Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 01 aug 2019, 16:19
Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Of je het inderdaad na de dood te weten komt, is en blijft voor mij de grote vraag. Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet. Of mensen die een BDE ervaren hebben, werkelijk een blik op gene zijde hebben kunnen werpen, is ook omstreden. Zekerheid over voortleven na de dood zit in mijn optiek in het eigen hoofd. Maar de hoop sterft het laatst, dus wie met leven door wil gaan, moet blijven hopen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 01 aug 2019, 16:36Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet.
Dat is zo, maar wellicht als er wel iets is, dat hen die hopen op niets ook precies dat krijgen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Sterkte Piebe.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is zeker jong Piebe, heel veel sterkte !
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Bedankt!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Vanochtend is me verteld dat mijn goeie kennis vannacht is overleden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 02 aug 2019, 14:59 Vanochtend is me verteld dat mijn goeie kennis vannacht is overleden.
Mijn medeleven, beste Piebe.
Ik heb het recentelijk ook twee maal moeten mee beleven. Je weet dat het eeuwige leven niet bestaat, dus definitief afscheid nemen
behoort tot het leven, maar het blijft altijd een zeer triest gebeuren wanneer je het zelf van nabij meemaakt. Hoe ouder je wordt, hoe vaker het je overkomt. Herinneringen blijven, dat is mooi. Quo Vadis, die vraag blijft ook.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Dank je wel beste Peda. De wetenschap dat er een einde komt aan dit leven houdt de vraag actueel: is er leven na de dood? Zodra dat geen vraag meer is maar een weet is een zekerheid dat het aardse leven er op zit.

Mijn vader deed altijd heel laconiek over de dood en spotte er vaak mee. Ook hij is al jaren niet meer onder ons. In mijn relatief jeugdige leven heb ik de dood al vaak van nabij voorbij zien komen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 02 aug 2019, 16:30 Dank je wel beste Peda. De wetenschap dat er een einde komt aan dit leven houdt de vraag actueel: is er leven na de dood? Zodra dat geen vraag meer is maar een weet is een zekerheid dat het aardse leven er op zit.

Mijn vader deed altijd heel laconiek over de dood en spotte er vaak mee. Ook hij is al jaren niet meer onder ons. In mijn relatief jeugdige leven heb ik de dood al vaak van nabij voorbij zien komen.
Ik meen dat jouw goede kennis is ingescheept voor de allergrootste reis en dat hij het grootste geschenk heeft gekregen.
Met het gemis wens ik jou veel sterkte, volgens mij is jouw goede kennis altijd bij jou geweest (hij realiseert zich dat nu zijn bewustzijn tot het hoogste niveau is uitgebreid). Ik denk dat je over zijn heil niet hoeft in te zitten, evenmin voor anderen die jou ontvallen zijn.

In het spirituele rijk waar jouw kennis zich nu bevindt, daar heb jij hem reeds verwelkomd. Op zielniveau zijn we daar allemaal.
Na het overlijden ontmoet je al jouw dierbaren, zij die reeds eerder overleden en zij die bij jouw overlijden nog leefden.
En er is niets om bang voor te zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 02 aug 2019, 16:30 Dank je wel beste Peda. De wetenschap dat er een einde komt aan dit leven houdt de vraag actueel: is er leven na de dood? Zodra dat geen vraag meer is maar een weet is een zekerheid dat het aardse leven er op zit.

Mijn vader deed altijd heel laconiek over de dood en spotte er vaak mee. Ook hij is al jaren niet meer onder ons. In mijn relatief jeugdige leven heb ik de dood al vaak van nabij voorbij zien komen.
Sterkte Piebe, denk je dat hij mogelijk verder leeft in de hemel?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 01 aug 2019, 16:36
Messenger schreef: 01 aug 2019, 16:19
Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Of je het inderdaad na de dood te weten komt, is en blijft voor mij de grote vraag. Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet. Of mensen die een BDE ervaren hebben, werkelijk een blik op gene zijde hebben kunnen werpen, is ook omstreden. Zekerheid over voortleven na de dood zit in mijn optiek in het eigen hoofd. Maar de hoop sterft het laatst, dus wie met leven door wil gaan, moet blijven hopen.
In de Bijbel worden meerdere opstandingen getoond.
Als voorbeeld voor de toekomst, nadat Gods koninkrijk daadwerkelijk regeert.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 02 aug 2019, 15:10
Piebe Paulusma schreef: 02 aug 2019, 14:59 Vanochtend is me verteld dat mijn goeie kennis vannacht is overleden.
Mijn medeleven, beste Piebe.
Ik heb het recentelijk ook twee maal moeten mee beleven. Je weet dat het eeuwige leven niet bestaat, dus definitief afscheid nemen
behoort tot het leven, maar het blijft altijd een zeer triest gebeuren wanneer je het zelf van nabij meemaakt. Hoe ouder je wordt, hoe vaker het je overkomt. Herinneringen blijven, dat is mooi. Quo Vadis, die vraag blijft ook.
Dit leert de Bijbel:

