Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

ericjan schreef: 18 sep 2018, 13:46
HJW schreef: 18 sep 2018, 12:27
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:12 De vroege Kerk werd vervolgd en vermoord door de joden (Paulus was aanvankelijk zelf zo'n vervolger) en uit Jeruzalem en uit Israël verjaagd.
De RKK heeft eeuwenlang redelijk de weg andersom genomen. Bescheidenheid is op zijn plaats.
Inderdaad HJW, daarbij kreeg Paulus van Yeshua Zelf de opdracht om het evnaglie dat Hij aan Israel gegeven had, nu OOK aan de heidenen te brengen.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet...dus dat is dan wel bijzonder... :w
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 18 sep 2018, 12:30
Messenger schreef: 18 sep 2018, 12:26
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:22
Messenger schreef: 18 sep 2018, 12:19
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:12 Vanaf 2minuut 50,copulerende joden in hun vereniging met de 'sjechina' https://m.youtube.com/watch?v=XUCUNyo_0k0
Wat een demonisering dit verhaal, met alle respect, volledig gestoord.

Misschien voor een deel, maar wat ze daar staan te doen is nogal duidelijk. En de Talmoedjoodse visie op niet-joden is al net zo gestoord.
Het is wat u er van maakt, u maakt ervan dat ze met die bewegingen tijdens het bidden met seks bezig zijn.
U moet wel enorm seksueel gefrustreerd zijn om deze perceptie te hebben.
Of u heeft gewoon weinig kennis van het jodendom en joodse mystiek (kabbala) en licht en duisternis daarin.
Ppfff alsof jij die kennis wel hebt?
Martha je heeft de klok horen luiden maar weet absoluut niet waar de klepel hang. :lol:
Kabbalah heeft niets met orthodox Jodendom van doen. Een orthodoxe Jood wil eveneens NIETS weten van kabalah.

Vergelijkbaar met Johava getuigen binnen het Christendom.
Voor iemand die er niets van begrijp allemaal hetzelfde, maar voor de insider totaal verschillend.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

callista schreef: 18 sep 2018, 13:47
ericjan schreef: 18 sep 2018, 13:46
HJW schreef: 18 sep 2018, 12:27
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:12 De vroege Kerk werd vervolgd en vermoord door de joden (Paulus was aanvankelijk zelf zo'n vervolger) en uit Jeruzalem en uit Israël verjaagd.
De RKK heeft eeuwenlang redelijk de weg andersom genomen. Bescheidenheid is op zijn plaats.
Inderdaad HJW, daarbij kreeg Paulus van Yeshua Zelf de opdracht om het evnaglie dat Hij aan Israel gegeven had, nu OOK aan de heidenen te brengen.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet...dus dat is dan wel bijzonder... :w
Dat jij dat niet weet Callista dat is je vergeven :lol: :kiss1: :flower1:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

HJW schreef: 18 sep 2018, 13:20
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:22 Misschien voor een deel, maar wat ze daar staan te doen is nogal duidelijk. En de Talmoedjoodse visie op niet-joden is al net zo gestoord.
Kunt u mij aangeven op welke lering van Jezus u zich baseert met dit soort veroordelingen ?
Meneer, gaat u nu eerst eens gewoon zelf theologie studeren, voordat u de naam van Jezus blijft gebruiken voor uw eigen persoonlijke doeleinden.
HJW schreef: De RKK heeft eeuwenlang redelijk de weg andersom genomen. Bescheidenheid is op zijn plaats.
Dat is niet waar het om gaat. U gebruikt de naam van Jezus voor uw persoonlijke strijd tegen mensen, net als de heer Eric Jan, die de Heilige Kerk, het Lichaam, voor duivel uitmaakt, naar eigen zeggen voor alle forumdeelnemers geen hoop heeft, daarmee blind (makend) voor het Evangelie van Christus, dat voor ieder mens , jood en griek, beschikbaar is geworden.

Door zich te beseffen dat licht en duisternis in de gehele wereld aanwezig zijn, zelfs in zijn geliefde jodendom, en dat ieder mens, ook de Israeli, Christus nodig heeft, zou de blik van de Heer Eric Jan zich kunnen verhelderen. Het mocht niet baten. Jammer, maar het zij zo.
Laatst gewijzigd door Martha op 18 sep 2018, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 18 sep 2018, 14:29
Meneer, gaat u nu eerst eens gewoon zelf theologie studeren, voordat u de naam van Jezus blijft gebruiken voor uw eigen persoonlijke doeleinden.
Is dat de reden dat u geen tekst wilt geven ? Ik ken de bijbel redelijk goed en ken geen tekst waarin hij u oproept zo te handelen.
Vandaar mijn vraag.
En u ontwijkt. Kent u ook geen tekst die uw handelen rechtvaardigt ?
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 18 sep 2018, 14:29 Dat is niet waar het om gaat. U gebruikt de naam van Jezus voor uw persoonlijke strijd tegen mensen, net als de heer Eric Jan, die de Heilige Kerk voor duivel uitmaakt, naar eigen zeggen voor alle forumdeelnemers geen hoop heeft, daarmee blind (makend) voor het Evangelie van Christus, dat voor ieder mens , jood en griek, beschikbaar is geworden.
Ik strijd tegen niemand. Ik heb aangegeven dat u vooral een katholieke non moet blijven als u zich daar thuis voelt. Ik heb aangegeven niets tegen het katholieke geloof te hebben en heb aangegeven dat het katholieke geloof voor veel mensen troost biedt.
Ik heb zelfs uw keuze voor kuisheid verdedigd en gesteld dat het geheel uw vrije wil is en dat daar niets mis mee is.
Ericjan noemt de RKK de hoer van Babylon, ik noem het een troostrijk geloof voor veel gelovigen. Ik heb voor u alle hoop. Voor u is dat hetzelfde ?
Dus waarin strijd ik ?

Wat ik wel doe is constateren dat u nogal van het oordelen bent en snoeihard naar anderen kunt zijn. U noemt zienswijzen zelfs gestoord.
En dan vraag ik waar u dat op baseert, op welke lering van Jezus. Lijkt mij gewoon een terechte vraag, heeft niets met strijden te maken.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

HJW schreef: 18 sep 2018, 14:35
Martha schreef: 18 sep 2018, 14:29
Meneer, gaat u nu eerst eens gewoon zelf theologie studeren, voordat u de naam van Jezus blijft gebruiken voor uw eigen persoonlijke doeleinden.
Is dat de reden dat u geen tekst wilt geven ? Ik ken de bijbel redelijk goed en ken geen tekst waarin hij u oproept zo te handelen.
Vandaar mijn vraag.
En u ontwijkt. Kent u ook geen tekst die uw handelen rechtvaardigt ?
Wij kennen Christus, zijn met Hem gehuwd (Hij is onze Bruidegom) en in Hem ligt onze Rechtvaardiging. Die niet van deze wereld is. Dat is wat wij geloven. Naar Zijn Evangelie dus, Dat voor de Griek dwaasheid is, en de Joden een Aanstoot.

Tekst alleen kan u niet redden.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 18 sep 2018, 14:41 Wij kennen Christus, zijn met Hem gehuwd (Hij is onze Bruidegom) en in Hem ligt onze Rechtvaardiging, Die niet van deze wereld is. Naar Zijn Evangelie dus, Dat voor de Griek dwaasheid is, en de Joden een Aanstoot.

Tekst alleen kan u niet redden.
Het gaat helemaal niet om het redden. Ik vraag u slechts waarom u zo hard oordeelt naar anderen. En welke bijbeltekst van Jezus daaraan ten grondslag ligt. Want ik ken geen tekst die dat zou rechtvaardigen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

callista schreef: 18 sep 2018, 13:47
ericjan schreef: 18 sep 2018, 13:46
HJW schreef: 18 sep 2018, 12:27
Martha schreef: 18 sep 2018, 12:12 De vroege Kerk werd vervolgd en vermoord door de joden (Paulus was aanvankelijk zelf zo'n vervolger) en uit Jeruzalem en uit Israël verjaagd.
De RKK heeft eeuwenlang redelijk de weg andersom genomen. Bescheidenheid is op zijn plaats.
Inderdaad HJW, daarbij kreeg Paulus van Yeshua Zelf de opdracht om het evnaglie dat Hij aan Israel gegeven had, nu OOK aan de heidenen te brengen.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet...dus dat is dan wel bijzonder... :w
Dat is inderdaad bijzonder. :flower1: En zo nabij kan Hij een mens dus zijn.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 18 sep 2018, 14:54
callista schreef: 18 sep 2018, 13:47
ericjan schreef: 18 sep 2018, 13:46 Inderdaad HJW, daarbij kreeg Paulus van Yeshua Zelf de opdracht om het evnaglie dat Hij aan Israel gegeven had, nu OOK aan de heidenen te brengen.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet...dus dat is dan wel bijzonder... :w
Dat is inderdaad bijzonder. :flower1: En zo nabij kan Hij een mens dus zijn.
Een beetje gelijk heb je Callista, want Paulus was op dat moment nog Saulus.
3 En terwijl hij onderweg was, gebeurde het dat hij dicht bij Damascus kwam. En plotseling omscheen hem een licht vanuit de hemel,
4 en toen hij op de grond gevallen was, hoorde hij een stem die tegen hem zei: Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?
5 En hij zei: Wie bent U, Heere? En de Heere zei: Ik ben Jezus, Die u vervolgt. Het is hard voor u, met de hielen tegen de prikkels te slaan.
6 En hij zei, bevend en verbaasd: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? En de Heere zei tegen hem: Sta op en ga de stad in en daar zal u gezegd worden wat u moet doen.

Handelingen 9
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 18 sep 2018, 14:41 Wij kennen Christus, zijn met Hem gehuwd (Hij is onze Bruidegom) en in Hem ligt onze Rechtvaardiging, Die niet van deze wereld is. Naar Zijn Evangelie dus, Dat voor de Griek dwaasheid is, en de Joden een Aanstoot.
Nee hoor, Israel is de Bruid, de Schrift is daarover heel duidelijk, zoals reeds heb aangetoond met vele versen.
Wij christenen zijn op zijn best de bruidsmeisjes...........
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef: 16 sep 2018, 15:55
Zolderworm schreef:
Yolanda_dB schreef: 15 sep 2018, 23:26
Zolderworm schreef:Heb je de Bijbel ooit wel eens gelezen?
Ja, en ook wel vaker dan eens.
En blijkbaar ook vaker dan jij, want wat jij hier zegt over "de geest van de Bijbel", is hooguit waar voor een deel van het OT, maar zeker niet voor heel de Bijbel.
Zolderworm schreef:De geest van de Bijbel is vaak moord en doodslag in opdracht van God of gepleegd door God, waaronder genocide.
Opnieuw: dit geldt voor een deel van het OT, niet voor heel de Bijbel.
Je hoeft de Bijbel maar één keer te lezen om te weten dat dat zo is.
En laat ik mijn slotopmerking dan maar ombouwen tot een vraag:
Waar in de Bijbel staat ook maar iets dat in de verste verten in de buurt komt van de betekenis dat ik als niet-Joodse christen steden zou moeten (of mogen) uitmoorden?
Ik heb het niet gehad over moeten, maar over handelen in de geest van de Bijbel. Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden. Je zou dus zeggen als jouw God dit aanbeveelt te doen, dan zou ook jij dat ook mogen doen. Genocide, geen probleem.
Laat ik het dan even in Jip-enJanneke-taal zeggen: ik ben geen Jood, ik ben christen.
Mij Joodse verplichtingen aanpraten, geeft aan dat je dus geen snars snapt van de "geest van de Bijbel".
Ik lees nergens in de Bijbel dat ik als christen steden zou mogen platbranden en uit moorden.
Dat jij het er wel in leest, zegt meer over jouw (onzinnige) vooroordelen, dan over de waarheid van/in(de geest van) de Bijbel.
De vraag is natuurlijk: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is, of dat Hij bijvoorbeeld door de Israëlieten is bedacht? Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat. Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat. Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God. Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel. Of sta je niet achter het handelen van jouw God? Het lijkt me vreemd. Ik heb nog nooit een christen meegemaakt die zijn eigen God verloochent.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 18 sep 2018, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 16:16
De vraag is natuurlijk: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is, of dat Hij bijvoorbeeld door de Joden is bedacht? Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat. Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat. Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God. Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel. Of sta je niet achter het handelen van jouw God? Het lijkt me vreemd. Ik heb nog nooit een christen meegemaakt die zijn eigen God verloochent.
Hallo Zolder,

Theologisch een interessant item. Yolanda geeft wel, naar ik aanneem, het antwoord vanuit haar geloofsopvatting, maar ik verwijs naar de "' bedelingen leer "". Deze weliswaar omstreden leer maakt een duidelijk verschil tussen het Handelen van God met Israel ( OT ) en het Handelen van God met de christelijke gemeente (NT). Zoals God in het O T heeft "' beloofd "' nooit meer de (zond) vloed te herhalen, zo geeft God ook in het NT geen Jozua opdrachten aan de christelijke gemeente. De christen hoeft God dus niet te verloochenen wanneer hij/zij zegt dat een Jozua herhaling niet tot zijn/haar door God gegeven opdrachten behoort. De geest van God is in dit opzicht dus niet van toepassing op de christen. Dit alles in Jip en Janneke taal. Overigens is de bedelingen leer weer bijbels omstreden, dus ik ben ook benieuwd naar de argumentatie van Yolanda.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 18 sep 2018, 17:08
Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 16:16
De vraag is natuurlijk: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is, of dat Hij bijvoorbeeld door de Joden is bedacht? Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat. Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat. Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God. Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel. Of sta je niet achter het handelen van jouw God? Het lijkt me vreemd. Ik heb nog nooit een christen meegemaakt die zijn eigen God verloochent.
Hallo Zolder,

Theologisch een interessant item. Yolanda geeft wel, naar ik aanneem, het antwoord vanuit haar geloofsopvatting, maar ik verwijs naar de "' bedelingen leer "". Deze weliswaar omstreden leer maakt een duidelijk verschil tussen het Handelen van God met Israel ( OT ) en het Handelen van God met de christelijke gemeente (NT). Zoals God in het O T heeft "' beloofd "' nooit meer de (zond) vloed te herhalen, zo geeft God ook in het NT geen Jozua opdrachten aan de christelijke gemeente. De christen hoeft God dus niet te verloochenen wanneer hij/zij zegt dat een Jozua herhaling niet tot zijn/haar door God gegeven opdrachten behoort. De geest van God is in dit opzicht dus niet van toepassing op de christen. Dit alles in Jip en Janneke taal. Overigens is de bedelingen leer weer bijbels omstreden, dus ik ben ook benieuwd naar de argumentatie van Yolanda.
Je kunt natuurlijk ook een onderscheid maken tussen Pablo Escobar als meedogenloze moordenaar en Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vervolgens zeggen: wij gaan alleen uit van Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vinden hem een prima kerel.
Dan ontdek je tot wat voor soort kromme redeneringen theologie kan leiden.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 17:24
peda schreef: 18 sep 2018, 17:08
Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 16:16
De vraag is natuurlijk: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is, of dat Hij bijvoorbeeld door de Joden is bedacht? Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat. Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat. Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God. Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel. Of sta je niet achter het handelen van jouw God? Het lijkt me vreemd. Ik heb nog nooit een christen meegemaakt die zijn eigen God verloochent.
Hallo Zolder,

Theologisch een interessant item. Yolanda geeft wel, naar ik aanneem, het antwoord vanuit haar geloofsopvatting, maar ik verwijs naar de "' bedelingen leer "". Deze weliswaar omstreden leer maakt een duidelijk verschil tussen het Handelen van God met Israel ( OT ) en het Handelen van God met de christelijke gemeente (NT). Zoals God in het O T heeft "' beloofd "' nooit meer de (zond) vloed te herhalen, zo geeft God ook in het NT geen Jozua opdrachten aan de christelijke gemeente. De christen hoeft God dus niet te verloochenen wanneer hij/zij zegt dat een Jozua herhaling niet tot zijn/haar door God gegeven opdrachten behoort. De geest van God is in dit opzicht dus niet van toepassing op de christen. Dit alles in Jip en Janneke taal. Overigens is de bedelingen leer weer bijbels omstreden, dus ik ben ook benieuwd naar de argumentatie van Yolanda.
Je kunt natuurlijk ook een onderscheid maken tussen Pablo Escobar als meedogenloze moordenaar en Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vervolgens zeggen: wij gaan alleen uit van Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vinden hem een prima kerel.
Hallo Zolder,

Blij dat je weer terug bent na al de miserabele beslommeringen. Natuurlijk kun je Pablo Escobar in de arena brengen, maar dan beweeg je je wel buiten de theologische spelregels. Theologie gaat over het (vermeend) begrijpen van God en Diens Bedoelingen op basis Bijbel. Voor het begrijpen van P E moet je teruggrijpen op andere bronnen. Geloof je niet in de Bijbelinhoud als afkomstig van God ( wat bij mij overigens het geval is ) dan is dat een andere insteek. Bij theologie wordt de bijbelinhoud bestudeerd ( dat probeer ik te doen ) en niet P E hoe interessant de laatste ook moge zijn. Maar wat P E mist en God wel heeft is het beschikken over ( vermeende ) Soevereiniteit. Dat zit nu eenmaal in de God definitie en niet in de P E definitie. Helaas, probeer de God definitie te veranderen :lol:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 18 sep 2018, 17:36 Hallo Zolder,

Blij dat je weer terug bent na al de miserabele beslommeringen. Natuurlijk kun je Pablo Escobar in de arena brengen, maar dan beweeg je je wel buiten de theologische spelregels. Theologie gaat over het (vermeend) begrijpen van God en Diens Bedoelingen op basis Bijbel. Voor het begrijpen van P E moet je teruggrijpen op andere bronnen. Geloof je niet in de Bijbelinhoud als afkomstig van God ( wat bij mij overigens het geval is ) dan is dat een andere insteek. Bij theologie wordt de bijbelinhoud bestudeerd ( dat probeer ik te doen ) en niet P E hoe interessant de laatste ook moge zijn. Maar wat P E mist en God wel heeft is het beschikken over ( vermeende ) Soevereiniteit. Dat zit nu eenmaal in de God definitie en niet in de P E definitie. Helaas, probeer de God definitie te veranderen :lol:
Voor mij is dit een manier om iets recht te praten, wat krom is. Ik geloof niet in redeneringen, maar in de realiteit.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat God zowel het goede al het kwade in zich bergt. Iets wat ik hier al vaker heb beweerd, maar wat mij hier niet in dank werd afgenomen. Maar als God ook niet het kwade in zich zou bergen, dan zou Hij niet volledig zijn. God is dan liefde en satan ineen.
Maar veeleer beschouw ik de religie van de Isreälieten als een natuurreligie en de God van het OT als een natuurgod. Die staat lijnrecht tegenover Christus, die ik zie als het vermogen dat ons boven de natuur gaat uittillen. Een gnostieke gedachte. Ik weet het.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 18:22
peda schreef: 18 sep 2018, 17:36 Hallo Zolder,

Blij dat je weer terug bent na al de miserabele beslommeringen. Natuurlijk kun je Pablo Escobar in de arena brengen, maar dan beweeg je je wel buiten de theologische spelregels. Theologie gaat over het (vermeend) begrijpen van God en Diens Bedoelingen op basis Bijbel. Voor het begrijpen van P E moet je teruggrijpen op andere bronnen. Geloof je niet in de Bijbelinhoud als afkomstig van God ( wat bij mij overigens het geval is ) dan is dat een andere insteek. Bij theologie wordt de bijbelinhoud bestudeerd ( dat probeer ik te doen ) en niet P E hoe interessant de laatste ook moge zijn. Maar wat P E mist en God wel heeft is het beschikken over ( vermeende ) Soevereiniteit. Dat zit nu eenmaal in de God definitie en niet in de P E definitie. Helaas, probeer de God definitie te veranderen :lol:
Voor mij is dit een manier om iets recht te praten, wat krom is. Ik geloof niet in redeneringen, maar in de realiteit.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat God zowel het goede al het kwade in zich bergt. Iets wat ik hier al vaker heb beweerd, maar wat mij hier niet in dank werd afgenomen. Maar als God ook niet het kwade in zich zou bergen, dan zou Hij niet volledig zijn. God is dan liefde en satan ineen.
Maar veeleer beschouw ik de religie van de Isreälieten als een natuurreligie en de God van het OT als een natuurgod. Die staat lijnrecht tegenover Christus, die ik zie als het vermogen dat ons boven de natuur gaat uittillen. Een gnostieke gedachte. Ik weet het.
Hallo Zolder,

Ik ben al jaren geleden volledig gestopt om mij voorstellingen te maken van het Mysterie. Wat ik nu doe is simpel te vragen : "' hoe kijk jij aan tegen God ''. Dan krijg je vervolgens een enorme range aan antwoorden, waarbij ik een gegeven antwoord aan niets weet te toetsen, simpel omdat ik het niet weet. Daarom ben ik bewust agnost, ik weet het niet en ik zie mij omringd door vele mensen die het allemaal precies weten . Van naturalist, pan- theist, pan-en-theist enz. God bestaat absoluut niet, God bestaat wel en zo Wil God het, of zo Denkt God, of zo Voelt God enz, enz, enz. Er zijn vele honderden opvattingen Over God in omloop en elke afwijkende opvatting van de eigen opvatting, ziet een ieder weer als dwaalleer. Gewoon vragen "" hoe zie jij het "" en dan het antwoord niet gaan matchen met eigen gedachten. Dat levert bij mij meer kennis op en daar gaat het mij primair om. Vandaar dat ik als ongelovige een zwak heb voor kwalitatief goede theologie, hoewel ik vervolgens dan weer niets weet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Inktvlam »

Zolderworm schreef:Je kunt natuurlijk ook een onderscheid maken tussen Pablo Escobar als meedogenloze moordenaar en Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vervolgens zeggen: wij gaan alleen uit van Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vinden hem een prima kerel.
Dan ontdek je tot wat voor soort kromme redeneringen theologie kan leiden.
Dit slaat nergens op. Alsof God naar willekeur hele volken ombrengt. Wij hebben toch ook IS aangevallen en gebombardeerd. En we vonden het allemaal prima.
Ik geloof niet dat God onrechtvaardig is. De Joden bijvoorbeeld moesten 400 jaar (Gen.15:13) in Egypte wachten voor zij het beloofde land konden binnentrekken. Er staat vermeld: “want eerder is de maat der ongerechtigheid der Amonieten niet vol” (Gen.15:16). Omdat God rechtvaardig is, kon Hij niet zomaar de andere volken verdrijven. Maar na 400 jaar afgoderij en kinderoffers was “de maat vol” voor de Amorieten en strafte God hen voor hun zonden door hun land aan Israël te geven. God is rechtvaardig, zowel ten opzichte van zijn verbondsvolk, als ook ten opzichte van de heidense volkeren. Dat hij niet met twee maten meet, blijkt bijvoorbeeld uit 2 Koningen 21:9-11. Toen koning Manasse nog “meer kwaad” bedreef dan de Amorieten hadden gedaan, werd ook Gods volk hiervoor getuchtigd. Zoals Hij met de Amorieten had gehandeld, handelde Hij ook met zijn verbondsvolk.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 18 sep 2018, 21:35
Zolderworm schreef:Je kunt natuurlijk ook een onderscheid maken tussen Pablo Escobar als meedogenloze moordenaar en Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vervolgens zeggen: wij gaan alleen uit van Pablo Escobar als zorgzame huisvader, en vinden hem een prima kerel.
Dan ontdek je tot wat voor soort kromme redeneringen theologie kan leiden.
Dit slaat nergens op. Alsof God naar willekeur hele volken ombrengt. Wij hebben toch ook IS aangevallen en gebombardeerd. En we vonden het allemaal prima.
Ik geloof niet dat God onrechtvaardig is. De Joden bijvoorbeeld moesten 400 jaar (Gen.15:13) in Egypte wachten voor zij het beloofde land konden binnentrekken. Er staat vermeld: “want eerder is de maat der ongerechtigheid der Amonieten niet vol” (Gen.15:16). Omdat God rechtvaardig is, kon Hij niet zomaar de andere volken verdrijven. Maar na 400 jaar afgoderij en kinderoffers was “de maat vol” voor de Amorieten en strafte God hen voor hun zonden door hun land aan Israël te geven. God is rechtvaardig, zowel ten opzichte van zijn verbondsvolk, als ook ten opzichte van de heidense volkeren. Dat hij niet met twee maten meet, blijkt bijvoorbeeld uit 2 Koningen 21:9-11. Toen koning Manasse nog “meer kwaad” bedreef dan de Amorieten hadden gedaan, werd ook Gods volk hiervoor getuchtigd. Zoals Hij met de Amorieten had gehandeld, handelde Hij ook met zijn verbondsvolk.
Lekker iedereen over de kling jagen. Echt rechtvaardig.
(1 Samuel 15:3) Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.
(1 Samuel 5:9) En het geschiedde, nadat zij die hadden rondom gedragen, zo was de hand des HEEREN tegen die stad met een zeer grote kwelling; want Hij sloeg de lieden dier stad van den kleine tot den grote….
(Jeremia 13:14) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
(Ezechiel 9:5-6) Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;
(Numeri 21:34-35) De HEERE nu zeide tot Mozes: Vrees hem niet; want Ik heb hem in uw hand gegeven, en al zijn volk, ook zijn land; en gij zult hem doen, gelijk als gij Sihon, den koning der Amorieten, die te Hesbon woonde, gedaan hebt.
En zij sloegen hem, en zijn zonen, en al zijn volk, alzo dat hem niemand overbleef; en zij namen zijn land in erfelijke bezitting.
(Jozua 8:7-8) Dan zult gijlieden opstaan uit de achterlage, en gij zult de stad innemen; want de HEERE, uw God, zal ze in uw hand geven.
En het zal geschieden, wanneer gij de stad ingenomen hebt, zo zult gij de stad met vuur aansteken; naar het woord des HEEREN zult gijlieden doen; ziet, ik heb het ulieden geboden.
(Jozua 8: 19, 21, 22, 24, 25, 27) Toen sprak de HEERE tot Jozua: Strek de spies uit, die in uw hand is, naar Ai, want Ik zal hen in uw hand geven. Toen strekte Jozua de spies, die in zijn hand was, naar de stad aan.
Toen rees de achterlage haastelijk op van haar plaats, en zij liepen toe, met dat hij zijn hand uitgestrekt had, en kwamen aan de stad, en zij namen ze in, en zij haastten zich, en staken de stad aan met vuur.
En Jozua en gans Israël, ziende, dat de achterlage de stad ingenomen had, en dat de rook der stad opging, zo keerden zij zich om, en sloegen de mannen van Ai.
Ook kwamen die uit de stad hun tegemoet, zodat zij in het midden der Israëlieten waren, deze van hier en gene van daar; en zij sloegen hen, totdat geen overige onder hen overbleef, noch die ontkwam.
En het geschiedde, toen de Israëlieten een einde gemaakt hadden van al de inwoners van Ai te doden, op het veld, in de woestijn, in dewelke zij hen nagejaagd hadden, en dat zij allen door de scherpte des zwaards gevallen waren, totdat zij allen vernield waren; zo keerde zich gans Israël naar Ai, en zij sloegen ze met de scherpte des zwaards.
En het geschiedde, dat allen, die te dien dage vielen, zo mannen als vrouwen, waren twaalf duizend, al te zamen lieden van Ai.
Alleenlijk roofden de Israëlieten voor zichzelven het vee en den buit derzelver stad, naar het woord des HEEREN, dat Hij Jozua geboden had.
(Deuteronomium 7: 23-24) En de HEERE zal hen geven voor uw aangezicht, en Hij zal hen verschrikken met grote verschrikking, totdat zij verdelgd worden.
Ook zal Hij hun koningen in uw hand geven, dat gij hun naam van onder den hemel te niet doet; geen man zal voor uw aangezicht bestaan, totdat gij hen zult hebben verdelgd.
(Numeri 15:33-36) Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag.
En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aäron, en tot de ganse vergadering.
En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden.
Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.
Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:De vraag is natuurlijk:
Nee, dat is niet wat ik vroeg. Maar vooruit.
Zolderworm schreef: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is,
Ja.
Zolderworm schreef:of dat Hij bijvoorbeeld door de Israëlieten is bedacht?
Nee dus.
Zolderworm schreef:Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat.
Ja, dat lijkt mij ook één van de bepalende elementen van het christelijk geloof.
Zolderworm schreef:Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat.
Opnieuw ja.
Zolderworm schreef:Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God.
Klopt.
Zolderworm schreef:Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel.
Nee nee. Kijk daar ga je dus de mist in.
Niks "oftewel".
Ik baseer mij op de HELE Bijbel. Niet op stukjes ervan.
Zolderworm schreef:Of sta je niet achter het handelen van jouw God?
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de redenen van Gods handelen.

Maar dit alles geeft nog steeds aan dat je er geen bal van snapt, ook al doe je soms correcte uitspraken.
Je probeert er nu weer van te maken dat "de geest van de Bijbel" wordt bepaald door (een klein gedeelte van) het Oude Testament.
Dat is complete onzin.

Mijn vraag was en is nog steeds waar staat dat "de geest van de Bijbel" wordt bepaald door slechts een deel van het Oude Testament,
en dat ik als niet-Jood mij daaraan MOET of zelfs maar MAG houden.
Want dat beweerde je.

Ik zou zeggen: laat ook maar.
Je hebt er lang genoeg om heen gedraaid, en jou kennende geef je toch nooit toe dat dit niet klopt.
Mijn conclusie blijft gewoon staan: je snapt geen snars van de geest van de Bijbel.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef: 18 sep 2018, 23:34
Zolderworm schreef:De vraag is natuurlijk:
Nee, dat is niet wat ik vroeg. Maar vooruit.
Zolderworm schreef: geloof jij, als christen, dat de God van de Bijbel, degene die volgens de Bijbel opdracht gaf tot genocide, realiteit is,
Ja.
Zolderworm schreef:of dat Hij bijvoorbeeld door de Israëlieten is bedacht?
Nee dus.
Zolderworm schreef:Het lijkt me dat je als christen wordt geacht ervan overtuigd te zijn dat Hij werkelijk bestaat.
Ja, dat lijkt mij ook één van de bepalende elementen van het christelijk geloof.
Zolderworm schreef:Dus dan kunnen we zeggen dat jouw God, dus de God die opdracht gaf tot genocide, volgens jou echt bestaat.
Opnieuw ja.
Zolderworm schreef:Ik neem aan dat het dan, voor jou als christen, jouw streven is om te handelen in de geest van die God.
Klopt.
Zolderworm schreef:Ofte wel in de geest van dat gedeelte van de BIjbel.
Nee nee. Kijk daar ga je dus de mist in.
Niks "oftewel".
Ik baseer mij op de HELE Bijbel. Niet op stukjes ervan.
Zolderworm schreef:Of sta je niet achter het handelen van jouw God?
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de redenen van Gods handelen.

Maar dit alles geeft nog steeds aan dat je er geen bal van snapt, ook al doe je soms correcte uitspraken.
Je probeert er nu weer van te maken dat "de geest van de Bijbel" wordt bepaald door (een klein gedeelte van) het Oude Testament.
Dat is complete onzin.

Mijn vraag was en is nog steeds waar staat dat "de geest van de Bijbel" wordt bepaald door slechts een deel van het Oude Testament,
en dat ik als niet-Jood mij daaraan MOET of zelfs maar MAG houden.
Want dat beweerde je.

Ik zou zeggen: laat ook maar.
Je hebt er lang genoeg om heen gedraaid, en jou kennende geef je toch nooit toe dat dit niet klopt.
Mijn conclusie blijft gewoon staan: je snapt geen snars van de geest van de Bijbel.
Ik geef je zo vijftig euro als je kunt aantonen dat ik heb beweerd dat je het MOET doen. Ik heb alleen gezegd: als je zou handelen in de geest van de Bijbel, dan zou je dat gedaan hebben. Feit is gewoon dat jouw God in een klein deel van de Bijbel zich duidelijk schuldig maakt aan genocide. En dat jij geen redenen hebt om te twijfelen aan Gods handelen. Dus ook niet in deze gedeelten. Dus sta jij achter deze genocide. En dat iemand die op de sabbat hout sprokkelt, in opdracht van God, wordt dood-gestenigd, acht jij ook volkomen rechtvaardig. Als ik jou tegenkom, dan ga ik een straatje om.
Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Ik geef je zo vijftig euro als je kunt aantonen dat ik heb beweerd dat je het MOET doen. Ik heb alleen gezegd: als je zou handelen in de geest van de Bijbel, dan zou je dat gedaan hebben.
Die vijftig euro mag je houden.
Wat je letterlijk schreef, was: "Als de christenen zouden hebben gehandeld in de geest van de bijbel, dan zouden ze inmiddels alle steden waar mensen met een ander geloof wonen hebben platgebrand en uitgemoord en de maagden als oorlogsbuit hebben meegenomen."
Wat jij wilt: je hebt inderdaad het woord "moeten" niet gebruikt.
Maar jij beweert hier dat het in jouw ogen bij de geest van de Bijbel hoort om steden plat te branden en uit te moorden;
Jij beweert dat die twee bij elkaar horen.
En ook al gebruik je het woord "moeten" niet, in het "bij elkaar horen" wordt dat geïmpliceerd.

Maar ondanks dat alles heb je nog steeds niet aangetoond dat dat de essentie van de Bijbel is.
Sterker, je hebt zelf al aangegeven dat het hierin om een klein stukje van de Bijbel gaat.
En zoals eerder gezegd: als je de Bijbel recht wilt doen, moet je dat doen op basis van de hele Bijbel, niet op basis van 1 stukje dat jou goed past.
Je zult dus ook moeten aantonen dat deze opdrachten ook nog gelden voor christenen.
Dat zij het zouden moeten (om in jouw visie echt te handelen naar de geest van de Bijbel), of zelfs zouden mogen.
Als christen heb ik mij bijv. wel te houden aan het onderwijs van Jezus, die o.a. de geboden herhaalt dat ik niet mag moorden.
Als christen lees ik dat de Mozaïtische wetten voor mij niet gelden.
Maar ik lees nergens dat ik ondanks dat steden zou moeten uitmoorden, en ook niet dat ik steden zou mogen uitmoorden,
laat staat dat het de essentie van het christelijke evangelie is om steden uit te moorden.
Je hebt dus nog een behoorlijk stuk bewijs te leveren.
En dat je dat keer op keer probeert te omzeilen door in essentie te suggereren dat de Bijbel zegt dat ik als Christen wel mag moorden, en dat ik wel de Joodse wetten en opdrachten moet volgen, zegt mij genoeg om mijn conclusie te handhaven.
Want als je het wel zou snappen, zou je OF je bewering intrekken, OF met bewijzen komen.
Je doet geen van beide.
Zolderworm schreef:Feit is gewoon dat jouw God in een klein deel van de Bijbel zich duidelijk schuldig maakt aan genocide. En dat jij geen redenen hebt om te twijfelen aan Gods handelen. Dus ook niet in deze gedeelten. Dus sta jij achter deze genocide. En dat iemand die op de sabbat hout sprokkelt, in opdracht van God, wordt dood-gestenigd, acht jij ook volkomen rechtvaardig. Als ik jou tegenkom, dan ga ik een straatje om.
Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Of ik al dan niet ergens achter sta, en wat dat "ergens achter staan" inhoudt, was ook niet het punt van discussie.
Waar het om gaat, is jouw bewering dat het in jouw optiek bij een christen hoort om steden uit te moorden en plat te branden.
Dat dus een christen een bepaald voorschrift voor een specifieke situaties voor Joden ook moet volgen.
Dat heb je nog steeds niet aangetoond.
Elke keer probeer je het er maar op te gooien dat ik als Christen de Joodse regels en wetten moet volgen.
Maar als ik jou vraag om dat aan te tonen, kom je met allerlei bla bla bla en nutteloze riedeltjes dat het wel zo moet zijn omdat het de essentie van een klein stukje van de Bijbel is. En dat het een essentie van een klein deel van de Bijbel is, is ook nog maar de vraag, maar die discussie wilde je in het verleden niet aangaan, omdat je dat onzinnig vond.
Zolderworm schreef:Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Dat je geen snars van de Bijbel snapt, is geen argument, maar een conclusie.
En die is ondertussen ruimschoots onderbouwd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 00:57
Zolderworm schreef:Ik geef je zo vijftig euro als je kunt aantonen dat ik heb beweerd dat je het MOET doen. Ik heb alleen gezegd: als je zou handelen in de geest van de Bijbel, dan zou je dat gedaan hebben.
Die vijftig euro mag je houden.
Wat je letterlijk schreef, was: "Als de christenen zouden hebben gehandeld in de geest van de bijbel, dan zouden ze inmiddels alle steden waar mensen met een ander geloof wonen hebben platgebrand en uitgemoord en de maagden als oorlogsbuit hebben meegenomen."
Wat jij wilt: je hebt inderdaad het woord "moeten" niet gebruikt.
Maar jij beweert hier dat het in jouw ogen bij de geest van de Bijbel hoort om steden plat te branden en uit te moorden;
Jij beweert dat die twee bij elkaar horen.
En ook al gebruik je het woord "moeten" niet, in het "bij elkaar horen" wordt dat geïmpliceerd.

Maar ondanks dat alles heb je nog steeds niet aangetoond dat dat de essentie van de Bijbel is.
Sterker, je hebt zelf al aangegeven dat het hierin om een klein stukje van de Bijbel gaat.
En zoals eerder gezegd: als je de Bijbel recht wilt doen, moet je dat doen op basis van de hele Bijbel, niet op basis van 1 stukje dat jou goed past.
Je zult dus ook moeten aantonen dat deze opdrachten ook nog gelden voor christenen.
Dat zij het zouden moeten (om in jouw visie echt te handelen naar de geest van de Bijbel), of zelfs zouden mogen.
Als christen heb ik mij bijv. wel te houden aan het onderwijs van Jezus, die o.a. de geboden herhaalt dat ik niet mag moorden.
Als christen lees ik dat de Mozaïtische wetten voor mij niet gelden.
Maar ik lees nergens dat ik ondanks dat steden zou moeten uitmoorden, en ook niet dat ik steden zou mogen uitmoorden,
laat staat dat het de essentie van het christelijke evangelie is om steden uit te moorden.
Je hebt dus nog een behoorlijk stuk bewijs te leveren.
En dat je dat keer op keer probeert te omzeilen door in essentie te suggereren dat de Bijbel zegt dat ik als Christen wel mag moorden, en dat ik wel de Joodse wetten en opdrachten moet volgen, zegt mij genoeg om mijn conclusie te handhaven.
Want als je het wel zou snappen, zou je OF je bewering intrekken, OF met bewijzen komen.
Je doet geen van beide.
Zolderworm schreef:Feit is gewoon dat jouw God in een klein deel van de Bijbel zich duidelijk schuldig maakt aan genocide. En dat jij geen redenen hebt om te twijfelen aan Gods handelen. Dus ook niet in deze gedeelten. Dus sta jij achter deze genocide. En dat iemand die op de sabbat hout sprokkelt, in opdracht van God, wordt dood-gestenigd, acht jij ook volkomen rechtvaardig. Als ik jou tegenkom, dan ga ik een straatje om.
Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Of ik al dan niet ergens achter sta, en wat dat "ergens achter staan" inhoudt, was ook niet het punt van discussie.
Waar het om gaat, is jouw bewering dat het in jouw optiek bij een christen hoort om steden uit te moorden en plat te branden.
Dat dus een christen een bepaald voorschrift voor een specifieke situaties voor Joden ook moet volgen.
Dat heb je nog steeds niet aangetoond.
Elke keer probeer je het er maar op te gooien dat ik als Christen de Joodse regels en wetten moet volgen.
Maar als ik jou vraag om dat aan te tonen, kom je met allerlei bla bla bla en nutteloze riedeltjes dat het wel zo moet zijn omdat het de essentie van een klein stukje van de Bijbel is. En dat het een essentie van een klein deel van de Bijbel is, is ook nog maar de vraag, maar die discussie wilde je in het verleden niet aangaan, omdat je dat onzinnig vond.
Zolderworm schreef:Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Dat je geen snars van de Bijbel snapt, is geen argument, maar een conclusie.
En die is ondertussen ruimschoots onderbouwd.
Nou ja, de geest van de Bijbel is wellicht wat te ruim gesteld. Maar jij schrijft: "ik heb vertrouwen in Gods handelen". En hier en daar in de Bijbel lezen we hoe God handelt: genocide. Dus jij vindt die genocide prima.
In de biografie van Hitler gaat ook maar een gedeelte over zijn genocide. En in het boek over Holleeder, "Judas, een familiekroniek" gaan maar enkele gedeelten over de moordopdrachten die hij heeft gegeven. Ik snap ook wel dat in andere gedeelten van de Bijbel God andere dingen doet. Maar je kunt niet zeggen dat iemand geen moordenaar is, omdat hij de meeste tijd niet actief ermee bezig is een moord te plegen.
In de Bijbel vinden we sowieso veel onredelijke agressie beschreven. Dat hangt als een zwarte schaduw over de Bijbel. http://www.debijbelzegt.nl/geweld.htm. Om het wat anders te zeggen dan te spreken van "de geest van de Bijbel".
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 19 sep 2018, 08:10, 10 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 18 sep 2018, 19:09
Zolderworm schreef: 18 sep 2018, 18:22
peda schreef: 18 sep 2018, 17:36 Hallo Zolder,

Blij dat je weer terug bent na al de miserabele beslommeringen. Natuurlijk kun je Pablo Escobar in de arena brengen, maar dan beweeg je je wel buiten de theologische spelregels. Theologie gaat over het (vermeend) begrijpen van God en Diens Bedoelingen op basis Bijbel. Voor het begrijpen van P E moet je teruggrijpen op andere bronnen. Geloof je niet in de Bijbelinhoud als afkomstig van God ( wat bij mij overigens het geval is ) dan is dat een andere insteek. Bij theologie wordt de bijbelinhoud bestudeerd ( dat probeer ik te doen ) en niet P E hoe interessant de laatste ook moge zijn. Maar wat P E mist en God wel heeft is het beschikken over ( vermeende ) Soevereiniteit. Dat zit nu eenmaal in de God definitie en niet in de P E definitie. Helaas, probeer de God definitie te veranderen :lol:
Voor mij is dit een manier om iets recht te praten, wat krom is. Ik geloof niet in redeneringen, maar in de realiteit.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat God zowel het goede al het kwade in zich bergt. Iets wat ik hier al vaker heb beweerd, maar wat mij hier niet in dank werd afgenomen. Maar als God ook niet het kwade in zich zou bergen, dan zou Hij niet volledig zijn. God is dan liefde en satan ineen.
Maar veeleer beschouw ik de religie van de Isreälieten als een natuurreligie en de God van het OT als een natuurgod. Die staat lijnrecht tegenover Christus, die ik zie als het vermogen dat ons boven de natuur gaat uittillen. Een gnostieke gedachte. Ik weet het.
Hallo Zolder,

Ik ben al jaren geleden volledig gestopt om mij voorstellingen te maken van het Mysterie. Wat ik nu doe is simpel te vragen : "' hoe kijk jij aan tegen God ''. Dan krijg je vervolgens een enorme range aan antwoorden, waarbij ik een gegeven antwoord aan niets weet te toetsen, simpel omdat ik het niet weet. Daarom ben ik bewust agnost, ik weet het niet en ik zie mij omringd door vele mensen die het allemaal precies weten . Van naturalist, pan- theist, pan-en-theist enz. God bestaat absoluut niet, God bestaat wel en zo Wil God het, of zo Denkt God, of zo Voelt God enz, enz, enz. Er zijn vele honderden opvattingen Over God in omloop en elke afwijkende opvatting van de eigen opvatting, ziet een ieder weer als dwaalleer. Gewoon vragen "" hoe zie jij het "" en dan het antwoord niet gaan matchen met eigen gedachten. Dat levert bij mij meer kennis op en daar gaat het mij primair om. Vandaar dat ik als ongelovige een zwak heb voor kwalitatief goede theologie, hoewel ik vervolgens dan weer niets weet.
Het levert je geen kennis op, maar je weet dan wat verschillende mensen denken over God. Persoonlijk ben ik daar niet zo in geïnteresseerd. Het lijkt erop alsof je, wat dit betreft, alleen maar geïnteresseerd bent in theologie, maar niet in de realiteit. (op zich prima natuurlijk.) Terwijl ik juist geïnteresseerd ben in de realiteit. Ik snap dat het lastig is om achter de realiteit van God te komen. Maar mij gaat het om de realiteit van de geestelijke werkelijkheid. En daar vallen best gegevens over te ontdekken.
Only dead fish go with the flow