Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 20:44 Hartstikke leuk al die verhaaltjes.
Je zou het bijna afvragen, spreken jullie dat met elkaar af? om bij elk serieuze topic of antwoord zoveel off topic onzin te spuien.
Om zo deze site voortdurend onder jullie controle te houden?
Zo niet dan is dat wel heel knap dat jullie dat elke keer weer lukken, afgesproken of niet!
Ja, dit soort dingen vinden veel van je medeforumleden interessant. Misschien wel interessanter dan al die historische bijbel-dingen. Het zijn gewoon leuke discussies. Dat is ook het speciale van dit forum. Maar ik begrijp dat het jou niet aanspreekt.
Ik zal maar, wat ook de bedoeling is van deze topic weer een site melden die de Bijbel aantoont op waarheid.

Het is een al oude site van de Kanaitische stad Jericho.
Het ligt voor de kabelbaan die naar oa een klooster gaat op de zg 'berg van de verzoeking'.aan de achterkant van het huidige Jericho.
Een engelse onderzoekster heeft deze site in de beginjaren van onderzoek als onBijbels verklaard omdat de potscherven die gedateerd zijn volgens Egyptische tijdsmodel een paar honderd jaar schelen met de Bijbelse tijsrekening.
De film 'pattern of evidence' weerlecht deze tijdsberekening van de vorige eeuw echter punt voor punt uit.
Zo zij er heel wat archeologische vondsten verkeerd gedateerd dus niet alleen de Bijbelse.

Frapant is dat de buitenmuur naar binnen is gevallen zodat je zo de stad in kon lopen precies zoals de Bijbel zegt. Ook opvallend is dat deze hele muur verdwenen was op een stukje na waar een huis op stond, precies zoals de bijbel zegt dat het huis van Rachab welk op de muur stond gespaard zou blijven.Als laatste is het opmerkelijk dat de graanoogst en alle bezittingen zijn verbrand wat normaal oorlogsbuit was helemaal voor een volk wat net in een vreemd land kwam, maar ook nu weer precies wat de Bijbel verteld dat Israël dat moest doen.
Zoals gezegd, maar je bent een beetje hardleers, toont dat helemaal niet aan dat de Bijbel in z'n geheel de waarheid vertelt. Sommige dingen die in de Bijbel beschreven worden, zijn historisch werkelijk zo gebeurd. Maar andere dingen zijn hoogstwaarschijnlijk verzonnen.
Terug naar de leukere discussie.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 20:52 Atlas had geen verheerlijkt lichaam. Nou weer on topic anders wordt Raymond boos.
Zegt wie ? En omdat Jezus een verheerlijkt lichaam zou hebben, is zijn verhaal wel waar ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:55 Zoals gezegd, maar je bent een beetje hardleers, toont dat helemaal niet aan dat de Bijbel in z'n geheel de waarheid vertelt. Sommige dingen die in de Bijbel beschreven worden, zijn historisch werkelijk zo gebeurd.
En als ze al werkelijk gebeurd zijn, zegt het niets over een eventuele God die dat geregeld zou hebben.
Ligt dit aan mij, of dit echt een te moeilijke conclusie ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 20:44 Frapant is dat de buitenmuur naar binnen is gevallen zodat je zo de stad in kon lopen precies zoals de Bijbel zegt. Ook opvallend is dat deze hele muur verdwenen was op een stukje na waar een huis op stond, precies zoals de bijbel zegt dat het huis van Rachab welk op de muur stond gespaard zou blijven.Als laatste is het opmerkelijk dat de graanoogst en alle bezittingen zijn verbrand wat normaal oorlogsbuit was helemaal voor een volk wat net in een vreemd land kwam, maar ook nu weer precies wat de Bijbel verteld dat Israel dat moest doen.
Of het volgende:

Tussen 5000 en 2000 v. C. werd de stad herhaaldelijk weer bewoond, verwoest, opnieuw versterkt en weer verlaten. Daardoor is het zeer moeilijk de historische ontwikkeling nauwkeurig vast te stellen. Rond 1900 v.c. verschenen de Kanaänieten in Jericho. De stad werd tot ongeveer 4 ha uitgebreid en door een zware wal omgeven. De glooiing was bekleed met mortel en stenen, zodat hij beter bestand was tegen de nieuwe belegeringstechnieken (stormram). Dit was namelijk de tijd waarin de Hyksos het Midden-Oosten onveilig maakten.

