Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:35
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 09:06
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:03
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 08:51 En hier zijn ze volgens mij in de meerderheid. Daar zal je dus mee moeten leren omgaan als je hier blijft. Vroeger hadden we nog een apart gedeelte voor orthodoxen. Maar dat is afgeschaft. Maar daar zou je je misschien gelukkig hebben gevoeld.
Wanneer ik mij ongelukkig zou voelen zou ik hier niets meer posten, don't worrie ;)

Zoals de Schrift herhaaldelijk waarschuwt is de wereld niet van Christus en G'd.
Tel daarbiij de vele waarschuwingen voor zelfbedachte leer buiten de Schrift in relatie met het forum:

19 Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.gebed
1 Johannes 5

9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Johannes 17
Ik geef geen cent voor de bijbel. Allemaal zelfverzonnen onzin. Nou ja, bijna alles, los van geschiedkundige feiten, het evangelieverhaal als afspiegeling van het individuatieproces en mogelijk het transfiguratieproces, en wat kabbalistische feiten. Nou ja, best veel kabbalistische feiten. Maar niet als morele richtlijn. En vooral niet dat gedoe over zonde en verloren zijn. De vraag is: waarom plaats je jezelf onnodig in zo'n strak keurslijf? Het lijkt me erg benauwend.
Het is alles behalve benauwend het is eerder bevrijdend te leven met de zekerheid van de Erfenis in Christus te mogen ontvangen voor het eeuwige leven. Ik hoef er niets voor te laten en mag me gelukkig prijzen mijn Zijn Zegeningen in mijn leven in retour.
Genade door geloof in Christus
Zegeningen door daden, waar G'd Zijn Zegen op rust.
Volgens mij is het alleen maar een keurslijf dat je jezelf oplegt om de angst te overwinnen voor de vernietiging.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 21:55
Piebe Paulusma schreef: 03 okt 2018, 12:06
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 09:06 Ik geef geen cent voor de bijbel. Allemaal zelfverzonnen onzin. Nou ja, bijna alles, los van geschiedkundige feiten, het evangelieverhaal als afspiegeling van het individuatieproces en mogelijk het transfiguratieproces, en wat kabbalistische feiten. Nou ja, best veel kabbalistische feiten. Maar niet als morele richtlijn. En vooral niet dat gedoe over zonde en verloren zijn. De vraag is: waarom plaats je jezelf onnodig in zo'n strak keurslijf? Het lijkt me erg benauwend.
Probeer een beetje respect op te brengen voor mensen die wel waarde hechten aan de Bijbel, want we leven in een vrij land. Maar als je het zo stelt: ik geef ook geen cent voor jouw onzin en je zogenaamde uittredingsverhalen verwijs ik zonder ze te lezen naar het rijk der fabelen. Sterker nog, ik zou het waarderen als je je kop er over hield voortaan.
We leven inderdaad in een vrij land. En daarom is het geheel geoorloofd om te zeggen dat je gedeelten van de Bijbel zelfverzonnen onzin vindt. Met respect heeft dat niets te maken. Je mag hier gewoon zeggen wat je denkt.
Een christen die luistert naar Christus is jou in het geheel niet tot last, want het grootste gebod is heb je naaste lief als jezelf en behandel anderen zoals jij ook behandelt wilt worden. Dergelijke normen en waarden profiteert iedereen van en dat is geen onzin.
Ik beweer ook niet dat alles onzin is. Maar dit soort regels kon je ook bedenken zonder Christus erbij te betrekken. Daar heb je niet per se Christus voor nodig. Maar wat ik wel bijvoorbeeld onzin vind is de in het OT optredende God, die niet schuwde om op te roepen tot het plegen van genocide en het totaal uitmoorden en platbranden van steden. En vervolgens de gedachte dat deze God liefdevol zou zijn. De Bijbel staat vol gruwelijk geweld door God gepleegd of aangemoedigd.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 04 okt 2018, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden ?
Nee, maar kabbalisten nemen wel eens een nieuwe naam, zo heet Madonna nu Esther.

Sta me toe een vrijpostige suggestie voor Zolderworm te doen, Zoldermoosje of Sampie de Worm?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:22
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 21:55
Piebe Paulusma schreef: 03 okt 2018, 12:06
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 09:06 Ik geef geen cent voor de bijbel. Allemaal zelfverzonnen onzin. Nou ja, bijna alles, los van geschiedkundige feiten, het evangelieverhaal als afspiegeling van het individuatieproces en mogelijk het transfiguratieproces, en wat kabbalistische feiten. Nou ja, best veel kabbalistische feiten. Maar niet als morele richtlijn. En vooral niet dat gedoe over zonde en verloren zijn. De vraag is: waarom plaats je jezelf onnodig in zo'n strak keurslijf? Het lijkt me erg benauwend.
Probeer een beetje respect op te brengen voor mensen die wel waarde hechten aan de Bijbel, want we leven in een vrij land. Maar als je het zo stelt: ik geef ook geen cent voor jouw onzin en je zogenaamde uittredingsverhalen verwijs ik zonder ze te lezen naar het rijk der fabelen. Sterker nog, ik zou het waarderen als je je kop er over hield voortaan.
We leven inderdaad in een vrij land. En daarom is het geheel geoorloofd om te zeggen dat je gedeelten van de Bijbel zelfverzonnen onzin vindt. Met respect heeft dat niets te maken. Je mag hier gewoon zeggen wat je denkt.
Een christen die luistert naar Christus is jou in het geheel niet tot last, want het grootste gebod is heb je naaste lief als jezelf en behandel anderen zoals jij ook behandelt wilt worden. Dergelijke normen en waarden profiteert iedereen van en dat is geen onzin.
Ik beweer ook niet dat alles onzin is. Maar dit soort regels kon je ook bedenken zonder Christus erbij te betrekken. Daar heb je niet per se Christus voor nodig. Maar wat ik wel bijvoorbeeld onzin vind is de in het OT optredende God, die niet schuwde om op te roepen tot het plegen van genocide en het totaal uitmoorden en platbranden van steden.
Tja, daarvoor moet je bij orthodoxe joden zijn, want christenen zijn niet onder de wet maar onder de genade, zie Rom. 6:14.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:23
HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden ?
Nee, maar kabbalisten nemen wel eens een nieuwe naam, zo heet Madonna nu Esther.

Sta me toe een vrijpostige suggestie voor Zolderworm te doen, Zoldermoosje of Sampie de Worm?
Ik denk dat de meest joden geen kabbalisten zijn. Sterker nog: ik denk dat er in het westen meer niet-joden kabbalist zijn dan joden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:25
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:22
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 21:55
Piebe Paulusma schreef: 03 okt 2018, 12:06
Probeer een beetje respect op te brengen voor mensen die wel waarde hechten aan de Bijbel, want we leven in een vrij land. Maar als je het zo stelt: ik geef ook geen cent voor jouw onzin en je zogenaamde uittredingsverhalen verwijs ik zonder ze te lezen naar het rijk der fabelen. Sterker nog, ik zou het waarderen als je je kop er over hield voortaan.
We leven inderdaad in een vrij land. En daarom is het geheel geoorloofd om te zeggen dat je gedeelten van de Bijbel zelfverzonnen onzin vindt. Met respect heeft dat niets te maken. Je mag hier gewoon zeggen wat je denkt.
Een christen die luistert naar Christus is jou in het geheel niet tot last, want het grootste gebod is heb je naaste lief als jezelf en behandel anderen zoals jij ook behandelt wilt worden. Dergelijke normen en waarden profiteert iedereen van en dat is geen onzin.
Ik beweer ook niet dat alles onzin is. Maar dit soort regels kon je ook bedenken zonder Christus erbij te betrekken. Daar heb je niet per se Christus voor nodig. Maar wat ik wel bijvoorbeeld onzin vind is de in het OT optredende God, die niet schuwde om op te roepen tot het plegen van genocide en het totaal uitmoorden en platbranden van steden.
Tja, daarvoor moet je bij orthodoxe joden zijn, want christenen zijn niet onder de wet maar onder de genade, zie Rom. 6:14.
Ja, daar geloof ik dus ook niet in. Ik geloof in transfiguratie.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:26
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:23
HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden ?
Nee, maar kabbalisten nemen wel eens een nieuwe naam, zo heet Madonna nu Esther.

Sta me toe een vrijpostige suggestie voor Zolderworm te doen, Zoldermoosje of Sampie de Worm?
Ik denk dat de meest joden geen kabbalisten zijn. Sterker nog: ik denk dat er in het westen meer niet-joden kabbalist zijn dan joden.
Wat bedoel je, dat je het sterk kan vertellen? Vertel me iets dat ik nog niet wist! Ziehier.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden?
Ik ben niet echt een kabbalist, maar meer van Sri Aurobindo. Maar voor zover ik weet geeft de kabbala wel een weg om aan de sluiers voorbij te komen, wat bewustzijn betreft. Dit in een proces van meditatie, waarbij men nadat men de donkere nacht van de ziel heeft doorgemaakt, op een niveau komt voorbij aan de sluiers.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:32
HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden?
Ik ben niet echt een kabbalist, maar meer van Sri Aurobindo.
Het getuigenis van een mens neem je wel aan, maar wat in de Bijbel staat is onzin? :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:30
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:26
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:23
HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:12 Ja, dat klopt volgens mij precies!
Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden ?
Nee, maar kabbalisten nemen wel eens een nieuwe naam, zo heet Madonna nu Esther.

Sta me toe een vrijpostige suggestie voor Zolderworm te doen, Zoldermoosje of Sampie de Worm?
Ik denk dat de meest joden geen kabbalisten zijn. Sterker nog: ik denk dat er in het westen meer niet-joden kabbalist zijn dan joden.
Wat bedoel je, dat je het sterk kan vertellen? Vertel me iets dat ik nog niet wist! Ziehier.
Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:30
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:26
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:23
HJW schreef: 04 okt 2018, 22:17

Geeft de kabbala ook aan hoe de sluiers weer verwijderd kunnen worden ?
Nee, maar kabbalisten nemen wel eens een nieuwe naam, zo heet Madonna nu Esther.

Sta me toe een vrijpostige suggestie voor Zolderworm te doen, Zoldermoosje of Sampie de Worm?
Ik denk dat de meest joden geen kabbalisten zijn. Sterker nog: ik denk dat er in het westen meer niet-joden kabbalist zijn dan joden.
Wat bedoel je, dat je het sterk kan vertellen? Vertel me iets dat ik nog niet wist! Ziehier.
Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Die ken ik allemaal niet maar Madonna ken ik wel en ik heb op haar dringende advies op Clinton gestemd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Zoals gezegd gelden hier alleen de voorwaarden van het forum. Verder zijn er geen voorwaarden. Zielig is het als je geen argumenten hebt voor het geloof in een God die bij gelegenheid niet schroomt om opdracht te geven tot genocide, en dat je daarom van alles verzint om onder een discussie uit te komen.
Eén van de voorwaarden van dit forum is, dat je on-topic blijft.
In dat topic waar jij die vraag stelde, begin jij met het onzinnige statement over "de geest van de Bijbel".
Daar reageerde ik op, want dat was en is klinkklare onzin.
Jij probeert je daar onder uit te kletsen door te proberen een heel andere discussie over God en genocide te starten.
En het is niet de eerste keer dat je dat probeert om commentaar op jouw aantoonbaar onzinnige opmerkingen te omzeilen.
Ook toen heb ik al gezegd, en dat gold hier ook, dat dat totaal off-topic is, en dat als je het serieus meent,
dat je dan een serieus en "gemeend" topic daarover opent.
En dat is geheel volgens de forumregels en -voorwaarden.

Ik ben niet degene die van alles verzint om ergens onderuit te komen,
ik vraag jou om EN serieus te zijn EN respect te hebben voor de forumregels (inzake off-topic discussies).
En keer op keer probeer je er (ook nu weer) zielig onderuit te komen met dezelfde ...-opmerking dat ik niet over genocide durf te praten.
Het is andersom: jij durft niet, en jij bent niet in staat, om zo'n gesprek serieus te voeren,
mede getuige jouw opmerkingen over "de geest van de Bijbel".

Laatste keer, laatste kans:
Je weet wat ik gevraagd heb om die discussie te voeren.
Je hebt het helemaal zelf in de hand of die discussie er komt of niet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:19
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:35
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 09:06
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:03
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 08:51 En hier zijn ze volgens mij in de meerderheid. Daar zal je dus mee moeten leren omgaan als je hier blijft. Vroeger hadden we nog een apart gedeelte voor orthodoxen. Maar dat is afgeschaft. Maar daar zou je je misschien gelukkig hebben gevoeld.
Wanneer ik mij ongelukkig zou voelen zou ik hier niets meer posten, don't worrie ;)

Zoals de Schrift herhaaldelijk waarschuwt is de wereld niet van Christus en G'd.
Tel daarbiij de vele waarschuwingen voor zelfbedachte leer buiten de Schrift in relatie met het forum:

19 Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.gebed
1 Johannes 5

9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Johannes 17
Ik geef geen cent voor de bijbel. Allemaal zelfverzonnen onzin. Nou ja, bijna alles, los van geschiedkundige feiten, het evangelieverhaal als afspiegeling van het individuatieproces en mogelijk het transfiguratieproces, en wat kabbalistische feiten. Nou ja, best veel kabbalistische feiten. Maar niet als morele richtlijn. En vooral niet dat gedoe over zonde en verloren zijn. De vraag is: waarom plaats je jezelf onnodig in zo'n strak keurslijf? Het lijkt me erg benauwend.
Het is alles behalve benauwend het is eerder bevrijdend te leven met de zekerheid van de Erfenis in Christus te mogen ontvangen voor het eeuwige leven. Ik hoef er niets voor te laten en mag me gelukkig prijzen mijn Zijn Zegeningen in mijn leven in retour.
Genade door geloof in Christus
Zegeningen door daden, waar G'd Zijn Zegen op rust.
Volgens mij is het alleen maar een keurslijf dat je jezelf oplegt om de angst te overwinnen voor de vernietiging.
Ik begrijp dat het er voor jou zo uitziet Zolderworm.
Maar zoals vaker in het leven lijken zaken vaak anders dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Ik zie dat er egens een vonkje in je zit die toch probeert te zoeken naar G'd en zijn geboregenheid, maar dat de satan het steeds bij jou wegkaapt en dat G'd het (nog) niet in je hart wil leggen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Zover ik Kabbalisten in Israel ken is erin veel wijsheid te vinden.
En inderdaad Zolderworm hoor ik vanuit die hoek ook dat vrijmetselarij en zelfs satanisme leerzame zaken uit Kabbalah nemen en tegengesteld opnemen in hun eigen theorie. Zo werkt satan nu eenmaal, dichtbij de waarheid blijven en kernzaken omdraaien en zo twijfels zaaien.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Hallo Yolanda,

