Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Nee over huis Israël, bestaande uit joden en heidenen, één Herder en één kudde.
Klopt @Piebe 2.2

De Heilige Kerk het Nieuwe Israel bestaan er geen rassen of volken het is en volk het Volk Gods onder een Herder.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:
Nee over huis Israël, bestaande uit joden en heidenen, één Herder en één kudde.
Klopt @Piebe 2.2

De Heilige Kerk het Nieuwe Israel bestaan er geen rassen of volken het is en volk het Volk Gods onder een Herder.
Jullie hebben elkaar wel gevonden in de vervangingsleer he?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Dus Paulus was de apostel van de honden en de zwijnen? :lol:
Tja inderdaad :lol: :lol: :lol: Sinte Apostel Paulus was en is de Apostel der Europeanen.
Europeanen...je zal maar neger of aziaat zijn
Wel, volgens jou is een niet-jood een hond of zwijn dus hoeveel erger kan het zijn? :lol:
Met je je zal maar neger zijn, een racistische opmerking, maar blanken zwijnen en honden noemen maakt niet uit? :naughty:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Dat is juist ja. Je hebt gewoon gelijk daarin.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.
Jawel:
Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.

Zoals Rechtuit ook aangeeft, zijn in Christus noch man, noch vrouw noch jood, noch griek meer. Geen rassen of volken, maar één huisgezin van God.

Ook de joden hebben Jezus nodig, Biker. Ik neem aan dat je dat onderschrijft toch?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Anja schreef:
Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.
Jawel:
Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.

Zoals Rechtuit ook aangeeft, zijn in Christus noch man, noch vrouw noch jood, noch griek meer. Geen rassen of volken, maar één huisgezin van God.

Ook de joden hebben Jezus nodig, Biker. Ik neem aan dat je dat onderschrijft toch?
Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hun
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.
Jawel:
Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.

Zoals Rechtuit ook aangeeft, zijn in Christus noch man, noch vrouw noch jood, noch griek meer. Geen rassen of volken, maar één huisgezin van God.

Ook de joden hebben Jezus nodig, Biker. Ik neem aan dat je dat onderschrijft toch?
IN Jezus is er geen verschil meer, nee. Maar in Johannes en de andere teksten gaat het nog om de tijd waarin alles nog exclusief om de joden ging, maar ze weigerden als volk Hem aan te nemen.
Ook nadat het bruiloftsmaal gereed was (Jezus kruisdood) weigerden ze en sloegen de slaven die hen genodigd hadden dood (Stefanus)
Hun stad wordt voor straf in brand gestoken (Jeruzalem, 70 n C)
Jezus' gelijkenis komt letterlijk uit.

Pas na handelingen krijgt Paulus de taak om het Evangelie VAN de heidenen te gaan verkondigen en pas dan wordt hem exclusief het geheimenis bekend gemaakt van het genade evangelie.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Biker »

pyro schreef:
Tin schreef:Vraag moderator Tin: Weet iemand nog een topictitel voor deze discussie, en in welk subforum zou het moeten staan? Met de huidige topictitel heeft de inhoud zo te zien niets uit te staan. En met algemene levensbeschouwing evenmin.
Je zou vanaf hier http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p132425 kunnen afsplitsen onder de topictitel 'Israel en de gemeente'
Het lijkt me wel iets voor het forumdeel 'Thema's uit de bijbel'
Ja. goed idee.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hun
De eerste christenen waren allemaal joods, of geloof je zelfs dat niet? :shock:

En joden maken evenmin uit wie zij nodig hebben als alle andere mensen, sinds de komst van Christus is er geen onderscheid meer.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Tin »

Opmerking moderator Tin: Dit topic "Israel en de gemeente" is afgesplitst van het topic "goed en kwaad", waar het off topic was.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:
callista schreef: Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hun
De eerste christenen waren allemaal joods, of geloof je zelfs dat niet? :shock:

En joden maken evenmin uit wie zij nodig hebben als alle andere mensen, sinds de komst van Christus is er geen onderscheid meer.
Hier in de pers zowel kerkelijk pers is het muisstil omtrent de vele toetredingen van joden tot het Christendom in Israel en wereldwijd.

Goed en kwaad; over win het kwade door het Goede.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Gods barmhartigheid is gelukkig niet afhankelijk van ons goede geloof en ons goede gedrag. Zijn Oordeel is dynamisch. Hij houdt Zelf het laatste woord. In het verbond dat de Vader met Israël sloot is bekering geen voorwaarde voor de barmhartigheid van God. Zie o.a. Jer.31:31-33 en Rom.11:26-32. De barmhartigheid van God is hier (Godzijdank) beslissend. Niet die van het verstand(je) van mensen.

God behoudt Israël, niet omdat zij zich tot Hem bekeerd hebben, maar om aan de wereld te tonen dat Hij, de God van Israël, die ook de God van de Bijbel en de Christenen is, God is. Zie o.a. Ez.36:22-32.

Berouw en bekering zijn geen voorwaarde. Dat betekent niet dat berouw en bekering geen rol spelen in de weg die God met mensen gaat, maar wel dat het de goedheid van God is die ons tot inkeer brengt. (zie Rom.2:4). Als er een omkeer komt in het lot van een volk of een mens, dan is dat eenzijdig te danken aan de barmhartigheid van God. De toewending van God wordt niet bepaald door de bekering van het volk, maar wil juist die bekering bewerken. Zie bijv. Jes.44:1-2.

Voor de verwoording heb ik deelsgebruik gemaakt van hoofdstuk 10 uit "De tegenstem van Jezus, Over geweld in het Nieuwe Testament", van auteur Sam Janse; hoofdstuk 10 heet: "het geweld van God" en beperkt zich dus niet tot het Nieuwe Testament).
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 jan 2016, 13:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Het onderwerp Israël is, naar mijn mening, net als het onderwerp hel, een beproeving voor sommige christenen. Zij willen voor God bepalen hoe Zijn Plan moet verlopen en eindigen, opdat Hij in hún kader past. Dat verzandt altijd in dezelfde soort strijd als over Israël, waarin eigenlijk God dan gewoon buiten spel wordt gezet.

De overeenkomst tussen de twee onderwerpen Israël en hel, is dat sommige gelovigen het wel even willen en menen te kunnen bepalen. Beiden gaan over de toekomst die wij niet kennen. Het gaat over Gods oordeel, niet over ons oordeel en ook niet over Gods oordeel dat ons al bekend zou zijn.

Het boek Jona illustreert bijvoorbeeld dat Gods barmhartigheid veel groter is dan de profeten denken.

En nogmaals: dat betekent niet dat berouw en bekering geen rol spelen (ooit zette ik daartoe de twee video's neer van Henk Binnendijk, met de titels "opwekking begint bij God" en "opwekking begint bij jezelf", zie youtube), maar dat het de goedheid van God is die mensen tot inkeer brengt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Israel en de gemeente is het niet een protestants onderwerp want uit die hoek komen deze discussie,s en bemoeien zich ook daadwerkelijk met de joden terwijl dat joden daar niet op zitten te wachten vinden dat ook heel vervelend.
Katholieken,Anglicanen,Lutheranen,Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.

Israel en de gemeente bestaat niet want de Heilige Kerk is het Nieuwe Israel. :!: :!: :!: 8-)

