Nieuwe impuls voor huiskamergeloofsgesprekken

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Nieuwe impuls voor huiskamergeloofsgesprekken

Bericht door Wim Nusselder »

Op zaterdagochtend 24 september vindt in Amersfoort de introductiebijeenkomst plaats van een nieuwe impuls voor de geloofsgesprekken-beweging.
Hier is de uitnodiging te vinden.
Het is een vervolg op het initiatief van de Nationale Synode uit 2013, nu door een aparte Stichting Geloofsgesprekken, in samenwerking met Nationale Synode en Nederlands Christelijk Forum.
Zie www.geloofingesprek.nl voor meer informatie.
Wie zijn huiskamer beschikbaar wil stellen of anderszins betrokkenheid wil tonen is van harte welkom op 24/9.
Ik hoop ook een aantal van jullie daar te ontmoeten!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Re: Nieuwe impuls voor huiskamergeloofsgesprekken

Bericht door Rechtuit »

Babbelclubjes van de oudere linkse vrijzinnige protestanten;de Militia Christi zal je daar niet zien en ook jonge mensen niet die hebben wel wat beters te doen.
Huiskamer geloofsgesprekken dan moeten wij gelijk denken aan Camera Obscura met Jan Salie bij de haard en een glaasje brandewijn er bij.Wel wat benauwd allemaal. :shock:
Laatst gewijzigd door Rechtuit op 05 sep 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
peda

Bericht door peda »

Hallo Wim,

Ik ben toch wel benieuwd hoe je in de praktijk in het geloofsverhaal God, Christus en Geest wilt inbrengen, zonder terug te vallen op een theologische visie over deze Grootheden.
Zo lees ik althans de doelstelling uit de begeleidende lectuur. Funderen zich geloofsgesprekken ten diepste niet juist op een bepaalde theologische ondergrond? Luisteren naar elkaar zonder beoordeling is weliswaar een mooi uitgangspunt, maar maakt het gesprek ook snel vlak ( het grootste gemene deler effect ) . Ik wens de initiatiefnemers veel succes, maar mij persoonlijk boeit de beschreven aanpak niet zozeer.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Ha Wim,

Mooi, die nieuwe impuls. Helaas is het bij mij tot nog toe niet van de grond gekomen. Het is voor zoiets toch nodig om óf zelf er heel hard aan te trekken, of om al een bepaalde kritische massa te hebben van mensen die ervoor voelen. Wij zijn twee jaar geleden een nieuwe groeigroep binnen de kerk gestart met zijn vieren en inmiddels gaat de grootte naar veertien personen. Het komende jaar wordt dan een beslissend jaar: als de opkomst op de avonden blijvend groot is, zouden we daarna kunnen splitsen. Eén van de laatste avonden was een niet-gelovige partner mee. Dat was erg positief, maar het kader van de groeigroep is dan toch niet een gelijk speelveld (bidden is naar mijn gevoel een bezigheid waar op dat moment één van de aanwezigen wordt uitgesloten). Op dat moment doet het beroep op de welwillendheid van de niet-gelovige partner, maar het houdt ook de spiegel voor: kan je als groeigroep werkelijk openstaan voor niet- of andersgelovigen of doe je dan je eigen identiteit teveel geweld aan. Een huiskamergeloofsgesprek is vrijblijvender. Ik zal dat binnen de groeigroep ook voorleggen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

peda schreef:Hallo Wim,

Ik ben toch wel benieuwd hoe je in de praktijk in het geloofsverhaal God, Christus en Geest wilt inbrengen, zonder terug te vallen op een theologische visie over deze Grootheden.
Zo lees ik althans de doelstelling uit de begeleidende lectuur. Funderen zich geloofsgesprekken ten diepste niet juist op een bepaalde theologische ondergrond? Luisteren naar elkaar zonder beoordeling is weliswaar een mooi uitgangspunt, maar maakt het gesprek ook snel vlak ( het grootste gemene deler effect ) .

Ik wens de initiatiefnemers veel succes, maar mij persoonlijk boeit de beschreven aanpak niet zozeer.
Ik sluit mij hierbij aan....en gruwel ervan. :?

Dit lees ik in een opgegeven link:
Wij geloven.
Om het preciezer te zeggen: wij geloven in Jezus, de Heer.
Nog nauwkeuriger: in de drie-ene God, Vader en Zoon en Geest.
Het komt op mij over als een zich vastklampen aan de laatste strohalmen van het christendom....compleet met de dogma's..

Dan liever een gesprek tussen mensen met uiteenlopende visies, zoals b.v. tussen gelovigen, andersgelovigen, atheïsten en agnosten....
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:Ha Wim,

Mooi, die nieuwe impuls. Helaas is het bij mij tot nog toe niet van de grond gekomen. Het is voor zoiets toch nodig om óf zelf er heel hard aan te trekken, of om al een bepaalde kritische massa te hebben van mensen die ervoor voelen. Wij zijn twee jaar geleden een nieuwe groeigroep binnen de kerk gestart met zijn vieren en inmiddels gaat de grootte naar veertien personen. Het komende jaar wordt dan een beslissend jaar: als de opkomst op de avonden blijvend groot is, zouden we daarna kunnen splitsen. Eén van de laatste avonden was een niet-gelovige partner mee. Dat was erg positief, maar het kader van de groeigroep is dan toch niet een gelijk speelveld (bidden is naar mijn gevoel een bezigheid waar op dat moment één van de aanwezigen wordt uitgesloten). Op dat moment doet het beroep op de welwillendheid van de niet-gelovige partner, maar het houdt ook de spiegel voor: kan je als groeigroep werkelijk openstaan voor niet- of andersgelovigen of doe je dan je eigen identiteit teveel geweld aan. Een huiskamergeloofsgesprek is vrijblijvender. Ik zal dat binnen de groeigroep ook voorleggen.
Hallo Peter 79,

In de groep waar ik aan deelneem wordt niet gebeden en dus ook niet om de zegen van God gevraagd. De deelnemers zien interessante gesprekken ook zonder inbreng van een specifieke Identiteit als zeer wel mogelijk.
De gespreksgroep loopt inmiddels reeds 8 jaren, met forse belangstelling en zonder onderlinge ruzies.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
peda schreef:Hallo Wim,

Zo lees ik althans de doelstelling uit de begeleidende lectuur. Funderen zich geloofsgesprekken ten diepste niet juist op een bepaalde theologische ondergrond? Luisteren naar elkaar zonder beoordeling is weliswaar een mooi uitgangspunt, maar maakt het gesprek ook snel vlak ( het grootste gemene deler effect ) .

Ik wens de initiatiefnemers veel succes, maar mij persoonlijk boeit de beschreven aanpak niet zozeer.
Ik sluit mij hierbij aan....en gruwel ervan. :?

Dit lees ik in een opgegeven link:
Wij geloven.
Om het preciezer te zeggen: wij geloven in Jezus, de Heer.
Nog nauwkeuriger: in de drie-ene God, Vader en Zoon en Geest.
Het komt op mij over als een zich vastklampen aan de laatste strohalmen van het christendom....compleet met de dogma's..

Dan liever een gesprek tussen mensen met uiteenlopende visies, zoals b.v. tussen gelovigen, andersgelovigen, atheïsten en agnosten....
Met andersgelovigen is goed te praten is de ervaring maar met atheisten niet dus ze hebben al zo geen respect voor de ander.
O ja nu weer het onderwerp.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Peter79

Bericht door Peter79 »

peda schreef:Hallo Peter 79,

In de groep waar ik aan deelneem wordt niet gebeden en dus ook niet om de zegen van God gevraagd. De deelnemers zien interessante gesprekken ook zonder inbreng van een specifieke Identiteit als zeer wel mogelijk.
De gespreksgroep loopt inmiddels reeds 8 jaren, met forse belangstelling en zonder onderlinge ruzies.
Hallo peda,

Daarom heb ik ook vertrouwen in de geloofsgesprekken zoals die oorspronkelijk zijn opgezet. Ik heb de nieuwe site van Wim nog niet echt bestudeerd, dus ik had niet begrepen dat deze opzet nu heel erg anders zou zijn. Het lijkt mij dat de meerwaarde van deze geloofsgesprekken toch zit in een gesprek over de muren heen. Dus dat niet één identiteit overheerst.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 05 sep 2016, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Storm

Bericht door Storm »

Zelf weet ik dat er een aantal groepen informeel samen komen. Ook via facebook zijn er o.a besloten groepen waar men terecht kan zonder dat alles ingevuld wordt met dogma's. Waar je mag twijfelen of waar geloof vermoeden is geworden. En nee, dat zijn geen oude grijze remonstranten :) Ik zie dat de 30-tigers goed vertegenwoordigd zijn bij dat soort groepen, de vrijzinnigheid wordt groter onder christenen is mijn ervaring.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
peda schreef:Hallo Peter 79,

Hallo peda,

Daarom heb ik ook vertrouwen in de geloofsgesprekken zoals die volgens oorspronkelijk zijn opgezet. Ik heb de nieuwe site van Wim nog niet echt bestudeerd, dus ik had niet begrepen dat deze opzet nu heel erg anders zou zijn. Het lijkt mij dat de meerwaarde van deze geloofsgesprekken toch zit in een gesprek over de muren heen. Dus dat niet één identiteit overheerst.
Hallo Peter 79,

De groep waar ik aan deelneem, de niet-bidders, is inderdaad van meer pluriforme opzet.
De groep waar Wim op doelt, is zoals Callista terecht opmerkt, van dogmatische signatuur. Wanneer de groepsleden de Triniteitsgedachte onderschrijven, is erin mijn optiek sprake van een stevig eenheidsdenken. Dat boeit mij persoonlijk niet; de inhoud van geloofsverhalen raken dan snel aan de inhoud van bijbelse verhalen. Dat hoeft voor groepsgenoten niet slecht te zijn, maar mijn liniaal beperkt zich niet tot de bijbelinhoud. Dat is een keuze.
peda

Bericht door peda »

Storm schreef:Zelf weet ik dat er een aantal groepen informeel samen komen. Ook via facebook zijn er o.a besloten groepen waar men terecht kan zonder dat alles ingevuld wordt met dogma's. Waar je mag twijfelen of waar geloof vermoeden is geworden. En nee, dat zijn geen oude grijze remonstranten :) Ik zie dat de 30-tigers goed vertegenwoordigd zijn bij dat soort groepen, de vrijzinnigheid wordt groter onder christenen is mijn ervaring.
Hallo Storm,

Dat geloof ik graag. Maar "' afdrijven "' richting vrijzinnigheid gaat snel verder via randkerkelijk--kerkverlating--solistisch geloven--ietsisme.
Het aantal Ietsisten onder de groep gelovigen is naar mijn herinnering zeer groot en nog steeds groeiende.
Zelf kijk ik ook met "'goedkeurende"' blik naar het kleurrijke Ietsisme met zijn vele mogelijkheden.
Ietsisme heeft het contact met de wereld in beweging ( voortschrijdend inzicht ) niet verloren en is laagdrempelig om in te stappen.
Storm

Bericht door Storm »

Hallo Storm,

Dat geloof ik graag. Maar "' afdrijven "' richting vrijzinnigheid gaat snel verder via randkerkelijk--kerkverlating--solistisch geloven--ietsisme.
Het aantal Ietsisten onder de groep gelovigen is naar mijn herinnering zeer groot en nog steeds groeiende.
Zelf kijk ik ook met "'goedkeurende"' blik naar het kleurrijke Ietsisme met zijn vele mogelijkheden.
Ietsisme heeft het contact met de wereld in beweging ( voortschrijdend inzicht ) niet verloren en is laagdrempelig om in te stappen.
Ik zou het toch meer noemen dan ietsisme. Vaak zijn het mensen die inderdaad niet vast willen zitten in vaste geloofskaders, sommigen omdat ze daar slechte ervaringen mee hebben. Soms omdat ze een streng reformatorisch of evangelisch verleden hebben. Soms omdat ze geloofstwijfel kennen. Ietsisten geloven m.i meer dat er misschien wel wat is. Het kan inderdaad een weg naar niet meer geloven wezen. Het zij zo! Voor sommigen is het herkenning en nog veel wat hen dierbaar is en het mooie dat ze al cherry pickend niet los kunnen laten. Maar dat mag ook. :)
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef:Zelf weet ik dat er een aantal groepen informeel samen komen. Ook via facebook zijn er o.a besloten groepen waar men terecht kan zonder dat alles ingevuld wordt met dogma's. Waar je mag twijfelen of waar geloof vermoeden is geworden. En nee, dat zijn geen oude grijze remonstranten :) Ik zie dat de 30-tigers goed vertegenwoordigd zijn bij dat soort groepen, de vrijzinnigheid wordt groter onder christenen is mijn ervaring.
Heel gezellig allemaal zulke clubjes maar na een jaar praten we wel eens weer. ;)
No comment
Storm

Bericht door Storm »

Piebe 2.2 schreef: Heel gezellig allemaal zulke clubjes maar na een jaar praten we wel eens weer. ;)
Na een jaar kan het een gepasseerd station zijn, maar het gaat om nu. Nu hebben een aantal mensen er behoefte aan.
Op dit geloofsforum zitten toch ook mensen o.a jij om met anderen van gedachten te wisselen/te discuzeuren etc? Veel topics zijn hier meta discussies geworden. De denkwijze van atheïsten. Dat topic loopt al eeuwen, terwijl je er in 1 reactie uit kunt zijn. ;)
peda

Bericht door peda »

Storm schreef:
Anja schreef:
Wat een Zaligheid dat Rechtuit niet alles uitspelt. Dat laat je Ruimte, om zélf na te denken en te bezinnen. Ruimte voor de Geest om zijn werk te doen. Daar zijn sommigen niet zo'n fan van, die willen "have their cake and eat it too". Als die sommigen dan ook nog zichzelf niet hebben geaccepteerd, wordt Rechtuit, of een andere persoon, hun doelwit, zoals nu bij jou. Het toont ten diepste een probleem met zelfacceptatie. Alleen door een probleem met zelfacceptatie kan men de ander niet accepteren zoals ie is. Meer is het niet. Een teddybeer, geen monster, maar wie kijkt ernaar.....

Hoe dan ook, Christus heeft de wereld met Zichzelf verzoend. En dat houdt ook verzoening in met zichzelf. Dus er is hoop.
De gene die hier alle ruimte geeft aan ieders geloofs of gedachtengang is m.i Peda. En nee, ik ken hem/haar niet. Ik zie jou alleen maar als een furie reageren. En dan eindigen met vrome woorden. :(
Hallo Storm,,

Bedankt voor jouw vriendelijke woorden. Als agnost met een komma sta je natuurlijk dicht aan de kant van het relativeren, immers alle aan redelijkheid rakende oplossingen richting het eventuele Ultieme , promoot je niet, maar je sluit het ook niet uit.
Relativeren is een gruwel in de ogen van velen, de selectie richting het monopolie voor een specifiek antwoord ontbreekt, waardoor er geen zeker-weten positie wordt ingenomen. Maar het innemen van een zeker-weten positie inzake het weten/kennen van het Ultieme, levert evenzeer over nagenoeg de gehele linie bij anders-denkenden een gruwel op, getuige de uitvinding van het woord "' dwaalleer "' voor alle posities die niet precies sporen met de eigen waarheid over het Ultieme.
Huiskamergeloofsgesprekken met deelnemers met verschillend spiritueel inzicht zijn zeker mogelijk. Zelf heb ik jarenlange positieve ervaring door deelname aan zo'n groep. Maar uitersten in opvatting, zeker in de rol van getuigen/verkondigers/zeker-weters, moeten zich niet melden, dan gaat het m.i. heel snel grondig mis.
Storm

Bericht door Storm »

Ja Peda...dan gaat het heel snel mis.
peda

Bericht door peda »

Rechtuit schreef:Hen die vrij zijn van politieke correctheid vrij zijn van meelopend religieus wat dan even de mode is en vrij zijn van zichzelf en vrij voor tijd en eeuwigheid weten zeker op weg naar het eeuwige onstoffelijke hebben geen huisjeskamergeloofsgesprek nodig meestal is het geen geloofsgeprek maar bespreken ze hun eigen gevangenis.

Hen die vrij zijn in eeuwige zekerheid waren dat altijd al voorbij.Geestelijke rijdom die ze bezitten is niet te koop en te verkrijgen dan uit Genade alleen :idea: :idea: :!:
Huiskamergeloofsgesprekken zijn er voor diegenen die nog volop in de wereld staan en daarvan deel uitmaken, zo interpreteer ik de boodschap. Diegenen die menen nog uitsluitend stoffelijk op de wereld rond te lopen, maar geestelijk, dankzij de hen reeds toebedeelde Genade, Van de wereld afscheid genomen hebben om het Koninkrijk binnen te gaan, behoren m.i. niet tot de doelgroep die het huiskamergesprek beoogt.
Maar wellicht meldt zich iemand die meer van de hoed en de rand weet, om uitsluitsel te geven.
Wim Nusselder
Contacteer:

Rechtuit schreef:de Militia Christi zal je daar niet zien en ook jonge mensen niet
Behoor jij bij die Militia Christi?
Hoe zijn die te herkennen en/of georganiseerd?
Is dat zoiets als het Leger des Heils?

Naarmate je een geloofsformule als "Wij geloven in de drie-ene God, Vader en Zoon en Geest" meer voorop plaatst in de communicatie zul je inderdaad minder jonge mensen zien bij huiskamergeloofsgesprekken.
Sociologische gezien beperkt georganiseerde religie (die het probleem van 'stammenstrijd' tussen geloofsgemeenschappen oproept, dat huiskamergeloofsgesprekken proberen op te lossen) zich in Nederland namelijk in toenemende mate tot ouderen (met uitzondering van een relatief klein, groeiend groepje orthodoxe protestantse jongeren).

De verdeeldheid van de Kerk is ook voornamelijk een probleem in die oudere generatie (en onder protestanten), dus misschien is die zelfselectie die zo optreed niet zo'n probleem.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder
Contacteer:

peda schreef:Ik ben toch wel benieuwd hoe je in de praktijk in het geloofsverhaal God, Christus en Geest wilt inbrengen, zonder terug te vallen op een theologische visie over deze Grootheden.
Ik zal die termen niet inbrengen in een geloofsgesprek.
Als anderen het doen en daar waar dat de herkenning van "persoonlijke ervaring van het geloof" als "gemeenschappelijke noemer" en het praten "vanuit de persoonlijke beleving" (zoals de methodologie beoogt) in de weg staat zal ik bijvoorbeeld inbrengen dat het idee van 'een drie-enig God' misschien wel inhoudt dat die 'Grootheden' misschien wel inwisselbaar, want uiteindelijk één zijn.
Ik ervaar in elk geval geen onderscheid en vindt theologie zonde van mijn tijd zolang we elkaar niet herkennen in die ervaring/beleving.
peda schreef:Funderen zich geloofsgesprekken ten diepste niet juist op een bepaalde theologische ondergrond?
Nee, op beleving en ervaring.
Voor sommigen zal het lastig zijn om die te verwoorden zonder terug te vallen op theologie, maar als je vanuit verschillende theologische achtergronden samenkomt, leer je dat vanzelf, want anders kom je niet verder.
Dan blijf je hangen in elkaar de maat nemen op basis van je eigen theologie.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi Peter,
Peter79 schreef:Mooi, die nieuwe impuls. Helaas is het bij mij tot nog toe niet van de grond gekomen. Het is voor zoiets toch nodig om óf zelf er heel hard aan te trekken, of om al een bepaalde kritische massa te hebben van mensen die ervoor voelen.
De nieuwe opzet biedt meer ondersteuning en door de link met de EO meer kans op het al snel bereiken van die kritische massa.
Peter79 schreef:Wij zijn twee jaar geleden een nieuwe groeigroep binnen de kerk gestart met zijn vieren en inmiddels gaat de grootte naar veertien personen. [...] Eén van de laatste avonden was een niet-gelovige partner mee. [...] het houdt [...] de spiegel voor: kan je als groeigroep werkelijk openstaan voor niet- of andersgelovigen of doe je dan je eigen identiteit teveel geweld aan. Een huiskamergeloofsgesprek is vrijblijvender. Ik zal dat binnen de groeigroep ook voorleggen.
Als je in een relatie open kunt staan voor een niet- of andersgelovige partner, waarom zou je dat dan als groep niet (moeten) kunnen?
Hangt niet-vrijblijvend zijn af van vasthouden aan identiteit of kan het ook bereikt worden door vast te houden aan relaties, aan het nu eenmaal wat met elkaar moeten in een relatie en in een samenleving waarin je als gelovigen niet om niet- en andersgelovigen heen kunt?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder
Contacteer:

Hoi callista,
callista schreef:Het komt op mij over als een zich vastklampen aan de laatste strohalmen van het christendom....compleet met de dogma's..
Je mag van mij die zin over het geloof in de drie-eenheid zien als een bezweringsformule die dient om mensen binnen te krijgen die bang zijn voor gesprek met echt andersgelovigen, atheïsten en agnosten.
Ook ik hoop op een breder gesprek.
Ik kan denk ik ook aan orthodoxe gelovigen het belang daarvan uitleggen, zodra we ze eenmaal 'binnen' hebben.

Groetjes,

Wim
Wim Nusselder
Contacteer:

peda schreef:In de groep waar ik aan deelneem wordt niet gebeden en dus ook niet om de zegen van God gevraagd. De deelnemers zien interessante gesprekken ook zonder inbreng van een specifieke Identiteit als zeer wel mogelijk.
Misschien wil je naar Amersfoort komen om jullie werkwijze uit te leggen, zodat Stichting Geloofsgesprekken daarvan kan leren?
Je zou in elk geval mij daar een groot plezier mee doen, als medestander die ook graag (in elk geval op termijn) huiskamergeloofsgesprekken wil die niet- en andersgelovigen omvat.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder
Contacteer:

Als je contactgegevens van dat soort groepen zou willen delen met mij en/of Stichting Geloofsgesprekken: graag!
Wat mij betreft moeten we daarmee willen samenwerken.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Storm

Bericht door Storm »

Wim Nusselder schreef:
Als je contactgegevens van dat soort groepen zou willen delen met mij en/of Stichting Geloofsgesprekken: graag!
Wat mij betreft moeten we daarmee willen samenwerken.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim ik kan je wel aanmelden als je facebook hebt, de groep waar ik lid van ben is een besloten groep. Dit omdat mensen een veilige omgeving nodig hebben om te delen. De één meer dan de ander maar toch.
Wanneer je je op internet begeeft en dat doe je dan kom je veel blogs tegen van mensen die of vastlopen in hun geloof of twijfel kennen.. De blogs van o.a Wouter van den Toorn, en " Dogma vrij' van Inge Bosscha zijn voor velen bekend en herkend.

Maar wat nog belangrijker is m.i ; de reacties op de blogs.
Wim Nusselder
Contacteer:

Storm schreef:Wim ik kan je wel aanmelden als je facebook hebt, de groep waar ik lid van ben is een besloten groep. Dit omdat mensen een veilige omgeving nodig hebben om te delen. De één meer dan de ander maar toch.
Ja, die beslotenheid is nodig; die bewaak ik ook in het subforum "Geloof delen" hier.
(Er mag niet geciteerd of anderszins verwezen worden naar wat daar geschreven wordt en je moet al lid van dit forum zijn om het subforum te kunnen zien.)
Ik ben op dit moment niet op zoek naar een (extra) groep om zelf lid van te worden, maar naar contactgegevens van groepen die vergelijkbaar zijn met de huiskamergeloofsgesprekken die Stichting Geloofsgesprekken organiseert, om daarmee één netwerk te kunnen vormen en niet allemaal los van elkaar wielen uit te hoeven vinden.
Heeft die groep behoefte aan extra leden?
Zo ja, waar moeten die dan aan voldoen en via welke weg kunnen ze dat kenbaar maken?
(Als je de naam van de Facebook groep geeft, kunnen ze mogelijk zelf informatie over de groep en een mogelijkheid om lidmaatschap aan te vragen vinden.
Je kunt ook als voorwaarde stellen dat ze al bekend moeten zijn bij een groepslid, zoals ik -tot op zekere hoogte- bij jou.)
Storm schreef:Wanneer je je op internet begeeft en dat doe je dan kom je veel blogs tegen van mensen die of vastlopen in hun geloof of twijfel kennen.. De blogs van o.a Wouter van den Toorn, en " Dogma vrij' van Inge Bosscha zijn voor velen bekend en herkend.
Maar wat nog belangrijker is m.i ; de reacties op de blogs.
Blogs met hun min of meer vaste volgers zijn in mijn beleving onvoldoende vergelijkbaar.
De blogger en zijn/haar volgers/reageerders hebben namelijk geen voldoende gelijkwaardige rol in die 'groep'.
De zieleroerselen van één persoon staan daarbij centraal en die persoon is ook verantwoordelijk voor het gaande houden en in goede banen leiden van het gesprek.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gesloten