Ondanks de versterkingen slaagde farao Ahmosis er in 1550 v. C. toch in de stad te veroveren en in de as te leggen. Bijna twee eeuwen lagen hier ruïnes, tot na 1400 v.c. een nieuwe stad ontstond, die echter rond 1325 v. C. alweer werd verlaten. De in de 13e eeuw v. C. onder aanvoering van Jozua hier binnendringende Israëlieten vonden een bijna verlaten stadje met vervallen versterkingswerken. Noch bazuingeschal noch krijgsgeschreeuw was nodig om de muren van’ de machtige koningsstad’ te doen instorten, zoals het boek Jozua [6: 20] vermeldt. Het hele grondgebied werd vervloekt en inderdaad bleven de ruïnes lange tijd onbewoond.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 18:40 Ik wist niet dat ik of iemand hier claimt dat alles in de Biijbel met vondsten wordt bewezen.
Beweert iemand dat dan ?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 20:57
coby schreef: 02 okt 2018, 20:52 Atlas had geen verheerlijkt lichaam. Nou weer on topic anders wordt Raymond boos.
Zegt wie ? En omdat Jezus een verheerlijkt lichaam zou hebben, is zijn verhaal wel waar ?
Het onfeilbare Woord natuurlijk HJW. Als Atlas ook echt zou moeten zijn, dan hadden ze daar ook zo'n constructie moeten hebben, dat ie geestelijk was of zo. Weetikveel. Ik zeg maar wat. Ik wist niet dat ze die ooit als god hadden gezien. Hij staat altijd wel leuk op die oude kaarten.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 21:17 Het onfeilbare Woord natuurlijk HJW. Als Atlas ook echt zou moeten zijn, dan hadden ze daar ook zo'n constructie moeten hebben. Weetikveel. Ik zeg maar wat. Ik wist niet dat ze die ooit als god hadden gezien.
Ik sluit me bij je aan........ik zeg ook maar wat......wat ik denk.
Voor wat het waard is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 02 okt 2018, 21:14
Raymond B schreef: 02 okt 2018, 18:40 Ik wist niet dat ik of iemand hier claimt dat alles in de Biijbel met vondsten wordt bewezen.
Beweert iemand dat dan?
Zie de titel van dit topic. Het woord "bewijzen" hoort daar niet in thuis, als je van mening bent dat dit niet per se bewijzen zijn voor de Bijbel an sich.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:29
peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Misschien bedoelt peda dat men voorheen geloofde dat de natuurverschijnselen, zoals overstromingen, donder en bliksem, rampen, aardbevingen etc... ontstonden door toedoen van Goden, terwijl er nu wetenschappelijke verklaringen voor zijn.
'Maar ja..ik zeg maar wat....
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 02 okt 2018, 21:34
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:29
peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Misschien bedoelt peda dat men voorheen geloofde dat de natuurverschijnselen, zoals overstromingen, donder en bliksem, rampen, aardbevingen etc... ontstonden door toedoen van Goden, terwijl er nu wetenschappelijke verklaringen voor zijn.
'Maar ja..ik zeg maar wat....
Ja, maar dan gaat hij voorbij aan de gedachten over natuurgoden, bijvoorbeeld binnen de new age. Ik zeg niet dat ik daar in geloof. Maar dat moet hij zeker meenemen in zijn beschouwingen.
Voorts vergeet hij natuurlijk dat de Griekse goden bijvoorbeeld vanuit de fantasie van de Grieken echt geschapen kunnen zijn in een andere (geestelijke) dimensie. Die gaan dan op een bepaald moment een eigen leven leiden. Als vervolgens niemand meer hen aanbidt, dan kwijnen ze weg. Ik zeg niet dat het zo is, alhoewel ik het niet uitgesloten acht. Maar de mogelijkheid zou hij zeker moeten meenemen in zijn betoog.
Bekend is het verhaal van een groepje mensen die via visualisatie-technieken in groepsverband een geest hebben geschapen van iemand die nooit heeft bestaan, maar op een bepaald moment toch begon te spoken.
Je moet bedenken dat mensen in de verschillende religies altijd goden hebben aanbeden van wie ze zich een voorstelling hebben gemaakt. Het is nu gebleken in een experiment dat je zoiets ook kunt doen met een door een groep gezamenlijk verzonnen figuur en dat die verzonnen figuur zich na een tijdje gaat manifesteren in een spiritistische seance, alsof het een echte geest is. Die is blijkbaar in de astrale sfeer echt tot leven gekomen, nadat hij door een groep mensen is verzonnen.
Zo is het ook met de diverse goden, zoals bijvoorbeeld de oude Griekse goden.
Omdat ze destijds aanbeden werden door grote groepen mensen, die zich bovendien van hen een voorstelling maakten, kwamen deze gedachtegestalten echt tot leven in de astrale sfeer. Zulke goden-gestalten kunnen alleen maar voortleven door de aandacht van de mensen die hen hebben geschapen door hun godsdienstbeoefening. In dat geval houdt dat in dat zij ethers, fijnstoffelijke energie, aftappen van de gelovigen. Zij doen dat tijdens een eredienst, of bijvoorbeeld op momenten dat mensen individueel tot deze goden bidden. Het is dus eigenlijk een soort vampirisme dat deze goden bedrijven.
Het is zelfs zo dat als de aandacht voor deze goden dreigt te verslappen, dat zij dan wel eens in de stoffelijke wereld verschijnen. De Mariaverschijningen zijn daar een mooi voorbeeld van. Dan hebben zij weer de aandacht, en stroomt er weer ether-energie naar hen.
Met de Griekse goden is het natuurlijk kwalijk gesteld. Daarom zullen ze er inmiddels niet meer zijn.
Maria en Jezus als godengestalte echter floreren nog wel in de astrale sfeer. Zij krijgen nog genoeg aandacht en aanbidding. Al kan een Mariaverschijning af en toe die aandacht nog vermeerderen. Dat levert weer extra ether-energie op.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 02 okt 2018, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:29
peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Hoe weet jij zeker dat zij wel bestaan? Is het ook niet een geloof wat jij hier voorbrengt. Persoonlijk word ik niet geraakt door de wereld van natuurgoden, maar inderdaad niet geraakt worden, wil niet zeggen dat zij niet bestaan. Maar als deze goden in onze wereld optreden, moeten zij waargenomen worden en daar ontbreekt het tot dusverre aan. Jouw geloof krachtig onderbouwen lijkt mij niet eenvoudig. Maar ik ben geduldig, wacht op jouw argumentatie en wordt dan wellicht overtuigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 02 okt 2018, 21:45
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:29
peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Hoe weet jij zeker dat zij wel bestaan? Is het ook niet een geloof wat jij hier voorbrengt. Persoonlijk word ik niet geraakt door de wereld van natuurgoden, maar inderdaad niet geraakt worden, wil niet zeggen dat zij niet bestaan. Maar als deze goden in onze wereld optreden, moeten zij waargenomen worden en daar ontbreekt het tot dusverre aan. Jouw geloof krachtig onderbouwen lijkt mij niet eenvoudig. Maar ik ben geduldig, wacht op jouw argumentatie en wordt dan wellicht overtuigd.
Het gaat erom dat jij met zekerheid uitsprak dat natuurgoden niet bestaan en ik schreef dat je dat niet met zekerheid kunt zeggen. Zie viewtopic.php?f=14&t=3540&start=50#p211397. Ik zeg niet dat ik erin geloof, maar ik vind wel dat je dit niet met zo'n grote zekerheid kunt stellen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Trajecto »

moderatie:

Ik heb dit topic niet precies doorgenomen en heb daar nu ook even geen tijd voor, maar ik zie direct al dat het off-topic geraakt is.
Nu dus verder posten en daarbij in de gaten houden wat het onderwerp is.

Als jullie een afsplitsing willen voor een zijweg die jullie zijn ingeslagen, laat dat dan even weten via Feedback.
Nulla aetas ad discendum sera
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Bedankt Trajecto
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Zolderworm »

Trajecto schreef: 03 okt 2018, 02:18 moderatie:

Ik heb dit topic niet precies doorgenomen en heb daar nu ook even geen tijd voor, maar ik zie direct al dat het off-topic geraakt is.
Nu dus verder posten en daarbij in de gaten houden wat het onderwerp is.

Als jullie een afsplitsing willen voor een zijweg die jullie zijn ingeslagen, laat dat dan even weten via Feedback.
Nou, het blijkt dat men over het algemeen de nieuw ontstane discussie heel wat interessanter vindt dan waar het topic over gaat. (Sorry Raymond.) Dus een afsplitsing is wel gewenst, zou ik denken.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:52
peda schreef: 02 okt 2018, 21:45
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 21:29
peda schreef: 02 okt 2018, 20:51
Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 20:01
Nee, daarom begrijp ik het idee van Peda ook niet. De wetenschap heeft volgens mij niet aangetoond dat dergelijke natuurgoden niet bestaan.
Of God al of niet bestaat, onttrekt zich aan de wetenschap. Dat de god van de gaten niet bestaat, is wel degelijk door de wetenschap te onderzoeken en tot dusverre zij alle gaten-goden opgelost door het vinden van natuurlijke verklaringen.
Je komt telkens maar weer terug op je gaten.
Natuurgoden beheersen ingewikkelde taken die het functioneren van de kosmos en de evolutie van de schepping controleren. Ze helpen om de ecologie beter te laten functioneren.
De natuurgoden zijn in het bijzonder afgestemd op de stroom en circulatie van het leven en vitale energieën, evenals de architecten en ambachtslieden van vorm. Ze zijn beheerders en opzieners van natuurlijke energieën en krachten.
De vraag is: hoe heeft de wetenschap aangetoond dat ze niet bestaan?
Hoe weet jij zeker dat zij wel bestaan? Is het ook niet een geloof wat jij hier voorbrengt. Persoonlijk word ik niet geraakt door de wereld van natuurgoden, maar inderdaad niet geraakt worden, wil niet zeggen dat zij niet bestaan. Maar als deze goden in onze wereld optreden, moeten zij waargenomen worden en daar ontbreekt het tot dusverre aan. Jouw geloof krachtig onderbouwen lijkt mij niet eenvoudig. Maar ik ben geduldig, wacht op jouw argumentatie en wordt dan wellicht overtuigd.
Het gaat erom dat jij met zekerheid uitsprak dat natuurgoden niet bestaan en ik schreef dat je dat niet met zekerheid kunt zeggen. Zie viewtopic.php?f=14&t=3540&start=50#p211397. Ik zeg niet dat ik erin geloof, maar ik vind wel dat je dit niet met zo'n grote zekerheid kunt stellen.
Ik denk dat het komt omdat wij niet dezelfde definitie aanhouden bij "" natuurgod "'. Ik versta daaronder "'goden"' gebaseerd op zuiver fysieke natuurverschijnselen zoals donder, bliksem, storm, overstroming enz. Deze "'goden"' op fysische grondslag zijn waarneembaar en daarmede toegankelijk voor wetenschappelijk onderzoek. In de loop der tijd zijn deze "' goden "' door de wetenschap als "' godheid "' ontmaskerd en volgden verklaringen waarom hier de natuurwetten de regie voerden, dit zijn de goden -van -de -gaten in mijn optiek. Wanneer je natuurgoden gaat uitstrekken naar de metafysische wereld, dan moet de wetenschap afhaken. Maar ik zie zo'n uitbreiding van het begrip natuurgoden dan plaats vinden op persoonlijke basis. Satan met zijn aanhang van demonen, engelen in verschillende soorten en maten en andere geestelijke entiteiten onttrekken zich aan waarneming en wetenschappelijk onderzoek ( althans tot op heden ). Het is dan geloven of niet geloven. Maar ik spreek niet over natuurgoden wanneer ik het heb over metafysica en jij naar ik begrijp wel.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Een voor de meeste niet bekende archeogische site ligt midden in de stad Nablus (zg westbank)
Sichem eerst genoemd met Abraham ligt tussen de bergen van de zegen Gerezim en de vloek Ebal.
Midden in de huidge 'palesteinse' stad Nablus, een plek die je van een afstand kan zien en als je erbij, wilt onder escorte van de IDF kan doen.

Als Jozua met het volk door de Jordaan zijn gegaan richt hij een aantal dingen op ter gedachtenis.
1 van die dingen is een steen met de wet daarop geschreven, en het aparte is dat Jozua dit deed voor het nageslacht ten teken voor een ieder.
Deze steen zo'n 3000 jaar oud is nog steeds te zien vanaf een plek op de berg Gerezim of ter plekke.

26 En Jozua schreef deze woorden in het wetboek Gods; en hij nam een groten steen, en hij richtte dien daar op onder den eik, die bij het heiligdom des HEEREN was.
27 En Jozua zeide tot het ganse volk: Ziet, deze steen zal ons tot een getuigenis zijn; want hij heeft gehoord al de redenen des HEEREN, die Hij tot ons gesproken heeft; ja, hij zal tot een getuigenis tegen ulieden zijn, opdat gij uw God niet liegt.

Het staat helaas niet aangegeven of bewegwijzerd en zelf rijden is niet zonder risico.
Maar om de steen te zien die aangeeft dat Israel Zijn wet doet, midden in een van de meest terroristische broeilocaties van hamas, is toch humor.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Kom op mensen, ik ben toch niet de enige?
Je kan de bewijzen niet alleen in Israel zien maar ook in Egypte of het Brits museum.

Een leuke manier om te laten zien dat de Bijbel waar is in wat die zegt.

Een onwetend verhaaltje wat je ook hier hoort is dat de Bijbel veel later is opgeschreven, en niet door Mozes.
In 1979 zijn twee opgerolde zilveren amuletten gevonden in een graf wat dateerd voor de 1ste tempel 7de eeuw voor Christus.
Deze amuletten bevatten de priestelijke tekst uit Numeri, en toont dus aan dat deze tekst als bescherming werd gebruikt aldus bekend was.
Dat betekend dat de boeken van Mozes waar deze tekst uit komt, bekend waren in de tijd van Jeremiah.

De vindplaats is in het Hinnom vallei bij de oude stad van het huidige Jeruxalem
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik vond laatst een baksteen in de tuin en je raadt het niet: deze is van de tweede tempel geweest! Kopen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door ericjan »

Raymond B schreef: 04 okt 2018, 18:40 Kom op mensen, ik ben toch niet de enige?
Je kan de bewijzen niet alleen in Israel zien maar ook in Egypte of het Brits museum.

Een leuke manier om te laten zien dat de Bijbel waar is in wat die zegt.
Het Christendom in Europa is nogal veriftigd met vervangingsleer en aversie tegen Israel/Joden.
Buiten Europa is dat eigenlijk nauwelijks aan de orde, maar daar is de Schrift belangrijker dan bedachte theologie.

Hierdoor heeft de doorsnee christen ook nauwelijks belangstelling voor archeologische vondsten, ook al bevestigd het ook het bestaan van Christus. Want dan laat het zo duidleijk de Joode Yeshua zien, die het Europese christendom in de ban heeft gedaan, tezamen met Zijn Genade.
Ze bevestigen namelijk veelal de bijzondere postie van Israel en het Belofode Land Israel, wat politiek bijna incorrect lijkt te zijn in Europa.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 05 okt 2018, 10:22
Raymond B schreef: 04 okt 2018, 18:40 Kom op mensen, ik ben toch niet de enige?
Je kan de bewijzen niet alleen in Israel zien maar ook in Egypte of het Brits museum.

Een leuke manier om te laten zien dat de Bijbel waar is in wat die zegt.
Het Christendom in Europa is nogal veriftigd met vervangingsleer en aversie tegen Israel/Joden.
Buiten Europa is dat eigenlijk nauwelijks aan de orde, maar daar is de Schrift belangrijker dan bedachte theologie.

Hierdoor heeft de doorsnee christen ook nauwelijks belangstelling voor archeologische vondsten, ook al bevestigd het ook het bestaan van Christus. Want dan laat het zo duidleijk de Joode Yeshua zien, die het Europese christendom in de ban heeft gedaan, tezamen met Zijn Genade.
Ze bevestigen namelijk veelal de bijzondere postie van Israel en het Belofode Land Israel, wat politiek bijna incorrect lijkt te zijn in Europa.
Tja, jij gelooft ook in wonderen waar ik geen bewijs voor zie. Dus jouw geloof is vergiftigd met fabels.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Een bekende archeologische site buiten jeruzalem is bijvoorbeeld het Coloseum in Rome.
Een indrukwekkend bouwwerk van Titus na de verovering van Jeruzalem.
Het schijnt dat het geld van de tempel schatten en de verdure plundering van de stad, de kosten van het coloseum + de triomfboog hebben gedragen.

De Triomfboog van Titus staat zo'n 300 mtr van het Coloseum af en hier kan je zien wat de Romeinen allemaal meenamen van de tempel die in Jeruzalem had gestaan.
Nu het bijzondere: ik stond daar een paar jaar geleden en op een gegeven moment keek ik vanaf de triomfboog recht naar de Keizerlijke ingang van het Coloseum.
Wat blijkt; de weg die daar naar toe leid hebben de Romeinen de weg naar Jeruzalem genoemd.
Toen ik vanuit de Keizerlijke poort richting de boog keek viel mij opeens iets op.
Boven de ingang staan een aantal afbeeldingen van de Romeinse overwinning op Jeruzalem en het toenmalige geloof.
Je kan de stad zien en de tempel maar daarnaast ook een kruisiging van drie personen aan een kruis!

Niet alleen werden in dit theater de 1ste Christenen vermoord, het geheel was ook een herdenkings monument / een soort van triomf dat Rome dacht met al hun goden de God van Israel hadden verslagen.
Een bewijs dat buiten de tempel 3 personen werden gekruisigd aan de oostzijde precies zoals de Bijbel dit lang van te voren had geprofeteerd en is gebeurd, en dit door de vijand van Israel en het geloof in de God van de Bijbel.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Een land waar mijn interesse voor Bijbelse opgravingen begon is Egypte.
Helaas is en wordt alles wat met Israel in verband kan worden gebracht letterlijk uit de stenen gebeiteld.

Jozef die volgens de Bijbel door dromen uitlegging, de 2de man onder Farao werd. en daarmee de 1ste was die belastingen invoerde zodat Farao de rijkste en machtigste man werd in toenmalig Egypte werd, wordt door Egypte als iet gebeurd afgedaan.

Je kan in de diverse tempels waaronder die van Karnak goed zien welke volkeren werden gevangen genomen door Farao.
De Egyptenaren meestal kaal en een sik staan in de afbeeldingen haaks op andere volken met vierkante baarden of punt mutsen of gekruld haar etc.
Het volk van Israel is ook duidelijk zichtbaar vanwege oa de korte ringbaard.

Nu was ik een keer in de tempel van Kom ombo, deze tempel aan de Nijl heeft behalve de tempelcomplexen ook een Nijlometer.
Een nijlometer is bijvoorbeeld een put wat in verbinding staat met de Nijl, in deze put zijn de traptreden een indikatie hoe hoog de water in de Nijl staat zodat men wist heveel land er werd bevloeid en dus hoeveel gewassen men kon verbouwen.
Aan de hand daarvan werd de belasting voor die periode bepaald. simpel en mooi.
ik wilde wat plaatjes schieten van een aantal afbeeldingen op de aanwezige lotuskolommen en omdat iedereen de afbeeldingen tot zo'n 2 mtr kan aanraken zijn de mooiste meestal vanaf de 2,5 mtr te vinden.

Zo zag ik op een kolom een faraofiguur maar met de uitbeelding van een semitische man.
Ik vroeg later aan een man werkend in het Cairo museum of hij dit kon uitleggen en die gelijk kwaad werd, mij vroeg waar ik dat had geschoten.
Hij wilde tevens de foto en mijn camera en gelukkig stonden wij alleen en niet in de buurt van collega's of anderen.
De camera en foto heb ik dus nog steeds, een foto van een Faraofiguur (halve kroon) met een semitische uiterlijk in een tempel waar ook belasting werd bepaald hmmmm.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Afkortingen worden alleen in een 'levende' taal gebruikt zoals vandaag de dag onder jeugd populaire text berichten ,voorbeeld 4jou of naar de Mac.

Zo is er ook een brief gevonden van 'bar Kochba' aan zijn ondergeschikten tijdens de oorlog.
Hij schreef dit zo'n 100 jaar na Christus. nu kan je je afvragen wat is hier zo bijzonders aan of wat heeft het te maken met de bijbel.
Nu dit Briefje toont aan dat de gebruikte taal 100 jaar na Christus dus niet Grieks was maar Hebreeuws.
1 van de woorden die hierop staan is tashmajiem wat een afkorting is van et Ha shamajiem of te wel 'de hemelen'.
Net als 4jou of naar de Mac alleen betekenis heeft als dit dagelijks door een ieder wordt gebruikt, zo ook alle andere afkortingen in welke taal dan ook.

De algemene theorie voor een Grieks nieuw testament was oa dat sinds de Grieken in Israel waren geweest de meerderheid Grieks sprak en dus is het Nieuwe testament in het Grieks geschreven.
oa deze brief toont aan dat Grieks helemaal niet de taal was en dit was zelfs 100 jaar na het NT.

Ik merk dat archeologische vondsten niet erg bekend zijn en daarom dat de meerderheid ook nog steeds denkt dat het NT in het Grieks is geschreven.
Hoewel dat voor sommige brieven op kan gaan denk ik ondertussen dat het merendeel van het NT dat niet is.

is dit genoeg voor een nieuwe topic? wie denkt dat het NT in het Grieks was geschreven en denkt er iemand anders? en als je dat vind waarom?