Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:37
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:26
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:23
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:15 De Heilige Kerk ervaart zichzelf allereerst als het corpus mysticum van Christus, waarvan Christus Zelf het hoofd is en de gelovigen van verleden, heden en toekomst de ledematen. Zij is ofschoon onvolmaakt als gemeenschap van mensen, onvervreemdbaar als rots van Petrus. Zij is wel bij de tijd maar niet van de tijd. Zij poogt het leven van alledag te sturen, maar zij laat, behalve op bijzaken, zich niet sturen door het leven van alledag. De Kerk beschouwt zichzelf als betrekkelijk in het gezicht van het Absolute en als tijdelijk in het Gezicht van de Eeuwige. Doch ondanks haar tekortkomingen als instituut en ondanks haar tekortkomingen als instrument, deelt zij als mystiek lichaam in Gods absoluutheid. De Verbinding van de Vader en de Zoon wordt door hun Eenheid in de Geest voorgezet in de Kerk, het Lichaam.

Uit bovenstaande mag u afleiden dat de Kerk berust in haar tijdelijkheid en met vreugde deelt in Gods absoluutheid.
De katholieke kerk leeft een een roze wolk van eigenwaan en maakt zichzelf van alles wijs. De grootscheepse moord op andersdenkenden in het verleden, de voortdurende gedachtedwang en het grootschalige misbruik van kinderen in de loop der tijd, toont aan dat dat wat de katholieke kerk van zichzelf voorstelt, een zelfgeschapen illusie is.
De ervaring heeft uitgewezen dat mensen die dit soort dingen zeggen geen substantiële kennis van deze zaken hebben en daarom schromelijk overdrijven en de zaken niet in een juist perspectief hebben. Men roept maar wat en wij laten het gelaten over ons heen komen, aangezien onze prioriteiten elders liggen en wie van goede wil is zichzelf wel kan bijscholen.
Je bedoelt dat je je oogkleppen opzet. Het lijkt me dat het uitmoorden van bijvoorbeeld de Katharen geen zaak van substantiële kennis is. Het is gewoon een feit. Zo ook het feit dat meer dan 300 priesters in de VS zich schuldig hebben gemaakt aan kindermisbruik. En dan heb ik het nog maar over twee van de vele misdaden van de kerk in het verleden. Hoe kan een dergelijk instituut Christus vertegenwoordigen? Wat zij feitelijk doet, is Christus telkens opnieuw kruisigen met elke misdaad.
Helemaal mee eens Zolderworm. Het in een kwaad daglicht zetten van God of Christus door misdaden tegen de menselijkheid, alsmede grootschalig kindermisbruik dat in de doofpot van het Vaticaan gestopt wordt, is een godslastering van gigantische proporties.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:37
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:26
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:23
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:15 De Heilige Kerk ervaart zichzelf allereerst als het corpus mysticum van Christus, waarvan Christus Zelf het hoofd is en de gelovigen van verleden, heden en toekomst de ledematen. Zij is ofschoon onvolmaakt als gemeenschap van mensen, onvervreemdbaar als rots van Petrus. Zij is wel bij de tijd maar niet van de tijd. Zij poogt het leven van alledag te sturen, maar zij laat, behalve op bijzaken, zich niet sturen door het leven van alledag. De Kerk beschouwt zichzelf als betrekkelijk in het gezicht van het Absolute en als tijdelijk in het Gezicht van de Eeuwige. Doch ondanks haar tekortkomingen als instituut en ondanks haar tekortkomingen als instrument, deelt zij als mystiek lichaam in Gods absoluutheid. De Verbinding van de Vader en de Zoon wordt door hun Eenheid in de Geest voorgezet in de Kerk, het Lichaam.

Uit bovenstaande mag u afleiden dat de Kerk berust in haar tijdelijkheid en met vreugde deelt in Gods absoluutheid.
De katholieke kerk leeft een een roze wolk van eigenwaan en maakt zichzelf van alles wijs. De grootscheepse moord op andersdenkenden in het verleden, de voortdurende gedachtedwang en het grootschalige misbruik van kinderen in de loop der tijd, toont aan dat dat wat de katholieke kerk van zichzelf voorstelt, een zelfgeschapen illusie is.
De ervaring heeft uitgewezen dat mensen die dit soort dingen zeggen geen substantiële kennis van deze zaken hebben en daarom schromelijk overdrijven en de zaken niet in een juist perspectief hebben. Men roept maar wat en wij laten het gelaten over ons heen komen, aangezien onze prioriteiten elders liggen en wie van goede wil is zichzelf wel kan bijscholen.
Je bedoelt dat je je oogkleppen opzet. Het lijkt me dat het uitmoorden van bijvoorbeeld de Katharen geen zaak van substantiële kennis is. Het is gewoon een feit. Zo ook het feit dat meer dan 300 priesters in de VS zich schuldig hebben gemaakt aan kindermisbruik. En dan heb ik het nog maar over twee van de vele misdaden van de kerk in het verleden. Hoe kan een dergelijk instituut Christus vertegenwoordigen? Wat zij feitelijk doet, is Christus telkens opnieuw kruisigen met elke misdaad.
Nogmaals indien u van goede wil bent, kunt u zichzelf wel gaan bijscholen omtrent de wereldgeschiedenis in het algemeen en de kerkgeschiedenis daarbinnen in het bijzonder. Het is hier noch de tijd voor noch de plek voor het geven van colleges.

Wat betreft de aanval in de huidige tijd op de Heilige Kerk van buitenaf zowel als van binnenuit, zou u zich beter eerst verdiepen in de achtergronden daarvan, aangezien die ook in het bankwezen en de politiek aanwezig zijn. Dat is een studie apart. Gezien de tijd en omstandigheden waarin wij en de wereld verkeren, verkiezen wij niet hieraan veel aandacht te besteden. Bovendien heb ik hier allang luid en duidelijk stelling genomen jegens wantoestanden. Of die nu in de kerk, het zwembad, op school, in de economische sector of waar dan ook plaatsvinden. En de ernst van de zonde van mensen die tot in de Kerk zijn doorgedrongen, zijn door mij ook allang luid en duidelijk benoemd en verworpen. Hun zonden en wijzen op hun zonden, brengt u echter het Heil niet aan.
Laatst gewijzigd door Martha op 19 sep 2018, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 19 sep 2018, 08:02 HJW, brandt je niet aan theologie, want dat is het begin van het einde, het brengt ongeloof, Martha is er een schoolvoorbeeld van,
Jij ook.
Ook aan jouw theologie brand ik mij niet. Ik ben niet zo van het zure en het oordelen, de verdoemenis, de hel, het oordeel, het geweld.
Ik heb die barbarij achter mij gelaten.
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 19 sep 2018, 09:56
Het Lichaam brokkelt zeker niet af, maar heeft zich deels uit Nederland teruggetrokken.
Het is dus een keus van de RKK om hier minder gelovigen te hebben ? Of heeft God dat besloten ? Als God dat heeft besloten, warom is Eijk dan zo treurig ?
De heer Eric Jan voedt met een verwrongen volstrekt eigen theologie die haat
U kunt er ook wat van met dat haatzaaien. Van Jezus moet u daarin dus niets hebben, want die leert heel wat anders.
Wie zijn wortel niet op waarde weet te schatten en erkent, verzorgt licht een andere boom. Het is niet anders.
Het is niet mijn wortel, maar een mensengedachten gevormde wortel.
Ik kies voor de wortel van Liefde, niet dat haatzaaien wat u doet.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

Martha schreef: 19 sep 2018, 10:26 De ervaring heeft uitgewezen dat mensen die dit soort dingen zeggen geen substantiële kennis van deze zaken hebben en daarom schromelijk overdrijven en de zaken niet in een juist perspectief hebben. Men roept maar wat en wij laten het gelaten over ons heen komen, aangezien onze prioriteiten elders liggen en wie van goede wil is zichzelf wel kan bijscholen.
Voor een deel ben ik dat wel met je eens. Wat betreft de goede wil, die heeft ook een geestelijke achtergrond nodig. Ik denk daarbij aan de bede van Paulus : "Dat de God van onze Heer u de Geest van wijsheid en van openbaring moge geven om Hem recht te kennen. En verlichte ogen van uw hart, zodat u weet, welke hoop Zijn roeping wekt" (Ef.1:17-18)"

