Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef:Wel, jij mag de naam Mohammed uitspreken maar Jezus Christus niet. Voel je het verschil?
Bs"d

Ik ken het verschil. Niemand gelooft dat Mohammed een god is, en niemand aanbidt hem.

"Van al het gehoorde is het slotwoord, vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef: De joden hebben geen speciale status, maar de gelovigen uit ALLE volken.
Bs"d

Dat is jouw opinie. Hier is wat God daar van zegt: "Toen klom Mozes omhoog, naar God. J-H-W-H riep tot hem vanaf de berg: Zo moet u tegen het huis van Jakob zeggen en de Israëlieten verkondigen:
4 U hebt zelf gezien wat Ik met de Egyptenaren gedaan heb en hoe Ik u op arendsvleugels gedragen en u bij Mij gebracht heb.
5 Nu dan, als u nauwgezet Mijn stem gehoorzaamt en Mijn verbond in acht neemt, dan zult u uit alle volken Mijn persoonlijk eigendom zijn, want heel de aarde is van Mij.
6 U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet spreken."
Exodus 19
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door coby »

Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Eliyahu schreef:
Bs"d

Dat is waar, maar dat was JC die de niet-Joden honden noemde, niet de Joodse schriftgeleerden.
Jezus Christus is de olifant in de kamer van het jodendom.
Bs"d

Wat bedoel je daar precies mee?
Dat Jezus Christus een gigantisch groot probleem is voor het jodendom dat liever niet besproken wordt. Alleen al het feit dat jullie zijn naam niet mogen noemen spreekt boekdelen. Niemand anders krijgt die twijfelachtige eer, zelfs Adolf Hitler niet!
Bs"d

Dat is dan volgens het christendom, dat JC de olifant in de kamer van het Jodendom is.

Volgens de islam is dan Mohammed de olifant in de kamer van het Jodendom, en volgens de Budhisten is het dan Buddha.

De reden dat we zijn naam niet mogen uitspreken is vanwege de wet van God die zegt: " U mag niet aan de naam van andere goden denken, die mag niet uit uw mond gehoord worden!" Ex 23:13

Er is maar één God die één is, en dat is J-H-W-H. De namen van andere goden mogen wij niet uitspreken.

"Van al het gehoorde is het slotwoord, vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Oooh. Nooit geweten.
Maar Hij heet JHWH is redding.
Buiten Mij is er geen Verlosser.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:Wel, jij mag de naam Mohammed uitspreken maar Jezus Christus niet. Voel je het verschil?
Bs"d

Ik ken het verschil. Niemand gelooft dat Mohammed een god is, en niemand aanbidt hem.

"Van al het gehoorde is het slotwoord, vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Dit is wat ze noemen een cirkelredenering. We zijn weer aanbeland bij het punt dat ik eerder maakte. Jezus Christus is de olifant in de kamer van het jodendom, wat alleen al blijkt uit het feit dat je zijn naam niet mag uitspreken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Geen onderscheid is geen onderscheid beste Ericjan en ik heb ook nooit gezegd dat joden zijn uitgesloten. Maar als Paulus van mening was dat het jodendom een prima religie is, dan had hij zich er toch zeker niet nadrukkelijk van bekeerd? Het jodendom en christenvervolgingen gingen hand in hand (Gal 1:13, Filipp. 3:6) maar dáár hoor ik je met geen woord over.
Geen Onderscheid binenn het Christendom Piebe.
Het zegt niks nada over hetgeen er buiten het christendom is.
Jood en Christen bestaan dus afzonderlijk, zolang de Jood Christus niet volgt.
Net zoals de Griek (ongelovige) nog steedds bestaat,
Paulus heeft het over jood en griek en dat is geen synoniem voor jood en christen want in die dagen waren christenen nagenoeg allen joods. Door toch nog onderscheid te maken tussen jood en niet-jood verdraai je Paulus' boodschap en laat hem precies het tegenovergestelde zeggen. Namelijk dat er wel onderscheid is tussen jood en griek. Dat onderscheid is er alleen binnen het jodendom, waar Paulus zich geroepen door Christus van bekeerde.
nee Piebe, je schrijft het al, nagenoeg want er waren ook al veel heidenen die Chrustus gingen volgen.
Om te voorkomen dat de Joden die Christus gingen volgen zich eter of meer zouden voelen dan heidenen die Christus volgden, zijn deze uitspraken gedaan. Onder christenen maakt het niet (meer) uit of je een Joodse afkomst hebt of uit de heidenen, in Christus zijn beiden gelijk.
Wij uit de heidenen zijn aan de Joden geplakt en mogen OOK meeliften op G'd ZIjn Belofte van genade aan de Joden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:Christenen zijn bovendien ook actief in Noord-Korea en Iran, maar dat gebeurt uiteraard in het geheim.
Klopt Peter, Iraanse mensen en Noord-koreaanse mensen die door G'd Zelf zijn aangeraakt en Yeshua zo mogen hebben leren kennen en elkaat hemelijk opzoeken en Yeshua dienen.
Maar ik doelde op westerse christenen die hun eleven wagen in dergelijke landen om TOCH het evangelie te brengen, zoals Paulus heeft gedaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:Christenen zijn bovendien ook actief in Noord-Korea en Iran, maar dat gebeurt uiteraard in het geheim.
Klopt Peter, Iraanse mensen en Noord-koreaanse mensen die door G'd Zelf zijn aangeraakt en Yeshua zo mogen hebben leren kennen en elkaat hemelijk opzoeken en Yeshua dienen.
Maar ik doelde op westerse christenen die hun eleven wagen in dergelijke landen om TOCH het evangelie te brengen, zoals Paulus heeft gedaan.
Ik ken iemand die dat doet, en ik weet dat verschillende organisaties er actief zijn, bijvoorbeeld om er Bijbels te brengen. Zij sluiten uiteraard zoveel mogelijk aan bij de christenen die daar wonen, maar contact leggen kan niet altijd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Christenen zijn bovendien ook actief in Noord-Korea en Iran, maar dat gebeurt uiteraard in het geheim.
Klopt Peter, Iraanse mensen en Noord-koreaanse mensen die door G'd Zelf zijn aangeraakt en Yeshua zo mogen hebben leren kennen en elkaat hemelijk opzoeken en Yeshua dienen.
Maar ik doelde op westerse christenen die hun eleven wagen in dergelijke landen om TOCH het evangelie te brengen, zoals Paulus heeft gedaan.
Ik ken iemand die dat doet, en ik weet dat verschillende organisaties er actief zijn, bijvoorbeeld om er Bijbels te brengen. Zij sluiten uiteraard zoveel mogelijk aan bij de christenen die daar wonen, maar contact leggen kan niet altijd.
Ja tot aan de grens waar de lokale christenen hun levens wagen om die bijbels op te halen.
het is uiteraard beter dan niks, het is zelfs al goed om ervoor te bidden.
G'd werkt niet voor niets via President Trump aan Noord Korea nu. Het lijkt een tijd vwaarin grote wonderen gaan geschieden :D
Mooi om te zien dat G'd trump zo prachtig beloont voor zijn inzet voor Israel en het erkennen van jeruzalem als ondeelbare Joodse hoofdstad !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

De menselijke fantasie en arrogantie schijnt geen grenzen te kennen...
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Peter79 »

Het is duidelijk dat je er niets van weet, en ik zou er ook niet van geweten hebben als ik niet met zulke mensen in contact was gekomen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Ja...ik ben onnozel... :geek: :w
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Peter79 »

callista schreef:Ja...ik ben onnozel... :geek: :w
Nadeel van gelijktijdig posten, ik reageerde uiteraard op EJ
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

:oops:
;) |
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

callista schreef:De menselijke fantasie en arrogantie schijnt geen grenzen te kennen...
Maar misschien beschrijft eric-jan wel een Matrix-achtige wereld, waarbij God via het beinvloeden ( aanraken ) van mensen en de natuur, het wereldgebeuren deterministisch regelt en stuurt. Een schijn-vrije wil bij de mens en uiteraard bij de natuur. ik heb mij in het verleden wel bezig gehouden met de Matrix, waarvan mij is bijgebleven,dat het probleem ligt in het feit dat ( vermoedelijk ) voor de mens niet te weten valt dat er geleefd wordt in een Matrix omgeving. Griezelig. :shock: Je kunt de Matrix op grond van het buikgevoel naar het rijk van de fabelen verwijzen, maar buikgevoel staat niet gelijk aan zeker-weten. Het hele bijbelse verhaal rond de Heilsgeschiedenis verloopt dan volgens een vanaf de start vooropgesteld scenario. Jezus zou als voorbeeld zijn droevig lot nooit hebben kunnen ontlopen en dan van ouderdom sterven.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:Het is duidelijk dat je er niets van weet, en ik zou er ook niet van geweten hebben als ik niet met zulke mensen in contact was gekomen.
Totdat ik erachter kwam dat Open Doors de 'palestijnse" "christenen" financiert was ik een donateur voor Open Doors. ;)
Misschien zat ik nog wel dichterbij het vuur dan jij.........
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Peter79 »

Ik wens je toe dat je weer dichter bij het vuur komt. :flower1:
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Christenen zijn bovendien ook actief in Noord-Korea en Iran, maar dat gebeurt uiteraard in het geheim.
Klopt Peter, Iraanse mensen en Noord-koreaanse mensen die door G'd Zelf zijn aangeraakt en Yeshua zo mogen hebben leren kennen en elkaat hemelijk opzoeken en Yeshua dienen.
Maar ik doelde op westerse christenen die hun eleven wagen in dergelijke landen om TOCH het evangelie te brengen, zoals Paulus heeft gedaan.
Ik ken iemand die dat doet, en ik weet dat verschillende organisaties er actief zijn, bijvoorbeeld om er Bijbels te brengen. Zij sluiten uiteraard zoveel mogelijk aan bij de christenen die daar wonen, maar contact leggen kan niet altijd.
Ja tot aan de grens waar de lokale christenen hun levens wagen om die bijbels op te halen.
het is uiteraard beter dan niks, het is zelfs al goed om ervoor te bidden.
G'd werkt niet voor niets via President Trump aan Noord Korea nu. Het lijkt een tijd waarin grote wonderen gaan geschieden :D
Mooi om te zien dat G'd trump zo prachtig beloont voor zijn inzet voor Israël en het erkennen van Jeruzalem als ondeelbare Joodse hoofdstad !
Als God werkelijk zou bestaan, dan had hij geen mensen gemaakt die zulke suffe dingen zeggen. Het beste bewijs voor het niet bestaan van God.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: Als God werkelijk zou bestaan, dan had hij geen mensen gemaakt die zulke suffe dingen zeggen. Het beste bewijs voor het niet bestaan van God.
LOL ! Tsja as ras SP ér gruw jij daarvan dat snap ik helemaal.
Dat is het probleem met links en dan vooral in NL, ze zijn zooooo overtuigd van hun gelijk :lol:
Piepen janken klagen manipuleren (van het nieuws) en indoctrineren (in het onderwijs) zijn dan ook linkse methoden om hun zin af te dwingen.
Ik zie het allemaal terug in jou, dus je kunt trots zijn op je SP status ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:Ik wens je toe dat je weer dichter bij het vuur komt. :flower1:
Dank je maar ik heb (voor mij) betere goede doelen waar ik donateur kan zijn ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
Zolderworm schreef: Als God werkelijk zou bestaan, dan had hij geen mensen gemaakt die zulke suffe dingen zeggen. Het beste bewijs voor het niet bestaan van God.
LOL ! Tsja as ras SP ér gruw jij daarvan dat snap ik helemaal.
Dat is het probleem met links en dan vooral in NL, ze zijn zooooo overtuigd van hun gelijk :lol:
Piepen janken klagen manipuleren (van het nieuws) en indoctrineren (in het onderwijs) zijn dan ook linkse methoden om hun zin af te dwingen.
Ik zie het allemaal terug in jou, dus je kunt trots zijn op je SP status ;)
Ik heb nog nooit op de SP gestemd. Sorry. Maar wou jij soms beweren dat je niet overtuigd bent van je gelijk? Ik merk bij jou een zekere harteloosheid tegenover mensen die in de verdrukking zitten of het slecht getroffen hebben. Ik heb daar niet veel waardering voor. Religieus zijn is iets anders dan oog hebben voor de medemens.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Mart »

ericjan schreef:G'd werkt niet voor niets via President Trump aan Noord Korea nu. Het lijkt een tijd waarin grote wonderen gaan geschieden :D Mooi om te zien dat G'd Trump zo prachtig beloont voor zijn inzet voor Israel en het erkennen van Jeruzalem als ondeelbare Joodse hoofdstad !
Waar God zwijgt kun je hem laten zeggen en laten doen wat je wilt. Is het toeval dat jouw God er altijd net zo over schijnt te denken als jij?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

In Genesis en Exodus wijst de naam Israël niet slechts op één persoon die overwon, maar het wijst ook op zijn nakomelingen.
Die nakomelingen werden Israël. Hetzelfde principe vindt je ook in het Nieuwe Testament.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods. Paulus schreef:
“Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6.
“ mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef:In Genesis en Exodus wijst de naam Israël niet slechts op één persoon die overwon, maar het wijst ook op zijn nakomelingen.
Die nakomelingen werden Israël. Hetzelfde principe vindt je ook in het Nieuwe Testament.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Hier is een bewijs dat met eigen woorden de Schrift uitleggen gevaarlijk is, de ander worrden zijn namelijk incorrect. Er staat niet dat christenen dus nu het nieuwe Israel zijn.

Waar veel christenen de fout mee ingaan en jij ook, is dat deze uitleg geldt voor hen die Christus volgen.
Voor wie Yeshua volgt doet het niet meer ter zake of men Jood of Griek was, men is nu Christen.
Maar de Belofte van G'd aan Israel inzake Genade blijft voor de Joden die Yeshua niet volgen gewoon bestaan, dat heeft G'd niet opgeheven.

Want in Christus vallen wij OOK (net als de Joden) onder die Belofte van Zijn Genade.

28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

Galaten 3
maritime schreef: “ en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.
De citaat ervoor zet het in juiste perspectief:
15 Want in Christus Jezus heeft niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar wel dat we een nieuwe schepping zijn.
16 En allen die overeenkomstig deze regel wandelen: vrede en barmhartigheid zij over hen en over het Israël van God.
In Christus heeft de besnijdenis geen nut meer boven niet besneden zijn.
Maar de Besnijdenis als tegen van de eeuwige Belofte van G'd aan Israel aan de Joden zonder Yeshua blijft van kracht, gelijk die Belofte van kracht blijft.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

G'd sloot een eewig vervond met Jacob welke Hij Israel noemde dat geldig was voor Jacobs nakomelingen.
Als we lezen in de citaten zelfs 1 genaratie eerder, namelijk Isaac.
Het verbond behelst Genade van G'd aan Israel.
Dit verbond werd bekrachtigd met de Wet van G'd door Mozes gegeven aan het volk Israel.

In het Jodendom streeft men ernaar om binnen deze Belofte te blijven.

Voor wie Yeshua volgt geldt dit voordeel niet meer, geen uitzonderingen.
De Joodse Wet geldt niet meer voor wie Yeshua volgt.
Maar de Jood (en nakomeling van Isaac/Jacob) die Yeshua NIET volgt valt nog steeds onder het eeuwige Verbond dat G'd met Israel sloot.

Joden zijn dan vijanden van het evangelie maar zijn geliefden van G'd vanwege hun voorvaderen (Isaac/Jacob) Romeinen 11.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

ericjan schreef:Maar de Besnijdenis als tegen van de eeuwige Belofte van G'd aan Israel aan de Joden zonder Yeshua blijft van kracht, gelijk die Belofte van kracht blijft.
Dat verbond aan de (natuurlijke) joden is volgens Paulus gestopt. Voor de natuurlijke joden is er geen tweede kans!! Zij vallen ook onder het nieuwe verbond.

Hebreeen 8:
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.


Hebreeen 9:
15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
16 Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;
17 Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft.
18 Waarom ook het eerste niet zonder bloed is ingewijd.

22 En alle dingen worden bijna door bloed gereinigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving.
23 Zo was het dan noodzaak, dat wel de voorbeeldingen der dingen, die in de hemelen zijn, door deze dingen gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelve door betere offeranden dan deze.
24 Want Christus is niet ingegaan in het heiligdom, dat met handen gemaakt is, hetwelk is een tegenbeeld van het ware, maar in den hemel zelven, om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons;

. Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, die de bouwlieden af­gekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt. (En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden, en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.) En toen de overpriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hadden gehoord, begrepen zij, dat Hij hen bedoelde. En hoewel zij Hem trachtten te grijpen, vreesden zij de scharen, daar die Hem voor een profeet hielden.” Matteüs 21:33-46

Jezus spreekt hier duidelijk taal.
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.” Matteüs 21:43
De joden begrepen precies wat Hij zei en hadden maar één antwoord: Dat nooit! Zie Lucas 20:16-19.
Het joodse volk stootte zich aan de steen des aanstoots en als natie werden zij vermorzeld bij de val van Jeruzalem. Het Koninkrijk Gods is gegeven aan een ander volk, de kerk en zij draagt vrucht in de gehele wereld. Jezus rept hier met geen woord over een herstel van de joodse natie in een nabije of verre toekomst, als een vervulling van de profetie.
In Daniël 9: 24-27 vindt je de profetie van de zeventig weken over het volk Israël. De statenvertaling schrijft:
“Zeventig weken zijn bestemd over uw volk en over uw heilige stad, om de over­treding te sluiten en om de zonden te verzegelen en om de ongerechtigheid te verzoenen en om een eeuwige gerechtig­heid aan te brengen, en om het gezicht en de profeet te verzegelen en om de heilig­heid der heiligheden te zalven. Weet dan en versta: van dat het woord uitging, om te doen weerkeren, en om Jeruzalem te bouwen, tot op Messias, de Vorst, zijn zeven weken en twee en zestig weken; de straten en de grachten zullen weer ge­bouwd worden, doch in benauwdheid der tijden. En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn; en een volk van de vorst, dat komen zal, zal de stad en het heiligdom verderven, en zijn einde zal zijn met een overstromende vloed, en tot het einde toe zal er krijg zijn, en vast besloten verwoestingen.
En hij zal velen het verbond versterken, één week; en in de helft van de week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden; en over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de volein­ding toe, die vast besloten zijnde, zal uit­gestort worden over de verwoeste.”

Zeventig weken zijn bestemd over uw volk en over uw heilige stad. En in die zeventig zou de
§ overtreding afgesloten worden,
§ de zonde verzegeld worden,
§ de ongerechtigheid verzoend worden,
§ een eeuwige gerechtigheid aangebracht worden,
§ het gezicht en de profeet verzegeld worden,
§ de heiligheid der heiligheden gezalfd worden.
Dit zijn de dingen die plaatsvonden door Jezus.
Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven;…” (Statenvert.: “Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde éénmaal gestor­ven;…”) Romeinen 6:10
“...na de reiniging der zonden (Statenvert.: door Zichzelf) tot stand gebracht te hebben,…” Hebreeën 1:3
“…en Hij is een verzoening voor onze zonden…” 1 Johannes 2:2
“…die is overgeleverd om onze overtre­dingen (Statenvert.: zonden) en opgewekt om onze rechtvaardiging.” Romeinen 4:25
“…dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden.” Lucas 24:44
De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die geze­ten is ter rechterzijde van de troon der ma­jesteit in de hemelen, de dienst verrichtende in het heiligdom (Statenvert.: een bedie­naar van het heiligdom),…” Hebreeën 8:1-2


Jezus Christus is de saprijke wortel van de olijfboom.

“Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, beroemt u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gij draagt de wortel, maar de wortel ú. Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Weest niet hoogmoedig, maar vrees! Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft: anders zult ook gij weggekapt worden. Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten.” Romeinen 11: 16-23.
Om tot de olijfboom, het ware Israël, te behoren is er een voorwaarde. Die voorwaarde is geloof in de belofte. Zonder dat geloof is men geen Israël. Door dat geloof behoort men tot het ware (geestelijke) Israël.
“Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.” Romeinen 9: 6-8. “En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.” Galaten 4: 28.

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.