Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Hoofdzakelijk in Israel maar ook in een aantal andere landen kom je nu nog vondsten tegen die naar een gebeurtenis of personen uit de Bijbel verwijzen.
Dit is zoveel maar misschien ook bij de meesten onbekend.
Zijn hier mensen die een lokatie met vondst(en) kunnen noemen en misschien wel kunnen vertellen uit eigen ervaringen van er daadwerkelijk geweest te zijn.

Als 1ste voorbeeld wil ik noemen in Israel, de stad van David, waar op dit moment bijna dagelijks Bijbelse vondsten worden gedaan.
1 van die vele vondsten is bijvoorbeeld de watergang van Hyzkia
bescheven oa in 2kon.20:20 Het overige nu der geschiedenissen van Hizkia, en al zijn macht, en hoe hij den vijver en den watergang gemaakt heeft, en water in de stad gebracht heeft, zijn die niet geschreven in het boek der kronieken der koningen van Juda?

Als je hierdoor, zo'n 30 mtr onder huidig straat niveau loopt dan maakt dat diepe indruk.
Maar alleen al in deze opgraving zijn zoveel vondsten gedaan die rechtstreeks met de Bijbel zijn te verbinden, dat op zichzelf dit al een behoorlijke vulling van dit topic zal zijn.
Zijn hier nog andere mensen met aanvullingen van vondsten op deze topic?

Mvg
R.Breuer
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door ericjan »

Archeologische vondsten in Israel vinden inderdaad heel veel plaats.
Vreemd genoeg beinvloed het niet de mening van de ongelovige inzake G'd van Israel, maar ook niet van de misleide "christenen" inzake de geschiedenis van Israel verweven met G'd.
Wanneer ik bij de klaagmuur in Jeruzalem ben is dat voor mij altijd weer erg bijzonder.
Een mens kan er de aanwezigheid van G'd haast voelen, waar Rome in dat opzicht een doodse stad is inclusief Vaticaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik wil niet klagen maar de klaagmuur is waarschijnlijk een restant van een oude Moskee. De Tweede Tempel stond een paar honderd meter verderop en Jezus zei dat er geen steen op de andere zou blijven, hetgeen de Romeinen hebben vervuld door alles om te ploegen en een honderd jaar later nogmaals.

On topic zal ik later reageren met een stukje uit een boek dat ik bezit betreffende archeologische vondsten in het midden oosten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Ericjan en Piebe,
Wat de klaagmuur precies is laat ik even in het midden maar wat dit ook is het heeft geen betrekking op waar ik op zoek naar ben want het toont op zichzelf niets uit de Bijbel aan.

Ik noemde de stad van David ben je daar ook geweest Ericjan?
Daarnaast kan ik nog zoveel meer benoemen alleen al in en nabij deze plek.
Dat wil ik best graag doen maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de steen met opschrift van pontius Pilatus die in Ceserea is gevonden.
De echte ligt nu in de Jeruzalem muzeum maar een replica staat op de plek waar die is gevonden.
Deze steen toont aan dat Pilatus werkeljk heeft geleefd en was in de tijd van Yeshua de regerende gouverneur.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:32 Ik wil niet klagen maar de klaagmuur is waarschijnlijk een restant van een oude Moskee.
Dit is een wereldse leugen waarin de satan tracht zijn plekje op G'd Zijn Berg te bemachtigen, zoals ie gedaan heeft met die moskee.
En de ongelovige wereld tezamen met de misleide "christenen" om de Joden hun geschiedenis te ontnemen en het Beloofde Land Israel op te delen tegen G'd Zijn Wil in. De archeologische vondsten bij de klaagmuur wijzen absoluut niet in de richting van islam, die zijn er niet.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Zo wie zo is de Isam pas rond het jaar 600 gesticht.
Mo leefde van 570 tot 630 en de alaqsa is na 700 pas gemaakt.
Dus hoe mo vanaf de de alaqsa met zijn paardje de lucht in ging ,is een compleet raadsel.
Zal wel een luchtspiegeling zijn geweest maar kniesoor die daar op let.

Maar goed, vondsten van/over de Bijbel wie?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Bonjour »

Al zou die tempel er hebben gestaan, dan is nog niet bewezen dat Jezus daar gelopen heeft.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

bonjour adieu
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 16:21
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:32 Ik wil niet klagen maar de klaagmuur is waarschijnlijk een restant van een oude Moskee.
Dit is een wereldse leugen waarin de satan tracht zijn plekje op G'd Zijn Berg te bemachtigen, zoals ie gedaan heeft met die moskee.
En de ongelovige wereld tezamen met de misleide "christenen" om de Joden hun geschiedenis te ontnemen en het Beloofde Land Israel op te delen tegen G'd Zijn Wil in. De archeologische vondsten bij de klaagmuur wijzen absoluut niet in de richting van islam, die zijn er niet.
Ach, laat die arme satan toch eens met rust! Moet je hem nou overal bijslepen om jouw gebrek aan kennis te compenseren? Met je sektarisch gebrabbel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

het jammerige van het huidige christendom is dat een ieder verdeeld is.
2000 jaar meningen en opvattingen met hun bijbehorende dominaties zijn alles wat DE Christus niet voor ogen had.
Zijn woord zegt dat Hij JHWH de enige God is en dat Hij maar 1 geloof heeft en 1 volk.
Zijn tegenstanders hebben wellicht ook diverse meningen maar zij vormen echter wel 1 front tegen Hem, en lachen zich dood.

Ik probeer met deze topic een gezamelijke erfenis te laten zien, ten eerste ter kennisgeving omdat de bekendheid hier in Nederland van de honderden Bijbelse vondsten vrijwel niet aanwezig is op een paar na.
en ten 2de om aan te tonen dat er gezamelijks grond is en of het bewijs van de dingen die je niet kan zien.

Ik zou ook berichtjes op de topic humor kunnen zetten want dat is ook een leuke manier om wat dichter bij elkaar te komen.
En hoewel ik humor een key factor van leven vind en dagelijks mijn portie heb, kies ik er zelf voor om op een 'geloofs' site bij Bijbelse ond te blijven.


Is het mogelijk om bij de topic te blijven? misschien dat er vragen zijn op bepaalde vondsten?
Of misschien dat er weinig mensen zijn die zulke vondsten hebben gezien, dan wil ik ook wel dagelijks 1 geven.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 11:15 Ach, laat die arme satan toch eens met rust! Moet je hem nou overal bijslepen om jouw gebrek aan kennis te compenseren? Met je sektarisch gebrabbel.
Sorry hoor dat ik jou beste vriend in een negatief daglicht zet Piebe

[modbreak Trajecto] Zoiets kan echt niet. Als een andere forummer informatie heeft die jou niet aanstaat geeft je dat niet het recht zó te gaan reageren. Als dit vaker gaat voorkomen ga ik een officiële waarschuwing noteren.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 11:39 het jammerige van het huidige christendom is dat een ieder verdeeld is.
2000 jaar meningen en opvattingen met hun bijbehorende dominaties zijn alles wat DE Christus niet voor ogen had.
Jij bent gewoon onderdeel van die verdeeldheid........als je een einde wilt maken aan de verdeeldheid, dan zul je terug moeten keren naar de moederkerk.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Niet dat het iets met deze topic te maken heeft, maar ik ben toch benieuwd.
wat is dat dan de moederkerk?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 12:46 Niet dat het iets met deze topic te maken heeft, maar ik ben toch benieuwd.
wat is dat dan de moederkerk?
Katholieke kerk.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 12:41
Raymond B schreef: 02 okt 2018, 11:39 het jammerige van het huidige christendom is dat een ieder verdeeld is.
2000 jaar meningen en opvattingen met hun bijbehorende dominaties zijn alles wat DE Christus niet voor ogen had.
Jij bent gewoon onderdeel van die verdeeldheid........als je een einde wilt maken aan de verdeeldheid, dan zul je terug moeten keren naar de moederkerk.
Die kwam na de eerste gemeente. Daar moeten we naar terug.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

De dode zeerollen. Verder zou ik het niet weten. Dat is het enige wat ik heb gezien in Israel en ook opgravingen, maar waar het van was weet ik niet.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

De KK zal gerust menig moederkerk zijn waarbij diegene terecht hun regels opvolgen.
Maar mijn moederkerk is de 'edele olijf' de gemeente van de Christus, en als zodanig volg ik dat op.

Oh en als laatste wil ik hierover op deze topic nog wel opmerken; Als 'moeder' woord van wat een christen oorspronkelijk is.

Een Christen is vertaald uit het Grieks christos wat weer is vertaald uit het Hebreeuws Mashi'ahh, wat weer komt van het werkwoord mashahh.
Het werkwoord mashahh wordt ook vertaald als "gezalfd", zoals in Exodus 29: 7, in de betekenis van het smeren van olijfolie op het hoofd. Deze ceremonie werd uitgevoerd op iedereen die een koning, priester of profeet, in dienst van YHWH om Zijn Torah uit te voeren en te bewaken. Het zelfstandig naamwoord meshiahh betekent letterlijk: "Degene die besmeurd is met olie voor een ambt van autoriteit.

Cyrus wordt ook een gezalfde genoemd zonder dat hij wordt ingesmeerd, omdat hij als Gods werktuig wordt ingezet, om het Woord/de profetie tot stand te doen komen, dat Judah weer na 70 jaar de tempel mag herbouwen in Jeruzalem.
Een gezalfde, mash'iahh, christos, christen is dus iemand die door JHWH wordt 'bekrachtigd', een beschermer cq doener van het Woord van JHWH / de Torah.
Constantijn en de volgens jouw moederkerk KK heeft van een christen precies het tegenovergestelde gemaakt als wat de Bijbel zegt.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 13:30 De KK zal gerust menig moederkerk zijn waarbij diegene terecht hun regels opvolgen.
Maar mijn moederkerk is de 'edele olijf' de gemeente van de Christus, en als zodanig volg ik dat op.

Oh en als laatste wil ik hierover op deze topic nog wel opmerken; Als 'moeder' woord van wat een christen oorspronkelijk is.

Een Christen is vertaald uit het Grieks christos wat weer is vertaald uit het Hebreeuws Mashi'ahh, wat weer komt van het werkwoord mashahh.
Het werkwoord mashahh wordt ook vertaald als "gezalfd", zoals in Exodus 29: 7, in de betekenis van het smeren van olijfolie op het hoofd. Deze ceremonie werd uitgevoerd op iedereen die een koning, priester of profeet, in dienst van YHWH om Zijn Torah uit te voeren en te bewaken. Het zelfstandig naamwoord meshiahh betekent letterlijk: "Degene die besmeurd is met olie voor een ambt van autoriteit.

Cyrus wordt ook een gezalfde genoemd zonder dat hij wordt ingesmeerd, omdat hij als Gods werktuig wordt ingezet, om het Woord/de profetie tot stand te doen komen, dat Judah weer na 70 jaar de tempel mag herbouwen in Jeruzalem.
Een gezalfde, mash'iahh, christos, christen is dus iemand die door JHWH wordt 'bekrachtigd', een beschermer cq doener van het Woord van JHWH / de Torah.
Constantijn en de volgens jouw moederkerk KK heeft van een christen precies het tegenovergestelde gemaakt als wat de Bijbel zegt.
Je legt dus nu omstandig uit waarom je onderdeel van de verdeeldheid blijft. En dat was toch niet wat Christus wilde......
Wat me opvalt is dat je je in een aantal onderwerpen ingelezen hebt en daar dan ook met uitgebreide antwoorden komt. Als ik je echter buiten je comfortzone een paar vragen stel, val je volledig stil......
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 13:15 Die kwam na de eerste gemeente. Daar moeten we naar terug.
En hoe ga je dat doen ?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 14:35
coby schreef: 02 okt 2018, 13:15 Die kwam na de eerste gemeente. Daar moeten we naar terug.
En hoe ga je dat doen ?
Dan gaan christenen uit alle denominaties samen komen om te bidden voor opwekking en zie je geen verschil meer. Dat kan ik niet alleen doen. Leiders moeten hun trots opzij zetten. Ik ben maar een dom schaap. Maar ik kan wel m'n ex waarschuwen die een leider is.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 14:40 Dan gaan christenen uit alle denominaties samen komen om te bidden voor opwekking en zie je geen verschil meer. Dat kan ik niet alleen doen. Leiders moeten hun trots opzij zetten. Ik ben maar een dom schaap. Maar ik kan wel m'n ex waarschuwen die een leider is.
Zouden er niet genoeg domme andere schapen zijn die dat ook willen ? En die zich niets van leiders aantrekken ?

PS hoe kom je er nou weer bij dat je een dom schaap bent ? Wie heeft jou dat wijs gemaakt ?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 14:42
coby schreef: 02 okt 2018, 14:40 Dan gaan christenen uit alle denominaties samen komen om te bidden voor opwekking en zie je geen verschil meer. Dat kan ik niet alleen doen. Leiders moeten hun trots opzij zetten. Ik ben maar een dom schaap. Maar ik kan wel m'n ex waarschuwen die een leider is.
Zouden er niet genoeg domme andere schapen zijn die dat ook willen ? En die zich niets van leiders aantrekken ?

PS hoe kom je er nou weer bij dat je een dom schaap bent ? Wie heeft jou dat wijs gemaakt ?
Die zijn er wel, maar over het algemeen waar ik woon is niets dan verdeeldheid en bij een bidstond komt er geen hond. Ik zocht zo'n club op op internet. Kan ik beter moslim worden.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door Raymond B »

Coby,

Dat je niet meer heb gezien is jammer maar een heleboel mensen kunnen denk ik ook niet anders dan met een organisatie mee gaan, waar ze dan datgene zien wat op het programma staat, en dan nog krijg je meestal alleen het verhaal wat de inghuurde gids weet.

De dode zeerollen geven wel aan dat de Tenach het enige boek ter wereld is wat nagenoeg al 3000 jaar hetzelfde is gebleven, qua tekst.
Helaas is de Jesaja rol het enige complete werk dat gevonden is en van de rest een heleboel fragmenten, maar gelukkig zijn er ook andere bronnen/vondsten dan de dode zee rollen alleen.

En je hebt gelijk wat betreft de 1ste gemeente, die deden nl wel wat Yeshua /Torah zei.
Wat de reden was om door de zg christelijke keizers met hun kerk, om ze in grote getalen op te zoeken en af te slachten.
Deze Christenen die bleven volharden in wat Hun Koning Yeshua had gezegd, deden niet wat de toenmalige staat en kerk zei om het nieuwe 'christelijke' geloof aan te hangen, met als gevolg dat ze verbrand, gekruizigd en lett. voor de leeuwen werden gegooid.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 14:52 Die zijn er wel, maar over het algemeen waar ik woon is niets dan verdeeldheid en bij een bidstond komt er geen hond. Ik zocht zo'n club op op internet. Kan ik beter moslim worden.
Helaas is er verdeeldheid.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Vondsten die naar de Bijbel wijzen en of bewijzen

Bericht door coby »

Raymond B schreef: 02 okt 2018, 14:59
En je hebt gelijk wat betreft de 1ste gemeente, die deden nl wel wat Yeshua /Torah zei.
Wat de reden was om door de zg christelijke keizers met hun kerk, om ze in grote getalen op te zoeken en af te slachten.
Deze Christenen die bleven volharden in wat Hun Koning Yeshua had gezegd, deden niet wat de toenmalige staat en kerk zei om het nieuwe 'christelijke' geloof aan te hangen, met als gevolg dat ze verbrand, gekruizigd en lett. voor de leeuwen werden gegooid.
Dat wist ik niet eens. Ik had gehoord dat ze de vervolging zat waren en maar een staatskerk hebben gesticht.