekken van zaken waarvan jij denkt dat het je niet in de weg zit.
Echt: ervaar dat eens!

Biker

Bericht door Biker »

Riemer schreef:
Het klooster is de manier om te ontdekken van zaken waarvan jij denkt dat het je niet in de weg zit.
Zoek eerst het Koninkrijk en de rest zal u geschonkem worden, zegt Jezus.
Hij bracht geen lijst van voorschriften, geen inzettingen, geen wassingen, geen onthoudingen, geen spijswetten, geen sabbatten, geen tempeldienst, geen heilige plaatsen, geen gewijde ambtsdragers (met pronkerige gewaden), geen ernstige boetepredikaties, geen vermaningen vooraf, geen kloosterleven en ook geen gebouwen of kathedralen.
Hij onderwees geen yogaoefeningen, predikte geen zelfverlossing en geen concentratie van het gedachteleven om op hoger niveau te komen. Hij richtte zich niet tot een geestelijke elite, tot een kleine, ontwikkelde bovenlaag in het maatschappelijke en religieuze leven, maar bracht een boodschap voor een schare mannen en vrouwen, die bij de strijd en de moeite van alle dag betrokken waren. Zij zouden het doel bereiken zonder enige natuurlijke inspanning, maar alleen door een onvoorwaardelijk en standvastig geloof in Zijn woorden.
(Rhemaprint)

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
Riemer schreef:
Hij bracht geen lijst van voorschriften, geen inzettingen, geen wassingen, geen onthoudingen, geen spijswetten, geen sabbatten, geen tempeldienst, geen heilige plaatsen, geen gewijde ambtsdragers (met pronkerige gewaden), geen ernstige boetepredikaties, geen vermaningen vooraf, geen kloosterleven en ook geen gebouwen of kathedralen.
Hij onderwees geen yogaoefeningen, predikte geen zelfverlossing en geen concentratie van het gedachteleven om op hoger niveau te komen. Hij richtte zich niet tot een geestelijke elite, tot een kleine, ontwikkelde bovenlaag in het maatschappelijke en religieuze leven, maar bracht een boodschap voor een schare mannen en vrouwen, die bij de strijd en de moeite van alle dag betrokken waren. Zij zouden het doel bereiken zonder enige natuurlijke inspanning, maar alleen door een onvoorwaardelijk en standvastig geloof in Zijn woorden.
(Rhemaprint)
Het lijkt mij nogal gemakkelijk om Jezus leringen of het christendom nota bene, in één regel te gaan omvatten... Zo is Jezus niet zozeer de grondlegger van het christendom alswel Paulus... Ook tijdens de tijd van de apostelen bestond het christendom in eerste instantie uit joodse christenen... Zo hebben we zelfs bronnen die ons duidelijk maken dat christenen tot in de vijfde eeuw nog de synagoge bezochten. Plinius beschrijft dat christenen voor zonsopgang tezamen kwamen, nu zie ik dat nog maar weinig christenen doen... Verder lijkt het erop dat christenen in de eerste eeuw onder gemeenschap van goederen leefden, later werd er een schatkist bijgehouden waaruit wezen en weduwen, maar ook b.v. de voorgangers werden betaald...
Iemand die in een klooster intreedt wil dit vooral om zich geheel aan Christus en zijn leer te kunnen onderwerpen, wat je dan weer zou kunnen vergelijken met Mat 6:33: "Blijf dan eerst het koninkrijk zoeken..." Het is waar dat de eerste leerlingen van Jezus "ongeletterden" waren, al verhindert dat niet dat Jezus handelde zoals de rabbi's van zijn tijd... Maar Jezus predikte vooral voor een gemeenschap die nu verloren is gegaan, zelfs de talen zijn helemaal anders, dus het is niet zonder moeite dat we Jezus leren kennen... Meer nog, wie hem wilt volgen moet ook zijn kruis opnemen, waarmee in tegenstelling tot wat velen denken niet wordt bedoeld dat men vervolgd zou moeten worden, al is dat logisch want Jezus zei dat niemand groter is dan zijn meester, ze hebben hem vervolgd, ze zouden ook ons vervolgen.
Ik heb b.v. een grote voorliefde voor de domenicanen (waarvan trouwens Thomas van Aquino er een was) die hun leven wijten aan het verspreiden en leren van het goede nieuws.

