Eco-encycliek & oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

Blijkbaar vergistte ik me wat de doop betreft, Wim hoeft nog maar twee stappen te ondergaan.
[Wim] off-topic [/Wim]
'Het onderwerp is niet Piebe!' - Hopper
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

Wim Nusselder schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Beste Wim, als jij je laat dopen in een katholieke kerk ben je katholiek voor katholieken.
Als ik het goed begrijp erkent de Roomskatholieke kerk ook de doop zoals die in sommige andere kerken wordt gepraktiseerd.
Ik meen ook die in de PKN, waar ik gedoopt ben.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ja, maar niet als toegang tot de RKK

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Riemer,
Riemer schreef:Heb je de encycliek gelezen dan?
Ja, ik beheers gelukkig meerdere van de talen waarin hij al gepubliceerd is.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Flash Gordon

Dat is mooi. Je opende immers een topic, maar neemt vervolgens nauwelijks deel aan het gesprek. Ik ben wel benieuwd inmiddels. (geen kritiek, maar aanmoediging :) )
Laatst gewijzigd door Flash Gordon op 25 jun 2015, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:Als ik het goed begrijp erkent de Roomskatholieke kerk ook de doop zoals die in sommige andere kerken wordt gepraktiseerd.
Flash Gordon schreef:Ja, maar niet als toegang tot de RKK
Nee, tot de Kerk, alias de volgelingen van Christus, alias christenen.
De doelgroep van de encycliek is groter: alle mensen van goede wil.

Een van de dingen die me aanspreken in oecumene à la Romana is het denken in concentrische cirkels: tot en met alle mensen van goede wil hoort iedereen er in zekere zin bij.
Bovendien krijgt iedereen een 'streefdoel' voorgeschoteld om beter 'in de roos' terecht te komen.
Vanuit dat perspectief zijn de precieze toelatingseisen voor het centrum van de roos, celibaat of zelfs witte rook, minder relevant.
Iedereen mag mee in gesprek over duurzaamheid en alles wat daarmee samenhangt.

Dat is het soort gesprek waarop ik ook hoop hier in dit topic.

Met v&Vriendengroet,

Wim

[Wim] off-topic [/Wim]
Flash Gordon

Riemer schreef: Met het erkennen van die doop (als in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest) zegt de RKK niet dat de PKN verder een juiste kerk is.

Sterker, de RKK zegt niet eens dat de PKN een foute kerk is: de PKN is in katholiek verstaan helemaal geen kerk :)

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Flash Gordon

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Als ik het goed begrijp erkent de Roomskatholieke kerk ook de doop zoals die in sommige andere kerken wordt gepraktiseerd.
Flash Gordon schreef:Ja, maar niet als toegang tot de RKK
Nee, tot de Kerk, alias de volgelingen van Christus, alias christenen.

We kunnen die discussie hier gaan voeren als je dat wil, maar in alle eerlijkheid heb ik er niet zo heel veel zin in. Vooralsnog beperk ik me dus maar tot de beperkte reactie: Nee Wim, zo zit het niet.

De doelgroep van de encycliek is groter: alle mensen van goede wil.

Een van de dingen die me aanspreken in oecumene à la Romana is het denken in concentrische cirkels: tot en met alle mensen van goede wil hoort iedereen er in zekere zin bij.
Bovendien krijgt iedereen een 'streefdoel' voorgeschoteld om beter 'in de roos' terecht te komen.
Vanuit dat perspectief zijn de precieze toelatingseisen voor het centrum van de roos, celibaat of zelfs witte rook, minder relevant.

Het centrum heeft met celibaat of witte rook werkelijk NIETS te maken, sorry. Het centrum wordt niet gevormd door paus of priesters, zoals je hiermee impliceert. Een begrijpelijke misvatting overigens, die zowel binnen als buiten de Kerk maar al te vaak leeft. Het centrum van de Kerk in de wereld, het godsvolk in ballingschap, is Christus in zijn mystiek lichaam en in zijn ware lichaam.

Als we de Kerk beschouwen als een lichaam, het lichaam van Christus, dan is het goed te bedenken dat een organisch lichaam (dus laten we zeggen alles dat groter is dan een eencellige en/of niet bestaat uit ectoplasma) bestaat uit een veelheid aan nogal verschillende organen. Wie één orgaan, of één orgaanstelsel (biologen hebben daar een woord voor, maar het wil me niet te binnen schieten) als centrum oid van het lichaam aanduidt vergist zich. Is het hart het centrum van de mens? De hersens? We hebben misschien de neiging om te denken dat in de hersens het meest wezenlijke zelf van de mens schuil gaat, maar is daar een basis voor? Ik denk het niet. Een mens wordt evenzeer bepaald door alle andere lichaamsdelen, organen, kenmerken. Juist waar dat lichaam niet functioneert zoals we normaal vinden, valt dat op. Een mens die niet kan horen, wordt in het spraakgebruik al snel "een dove".

Het is niet zo eenvoudig om "het lichaam" te definiëren, en het wordt nog moeilijker als we daar "de geestelijke vermogens" bij tellen. Dat die op de een of andere manier in de hersens resideren, daar zal mogelijk enige overeenstemming over bestaan, maar de hersens "zijn" niet de geestelijke vermogens van de mens. De vergelijking tussen hardware en software wordt wel gemaakt: hersens als hardware, "de geest" (wat dat dan ook precies moge zijn in biologische zin) als software.

En het wordt nog een tikje ingewikkelder. We zijn, met de kennis uit genetica die we op de middelbare school geleerd hebben, wellicht geneigd te denken dat ons lichaam helemaal (genetisch) van ons is, en met een beetje geluk weten we dat we ook nog bewoond worden door een clubje micro-organismen. Je kan dan denken "mijn genen = mijn lichaam, andere genen = lichaamsvreemd". De werkelijkheid is anders. Ons lichaam is een knap werkend samenspel van een enorme variëteit aan genetisch verschillende organismen. Zonder zouden we geen schijn van kans hebben te leven. En zoals "onze" cellen ontstaan uit genetische overerving van onze ouders, zo "erven" we ook een aardige hoeveelheid van die aanvullende micro-organismen van onze ouders/moeder, bijvoorbeeld tijdens de gang door het geboortekanaal. Als wij niet kunnen leven zonder die aanvullende organismen, en we in iedere redelijke vorm ervaren dat deze deel zijn van ons lichaam, moeten we dan niet stellen dat ze feitelijk deel van ons lichaam zijn?

En nu de vertaling naar de Kerk. Ik denk dat het beeld van de Kerk als lichaam van Christus alleen maar treffender wordt naarmate we biologisch meer begrijpen van wat een lichaam echt is.

De geestelijke vermogens van de Kerk, "de software", dat lijkt me duidelijk: dat is Christus. Daarna is er vooral ruimte voor metaforen die we zelf kiezen. Ik zie het zelf zo: de talloze instituties van de Kerk, de heilige stoel, de bisdommen, de parochies, de ordes, de congregaties, de gezinnen, kortom alle formele structuren, dat is het geraamte. Van zichzelf vrij star en op het oog levenloos, maar essentieel voor de fysieke vorm van het lichaam, voor de mogelijkheid tot bewegen, handelen, en als bescherming van de kwetsbaarste organen. De spieren, dat zijn dan de mensen die in die instituties feitelijk handelen, die het lichaam doen bewegen. Het zenuwstelsel, inclusief de hersens, dat is dan de clerus, van paus en bisschoppen tot priesters en diakens. Vertakkingen in ieder orgaan van het lichaam, met zowel een rol in het aanzetten tot beweging als in het waarnemen. De ene in contact met de hersens, de ander meer autonoom en reflexmatig reagerend via het ruggenmerg. Etc. Etc.
En wat is dan die enorme verzameling aan micro-organismen, die enerzijds niet "gehoorzamen aan de hersens", die niet volledig deel uitmaken van het lichaam in genetische zin, maar die wel degelijk volledig deel uitmaken van onze "ervaring" van het lichaam? Ik zou zeggen dat dat de christenen zijn die niet katholiek zijn, tot zelfs alle mensen van goede wil.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:Iedereen mag mee in gesprek over duurzaamheid en alles wat daarmee samenhangt.
Het was mijn bedoeling om het gesprek in dit topic hiernaartoe terug te leiden en de katholieke opvatting over oecumene en Kerk-zijn elders te bespreken.
Hebben we daar niet al een topic voor?
Heb even geen tijd om daar naar te zoeken.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Piebe Paulusma

Misschien kan er een topic geopend worden waar protestanten die katholiek willen worden kunnen lezen welke drie stappen ze dienen te nemen. Het zou me wel interessant lijken als we bijvoorbeeld Wim op de voet kunnen volgen tijdens dit proces. Mogelijk dat Rechtuit er ook bij is, want hij beloofde mij aanwezig te zijn bij mijn vormsel als het even kon.
[Wim] off-topic [/Wim]
Flash Gordon

Overigens, met dit beeld is het ook voor materialistisch denkende atheïsten mogelijk iets van de Kerk te begrijpen. Voor een materialist is het bestaan van een geest, een ziel, een persoonlijkheid, los van de fysieke drager, het lichaam, ondenkbaar. Dat neemt niet weg dat iedere materialist zal erkennen dat we als mensen zoiets hebben als een persoonlijkheid, een "geest", de software die onze hardware vrij letterlijk karakter geeft.

Je hoeft geen zwever te zijn, sterker, liever niet, om te begrijpen dat we die menselijke "geest" kunnen bestuderen, dat we de resultaten van haar handelen kunnen waarnemen, dat we haar kunnen beïnvloeden. Kortom, haar als een volstrekt duidelijke realiteit kunnen beschouwen. Geen nadenkend materialist zal beweren dat die menselijke software niet bestaat. Toch is ze niet zelfstandig waar te nemen, al was het maar omdat ze, binnen het denken van de materialist, simpelweg niet kan bestaan zonder de onderliggende hardware (levende hersens, minimaal). Wat wel valt waar te nemen is wat de werkende hardware doet als deze software verdwijnt, de hersendood. De keuze hoe we de software noemen, is semantisch. Software, persoonlijkheid, ziel, geest, dat maakt in feite niet uit. Wat moeilijk valt te ontkennen op basis van waarneming is dat ze bestaat.

Wie het beeld van het lichaam begrijpt en toepast op de Kerk, kan, ook als materialistisch denkend atheïst, moeilijk ontkennen dat deze organisatie, zoals overigens iedere organisatie (!), een "persoonlijkheid" heeft. Noem het de organisatiecultuur, noem het zoals je wil, in feite is dat semantiek. In de Kerk noemt men dat "Christus" of "God". Het bestaan hiervan valt nauwelijks serieus te ontkennen.

Wat natuurlijk wel valt te ontkennen, en wat iedere materialist zal ontkennen, is dat die "God", zelfstandig zou kunnen bestaan zonder onderliggende hardware, de Kerk. Wat ook valt te ontkennen is iedere eigenschap van die "God" buiten de waarneembare eigenschappen.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Flash Gordon

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Iedereen mag mee in gesprek over duurzaamheid en alles wat daarmee samenhangt.
Het was mijn bedoeling om het gesprek in dit topic hiernaartoe terug te leiden en de katholieke opvatting over oecumene en Kerk-zijn elders te bespreken.
Hebben we daar niet al een topic voor?
Heb even geen tijd om daar naar te zoeken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Geen idee. Jij opent deuren, ik ga daar doorheen. Als je die deur niet had willen openen, prima. Als je in een besloten subforum wil praten, ook prima, maar dan kan ik lig niet mee doen.

[Wim] off-topic, waar ik mogelijk inderdaad zelf aanleiding toe heb gegeven [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Flash Gordon

Piebe 2 punt 1 schreef:Misschien kan er een topic geopend worden waar protestanten die katholiek willen worden kunnen lezen welke drie stappen ze dienen te nemen. Het zou me wel interessant lijken als we bijvoorbeeld Wim op de voet kunnen volgen tijdens dit proces. Mogelijk dat Rechtuit er ook bij is, want hij beloofde mij aanwezig te zijn bij mijn vormsel als het even kon.

Serieus? Wil je katholiek worden? Zou ik ook graag bij zijn, als je wil.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Piebe Paulusma

Flash Gordon schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Misschien kan er een topic geopend worden waar protestanten die katholiek willen worden kunnen lezen welke drie stappen ze dienen te nemen. Het zou me wel interessant lijken als we bijvoorbeeld Wim op de voet kunnen volgen tijdens dit proces. Mogelijk dat Rechtuit er ook bij is, want hij beloofde mij aanwezig te zijn bij mijn vormsel als het even kon.

Serieus? Wil je katholiek worden? Zou ik ook graag bij zijn, als je wil.

Indien het er ooit van komt, heel graag! ;)

[Wim] off-topic [/Wim]
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

De natuur encycliek heeft niets maar dan ook niets met de zogenaamde oecumene te maken en ook niks met protestanten.De Heilige Vader de opvolger van de Heilige Apostel Petrus heeft een schrijven doen uitgaan wat door gelovigen en ongelovigen gelezen kan worden en ter harte genomen worden.

Wat wordt er gezegd in deze Natuur-Encycliek.Mensen laten we goede rentmeester van van de ons geschonken natuur.en meer niet. :| :| :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:De Heilige Vader de opvolger van de Heilige Apostel Petrus heeft een schrijven doen uitgaan

Kun je ook uitleggen waarom Paulus tot de apostel van de heidenen werd benoemd in de Schrift, en Petrus die voor de joden /de besnijdenis, maar Petrus' successie de leiding werd voor de heidenen, en niet Paulus?

[Wim] off-topic [/Wim]
Flash Gordon

Biker schreef:
Rechtuit schreef:De Heilige Vader de opvolger van de Heilige Apostel Petrus heeft een schrijven doen uitgaan

Kun je ook uitleggen waarom Paulus tot de apostel van de heidenen werd benoemd in de Schrift, en Petrus die voor de joden /de besnijdenis, maar Petrus' successie de leiding werd voor de heidenen, en niet Paulus?

Dat is toch vrij eenvoudig. Lees je Bijbel eens. Als je antwoord op deze vraag zoekt, zal je dat eenvoudig vinden.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Biker

Bericht door Biker »

Flash Gordon schreef:
Biker schreef:

Dat is toch vrij eenvoudig. Lees je Bijbel eens. Als je antwoord op deze vraag zoekt, zal je dat eenvoudig vinden.
Niet gevonden.

, anders had ik het hier ook niet gevraagd.

[Wim] off-topic [/Wim]
Flash Gordon

Niet goed gezocht. Je zou de eerste niet zijn die eerst vraagt en dan pas zelf gaat zoeken of nadenken
[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Leuk spelletje....."ik weet, ik weet wat jij niet weet.....en de tekst is.....?"
[Wim] Klopt. Ga daar dan s.v.p. niet in mee. Negeer het gewoon.
[/Wim]
Laatst gewijzigd door callista op 27 jun 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Nusselder
Contacteer:

Rechtuit schreef:Wat wordt er gezegd in deze Natuur-Encycliek.Mensen laten we goede rentmeester van van de ons geschonken natuur.en meer niet.
Lijkt me een goede samenvatting.
In de woorden aan de binnenkant van Kuyichi-broeken: 'We erven de aarde niet van onze ouders. We lenen hem van onze kinderen.'
Als je veel woorden gebruikt om zo'n boodschap over te brengen, valt er ook meer in te lezen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Flash Gordon

callista schreef:Leuk spelletje....."ik weet, ik weet wat jij niet weet.....en de tekst is.....?"
[Wim] Klopt. Ga daar dan s.v.p. niet in mee. Negeer het gewoon.
[/Wim]

Natuurlijk wel. Callisto kan geen kans laten liggen zich mee te laten nemen.

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Flash Gordon

Wim Nusselder schreef:
Rechtuit schreef:Wat wordt er gezegd in deze Natuur-Encycliek.Mensen laten we goede rentmeester van van de ons geschonken natuur.en meer niet.
Lijkt me een goede samenvatting.
In de woorden aan de binnenkant van Kuyichi-broeken: 'We erven de aarde niet van onze ouders. We lenen hem van onze kinderen.'
Als je veel woorden gebruikt om zo'n boodschap over te brengen, valt er ook meer in te lezen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
En intussen blijft het wachten tot je zelf iets meer gaat zeggen in dit topic.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wim Nusselder
Contacteer:

Flash Gordon schreef:En wat is dan die enorme verzameling aan micro-organismen, die enerzijds niet "gehoorzamen aan de hersens", die niet volledig deel uitmaken van het lichaam in genetische zin, maar die wel degelijk volledig deel uitmaken van onze "ervaring" van het lichaam? Ik zou zeggen dat dat de christenen zijn die niet katholiek zijn, tot zelfs alle mensen van goede wil.
Flash Gordon schreef:Wie het beeld van het lichaam begrijpt en toepast op de Kerk, kan, ook als materialistisch denkend atheïst, moeilijk ontkennen dat deze organisatie, zoals overigens iedere organisatie (!), een "persoonlijkheid" heeft. Noem het de organisatiecultuur, noem het zoals je wil, in feite is dat semantiek. In de Kerk noemt men dat "Christus" of "God". Het bestaan hiervan valt nauwelijks serieus te ontkennen.
Een mooie en interessante metafoor.
Heel passend ook in het gesprek over een encycliek die de natuur opvat als manier waarop God tot ons spreekt, ook de menselijke natuur.
Metaforen hebben natuurlijk hun beperkingen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Flash Gordon

Vanzelfsprekend.

Je wil niet weten hoe ik de metafoor zou doorzetten als ik ziektekiemen in het beeld had betrokken. Maar laten we zeggen dat de inquisitie de penicilline is :clown:
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:Als het aan mij ligt schaart de Raad van Kerken zich achter deze encycliek.
Wim Nusselder schreef:Ik ben het geloof ik met de hele encycliek eens
Wim Nusselder schreef:Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat ik de uitgangspunten voor 100% deel.
Wim Nusselder schreef:De doelgroep van de encycliek is [...] alle mensen van goede wil.
[...]
Sterker nog: in paragraaf 3 zegt Jorge zelfs met alle mensen in dialoog te willen gaan, niet alleen die van goede wil.
Wim Nusselder schreef:gesprek over een encycliek die de natuur opvat als manier waarop God tot ons spreekt, ook de menselijke natuur.
Flash Gordon schreef:Je wil niet weten hoe ik de metafoor zou doorzetten als ik ziektekiemen in het beeld had betrokken.
Sommige christenen zien ook in ziektekiemen Gods bedoeling, waar je als mens niet tegenin moet gaan met bijvoorbeeld inenting.
Het verhaal van Krishnamurti dat ik vaker aanhaal suggereert dat kerkelijke organisatie, waarvan inquisitie mij het toppunt lijkt, het werk van de Duivel is.

Los van alle verstoppertje achter metaforen:
Ik schreef de Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken:
Als Quaker ben ik bij voorbaat en op veel punten niet geneigd om het gezag van enige paus te erkennen.
Ik herken echter in deze rondzendbrief van Jorge Bergoglio dezelfde Geest waardoor ik me wil laten leiden.
Ik sta open voor andere inzichten, maar op dit moment zou ik de Raad adviseren om zich te beperken tot het zich voluit achter de encycliek scharen.
Ik weet niet in hoeverre dat nog nodig is na de verklaring van Olav Tveit namens de Wereldraad.
Vervolgens zou ik het als Beraadsgroep willen hebben over hoe we gehoor kunnen geven (en hoe we de Raad kunnen adviseren gehoor te geven) aan de oproep in de encycliek (die ik lees als een oproep) tot dialoog met achterban, bredere samenleving en mensen met een bredere verantwoordelijkheid in bedrijfsleven en politiek (wat mij betreft in die volgorde).
Waarover zou je willen dat ik meer 'zeg' in dit topic?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gesloten