Jehovah's Getuigen en oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah's Getuigen en oecumene

Bericht door Alpha »

Wim Nusselder schreef:Hoi Alpha,
Dirk schreef:Het gaat hier over de vraag in hoeverre Jehovah's Getuigen open staan voor oecumene.
Het antwoord is NIET, tenzij "wij" ons conformeren naar hun leer.
Wim Nusselder schreef:Hoi Alpha,Klopt dat?
Alpha schreef:De leer van Jg is uitsluitend gebaseerd op de bijbel, wel ontdaan van de later toegevoegde leringen.
Jg kennen geen ca. 3000 variëteiten in leringen, maar één Bijbelse leer.
Jg staan voor iedere belangstellende open, ongeacht religie, afkomst of etnische achtergrond.
Jg zijn een afspiegeling van de maatschappij en zijn in het geloof wereldwijd verenigd.
Daarmee zeg je wat over de relatie tussen Jg en de Bijbel en over de relatie tussen Jg en mensen die belangstelling hebben in Jg of in de Bijbel.
Je zegt daarmee niets over de relatie tussen Jg en andere kerken en over hoe Jg tegen het begrip 'oecumene' aankijken.
Zou je daar wat over willen schrijven?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wel, Ik heb daar al indirect veel eerder op gereageerd.
Ik probeer het nog eens door te laten zien, wat het Bijbelse standpunt is.
Dat is het enige wat telt.

In een Oecumenisch jaar zat de paus samen met kerk en geloofsvertegenwoordigers in een vergadering en baden gezamenlijk tot hun goden.

Bijbels gezien is er maar één almachtige God, die exclusieve toewijding eist. (Ex 20:5).
Elia zei in 1 Kon 21 „Hoe lang zult GIJ nog op twee verschillende gedachten hinken? Indien JHWH de ware God is, gaat hem volgen; maar is het Baäl, gaat hem volgen.” En het volk zei hem geen woord terug.

Baäl staat voor alle andere goden. Er zijn vele soorten Baäls 

Alpha

Bericht door Alpha »

[Wim] Veel plezier met jullie discussie over dat onderwerp, maar die sta ik dus niet meer toe in dit topic (en in dit subforum). [/Wim]
Dirk schreef:Jehovah's Getuigen hebben de Bijbel vervangen door hun eigen boek, de NWV en noemen het de Bijbel.
Toon dan aan wat in de NWV in strijd is met de leer van de gehele Bijbel.

peda

Bericht door peda »

Alpha schreef:
In een Oecumenisch jaar zat de paus samen met kerk en geloofsvertegenwoordigers in een vergadering en baden gezamenlijk tot hun goden.

Voor mij is het antwoord van @ Alpha op het Oecumene verhaal duidelijk aangegeven. Wie het nog niet begrijpt, wil het niet begrijpen.
@ Alpha, ik schat in dat jij zeker ouderling bent en wellicht ben je zelfs opzichter.
Geen kleine functionaris derhalve in de Jg organisatie/gemeenschap , maar iemand die het interne "'toeten en blazen"" uitstekend kent.

Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:Toon dan aan wat in de NWV in strijd is met de leer van de gehele Bijbel.
De leer van de JG wordt elders besproken, Alpha! Daar reageer je niet op. Je wilt slechts jullie leer poneren, zoals het ook bevolen is. Een discussie daarover voer je niet of nauwelijks. Wil je het wel, reageer dan in het open gedeelte.

Hier staat de kwestie van Wim centraal: Jehovah's Getuigen en oecumene
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Alpha,
Alpha schreef:In een Oecumenisch jaar zat de paus samen met kerk en geloofsvertegenwoordigers in een vergadering en baden gezamenlijk tot hun goden.
Bijbels gezien is er maar één almachtige God, die exclusieve toewijding eist.
Worden in alle andere kerken andere goden aanbeden dan de God die jij aanbidt?!?
Is jouw geloofsgemeenschap volgens jou de enige ware kerk, die niet mag samenwerken met andere kerken?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:Baäl staat voor alle andere goden. Er zijn vele soorten Baäls 
Dank je voor je openhartige reactie, Alpha. Valt de RKK hier ook onder, volgens jou?

Op de officiele site van de Jehovah’s Getuigen lees ik duidelijk dat zij geloven dat ze als enigen het ware geloof hebben? Ben je het eens met de informatie die ik gelezen heb op de officiele site, Alpha? Is het inderdaad zo dat Jehovah’s Getuigen geloven dat ze als enigen het ware geloof hebben? Is het inderdaad zo dat Jehovah’s Getuigen geloven dat leden van de RKK, bewust of onbewust satan aanbidden?
Jehovah’s Getuigen geloven dat ze die weg gevonden hebben. Anders zouden ze wel op zoek gaan naar een ander geloof.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!

Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Alpha schreef:

Voor mij is het antwoord van @ Alpha op het Oecumene verhaal duidelijk aangegeven. Wie het nog niet begrijpt, wil het niet begrijpen.
@ Alpha, ik schat in dat jij zeker ouderling bent en wellicht ben je zelfs opzichter.
Geen kleine functionaris derhalve in de Jg organisatie/gemeenschap , maar iemand die het interne "'toeten en blazen"" uitstekend kent.
Nee, hoor.
Ik ben een gewone, gemiddelde Jg met menselijke fouten en gebreken.

Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:
Alpha schreef:Toon dan aan wat in de NWV in strijd is met de leer van de gehele Bijbel.
De leer van de JG wordt elders besproken, Alpha! Daar reageer je niet op. Je wilt slechts jullie leer poneren, zoals het ook bevolen is. Een discussie daarover voer je niet of nauwelijks. Wil je het wel, reageer dan in het open gedeelte.

Hier staat de kwestie van Wim centraal: Jehovah's Getuigen en oecumene
Ik probeer alleen te laten zien, wat de Bijbel leert, geheel ontdaan van de later toegevoegde toeters en bellen.

Ik ben niet van plan om in een forumitem te reageren van iemand die mij van demonisme beschuldigd.
De Bijbel laat zien, dat dat personen doen, die hun eigen handelwijze op anderen projecteren.
kijk maar wat Jezus zei op de Beëlzebub beschuldiging.

Jg zullen niet op twee gedachten hinken. Zie de opmerking daarover van Elia.

Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:
Dank je voor je openhartige reactie, Alpha. Valt de RKK hier ook onder, volgens jou?

Op de officiele site van de Jehovah’s Getuigen lees ik duidelijk dat zij geloven dat ze als enigen het ware geloof hebben? Ben je het eens met de informatie die ik gelezen heb op de officiele site, Alpha? Is het inderdaad zo dat Jehovah’s Getuigen geloven dat ze als enigen het ware geloof hebben? Is het inderdaad zo dat Jehovah’s Getuigen geloven dat leden van de RKK, bewust of onbewust satan aanbidden?
Jehovah’s Getuigen geloven dat ze die weg gevonden hebben. Anders zouden ze wel op zoek gaan naar een ander geloof.
Citeer dan van de site die uitspraak: "dat ze als enigen het ware geloof hebben?"
Ik ken die niet.

Ik lees dit:
We zijn mensen met allerlei etnische en culturele achtergronden, maar we zijn verenigd door gemeenschappelijke doelen. Het belangrijkste is dat we Jehovah willen eren, de God van de Bijbel en de Schepper van alles. We doen ons best om Jezus Christus na te volgen en zijn er trots op christenen genoemd te worden. We maken geregeld tijd vrij om mensen te vertellen over de Bijbel en Gods Koninkrijk. Omdat we getuigen van Jehovah God en zijn Koninkrijk, staan we bekend als Jehovah’s Getuigen
De Bijbel zegt: "aan de vruchten herken je de boom".

De RKK aanbidt o.a. Maria als middelares.
Het is bekend dat de Mariaverering een dominante plaats inneemt. (Wiki)
Je ziet dat ook in de vele aan Maria geweide kapelletjes.
Een Mariakapel is een kapel, gewijd aan MARIA, de moeder van Jezus. Zij neemt een hele belangrijke plaats in, in de Rooms-katholieke Kerk. (Maria kapellen.nl)

Men noemt deze kapellen de kapel van onze Lieve Vrouw, gevolgd door de naam van de plaats. Er zijn er honderden.

Wat alleen van belang is, is datgene wat de Bijbel er over leert.

Johannes 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Alpha schreef:
Dirk schreef:

Citeer dan van de site die uitspraak: "dat ze als enigen het ware geloof hebben?"
Ik ken die niet.

Ik lees dit:
We zijn mensen met allerlei etnische en culturele achtergronden, maar we zijn verenigd door gemeenschappelijke doelen. Het belangrijkste is dat we Jehovah willen eren, de God van de Bijbel en de Schepper van alles. We doen ons best om Jezus Christus na te volgen en zijn er trots op christenen genoemd te worden. We maken geregeld tijd vrij om mensen te vertellen over de Bijbel en Gods Koninkrijk. Omdat we getuigen van Jehovah God en zijn Koninkrijk, staan we bekend als Jehovah’s Getuigen
De Bijbel zegt: "aan de vruchten herken je de boom".

De RKK aanbidt o.a. Maria als middelares.
Het is bekend dat de Mariaverering een dominante plaats inneemt. (Wiki)
Je ziet dat ook in de vele aan Maria geweide kapelletjes.
Een Mariakapel is een kapel, gewijd aan MARIA, de moeder van Jezus. Zij neemt een hele belangrijke plaats in, in de Rooms-katholieke Kerk. (Maria kapellen.nl)

Men noemt deze kapellen de kapel van onze Lieve Vrouw, gevolgd door de naam van de plaats. Er zijn er honderden.

Wat alleen van belang is, is datgene wat de Bijbel er over leert.

Johannes 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
Je roept maar weer wat wat ze jou geleerd hebben maar je zit er goed naast.
Over maar weer op orde van de dag. 8-) :arrow: :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Alpha schreef:In een Oecumenisch jaar zat de paus samen met kerk en geloofsvertegenwoordigers in een vergadering en baden gezamenlijk tot hun goden.
Wim Nusselder schreef:Worden in alle andere kerken andere goden aanbeden dan de God die jij aanbidt?!?
Is jouw geloofsgemeenschap volgens jou de enige ware kerk, die niet mag samenwerken met andere kerken?
Aanvullend daarop:
Erkennen jullie dat ook anderen dat proberen en zijn jullie bereid tot samenwerking met anderen die christenen genoemd worden?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Biker

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef: Je roept maar weer wat wat ze jou geleerd hebben maar je zit er goed naast.
Goed argument zeg.
Alsof jij niet roept wat je geleerd is.

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

[Wim] Rechtuit's opmerking bevatte 2 elementen: "Je roept maar wat" (onterecht) en "Je roept wat ze je geleerd hebben" (deels terecht).
Beide hadden betrekking op Alpha's kritisch getoonzette opmerkingen over de RKK.
Die opmerkingen over de RKK waren hier off-topic.
De opmerking "Je roept maar wat" is niet echt respectvol.
De opmerking "Je roept wat ze je geleerd hebben" verdient een reactie van Alpha: in hoeverre zijn Jehovah's Getuigen vrij om eigen ideeën te ontwikkelen en te verspreiden?
Commentaar van anderen daarop is niet de bedoeling totdat Alpha daarop gereageerd heeft, want we zijn in dit topic in gesprek met Alpha en niet over de Jehovah's Getuigen. [/Wim]

Biker schreef:
Rechtuit schreef: Je roept maar weer wat wat ze jou geleerd hebben maar je zit er goed naast.
Goed argument zeg.
Alsof jij niet roept wat je geleerd is.
Rechtuit heeft wel een punt... In mijn studie heb ik er ooit een interessant artikel over gelezen... Probeer het wel weer op te zoeken (heb vier gecrashte schijven, dus wordt het wel weer even zoeken :-)

Ik snap wel Alpha dat je niet in dialoog wilt treden met iemand die jouw (jullie) bijbel demonisch noemt (waar ik het trouwens niet mee eens ben), maar het is wel een beetje een koekje van eigen deeg... Constant voer je hier het gesprek met: ik toon enkel aan wat de bijbel leert, waarmee je meteen anderen aan de kant schuift die het niet met je eens zijn dat zij niet de bijbel ter hand (kunnnen) nemen... Verder is het geweten dat alle religie onder valse religie wordt geschaard, die met de grote verdrukking vernietigd zal worden.
Om die manier kan er gewoon van respect voor de mening van een ander geen sprake zijn.

Alpha

Bericht door Alpha »

Wim Nusselder schreef:Worden in alle andere kerken andere goden aanbeden dan de God die jij aanbidt?!?
Aanvullend daarop:
Erkennen jullie dat ook anderen dat proberen en zijn jullie bereid tot samenwerking met anderen die christenen genoemd worden?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,

Ecclesia wordt met kerk vertaald, maar betekent gemeente.
Een groep mensen, die zich verenigd hebben in het door Jezus gestichtte geloof.
Nu betekent het een gebouw of een religie.

Zoals gezegd, heeft de enige almachtige God een persoonlijke naam, Jehovah, in het Hebreeuws weergegeven als JHWH.
Kerken hebben helaas Gods naam vervangen door een titel, waardoor het niet meer duidelijk is welke god zij aanbidden.

De RKK claimt de enige ware kerk te zijn.
Jg zeggen niet dat zij het alleen weten, noch dat zij het enige ware geloof zijn.
Wat doen we wel?
We bieden mensen een intensieve Bijbelstudie aan, zodat de mensen zèlf weten wat en waarom ze geloven en dus zèlf beslissen welke God zij willen dienen.

Net als Elia al naar voren bracht, kunnen wij niet op twee gedachten hinken.
Wij hebben er voor bewust gekozen om JHWH te dienen.
Andere religies aanbidden hun goden op hun manier.

Hiermee is indirect je laatste vraag beantwoord.

Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Rechtuit heeft wel een punt... In mijn studie heb ik er ooit een interessant artikel over gelezen... Probeer het wel weer op te zoeken (heb vier gecrashte schijven, dus wordt het wel weer even zoeken :-)

Ik snap wel Alpha dat je niet in dialoog wilt treden met iemand die jouw (jullie) bijbel demonisch noemt (waar ik het trouwens niet mee eens ben), maar het is wel een beetje een koekje van eigen deeg... Constant voer je hier het gesprek met: ik toon enkel aan wat de bijbel leert, waarmee je meteen anderen aan de kant schuift die het niet met je eens zijn dat zij niet de bijbel ter hand (kunnnen) nemen... Verder is het geweten dat alle religie onder valse religie wordt geschaard, die met de grote verdrukking vernietigd zal worden.
Om die manier kan er gewoon van respect voor de mening van een ander geen sprake zijn.
Natuurlijk respecteer ik ieders mening, maar ik refereer wèl aan de Bijbel.
Daarbij volg ik gewoon Jezus voorbeeld, hij redeneerde met mensen en zei : "er staat geschreven", waarbij hij uit de Bijbel citeerde.
Dat werd ook in zijn tijd niet echt geapprecieerd.

Het is een feit, dat degenen die niet aan Gods vereisten (willen) voldoen, niet in zijn koninkrijk komen.
Er is maar één smalle weg die slechts weinigen kunnen vinden.
Jg zijn is geen garantie, dat hij op de smalle weg blijft.
Immers: " wie tot het einde volhardt, zal gered worden".

In de eerste eeuw moesten de Joden onmiddellijk vluchtten, nadat ze "het walgelijke ding" zagen.
Zij zagen het niet, op Jezus volgelingen na.

Het walgelijke ding wordt door de meeste mensen nu ook niet gezien en wordt de waarschuwing om Babylon de grote te verlaten genegeerd.
Triest.

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Alpha schreef:Jg zeggen niet dat zij het alleen weten, noch dat zij het enige ware geloof zijn.
Wat doen we wel?
We bieden mensen een intensieve Bijbelstudie aan, zodat de mensen zèlf weten wat en waarom ze geloven en dus zèlf beslissen welke God zij willen dienen.
Op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken en welke vormen van samenwerking zouden volgens jou (moeten) kunnen?
Bijbelstudie aanbieden is niet de enige functie van het christendom, dus je kunt aan een soort taakverdeling denken.
Bovendien komen mensen die behoefte hebben aan Bijbelstudie (ik niet, zoals je inmiddels begrijpt) in interkerkelijke Bijbelstudie mogelijk verder dan in Bijbelstudie georganiseerd door een kerk die erkent niet de hele Waarheid in pacht te hebben.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Alpha

Bericht door Alpha »

Alpha schreef:Jg zeggen niet dat zij het alleen weten, noch dat zij het enige ware geloof zijn.
Wat doen we wel?
Op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken en welke vormen van samenwerking zouden volgens jou (moeten) kunnen?
Bijbelstudie aanbieden is niet de enige functie van het christendom, dus je kunt aan een soort taakverdeling denken.
Bovendien komen mensen die behoefte hebben aan Bijbelstudie (ik niet, zoals je inmiddels begrijpt) in interkerkelijke Bijbelstudie mogelijk verder dan in Bijbelstudie georganiseerd door een kerk die erkent niet de hele Waarheid in pacht te hebben.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,

Volgens mij begrijp je totaal niet, wat Elia bedoeld met op twee gedachten hinken.

Jezus onderwees mensen, die daar voor open wilden staan.
Jezus nodigde iedereen uit.
Jg volgen zijn voorbeeld en voeren zijn opdracht uit.

Ondanks het feit, dat Jezus de profetieën over de Messias vervulde, wees de meerderheid hem af.
De reden was dat hij niet datgene deed, wat ze van hem verwachtten.
Ook hielden ze zich krampachtig vast aan hun traditie.

Probeerde hij het Jodendom te hervormen, te verenigen, oecumenisch te binden?
Nee.
Hij begon met ene schone lei.

Zijn hoofdbezigheid was onderwijs! Vandaar dat hij als leraar bekend stond.
Hoe reageerden de joodse leiders daarop? Niet bepaald positief.

Jezus liet zich niet intimideren, hij wilde niet naar hun pijpen dansen.
Het gevolg was dat zij boosaardig reageerden.
Hem op woorden trachtten te vangen.
Mensen tegen hem ophitsen.
Valse beschuldigingen tegen hem uitten.
Hem de mond te snoeren.

Zou hij met hen gaan samenwerken en gemeenschappelijke Bijbelstudies met hen opzetten?
Denk je dat dat zou werken, dat er bereidheid bestond om met Jezus nauw samen te werken?

Jezus was heel erg duidelijk over hun handelwijze.

Dirk

Bericht door Dirk »

Beste Alpha,

Wim stelt een vraag:
Wim Nusselder schreef:Op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken en welke vormen van samenwerking zouden volgens jou (moeten) kunnen?
Dan zou ik als antwoord verwachten:

1. Helemaal niet of
2. Op de volgende manier.

Dan beantwoord jij:
Alpha schreef:Volgens mij begrijp je totaal niet, wat Elia bedoeld met op twee gedachten hinken.
Wat heeft Elia ermee te maken, Alpha? De vraag is op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken?
Alpha schreef:Jezus onderwees mensen, die daar voor open wilden staan. Jezus nodigde iedereen uit.
Klopt, en dat gebeurt in diverse vragen, maar de vraag is niet beantwoord.
Alpha schreef:Jg volgen zijn voorbeeld en voeren zijn opdracht uit.
Dat herhaal je steeds, Alpha. De vraag is niet wat JG doen. De vraag is op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken?
Alpha schreef:Ondanks het feit, dat Jezus de profetieën over de Messias vervulde, wees de meerderheid hem af. De reden was dat hij niet datgene deed, wat ze van hem verwachtten. Ook hielden ze zich krampachtig vast aan hun traditie.
Dit doet niet ter zake, tenzij je alle andere kerken buiten de leer van de JG schaart onder de groep die krampachtig vasthouden aan hun traditie. Misschien kan je duidelijk maken of je dat zo bedoelt, Alpha?
Alpha schreef:Probeerde hij het Jodendom te hervormen, te verenigen, oecumenisch te binden?
Nee, Alpha. Wim vraagt nog niet eens naar de mogelijkheid verschillende religies oecumenisch te binden. Wim vraagt naar de mogelijkheid om richtingen binnen het Christelijk geloof oecumenisch te binden, met nu als concrete vraag op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken? Het gaat dus niet om samenwerking tussen moslims en Christenen, boeddhisten en Christenen. Het gaat om samenwerking tussen Christenen onderling. Dus concreet, Alpha:

Op welke wijze werken jullie samen met bijvoorbeeld katholieke kerken, pinkstergemeenten, gereformeerde gemeenten?

Nu kan je weer antwoorden dat mensen welkom zijn bij jullie, dat weten we, maar dat is niet de vraag, Alpha. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je leden van katholieke kerken, pinkstergemeenten, gereformeerde gemeenten, enz. beschouwd als mensen van een andere godsdienst. Als dat zo is, begrijp ik je. Dan is samenwerking inderdaad niet mogelijk.

Laat ik het anders vragen, Alpha. Heel direct: Ben ik jouw broeder in Christus?

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Wat doen we wel?
Wim Nusselder schreef:Op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken en welke vormen van samenwerking zouden volgens jou (moeten) kunnen?
Alpha schreef:Volgens mij begrijp je totaal niet, wat Elia bedoeld met op twee gedachten hinken.
Wat Elia kon en wat Jezus deed in hun tijd is niet per se hetzelfde als wat wij kunnen en waartoe wij Geroepen worden in onze tijd.
Een postmodern mens kan wél op twee gedachten hinken en een post-postmodern mens kan op basis daarvan een stap voorwaarts zetten.
Kerkleiders nu zijn anders dan Joodse leiders toen, o.a. door het ideaal van 'servant leadership' dat Jezus predikte en dat ieder op eigen wijze navolgt, zelfs Jorge Bergoglio.
Jezus' volgelingen verenigden Joden en heidenen in één Kerk: oecumene avant la lettre.
Zoals Paulus 'de Joden een Jood' werd, moeten ook Jg m.i. meedoen met de oecumene i.p.v. zich ertegen afzetten.

Jezus bood tollenaars en zondaars geen Torah-studies, maar at met hen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:Beste Alpha,

Wim stelt een vraag:
Dan zou ik als antwoord verwachten:

1. Helemaal niet of
2. Op de volgende manier.

Dan beantwoord jij:
Wat heeft Elia ermee te maken, Alpha? De vraag is op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken?
Interessant.
Je verwacht dus een bepaald antwoord.
Je wilt dus bepalen wat mijn antwoord moet zijn?

De Joodse leiders verwachtten dat Jezus hen zou bevrijden van de Romeinen.
Helaas kenden zij de profetieën van Daniël niet, die vertelde dat dat in de tijd van het einde zou plaatsvinden.
Ze reageerden furieus.

Wat heeft Elia er mee te maken?
Heel veel, lees de Bijbel voor het antwoord.
Natuurlijk bevallen mijn antwoorden jou niet.
De geschiedenis herhaald zich weer.

Je herhaalde vraagstelling zal niet die antwoorden geven, die je zo graag wenst.
Ik laat zien wat de Bijbel leert.
Dirk schreef:Dit doet niet ter zake, tenzij je alle andere kerken buiten de leer van de JG schaart onder de groep die krampachtig vasthouden aan hun traditie. Misschien kan je duidelijk maken of je dat zo bedoelt, Alpha? .
Dat is nu juist de kern van het probleem.
Dat wil jij niet zien?