Je hebt de staat Israel en meer niet.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Israel en de gemeente is het niet een protestants onderwerp want uit die hoek komen deze discussie,s en bemoeien zich ook daadwerkelijk met de joden terwijl dat joden daar niet op zitten te wachten vinden dat ook heel vervelend.
Nou je het zegt, denk ik dat je daar iets raaks zegt.
Rechtuit schreef:Katholieken,Anglicanen,Lutheranen,Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Bedankt voor de attendering. :smile:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:Israel en de gemeente is het niet een protestants onderwerp want uit die hoek komen deze discussie,s en bemoeien zich ook daadwerkelijk met de joden terwijl dat joden daar niet op zitten te wachten vinden dat ook heel vervelend.
Nou je het zegt, denk ik dat je daar iets raaks zegt.
Rechtuit schreef:Katholieken,Anglicanen,Lutheranen,Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Bedankt voor de attendering. :smile:
Geen dank :D ;)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Wat de joden maar ook andere christenen is aangedaan is in elk geval een garantie dat ze inderdaad niet snel katholiek zullen worden.
De meeste noemen zich zelfs liever messiasbelijdend omdat het kerkendom van de laatste 17 eeuwen hen op zeer onmenselijke, onchristelijke manier heeft vervolgd, gedwongen en verbannen.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Nou waarde er zijn er wel die protestants worden maar de meesten toch Katholiek.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Nou waarde er zijn er wel die protestants worden maar de meesten toch Katholiek.
Onderbouw eens een keer iets.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Dus Paulus was de apostel van de honden en de zwijnen? :lol:
Tja inderdaad :lol: :lol: :lol: Sinte Apostel Paulus was en is de Apostel der Europeanen.
Voorts noemt Jezus de Christus geen mens hond of zwijn
Klopt maar dat willen sommigen maar niet begrijpen.
Dan is het stof van de schoenen en verder gaan :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.
1 op de 10 orthodoxe joden geloofd dat Jezus de Messias is. Vele andere joden zien Jezus als een profeet of Rabijn voor de heidenen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.
1 op de 10 orthodoxe joden geloofd dat Jezus de Messias is. Vele andere joden zien Jezus als een profeet of Rabijn voor de heidenen.
Neem maar van mij aan dat orthodoxe joden Jezus geenszins als een rabbijn zien, ze mogen zijn naam niet eens uitspreken. De joden die zich wél bekeren tot Christus leven vaak al generaties tussen christenen en deden al niks meer aan hun eigen religie.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.
Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.
1 op de 10 orthodoxe joden geloofd dat Jezus de Messias is. Vele andere joden zien Jezus als een profeet of Rabijn voor de heidenen.
Neem maar van mij aan dat orthodoxe joden Jezus geenszins als een rabbijn zien, ze mogen zijn naam niet eens uitspreken. De joden die zich wél bekeren tot Christus leven vaak al generaties tussen christenen en deden al niks meer aan hun eigen religie.
Er lopen hier heel wat mensen rond die denken dat ik alles uit mijn duim zuig, maar werkelijk is het zo dat in het geheim 1 op de 10 orthodoxe joden inmiddels geloofd dat Jezus wel de messias is, maar daar praten ze niet verder over met de overige joden, hoewel ze het wel van elkaar weten. Een dominee die in de Gereformeerde kerk van Bennekom sprak in een avonddienst zei dat in de Rabbieopleiding tegenwoordig ook het Nieuwe Testament wordt bestudeerd, omdat het heel rijk aan de joodse cultuur beheerst. Veel wordt de visie gedeeld dat Jezus als een jood leefde. Dat is een nieuwe ontwikkeling. Hij zei er overigens er niet bij dat het orthodoxe of andere joden zijn die het als Rabbie bestuderen. Hij zag het als een stap voorwaards.
Van een jood zelf heb ik op hyves destijds meegekregen dat hij Jezus ziet als een profeet voor de heidenen, door wie hij zelf zijn eigen joodse wortels terug vond. Van huis uit deed hij er niets aan, maar raakte door zich te verdiepen in Jezus weer geïnteresseerd in het jodendom en werd weer joods. Al ziet hij Jezus niet als de messias.
Dat bij andere joden doorgaans een enorme allergie tegen het christendom bestaat en dat de gemiddelde jood ook niet het gesprek er over wil aangaan, is ook waar..

De bron van de 1 op de 10 oth. Joden dat in Jezus de Messias ziet weet ik me niet meer goed te herinneren.
Ik weet in ieder geval dat "Christenen voor Israël" daar aardig van op de hoogte is.
Deze joden voelen zich vaak gesteund door christenen die voor hen klaar staan, en die liefde overtuigde deze joden ervan dat Jezus toch wel de Messias is. Evangelisatie werkt verder een stuk slechter.. Het voorleven van Gods liefde blijkt veel krachtiger te werken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef: Wie is dan onze Herder?
Bs"d

"J-H-W-H is mijn Herder,
mij ontbreekt niets.
2 Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,
Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
3 Hij verkwikt mijn ziel,
Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid,
omwille van Zijn Naam.
4 Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood,
ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij;
Uw stok en Uw staf,
die vertroosten mij."
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13