BdO

Bericht door BdO »

Je kan je afvragen of Jezus tegenstander was van elke ontwikkeling van het Christendom. Juist door elke ontwikkeling af te keuren kan je ook tegen zijn bedoeling het Christendom nodeloos primitief houden.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Martine

Bericht door Martine »

ZENODotus schreef:Ik heb b.v. een grote voorliefde voor de domenicanen (waarvan trouwens Thomas van Aquino er een was) die hun leven wijten aan het verspreiden en leren van het goede nieuws.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat de Dominicanen hun leven wijden aan het verspreiden van het goede nieuws. ;)

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
ZENODotus schreef:Ik heb b.v. een grote voorliefde voor de domenicanen (waarvan trouwens Thomas van Aquino er een was) die hun leven wijten aan het verspreiden en leren van het goede nieuws.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat de Dominicanen hun leven wijden aan het verspreiden van het goede nieuws. ;)
oei, de taalpolitie zit achter me aan :p... Ja dat bedoel ik. Dank voor de verbetering.
Laatst gewijzigd door ZENODotus op 04 mei 2015, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
dat geloof ik ook... Dat zie je ook al in de bijbel waar er een evolutie van het geloof plaats heeft.

Martine

Bericht door Martine »

ZENODotus schreef:oei, de taalpolitie zit achter me aan :p... Ja dat bedoel ik. Dank voor de verbetering.
Zo was het echt niet bedoeld. :oops: Maar juist omdat wijTen (de schuld geven aan iets) het tegenovergestelde is van wijDen reageerde ik erop. Je bedoelde immers iets anders... ;)

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Biker schreef:
Riemer schreef:
(Rhemaprint)
Jezus bracht ook geen motoren, fietsenmakers, dakdekkers, olifanten etc etc. Dat alles is er echter wel.
Het beroepen op iets wat iemand niet gedaan of gezegd heeft is een op zijn minst zwak beroep.
En staat volledig los van het klooster daarmee.

Het klooster is een manier waarin je het koninkrijk zoeken vorm kunt geven.
Niets meer dan dat.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Kloosters en massa-ascetisme is veel ouder dan het Christelijke geloof en heeft er geen lor mee te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Anja (oud account)

Jerommel schreef:Kloosters en massa-ascetisme is veel ouder dan het Christelijke geloof en heeft er geen lor mee te maken.
Het christendom zelf is dan ook ouder dan de kerk. Mozes was dan wel geboren als een joodse baby, maar volledig grootgebracht door Egyptenaren met een Egyptisch geloof in een Egyptische cultuur. Toch hoorde hij de stem in zijn bewustzijn van de God van Israël, zoals ook heden ten dage mensen Zijn stem horen en zich in hun leven begeleid weten door de Heilige Geest. " Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen."(Hos.11)

Mensen die zich langs de weg van het kloosterleven ten dienste willen stellen van God en de mensheid, zijn gelovige kinderen van God die voor een levenswijze kiezen cq zich tot een levenswijze geroepen voelen, die hen tot het klooster leidt. Dat is niet voor iedereen de bedoeling en niet voor iedereen weggelegd. Andere mensen kunnen om allerlei redenen op een betere manier dienstbaar zijn als ze niet in een klooster leven.

Maar vertel, Jerommel: bij welke kerk ga jij graag op bezoek? En wat vond jij mooi aan die kerk, in de geest zoals Peter in de openingspost beschrijft: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =241#p4847
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 04 mei 2015, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Anja schreef:
Jerommel schreef:Kloosters en massa-ascetisme is veel ouder dan het Christelijke geloof en heeft er geen lor mee te maken.
Het christendom zelf is dan ook ouder dan de kerk. Mozes was dan wel geboren als een joodse baby, maar volledig grootgebracht door Egyptenaren met een Egyptisch geloof in een Egyptische cultuur. Toch hoorde hij de stem in zijn bewustzijn van de God van Israël, zoals ook heden ten dage mensen Zijn stem horen en zich in hun leven begeleid weten door de Heilige Geest.
Ongetwijfels zijn er vele van dergelijke claims.
Echter, in de regel blijken het dikwijls dwalingen en een afslag van de Weg af.
Hele religies ontstaan op die wijze...

Mensen die zich langs de weg van het kloosterleven ten dienste willen stellen van God en de mensheid, zijn gelovige kinderen van God die voor een levenswijze kiezen cq zich tot een levenswijze geroepen voelen, die hen tot het klooster leidt. Dat is niet voor iedereen de bedoeling en niet voor iedereen weggelegd. Andere mensen kunnen om allerlei redenen op een betere manier dienstbaar zijn als ze niet in een klooster leven.
Tja, jij zal er wel een geestelijk ontwikkelingsniveau aan willen verbinden, ook als het ascetisme betreft en spiritualiteit als doel op zich...

Maar vertel, Jerommel: bij welke kerk ga jij graag op bezoek?
Ik ga helemaal niet graag bij een kerk op bezoek.
Mag ik nou niet meedoen hier?
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
ZENODotus schreef:oei, de taalpolitie zit achter me aan :p... Ja dat bedoel ik. Dank voor de verbetering.
Zo was het echt niet bedoeld. :oops: Maar juist omdat wijTen (de schuld geven aan iets) het tegenovergestelde is van wijDen reageerde ik erop. Je bedoelde immers iets anders... ;)
he he he... het was niet slecht opgevat hoor Martine, daarom de tong-uitstekende emoticon... Goed dat je het verbeterd hebt!

