Nee, dank je.Piebe 2.2 schreef:wie voor de mensen katholiek wil zijn moet zich dus laten dopen.
Ik heb ook gelezen dat het verhaal slechts deels van Krishnamurti afkomstig is en bij het doorvertellen verfraaid is.Piebe 2.2 schreef:De bron [van het aan Jiddu Krishnamurti toegeschreven verhaal] zal wel een leugenaar zijn
Ik heb zijn speech waarin hij het verhaal vertelde nog niet gevonden.
Net als bij de Bijbel doet de bron er voor mij ook niet zoveel toe.
Het gaat om de kracht van het verhaal en of het de boodschap voor mij goed weergeeft.
Dit verhaal geeft in elk geval een aansprekende samenvatting van het gedachtengoed van Krishnamurti zoals ik dat ook elders tegenkom.
Het verhaal is te lezen als een aanklacht tegen religieuze leiders die zeggen verbondenheid ('re-ligie') na te streven of zichtbaar te willen maken (in ons geval tussen volgelingen van Jezus) terwijl ze in feite bezig zijn mensen van goede wil tegen elkaar op te zetten, te verdelen.
Een aanklacht die in mijn beleving vergelijkbaar is met de aanklachten van Jezus tegen de kerkleiders van zijn tijd, de Farizeeën, Sadduceeën en Schriftgeleerden.
- 'Kerkmuren' plaatsen,
- als mensen menen te kunnen bepalen wie er wel en niet 'bij hoort',
- kerken hiërarchisch organiseren zodat er niet alleen scheiding komt tussen 'wie er bij hoort' en 'wie niet', maar ook tussen 'kerkleiders' en 'volgelingen',
zouden de manieren zijn die ik uit zou kiezen om de Kerk te gronde te richten als ik duivel was.
Zowel oecumene tussen de 'kerkverbanden' waarover Yolande het heeft als het idee een 'volkskerk' te zijn bieden enig tegenwicht.
Met v&Vriendengroet,
Wim