Eco-encycliek & oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Biker
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Biker »

BdO schreef:
pyro schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef: Alle jantjes, de term is onbijbels! :naughty: :clown:

De term onbijbels is ook onbijbels ... :w

:D

Het heet dan gewoon dwaling. :idea:

[Wim] off-topic [/Wim]

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
pyro schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef: Alle jantjes, de term is onbijbels! :naughty: :clown:

De term onbijbels is ook onbijbels ... :w

:D

Zelfs de term bijbel is onbijbels. :twisted:
Biker schreef: Het heet dan gewoon dwaling. :idea:

Aha. :roll:

[Wim] Graag on topic verder. [/Wim]
Say hi to the bad guy

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Flash Gordon schreef:Ik ben benieuwd of mensen die deze encycliek aanhalen en als een versterking van hun "groene" visies presenteren, bereid zijn de consequenties te trekken op het niveau van de zorg voor de armen, de kwetsbaren, het menselijk leven.
Als je het eens bent met 95% van een tekst houdt dat niet in dat je het ook eens moet zijn met de overige 5%, lijkt mij.
Ik ben het geloof ik met de hele encycliek eens (al heb ik hem nog niet voor 100% gelezen en tot me door kunnen laten dringen) voor zover het maatschappelijke vraagstukken betreft (en niet bijvoorbeeld het belang van bepaalde sacramenten).
Ik ben bereid daar consequenties uit te trekken, maar niet noodzakelijk de consequenties dat bijv. abortus en euthanasie wettelijk verboden zouden moeten worden.
Dat soort onderwerpen zijn in mijn beleving bepaald niet het hoofdonderwerp van deze encycliek.
Onze verantwoordelijkheid voor de aarde en voor de waardigheid van grote aantallen armen is voor mij van een andere orde dan onze verantwoordelijkheid voor ongeboren levens en voor het levenswaardig maken en houden van levens die niet meer als zodanig ervaren worden.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

Wim Nusselder schreef:
Flash Gordon schreef:Ik ben benieuwd of mensen die deze encycliek aanhalen en als een versterking van hun "groene" visies presenteren, bereid zijn de consequenties te trekken op het niveau van de zorg voor de armen, de kwetsbaren, het menselijk leven.
Als je het eens bent met 95% van een tekst houdt dat niet in dat je het ook eens moet zijn met de overige 5%, lijkt mij.
Maar als je de 95% gevolgtrekkingen omarmt, maar de 5% uitgangspunten afwijst, heb je een heel andere situatie.

Goede sier maken met "zie, de paus is het met ons eens" kan niet, althans niet integer, als je de basis, de humanistische en holistische ecologie die voor de paus startpunt is afwijst.

Ik ben het geloof ik met de hele encycliek eens (al heb ik hem nog niet voor 100% gelezen en tot me door kunnen laten dringen) voor zover het maatschappelijke vraagstukken betreft (en niet bijvoorbeeld het belang van bepaalde sacramenten).
Ik ben bereid daar consequenties uit te trekken, maar niet noodzakelijk de consequenties dat bijv. abortus en euthanasie wettelijk verboden zouden moeten worden.
Dat soort onderwerpen zijn in mijn beleving bepaald niet het hoofdonderwerp van deze encycliek.
En daar ga je dus. "Dat soort onderwerpen" hangen voor 100% samen met de door de paus geformuleerde visie. Niet voor niets rekent hij deze encycliek tot de sociale leer van de Kerk. Hoewel ik best weet dat allerlei partijen volstrekt naar eigen goeddunken zullen gaan winkelen in deze encycliek, zowel om er steun uit te formuleren, als om er tegen te ageren, ik kan niet anders dan dat een getuigenis van gebrekkige integriteit vinden. Wie zich deze encycliek toe-eigent, kan dat alleen op een eerlijke manier doen door zich de uitgangspunten toe te eigenen. Wie dat niet doet, en integer wil blijven, kan niet verder komen dan "wij en de paus zijn het toevallig eens in de uitwerking, maar niet in de fundamentele denkrichting".
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Piebe Paulusma

Re: Eco-encycliek & oecumene

Beste Wim, als jij je laat dopen in een katholieke kerk ben je katholiek voor katholieken.
[Wim] off-topic [/Wim]
Say hi to the bad guy

Flash Gordon

Piebe 2 punt 1 schreef:Beste Wim, als jij je laat dopen in een katholieke kerk ben je katholiek voor katholieken.

Ja, daar zijn we heel makkelijk in :D

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

BdO

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:
Wim Nusselder schreef:
Maar als je de 95% gevolgtrekkingen omarmt, maar de 5% uitgangspunten afwijst, heb je een heel andere situatie.

Goede sier maken met "zie, de paus is het met ons eens" kan niet, althans niet integer, als je de basis, de humanistische en holistische ecologie die voor de paus startpunt is afwijst.

En daar ga je dus. "Dat soort onderwerpen" hangen voor 100% samen met de door de paus geformuleerde visie. Niet voor niets rekent hij deze encycliek tot de sociale leer van de Kerk. Hoewel ik best weet dat allerlei partijen volstrekt naar eigen goeddunken zullen gaan winkelen in deze encycliek, zowel om er steun uit te formuleren, als om er tegen te ageren, ik kan niet anders dan dat een getuigenis van gebrekkige integriteit vinden. Wie zich deze encycliek toe-eigent, kan dat alleen op een eerlijke manier doen door zich de uitgangspunten toe te eigenen. Wie dat niet doet, en integer wil blijven, kan niet verder komen dan "wij en de paus zijn het toevallig eens in de uitwerking, maar niet in de fundamentele denkrichting".
De strekking van een tekst als geheel is geen kwestie van procentjes tellen inderdaad.

Ik ben overigens wel blij met de uitwerking waar de paus op uit komt. Voor sommige mensen zal dat toch ook een als lakmoesproef werken om te bepalen in hoeverre de fundamentele denkrichting een juiste kan zijn.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

Flash Gordon

BdO schreef: De strekking van een tekst als geheel is geen kwestie van procentjes tellen inderdaad.

Ik ben overigens wel blij met de uitwerking waar de paus op uit komt. Voor sommige mensen zal dat toch ook een als lakmoesproef werken om te bepalen in hoeverre de fundamentele denkrichting een juiste kan zijn.
In zekere zin moet je de wet van Murphy toepassen: een ontwerp is niet goed, omdat het meestal wel goed gaat. Een ontwerp is goed als het altijd goed gaat. Zo werkt dat ook bij een encycliek. We hebben niets aan een encycliek waar je het wel grotendeels mee eens kan zijn. Waar het om gaat is dat de fundamenten netjes passen in de katholieke leer, en dat daaruit logische en verantwoorde consequenties worden getrokken, vraagstukken die tot dan toe open stonden worden ingevuld, etc.

Ook voor een oecumenische encycliek als deze geldt dat. De paus maakt dat in de encycliek ook glashelder. Hij verontschuldigd zich er bijna voor, maar hij moet wel beginnen te vertellen hoe de Kerk gelooft, en hoe vanuit dat geloof de conclusies worden getrokken die hij trekt.

Qua lakmoesproef: die katholieken die zich uitermate veel zorgen hebben gemaakt door de pastorale acties van deze paus richting "betrokkenen bij abortus", kunnen weer volledig gerustgesteld zijn. Ook deze paus is weer helemaal katholiek.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Biker

Bericht door Biker »

Nog een lakmoesproef:
1 Cor 11:4

Afbeelding

[Wim] off-topic en op de persoon [/Wim]

Titus

Bericht door Titus »

Biker schreef:Nog een lakmoesproef:
1 Cor 11:4

Oordelen, oordelen en oordelen dat is het enige wat er in jouw individualistische mutatie van het christendom aan te pas komt. Ik mag voor je hopen dat God jou niet zal beoordelen zoals jij over katholieken oordeelt.

[Wim] reactie op off-topic post [/Wim]

BdO

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:
BdO schreef: De strekking van een tekst als geheel is geen kwestie van procentjes tellen inderdaad.

In zekere zin moet je de wet van Murphy toepassen: een ontwerp is niet goed, omdat het meestal wel goed gaat. Een ontwerp is goed als het altijd goed gaat. Zo werkt dat ook bij een encycliek. We hebben niets aan een encycliek waar je het wel grotendeels mee eens kan zijn. Waar het om gaat is dat de fundamenten netjes passen in de katholieke leer, en dat daaruit logische en verantwoorde consequenties worden getrokken, vraagstukken die tot dan toe open stonden worden ingevuld, etc.

Ook voor een oecumenische encycliek als deze geldt dat. De paus maakt dat in de encycliek ook glashelder. Hij verontschuldigd zich er bijna voor, maar hij moet wel beginnen te vertellen hoe de Kerk gelooft, en hoe vanuit dat geloof de conclusies worden getrokken die hij trekt.

Qua lakmoesproef: die katholieken die zich uitermate veel zorgen hebben gemaakt door de pastorale acties van deze paus richting "betrokkenen bij abortus", kunnen weer volledig gerustgesteld zijn. Ook deze paus is weer helemaal katholiek.

Abortus is bij uitstek een thema waarbij het uitgangspunt zelfbeschikking tekort schiet, maar waarbij het mij niet lukt om een ander goed uitgangspunt te vinden. Ik keur toestaan af, maar verbieden ook. Geen enkel uitgangspunt is lakmoesproefbestendig.

[Wim] hoe katholiek deze paus zich uit, is een zijspoor [/Wim]
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

BdO

Bericht door BdO »

Titus schreef: jouw individualistische mutatie van het christendom
:flower1:
[Wim] off-topic [/Wim]

Flash Gordon

BdO schreef:
Flash Gordon schreef:

Abortus is bij uitstek een thema waarbij het uitgangspunt zelfbeschikking tekort schiet, maar waarbij het mij niet lukt om een ander goed uitgangspunt te vinden. Ik keur toestaan af, maar verbieden ook. Geen enkel uitgangspunt is lakmoesproefbestendig.

Voor niet-katholieken snap ik dat. Voor katholieken ligt dat simpeler :)

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

BdO

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:
BdO schreef:
Flash Gordon schreef:

Voor niet-katholieken snap ik dat. Voor katholieken ligt dat simpeler :)

Nou ja, vrouwen kunnen voor helse dilemma's staan waar Katholiek-zijn niets tegen helpt.

[Wim] off-topic [/Wim]

Flash Gordon

BdO schreef: Nou ja, vrouwen kunnen voor helse dilemma's staan waar Katholiek-zijn niets tegen helpt.

Kan, hoewel ik denk dat het wel helpt. Maar aangezien de paus geen vrouw is, is dit eerder een handig retorisch trucje dan inhoudelijk. We hadden het over de lakmoesproef voor een ethisch dilemma, niet over de praktische uitwerking. Voor een katholiek is de lakmoesproef echt vrij simpel hier: pleiten voor abortus zit op het randje, meewerken aan abortus levert je hoe dan ook een excommunicatie van rechtswege op.

Voorstander zijn van vrije abortus en katholiek zijn gaat bar slecht samen.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

BdO

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:
BdO schreef: Nou ja, vrouwen kunnen voor helse dilemma's staan waar Katholiek-zijn niets tegen helpt.

Kan, hoewel ik denk dat het wel helpt. Maar aangezien de paus geen vrouw is, is dit eerder een handig retorisch trucje dan inhoudelijk. We hadden het over de lakmoesproef voor een ethisch dilemma, niet over de praktische uitwerking. Voor een katholiek is de lakmoesproef echt vrij simpel hier: pleiten voor abortus zit op het randje, meewerken aan abortus levert je hoe dan ook een excommunicatie van rechtswege op.

Voorstander zijn van vrije abortus en katholiek zijn gaat bar slecht samen.

Ik bedoelde geen handige retorische trucjes uit te halen, maar toch bedankt voor het compliment als ik dat per ongeluk deed. Wat ik wel bedoelde was de praktische uitwerking belichten. Ik kan standpunten nooit los zien van praktische uitwerkingen. Ik denk wel dat ik het katholieke standpunt vanuit het katholieke uitgangspunt begrijp. Ik vind het ergens ook een prettig uitgangspunt, omdat het weerloze hierbij bescherming vindt. Maar de praktische uitwerking in bepaalde situaties weerhoudt me toch om het standpunt, en ergens in het verlengde daardoor ook het uitgangspunt te omarmen.

[Wim] off-topic [/Wim]

Flash Gordon

Hm, ik geloof dat ik misschien knaardiger was dan ik bedoelde. Voor alle helderheid: ik vind het gesprek met je boeiend, en leerzaam!
[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

Wim Nusselder schreef:
Onze verantwoordelijkheid voor de aarde en voor de waardigheid van grote aantallen armen is voor mij van een andere orde dan onze verantwoordelijkheid voor ongeboren levens en voor het levenswaardig maken en houden van levens die niet meer als zodanig ervaren worden.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik zou niet zo goed weten waarom we onderscheid zouden maken in onze verantwoordelijkheid.
De aarde, het menselijk leven, dragen wij niet voor alles verantwoordelijkheid?
Dat lijkt mij het basisprincipe.
Hoe de uitwerking van dit principe in bepaalde situaties is kan in verschillende opvattingenen resulteren, en of men bereid of in staat is dit principe gestand te doen nog is weer een hele andere zaak.
Maar dat doet niets af aan het principe zelf.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

BdO

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:Hm, ik geloof dat ik misschien knaardiger was dan ik bedoelde. Voor alle helderheid: ik vind het gesprek met je boeiend, en leerzaam!

Dank je. Het is wederzijds.

[Wim] off-topic [/Wim]

Wim Nusselder
Contacteer:

Flash Gordon schreef:als je de 95% gevolgtrekkingen omarmt, maar de 5% uitgangspunten afwijst, heb je een heel andere situatie.
Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat ik de uitgangspunten voor 100% deel.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Piebe 2 punt 1 schreef:Beste Wim, als jij je laat dopen in een katholieke kerk ben je katholiek voor katholieken.
Als ik het goed begrijp erkent de Roomskatholieke kerk ook de doop zoals die in sommige andere kerken wordt gepraktiseerd.
Ik meen ook die in de PKN, waar ik gedoopt ben.

Met v&Vriendengroet,

Wim

[Wim] off-topic [/Wim]

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Sebastiaan,
Tin schreef:De aarde, het menselijk leven, dragen wij niet voor alles verantwoordelijkheid?
O ja, beslist, maar ik kan mijn energie niet overal in steken, dus moet prioriteiten stellen.
Jaïns schijnen heel ver te gaan in het voorkomen dat ze zelfs insecten doden.
Ik erken mijn verantwoordelijkheid voor het welzijn van insecten, maar slechts op het niveau van soorten en evt. populaties en niet (zoals Jaïns) op het niveau van individuen.
Bij abortus en euthanasie ga ik minder ver en vind ik het sowieso een slecht idee, maar in sommige situaties zijn er slechtere ideeën.
Ik verwacht overigens niet dat ik er ooit aan zal meewerken.

Het overleven van de schepping als geheel, van ecosystemen en van grote groepen mensen is voor mij van een andere orde dan het overleven van ongeborenen en (op termijn sowieso) stervenden, hoeveel moeite ik er ook mee zou hebben om mee te werken aan abortus en euthanasie als ik voor de keuze geplaatst zou worden.
Ik sta zelden of nooit voor die keuze en wél dagelijks voor de keuze om mijn levensstijl zo duurzaam mogelijk te maken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe Paulusma

Wim Nusselder schreef:
Als ik het goed begrijp erkent de Roomskatholieke kerk ook de doop zoals die in sommige andere kerken wordt gepraktiseerd.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dat heb je dus niet goed, want anders zou niemand er een punt van maken dat jij als protestant voor katholiek wilt doorgaan. Onze betovergrootvaders, de eerste reformatoren waren wél katholiek, simpelweg door de doop. Als protestant zal je je dus moeten laten dopen voor de RKK wil je doorgaan voor katholiek, ook als je je oude gedachtegoed daarna weer oppakt.

Sorry Wim, die doop ontkom je niet aan, nat gaan zal je. ;)

Een v&Vriendengroet terug.

[Wim] off-topic [/Wim]
Say hi to the bad guy

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wim Nusselder schreef: Deze encycliek ervaar ik ook als nadrukkelijk oecumenisch in meerdere betekenissen, niet alleen in de zin van een gerichtheid op eenheid van de Kerk, maar in de zin van zo ongeveer elke vorm van inclusief denken die je kunt verzinnen.
Heb je de encycliek gelezen dan?

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim

Met het erkennen van die doop (als in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest) zegt de RKK niet dat de PKN verder een juiste kerk is.
Kortweg stelt Rome (en overigens ook de gereformeerde kerken) dat een doop in de naam van de drievuldigheid plaats moet vinden.
Daarnaast moet er sprake zijn van een doop waarbij het water vloeit (dus niet: natte hand opleggen en de formule uitspreken, wat overigens ook in de kerken uit de reformatie als eis bij de doop geldt: bij elke naam van de Godheid een aparte doop!).
Als aan die criteria voldaan is dan is de doop in naam van de Drievuldigheid bediend.
Zo niet: dan geen geldige doop en door zowel Rome als de Reformatiekerken niet erkend.
De leer over de doop is overigens in beide stromingen redelijk gelijk te noemen :)
Maar: iemand die gedoopt is onder de voorwaarden in een andere kerk dan de RKK kan niet opnieuw gedoopt worden, de doop is in dat geval eenmalig en geldig.

[Wim] off-topic [/Wim]

Gesloten