Joh 17: 3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 aug 2019, 13:23
Alpha schreef: 14 aug 2019, 11:04Het is bekend dat er veel mensen zijn, die kunstig verzonnen verhalen produceren. Dat gebeurt al eeuwen.
Al sinds het schrift is uitgevonden. De bijbel is daar ook een mooi voorbeeld van.
Zie het bovenstaande.

Toen Petrus de werking van de heilige geest beschreef, gebruikte hij een uitdrukking die kennelijk ontleend is aan de scheepvaart, waar hij als visser goed bekend mee was.
Petrus schreef dat Bijbelschrijvers werden ‘meegevoerd’, gebruikte hij ‘een fascinerende maritieme metafoor’, zoals een Bijbelcommentator het zei. Petrus wilde zeggen dat heilige geest de Bijbelschrijvers en profeten aanstuurde om hun taak te voltooien zoals de wind een schip naar zijn bestemming voert. Dezelfde Bijbelcommentator zei: ‘De profeten hesen als het ware hun zeilen.’

Noem mij één literair boekwerk, die over een periode van vele duizenden jaren door ca. 40 verschillende auteurs in een volmaakte harmonie is geschreven?.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 aug 2019, 11:26
Messenger schreef: 14 aug 2019, 13:23
Alpha schreef: 14 aug 2019, 11:04Het is bekend dat er veel mensen zijn, die kunstig verzonnen verhalen produceren. Dat gebeurt al eeuwen.
Al sinds het schrift is uitgevonden. De bijbel is daar ook een mooi voorbeeld van.
Zie het bovenstaande.

Toen Petrus de werking van de heilige geest beschreef, gebruikte hij een uitdrukking die kennelijk ontleend is aan de scheepvaart, waar hij als visser goed bekend mee was.
Petrus schreef dat Bijbelschrijvers werden ‘meegevoerd’, gebruikte hij ‘een fascinerende maritieme metafoor’, zoals een Bijbelcommentator het zei. Petrus wilde zeggen dat heilige geest de Bijbelschrijvers en profeten aanstuurde om hun taak te voltooien zoals de wind een schip naar zijn bestemming voert. Dezelfde Bijbelcommentator zei: ‘De profeten hesen als het ware hun zeilen.’

Noem mij één literair boekwerk, die over een periode van vele duizenden jaren door ca. 40 verschillende auteurs in een volmaakte harmonie is geschreven?.
Naar mijn idee zijn die auteurs allemaal spiritueel verdwaald. Op zich is dat niet erg, want alle paden en routes komen uit bij God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 14 aug 2019, 11:13
Alpha schreef: 14 aug 2019, 11:09
peda schreef: 01 aug 2019, 16:36
Messenger schreef: 01 aug 2019, 16:19
Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Of je het inderdaad na de dood te weten komt, is en blijft voor mij de grote vraag. Wanneer er na de dood Niets meer bestaat, dan zul je dat ook nooit weten. Het blijft hopen, niemand is ooit teruggekeerd, hemeltoerisme bestaat niet. Of mensen die een BDE ervaren hebben, werkelijk een blik op gene zijde hebben kunnen werpen, is ook omstreden. Zekerheid over voortleven na de dood zit in mijn optiek in het eigen hoofd. Maar de hoop sterft het laatst, dus wie met leven door wil gaan, moet blijven hopen.
In de Bijbel worden meerdere opstandingen getoond.
Als voorbeeld voor de toekomst, nadat Gods koninkrijk daadwerkelijk regeert.
Ja..door mensen opgeschreven die dachten hoe het zou kunnen zijn of hoe ze wilden dat het zou zijn, terwijl sommigen het ook nog eens zeker meenden te weten...tja...
Bespiegelingen....geen zeker weten....dat is onmogelijk voor ons mensen...

Je ,moet er toch niet aan denken ...aan die vermeende theocratie?
Huiveringwekkend... :shock:
Wanneer ik in de Bijbel lees, moet je ook eens doen, zie ik dit staan:

Luk 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest. 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofielus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn.

