Lege kerken: een teken? en een kans

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Lege kerken: een teken? en een kans

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
05 mei 2020, 17:46
Gaitema schreef:
04 mei 2020, 23:57
Nu is een boek een crimineel. :w

Ik heb de moed opgegeven dat een gesprek met iemand die niet geloofd hierin wat oplevert.
Even een oprechte vraag: Als je al niet snapt dat de Bijbel de plaats inneemt van de ontvoerder (dus crimineel) in de originele stockholmsyndroom.

Serieus hoor, je moet eens kijken met welke slechte eigenschappen de bijbel de mens opzadelt. Eigenschappen die voor een niet gelovige (of een boeddhist of zo) niet slecht zijn. Zoals zelfstandig nadenken. Twijfelen over God of goden. Twijfelen over alles wat er gezegd of geschreven is..

En was het God zelf niet die de straf voor de zonde van 1 mens zo hoog liet oplopen dat we dood gingen en heeft God er zelf niet 4000 jaar over gedaan om dit te "herstellen"? Toch zingt men in de kerken wekelijks allemaal liedjes ter ere van iemand die zoiets gedaan heeft. Dat noemen ze dus stockholmsyndroom. De mens wordt gezien als het slechtste van het slechtste dat niks verdiend. Allemaal precies zoals de bijbel jullie dat wijsmaakt. Eigenlijk, hoe meer ik erover denk, te gek voor woorden.

Als je dus van een ander wereldbeeld en mensbeeld uitgaat dan zijn al die liedjes en gebeden niet meer nodig. Dat gun ik overigens iedereen, ook christenen.

Komt nog bij dat er betaald IS door Jezus, en dat dus alleen Jezus dank verschuldigd is en niet God. Als iemand anders de schuld betaalt (zeg 5000 euro) dan bedank je toch ook niet degene die die 5000 euro krijgt, maar degene die de schuld betaalt heeft?

Je bent weer eens met een stropopredenering bezig. Je zet een karikatuur neer van 'de christen' en hakt daar op in. Zeg maar de methode Wilders.
Natuurlijk zijn er christenen zoals jij ze omschrijft. Maar hier trapt niemand meer in hoor.
Leegte is wat we zijn in waarheid, angst is wat we zijn als we blijven worden.

hopper

Bericht door hopper »

Snelheid schreef:
05 mei 2020, 19:28

En de realiteit is dat het Christendom groeit als kool wereldwijd en alle wetenschap kunst cultuur enz enz enz komt allemaal uit de kerk.Een voorbeeld.........Grondlegger van de oerknaltheorie is de Leuvense hoogleraar en priester dr. Georges Lemaître. Een van de allergrootste geleerden van de vorige eeuw.

Maar goed wie zijn/haar eigen wortels veracht zal vervallen tot barbarij. Het die blijven staat in hun wortels zullen komen tot grote beschaving en cultuur.
Dan ben ik de opper-barbaar denk ik. Ik ben geworteld in de leegte. Nergens in dus.
Leegte is wat we zijn in waarheid, angst is wat we zijn als we blijven worden.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

dingo schreef:
05 mei 2020, 21:03
Als ik je goed begrijp bestaat er geen kwaad in deze wereld en houdt iedereen van iedereen? Toch raar dat ik daar nog niet zoveel van gemerkt heb.
Ter correctie van je stereotype christenbeeld: een christen wordt gevraagd zijn naasten lief te hebben als zichzelf. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te zien dat dat niet altijd even goed lukt.
Waar heb je het in vredesnaam over?

Er zijn kwade zaken en leuke zaken. Maar die hebben met het geloof in God niks te maken.
Dit zeg ik nog in een schrijven hieronder, namelijk dat de mens niet zo goed als sommigen menen en niet zo slecht als de bijbel meent. Maar goed, lezen en ook nog begrijpend lezen schijnt toch een vak te zijn.

En jouw "een christen wordt gevraagd zijn naasten lief te hebben als zichzelf" is wel erg naast de pot pissen. In de bijbel komt deze tekst een keer voor. Om hier nou alles aan op te hangen is wel typisch. Dan zou je ook een goede tekst uit de koran kunnen pakken (bijvoorbeeld over de gastvrijheid) en dan stellen dat de moslim gevraagd wordt gastvrij te zijn. Dat gaat niet werken bij mensen die de teksten kennen.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
Je bent weer eens met een stropopredenering bezig. Je zet een karikatuur neer van 'de christen' en hakt daar op in. Zeg maar de methode Wilders.
Natuurlijk zijn er christenen zoals jij ze omschrijft. Maar hier trapt niemand meer in hoor.
Ook voor jou geldt, lezen en vooral begrijpend lezen is een vak apart. Ik heb het namelijk nergens over DE christen. Ik heb het wel over DE Bijbel. Daar staan namelijk de zaken in die ik net beschreef. Dat God de dood ingesteld had als straf voor minimale zonde. Dat Jezus opriep mensen te vergeven om niet. Iets dat God blijkbaar niet kan, want aan zijn eis is voldaan. Er heeft bloed gevloeid.

En dat veel christenen liedjes zingen over "God zij geprezen, hij gaf zijn eigen zoon" is ook niet bezijden de waarheid. Of denk je dat 70% van de christenen iets anders denkt?

HJW

Bericht door HJW »

Atheist2 schreef:
05 mei 2020, 21:15
Dat Jezus opriep mensen te vergeven om niet. Iets dat God blijkbaar niet kan, want aan zijn eis is voldaan. Er heeft bloed gevloeid.

En dat veel christenen liedjes zingen over "God zij geprezen, hij gaf zijn eigen zoon" is ook niet bezijden de waarheid. Of denk je dat 70% van de christenen iets anders denkt?
Ik lees je bijdragen en denk:
Wat is je doel, wat wil je bereiken ?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
05 mei 2020, 21:02
Gaitema schreef:
05 mei 2020, 17:31
Ik ben benieuwd wat "jullie" met zo'n totaal humanistische dode Jezus doen.
Als gezegd, zullen de echte christenen mensen zijn die Jezus als empathische rebel, als moedige levensgenieter, als sociaal revolutionair, als spiritueel meester, als metafoor of als inspirerend midrasjisch stijlfiguur, etc. beschouwen. In al deze zaken is Jezus een rolmodel dat blijft inspireren.
Ik kan niks met een dode Christus. Hij verlost me niet en helpt me niet. Hij is geen Herder, geen schild en geen burgt.. bidden heeft geen zin. Er is geen leven na de dood. Waarvoor zwoegen en zweten wij? Het leven is maar kort. Te kort om de wereld te verbeteren. Straks sterven wij en is er niks veranderd. Het leven is dan volstrekt zinloos geweest.
Niemand zal je geloof afnemen, maar na verloop van tijd zal de groep die gelooft dat Jezus letterlijk uit een maagd werd geboren, letterlijk is opgestaan uit de dood, letterlijk ten hemel voer en waar je in moet geloven om te worden gered, maatschappelijk steeds meer geïsoleerd komen te staan.
Het klinkt alsof je christenen haat en ze van de wereld weg wil vegen. Alsof je ze als een plaag ziet.
Waar leid je deze wrange conclusie uit af?
Praten over het isoleren van christenen bijvoorbeeld, noem ik een vorm van christenvervolging. Wist je trouwens dat Nederland het enige land in Europa is dat in de tweede wereld oorlog vanuit de 3 grootste kerkgenootschappen van het land zich uitspraken tegen de jodenvervolging en opriepen tot verzet?

Ik geloof dat je niet weet wat je zegt en waar over je praat. Een leeg uitgemolken geloof biedt geen hoop. Slechts "inspiratie" verlost de mensheid niet van de dood. En ik zie nergens om me heen dat atheïsten Jezus als inspiratie gebruiken. Zij zijn daar helemaal niet mee bezig. Jij bent daar misschien mee bezig, maar je bent een uitzondering.

Maar ik zeg je, je kan profeteren wat je wil, maar als Jezus terug komt, neemt Hij de zijnen mee en dan zien we wel wie de echte kinderen Gods zijn.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

dingo

Bericht door dingo »

Atheist2 schreef:
05 mei 2020, 21:09
dingo schreef:
Als ik je goed begrijp bestaat er geen kwaad in deze wereld en houdt iedereen van iedereen? Toch raar dat ik daar nog niet zoveel van gemerkt heb.
Ter correctie van je stereotype christenbeeld: een christen wordt gevraagd zijn naasten lief te hebben als zichzelf. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te zien dat dat niet altijd even goed lukt.

Er zijn kwade zaken en leuke zaken. Maar die hebben met het geloof in God niks te maken.
Dit zeg ik nog in een schrijven hieronder, namelijk dat de mens niet zo goed als sommigen menen en niet zo slecht als de bijbel meent. Maar goed, lezen en ook nog begrijpend lezen schijnt toch een vak te zijn.

En jouw "een christen wordt gevraagd zijn naasten lief te hebben als zichzelf" is wel erg naast de pot pissen. In de bijbel komt deze tekst een keer voor. Om hier nou alles aan op te hangen is wel typisch. Dan zou je ook een goede tekst uit de koran kunnen pakken (bijvoorbeeld over de gastvrijheid) en dan stellen dat de moslim gevraagd wordt gastvrij te zijn. Dat gaat niet werken bij mensen die de teksten kennen.
Toch je iets meer verdiepen in de bijbel dan want het is het antwoord van Jezus op de vraag wat het grootste gebod is. Dus ja ik hoor bij de mensen die de teksten kennen.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Volgens mij is Atheïst een christen geweest die de Bijbel goed kent....heel goed.. :thumb1:
Nogal eens denken gelovigen dat atheïsten niets van de Bijbel weten, maar het tegendeel is meestal waar.
En hebben ze zich er meer in verdiept.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
05 mei 2020, 20:48
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 15:50
Mart schreef:
05 mei 2020, 11:33
De christenen die homoseksualiteit veroordelen zitten nu zélf in de kast.
God veroordeelt het volk tot goddeloosheid, volgens Romeinen 1, en mensen verdedigen de goddeloosheid met hand en tand. Niet omdat ze in en kast worden geduwd, maar omdat ze uit het volk worden verdreven.
Geen christen wordt het recht op godsdienstvrijheid ontnomen en men mag best met een sociaal steeds meer geïsoleerd groepje vinden dat homoseksualiteit een zonde is. Zolang men de rest er maar niet mee lastig valt.
Je bedoelt dat ze hun eigen Jezus creëren.
De echte Jezus is ongetwijfeld niet letterlijk uit een maagd geboren, letterlijk opgestaan uit de dood en letterlijk ten hemel gevaren, al staat het een ieder vrij erin te geloven.
Ik vind dit gesprek uiterst onaangenaam met je worden. Praten over het in de kast duwen van Christenen en het isoleren van hen kan ik me inderdaad over opwinden.
Ik vind dit daarom het moment om dit zeer onaangename gesprek te staken.

Ik ben uitgesproken!

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Gaitema schreef:
05 mei 2020, 21:46
Mart schreef:
Jerommel schreef:
Mart schreef:
God veroordeelt het volk tot goddeloosheid, volgens Romeinen 1, en mensen verdedigen de goddeloosheid met hand en tand. Niet omdat ze in en kast worden geduwd, maar omdat ze uit het volk worden verdreven.
Geen christen wordt het recht op godsdienstvrijheid ontnomen en men mag best met een sociaal steeds meer geïsoleerd groepje vinden dat homoseksualiteit een zonde is. Zolang men de rest er maar niet mee lastig valt.
De echte Jezus is ongetwijfeld niet letterlijk uit een maagd geboren, letterlijk opgestaan uit de dood en letterlijk ten hemel gevaren, al staat het een ieder vrij erin te geloven.
Ik vind dit gesprek uiterst onaangenaam met je worden. Praten over het in de kast duwen van Christenen en het isoleren van hen kan ik me inderdaad over opwinden.

Ik ben uitgesproken!
Dat is een verstandig besluit,aan negatieve energie heeft men niets.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
05 mei 2020, 21:42
Volgens mij is Atheïst een christen geweest die de Bijbel goed kent....heel goed.. :thumb1:
Nogal eens denken gelovigen dat atheïsten niets van de Bijbel weten, maar het tegendeel is meestal waar.
The Passion is juist opgezet door de EO en KRO/NCRV, omdat dit juist niet het geval is!

Maar ik stop dit gesprek met jullie. Ik ben het gestook inderdaad nu wel zat. Ga een ander met jullie aantijgingen lastig vallen. Ik haak af!

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Snelheid schreef:
05 mei 2020, 21:49
Gaitema schreef:
05 mei 2020, 21:46
Mart schreef:
Jerommel schreef:
Mart schreef:

Ik ben uitgesproken!
Dat is een verstandig besluit,aan negatieve energie heeft men niets.
Voor dat ze jou weer lastig vallen, geef ik even aan dat ik het met je eens ben. Het is negatieve energie en het draait nooit op iets positiefs uit.

callista

Bericht door callista »

Wat een geklets
Wel ja.... :w
Valt eerst nog te definiëren wat negatieve energie is..
It is all in the eye of the beholder…
Discussiëren is ook een kunst

dingo

Bericht door dingo »

callista schreef:
05 mei 2020, 21:42
Je generaliseert nu net zo hard als de gelovigen waar je het over hebt. Als Atheist2 de bijbel zo goed kent weet hij dat in Mattheus verwezen wordt naar Deuteronomium en Leviticus en het dus geen los tekstje uit de bijbel is.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
05 mei 2020, 21:36
Praten over het isoleren van christenen bijvoorbeeld, noem ik een vorm van christenvervolging.
Niemand is anderen aan het isoleren, maar na verloop van tijd zal de groep die gelooft dat Jezus letterlijk uit een maagd werd geboren, letterlijk is opgestaan uit de dood, letterlijk ten hemel voer en waar je in moet geloven om te worden gered, maatschappelijk steeds meer geïsoleerd komen te staan, zoals de groep die homoseksualiteit als zonde beschouwt.
En ik zie nergens om me heen dat atheïsten Jezus als inspiratie gebruiken. Zij zijn daar helemaal niet mee bezig. Jij bent daar misschien mee bezig, maar je bent een uitzondering.
klik
Wees realistisch

Storm

Bericht door Storm »

dingo schreef:
05 mei 2020, 21:40
Atheist2 schreef:
05 mei 2020, 21:09
dingo schreef:

Toch je iets meer verdiepen in de bijbel dan want het is het antwoord van Jezus op de vraag wat het grootste gebod is. Dus ja ik hoor bij de mensen die de teksten kennen.
Atheist 2
Mensen die inspirerende of mooie teksten, dus het goede uit de Bijbel halen worden wel eens cherry-pickers genoemd. Wanneer je alleen maar wreedheden citeert wat ben je dan...geen cherry-picker? En besnijdenis van kinderen komt dat bij christenen voor? Ben je niet in de war met het Jodendom en de Islam?

Je geeft aan dat je graag ziet dat het christendom uitsterft, hoe zie je dat bij het orthodoxe Jodendom en de Islam?

Bij beiden is de besnijdenis van jongens nog steeds gebruikelijk.
De hoofddoek bij de vrouw en bij Joodse vrouwen een pruik.
Bij beiden wordt homoseksualiteit niet geaccepteerd.

Wil je ook dat die geloven uitgeroeid worden?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

callista

Bericht door callista »

Oeeeeiiiii...tja..weer tegen het zere been...
Wie heeft het over het uitroeien van het geloof?

Het zal eerder uitdoven en een andere invulling krijgen..meer spiritueel of uit zichzelf verdwijnen qua andere inzichten

dingo

Bericht door dingo »

callista schreef:
05 mei 2020, 22:07
Oeeeeiiiii...tja..weer tegen het zere been...
Wie heeft het over het uitroeien van het geloof?

Het zal eerder uitdoven en een andere invulling krijgen..meer spiritueel of uit zichzelf verdwijnen qua andere inzichten
Eerder een goede vraag want als iedere christen "genezen" is van het Stockholmsyndroom welke bevolkingsgroep is er dan aan de beurt. En welk menselijk defect hebben deze bevolkingsgroepen? Ze hebben tenslotte geen bijbel dus moeten ze ergens anders aan lijden.

Storm

Bericht door Storm »

@callista,
Niks geen last van een zeer been.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

callista

Bericht door callista »

Storm schreef:
05 mei 2020, 22:13
@callista,
Niks geen last van een zeer been.
Fijn, dan heb je nog geen rollator nodig. :thumb1:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
05 mei 2020, 21:55
Gaitema schreef:
05 mei 2020, 21:36
Praten over het isoleren van christenen bijvoorbeeld, noem ik een vorm van christenvervolging.
Niemand is anderen aan het isoleren, maar na verloop van tijd zal de groep die gelooft dat Jezus letterlijk uit een maagd werd geboren, letterlijk is opgestaan uit de dood, letterlijk ten hemel voer en waar je in moet geloven om te worden gered, maatschappelijk steeds meer geïsoleerd komen te staan, zoals de groep die homoseksualiteit als zonde beschouwt.
En ik zie nergens om me heen dat atheïsten Jezus als inspiratie gebruiken. Zij zijn daar helemaal niet mee bezig. Jij bent daar misschien mee bezig, maar je bent een uitzondering.
klik
Dat doen enkelingen.
Om me heen hoor ik niemand er over en de liefde verkilt in Nederland.

Ik stop nogmaals het gesprek, want het begint me echt op te vallen dat je alleen maar negatief praat over christenen en niet inhoudelijk ingaat op mijn verweer. Je negeert elke nuance en reageerd ongenuanceerd.

Daarbij: geloof kan je niet vaarwel zeggen. Zoals jij geloofd dat gras groen is en dat onmogelijk kan ontkennen, zo geloof ik in Jezus.
Als je mijn grenzen respecteert, dan stop je met jouw negatieve houding en je kwetsende opmerkingen.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik stop, want het doet me best wat nu. Ik weet wanneer het mij allemaal te ver gaat.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef:
05 mei 2020, 22:29
Ik stop, want het doet me best wat nu. Ik weet wanneer het mij allemaal te ver gaat.
Misschien is het voor jou handig als je eens iets leest en het begrijpt. Mart beschuldigen van het willen isoleren van christenen is een voorbeeld van wel de klok horen luiden maar niet weten waar de kok uithangt.

callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
05 mei 2020, 22:29
Realiseer je dat het niet allemaal tegen jou gericht is, maar hoe het zou kunnen gaan met het geloof in de loop der tijd....en dat wordt hier weergegeven.
Jouw geloof kan niemand jou afnemen toch?
En dat is ook van niemand de bedoeling...
Jij kunt je daar gewoon aan vasthouden.... :thumb1:

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
05 mei 2020, 22:23
Dat doen enkelingen.
Veel mensen zien in Jezus nog steeds een bijzonder mens, maar steeds minder geloven dat hij letterlijk uit een maagd werd geboren, letterlijk is opgestaan uit de dood, letterlijk ten hemel voer. Je ziet dat de groep die dat nog wel doet steeds meer geïsoleerd komt te staan, zoals de groep die homoseksualiteit als zonde beschouwt. In deze waarneming ligt niets aanstootgevends.
Ik stop nogmaals het gesprek
Eenmaal stoppen zou voldoende moeten zijn. Hoop niet zo vaak te stoppen met roken als jij met een gesprek, want dat zou een vrij ongezonde aangelegenheid worden ;)
Als je mijn grenzen respecteert, dan stop je met jouw negatieve houding en je kwetsende opmerkingen.
Volgens mij ben ik de grenzen van het fatsoen nergens over gegaan. Maar je irritatie is eenvoudig verklaarbaar. Schreef ik niet reeds (klik): Jezus als empathische rebel, als moedige levensgenieter, of als midrasjisch stijlfiguur -- dat is de Jezus van de toekomst. Dat is inderdaad de beweging waarin de tijdgeest het denken duwt, terwijl de rest samenkliekt om de uiteindelijke en onvermijdelijke maatschappelijke kast te vermijden. Ze zullen zich steeds minder gerespecteerd gaan voelen, zich persoonlijk aangaande Jezus steeds meer onder druk gezet voelen door mensen die niet eens christen zijn, zullen steeds vaker geïrriteerd en boos worden en zullen wellicht tot de dood vasthouden aan een verouderd gedachtengoed waarin men van de jeugdjaren af in heeft geïnvesteerd. Bless them! Hun kinderen hebben het agnosticisme, atheïsme en het flexibele vrijzinnige christendom vaak reeds ontdekt. De jood Jezus, de empathische rebel, de moedige levensgenieter, de sociaal revolutionair of de midrasjische Jezus, is van ons. Vandaar dat ik stelde dat Jezus de kerk reeds heeft verlaten.
geloof kan je niet vaarwel zeggen.
Je verzet is te groot om dit geloofwaardig te laten klinken.
Laatst gewijzigd door Mart op 05 mei 2020, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Gesloten