Anja (oud account)

Jerommel schreef:
Anja schreef:Maar vertel, Jerommel: bij welke kerk ga jij graag op bezoek?
Ik ga helemaal niet graag bij een kerk op bezoek.
Mag ik nou niet meedoen hier?
Tuurlijkk wel. AfbeeldingJe doet toch al mee? ;)
Solo Christo

BdO

Bericht door BdO »

Behalve dan de onthouding van drugs, popmuziek en porno :clown:

(sorry Jerommeltje)

Serieus: er zijn echt wel kruispunten van stromingen / gebieden / tijdperken binnen het Christendom waarin ascese niet is weg te denken, ook vormen van gezamenlijke ascese. In het vroege Christendom in Egypte en Syrië bijvoorbeeld. In Nederland de moderne devoten rond 1400. Bezoek je een klooster in Roemenië dan zie je allemaal jongen mensen als monnik / non.

Anja (oud account)

Riemer schreef:
Biker schreef:
Riemer schreef:
(Rhemaprint)
Jezus bracht ook geen motoren, fietsenmakers, dakdekkers, olifanten etc etc. Dat alles is er echter wel.
Het beroepen op iets wat iemand niet gedaan of gezegd heeft is een op zijn minst zwak beroep.
En staat volledig los van het klooster daarmee.

Het klooster is een manier waarin je het koninkrijk zoeken vorm kunt geven.
Niets meer dan dat.
Precies. Bovendien vastte Jezus soms ook, en hij "mediteerde" ook (in de zin van zich terugtrekken en stil worden en bidden tot Zijn Vader). En standvastig geloof kost zeker en wis óók inspanning, want het geloof is niet alleen maar een mentale oefening, of holle woorden, maar ook je kruis oppakken.

Zonder een kalme geest kan geen mens onderscheidingsvermogen ontwikkelen en Zijn stem horen en Zijn liefde ervaren. En langs welke kanalen een mens die dingen kan ervaren, dat is voor iedereen verschillend, de een hoort het door te lezen, de ander voelt het door de drang om iets te doen, en weer een ander door te wandelen met Hem, maar hoe dan ook zal een mens bereid en in staat moeten zijn de geest te kalmeren en een serene sfeer te handhaven in zijn geest. En daar krijg je de kracht voor, maar het vergt ook instemming, bereidwilligheid dus, en loslaten van andere dingen. Het vergt een kalme geest zodat men kan onderkennen wat er nodig is en mee kan geven.

Het vermogen tot geestelijke ontvankelijkheid vergt hoe dan ook verstilling. Op welke wijze dan ook.

Philip Troost zegt zo: "Door de focus sterk te richten op het Woord van God is de rechtstreekse meer affectieve en zintuiglijke ontmoeting met God zélf min of meer doorgesneden. Dan gaat Gods Woord de plek innemen van Hem zelf."

En: "Ik denk dat dit onvermogen tot geestelijke ontvankelijkheid een kern is van de spirituele verschraling in de kerk die de laatste tijd steeds vaker hardop wordt geconstateerd." (beide citaten komen uit: Philip Troost: "Spiritualiteit van de ontvankelijkheid").

God is te ervaren. En dat is niet vaag, maar manifesteert zich in de diepte en concreetheid van onze menselijke ervaring. (het stukje na de komma ontleen ik ook aan Troost; zucht, tegenwoordig moet je bij wet ook als je parafraseert bronnen noemen, dus bij dezen.)

Philip Troost benoemt die verschraling als een aspect van de kerk, maar het is dus ook duidelijk herkenbaar in het gedachtengoed van sommige buitenkerkelijke gelovigen. Hoe dat kan, daar heb ik wel zo mijn ideeën over, maar die zijn niet zo belangrijk. Waar het om gaat is dat ook het institutioneel christendom zich gelukkig de spiritualiteit van de ontvankelijkheid niet in zijn geheel heeft laten ontnemen.
Solo Christo

BdO

Bericht door BdO »

Ik vind dat wel een leuk stukje Anja. Die te sterke focus op de bijbel herken ik wel. Daar ben ik ondertussen wel vanaf trouwens ;). Aan de andere kant weet nooit hoe dat moet, God ervaren. Dat de rechtstreekse meer affectieve en zintuiglijke ontmoeting met God zélf min of meer doorgesneden, herken ik helaas ook.

Affectief is tot daar aan toe, maar zintuiglijk? Ik kan daar helemaal niets mee.

Plaats reactie