Eco-encycliek & oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Man/Vrouw: M

Re: Eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

:) een gesprek vergt dat je iets zegt. Niet dat je zegt wat ik wil dat je zegt. Niets zeggen mag vanzelfsprekend ook, zo eindigt een gesprek ook weer.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Als het aan mij ligt schaart de Raad van Kerken zich achter deze encycliek.
Wim Nusselder schreef:Ik ben het geloof ik met de hele encycliek eens
Wim Nusselder schreef:Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat ik de uitgangspunten voor 100% deel.
Wim Nusselder schreef:De doelgroep van de encycliek is [...] alle mensen van goede wil.
[...]
Iedereen mag mee in gesprek over duurzaamheid en alles wat daarmee samenhangt.
Dat is het soort gesprek waarop ik ook hoop hier in dit topic.
Sterker nog: in paragraaf 3 zegt Jorge zelfs met alle mensen in dialoog te willen gaan, niet alleen die van goede wil.
Wim Nusselder schreef:gesprek over een encycliek die de natuur opvat als manier waarop God tot ons spreekt, ook de menselijke natuur.
Flash Gordon schreef:Je wil niet weten hoe ik de metafoor zou doorzetten als ik ziektekiemen in het beeld had betrokken.
Sommige christenen zien ook in ziektekiemen Gods bedoeling, waar je als mens niet tegenin moet gaan met bijvoorbeeld inenting.
Het verhaal van Krishnamurti dat ik vaker aanhaal suggereert dat kerkelijke organisatie, waarvan inquisitie mij het toppunt lijkt, het werk van de Duivel is.

Los van alle verstoppertje achter metaforen:
Ik schreef de Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken:
Als Quaker ben ik bij voorbaat en op veel punten niet geneigd om het gezag van enige paus te erkennen.
Ik herken echter in deze rondzendbrief van Jorge Bergoglio dezelfde Geest waardoor ik me wil laten leiden.
Ik sta open voor andere inzichten, maar op dit moment zou ik de Raad adviseren om zich te beperken tot het zich voluit achter de encycliek scharen.
Ik weet niet in hoeverre dat nog nodig is na de verklaring van Olav Tveit namens de Wereldraad.
Vervolgens zou ik het als Beraadsgroep willen hebben over hoe we gehoor kunnen geven (en hoe we de Raad kunnen adviseren gehoor te geven) aan de oproep in de encycliek (die ik lees als een oproep) tot dialoog met achterban, bredere samenleving en mensen met een bredere verantwoordelijkheid in bedrijfsleven en politiek (wat mij betreft in die volgorde).

Wat zou je willen dat ik er meer over 'zeg' in dit topic?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Je hebt er niets helemaal van begrepen.En bemoei je niet met Katholieke zaken die verder reiken dan maar wat praten.

[Wim] op de persoon [/Wim]
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

Wim Nusselder schreef:Waarover zou je willen dat ik meer 'zeg' in dit topic?
Je blijft nogal hangen bij de steekwoorden 'oecumenisch' en 'groen', terwijl je zegt de hele encycliek gelezen te hebben.

Wat ook al eerder is aangegeven, is dat deze encycliek eerder 'rood' is dan 'groen'. Het heeft nl. erg veel betrekking op de sociale leer van de Kerk. Het gaat niet alleen over rentmeesterschap, maar óók over verstoorde sociale relaties door overmatig gebruik van sociale media en internet. Ook abortus en euthanasie zijn thema's... maar jij blijft steken op de adressering naar 'mensen van goede wil'.... Wellicht kun je iets meer zeggen over wat je hebt gelezen?

Flash Gordon

Loyola_2 schreef:
Je blijft nogal hangen bij de steekwoorden 'oecumenisch' en 'groen', terwijl je zegt de hele encycliek gelezen te hebben.

Wat ook al eerder is aangegeven, is dat deze encycliek eerder 'rood' is dan 'groen'. Het heeft nl. erg veel betrekking op de sociale leer van de Kerk. Het gaat niet alleen over rentmeesterschap, maar óók over verstoorde sociale relaties door overmatig gebruik van sociale media en internet. Ook abortus en euthanasie zijn thema's... maar jij blijft steken op de adressering naar 'mensen van goede wil'.... Wellicht kun je iets meer zeggen over wat je hebt gelezen?
Hey Loyola, fijn je weer te zien!

Over wat je zegt: ik merkte zelf dat ik te veel afging op de discussie tussen "groenen" en "klimaat-sceptici", voor ik de encycliek las. Dan krijg je al snel een eenzijdig beeld. Het is als met alles rond Franciscus: de oppervlakkigheden vallen op, en worden al snel revolutionair (positief of negatief) bevonden. Maar ten diepste is deze man vooral door en door katholiek in zijn denken en Jezuïtisch in zijn communiceren. Heel compleet, heel breed in het doordenken van de consequenties van wat hij aanroert. Ik begin steeds meer van deze man te houden :)
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

Flash Gordon schreef:
Loyola_2 schreef:

Hey Loyola, fijn je weer te zien!

Over wat je zegt: ik merkte zelf dat ik te veel afging op de discussie tussen "groenen" en "klimaat-sceptici", voor ik de encycliek las. Dan krijg je al snel een eenzijdig beeld. Het is als met alles rond Franciscus: de oppervlakkigheden vallen op, en worden al snel revolutionair (positief of negatief) bevonden. Maar ten diepste is deze man vooral door en door katholiek in zijn denken en Jezuïtisch in zijn communiceren. Heel compleet, heel breed in het doordenken van de consequenties van wat hij aanroert. Ik begin steeds meer van deze man te houden :)
O, dat is weer heel wat anders: sociale media & internet.
Ik kan hem natuurlijk ook zelf lezen, maar daar zal toch wel niet van komen. Misschien aardig als mensen die hem wel gelezen hebben er iets uit pikken dat ze aardig vinden (en niet níét aardig vinden, zoals na de topicstar vorige week) en dat hier op het forum te zetten om het over te hebben.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Loyola_2 schreef:Wat ook al eerder is aangegeven, is dat deze encycliek eerder 'rood' is dan 'groen'. Het heeft nl. erg veel betrekking op de sociale leer van de Kerk. Het gaat niet alleen over rentmeesterschap, maar óók over verstoorde sociale relaties door overmatig gebruik van sociale media en internet. Ook abortus en euthanasie zijn thema's...
Flash Gordon schreef:Heel compleet, heel breed in het doordenken van de consequenties van wat hij aanroert.
Het hoofdonderwerp van de encycliek is -zoals de ondertitel aangeeft- de zorg voor 'ons huis', milieuproblematiek, en het is inderdaad heel goed dat hij dat inbedt in het geheel van een christelijke visie op maatschappelijke vraagstukken.
Het doet dat met behulp van het begrip van een 'integrale ecologie', dat inderdaad ook sociale vraagstukken omvat.

In paragraaf 120 stelt hij dat zorg om bescherming van de natuur onverenigbaar is met rechtvaardiging van abortus.
De redenering die hij daar volgt sluit echter niet: "Hoe kunnen we oprecht onderwijzen dat het belangrijk is om te zorgen voor andere kwetsbare wezens, hoe lastig of ongemakkelijk ze ook kunnen zijn, als we een menselijk embryo niet weten te beschermen, zelfs wanneer diens aanwezigheid ongemakkelijk is en moeilijkheden oplevert?"
Die redenering miskent namelijk dat die "zorg voor andere kwetsbare wezens" het niveau van de soort of de populatie betreft en niet van de individuele wolf of walvis.
Voor de duidelijkheid: ook ik rechtvaardig abortus niet, maar daarvoor heb je m.i. een andere redenering nodig.

Ik ben geen verwijzing naar euthanasie tegengekomen.

De waarschuwing tegen "de alomtegenwoordigheid van media en de digitale wereld" die ten koste kan gaan van "echte relaties" neemt een vergelijkbare kleine plaats in in de encycliek (één paragraaf) als de opmerking over abortus.
(Ik ben het met die waarschuwing eens, maar heb makkelijk praten, zonder smartphone.)

Met v&Vriendengroet,

Wim

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Flash Gordon schreef:
Riemer schreef: Met het erkennen van die doop (als in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest) zegt de RKK niet dat de PKN verder een juiste kerk is.

Sterker, de RKK zegt niet eens dat de PKN een foute kerk is: de PKN is in katholiek verstaan helemaal geen kerk :)

Een vergaarbak van divers gelovigen.
In mijn schuur heb ik ook zo'n bak: schroeven algemeen en ongesorteerd :clown:

[Wim] off-topic [/Wim]

Biker

Bericht door Biker »

Flash Gordon schreef:Niet goed gezocht. Je zou de eerste niet zijn die eerst vraagt en dan pas zelf gaat zoeken of nadenken

Dan niet.

[Wim] off-topic [/Wim]

Biker

Bericht door Biker »

Flash Gordon schreef: Sterker, de RKK zegt niet eens dat de PKN een foute kerk is: de PKN is in katholiek verstaan helemaal geen kerk :)

Grappig, hun beprenkeling is niet fout, het is helemaal geen doop.

[Wim] off-topic [/Wim]

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Riemer schreef:
Flash Gordon schreef:
Riemer schreef: Met het erkennen van die doop (als in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest) zegt de RKK niet dat de PKN verder een juiste kerk is.

Sterker, de RKK zegt niet eens dat de PKN een foute kerk is: de PKN is in katholiek verstaan helemaal geen kerk :)

:lol: :lol: :w
De PKN een landelijke gezelligheids vereniging met op Zondag een religieus uurtje..

[Wim] off-topic en onvoldoende respectvol [/Wim]

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Rechtuit schreef:
Riemer schreef:
Flash Gordon schreef:

:lol: :lol: :w
De PKN een landelijke gezelligheids vereniging met op Zondag een religieus uurtje..

Of op andere dagen. Als het maar in de agenda past

Zonder dollen> Rome en de PKN lijken wel wat verkering te krijgen momenteel.
Geen idee wat ik daar van moet denken (en nee, ik moet daar ook niets van denken) maar gek is het wel.

[Wim] off-topic [/Wim]

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Dat lijkt maar zo de PKN denkt dat ze zich metRome kan meten MISPOES maar er zijn kringen in de PKN die zeggen laten we maar gewoon Katholiek worden een publiek geheim.Maar geen uniatisme maar gewoon op gaan in Rome,gewoon Katholiek worden en meer niet.
[Wim] off-topic [/Wim]

Flash Gordon

Riemer schreef:
Zonder dollen> Rome en de PKN lijken wel wat verkering te krijgen momenteel.
Geen idee wat ik daar van moet denken (en nee, ik moet daar ook niets van denken) maar gek is het wel.

Nieuws is het ook. Waar heb je dit vandaan?

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Flash Gordon schreef:Niet goed gezocht. Je zou de eerste niet zijn die eerst vraagt en dan pas zelf gaat zoeken of nadenken

:clown:
Biker schreef:Dan niet.

Wat kom je toch zuur over voor iemand die zogenaamd de ware leer heeft gevonden. :roll:

[Wim] off-topic [/Wim]
Say hi to the bad guy

BdO

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
Flash Gordon schreef:

Jij bevindt je in diezelfde bak in Katholiek verstaan. Ook zonder Katholiek verstaan is duidelijk dat de GkV een hotelkerk wordt, maar dan een die daarin zo'n 70 jaar achterloopt op de PKN.

[Wim] off-topic [/Wim]
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

BdO

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:Dat lijkt maar zo de PKN denkt dat ze zich metRome kan meten MISPOES maar er zijn kringen in de PKN die zeggen laten we maar gewoon Katholiek worden een publiek geheim.Maar geen uniatisme maar gewoon op gaan in Rome,gewoon Katholiek worden en meer niet.

Als nou gewoon PKN en RKK worden opgeheven zodat iedereen overstapt..... en doe dat dan met die andere kerken ook maar.

[Wim] off-topic [/Wim]
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

BdO

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:Dat lijkt maar zo de PKN denkt dat ze zich metRome kan meten MISPOES maar er zijn kringen in de PKN die zeggen laten we maar gewoon Katholiek worden een publiek geheim.Maar geen uniatisme maar gewoon op gaan in Rome,gewoon Katholiek worden en meer niet.

Als nou gewoon PKN en RKK worden opgeheven zodat iedereen overstapt..... en doe dat dan met die andere kerken ook maar.

[Wim] off-topic [/Wim]

Titus

Bericht door Titus »

Lol. Je snapt dat dat niet kan binnen het katholieke geloof?
[Wim] off-topic [/Wim]
[Wim] @iedereen Kunnen we de al dan niet lollige stekeligheden over andere denominaties weer even achterwege laten en terugkomen op de encycliek? [/Wim]

Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2 punt 1 schreef:

:clown:
Biker schreef:Dan niet.

Wat kom je toch zuur over voor iemand die zogenaamd de ware leer heeft gevonden. :roll:

2 keer iets vragen aan FG en nog geen antwoord willen/ kunnen geven, da's pas zuur :arrow: :clown:

[Wim] off-topic [/Wim]

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Een groep Islamitische leiders treedt nu in zekere zin en tot op zekere hoogte in de voetsporen van 'Laudato Si' met deze verklaring.
Dat biedt mogelijkheden voor verbreding van de oecumene met interreligieuze dialoog op dit punt.

Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Tsja, ik heb zo mijn bedenkingen over die eco-encycliek en de rol van de paus in het licht van de gebeurtenissen die in september gaan komen ( zijn toespraak aan het Amerikaans congres en de VN). Ik heb nog niet de hele encycliek gelezen, wel delen in het Engels. Voor zover ik weet rept hij met geen woord over het feit dat vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw al een techniek in ontwikkeling was die vrije , dus gratis en volkomen schone, energie voor iedereen mogelijk maakte. Voor zover ik weet - maar misschien heb ik het mis - rept hij met geen woord over het feit dat al die wetenschappers buiten spel werden gezet en vaak zelfs vermoord.

Er is 1 kwaad dat m.i. zo mogelijk nog groter is dan de islam en dat is de macht van het geld, die helaas ook met olie en de islamitische landen hand in hand gaat. Als ieder individu de toegang had gehad tot volstrekt schone en kosteloze energie, zou de macht van het geld allang enorm verminderd zijn.

Waar ik bezwaar tegen maak is het gegeven dat de paus naar mijn mening veel te veel de nadruk legt op de invloed en de " schuld" van de individuele jan met de pet. Terwijl de wortel van het kwaad hogerop ligt bij het grote geld. En men maakt mij niet wijs dat de paus daar niets vanaf weet. En als ik het me goed herinner zegt de paus tegenwoordig zowaar ook iets over Monsanto en zijn gruwelijke misdaden tegen de mensheid en de hele natuur, al wat leeft. Maar dat is rijkelijk laat. Te laat, als je het mij vraagt.

Maar ik kan me vergissen. Zoals ik het zie, is de paus ofwel een heilige, ofwel is hij een huichelaar. Hij loopt aldoor in het wit. Dit zou kunnen betekenen dat hij rekening houdt met de profetieën van Maleachi over de laatste paus en dat lot op zich neemt, en daarmee het niet schuwt de kwade macht te willen breken, ook al weet hij dat hem dat dan waarschijnlijk zijn fysieke leven kost. Dan is hij een heilige. Het zou ook kunnen betekenen dat hij ( of andere krachten binnen het Vaticaan) ervan droomt om de mensen allemaal tot de Rooms-katholieke religie te bekeren en de macht weer aan het Vaticaan te brengen en daartoe samenwerkt met de politieke machten. Obama's mond is in de VS ook vol over milieu.

Het hangt er allemaal maar net vanaf wat de werkelijke intenties zijn van de paus met zijn encycliek maar ook wat er in het Vaticaan nog meer leeft behalve de ideeën van deze tijdelijke paus. En ik doorzie die intenties en wat er allemaal nog meer huist in die Vaticaanse religie in elk geval niet en ik denk dat geen mens zijn hart (dat van de paus) werkelijk doorziet. Dat is aan God alleen. En de tijd zal het leren en openbaar maken, we zijn niet meer zover af van de maand september, waarin die samenkomsten van de paus met de wereldlijke machten plaatsvinden.

Een twee uur durende documentaire, die mijns inziens zeer de moeite waard is, over wat allang bekend is en ook aan het grote publiek bekend en benutbaar had kunnen zijn als de macht van het geld er niet tussen had kunnen komen, getiteld " Thrive". http://youtu.be/U25AtWcERko

Overigens is deze Engelstalige docu in het Nederlands nagesynchroniseerd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Heel deze eco-encycliek wordt misbruikt door de linkse politiek hier in NL door groen links.

En de woorden van de Heilige Vader de Paus worden verkeerd uit gelegd,maar dat is de politiek nu eenmaal eigen. :!: :!: :!:

Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Heel deze eco-encycliek wordt misbruikt door de linkse politiek hier in NL door groen links.

En de woorden van de Heilige Vader de Paus worden verkeerd uit gelegd,maar dat is de politiek nu eenmaal eigen. :!: :!: :!:

Dat is 1 mogelijkheid. En de andere mogelijkheid is dat de paus ( want de enige heilige Vader is God en niet de paus) heel bereidwillig gebruik maakt cq zich gewillig laat gebruiken door de econonomische en politieke krachten op het wereldtoneel om aan wereldmacht te komen. De tijd zal het uitwijzen, alles wordt geopenbaard.

Er is overigens ook allang geen afvalberg meer nodig. http://www.endalldisease.com/say-goodby ... ification/

In een plasmareactor genereert men een vlammenboog die een temperatuur heeft van ca. 5.000 tot10.000 graden. Alle afvalstoffen die worden ingevoerd, worden door deze hoge temperatuur afgebroken tot elementen. Deze elementen worden in een daarop volgend proces weer teruggewonnen uit het plasma. Een aantal elementen kan zelfs gebruikt worden om schone energie op te wekken, dat een omvang heeft van meer dan het totaal aan zonne-, wind-, en geo- energie.

Het heeft alleen maar voordelen. Er hoeft geen afval meer gedumpt te worden, waardevolle elementen worden teruggewonnen, en schone energie wordt opgewekt. Allang mogelijk. En de paus maar de kleine mens de schuld geven.

Maar goed, niet 1 mens kan nog de nucleaire verwoesting van deze planeet stoppen. Die is al in volle gang. En hoe dat allemaal komt, kun je o.a. zien in de docu in mijn vorige bericht. En dan komen we gewoon weer uit bij onze Bijbel. De macht van het kwaad, het absolute kwaad, dat geen mens onttronen kan, ook geen paus, behalve God.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Mensen worden bang gemaakt om niks.Klimaatsverandering is een normaal proces,een op en neer gaan de beweging.In de Middeleeuwen waren er helemaal geen gletsjer nu zijn ze er wel.Het feit is dat men nu een klimaatsverandering mee maakt;mooi om mee te maken.

Men kan zich beter druk maken om de delfstoffen wellicht gaat dit te hard zo het zich laat aan zien ,maar helemaal zeker is dat niet.Het meeste komt weer in de kringloop en wordt voor de zoveelste keer een fornuis of auto. 8-) 8-) 8-)

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Ik heb nu een NL-vertaling gevonden en de inleiding gelezen. Mooi en helder geschreven.

Gesloten