Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Bericht door Wim Nusselder »

Rechtuit schreef:Het is een echte protestantse wijsneus :lol: :lol: :lol: :clown:
De meningen verschillen over de vraag in hoeverre Quakers Protestanten zijn.
In sommige opzichten herkennen we ons meer in Roomskatholieken (zo houden we onze retraites meestal in kloosters).
Sommigen vinden Quakers een apart soort christen naast Protestanten en Roomskatholieken, omdat we ons vooral proberen te laten leiden door de Geest en minder door de Bijbel cq. de traditie.
Het is niet onmogelijk dat de Nederlandse Quakers er met die reden voor kiezen om zich niet aangesproken te voelen door deze brief van de Nationale Synode, al zijn we tot nu toe wél ingegaan op hun uitnodigingen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

Wim Nusselder schreef:(zo houden we onze retraites meestal in kloosters).
:clown: retraites in kloosters worden opvallend vaak gehouden door protestanten en weinig door katholieken
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Flash Gordon schreef:
:clown: retraites in kloosters worden opvallend vaak gehouden door protestanten en weinig door katholieken
Dat komt dat die protestanten zo graag Katholiek willen zijn.

Voor Katholieke is het klooster een vanzelfsprekendheid in hun leven, en daarom hoeven ze er niet zo nodig heen als protestanten die het zien als een uitje.De kloosters zijn daar echt niet blij mee.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Rechtuit schreef:
Flash Gordon schreef:
Dat komt dat die protestanten zo graag Katholiek willen zijn.
Nee, de protestant zou graag willen zien dat de Rooms katholieke kerk Christelijk was.
Dat was de aanleiding voor de reformatie zo'n beetje, dus zodoende.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Titus

Bericht door Titus »

Het percentage protestanten wat beweert dat de katholieke Kerk niet christelijk is is te verwaarlozen klein.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:Het percentage protestanten wat beweert dat de katholieke Kerk niet christelijk is is te verwaarlozen klein.
Ligt er een beetje aan waar je dat vraagt.
Ik zeg overigens niet dat alle katholieken verdwaald zijn ofzo, maar expliciet de hierarchische organisatie, hun 'ingewijden' en hun invulling van het christendom, is wat dikwijls zo terminaal contrasteert met de Bijbelse leer...
Dat katholieken dat meestal toch persoonlijk menen te moeten opvatten is ook zo jammer...

Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Rechtuit schreef:Je moet je niets laten voorschrijven ga vooral zo door dat is een van de redenen dat veel protestanten zeggen zoek het maar uit en velen daarvan worden Katholiek;eindelijk thuis.Wij hebben geen God van wanorde zoals bij de PKN maar een God van orde en gehoorzaamheid.
Flash Gordon schreef: :clown: retraites in kloosters worden opvallend vaak gehouden door protestanten en weinig door katholieken
Rechtuit schreef:Dat komt dat die protestanten zo graag Katholiek willen zijn.

Voor Katholieke is het klooster een vanzelfsprekendheid in hun leven, en daarom hoeven ze er niet zo nodig heen als protestanten die het zien als een uitje.De kloosters zijn daar echt niet blij mee.
Ik ben me bewust dat de Katholieke Kerk heilig is. Hun leden gedragen zich zoals het moet. Ik ben het met je eens.
Ik denk dat Katholieken daarom niet in kloosters komen.
Protestanten echter zijn zich - goed Calvinistisch - bewust dat ze het allemaal niet echt goed doen en gaan in retraite. In het ritme van de getijden ademen zij op en kunnen daarna weer verder.
Integendeel tot wat je zegt, zijn kloosters er wel degelijk blij mee. Of de broeders en zusters moeten huichelen. Dat kan natuurlijk, het zijn uiteindelijk ook maar mensen, maar mijn vaste overtuiging is dat zij menen wat ze zeggen - dat wij van harte welkom zijn en bidden en hopen dat we gezegend worden in de dagen dat we er zijn.

Wat ik in dezen jammer vind is, dat je elk topic verziekt.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Titus

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:Het percentage protestanten wat beweert dat de katholieke Kerk niet christelijk is is te verwaarlozen klein.
Ik heb het over het protestantisme in zijn algemeenheid. Dan snijdt je uitspraak maar weinig hout. Vraag je het echter binnen de westboro baptist church dan zal daar 100% het er mee eens zijn.
Ik zeg overigens niet dat alle katholieken verdwaald zijn ofzo, maar expliciet de hierarchische organisatie, hun 'ingewijden' en hun invulling van het christendom, is wat dikwijls zo terminaal contrasteert met de Bijbelse leer...
Die bijbelse leer wijkt dan dikwijls zo ontzettend ver af van het (vroege)christendom.
Dat katholieken dat meestal toch persoonlijk menen te moeten opvatten is ook zo jammer...
Zoals het ontzettend jammer is dat er joden zijn die de denkbeelden van neo-nazi's persoonlijk opvatten. Of de afro-amerikanen die de denkbeelden van de KKK zo persoonlijk opvatten, ook zo jammer.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:
Jerommel schreef:
Ik heb het over het protestantisme in zijn algemeenheid. Dan snijdt je uitspraak maar weinig hout. Vraag je het echter binnen de westboro baptist church dan zal daar 100% het er mee eens zijn.
Die bijbelse leer wijkt dan dikwijls zo ontzettend ver af van het (vroege)christendom.
Zoals het ontzettend jammer is dat er joden zijn die de denkbeelden van neo-nazi's persoonlijk opvatten. Of de afro-amerikanen die de denkbeelden van de KKK zo persoonlijk opvatten, ook zo jammer.
Beetje last van gebrek aan perspectief zeker?
De Wet van Christus is Naastenliefde, dus van een Christen heb je niets te vrezen.
Helaas is de geschiedenis van het christendom en (zodoende) met name de Rooms katholieke kerk in bloed geschreven, ook bloed van Christenen!

Ik zeg net, leg uit, WAAR ik kritiek op heb, en dat is niet jouw persoon, dus stel je niet zo aan.

Titus

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:
Beetje last van gebrek aan perspectief zeker?
Niet echt.
De Wet van Christus is Naastenliefde, dus van een Christen heb je niets te vrezen.
Vertel dat maar tegen afro-amerikanen (en in mindere mate joden en katholieken) die hebben geleden (en soms nog lijden) onder de KKK. Een club protestantse christenen in het zuiden van de VS. Of wat te denken van de Afrikanen die door protestantse christenen werden verscheept en verkocht in een ander werelddeel. Of wat te denken van de indianen in Noord-Amerika die massaal door protestantse christenen de dood in gejaagd zijn en waarvan het overgebleven deel verdoemd is tot reservaten.

Van een christen heb je niets te vrezen is een ronduit lachwekkende uitspraak als je ook maar enig verstand hebt van de geschiedenis van de afgelopen 500 jaar.
Helaas is de geschiedenis van het christendom en (zodoende) met name de Rooms katholieke kerk in bloed geschreven, ook bloed van Christenen!
En andersom hebben protestanten meer dan genoeg katholieken vervolgd, gemarteld en vermoord. Een stukje geschiedenis die jij schijnbaar niet erkend.
Ik zeg net, leg uit, WAAR ik kritiek op heb, en dat is niet jouw persoon, dus stel je niet zo aan.
Ik stel mij niet aan, zo te zien trek jij het je nogal persoonlijk aan dat ik je uitspraken niet voor zoete koek slik. Dat hoef je niet persoonlijk te nemen hoor, ik bekritiseer slechts je uitspraken.

Martine

Bericht door Martine »

Wim Nusselder schreef:De Nationale Synode heeft afgelopen vrijdag deze brief met bijlage gestuurd aan alle Protestantse kerken en geloofsgemeenschappen in Nederland met een uitnodiging voor de (voorbereiding van de) volgende Nationale Synode bijeenkomst in 2016 én met een voorlopig voorstel voor het vormen van een (lichte) federatie in 2018/2019.
Het belang van interkerkelijke geloofsgesprekken en andere vormen van bottom-up oecumene blijft helaas ongenoemd.
Jammer dat dit weer helemaal is ondergesneeuwd door het onderuithalen van het protestantisme en het heilig verklaren van de RK.

De vraag is, of op 'korte termijn maar in ieder geval voor december 2015' gereageerd kan worden.
Ik zie persoonlijk het 'op korte termijn' wat anders dan pas in december.
Nu ken ik de stugge kerkelijke organen hoe ze werken. Ik denk aan de tussenorganen die geraadpleegd moeten worden voor besluiten vallen. Mijn vader maakte vroeger de cynische grap over kerkelijke vergaderingen: "We vergaderen tot we vergaderd worden"... ;)

Persoonlijk denk ik dat de PKN zou moeten leren uit de ervaringen met de fusie tussen Hervormd, Gereformeerd en Luthers.
Landelijk, vanuit het bestuursorgaan is het allemaal wel geregeld. Plaatselijk zijn er inderdaad kerken die totaal gefuseerd zijn en waarin de 'bloedgroepen' (om de term van destijds het samengaan van partijen in het CDA maar te gebruiken) niet meer voelbaar zijn.
Maar dat is lang niet overal zo. In mijn woonplaats doen de Lutheranen helemaal niet mee - op een enkele kerkdienst na. Van de drie Hervormde wijkgemeenten is er één gefedereerd met de Gereformeerde Kerk en een fusie lijkt onmogelijk, omdat er veel onroerend goed is :!: binnen de Hervormde Kerk. Om nog maar niet te spreken over de bloedgroepen die nog altijd gevoeld worden.
Het lijkt mij dat het bestuur van de PKN daaraan in de eerste plaats moet werken.

Dat neemt niet weg dat er soms gezamenlijke diensten van verschillende kerken gehouden kunnen worden, zoals de openluchtdienst afgelopen zondag, maar federatie? Ik zie het (nog) niet echt zitten.

Wim Nusselder
Contacteer:

[Wim] Graag terug on topic en off-topic berichten van elkaar negeren. [/Wim]

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Wim Nusselder schreef:[Wim] Graag terug on topic en off-topic berichten van elkaar negeren. [/Wim]
Over heel die zogenaamde protestantse kerkfederatie valt niets over te zeggen het is niet van belang.Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk,hetzij Katholiek Utrecht of Katholiek Vaticaan.

ikke

Bericht door ikke »

Rechtuit schreef:Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk,hetzij Katholiek Utrecht of Katholiek Vaticaan.
HAHAHA
Nee nooit :naughty:
Dan begin ik nog liever een eigen huisgemeente :roll:

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

ikke schreef:
Rechtuit schreef:Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk,hetzij Katholiek Utrecht of Katholiek Vaticaan.
HAHAHA
Nee nooit :naughty:
Dan begin ik nog liever een eigen huisgemeente :roll:
Het is al bezig er zijn parochie waar meer dan 70%ex protestant zijn en nu Katholiek geworden zijn.

ikke

Bericht door ikke »

Rechtuit schreef: Het is al bezig er zijn parochie waar meer dan 70%ex protestant zijn en nu Katholiek geworden zijn.
Heb je een bron?

Waarom zou men katholiek worden?

Ik blijf lekker evangelisch/Pinkster..
Niet dat die een goede naam hebben, maar ze zijn niet zo'n kuddevolk dat van hogerhand hoort wat de regels zijn en wat wel of niet mag..

Titus

Bericht door Titus »

ikke schreef:
Rechtuit schreef: Het is al bezig er zijn parochie waar meer dan 70%ex protestant zijn en nu Katholiek geworden zijn.
Heb je een bron?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.
Waarom zou men katholiek worden?
Roeping. Een andere reden kan ik mij niet zo bedenken. Je wordt niet katholiek omdat het zo gezellig of makkelijk is. Dan had ik beter aan kunnen sluiten bij de scouting oid.
Ik blijf lekker evangelisch/Pinkster..
Niet dat die een goede naam hebben, maar ze zijn niet zo'n kuddevolk dat van hogerhand hoort wat de regels zijn en wat wel of niet mag..
Je hebt geen accuraat beeld van de (Nederlandse) katholiek. Daarnaast zie ik juist in evangelicale en pinkster kringen een kuddevolk mentaliteit die met lichte massahysterie van de ene hype in de andere stappen. Dan liever stabiliteit.

Martine

Bericht door Martine »

Rechtuit schreef:Over heel die zogenaamde protestantse kerkfederatie valt niets over te zeggen het is niet van belang.Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk,hetzij Katholiek Utrecht of Katholiek Vaticaan.
Het zou je sieren als je het Protestantisme zou respecteren.
Temeer, omdat GG naar ik meen toch van oorsprong het vervolg is van het Protestantse (!) GKv-forum.

ericjan

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
Rechtuit schreef:Over heel die zogenaamde protestantse kerkfederatie valt niets over te zeggen het is niet van belang.Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk,hetzij Katholiek Utrecht of Katholiek Vaticaan.
Temeer, omdat GG naar ik meen toch van oorsprong het vervolg is van het Protestantse (!) GKv-forum.
Vanuit zijn oogpunt en die van de RKK is deze mening heel eerlijk, want de RKK leert immers dat alleen degenen die bij de RKK behoren door Christus gered zullen worden. Doorgaans is de RKK minder open in deze leer, dus waardeer ik de eerlijkheid en openheid van Rechtuit in deze.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

ericjan schreef:
Martine schreef:
Vanuit zijn oogpunt en die van de RKK is deze mening heel eerlijk, want de RKK leert immers dat alleen degenen die bij de RKK behoren door Christus gered zullen worden. Doorgaans is de RKK minder open in deze leer, dus waardeer ik de eerlijkheid en openheid van Rechtuit in deze.
Alleen is dan weer jammer dat het niet waar is wat je zegt.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Titus

Bericht door Titus »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:Je wordt niet katholiek omdat het zo gezellig of makkelijk is. Dan had ik beter aan kunnen sluiten bij de scouting oid.
Ben jij op latere leeftijd katholiek geworden? Immers, baby's worden gedoopt voordat zij er om vragen.
Nee, ik ben altijd al katholiek geweest. Na mijn 12e echter nooit meer een kerk van binnen gezien of gebeden en dus eigenlijk nog maar weinig gelovig (alhoewel ik nooit echt atheïstisch ben geweest). Pas toen ik een jaar of 23 was weer gekozen om kerkelijk betrokken te zijn.

Titus

Bericht door Titus »

Flash Gordon schreef:
ericjan schreef:
Martine schreef:
Alleen is dan weer jammer dat het niet waar is wat je zegt.
Dat klopt. Maar waarheid, halve waarheid of hele leugen; dat maakt bepaalde lieden helemaal niets uit als ze het over de RKK hebben.
Al vertel je nu dat het een leugen is, leg je het tot in de puntjes uit zodat er geen speld meer tussen te krijgen is dan nog zal je bepaalde lieden waarmee je zo'n gesprekswisseling hebt gehad een paar weken of maanden in een ander topic weer zien opduiken met dezelfde nonsens.

Schijnbaar geloven bepaalde lieden dat Gods Waarheid door leugen verkondigd dient te worden.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Titus schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:Je wordt niet katholiek omdat het zo gezellig of makkelijk is. Dan had ik beter aan kunnen sluiten bij de scouting oid.
Ben jij op latere leeftijd katholiek geworden? Immers, baby's worden gedoopt voordat zij er om vragen.
Nee, ik ben altijd al katholiek geweest. Na mijn 12e echter nooit meer een kerk van binnen gezien of gebeden en dus eigenlijk nog maar weinig gelovig (alhoewel ik nooit echt atheïstisch ben geweest). Pas toen ik een jaar of 23 was weer gekozen om kerkelijk betrokken te zijn.
Duidelijk. Voor je 23ste was het makkelijk om katholiek te zijn, simpelweg omdat je er weinig mee deed. Een beetje zoals mijn Hervormde verleden, geloven was vrij vanzelfsprekend en verder werd er weinig over gesproken en naar de kerk werd er al helemaal niet gegaan. Velen die dezelfde opvoeding hebben gehad zeggen nu dat ze wél geloven dat er meer is, maar het merendeel is atheist geworden en moet niks meer van het christendom hebben. Toen ik op mijn 28ste begon in de Bijbel te lezen kon ik na de inzichten die ik kreeg niet meer Hervormd blijven en heb me uit laten schrijven op een bepaald moment.

Werd jouw geloof weer aangewakkerd door internet?
Say hi to the bad guy

Titus

Bericht door Titus »

Je geeft een aardige samenvatting. Nee, mijn geloof werd niet aangewakkerd door internet. Het was een samenloop van omstandigheden. Een weekend klooster voor mijn opleiding (wou een papiertje halen en daar zat een jaar cursus icm kloosterbezoek aan vast) de lijdensweg van de toenmalige paus en zijn sterven. En het overlijden van een dierbare en de roeping van Maria naar Jezus die daarop volgde.

Wim Nusselder
Contacteer:

Rechtuit schreef:Over heel die zogenaamde protestantse kerkfederatie valt niets over te zeggen het is niet van belang. Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk, [...].
Zo'n federatie lijkt me een stap in die richting.
Je kunt niet alles tegelijk vragen van zo'n verdeeld gezelschap.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Gesloten