Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.
Moderator: - -
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma » 02 aug 2019, 16:30

Dank je wel beste Peda. De wetenschap dat er een einde komt aan dit leven houdt de vraag actueel: is er leven na de dood? Zodra dat geen vraag meer is maar een weet is een zekerheid dat het aardse leven er op zit.

Mijn vader deed altijd heel laconiek over de dood en spotte er vaak mee. Ook hij is al jaren niet meer onder ons. In mijn relatief jeugdige leven heb ik de dood al vaak van nabij voorbij zien komen.
Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 02 aug 2019, 16:43

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2019, 16:30
Dank je wel beste Peda. De wetenschap dat er een einde komt aan dit leven houdt de vraag actueel: is er leven na de dood? Zodra dat geen vraag meer is maar een weet is een zekerheid dat het aardse leven er op zit.

Mijn vader deed altijd heel laconiek over de dood en spotte er vaak mee. Ook hij is al jaren niet meer onder ons. In mijn relatief jeugdige leven heb ik de dood al vaak van nabij voorbij zien komen.
Ik meen dat jouw goede kennis is ingescheept voor de allergrootste reis en dat hij het grootste geschenk heeft gekregen.
Met het gemis wens ik jou veel sterkte, volgens mij is jouw goede kennis altijd bij jou geweest (hij realiseert zich dat nu zijn bewustzijn tot het hoogste niveau is uitgebreid). Ik denk dat je over zijn heil niet hoeft in te zitten, evenmin voor anderen die jou ontvallen zijn.

In het spirituele rijk waar jouw kennis zich nu bevindt, daar heb jij hem reeds verwelkomd. Op zielniveau zijn we daar allemaal.
Na het overlijden ontmoet je al jouw dierbaren, zij die reeds eerder overleden en zij die bij jouw overlijden nog leefden.
En er is niets om bang voor te zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 02 aug 2019, 23:42

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2019, 16:30

Sterkte Piebe, denk je dat hij mogelijk verder leeft in de hemel?
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Alpha

Bericht door Alpha » 14 aug 2019, 11:04

Messenger schreef:
01 aug 2019, 15:08
Alpha schreef:
01 aug 2019, 11:23
ik probeer slechts te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder vooringenomenheid.
De Bijbel is gewoon duidelijk.
De boeken van Neale Donald Walsch zijn pas duidelijk. En consistent. Ieder zijn meug.
Het is bekend dat er veel mensen zijn, die kunstig verzonnen verhalen produceren. Dat gebeurt al eeuwen.

2 Pe1:
16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden. 
17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en heerlijkheid, toen er woorden zoals deze door de luisterrijke heerlijkheid tot hem werden gericht: „Dit is mijn zoon, mijn geliefde, die ík heb goedgekeurd.” 
18 Ja, deze woorden hebben wij uit de hemel horen komen toen wij met hem op de heilige berg waren. NWV.

Ik ga liever uit van ooggetuigen.

Alpha

Bericht door Alpha » 14 aug 2019, 11:07

Messenger schreef:
01 aug 2019, 16:17
Anja schreef:
01 aug 2019, 15:25
Messenger schreef:
01 aug 2019, 15:08
Alpha schreef:
01 aug 2019, 11:23
ik probeer slechts te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder vooringenomenheid.
De Bijbel is gewoon duidelijk.
De boeken van Neale Donald Walsch zijn pas duidelijk. En consistent. Ieder zijn meug.
Je bedoelt dat het je oren streelt. Tsja. Ieder zijn meug inderdaad. Maar Bijbels is het niet, en dat mag gezegd worden.
Het hoeft helemaal niet bijbels te zijn. Elk pad is prima. Ook dat mag gezegd worden.
Er is een bekend gezegde: "alle wegen leiden naar Rome".

Helaas is dat maar al te waar.
Het grootste deel van de geloofsgebruiken en overleveringen zijn afkomstig uit Rome, vaak ingesteld door Constantijn de grote.

Alpha

Bericht door Alpha » 14 aug 2019, 11:09

peda schreef:
01 aug 2019, 16:36
Messenger schreef:
01 aug 2019, 16:19
Piebe Paulusma schreef:
01 aug 2019, 15:44
Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Of je het inderdaad na de dood te weten komt, is en blijft voor mij de grote vraag. Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet. Of mensen die een BDE ervaren hebben, werkelijk een blik op gene zijde hebben kunnen werpen, is ook omstreden. Zekerheid over voortleven na de dood zit in mijn optiek in het eigen hoofd. Maar de hoop sterft het laatst, dus wie met leven door wil gaan, moet blijven hopen.
In de Bijbel worden meerdere opstandingen getoond.
Als voorbeeld voor de toekomst, nadat Gods koninkrijk daadwerkelijk regeert.

Alpha

Bericht door Alpha » 14 aug 2019, 11:12

peda schreef:
02 aug 2019, 15:10
Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2019, 14:59
Vanochtend is me verteld dat mijn goeie kennis vannacht is overleden.
Mijn medeleven, beste Piebe.
Ik heb het recentelijk ook twee maal moeten mee beleven. Je weet dat het eeuwige leven niet bestaat, dus definitief afscheid nemen
behoort tot het leven, maar het blijft altijd een zeer triest gebeuren wanneer je het zelf van nabij meemaakt. Hoe ouder je wordt, hoe vaker het je overkomt. Herinneringen blijven, dat is mooi. Quo Vadis, die vraag blijft ook.
Dit leert de Bijbel:

Joh 17: 3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus. NWV.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 14 aug 2019, 11:13

Alpha schreef:
14 aug 2019, 11:09
peda schreef:
Messenger schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Of je het inderdaad na de dood te weten komt, is en blijft voor mij de grote vraag. Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet. Of mensen die een BDE ervaren hebben, werkelijk een blik op gene zijde hebben kunnen werpen, is ook omstreden. Zekerheid over voortleven na de dood zit in mijn optiek in het eigen hoofd. Maar de hoop sterft het laatst, dus wie met leven door wil gaan, moet blijven hopen.
Ja..door mensen opgeschreven die dachten hoe het zou kunnen zijn of hoe ze wilden dat het zou zijn, terwijl sommigen het ook nog eens zeker meenden te weten...tja...
Bespiegelingen....geen zeker weten....dat is onmogelijk voor ons mensen...

Je ,moet er toch niet aan denken ...aan die vermeende theocratie?
Huiveringwekkend... :shock:

Messenger

Bericht door Messenger » 14 aug 2019, 13:23

Alpha schreef:
14 aug 2019, 11:04
Het is bekend dat er veel mensen zijn, die kunstig verzonnen verhalen produceren. Dat gebeurt al eeuwen.
Al sinds het schrift is uitgevonden. De bijbel is daar ook een mooi voorbeeld van.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 14 aug 2019, 13:24

Messenger schreef:
14 aug 2019, 13:23
Alpha schreef:
Al sinds het schrift is uitgevonden.
Sterker nog, de bijbel zelf is ook een kunstig verzonnen verhaal, afgezien van wat geschiedschrijving.
Only dead fish go with the flow

Alpha

Bericht door Alpha » 20 aug 2019, 11:15

callista schreef:
14 aug 2019, 11:13
Alpha schreef:
peda schreef:
Messenger schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Ja..door mensen opgeschreven die dachten hoe het zou kunnen zijn of hoe ze wilden dat het zou zijn, terwijl sommigen het ook nog eens zeker meenden te weten...tja...

Ik weet het nu wel, je atheïstisch evangelie verkondigen.
Wat werkelijk schokkend is, dat je je toekomst aan grabbel gooit èn ook van degenen die naar jou luisteren.

Kijk eens naar deze tekst?
1Kor 13:13 Er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop, liefde. Maar de grootste daarvan is liefde [agape].

Je geloof heb je verloren, daarmee ook je hoop.
Wanneer je "agape" had gehad, dan had je je nooit zo negatief opgesteld.

Wat het opschrijven betreft:

2 Pe 1:21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

callista

Bericht door callista » 20 aug 2019, 11:25

Ik verkondig geen atheïsme. ik geef gewoon mijn mening.....en visie door zelf na te denken …en te onderzoeken natuurlijk...ook buiten de Bijbel...zo vergadert men kennis...
ik duw niemand iets door de strot en pretendeer ook niet de Waarheid in pacht te hebben...want die heb ik niet....
Dat laat ik aan anderen over...die dat zeker denken te weten.

Alpha

Bericht door Alpha » 20 aug 2019, 11:26

Messenger schreef:
Alpha schreef:
Al sinds het schrift is uitgevonden. De bijbel is daar ook een mooi voorbeeld van.
Zie het bovenstaande.

Toen Petrus de werking van de heilige geest beschreef, gebruikte hij een uitdrukking die kennelijk ontleend is aan de scheepvaart, waar hij als visser goed bekend mee was.
Petrus schreef dat Bijbelschrijvers werden ‘meegevoerd’, gebruikte hij ‘een fascinerende maritieme metafoor’, zoals een Bijbelcommentator het zei. Petrus wilde zeggen dat heilige geest de Bijbelschrijvers en profeten aanstuurde om hun taak te voltooien zoals de wind een schip naar zijn bestemming voert. Dezelfde Bijbelcommentator zei: ‘De profeten hesen als het ware hun zeilen.’

Noem mij één literair boekwerk, die over een periode van vele duizenden jaren door ca. 40 verschillende auteurs in een volmaakte harmonie is geschreven?.

Alpha

Bericht door Alpha » 20 aug 2019, 11:30

callista schreef:
20 aug 2019, 11:25
Ik verkondig geen atheïsme. ik geef gewoon mijn mening.....en visie door zelf na te denken …en te onderzoeken natuurlijk...ook buiten de Bijbel...zo vergadert men kennis...
ik duw niemand iets door de strot en pretendeer ook niet de Waarheid in pacht te hebben...want die heb ik niet....
Dat laat ik aan anderen over...die dat zeker denken te weten.
Waarmee je mijn, op de Bijbel gebaseerde, mening niet wenst te accepteren.
Jij duwt jouw mening in (m.i.) ieders "strot".
Je poogt wederom mij woorden in de mond te leggen.
Ik twijfel echter niet aan Gods woord, ik heb die wèl grondig onderzocht.
Vandaar dat ik mij niet met kunstig verzonnen verhalen bezig hou.

callista

Bericht door callista » 20 aug 2019, 11:30

Volmaakte harmonie? :roll:
En nee...ik accepteer jouw visie niet; de mijne is een andere zoals ik je duidelijk hebt gemaakt.....keer op keer.
Maar jij mag dat gerust geloven.....
Ik heb ook de Bijbel onderzocht en ook buiten de Bijbel....
Kun jij ook een andere visie accepteren of zie je alleen de jouwe als de Ultieme Waarheid?

En probeer eens MET mensen te praten i.p.v. TEGEN...vanaf de zeepkist

Messenger

Bericht door Messenger » 20 aug 2019, 11:53

Alpha schreef:
20 aug 2019, 11:26
Messenger schreef:
Alpha schreef:
Zie het bovenstaande.

Toen Petrus de werking van de heilige geest beschreef, gebruikte hij een uitdrukking die kennelijk ontleend is aan de scheepvaart, waar hij als visser goed bekend mee was.
Petrus schreef dat Bijbelschrijvers werden ‘meegevoerd’, gebruikte hij ‘een fascinerende maritieme metafoor’, zoals een Bijbelcommentator het zei. Petrus wilde zeggen dat heilige geest de Bijbelschrijvers en profeten aanstuurde om hun taak te voltooien zoals de wind een schip naar zijn bestemming voert. Dezelfde Bijbelcommentator zei: ‘De profeten hesen als het ware hun zeilen.’

Noem mij één literair boekwerk, die over een periode van vele duizenden jaren door ca. 40 verschillende auteurs in een volmaakte harmonie is geschreven?.
Naar mijn idee zijn die auteurs allemaal spiritueel verdwaald. Op zich is dat niet erg, want alle paden en routes komen uit bij God.

Alpha

Bericht door Alpha » 21 aug 2019, 10:10

callista schreef:
20 aug 2019, 11:30
Volmaakte harmonie? :roll:
En nee...ik accepteer jouw visie niet; de mijne is een andere zoals ik je duidelijk hebt gemaakt.....keer op keer.
Maar jij mag dat gerust geloven.....
Ik heb ook de Bijbel onderzocht en ook buiten de Bijbel....
Kun jij ook een andere visie accepteren of zie je alleen de jouwe als de Ultieme Waarheid?

En probeer eens MET mensen te praten i.p.v. TEGEN...vanaf de zeepkist
Waar ik mij over verbaas, waarom je je zo inzet tegen iemand, die volgens jou niet bestaat.
Wanneer je de Bijbel echt had begrepen, zou je dat beslist niet doen.
Je probeert mij weer woorden in de mond te leggen.
Ik laat gewoon zien wat de Bijbel leert, meer niet.
Jij gaan liever uit van menselijke redenaties, die in de Bijbel kunstig verzonnen verhalen genoemd worden.
Nee, ik ga niet mee in tig verschillende, vaak tegenstrijdige menselijke visies.
Ik ga met Jezus mee, die zei Uw woord is waarheid.
Vandaar dat ik uitga van de gehele Bijbel.
Geen enkel ander geschrift kan daar mee wedijveren.
Grappig dat je weer mij beschuldigd van dingen die je zelf steeds doet. :lol:

Alpha

Bericht door Alpha » 21 aug 2019, 10:13

Messenger schreef:
20 aug 2019, 11:53
Alpha schreef:
20 aug 2019, 11:26
Messenger schreef:
Alpha schreef:
Zie het bovenstaande.

Naar mijn idee zijn die auteurs allemaal spiritueel verdwaald. Op zich is dat niet erg, want alle paden en routes komen uit bij God.
Ze zijn allemaal door de Hg geïnspireerd en zijn dus midden op "de weg".
Alle wegen leiden naar Rome, die leer is sterk in mensen geïndoctrineerd.

Alpha

Bericht door Alpha » 21 aug 2019, 10:19

callista schreef:
14 aug 2019, 11:13
Alpha schreef:
peda schreef:
Messenger schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Wanneer ik in de Bijbel lees, moet je ook eens doen, zie ik dit staan:

Luk 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest. 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofielus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn.

2 Pe 1:16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden. NWV.

Alpha

Bericht door Alpha » 21 aug 2019, 10:20

Messenger schreef:
Alpha schreef:
Kunstig onderbouwd.

Alpha

Bericht door Alpha » 21 aug 2019, 10:21

Zolderworm schreef:
14 aug 2019, 13:24
Messenger schreef:
Alpha schreef:
Al sinds het schrift is uitgevonden.
Sterker nog, de bijbel zelf is ook een kunstig verzonnen verhaal, afgezien van wat geschiedschrijving.
Kunstig onderbouwd.

Plaats reactie