Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 08 mar 2021, 14:34
hopper schreef: 08 mar 2021, 14:30
peda schreef: 08 mar 2021, 13:03

Zelfs jouw laatste zin ontken ik, het is immers m.i. niet te weten, zoals het ook gaat bij de premisse van Rutten.
Volgens Rutten is te weten datgene dat anderen ontkennen dat het te weten valt. Zo blijf je wel bezig, wat ook goed is. :flower1:
Iets wat in zichzelf één is, is per definitie onbewijsbaar. De ander ontbreekt om het aan te bewijzen.

Het maakt wel een einde aan de topicvraag: waar gaan we heen? Schaduwen gaan helemaal nergens heen.
Die verdwijnen zodra het licht uit Joh 1:5 niet meer in de duisternis schijnt.
Dat Licht gaat niet uit hoor en de schaduw volgt.

Dat is voor jou een vraag en voor mij een weet. Ik hou me aan de leer van Jezus wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 27 feb 2021, 13:03 Wanneer iemand zich niet houdt aan de JG regels, dan is die iemand buiten-bijbels bezig. Dat is dwaling, occultisme, esoterie, christelijk dogmatisme, zolderwormiaans, mystiek, filosofie, theosofie of hoe ook te noemen. Hetzelfde is wel dat het allemaal totaal fout is in de ogen van de JG gelovige. Bekeert U, lees de bijbel met de enige ware, heldere JG bril op het hoofd.!!
Sorry, maar het is zo: Wanneer iemand zich niet houdt aan de Bijbelse regels, dan is die iemand buiten-bijbels bezig.
Dat is vaak een vorm van occultisme, esoterie, mystiek of filosofie.
Paulus waarschuwt uitdrukkelijk in:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.

Helaas is de invloed van Satan ongelof4elijk groot en heeft m.i. het grootste deel van de mensheid geïndoctrineerd.
Vandaar dat de meeste mensen zelf willen bepalen wat goed en wat kwaad is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 01 mar 2021, 14:10
Alpha schreef: 01 mar 2021, 13:44
De leer van Jg is uitsluitend op de leer van de eerste eeuw gebaseerd.
Daar ben ik ook naar op zoek, maar de vroegste teksten zijn van de 2de eeuw.
De vroegste Bijbelteksten stammen uit ca. 1500 v.C.
De Griekse (NT) geschriften zijn allen in de eerste eeuw geschreven en net als de Hebreeuwse (OT) geschriften zorgvuldig gekopieerd.

Men heeft in de grotten bij de Wadi Qumran vele handschriften gevonden en nog steeds vind men daar handschriften.
Daardoor heeft men de beschikking over vergelijkingsmateriaal.
Zo kunnen overschrijffouten en veranderingen gevonden worden.
Op die manier kunnen we nu beschikken over dezelfde tekst als in de eerste eeuw.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 01 mar 2021, 14:43
Ondanks de zorgvuldigheid waarmee de afschrijvers van bijbelhandschriften te werk gingen, zijn er een aantal kleine afschrijffouten en veranderingen in de tekst geslopen. Over het geheel genomen zijn ze onbeduidend en doen ze geen afbreuk aan de algemene zuiverheid van de bijbel. Geleerden hebben de vele bewaard gebleven handschriften en oude vertalingen zorgvuldig gecollationeerd of kritisch met elkaar vergeleken, waardoor fouten ontdekt en gerectificeerd werden.
Ik denk dat dit een heel serieus dogma is. Volgens velen is er heel veel veranderd.
Dat is geen dogma, maar een algemeen erkend feit.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die het beter weten.
De beste kapiteins staan aan de wal.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 03 mar 2021, 09:43
Alpha schreef: 01 mar 2021, 13:31
Zolderworm schreef: 27 feb 2021, 12:53
Alpha schreef: 22 feb 2021, 12:52
Zolderworm schreef: 17 feb 2021, 11:06
Volgens het zolderwormisme.
Een occulte, mystieke vorm?
Nee, zolderwormisme, geen occulte mystieke vorm. Verdiep je er nou eens in voordat je iets raars gaat roepen.
viewtopic.php?f=116&t=2496
Ik zie dat helaas wat anders.

Wanneer de "gyrus angularis" geprikkeld wordt, kan je dat soort verschijnselen krijgen.
Dat kan ook gebeuren bij z.g. bijna dood ervaringen.

Met dat laatste is bekend, dat mensen dingen zien, die zij persoonlijk hebben ervaren.
Zo was er een boer in Texas die koeien in een weiland, omgeven met prikkeldraad, zag.
Men meent dan een kijkje in de hemel hebben gehad.
Toch zegt Jezus, dat geen mens naar de hemel is gegaan.

Ik denk dat deze vorm van mystiek niet gezond is, en dat je daar afstand van moet nemen.
Wat iemand zegt die nooit echt heeft bestaan, namelijk Jezus, interesseert me niet zo. Dat is allemaal ooit door de evangelisten verzonnen.

(Zoals gezegd Jezus leeft helemaal niet. Hij heeft nooit echt bestaan. Dat beweert Richard Carrier in zijn boek "On the historicity of Jesus". En ik denk dat hij gelijk heeft.
Jezus is een mythe. Wetenschappelijk bewijs dat hij echt bestaan heeft, is er niet.
Wat de datering van het eerste evangelie betreft (Marcus), is er een brede consensus, dat het op z'n vroegst gedateerd moet worden op 70 na chr., maar waarschijlijk later. Wie wist toen nog wat Jezus allemaal gezegd en gedaan heeft? Niemand dus. Het is allemaal verzonnen, gebruik makend van de individuatiesymboliek van de vroege mysteriescholen en de joodse en Griekse mythologie als inspiratiebron. Marcus was ook nooit getuige. Hij heeft Jezus nooit gekend.
Of neem de Bergrede. Vijftig jaar na de dood van Jezus opgeschreven door Matteüs, die geen discipel was en geen getuige. Vijftig jaar! Hoe kon Matteüs dit na vijftig jaar nog woord voor woord weten, terwijl er in die tijd geen steno-typistes en mensen met een bandrecorder bij aanwezig waren? Het kan niet. Matteüs heeft die Bergrede verzonnen.
Bovendien zijn alle evangeliën in het Grieks geschreven. Als ze door discipelen waren geschreven, dan zou dat Aramees zijn geweest.
Voorts heeft geen van de bekende historici, filosofen, dichters, enzovoort, uit die tijd of kort daarna ook maar enig woord over Jezus geschreven. Dat is vreemd als hij een belangrijke figuur was.
Alleen Josephus heeft er een alinea aan gewijd, maar het is wel zeker dat deze strofe er eeuwen later door Eusebius is ingeschreven.
Tacitus heeft maar één zin aan de christenen/Jezus besteed in zijn 'Analen'. Het gaat om een verslag van de brand van Rome. Het werd vermoedelijk tussen 115 en 117 na chr. geschreven. Ook hij had het van horen zeggen. Verder heeft geen enkele historicus iets over Jezus geschreven.
Ook Paulus gaf aan nooit getuige te zijn geweest van het optreden van Jezus. Ook zijn slechts vier brieven van hem echt. De anderen zijn vervalsingen. Maar zelfs wat deze vier betreft wordt betwijfeld of ze wel echt van Paulus zijn. Maar ook Paulus had het van horen zeggen.)

Het zolderwormisme gaat niet zozeer over uittredingen, maar in de kern gaat het om natuuroverstijgende transformatie. Al zijn er wel mensen die hun leven lang zonder problemen uittredingen hebben gehad en daarover boeken hebben geschreven, zoals Robert Monroe, Gijsbert van der Zeeuw en Sten Oomen.
Het hebben van uittredingen valt niet onder de mystiek.
Je hebt jezelf bedacht.

Maar goed, je komt er vanzelf achter hoe het zit.
De mensen in Noachs tijd geloofden kennelijk pas toen het water aan hun lippen stond.
Jezus waarschuwde voor de val van Jerusalem.
Zijn discipelen herkenden de omschrijving en vluchtten naar de bergen van Judea.
Zij overleefden.
De anderen kwamen tot de ontdekking dat het waar was, toen ze in de stad opgesloten zaten.
Jozef ben Matthias beschreef de gebeurtenissen in de stad nauwkeurig in Bellum Judaicum.
Hij maakt ook melding van Jezus, Jezus’ halfbroer Jakobus en Johannes de Doper.
Bovendien laat zijn ooggetuigenverslag van de verwoesting van Jeruzalem en de tempel zien dat Bijbelprofetieën in vervulling zijn gegaan.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 08 mar 2021, 12:36
peda schreef: 08 mar 2021, 12:07

Omdat de absolute waarheid mijns inziens niet te kennen is, is bijgevolg elke concrete invulling van de absolute waarheid een dwaling.
Het punt is dat nagenoeg iedereen meent de niet te kennen absolute waarheid wel degelijk te kennen. Daar maken Zolderworm en Hopper geen uitzondering op. Hoewel de absolute waarheid m.i. niet te kennen is, is praten over het niet-te-kennende voor geinteresseerden best wel interessant.
De absolute waarheid staat boven het kennen en kan niet gekend worden als kenobject.
Maar de absolute waarheid kan wel gekend worden in 'vereniging'. Ik en de Vader zijn één.
Joh. 17:

22„De heerlijkheid, die Gij gegeven hebt, heb ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn”. NWV.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; HSV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 08 mar 2021, 14:16
Alpha schreef: 08 mar 2021, 12:24
Zolderworm schreef: 03 mar 2021, 09:43
Alpha schreef: 01 mar 2021, 13:31
Zolderworm schreef: 27 feb 2021, 12:53
Nee, zolderwormisme, geen occulte mystieke vorm. Verdiep je er nou eens in voordat je iets raars gaat roepen.
viewtopic.php?f=116&t=2496
Ik zie dat helaas wat anders.

Wanneer de "gyrus angularis" geprikkeld wordt, kan je dat soort verschijnselen krijgen.
Dat kan ook gebeuren bij z.g. bijna dood ervaringen.

Met dat laatste is bekend, dat mensen dingen zien, die zij persoonlijk hebben ervaren.
Zo was er een boer in Texas die koeien in een weiland, omgeven met prikkeldraad, zag.
Men meent dan een kijkje in de hemel hebben gehad.
Toch zegt Jezus, dat geen mens naar de hemel is gegaan.

Ik denk dat deze vorm van mystiek niet gezond is, en dat je daar afstand van moet nemen.
Wat iemand zegt die nooit echt heeft bestaan, namelijk Jezus, interesseert me niet zo. Dat is allemaal ooit door de evangelisten verzonnen.

(Zoals gezegd Jezus leeft helemaal niet. Hij heeft nooit echt bestaan. Dat beweert Richard Carrier in zijn boek "On the historicity of Jesus". En ik denk dat hij gelijk heeft.
Jezus is een mythe. Wetenschappelijk bewijs dat hij echt bestaan heeft, is er niet.
Wat de datering van het eerste evangelie betreft (Marcus), is er een brede consensus, dat het op z'n vroegst gedateerd moet worden op 70 na chr., maar waarschijlijk later. Wie wist toen nog wat Jezus allemaal gezegd en gedaan heeft? Niemand dus. Het is allemaal verzonnen, gebruik makend van de individuatiesymboliek van de vroege mysteriescholen en de joodse en Griekse mythologie als inspiratiebron. Marcus was ook nooit getuige. Hij heeft Jezus nooit gekend.
Of neem de Bergrede. Vijftig jaar na de dood van Jezus opgeschreven door Matteüs, die geen discipel was en geen getuige. Vijftig jaar! Hoe kon Matteüs dit na vijftig jaar nog woord voor woord weten, terwijl er in die tijd geen steno-typistes en mensen met een bandrecorder bij aanwezig waren? Het kan niet. Matteüs heeft die Bergrede verzonnen.
Bovendien zijn alle evangeliën in het Grieks geschreven. Als ze door discipelen waren geschreven, dan zou dat Aramees zijn geweest.
Voorts heeft geen van de bekende historici, filosofen, dichters, enzovoort, uit die tijd of kort daarna ook maar enig woord over Jezus geschreven. Dat is vreemd als hij een belangrijke figuur was.
Alleen Josephus heeft er een alinea aan gewijd, maar het is wel zeker dat deze strofe er eeuwen later door Eusebius is ingeschreven.
Tacitus heeft maar één zin aan de christenen/Jezus besteed in zijn 'Analen'. Het gaat om een verslag van de brand van Rome. Het werd vermoedelijk tussen 115 en 117 na chr. geschreven. Ook hij had het van horen zeggen. Verder heeft geen enkele historicus iets over Jezus geschreven.
Ook Paulus gaf aan nooit getuige te zijn geweest van het optreden van Jezus. Ook zijn slechts vier brieven van hem echt. De anderen zijn vervalsingen. Maar zelfs wat deze vier betreft wordt betwijfeld of ze wel echt van Paulus zijn. Maar ook Paulus had het van horen zeggen.)

Het zolderwormisme gaat niet zozeer over uittredingen, maar in de kern gaat het om natuuroverstijgende transformatie. Al zijn er wel mensen die hun leven lang zonder problemen uittredingen hebben gehad en daarover boeken hebben geschreven, zoals Robert Monroe, Gijsbert van der Zeeuw en Sten Oomen.
Het hebben van uittredingen valt niet onder de mystiek.
Jij bestaat ook niet, je bent verzonnen.

Prediker 12:12 Voor al het andere, mijn zoon, geldt deze waarschuwing:
er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan.
Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten. NWV.
Het beste bewijs dat ook die Prediker een hoop onzin zat te kletsen. Van boeken lezen raak je echt niet uitgeput. Integendeel, het is een leuke bezigheid.
Vervelend hè, als hij "to the point" gaat?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 mar 2021, 14:19 Van boeken lezen leer je alleen maar.
Als je je alleen beperkt tot het lezen van de Bijbel leer je helemaal niets...nada.
Dan ontwikkel je een tunnelvisie....q.e.d.
Interessant dat je een tunnelvisie hebt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 23 mar 2021, 12:14
callista schreef: 08 mar 2021, 14:19 Van boeken lezen leer je alleen maar.
Als je je alleen beperkt tot het lezen van de Bijbel leer je helemaal niets...nada.
Dan ontwikkel je een tunnelvisie....q.e.d.
Interessant dat je een tunnelvisie hebt.
Wel een heel domme en onwetende reactie...
Dat zegt mij genoeg
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 23 mar 2021, 12:16
Alpha schreef: 23 mar 2021, 12:14
callista schreef: 08 mar 2021, 14:19 Van boeken lezen leer je alleen maar.
Als je je alleen beperkt tot het lezen van de Bijbel leer je helemaal niets...nada.
Dan ontwikkel je een tunnelvisie....q.e.d.
Interessant dat je een tunnelvisie hebt.
Wel een heel domme en onwetende reactie...
Dat zegt mij genoeg
Ik pas me gewoon aan je aan.

[modbreak Trajecto] Niet kibbelen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Ik niet aan jou en dat zal ook nooit gebeuren....never :thumb1:

[modbreak Trajecto] Niet kibbelen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 23 mar 2021, 12:10
hopper schreef: 08 mar 2021, 12:36
peda schreef: 08 mar 2021, 12:07

Omdat de absolute waarheid mijns inziens niet te kennen is, is bijgevolg elke concrete invulling van de absolute waarheid een dwaling.
Het punt is dat nagenoeg iedereen meent de niet te kennen absolute waarheid wel degelijk te kennen. Daar maken Zolderworm en Hopper geen uitzondering op. Hoewel de absolute waarheid m.i. niet te kennen is, is praten over het niet-te-kennende voor geinteresseerden best wel interessant.
De absolute waarheid staat boven het kennen en kan niet gekend worden als kenobject.
Maar de absolute waarheid kan wel gekend worden in 'vereniging'. Ik en de Vader zijn één.
Joh. 17:

22„De heerlijkheid, die Gij gegeven hebt, heb ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn”. NWV.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; HSV.
Daar gaat het om: het vinden wat één is. Onvindbaar in egoïsme.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Waarom vindt jouw esoterie zo weinig interesse op dit forum . Mijns inziens omdat het geen na-de-dood-perspectief biedt. Jouw ego-ik is weliswaar voor iedereen herkenbaar, maar het ego-ik verdwijnt bij de biologische dood. Het is vergelijkbaar met de atheist die ook in het algemeen gaat voor "' dood=dood "'. Bij de gelovige gaat het na-de-dood gewoon voort als leve men op de aarde verder, alleen onder gelukzalige omstandigheden. Een verlokkend perspectief en daar doe jij niet aan mee. Helaas, pindakaas, geen grote interesse voor dood=dood.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Michelangelo »

peda schreef: 23 mar 2021, 16:34 Hallo Hopper,

Waarom vindt jouw esoterie zo weinig interesse op dit forum . Mijns inziens omdat het geen na-de-dood-perspectief biedt. Jouw ego-ik is weliswaar voor iedereen herkenbaar, maar het ego-ik verdwijnt bij de biologische dood. Het is vergelijkbaar met de atheist die ook in het algemeen gaat voor "' dood=dood "'. Bij de gelovige gaat het na-de-dood gewoon voort als leve men op de aarde verder, alleen onder gelukzalige omstandigheden. Een verlokkend perspectief en daar doe jij niet aan mee. Helaas, pindakaas, geen grote interesse voor dood=dood.
Toch wel hoor. Dood is dood. Dat klopt. Het zit 'm in de hoop op een opstanding na Christus' wederkomst. In de tussentijd is een dode gewoon dood.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 16:49
peda schreef: 23 mar 2021, 16:34 Hallo Hopper,

Waarom vindt jouw esoterie zo weinig interesse op dit forum . Mijns inziens omdat het geen na-de-dood-perspectief biedt. Jouw ego-ik is weliswaar voor iedereen herkenbaar, maar het ego-ik verdwijnt bij de biologische dood. Het is vergelijkbaar met de atheist die ook in het algemeen gaat voor "' dood=dood "'. Bij de gelovige gaat het na-de-dood gewoon voort als leve men op de aarde verder, alleen onder gelukzalige omstandigheden. Een verlokkend perspectief en daar doe jij niet aan mee. Helaas, pindakaas, geen grote interesse voor dood=dood.
Toch wel hoor. Dood is dood. Dat klopt. Het zit 'm in de hoop op een opstanding na Christus' wederkomst. In de tussentijd is een dode gewoon dood.
Volgens mij is er slechts de stoffelijke dood, het afwerpen van het stoffelijk overschot.
De geest gaat met het metafysisch lichaam door (in wat we zien als de hemel) en de ziel, de architect/Godsvonk, creëert een nieuwe geest en een nieuw stoffelijk lichaam. Er is geen wederkomst nodig, deze cyclus vindt altijd al plaats naar mijn idee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Michelangelo »

Messenger schreef: 23 mar 2021, 17:01
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 16:49
peda schreef: 23 mar 2021, 16:34 Hallo Hopper,

Waarom vindt jouw esoterie zo weinig interesse op dit forum . Mijns inziens omdat het geen na-de-dood-perspectief biedt. Jouw ego-ik is weliswaar voor iedereen herkenbaar, maar het ego-ik verdwijnt bij de biologische dood. Het is vergelijkbaar met de atheist die ook in het algemeen gaat voor "' dood=dood "'. Bij de gelovige gaat het na-de-dood gewoon voort als leve men op de aarde verder, alleen onder gelukzalige omstandigheden. Een verlokkend perspectief en daar doe jij niet aan mee. Helaas, pindakaas, geen grote interesse voor dood=dood.
Toch wel hoor. Dood is dood. Dat klopt. Het zit 'm in de hoop op een opstanding na Christus' wederkomst. In de tussentijd is een dode gewoon dood.
Volgens mij is er slechts de stoffelijke dood, het afwerpen van het stoffelijk overschot.
De geest gaat met het metafysisch lichaam door (in wat we zien als de hemel) en de ziel, de architect/Godsvonk, creëert een nieuwe geest en een nieuw stoffelijk lichaam. Er is geen wederkomst nodig, deze cyclus vindt altijd al plaats naar mijn idee.
Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 mar 2021, 16:34 Hallo Hopper,

Waarom vindt jouw esoterie zo weinig interesse op dit forum . Mijns inziens omdat het geen na-de-dood-perspectief biedt. Jouw ego-ik is weliswaar voor iedereen herkenbaar, maar het ego-ik verdwijnt bij de biologische dood. Het is vergelijkbaar met de atheist die ook in het algemeen gaat voor "' dood=dood "'. Bij de gelovige gaat het na-de-dood gewoon voort als leve men op de aarde verder, alleen onder gelukzalige omstandigheden. Een verlokkend perspectief en daar doe jij niet aan mee. Helaas, pindakaas, geen grote interesse voor dood=dood.
Het ego-ik heeft in het 'heden' al geen realiteit. Dat is wat er ontdekt kan worden. Meer als de schaduw op de wand is het niet.
Dus als de lichtbron verdwijnt, verdwijnt de schaduw ook.

Wat ik op dit forum onder gelovigen zie is dat zij de schaduw op de wand na de dood willen zien herrijzen.
Maar dat kan helemaal niet! Dan is men inspanningen aan het verrichten (braaf leven) om iets wat geen realiteit heeft in het eeuwige te laten bestaan.

Vind men de lichtbron in zichzelf dan is de vraag wat er gebeurd na het sterven niet meer relevant. Dan is er het 'zien' dat schaduwen opkomen en weer verdwijnen. Dan is het belang van de schaduw verdwenen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10
Messenger schreef: 23 mar 2021, 17:01 Volgens mij is er slechts de stoffelijke dood, het afwerpen van het stoffelijk overschot.
De geest gaat met het metafysisch lichaam door (in wat we zien als de hemel) en de ziel, de architect/Godsvonk, creëert een nieuwe geest en een nieuw stoffelijk lichaam. Er is geen wederkomst nodig, deze cyclus vindt altijd al plaats naar mijn idee.
Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank.
Als iemand sterft, is zijn/haar empirische ervaring deel van de totale empirische ervaring van God. Doordat iemand zijn/haar leven ervoer, kreeg God in de expressie van die persoon de gelegenheid zich te ervaren.
Michelangelo schreef: Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
De wederkomst is niet van belang, evenmin het feit of iemand wel/niet gelooft.
De bijbel schiet wel vaker tekort, een deel van ons drieledig wezen (de ziel) is alomvattend en dus zowel hier als in de hemel.
Daarom zul je in de hemel worden begroet door al je dierbaren, ook door hen die nog leefden terwijl je stierf.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Michelangelo »

Messenger schreef: 23 mar 2021, 19:58
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10
Messenger schreef: 23 mar 2021, 17:01 Volgens mij is er slechts de stoffelijke dood, het afwerpen van het stoffelijk overschot.
De geest gaat met het metafysisch lichaam door (in wat we zien als de hemel) en de ziel, de architect/Godsvonk, creëert een nieuwe geest en een nieuw stoffelijk lichaam. Er is geen wederkomst nodig, deze cyclus vindt altijd al plaats naar mijn idee.
Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank.
Als iemand sterft, is zijn/haar empirische ervaring deel van de totale empirische ervaring van God. Doordat iemand zijn/haar leven ervoer, kreeg God in de expressie van die persoon de gelegenheid zich te ervaren.
Michelangelo schreef: Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
De wederkomst is niet van belang, evenmin het feit of iemand wel/niet gelooft.
De bijbel schiet wel vaker tekort, een deel van ons drieledig wezen (de ziel) is alomvattend en dus zowel hier als in de hemel.
Daarom zul je in de hemel worden begroet door al je dierbaren, ook door hen die nog leefden terwijl je stierf.
Ik gun jou je visie. Maar ga nou niet zeggen dat de bijbel tekort schiet. De strikte scheiding tussen hemel en aarde met hun bewoners is ons opgedrongen. Grieks Romeinse godenwereld etc. De bijbel staat met voeten op vaste, aardse grond. Misverstanden ontstaan veelal door het consequent negeren van het oude testament.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door EdVaessen »

Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10 Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
Hoe ziet jouw moeder uit in de hemel? Uiterlijk zoals jij haar kende bij het leven?
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Michelangelo »

EdVaessen schreef: 23 mar 2021, 20:38
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10 Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
Hoe ziet jouw moeder uit in de hemel? Uiterlijk zoals jij haar kende bij het leven?
Overledenen zijn niet in de hemel. Flauwekul
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

EdVaessen schreef: 23 mar 2021, 20:38
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10 Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
Hoe ziet jouw moeder uit in de hemel? Uiterlijk zoals jij haar kende bij het leven?
Er is Eén die weet hoe het in de hemel is en die belaster jij voortdurend. Niet zo slim! :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door EdVaessen »

Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 20:44
EdVaessen schreef: 23 mar 2021, 20:38
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10 Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
Hoe ziet jouw moeder uit in de hemel? Uiterlijk zoals jij haar kende bij het leven?
Overledenen zijn niet in de hemel. Flauwekul
Ze zijn blijkbaar wel ergens met hun nieuwe lichaam. Waar volgens jou?
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door EdVaessen »

Piebe Paulusma schreef: 23 mar 2021, 22:01
EdVaessen schreef: 23 mar 2021, 20:38
Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 17:10 Als een christen sterft leeft hij voort in God's herinnering. Noem het maar een databank. Na Christus' wederkomst krijgt de gelovige een nieuw lichaam vergelijkbaar met dat van Jezus na Zijn opstanding.
De bijbel ondersteund niet het idee dat onze dierbare overledenen nu in de hemel zijn als geestelijke wezens.
Hoe ziet jouw moeder uit in de hemel? Uiterlijk zoals jij haar kende bij het leven?
Er is Eén die weet hoe het in de hemel is en die belaster jij voortdurend. Niet zo slim! :w
Niet alleen is hij imaginair, hij heeft ook nog eens lange tenen. Hoe wonderlijk.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Michelangelo schreef: 23 mar 2021, 20:05
Messenger schreef: 23 mar 2021, 19:58 De wederkomst is niet van belang, evenmin het feit of iemand wel/niet gelooft.
De bijbel schiet wel vaker tekort, een deel van ons drieledig wezen (de ziel) is alomvattend en dus zowel hier als in de hemel.
Daarom zul je in de hemel worden begroet door al je dierbaren, ook door hen die nog leefden terwijl je stierf.
Ik gun jou je visie. Maar ga nou niet zeggen dat de bijbel tekort schiet. De strikte scheiding tussen hemel en aarde met hun bewoners is ons opgedrongen. Grieks Romeinse godenwereld etc. De bijbel staat met voeten op vaste, aardse grond. Misverstanden ontstaan veelal door het consequent negeren van het oude testament.
Er is geen scheiding tussen hemel en Aarde. We zijn één met alles.
Misverstanden ontstaan juist door de bijbel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.