2 Pe 1:16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden. NWV.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

De ironie wil dat Jezus zelf al deze vraag beantwoord heeft. Matteüs 8:21-22 Laat de doden hun doden begraven.
De vraag wat er gebeurt na het sterven is daarmee irrelevant: je bent al dood!
Hetgeen in overeenstemming is met vele andere religies en filosofieën.
Degenen die je denkt te zijn is niet werkelijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 aug 2019, 10:10
Vandaar dat ik uitga van de gehele Bijbel.
Geen enkel ander geschrift kan daar mee wedijveren.
Zeker wel. Ik zou iedere christen aan raden om eens een ander geschrift ter hand te nemen.
Het oorspronkelijke christendom is een verlossingsleer, waarvan er velen zijn.
De verlossing zelf is dan weer wel universeel, namelijk verlossing van je zelf.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door collegavanerik »

Waar ga je heen als je droomt? Naar bed.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Welterusten...
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 26 jan 2020, 10:17 De ironie wil dat Jezus zelf al deze vraag beantwoord heeft. Matteüs 8:21-22 Laat de doden hun doden begraven.
De vraag wat er gebeurt na het sterven is daarmee irrelevant: je bent al dood!
Hetgeen in overeenstemming is met vele andere religies en filosofieën.
Degenen die je denkt te zijn is niet werkelijk.
De bijbel is voor mij niet gezaghebbend.
Ik ben van mening dat het sterven een verandering van vorm is, een nieuw lichaam en een opnieuw zich empirisch ervarende geest.
De ziel ontwerpt die nieuwe vorm.

De dood bestaat niet, los van het afgeworpen lichaam/instrument/voertuig/omhulsel blijf je bestaan. Je ervaart dan in alles te bestaan. Alomtegenwoordig en met alle Goddelijke kenmerken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door collegavanerik »

callista schreef: 26 jan 2020, 11:43Welterusten...
Je bedoelt rust zacht. Dat is niet zover naast de realiteit, elke ochtend ontwaken wij uit een staat van verminderd bewustzijn. Waarom zou dood "ergens" moeten zijn?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

collegavanerik schreef: 26 jan 2020, 11:49
callista schreef: 26 jan 2020, 11:43Welterusten...
Je bedoelt rust zacht.
Dat is niet zover naast de realiteit, elke ochtend ontwaken wij uit een staat van verminderd bewustzijn.
Als je uit een droomloze slaap ontwaakt vaak meestal wel, maar als je heftige dromen hebt de hele nacht door---die heel werkelijk lijken.... is het een andere zaak volgens mij...
Waarom zou dood "ergens" moeten zijn?
Ik weet het niet en laat me verrassen....
Niemand kan het navertellen, alleen maar speculeren.....
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Dikkie »

Messenger schreef: 26 jan 2020, 11:49
Ik ben van mening dat het sterven een verandering van vorm is, een nieuw lichaam en een opnieuw zich empirisch ervarende geest.
De ziel ontwerpt die nieuwe vorm.

De dood bestaat niet, los van het afgeworpen lichaam/instrument/voertuig/omhulsel blijf je bestaan. Je ervaart dan in alles te bestaan. Alomtegenwoordig en met alle Goddelijke kenmerken.
Geldt dit ook voor dieren?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef: 26 jan 2020, 12:45
Messenger schreef: 26 jan 2020, 11:49
Ik ben van mening dat het sterven een verandering van vorm is, een nieuw lichaam en een opnieuw zich empirisch ervarende geest.
De ziel ontwerpt die nieuwe vorm.

De dood bestaat niet, los van het afgeworpen lichaam/instrument/voertuig/omhulsel blijf je bestaan. Je ervaart dan in alles te bestaan. Alomtegenwoordig en met alle Goddelijke kenmerken.
Geldt dit ook voor dieren?
Elk wezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Dikkie »

Messenger schreef: 26 jan 2020, 12:48
Dikkie schreef: 26 jan 2020, 12:45
Messenger schreef: 26 jan 2020, 11:49
Ik ben van mening dat het sterven een verandering van vorm is, een nieuw lichaam en een opnieuw zich empirisch ervarende geest.
De ziel ontwerpt die nieuwe vorm.

De dood bestaat niet, los van het afgeworpen lichaam/instrument/voertuig/omhulsel blijf je bestaan. Je ervaart dan in alles te bestaan. Alomtegenwoordig en met alle Goddelijke kenmerken.
Geldt dit ook voor dieren?
Elk wezen.
Begrijp ik dan goed dat mens en dier een ziel hebben?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt