Jehovah's Getuigen en oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Alpha
Man/Vrouw: M

Jehovah's Getuigen en oecumene

Bericht door Alpha »

Wim Nusselder schreef:
Alpha schreef:Gaan we terug naar de Bijbel dan zie je dat ecclesia, wat tegenwoordig met kerk wordt vertaald, gemeente betekent, waar gelovigen in aanbidding vergaderd zijn. Het zijn dus vergaderende mensen, geen gebouw.
Jezus heeft geen verdeelde religies gesticht, maar verenigde zijn volgelingen door zijn onderwijs.
Hoi Alpha,
Hoe kijk jij -los van de Bijbel en los van de kerkgeschiedenis- aan tegen "de Kerk" nu en hoe zie jij de plek en rol van jouw kerkgenootschap daarbinnen?
Hoe denken jullie volgelingen van Jezus te verenigen?
In hoeverre streven jullie naar het 'volkskerk' zijn en in hoeverre zijn jullie bereid te participeren in de oecumene van zelfstandige 'kerken'?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,
Leuke vragen. Ik probeer ze te beantwoorden.

Mijn hele denken is gebaseerd op de Bijbelse leer.
Het is erg belangrijk de ontwikkeling en afwijkingen van het geloof na de 1e eeuw te volgen.

Zoals gezegd is de betekenis van ecclesia in de loop der tijd veranderd, van een vergadering mensen die gezamenlijk de bijbel bestuderen, in een gebouw of een religie.

Mijn geloofsgemeenschap voert Jezus opdracht uit om het goede nieuws wereldwijd te verkondigen. (Mt 24:14; Mt. 28:19).

Nauwkeurige kennis (1 Tim 2:3, 4) van de bijbel verenigd mensen en door de vruchten van de geest (Gal. 5:22, 23) worden onderlinge conflicten vermeden.

Wij willen geen “volkskerk” zijn en streven niet naar macht, rijkdom of kwantiteit.
Je kan pas “lid” worden wanneer je nauwkeurige kennis bezit, dus begrijpt wat geloof precies inhoudt.
Bij ons kunnen daarom geen ongelovigen of kleine kinderen gedoopt worden.

Wij volgen Jezus zo goed mogelijk.
Maar Jezus was niet oecumenisch bezig.
Hij vermengde zich niet met de verdeelde joden, hij toonde aan dat zij verkeerd bezig waren.
Het Joodse volk moest zich afzijdig houden van de omliggende volkeren, zij aanbaden afgoden.
Verbroedering met hen werd door God niet getolereerd.

Jezus zei toen hij met zijn vader bad: “Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde”.
We proberen zo goed mogelijk Jezus voorbeeld te volgen. (PETRUS 2:21)

peda

Re: Jehovah's Getuigen en oecumene

Bericht door peda »

Alpha schreef:
Hij vermengde zich niet met de verdeelde joden, hij toonde aan dat zij verkeerd bezig waren.
Het Joodse volk moest zich afzijdig houden van de omliggende volkeren, zij aanbaden afgoden.

Hallo Alpha,

Dat is duidelijke taal "" Jezus was niet oecumenisch bezig "' en "' Wij proberen zo goed mogelijk Jezus voorbeeld te volgen "'.
Dus voor jullie geloofsgemeenschap geen oecumene, dat is immers niet de weg die Jezus voor ogen had.
De Geloofs Identiteit, verhindert oecumene. Het zoeken naar wat eventueel verbindt, wordt overruled door volledige
prioriteit te geven aan dat wat scheidt.
Het is duidelijke taal

Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Alpha schreef:

Hallo Alpha,

Dat is duidelijke taal "" Jezus was niet oecumenisch bezig "' en "' Wij proberen zo goed mogelijk Jezus voorbeeld te volgen "'.
Dus voor jullie geloofsgemeenschap geen oecumene, dat is immers niet de weg die Jezus voor ogen had.
De Geloofs Identiteit, verhindert oecumene. Het zoeken naar wat eventueel verbindt, wordt overruled door volledige
prioriteit te geven aan dat wat scheidt.
Het is duidelijke taal
Dank je voor je positieve reactie.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Alpha,
Alpha schreef:Wij willen geen “volkskerk” zijn [...]
Daar was ik al bang voor.
Het is mij niet duidelijk wat je dan in dit topic*) te zoeken hebt, sorry.

Zojuist stonden 2 van jouw geloofsgenoten aan mijn deur, de zoveelste in de jaren dat ik hier woon; telkens andere.
Ik heb ze verteld dat ik al meerdere malen met hen in gesprek gegaan ben, ook e-mail contact heb gehad.
Ook dat ik geprobeerd heb om ook op mijn manier in gesprek te komen: interkerkelijk huiskamergeloofsgesprek, samenkomend in Zijn naam ook als christenen vanuit verschillende kerken.
Juist in dan is Hij aanwezig, in mijn ervaring.

Ik heb laten doorschemeren dat ik er genoeg van heb om alleen telkens nieuwe mensen aan mijn deur te krijgen, terwijl gesprek in lijn met mijn inzichten niet mogelijk is.
Ja, ik kan aangeven dat ik niet meer bezocht wil worden, maar dat is niet wat ik vraag.
Desnoods krijg ik elke week anderen aan mijn deur om uit te leggen dat ik op een andere manier met hen in gesprek wil.
Die ik kan uitleggen dat ik hen respecteer (jullie hebben diverse punten gemeen met Quakers), dat ik ook op respect hoop voor mijn inzichten (ondanks onze aversie tegen zieltjes winnen) en dat we m.i. samen beter in staat zijn om God zichtbaar te maken in deze wereld dan door slechts op ons eigen gelijk te hameren.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb groot respect voor jullie inzet om in deze geseculariseerde samenleving de voordeuren langs te blijven gaan.
Jullie hebben beslist potentie om een brug te slaan.
Op deze manier is jullie naam echter spreekwoordelijk geworden voor christendom dat verdeelt in plaats van verbindt, voor de schande van de versplintering van het Lichaam van Christus, van de voet die tegen de hand zegt 'jij hoort er niet bij, jij bent verkeerd bezig'.

Met v&Vriendengroet,

Wim

*) Op dat moment was dat nog het topic "oecumene en volkskerken"

Alpha

Bericht door Alpha »

Wim Nusselder schreef:Hoi Alpha,
Alpha schreef:Wij willen geen “volkskerk” zijn [...]
Daar was ik al bang voor.
Het is mij niet duidelijk wat je dan in dit topic te zoeken hebt, sorry.

Zojuist stonden 2 van jouw geloofsgenoten aan mijn deur, de zoveelste in de jaren dat ik hier woon; telkens andere.
Ik heb ze verteld dat ik al meerdere malen met hen in gesprek gegaan ben, ook e-mail contact heb gehad.
Ook dat ik geprobeerd heb om ook op mijn manier in gesprek te komen: interkerkelijk huiskamergeloofsgesprek, samenkomend in Zijn naam ook als christenen vanuit verschillende kerken.
Juist in dan is Hij aanwezig, in mijn ervaring.

Ik heb laten doorschemeren dat ik er genoeg van heb om alleen telkens nieuwe mensen aan mijn deur te krijgen, terwijl gesprek in lijn met mijn inzichten niet mogelijk is.
Ja, ik kan aangeven dat ik niet meer bezocht wil worden, maar dat is niet wat ik vraag.
Desnoods krijg ik elke week anderen aan mijn deur om uit te leggen dat ik op een andere manier met hen in gesprek wil.
Die ik kan uitleggen dat ik hen respecteer (jullie hebben diverse punten gemeen met Quakers), dat ik ook op respect hoop voor mijn inzichten (ondanks onze aversie tegen zieltjes winnen) en dat we m.i. samen beter in staat zijn om God zichtbaar te maken in deze wereld dan door slechts op ons eigen gelijk te hameren.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb groot respect voor jullie inzet om in deze geseculariseerde samenleving de voordeuren langs te blijven gaan.
Jullie hebben beslist potentie om een brug te slaan.
Op deze manier is jullie naam echter spreekwoordelijk geworden voor christendom dat verdeelt in plaats van verbindt, voor de schande van de versplintering van het Lichaam van Christus, van de voet die tegen de hand zegt 'jij hoort er niet bij, jij bent verkeerd bezig'.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal proberen punt voor punt op je reactie in te gaan.

Wat ik zoek op een religieus forum is met mensen over de Bijbel te praten, zonder de ballast van menselijke leringen en tradities.

Jg gaan, in navolging van Jezus opdracht, twee aan twee mensen thuis bezoeken om over Gods woord te praten.
Dat gebeurt niet alleen in steden en dorpen, maar ook in de uithoeken van de wereld.
Men gaat, als er geen wegen zijn, soms te voet over bergen en door oerwouden en is dagen onderweg.
Ook maakt men wel gebruik van vaar en vliegtuigen als dat noodzakelijk is.

Wanneer men oprechte belangstelling toont, dan zal men het contact proberen te behouden.

Het is vrij logisch, dat het niet steeds dezelfde personen kunnen zijn, alhoewel er in grotere steden geëxperimenteerd wordt met “persoonlijke” gebieden, waardoor de verkondigers de mensen in hun gebied gaan kennen.

Daarnaast worden er in drukke gebieden op straat vaak “displays” ingezet met meerdere verkondigers.
Op de displays staan meerder soorten Bijbelse lectuur.
Men heeft brochures over specifieke onderwerpen en als er in dat gebied meerdere talen gesproken worden is ook lectuur in die talen aanwezig.
Daarnaast heeft men complete Bijbel cursussen voorradig, men heeft daar behoefte aan.

Zo stond men in de VS bij het begin van een grote brug met, op het display, een traktaat over de zin van het leven.
In de tijd dat men dat onderwerp aanbood bleek, achteraf, dat er veel minder mensen van de brug afsprongen.
Toen op het display een ander onderwerp aangeboden werd, nam dat weer toe.
De locale autoriteiten verzochten dan ook dringend, dat onderwerp weer aan te bieden.
De Bijbelse leer redt levens.

De Bijbelse leer, die wij brengen is niet uniek.
Er zijn meerdere groeperingen, die ongeveer dezelfde ontdekkingen hebben gedaan als wij.
Zo is er in NL één groepering die claimt hetzelfde te leren, maar zij denken naar de hemel te gaan.

Geloof is een geheel persoonlijke zaak en je mag dus geloven wat jij wilt.
Alleen JIJ bent daar zelf verantwoordelijk voor, niemand anders.

Wanneer we van mening verschillen, betekend dat niet, dat ik daar geen respect voor heb.
Maar ik zal wèl proberen aan te tonen, wat de leer van de Bijbels is.
Je hebt een vrije wil van God gekregen, hij dwing niemand om zijn wil t doen..

Jg volgen Jezus voorbeeld en hij verkondigende het goede nieuws en gaf zijn volgelingen opdracht dat ook te doen.

Iedereen heeft zelf de keuze om hem wel of niet te volgen.

Je ziet dan ook dat in de 1e eeuw de overgrote meerderheid hem niet volgde.
Hij bracht niet datgene wat ze van hem verwachtten.
En dat gaf veel irritatie, want hun verwachtingen waren hooggespannen.
Je ziet dan, dat ze hem vervolgens op woorden probeerden te vangen, ze probeerden hem op Bijbelse overtredingen te pakken.
Toen dat allemaal mislukte beschuldigden ze hem vals en vermoorden ze hem.

Veroorzaakte Jezus verdeeldheid?
Nee, die was er al.
Door hem te volgen is er eenheid.
Er is maar één almachtige God en in hem geloven dient op zijn voorwaarden te geschieden.
Je kan niet op “twee gedachten hinken”.

1 Kon. 18: 21 Nu trad Elia op het gehele volk toe en zei: „Hoe lang zult GIJ nog op twee verschillende gedachten hinken? Indien JHWH de ware God is, gaat hem volgen; maar is het Baäl, gaat hem volgen.” En het volk zei hem geen woord terug. NWV.
Hoewel God uitdrukkelijk contact verbood met de omliggende heidenen, zie je dat zij dat negeerden en afgoderij gingen beoefenen. (2 Pe 3:0)

Niet Jg, maar de Bijbel laat zien wie er wel en wie er niet “bij hoort”.

Deze tekst is m.i. gewoon duidelijk:

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

Jg zijn overigens begonnen met huiskamer bijeenkomsten.
Maar ja, dat kan niet meer, wanneer de huiskamer vol is.
We bestuderen de Bijbel met mensen uit alle religies, ook niet Bijbelse.
Wanneer mensen voldoende kennis hebben, mogen ze zelf aangeven of ze Jg willen worden.
Jg winnen overigens geen “zieltjes”.

In de bijbel wordt het woord „ziel” (Hebr.: nefesj; Gr.: psuche) gebruikt voor een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
De Bijbel kent dus geen onsterfelijke ziel.

Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Wanneer men oprechte belangstelling toont, dan zal men het contact proberen te behouden.

Het is vrij logisch, dat het niet steeds dezelfde personen kunnen zijn, alhoewel er in grotere steden geëxperimenteerd wordt met “persoonlijke” gebieden, waardoor de verkondigers de mensen in hun gebied gaan kennen.
Het kan allemaal wel, maar Wim geeft ook zijn irritatie aan dat telkens mensen aan de deur komen terwijl hij aangeeft het niet op prijs te stellen.
Ik herken dat.
Het hoeft niet. Als je een aantekening maakt dat iemand er geen prijs op stelt en dat doorgeeft, dan kan er een hoop ergernis voorkomen worden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Bij kennissen; in stromende regen twee vrouwen met kleine kinderen,ze zeiden dat van de organisatie jehova getuigen waren en verplicht op pad.Pure mishandeling,er is aangifte van gedaan.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Alpha schreef:Ik zal proberen punt voor punt op je reactie in te gaan.
Je bericht geeft mij helemaal niet het gevoel dat je in gaat op wat ik schrijf.
Ik heb de berichten die hier over gaan nu afgesplitst van het topic "oecumene en volkskerken".
Jij stelt de Jehovah's Getuigen en de boodschap die jullie op grond van de Bijbel menen te moeten verspreiden centraal.
Ik stelde in het topic "oecumene en volkskerken" de eenheid van het Christendom als geheel aan de orde en de vraag of die eenheid door oecumene en/of inclusieve volkskerken zichtbaar gemaakt kan worden.
Jij bevestigt mijn indruk dat jij (en Jehovah's Getuigen in het algemeen) niet geÏnteresseerd zijn in (het zichtbaar maken van) de eenheid van het Christendom.
Dus stel ik voor om het hier te hebben over de vraag of jullie niet geïnteresseerd zouden moeten zijn in (zichtbaarder) eenheid van het Christendom.
Ik betwijfel of je Jezus goed navolgt als je geen deel uit meent te kunnen maken van hetzelfde kerkelijk verband met anderen die ongeveer hetzelfde leren en waarmee je alleen van mening verschilt over de vraag of je (daardoor) naar de hemel gaat.
Aan de vruchten kent men de boom, niet aan de manier waarop 'geloof' verwoord wordt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Biker

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:Bij kennissen; in stromende regen twee vrouwen met kleine kinderen,ze zeiden dat van de organisatie jehova getuigen waren en verplicht op pad.Pure mishandeling,er is aangifte van gedaan.
Nog nooit heb ik de jg met kleine kinderen op pad gezien, "ze zeiden"- verhaaltjes horen in roddelblaadjes thuis.

Martine

Bericht door Martine »

Biker schreef:Nog nooit heb ik de jg met kleine kinderen op pad gezien, "ze zeiden"- verhaaltjes horen in roddelblaadjes thuis.
Het gebeurt, dat is zeker.
Mijn schoonzusje moest als kind mee langs de deuren.
Ze doorbrak door haar huwelijk en het moederschap de vicieuze cirkel door dat verre van zich te houden.
Het werd haar niet gemakkelijk gemaakt maar ze lieten haar uiteindelijk met rust, anders gezegd: ze lieten haar gewoon vallen.

job

Bericht door job »

Martine schreef:
Biker schreef:Nog nooit heb ik de jg met kleine kinderen op pad gezien, "ze zeiden"- verhaaltjes horen in roddelblaadjes thuis.
Het gebeurt, dat is zeker.
Mijn schoonzusje moest als kind mee langs de deuren.
Ze doorbrak door haar huwelijk en het moederschap de vicieuze cirkel door dat verre van zich te houden.
Het werd haar niet gemakkelijk gemaakt maar ze lieten haar uiteindelijk met rust, anders gezegd: ze lieten haar gewoon vallen.
Martine,

Ook meegemaakt dat een stel JG met een kind langs de deur kwam. Sprak ze er op aan. Antwoord: "ze doet het met liefde voor Jezus. Ze houdt alleen niet van lange gesprekken"....Die van mij duurde iets langer dan alleen de deur open en dicht doen.
De hele situatie was te sneu voor woorden.

Martine

Bericht door Martine »

job schreef:Ook meegemaakt dat een stel JG met een kind langs de deur kwam. Sprak ze er op aan. Antwoord: "ze doet het met liefde voor Jezus. Ze houdt alleen niet van lange gesprekken"....Die van mij duurde iets langer dan alleen de deur open en dicht doen.
De hele situatie was te sneu voor woorden.
Ik heb ze ondubbelzinnig te verstaan gegeven dat ik ze niet aan de deur wil hebben. Afkloppen ( :) ) maar ik heb ze al een tijd niet gezien.
De talloze keren dat ze an de deur kwamen heb ik gezegd; "Geen interesse" en de deur dicht gedaan.
Maar goed, Dat heeft op zich niets te maken met de keer van de jg die ik niet kan onderschrijven.

Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Wij volgen Jezus zo goed mogelijk.
Wat heeft dit te maken met oecumene?
Toen Jezus op aarde was moest de christelijke gemeente nog gevormd worden.
Oecumene is voor mij de poging van diverse kerken om elkaar te erkennen en te respecteren en zo veel als maar mogelijk is als eenheid naar buiten te treden. Dingen samen doen, elkaar niet verketteren.
Pas na de Opstanding en Hemelvaart begon er een christelijke gemeente te ontstaan.
En vanaf het begin zijn er - zeer menselijk dus - verschillen geweest. Ik denk aan de meningsverschillen tussen Petrus en Paulus om maar wat te noemen. In de loop der eeuwen zijn verschillende kerken ontstaan.

Biker

Bericht door Biker »

[Wim] Laten we hier met Alpha in gesprek gaan en niet als niet-Jehovah's Getuigen onderling. [/Wim]
Martine schreef: En vanaf het begin zijn er - zeer menselijk dus - verschillen geweest. Ik denk aan de meningsverschillen tussen Petrus en Paulus om maar wat te noemen. In de loop der eeuwen zijn verschillende kerken ontstaan.
Dat had niets met zg alledaagse menselijke meningsverschillen te maken, maar met een veel ernstigere zaak nl afwijken van het ware evangelie!!
Petrus gehoorzaamt Paulus.
Toen Petrus in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk. Hij at tot dan toe altijd samen met de christenen uit de heidenen. Maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor degenen die volhielden dat christenen uit de heidenen zich zouden laten besnijden. De andere Joden deden met hem mee, en zelfs Barnabas liet zich meeslepen door hun huichelarij. Toen ik zag dat zij afweken van het ware evangelie, zei ik, en plein public, Petrus de wacht aan. (Gal 2:11-14)- WB

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Martine schreef:
Alpha schreef:Wij volgen Jezus zo goed mogelijk.
Wat heeft dit te maken met oecumene?
Toen Jezus op aarde was moest de christelijke gemeente nog gevormd worden.
Oecumene is voor mij de poging van diverse kerken om elkaar te erkennen en te respecteren en zo veel als maar mogelijk is als eenheid naar buiten te treden. Dingen samen doen, elkaar niet verketteren.
Pas na de Opstanding en Hemelvaart begon er een christelijke gemeente te ontstaan.
En vanaf het begin zijn er - zeer menselijk dus - verschillen geweest. Ik denk aan de meningsverschillen tussen Petrus en Paulus om maar wat te noemen. In de loop der eeuwen zijn verschillende kerken ontstaan.
Het zit toch wat anders in elkaar.

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:Bij kennissen; in stromende regen twee vrouwen met kleine kinderen,ze zeiden dat van de organisatie jehova getuigen waren en verplicht op pad.Pure mishandeling,er is aangifte van gedaan.
Nog nooit heb ik de jg met kleine kinderen op pad gezien, "ze zeiden"- verhaaltjes horen in roddelblaadjes thuis.
Kleine kinderen worden heel snel meegesleurd langs de deuren, en vanaf ze wat kunnen praten worden ze aangemoedigd om zelf aanbiedingen te doen... Ik ken kinderen die van hun tiende zijn gedoopt (en daarvoor MOET je een ongedoopte verkondiger zijn) en tegen hun zestiende/achttiende zijn uitgesloten, met alle problemen van dien.

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
Wim Nusselder schreef:
Alpha schreef:Gaan we terug naar de Bijbel dan zie je dat ecclesia, wat tegenwoordig met kerk wordt vertaald, gemeente betekent, waar gelovigen in aanbidding vergaderd zijn. Het zijn dus vergaderende mensen, geen gebouw.
Jezus heeft geen verdeelde religies gesticht, maar verenigde zijn volgelingen door zijn onderwijs.
Hoi Alpha,
Hoe kijk jij -los van de Bijbel en los van de kerkgeschiedenis- aan tegen "de Kerk" nu en hoe zie jij de plek en rol van jouw kerkgenootschap daarbinnen?
In hoeverre streven jullie naar het 'volkskerk' zijn en in hoeverre zijn jullie bereid te participeren in de oecumene van zelfstandige 'kerken'?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,
Leuke vragen. Ik probeer ze te beantwoorden.

Mijn hele denken is gebaseerd op de Bijbelse leer.
Het is erg belangrijk de ontwikkeling en afwijkingen van het geloof na de 1e eeuw te volgen.

Zoals gezegd is de betekenis van ecclesia in de loop der tijd veranderd, van een vergadering mensen die gezamenlijk de bijbel bestuderen, in een gebouw of een religie.

Mijn geloofsgemeenschap voert Jezus opdracht uit om het goede nieuws wereldwijd te verkondigen. (Mt 24:14; Mt. 28:19).

Nauwkeurige kennis (1 Tim 2:3, 4) van de bijbel verenigd mensen en door de vruchten van de geest (Gal. 5:22, 23) worden onderlinge conflicten vermeden.

Wij willen geen “volkskerk” zijn en streven niet naar macht, rijkdom of kwantiteit.
Je kan pas “lid” worden wanneer je nauwkeurige kennis bezit, dus begrijpt wat geloof precies inhoudt.
Bij ons kunnen daarom geen ongelovigen of kleine kinderen gedoopt worden.

Jezus was simpelweg niet bezig met een nieuwe religie te stichten, zo simpel is het, dat is gradueel gebeurd en in hoofdzaak na zijn dood en opstanding... Jezus was gekomen voor de schapen van Israël, en werd door een vrouw daarvoor een beetje op zijn plaats gezet toen ze zei dat de honden van de kruimels van de tafel aten. Pas langzaam en door "goddelijke" voorzienigheid werd het christendom uitgebreid naar heidenen, met telkens problemen of ze zich dan ook aan de wet moesten houden en b.v. besneden moesten worden.
Er zijn bronnen dat de christenen tot de vijfde eeuw onze jaartelling de synagoge bezochten, wat ook Jezus en Paulus veelvuldig deden, een vroege vorm van oecumene.

Wim Nusselder
Contacteer:

Het gaat in dit afgesplitste topic over deze vragen die ik Alpha stelde:
Wim Nusselder schreef:Hoe kijk jij -los van de Bijbel en los van de kerkgeschiedenis- aan tegen "de Kerk" nu en hoe zie jij de plek en rol van jouw kerkgenootschap daarbinnen?
Ik ga berichten die niet duidelijk op Alpha's antwoorden in gaan of die Jehovah's Getuigen of hun praktijken niet op een voldoende respectvolle manier beschrijven weghalen.
Als me dat teveel werk oplevert gaat dit topic op slot.

Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:Wanneer men oprechte belangstelling toont, dan zal men het contact proberen te behouden.

Het kan allemaal wel, maar Wim geeft ook zijn irritatie aan dat telkens mensen aan de deur komen terwijl hij aangeeft het niet op prijs te stellen.
Ik herken dat.
Het hoeft niet. Als je een aantekening maakt dat iemand er geen prijs op stelt en dat doorgeeft, dan kan er een hoop ergernis voorkomen worden.
Sommige mensen kunnen de gezonde Bijbelse leer niet verdragen.
Wanneer je geen prijs stelt op de gezonde leer, dan kan daar rekening mee worden gehouden.
Dat wordt gerespecteerd, maar de aantekeningen worden soms niet goed gelezen.
Het zijn mensen.

Alpha

Bericht door Alpha »

[Wim] Dit lijkt zonder nadere uitleg op een jijbak.
Dat is niet bevorderlijk voor een constructieve discussie en dus niet de bedoeling. [/Wim]

Jouw kerk heeft met de aangiftes de handen vol aan en maakt ook nog geheime afspraken.

Jg worden overigens niet gedwongen, zij maken die keuze zelf.
Net als Jezus deed getuigen zij van Gods woord.

Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Sommige mensen kunnen de gezonde Bijbelse leer niet verdragen.
Wanneer je geen prijs stelt op de gezonde leer, dan kan daar rekening mee worden gehouden.
Het zijn mensen
Wat versta jij onder 'gezonde Bijbelse leer'??
Als ik je goed begrijp, hebben jullie de gezonde Bijbelse leer alle mensen die geen JG zijn niet.
Of zie ik dat verkeerd?

Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

[Wim] Ik schreef eerder in blauw "Laten we hier met Alpha in gesprek gaan en niet als niet-Jehovah's Getuigen onderling."
Ik ga vanaf nu ook berichten verwijderen die daar niet aan voldoen.
Anders lukt het niet om de discussie hier constructief te houden (en de kritiek op Jehovah's Getuigen binnen hanteerbare perken).
Aanscherpen van kritiek die al door iemand anders op een relatief tactvolle manier is verwoord is geen goed idee. [/Wim]

Martine schreef:
Het zijn mensen
Wat versta jij onder 'gezonde Bijbelse leer'??
Als ik je goed begrijp, hebben jullie de gezonde Bijbelse leer alle mensen die geen JG zijn niet.
Of zie ik dat verkeerd?
He wat toch lekker sektarisch van wij hebben de juiste leer,om je te bescheuren,maar goed ,het is nog altijd zo dat het Wachttoren Genootschap is een organisatie niet christelijk maar wel gebruik maakt van christelijke elementen.Dus wat het oecumenisch gezichtsveld tussen wel christelijke geloof gemeenschappen en de Kerk is dan ook geen sprake.

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Martine schreef:Wim geeft ook zijn irritatie aan dat telkens mensen aan de deur komen terwijl hij aangeeft het niet op prijs te stellen.
Martine begreep me verkeerd.
Ik heb er geen moeite mee dat jullie aan mijn deur komen.
Als ik kan afspreken (per e-mail of telefoon) wanneer me dat het beste uitkomt zou me dat nóg liever zijn.
Jullie Bijbelse leer ken ik inmiddels vrij goed en ik zou het dus graag ook over mijn geloof hebben.
Graag met ook andere christenen (en geïnteresseerde niet-christenen) erbij: huismakergeloofsgesprek dus.
Mijn probleem is dat jullie daar niet voor open lijken te staan, terwijl jullie kerkgenootschap misschien wel het beste toegerust is om voor elkaar te krijgen dat er op die manier meer begrip ontstaat tussen christenen onderling en tussen christenen en niet-christenen.
Doordat jullie eenzijdig gericht zijn op zenden, op interesse wekken voor jullie boodschap, missen jullie de kans om een echte brug te slaan, waarop je elkaar halverwege ontmoet.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Alpha

Bericht door Alpha »

Wim Nusselder schreef:Hoi Alpha,
Alpha schreef:Ik zal proberen punt voor punt op je reactie in te gaan.
Je bericht geeft mij helemaal niet het gevoel dat je in gaat op wat ik schrijf.
Ik heb de berichten die hier over gaan nu afgesplitst van het topic "oecumene en volkskerken".
Jij stelt de Jehovah's Getuigen en de boodschap die jullie op grond van de Bijbel menen te moeten verspreiden centraal.
Ik stelde in het topic "oecumene en volkskerken" de eenheid van het Christendom als geheel aan de orde en de vraag of die eenheid door oecumene en/of inclusieve volkskerken zichtbaar gemaakt kan worden.
Jij bevestigt mijn indruk dat jij (en Jehovah's Getuigen in het algemeen) niet geÏnteresseerd zijn in (het zichtbaar maken van) de eenheid van het Christendom.
Dus stel ik voor om het hier te hebben over de vraag of jullie niet geïnteresseerd zouden moeten zijn in (zichtbaarder) eenheid van het Christendom.
Ik betwijfel of je Jezus goed navolgt als je geen deel uit meent te kunnen maken van hetzelfde kerkelijk verband met anderen die ongeveer hetzelfde leren en waarmee je alleen van mening verschilt over de vraag of je (daardoor) naar de hemel gaat.
Aan de vruchten kent men de boom, niet aan de manier waarop 'geloof' verwoord wordt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,
Ik zal weer zo goed mogelijk in te gaan op je reactie.
Ik waardeer dat erg.

Ik meen niet dat de boodschap verspreid moet worden, Jezus geeft aan alle gelovigen de opdracht.
Het is dus niet zelf bedacht.

„Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende.” — Matth. 28:19. NWV.
Jezus gaf zelf het voorbeeld en zond zijn volgelingen twee aan twee uit.

Lukas 10:1 Na deze dingen wees de Heer zeventig anderen aan en zond hen twee aan twee voor zich uit naar elke stad en plaats waarheen hijzelf van plan was te gaan. NWV.

Er zijn vele pogingen van kerken geweest om tot eenheid te komen, die zijn mislukt.
B.v. de SOW beweging.
Ik herinner mij een dominee die zo boos werd, dat hij een vrijgemaakte kerk stichtte.

Je kan alleen eenheid verkrijgen als er één, uitsluitend op de bijbel gebaseerde, leer is.
En dat is nu juist het probleem.

Hoe doen Jg het nu?
Zij verenigen mensen in één geloof met mensen, die op basis van hun nauwkeurige kennis, daarvoor hebben gekozen.
Je ziet dan ook dat Jg bestaan uit mensen uit alle natiën en stammen en volken en talen.
Zij zijn allen, wereldwijd, in hun geloof verenigd.

Jezus ging geen enkel oecumenische verband aan met welk geloof maar ook.
Hoe zou hij dat kunnen?

De Joden hadden allerlei menselijke regeltjes toegevoegd, de sadduceeën geloofden niet in de opstanding, de omringende volken aanbaden afgoden.

Hij deed het dus anders.
Hij verkondigde het goede nieuws en nodigde de mensen uit om hem te volgen.
De meerderheid deed dat niet.

Jezus deed dat, in verband met de belofte aan Abraham, uitsluitend aan de Joden.
De Joden hadden dus de eerste keus.
De tweede keus waren de Samaritanen.

Maar zijn “zaad“ zou ook alle geslachten en natiën der aarde zegenen.
Vandaar dat als derde bekeerde heidenen werden uitgenodigd. Cornelius was de eerste.

Jezus verklaart dat in een gelijkenis van de olijfboom.
Er zouden takken worden weggebroken en een wilde zou op de stam geënt worden.
Het beeld de 144.000 af.

Aan de vruchten ken je de boom.
Jg doen niet mee aan welke oorlog maar ook, zij gaan de gevangenis in omdat zij niet willen doden.
Zij staan wereldwijd bekend om het verkondigen van het goede nieuws.
Ook daarvoor moeten zij soms de gevangenis in.
Jg passen de Bijbelse leer gewoon toe in de praktijk.

Meerdere keren heb ik zelf een topic geopend om te laten zien wat Jg nu eigenlijk leren.
Helaas is dat nagenoeg iedere keer gesaboteerd door “gelovigen”.
Men gaat soms schelden, beledigen of gaat opzettelijk off topic.
Aan de vruchten ken je de boom.

Als je wilt, bekijk eens deze film:
https://www.jw.org/nl/nieuws/persberich ... -zimbabwe/

Hoe we verenigd zijn kan je in deze film zien:
https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen ... ongressen/

Onze site is voor bijbel onderwijs voor iedereen toegankelijk in honderden talen.

Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Kinderen worden van jongs af aan opgeleid.
We zonderen ze niet af in een neven dienst.

Kinderen gaan met hun ouders overal mee naar toe, naar de vergadering, naar de supermarkt, maar ook in de velddienst.
Ze leren daar veel van.

Jg houden veel rekening met de kinderen.
Wanneer een kind moe wordt, gaat men naar huis.

Uit mijn ervaring kan ik zeggen, dat er in de regen vaak niet van huis tot huis gegaan wordt.
Kletsnat aan een deur staan is voor de verkondiger niet prettig en ook niet voor de huisbewoner.
Meestal gaat men naar adressen toe, die belangstelling hebben getoond en Jg hebben uitgenodigd om terug te komen.

Gesloten