Cherubs en Serafs

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
Mieke schreef:Engelen zijn geschapen. Ik betwijfel of ze gezalfd zijn. Ik heb nergens gelezen dat er olie op hun hoofden uitgegoten zou zijn.
Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub (Ezechiël 28)

Ezechiël 28 laat zien dat Lucifer een Goddelijke engel was, een heel machtige engel, een gezalfde cherub was, een goddelijke engel met de naam Lucifer.

God maakte Lucifer, een gezalfde engel. God maakte niet satan, zoals sommigen geloven: satan die over een beschaving heeft geregeerd die bestond vóór de schepping van Adam. Finneas Dake is degene die deze leer in de 18e eeuw populair heeft gemaakt. In Dake’s Bijbel-commentaar staan daar uitgebreide aantekeningen van en de meeste mensen hebben hun onderwijs daarop gebaseerd. Zij geloven dat er sprake was van 'her'schepping, de schepping van de wereld die opnieuw plaatsvond. In een voor-wereld kwam satan in opstand kwam en demonen zijn afkomstig uit deze pre-adam beschaving. Toen Adam en Eva werden geschapen, werd satan toegelaten op aarde. De aanhangers van deze theorie denken dat God hem in de hof toeliet, zodat mensen een keuze zouden hebben tussen goed en kwaad. Daarom geloven de aanhangers van deze leer ook niet dat Adam en Eva perfect geschapen zijn. Elders in de Bijbel kunnen we duidelijk lezen dat wat God goed noemt, perfect is. Dit heb ik eerder al aangetoond!

Wat ik geloof? Ik geloof dat satan, toen hij op aarde was in de hof van Eden, Lucifer was en dat hij Gods beste gezalfde engel was. God heeft Lucifer niet naar aarde gestuurd als verleiding (voor Adam en Eva), maar juist als zegen! Immers:

Hebreeën 1:14
Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om dergenen wil, die de zaligheid beerven zullen?

Engelen zijn ons dus ten dienste! Ik geloof dat God Lucifer naar aarde heeft gezonden om een beschutting te zijn, om Adam en Eva te dienen. Lucifer was daar met een Goddelijke, hemelse opdracht. Lucifer beging zijn overtreding in de hof van Eden, zoals we kunnen lezen in Ezechiël 28. Aan wie is Ezechiël 28 gericht, zal men zich dan afvragen? De koning van Tyrus, toch?

Wijders geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Mensenkind! hef een klaaglied op over den koning van Tyrus, en zeg tot hem: Zo zegt de Heere HEERE: Gij verzegelaar der som, vol van wijsheid en volmaakt in schoonheid!

Ezechiël 28 is in eerste instantie gericht tot de koning van Tyrus, net zoals in Jesaja 14 gesproken wordt tot de koning van Babylon. Maar:

Jesaja 14
Gij zijt de Morgenster (Lucifer) Vergelijk ook met de KJV!

In werkelijkheid werd gesproken tot de demonische macht, zoals Jezus deed (tegen Petrus) in Matteüs 16:

Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Sprekend tot de koning van Tyrus, maar bij nadere bestudering blijkt dat het niet gaat om de fysieke persoon, maar om de demonische macht, satan zelf, die werkzaam was door deze koning van Tyrus.

Ofwel: Lucifer was een gezalfde engel, een cherub. Cherubs zijn feitelijke wezens, zoals we in de Bijbel kunnen lezen.
Hoe krijg je het bij elkaar heel knap alleen er klopt helemaal niets van.Engelenleer is een vak ,nooit van gehoord zeker.En wederom alle bijbelteksten weer uit zijn verband.Theologie is ook een vak.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Dirk »

Rechtuit schreef:Engelenleer is een vak ,nooit van gehoord zeker. En wederom alle bijbelteksten weer uit zijn verband. Theologie is ook een vak.
Zeker van Engelenleer gehoord, Rechtuit. Maar, ga je gang! Eerst een vraag aan jou, nu hopelijk met een antwoord. Wat versta jij onder engelenleer? Hetgeen op http://www.spiritualia.be/encyclopedia/engelenleer.html bijvoorbeeld?

En, laat maar weten wat er naar jouw mening uit zijn verband gerukt is. Wie weet kan ik er nog iets van leren?!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:
Mieke schreef:Engelen zijn geschapen. Ik betwijfel of ze gezalfd zijn. Ik heb nergens gelezen dat er olie op hun hoofden uitgegoten zou zijn.
Johannes de Doper was een gezalfde engel, want hij geloofde in Christus.
Ik begrijp dit niet. Ik krijg het idee dat je hier een conclusie zonder redenering typt of zoiets.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Mieke »

Johannes de doper was geen engel. Hij was de aankondiger van de Here Jezus. Engelen zijn door God geschapen. Johannes is uit Elisabeth geboren. Ik weet niet wat voor bijbel jij leest...
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Rechtuit »

Mieke schreef:Johannes de doper was geen engel. Hij was de aankondiger van de Here Jezus. Engelen zijn door God geschapen. Johannes is uit Elisabeth geboren. Ik weet niet wat voor bijbel jij leest...
Juist :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door BdO »

Mieke schreef:Johannes de doper was geen engel. Hij was de aankondiger van de Here Jezus. Engelen zijn door God geschapen. Johannes is uit Elisabeth geboren.

Tja, ik dacht ook dat het zo zat.
Mieke schreef: Ik weet niet wat voor bijbel jij leest...
Volgens mij leest Piebe gewoon een heeeeeel canoniek bundeltje, maar wat hij typt zit vast een gedachte achter.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef: 24 nov 2015, 22:37
Dirk schreef:
Mieke schreef:Engelen zijn geschapen. Ik betwijfel of ze gezalfd zijn. Ik heb nergens gelezen dat er olie op hun hoofden uitgegoten zou zijn.
Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub (Ezechiël 28)

Ezechiël 28 laat zien dat Lucifer een Goddelijke engel was, een heel machtige engel, een gezalfde cherub was, een goddelijke engel met de naam Lucifer.

God maakte Lucifer, een gezalfde engel. God maakte niet satan, zoals sommigen geloven: satan die over een beschaving heeft geregeerd die bestond vóór de schepping van Adam. Finneas Dake is degene die deze leer in de 18e eeuw populair heeft gemaakt. In Dake’s Bijbel-commentaar staan daar uitgebreide aantekeningen van en de meeste mensen hebben hun onderwijs daarop gebaseerd. Zij geloven dat er sprake was van 'her'schepping, de schepping van de wereld die opnieuw plaatsvond. In een voor-wereld kwam satan in opstand kwam en demonen zijn afkomstig uit deze pre-adam beschaving. Toen Adam en Eva werden geschapen, werd satan toegelaten op aarde. De aanhangers van deze theorie denken dat God hem in de hof toeliet, zodat mensen een keuze zouden hebben tussen goed en kwaad. Daarom geloven de aanhangers van deze leer ook niet dat Adam en Eva perfect geschapen zijn. Elders in de Bijbel kunnen we duidelijk lezen dat wat God goed noemt, perfect is. Dit heb ik eerder al aangetoond!

Wat ik geloof? Ik geloof dat satan, toen hij op aarde was in de hof van Eden, Lucifer was en dat hij Gods beste gezalfde engel was. God heeft Lucifer niet naar aarde gestuurd als verleiding (voor Adam en Eva), maar juist als zegen! Immers:

Hebreeën 1:14
Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om dergenen wil, die de zaligheid beerven zullen?

Engelen zijn ons dus ten dienste! Ik geloof dat God Lucifer naar aarde heeft gezonden om een beschutting te zijn, om Adam en Eva te dienen. Lucifer was daar met een Goddelijke, hemelse opdracht. Lucifer beging zijn overtreding in de hof van Eden, zoals we kunnen lezen in Ezechiël 28. Aan wie is Ezechiël 28 gericht, zal men zich dan afvragen? De koning van Tyrus, toch?

Wijders geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Mensenkind! hef een klaaglied op over den koning van Tyrus, en zeg tot hem: Zo zegt de Heere HEERE: Gij verzegelaar der som, vol van wijsheid en volmaakt in schoonheid!

Ezechiël 28 is in eerste instantie gericht tot de koning van Tyrus, net zoals in Jesaja 14 gesproken wordt tot de koning van Babylon. Maar:

Jesaja 14
Gij zijt de Morgenster (Lucifer) Vergelijk ook met de KJV!

In werkelijkheid werd gesproken tot de demonische macht, zoals Jezus deed (tegen Petrus) in Matteüs 16:

Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Sprekend tot de koning van Tyrus, maar bij nadere bestudering blijkt dat het niet gaat om de fysieke persoon, maar om de demonische macht, satan zelf, die werkzaam was door deze koning van Tyrus.

Ofwel: Lucifer was een gezalfde engel, een cherub. Cherubs zijn feitelijke wezens, zoals we in de Bijbel kunnen lezen.
Hoe krijg je het bij elkaar heel knap alleen er klopt helemaal niets van.Engelenleer is een vak ,nooit van gehoord zeker.En wederom alle bijbelteksten weer uit zijn verband.Theologie is ook een vak.
De "schijnende, zoon des dageraats of morgenster" is geen engel. Het is ook niet een naam van Satan. De naam komt uit de vulgaat, waar "helel" met lucifer is vertaald. In werkelijkheid gaat het hier over de koning van Babylon, een mens dus.

Jes 14:
4  zul je deze spreuk uitspreken tegen de koning van Babylon:‘Het is gedaan met degene die anderen tot werken dwong! Het is gedaan met de onderdrukking!
12 Zoon van de dageraad, stralende,uit de hemel ben je gevallen! Jij die volken overwonnen hebt, geveld lig je op aarde! NWV.

4 dat u dit spotlied zult aanheffen op de koning van Babel, en u zult zeggen: Hoe houdt de onderdrukker op; opgehouden is de onderdrukking!
12 Hoe bent u uit de hemel gevallen, morgenster, zoon van de dageraad! U ligt geveld op de aarde, overwinnaar over de heidenvolken! HSV

12 quomodo cecidisti de caelo lucifer qui mane oriebaris corruisti in terram qui vulnerabas gentes. Vulgaat
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Alpha »

In de encyclopedie "inzicht in de schrift" staat veel informatie.
Ook over engelen.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200000277
Ik,citeer:

Zowel het Hebreeuwse woord mal·ʼakhʹ als het Griekse woord agʹge·los (spreek uit: anʹge·los) betekent letterlijk „bode” of „boodschapper”. Van het eerste tot het laatste boek van de bijbel komen deze woorden bijna 400 maal voor. Wanneer daarmee hemelse boodschappers worden bedoeld, worden deze woorden met „engelen” vertaald.

Rangorde.
Niet alleen in de zichtbare schepping, maar ook in het onzichtbare rijk, onder de engelen, bestaat een bepaalde rangschikking of rangorde. De voornaamste engel, met de grootste macht en autoriteit, is Michaël, de aartsengel (Da 10:13, 21; 12:1; Ju 9; Opb 12:7;). Aangezien hij zo’n hoge positie bekleedt en wordt aangeduid als „de grote vorst die staat ten behoeve van de zonen van [Gods] volk”, neemt men aan dat hij de engel was die Israël door de wildernis leidde (Ex 23:20-23). Een zeer hoge positie, waaraan voorrechten en eer verbonden zijn, bekleden de serafs (Jes 6:2, 6;). Veelvuldiger (zo’n negentigmaal) worden in de Schrift de cherubs genoemd, en volgens de beschrijving van hun taken en verantwoordelijkheden nemen zij klaarblijkelijk eveneens een speciale positie onder de engelen in (Ge 3:24; Ez 10:1-22;). Voorts bestaat er een grote menigte engelenboden, die de communicatie tussen God en de mens onderhouden. Zij doen echter meer dan enkel boodschappen overbrengen. Als vertegenwoordigers en gevolmachtigden van de Allerhoogste God zijn zij ook met de tenuitvoerbrenging van Gods voornemen belast, of het nu om de bescherming en bevrijding van Gods volk of om de vernietiging van de goddelozen gaat. — Ge 19:1-26.

Cherub.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200000945
Een engel van een hoge rangorde die speciale taken vervult en zich van de klasse der serafs onderscheidt. De eerste van de 91 plaatsen waar de bijbel over cherubs spreekt, is Genesis 3:24, waar staat dat God nadat hij Adam en Eva uit Eden had verdreven, aan de oostelijke ingang van de hof cherubs (Hebr.: keroe·vimʹ) plaatste met het vlammende lemmer van een zwaard „om de weg naar de boom des levens te bewaken”. Of er meer dan twee cherubs werden gestationeerd, wordt niet onthuld.
Seraf.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200003905
Geestelijke schepselen die zich rondom Jehovah’s troon in de hemel bevinden.
Deze machtige hemelse schepselen zijn engelen die in Gods regeling klaarblijkelijk een zeer hoge positie bekleden, want er wordt van hen gezegd dat zij dienst verrichten bij Gods troon. De cherubs die Ezechiël in een visioen zag, kwamen overeen met hardlopers die de hemelse wagen van God vergezelden (Ez 10:9-13). De gedachte dat er in de hemel posities van rang of autoriteit bestaan, is in overeenstemming met Kolossenzen 1:16, waar wordt gesproken over „dingen in de hemelen en op de aarde . . ., de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn”..
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Snelheid »

Titus schreef: 17 nov 2014, 15:23 Voor zover ik mij kan herinneren zijn er in de PKN diensten die ik heb meegemaakt (zondagse, doop en begrafenis) nooit de 10 geboden voorgelezen. Ik kan me vergissen maar het is dus in ieder geval niet een standaard onderdeel.

In oosters-orthodoxe, koptische, katholieke en anglicaanse kerken is het volgens mij vrij gebruikelijk dat er al dan niet rijkelijk versierd is met staties, schilderingen, beelden, iconen enz enz.
De Kerk heeft altijd al afbeeldingen gehad ,al in de zeer vroeger Kerk te beginnen met de vis en de pax enz en enz.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door peda »

Snelheid schreef: 04 mei 2020, 23:01
Titus schreef: 17 nov 2014, 15:23 Voor zover ik mij kan herinneren zijn er in de PKN diensten die ik heb meegemaakt (zondagse, doop en begrafenis) nooit de 10 geboden voorgelezen. Ik kan me vergissen maar het is dus in ieder geval niet een standaard onderdeel.

In oosters-orthodoxe, koptische, katholieke en anglicaanse kerken is het volgens mij vrij gebruikelijk dat er al dan niet rijkelijk versierd is met staties, schilderingen, beelden, iconen enz enz.
De Kerk heeft altijd al afbeeldingen gehad ,al in de zeer vroeger Kerk te beginnen met de vis en de pax enz en enz.
Het overgrote deel van de gelovigen ( dus mensen ) heeft niets met abstracties, maar kiest bewust voor beeldende voorstellingen. Daarom worden God en Zijn hofhouding ook in menselijke, uitvergrote vormen gedacht. Dat was reeds zo in de antieke tijden en duurt voort tot heden. Een deel van de geloofs-verlating komt m.i. juist door deze "' eenvoudige "' voorstellingen waarin God wordt gepresenteerd , welke voorstellingen niet meer in te passen zijn in de feiten die thans over de kosmos bekend zijn. Dat God ook buiten de "' eenvoud "" volop aan de orde is, zie je de filosofie waar nog steeds over God wordt gesproken, maar dan niet op "' vrome "' , oer-menselijke wijze. De toekomst voor God ligt in de filosofie en in de mystiek, wel een geheel andere God-beleving natuurlijk. Oude God-voorstellingen worden ingewisseld voor modernere. Het niet te stoppen voortschrijdende inzicht. Alles is in beweging, de oude Griekse filosofen wisten het reeds.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Snelheid »

https://youtu.be/PluEgJsTR58

Goede uiteenzetting in theologische duiding.
VERITAS VOS LIBERABIT.