Ik heb ook best interesse om onbevangen te lezen hoe een bijbelgetrouw christen omgaat met teksten die de verovering van het Beloofde Land beschrijven en wel op een wijze die nu eenmaal heden ten dage "' genocide "" wordt genoemd. Dat in de oude tijden genocide als volstrekt normaal in de oorlog voering werd gezien, dat is historisch natuurlijk bekend. Maar daarmede zit je dicht op het spoor van God past zich bij culturele opvattingen aan, in plaats dat God op de cultuur voorloopt. Door velen wordt de komst van Jezus nu juist gezien als een vooruitlopen van God op de heersende cultuur. Het Jozua verhaal is in mijn optiek dus een lastige voor een bijbel getrouw christen. Anderen hebben de gnostiek gekozen als verklaring, of het ontkennen van de historiciteit van de daden, kortom ook in christelijke kringen zit men met het thema hoogst ongemakkelijk, althans zo kijk ik er tegen aan.
Laatst gewijzigd door peda op 05 okt 2018, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 08:37
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Zover ik Kabbalisten in Israel ken is erin veel wijsheid te vinden.
En inderdaad Zolderworm hoor ik vanuit die hoek ook dat vrijmetselarij en zelfs satanisme leerzame zaken uit Kabbalah nemen en tegengesteld opnemen in hun eigen theorie. Zo werkt satan nu eenmaal, dichtbij de waarheid blijven en kernzaken omdraaien en zo twijfels zaaien.
Goedemorgen meneer Eric Jan,

Wie duidelijk niet goed op de hoogte is van de mystieke Leer der Kabbala kan beter niet net doen alsof dat wel zo is. Kabbala is niets anders dan het Oude Testament, geinterpreteerd op een zuiver geestelijke manier. Zuiver geestelijke interpretatie dus van het Oudtestamentische Boek.

Het heeft ook helemaal niks met vrijmetselarij en satanisme te maken. Het heeft zelfs niks te maken met het geschapene. Het gaat niet over de stoffelijke mens, en niet over stoffelijke zaken, maar over de innerlijke reiniging van de mens van zijn ongecorrigeerde eigenschappen en de uiteindelijke redding van de mens uit zijn ongecorrigeerde toestand, door de Ster van David (bovenste deel van de Levensboom). Het sluit bijzonder goed aan op het Nieuwe Testament en op het Evangelie daarin, maar is een Doorn in het oog van vleselijk denkende mensen.

Om Christus te leren kennen hoeft men niet in genocide te geloven, maar wel in de Weg daaruit.
Laatst gewijzigd door Martha op 05 okt 2018, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 05 okt 2018, 11:17
ericjan schreef: 05 okt 2018, 08:37
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Zover ik Kabbalisten in Israel ken is erin veel wijsheid te vinden.
En inderdaad Zolderworm hoor ik vanuit die hoek ook dat vrijmetselarij en zelfs satanisme leerzame zaken uit Kabbalah nemen en tegengesteld opnemen in hun eigen theorie. Zo werkt satan nu eenmaal, dichtbij de waarheid blijven en kernzaken omdraaien en zo twijfels zaaien.
Goedemorgen meneer Eric Jan,

Wie duidelijk niet goed op de hoogte is van de mystieke Leer der Kabbala kan beter niet net doen alsof dat wel zo is.
Nergens claim ik kennis van kabbalah, ik meldt dat ik een redelijk aantal Kabbalisten ken in Israel waar ik mee over Kabbalah praat.
Martha schreef: 05 okt 2018, 11:17 Het heeft ook helemaal niks met vrijmetselarij en satanisme te maken.
Ook schrijf ik dast niet, echter de vrijmetselarij en satanisme nemen kennis eruit en gebruiken het.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 11:23
Martha schreef: 05 okt 2018, 11:17
ericjan schreef: 05 okt 2018, 08:37
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Zover ik Kabbalisten in Israel ken is erin veel wijsheid te vinden.
En inderdaad Zolderworm hoor ik vanuit die hoek ook dat vrijmetselarij en zelfs satanisme leerzame zaken uit Kabbalah nemen en tegengesteld opnemen in hun eigen theorie. Zo werkt satan nu eenmaal, dichtbij de waarheid blijven en kernzaken omdraaien en zo twijfels zaaien.
Goedemorgen meneer Eric Jan,