Je kan en mag van mij niet verwachten, dat ik datgene zeg, wat je graag wilt horen.
Ik verwijs naar de Bijbel, Jezus zei voortdurend: “er staat geschreven” en dan citeerde hij de Bijbel.
De meerderheid pikte dat niet op. Zij bleven hun traditie volgen en dat werd hun fataal in het jaar 70..
Dirk schreef:Nee, Alpha. Wim vraagt nog niet eens naar de mogelijkheid verschillende religies oecumenisch te binden. Wim vraagt naar de mogelijkheid om richtingen binnen het Christelijk geloof oecumenisch te binden, met nu als concrete vraag op welke manieren werken jullie op basis daarvan al samen met andere kerken? Het gaat dus niet om samenwerking tussen moslims en Christenen, boeddhisten en Christenen. Het gaat om samenwerking tussen Christenen onderling. Dus concreet, Alpha:

Op welke wijze werken jullie samen met bijvoorbeeld katholieke kerken, pinkstergemeenten, gereformeerde gemeenten?

Nu kan je weer antwoorden dat mensen welkom zijn bij jullie, dat weten we, maar dat is niet de vraag, Alpha. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je leden van katholieke kerken, pinkstergemeenten, gereformeerde gemeenten, enz. beschouwd als mensen van een andere godsdienst. Als dat zo is, begrijp ik je. Dan is samenwerking inderdaad niet mogelijk.

een heel direct antwoord dan: Broeders van christus zijn duidelijk herkenbaar aan de liefde voor elkaar (Joh. 13:35) en aan de vruchten van de geest.
Dat zijn: Gal 5:
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof,
23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.

Alpha

Bericht door Alpha »

Wat Elia kon en wat Jezus deed in hun tijd is niet per se hetzelfde als wat wij kunnen en waartoe wij Geroepen worden in onze tijd.
Een postmodern mens kan wél op twee gedachten hinken en een post-postmodern mens kan op basis daarvan een stap voorwaarts zetten.
Kerkleiders nu zijn anders dan Joodse leiders toen, o.a. door het ideaal van 'servant leadership' dat Jezus predikte en dat ieder op eigen wijze navolgt, zelfs Jorge Bergoglio.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Het basisprincipe is exact hetzelfde.
Elia werd naar hen gezonden omdat zij afweken van de weg, die God bepaald had.
Door deze handelwijze zouden zij zo Gods voornemen kunnen torpederen.
God laat dat niet toe.

Doordat Jezus als Messias is verschenen kan Gods voornemen niet meer getorpedeerd worden.
Maar Satan is nog steeds in staat om Gods weg te vertroebelen, vandaar dat slechts weinigen de smalle weg kunnen vinden.

Wat Jorge Bergoglio betreft, dit zegt het vaticaan:
De bisschop van Rome heeft het primaatschap over de gehele kerk, aangezien hij de opvolger is van Sint-Petrus, die dat voorrecht van Jezus Christus heeft gekregen.’

‘Als iemand zegt dat de paus niet de opvolger is van de Gezegende Petrus betreffende dit primaatschap; laat hem geëxcommuniceerd worden.’ — HET EERSTE VATICAANS CONCILIE, 18 JULI 1870.

Petrus is niet als opvolger van Jezus aangesteld.
De gemeente is niet op mensen gefundeerd, maar op Jezus.
Hij is de hoofdhoeksteen die door de mensen is verworpen.

Ter info:

In sommige landen begint de bouw met een hoeksteen, van waaruit verder gebouwd wordt.
In België wordt volgens mij nog wel volgens dat principe gebouwd.
Men bouwt eerst de hoeken van een gebouw en vult dan de ruimte daartussen op.
Is de hoeksteen niet goed geplaatst, dan is het gebouw ook niet goed.

De hoeksteen,d.i. de steen, die twee muren verenigt en samenhoudt; vandaar bij overdracht de voornaamste, belangrijkste steun zijn.
Wim Nusselder schreef:Jezus' volgelingen verenigden Joden en heidenen in één Kerk: oecumene avant la lettre.
Zoals Paulus 'de Joden een Jood' werd, moeten ook Jg m.i. meedoen met de oecumene i.p.v. zich ertegen afzetten.

Jezus verenigde de verdeelde joden en heidenen niet, maar nodigde ze uit hem te volgen en gaf hen onderwijs.

Laten we de Bijbel er even bij pakken om te zien of Paulus zich verlaagde tot de joodse verdeeldheid.

1Kor 9:

19 Want hoewel ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf tot slaaf van allen gemaakt, om de meesten te winnen. 
20 En zo ben ik voor de joden geworden als een jood, om joden te winnen; voor hen die onder de wet staan, ben ik geworden als iemand die onder de wet staat, hoewel ik zelf niet onder de wet sta, om hen die onder de wet staan, te winnen. 
21 Voor hen die zonder wet zijn, ben ik geworden als iemand zonder wet, hoewel ik niet zonder wet ben ten opzichte van God, maar onder de wet ten opzichte van Christus, om hen die zonder wet zijn, te winnen. 
22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden, om de zwakken te winnen. Ik ben voor alle soorten van mensen alles geworden, om er toch maar enkelen te redden. 
23 Maar ik doe alles ter wille van het goede nieuws, om er met anderen deel aan te mogen verkrijgen.

Je ziet dus, dat hij zich niet "bekeerde" tot het Joodse ongeloof, maar probeerde het goede nieuws met hen te delen.
Dat het goede nieuws volgen niet eenvoudig is, maakte hij in de daaropvolgende verzen bekend.

24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. 25 Bovendien oefent iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, zelfbeheersing in alle dingen. Nu doen zij het natuurlijk om een vergankelijke kroon te verkrijgen, maar wij een onvergankelijke. 
26 Daarom is de wijze waarop ik hardloop, niet onzeker; de wijze waarop ik mijn slagen richt, is dusdanig dat ik niet in de lucht sla; 
27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden.

Hij vergeleek het met een hardloop wedstrijd.
Hij moedigde mensen aan om te volharden, om zo de onvergankelijke kroon te verwerven.

Waarom at Jezus met belastinginners en zondaars?

Mattheüs 9:
11 Toen de Farizeeën dit echter zagen, zeiden zij voorts tot zijn discipelen: „Waarom eet UW leraar met belastinginners en zondaars?” 
12 Toen hij hen hoorde, zei hij: „De gezonden hebben geen geneesheer nodig, maar zij die iets mankeren wel. 
13 Gaat dan heen en leert wat het zeggen wil: ’Ik wil barmhartigheid en geen slachtoffer.’ Want ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.”

Zowel Mattheüs als Zacheüs waren belastinginners.

Lukas geeft een verslag over de gebeurtenissen betreffende Zacheüs in Lukas 19:1-10.
Hoe reageerde hij op Jezus vriendelijke toenadering?

8 Zache̱üs echter stond op en zei tot de Heer: „Zie! De helft van mijn bezittingen, Heer, geef ik aan de armen, en wat ik iemand ook door valse beschuldiging heb afgeperst, vergoed ik viervoudig.”

Hij liet zich corrigeren.

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Alpha schreef:
Dirk schreef: (...)

een heel direct antwoord dan: Broeders van christus zijn duidelijk herkenbaar aan de liefde voor elkaar (Joh. 13:35) en aan de vruchten van de geest.
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof,
Nu hebben we kennis van je overwegingen, maar niet ervan of je duidelijk herkenbaar het genoemde bij Dirk waarneemt of niet.
Nulla aetas ad discendum sera

Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Alpha,
Dirk schreef:Ben ik jouw broeder in Christus?
Alpha schreef:Broeders van christus zijn duidelijk herkenbaar aan de liefde voor elkaar (Joh. 13:35) en aan de vruchten van de geest.
Jouw forumgedrag vertoont meer van dergelijke kenmerken dan dat van menig ander hier.
De criteria spreken me ook aan.
Ze herinneren me aan dit citaat:
Quaker William Penn, stichter van Pennsylvania, in 1693 schreef:The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion
Het zijn wat mij betreft geen criteria die wij mensen moeten hanteren om te bepalen wie christen is en wie niet.
(Dirk kan ook beter niet aan jou vragen dat te beoordelen, maar gewoon voor zichzelf bepalen of hij aan deze criteria wil voldoen of niet en feedback nodig heeft en wil krijgen van anderen op de vraag in hoeverre hem dat lukt.)
William Penn vervolgde:
when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers
Kortom: laten we ons alsjeblieft niet druk maken om uiterlijke verschillen (waaronder geloofsleren en kerkelijke praktijken), want zodra je dood gaat vallen die toch weg en dan tellen nog slechts de kwaliteiten van je ziel die men zich zal herinneren.
Wim Nusselder schreef:Wat Elia kon en wat Jezus deed in hun tijd is niet per se hetzelfde als wat wij kunnen en waartoe wij Geroepen worden in onze tijd.
Alpha schreef:Het basisprincipe is exact hetzelfde.
Elia werd naar hen gezonden omdat zij afweken van de weg, die God bepaald had.
[...]
Doordat Jezus als Messias is verschenen kan Gods voornemen niet meer getorpedeerd worden.
Ja, profetisch spreken is nog steeds nodig.
Als christenen moeten we een spiegel voorhouden aan onze samenleving, die nog veel te veel onrecht in stand houdt en schade toebrengt aan de schepping (hoeveel vooruitgang er ook heeft plaatsgevonden in 2000 jaar).
Deze tijd en postmoderne mensen vergen echter een andere benadering dan 2000 geleden.
Daarin heeft ook Bijbelkennis en Bijbelbegrip bijbrengen een plek en daarin kunnen jullie als Jehovah's Getuigen een belangrijke rol vervullen, maar alleen als jullie niet los opereren van andere christenen, van de rest van de Kerk.
Alpha schreef:Wat Jorge Bergoglio betreft, dit zegt het vaticaan:
"De bisschop van Rome heeft het primaatschap over de gehele kerk, aangezien hij de opvolger is van Sint-Petrus, die dat voorrecht van Jezus Christus heeft gekregen.
Als iemand zegt dat de paus niet de opvolger is van de Gezegende Petrus betreffende dit primaatschap; laat hem geëxcommuniceerd worden." — HET EERSTE VATICAANS CONCILIE, 18 JULI 1870.
De continuïteit van de Rooms-katholieke kerk is gebaseerd op hiërarchie en op de claim dat Jezus die hiërarchie in het leven heeft geroepen.
Het is een behoorlijk knappe prestatie om zo lang relatief één te blijven en zo groot te worden als kerk, die hiërarchie kan menselijkerwijs nodig zijn geweest om dat voor elkaar te krijgen, maar het is evenmin in overeenstemming met mijn begrip van 'dienend leiderschap' en bovendien niet meer van deze tijd om de eenheid van de Kerk daarop te blijven baseren.
Ik begrijp dat de Rooms-katholieke kerk dit kerkrechtelijke instrument om kerkleden te excommuniceren als ze die hiërarchie en die claim ontkennen niet zomaar officieel ongedaan kan maken.
Gelukkig tonen de godsdienstsociologische statistieken aan dat er weinig gebruik van wordt gemaakt (er zijn bosjes Rooms-katholieken die deze en andere oekazes met een korreltje zout nemen zonder er uit geknikkerd te worden).
Wim Nusselder schreef:Jezus' volgelingen verenigden Joden en heidenen in één Kerk: oecumene avant la lettre.
Alpha schreef:Jezus verenigde de verdeelde joden en heidenen niet
Nee, dat deden zijn volgelingen.
Alpha schreef:zien of Paulus zich verlaagde tot de joodse verdeeldheid.
Lijkt me niet nodig; ik had het helemaal niet over 'zich verlagen tot Joodse verdeeldheid' maar over het verwelkomen van Joden in de christelijke gemeenschap door te zorgen dat ze zich daar thuis voelden.
Alpha schreef:Waarom at Jezus met belastinginners en zondaars?
Ook over zijn reden daarvoor had ik niet; ik constateerde slechts dat hij hen geen Torah-studies aanbood, maar zich met hen verbond (want door tijdgenoten als 'zich tot hen verlagen' zal zijn ervaren), waardoor ze open kwamen te staan voor wat hij te zeggen had.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:Ben ik jouw broeder in Christus?
Alpha schreef:Broeders van christus zijn duidelijk herkenbaar aan de liefde voor elkaar (Joh. 13:35) en aan de vruchten van de geest.
Jouw forumgedrag vertoont meer van dergelijke kenmerken dan dat van menig ander hier.
In de ogen van de oppervlakkige en selectieve observator en de politiek correcte kan dat licht zo lijken ja.
[Wim] Wat telt is de vrucht daarvan: een topic dat ondanks al onze kritiek op Jehovah's Getuigen niet door toedoen van Alpha ontspoort. [/Wim]

Anja schreef:
Wim Nusselder schreef:Dirk kan ook beter niet aan jou vragen dat te beoordelen, maar gewoon voor zichzelf bepalen of hij aan deze criteria wil voldoen of niet en feedback nodig heeft en wil krijgen van anderen op de vraag in hoeverre hem dat lukt.
In hoeverre staat een "moderator" hier boven zijn eigen wet? Of is het reageren op Dirk (met wie je hier in Alpha's topic van jou niet in gesprek mag gaan) door zijdelings tegen Alpha over zijn bericht te praten, wel "geoorloofd"? Als dat zo is schept dat in elk geval vele mogelijkheden, voor een "synodaal" gezien geoorloofde politiek correcte schijnheiligheid......die wij gemakkelijk kunnen aanwenden voor een reinigende omkering :idea: .
[Wim] Zolang het zijdelings blijft en voldoende respectvol naar degene die je primair aanspreekt (Alpha): ga je gang. [/Wim]

Sinds wanneer is Alpha niet meer in staat zelf aan Dirk te antwoorden en doe jij dat voor hem?
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 28 mei 2016, 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Alpha

Bericht door Alpha »

Trajecto schreef:
Alpha schreef:
Dirk schreef: (...)

Nu hebben we kennis van je overwegingen, maar niet ervan of je duidelijk herkenbaar het genoemde bij Dirk waarneemt of niet.
Ik ga dus NIET op de man spelen.
Gezien de vele scheldkanonnades die gevoerd worden, zijn de vruchten van de geest vaak ver te zoeken.
Gelukkig zijn er ook bij, die willen bijleren.

Gesloten