Dit draadje laat een vijandschap zien waarvan de geestelijke achtergrond m.i. heel oud is. Laat de tongen maar overlopen waar het hart vol van is. Mooi is het niet, al die haat en verachting. Maar het illustreert in elk geval erg helder waarom men zich geen illusies moet maken over de mentaliteit van de gespreksdeelnemers. Al wat aan het licht komt, is licht, zeg maar. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Martha schreef: 19 sep 2018, 10:48
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:37
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:26
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 10:23
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:15 De Heilige Kerk ervaart zichzelf allereerst als het corpus mysticum van Christus, waarvan Christus Zelf het hoofd is en de gelovigen van verleden, heden en toekomst de ledematen. Zij is ofschoon onvolmaakt als gemeenschap van mensen, onvervreemdbaar als rots van Petrus. Zij is wel bij de tijd maar niet van de tijd. Zij poogt het leven van alledag te sturen, maar zij laat, behalve op bijzaken, zich niet sturen door het leven van alledag. De Kerk beschouwt zichzelf als betrekkelijk in het gezicht van het Absolute en als tijdelijk in het Gezicht van de Eeuwige. Doch ondanks haar tekortkomingen als instituut en ondanks haar tekortkomingen als instrument, deelt zij als mystiek lichaam in Gods absoluutheid. De Verbinding van de Vader en de Zoon wordt door hun Eenheid in de Geest voorgezet in de Kerk, het Lichaam.

Uit bovenstaande mag u afleiden dat de Kerk berust in haar tijdelijkheid en met vreugde deelt in Gods absoluutheid.
De katholieke kerk leeft een een roze wolk van eigenwaan en maakt zichzelf van alles wijs. De grootscheepse moord op andersdenkenden in het verleden, de voortdurende gedachtedwang en het grootschalige misbruik van kinderen in de loop der tijd, toont aan dat dat wat de katholieke kerk van zichzelf voorstelt, een zelfgeschapen illusie is.
De ervaring heeft uitgewezen dat mensen die dit soort dingen zeggen geen substantiële kennis van deze zaken hebben en daarom schromelijk overdrijven en de zaken niet in een juist perspectief hebben. Men roept maar wat en wij laten het gelaten over ons heen komen, aangezien onze prioriteiten elders liggen en wie van goede wil is zichzelf wel kan bijscholen.
Je bedoelt dat je je oogkleppen opzet. Het lijkt me dat het uitmoorden van bijvoorbeeld de Katharen geen zaak van substantiële kennis is. Het is gewoon een feit. Zo ook het feit dat meer dan 300 priesters in de VS zich schuldig hebben gemaakt aan kindermisbruik. En dan heb ik het nog maar over twee van de vele misdaden van de kerk in het verleden. Hoe kan een dergelijk instituut Christus vertegenwoordigen? Wat zij feitelijk doet, is Christus telkens opnieuw kruisigen met elke misdaad.
Nogmaals indien u van goede wil bent, kunt u zichzelf wel gaan bijscholen omtrent de wereldgeschiedenis in het algemeen en de kerkgeschiedenis daarbinnen in het bijzonder. Het is hier noch de tijd voor noch de plek voor het geven van colleges.

Wat betreft de aanval in de huidige tijd op de Heilige Kerk van buitenaf zowel als van binnenuit, zou u zich beter eerst verdiepen in de achtergronden daarvan, aangezien die ook in het bankwezen en de politiek aanwezig zijn. Dat is een studie apart. Gezien de tijd en omstandigheden waarin wij en de wereld verkeren, verkiezen wij niet hieraan veel aandacht te besteden. Bovendien heb ik hier allang luid en duidelijk stelling genomen jegens wantoestanden. Of die nu in de kerk, het zwembad, op school, in de economische sector of waar dan ook plaatsvinden. En de ernst van de zonde van mensen die tot in de Kerk zijn doorgedrongen, zijn door mij ook allang luid en duidelijk benoemd en verworpen. Hun zonden en wijzen op hun zonden, brengt u echter het Heil niet aan.
Ik hoef geen studie te beginnen om te weten dat de kerk in het verleden vele misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan, zoals het uitmoorden van andersdenkenden. Dat zijn gewoon geschiedkundige feiten. Maar ik snap wel dat je hier voortdurend voor wegvlucht via afleidingsmanoeuvres. Dit wil je niet horen.
Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 19 sep 2018, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Waar religie heerst, ligt de haat, de machtswellust en het geweld etc.. op de loer en is de liefde ver te zoeken....
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 11:03 Waar religie heerst, ligt de haat, de machtswellust en het geweld etc.. op de loer en is de liefde ver te zoeken....
Ja, religie is en was vaak een middel om ongebreideld de machtswellust te kunnen botvieren. Dat zie je onder meer bij de katholieke kerk.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

HJW schreef: 19 sep 2018, 10:58 Ik kies voor de wortel van Liefde,
Verstandige keuze wat mij betreft :!:
niet dat haatzaaien wat u doet.
dat laatste getuigt m.i. dan weer meer van onbegrip dan liefde-met-een-hoofdletter :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 19 sep 2018, 10:52
ericjan schreef: 19 sep 2018, 08:02 HJW, brandt je niet aan theologie, want dat is het begin van het einde, het brengt ongeloof, Martha is er een schoolvoorbeeld van,
Jij ook.
Ook aan jouw theologie brand ik mij niet. Ik ben niet zo van het zure en het oordelen, de verdoemenis, de hel, het oordeel, het geweld.
Ik heb die barbarij achter mij gelaten.
je accepteert de Schrift niet woordelijk, wat ok is voor iamand die Yeshua toch afwijst.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 11:02 Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Kerk is hier RKK !
Helaas neigen buitenstaanders naar alles op een hoop te gooien, waardoor de RKK het chrsitendom besmeurt. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:08
HJW schreef: 19 sep 2018, 10:52
ericjan schreef: 19 sep 2018, 08:02 HJW, brandt je niet aan theologie, want dat is het begin van het einde, het brengt ongeloof, Martha is er een schoolvoorbeeld van,
Jij ook.
Ook aan jouw theologie brand ik mij niet. Ik ben niet zo van het zure en het oordelen, de verdoemenis, de hel, het oordeel, het geweld.
Ik heb die barbarij achter mij gelaten.
je accepteert de Schrift niet woordelijk, wat ok is voor iamand die Yeshua toch afwijst.
Ik denk dat er heden ten dage nog maar weinig christenen zijn die de Bijbel letterlijk lezen, want dan kom je sowieso in de grootste problemen.
Dan ben in de ogen van de orthodoxie al veroordeeld bij het verlekkerd kijken naar een mooie man of vrouw...dan heb je in wezen al overspel gepleegd.

Maar zoiets komt bij jou natuurlijk niet voor hee ericjan? 8-)
Wanneer ga je homo's stenigen?
Of dieven de handen afhakken?
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

pyro schreef: 19 sep 2018, 11:07
Verstandige keuze wat mij betreft :!:

dat laatste getuigt m.i. dan weer meer van onbegrip dan liefde-met-een-hoofdletter :|
Ja, met je eens.
Wat mij betreft is het een oproep, geen veroordeling.
Meer zo van: joh, waarom doe je dat nou. Vraagt jouw geloof dat van je. Waarom is dat nou zo belangrijk voor je.
Mijn formulering zal niet altijd in die richting wijzen. Aandachtspunt dan weer voor mij.
Dank voor de reminder.
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:08 je accepteert de Schrift niet woordelijk, wat ok is voor iamand die Yeshua toch afwijst.
Mooi, zijn we het eens.
Een aantal woorden van Jezus vind ik nog steeds zeer inspirerend.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:10
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 11:02 Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Kerk is hier RKK !
Helaas neigen buitenstaanders naar alles op een hoop te gooien, waardoor de RKK het chrsitendom besmeurt. :(
In tegenstelling tot het ericjanisme, dat eigenhandig mensen meent te kunnen uitsluiten van Zijn Heil en wiens stichter ongelovige en andersgelovige mensen hier tot verdoemd verklaart, sluit de Heilige Kerk niet uit dat mensen van goede wil, die dus geen vijandschap jegens de Heilige Kerk, het Lichaam koesteren maar haar als Lichaam van Christus een goede wil toedragen, tot de Gemeenschap in Christus kunnen behoren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

pyro schreef: 19 sep 2018, 11:00
Martha schreef: 19 sep 2018, 10:26 De ervaring heeft uitgewezen dat mensen die dit soort dingen zeggen geen substantiële kennis van deze zaken hebben en daarom schromelijk overdrijven en de zaken niet in een juist perspectief hebben. Men roept maar wat en wij laten het gelaten over ons heen komen, aangezien onze prioriteiten elders liggen en wie van goede wil is zichzelf wel kan bijscholen.
Voor een deel ben ik dat wel met je eens. Wat betreft de goede wil, die heeft ook een geestelijke achtergrond nodig. Ik denk daarbij aan de bede van Paulus : "Dat de God van onze Heer u de Geest van wijsheid en van openbaring moge geven om Hem recht te kennen. En verlichte ogen van uw hart, zodat u weet, welke hoop Zijn roeping wekt" (Ef.1:17-18)"

Dit draadje laat een vijandschap zien waarvan de geestelijke achtergrond m.i. heel oud is. Laat de tongen maar overlopen waar het hart vol van is. Mooi is het niet, al die haat en verachting. Maar het illustreert in elk geval erg helder waarom men zich geen illusies moet maken over de mentaliteit van de gespreksdeelnemers. Al wat aan het licht komt, is licht, zeg maar. :|
Hallo meneer Pyro,

Eens. Geheel juist. Mooi diepgaand christelijk inzicht verwoordt u. flower1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Martha schreef: 19 sep 2018, 11:29
ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:10
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 11:02 Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Kerk is hier RKK !
Helaas neigen buitenstaanders naar alles op een hoop te gooien, waardoor de RKK het chrsitendom besmeurt. :(
In tegenstelling tot het ericjanisme, dat eigenhandig mensen meent te kunnen uitsluiten van Zijn Heil en wiens stichter ongelovige en andersgelovige mensen hier tot verdoemd verklaart, sluit de Heilige Kerk niet uit dat mensen van goede wil, die dus geen vijandschap jegens de Heilige Kerk, het Lichaam koesteren maar haar als Lichaam van Christus een goede wil toedragen, tot de Gemeenschap in Christus kunnen behoren.
Interessant. Een dergelijke stelling is de basis van de RKK voor hun dictatoriale machtsmisbruik. Wie niet voor ons is is verloren. Zo houd je de mensen onder de duim. Puur machtsmisbruik en dictatuur.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

pyro schreef: 19 sep 2018, 11:00
Dit draadje laat een vijandschap zien waarvan de geestelijke achtergrond m.i. heel oud is. Laat de tongen maar overlopen waar het hart vol van is. Mooi is het niet, al die haat en verachting. Maar het illustreert in elk geval erg helder waarom men zich geen illusies moet maken over de mentaliteit van de gespreksdeelnemers. Al wat aan het licht komt, is licht, zeg maar. :|
Ik moet me ook geen illusies maken. Je hebt helemaal gelijk. Ik ben te hoopvol.
peda
Berichten: 20471
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Martha schreef: 19 sep 2018, 11:29
ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:10
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 11:02 Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Kerk is hier RKK !
Helaas neigen buitenstaanders naar alles op een hoop te gooien, waardoor de RKK het chrsitendom besmeurt. :(
In tegenstelling tot het ericjanisme, dat eigenhandig mensen meent te kunnen uitsluiten van Zijn Heil en wiens stichter ongelovige en andersgelovige mensen hier tot verdoemd verklaart, sluit de Heilige Kerk niet uit dat mensen van goede wil, die dus geen vijandschap jegens de Heilige Kerk, het Lichaam koesteren maar haar als Lichaam van Christus een goede wil toedragen, tot de Gemeenschap in Christus kunnen behoren.
Hallo Martha,

Ik heb reeds eerder opgemerkt dat K Rahner het met zijn "' anonieme christenen "' nog steeds niet heeft bewerkstelligd dat de vroegere inzichten worden verlaten. Toch de trouw aan de oude dogmatiek. Dat velen de gedachte van Rahner een goed hart toedragen, wil niet zeggen dat er is gescoord.
HJW
Berichten: 5810
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 19 sep 2018, 11:35
Eens. Geheel juist. Mooi diepgaand christelijk inzicht verwoordt u. flower1:
Ik hoop echt dat je je aangesproken voelt. Pyro verwoordt het wel subtieler, waarvoor complimenten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

HJW schreef: 19 sep 2018, 11:38
pyro schreef: 19 sep 2018, 11:00
Dit draadje laat een vijandschap zien waarvan de geestelijke achtergrond m.i. heel oud is. Laat de tongen maar overlopen waar het hart vol van is. Mooi is het niet, al die haat en verachting. Maar het illustreert in elk geval erg helder waarom men zich geen illusies moet maken over de mentaliteit van de gespreksdeelnemers. Al wat aan het licht komt, is licht, zeg maar. :|
Ik moet me ook geen illusies maken. Je hebt helemaal gelijk. Ik ben te hoopvol.
Ik zit al jaren op fora en daarvoor op Hyves----christelijke kant---en er is in al die jaren geen spat veranderd...geen enkele vooruitgang
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

HJW schreef: 19 sep 2018, 11:38 Ik moet me ook geen illusies maken. Je hebt helemaal gelijk. Ik ben te hoopvol.
Liefde met-hoofdletter is nooit te hoopvol ... :kiss1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

callista schreef: 19 sep 2018, 11:11
Ik denk dat er heden ten dage nog maar weinig christenen zijn die de Bijbel letterlijk lezen, want dan kom je sowieso in de grootste problemen.
Dan ben in de ogen van de orthodoxie al veroordeeld bij het verlekkerd kijken naar een mooie man of vrouw...dan heb je in wezen al overspel gepleegd.
Klopt en een ieder maakt zich er helaas schuldig aan. Het werd zelfs door Yeshua gezegd dat het een zonde is.
Omdat G'd weet dat satan aanvangt met gedachten en verlangens in mensen te leggen en daarop voor te borduren totdat de zondige gedachten zijn omgezet in zondige daden. Een RKK priester vergrijpt zich ook niet onmiddelijk aan jongetjes. Het begint met fantasieen die hij uiteindelijk niet meer kan onderdrukken en dan gaat toegeven eraan.

Daarom is er het Kruisoffer van Yeshua opdat G'd deze zonden niet meer zal toerekenen en vergeving zal schenken, indien we oprecht spijt betuigen en indien we anderen evenzo vergeven.

callista schreef: 19 sep 2018, 11:11 Maar zoiets komt bij jou natuurlijk niet voor hee ericjan? 8-)
Wanneer ga je homo's stenigen?
Of dieven de handen afhakken?
Wat ontzettend flauw ben je heir callista, als een pubertje.
Je weet dondersgoed dat ik herhaaldelijk heb aangeven niet zondeloos te zijn, verre van helaas.
Dat ik bijvoorbeeld toch geniet wanneer jongere dames verlekekrd naar mijn sportieve body kijken, mijn leeftijd negerend.
Het is fout en zondig, maar het gevoel is er voordat je erover kunt nadenken. maar wat doe je er verder mee? Daar heb je wel invloed op.
Ik zal de laatste zijn die dergelijke persoonlijke zonden ontkennen zal.

Daarom moeten we tot bloedens toe ertegen knokken
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

callista schreef: 19 sep 2018, 11:40 Ik zit al jaren op fora en daarvoor op Hyves----christelijke kant---en er is in al die jaren geen spat veranderd...geen enkele vooruitgang
Blijft vreemd, niet in sinterklaas geloven en alle sinterklaas fora afstruinen.............negatieve aandacht is ook aandacht als je het tekort komt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:45
callista schreef: 19 sep 2018, 11:40 Ik zit al jaren op fora en daarvoor op Hyves----christelijke kant---en er is in al die jaren geen spat veranderd...geen enkele vooruitgang
Blijft vreemd, niet in sinterklaas geloven en alle sinterklaas fora afstruinen.............negatieve aandacht is ook aandacht als je het tekort komt.

Door mij regelmatig op die fora te begeven heb ik het christendom de rug toegekeerd....zo zit dat dus...
Ik zal je de reacties en de verdoemenissen die ik bij een andere visie om de oren geslingerd kreeg maar besparen...

Het heeft mij de ogen geopend en ik ben er ook dankbaar voor...want toen ben ik pas goed gaan onderzoeken...al valt er altijd nog bij te leren...
Laatst gewijzigd door callista op 19 sep 2018, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.