Wie duidelijk niet goed op de hoogte is van de mystieke Leer der Kabbala kan beter niet net doen alsof dat wel zo is.
Nergens claim ik kennis van kabbalah, ik meldt dat ik een redelijk aantal Kabbalisten ken in Israel waar ik mee over Kabbalah praat.
Persoonlijk acht ik volkomen uitgesloten dat zij met u op hoog niveau over de Kabbala spreken. Zo gaan joodse mystici niet te werk.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 08:30
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:19
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:35
Zolderworm schreef: 03 okt 2018, 09:06
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:03
Wanneer ik mij ongelukkig zou voelen zou ik hier niets meer posten, don't worrie ;)

Zoals de Schrift herhaaldelijk waarschuwt is de wereld niet van Christus en G'd.
Tel daarbiij de vele waarschuwingen voor zelfbedachte leer buiten de Schrift in relatie met het forum:

19 Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.gebed
1 Johannes 5

9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Johannes 17
Ik geef geen cent voor de bijbel. Allemaal zelfverzonnen onzin. Nou ja, bijna alles, los van geschiedkundige feiten, het evangelieverhaal als afspiegeling van het individuatieproces en mogelijk het transfiguratieproces, en wat kabbalistische feiten. Nou ja, best veel kabbalistische feiten. Maar niet als morele richtlijn. En vooral niet dat gedoe over zonde en verloren zijn. De vraag is: waarom plaats je jezelf onnodig in zo'n strak keurslijf? Het lijkt me erg benauwend.
Het is alles behalve benauwend het is eerder bevrijdend te leven met de zekerheid van de Erfenis in Christus te mogen ontvangen voor het eeuwige leven. Ik hoef er niets voor te laten en mag me gelukkig prijzen mijn Zijn Zegeningen in mijn leven in retour.
Genade door geloof in Christus
Zegeningen door daden, waar G'd Zijn Zegen op rust.
Volgens mij is het alleen maar een keurslijf dat je jezelf oplegt om de angst te overwinnen voor de vernietiging.
Ik begrijp dat het er voor jou zo uitziet Zolderworm.
Maar zoals vaker in het leven lijken zaken vaak anders dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Ik zie dat er egens een vonkje in je zit die toch probeert te zoeken naar G'd en zijn geboregenheid, maar dat de satan het steeds bij jou wegkaapt en dat G'd het (nog) niet in je hart wil leggen.
Ik geloof niet dat de God waar jij in gelooft werkelijk bestaat, net als sinterklaas en de satan en de boze wolf. Dus je zou deze stelling wat mij betreft voor het zelfde geld kunnen vertalen naar: "Ik zie dat er ergens een vonkje in je zit die toch probeert te zoeken naar sinterklaas en zijn grote zak, maar dat de boze wolf het steeds bij jou wegkaapt en dat sinterklaas het (nog) niet in je hart wil leggen." Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt wat mijn positie is. Voor mij is het allemaal dezelfde lariekoek.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 11:23
Martha schreef: 05 okt 2018, 11:17 Het heeft ook helemaal niks met vrijmetselarij en satanisme te maken.
Ook schrijf ik dast niet, echter de vrijmetselarij en satanisme nemen kennis eruit en gebruiken het.
Zij nemen inderdaad kennis uit de Bijbel. Het Oude Testament behoort nog altijd gewoon tot de Bijbel namelijk. Zoals ook vroegere en moderne christenen hun interpretatie van de Bijbel hebben gebruikt voor verkeerde doeleinden.
Laatst gewijzigd door Martha op 05 okt 2018, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Op een heleboel vlakken veel mensen met een heleboel aan de haal.
Op zich hoeft dat nog niet erg te zijn. Probleem begint bij superioriteitsgedachten.
Bijvoorbeeld dat teksten van een eerdere groep worden overgenomen, anders geïnterpreteerd en dat dan vervolgens de oorspronkelijke groep wordt verketterd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 08:37
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:37 Volgens mij is de new age aan de haal gegaan met de kabbala, en mensen als Dion Fortune en Aleister Crowley.
Zover ik Kabbalisten in Israel ken is erin veel wijsheid te vinden.
En inderdaad Zolderworm hoor ik vanuit die hoek ook dat vrijmetselarij en zelfs satanisme leerzame zaken uit Kabbalah nemen en tegengesteld opnemen in hun eigen theorie. Zo werkt satan nu eenmaal, dichtbij de waarheid blijven en kernzaken omdraaien en zo twijfels zaaien.
De vrijmetselarij ken ik niet zo. Maar volgens mij richten die zich niet zo specifiek op de kabbala. Maar de kabbala kun je, net als alles, ten goede gebruiken en ten kwade. Dus zowel altruïstisch als egoïstisch. In de satan geloof ik niet, maar wel in kwaadaardige bedoelingen bij mensen. Ik vind Dion Fortune en Gareth Knight goede kabbalisten, maar Aleister Crowley een kwaadaardige.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:32 Ik ben niet echt een kabbalist, maar meer van Sri Aurobindo. Maar voor zover ik weet geeft de kabbala wel een weg om aan de sluiers voorbij te komen, wat bewustzijn betreft. Dit in een proces van meditatie, waarbij men nadat men de donkere nacht van de ziel heeft doorgemaakt, op een niveau komt voorbij aan de sluiers.
Waarom een mens zich volgens de Leer van Kabbala beter niet met paranormale zaken bezig kan houden, inclusief geforceerde uittreding, is omdat een mens die de Weg gaat, niets te zoeken heeft in andermans vaten van ontvangst (kelim). Wanneer wij dit wel doen, vervuilen wij ons eigen fijnstoffelijk lichaam met hetgeen in andermans vaten van ontvangst aanwezig is, maar ook ontnemen wij de ander de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen door op ons te nemen, waar de ander van mag leren Geen mens kan andermans weg lopen.
Laatst gewijzigd door Martha op 05 okt 2018, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Martha schreef: 05 okt 2018, 11:47
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:32 Ik ben niet echt een kabbalist, maar meer van Sri Aurobindo. Maar voor zover ik weet geeft de kabbala wel een weg om aan de sluiers voorbij te komen, wat bewustzijn betreft. Dit in een proces van meditatie, waarbij men nadat men de donkere nacht van de ziel heeft doorgemaakt, op een niveau komt voorbij aan de sluiers.
Waarom een mens zich volgens de Leer van Kabbala beter niet met paranormale zaken bezig kan houden, inclusief geforceerde uittreding, is omdat een mens die de Weg gaat, niets te zoeken heeft in andermans vaten van ontvangst (kelim). Wanneer wij dit wel doen, vervuilen wij ons eigen fijnstoffelijk lichaam met hetgeen in andermans vaten van ontvangst aanwezig is, maar ook ontnemen wij de ander de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen door op ons te nemen, waar de ander van mag leren.
Zeg dit eens met gewone woorden ... a.j.b.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 05 okt 2018, 11:48
Martha schreef: 05 okt 2018, 11:47
Zolderworm schreef: 04 okt 2018, 22:32 Ik ben niet echt een kabbalist, maar meer van Sri Aurobindo. Maar voor zover ik weet geeft de kabbala wel een weg om aan de sluiers voorbij te komen, wat bewustzijn betreft. Dit in een proces van meditatie, waarbij men nadat men de donkere nacht van de ziel heeft doorgemaakt, op een niveau komt voorbij aan de sluiers.
Waarom een mens zich volgens de Leer van Kabbala beter niet met paranormale zaken bezig kan houden, inclusief geforceerde uittreding, is omdat een mens die de Weg gaat, niets te zoeken heeft in andermans vaten van ontvangst (kelim). Wanneer wij dit wel doen, vervuilen wij ons eigen fijnstoffelijk lichaam met hetgeen in andermans vaten van ontvangst aanwezig is, maar ook ontnemen wij de ander de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen door op ons te nemen, waar de ander van mag leren.
Zeg dit eens met gewone woorden ... a.j.b.
Alhoewel ik geen kabbalist ben en de leer reken tot joodse fabelen, begrijp ik prima wat ze bedoelt. Een terechte waarschuwing dunkt mij.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende