Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Daar gaat het nu niet om
Een lijk [ zelfs in ontbinding] dat tot leven kwam is nog nooit waargenomen in de geschiedenis.
En dat zal ook nooit gebeuren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Vanaf 6 januari heeft Netflix een serie : Surviving Death. Ik kijk er naar uit.

Gaat o.a. over BDE.
Hier een trailer : https://www.youtube.com/watch?v=zO-YpSktUks

BDE komt het dichtstbij.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Ik hou wel van dergelijke films maar ik heb helaas geen Netflix ;)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 02 jan 2021, 17:59 Ik hou wel van dergelijke films maar ik heb helaas geen Netflix ;)
Het lijkt me meer een documentaireserie over BDE.

Als film is What Dreams May Come een aanrader met het onderwerp hiernamaals:
https://www.youtube.com/watch?v=RmZ-FuBThuQ
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Messenger schreef: 02 jan 2021, 18:16
callista schreef: 02 jan 2021, 17:59 Ik hou wel van dergelijke films maar ik heb helaas geen Netflix ;)
Het lijkt me meer een documentaireserie over BDE.

Als film is What Dreams May Come een aanrader met het onderwerp hiernamaals:
https://www.youtube.com/watch?v=RmZ-FuBThuQ
Dank...maar die is al eerder voorbijgekomen hier.
Kreeg veel lof....
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

hopper schreef: 02 jan 2021, 17:46 Ik geloof -op grond van statistiek- dat er ergens anders in het heelal leven is. Dat is beredeneerd geloof.
Zo zou je ook kunnen geloven -op grond van statistiek- dat een big bang niet mogelijk is, en dat er een schepper moet zijn. Dat zou je dus ook beredeneerd geloof kunnen noemen.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 17:53 Daar gaat het nu niet om
Een lijk [ zelfs in ontbinding] dat tot leven kwam is nog nooit waargenomen in de geschiedenis.
En dat zal ook nooit gebeuren.
Dat weet ik niet, misschien wel. Ik heb het nooit gezien. Is het wel in de geschiedenis waargenomen dat dode materie tot leven kwam?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Het gaat nu over lijken in ontbinding en die komen nooit tot leven
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 18:23 Het gaat nu over lijken in ontbinding en die komen nooit tot leven
Geen idee. Dan zou je alle lijken moeten bekijken. Ik neem graag aan dat jij het nooit gezien hebt, maar, misschien zijn er mensen die het wel gezien hebben? Ik zal eens vragen hier en daar.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Doe je best maar.
Ik wens je veel succes
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 18:21

Zo zou je ook kunnen geloven -op grond van statistiek- dat een big bang niet mogelijk is, en dat er een schepper moet zijn. Dat zou je dus ook beredeneerd geloof kunnen noemen.
Waarom zou de Schepper geen big bang kunnen scheppen. . Of dat de Schepper geen multiversum zou kunnen scheppen en ook nog ex-nihilo. Een Schepper heeft toch geen begrenzingen aangaande de realisatie van vorm/ eigenschappen van de schepping. Ook de kwantumvelden waar Mart veel aandacht aan schenkt, kunnen geschapen zijn. Je moet schepping gewoon Grootser zien als woordelijk beschreven in begin Genesis en wat is er op tegen God te verbinden met Groter als met het weten van toen beschreven.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

peda schreef: 02 jan 2021, 18:35 Waarom zou de Schepper geen big bang kunnen scheppen. . Of dat de Schepper geen multiversum zou kunnen scheppen en ook nog ex-nihilo. Een Schepper heeft toch geen begrenzingen aangaande de realisatie van vorm/ eigenschappen van de schepping. Ook de kwantumvelden waar Mart veel aandacht aan schenkt, kunnen geschapen zijn. Je moet schepping gewoon Grootser zien als woordelijk beschreven in begin Genesis en wat is er op tegen God te verbinden met Groter als met het weten van toen beschreven.
Het is inderdaad dezelfde soort zou-vraag als ik stelde, dus, ja, dat zou kunnen. De Schepper zou ook op Mars leven kunnen maken of waar dan ook. Maar, als ik de Schepper zou koppelen aan de big bang, is het de vraag of God verbonden wordt met Groter als met het weten van toen beschreven. Misschien verbinden we God juist met onze eigen beperking of fantasie? Ik weet het niet, het is zomaar een gedachte, voor wat deze waard is.
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.

Om in gesprek te komen over 'sterven' is dat alleen op te vatten als "er niet meer zijn". Hierna te noemen als niet-zijn.

Mijn fysieke lichaam bestaat uit miljarden atomen welke al miljarden jaren oud zijn en ieder atoom voor zich zal zich na mijn fysieke dood zich overal verspreiden. ( stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) We kunnen ons dus alleen afvragen wat de dood geestelijk voor betekenis heeft.
Immers: fysiek gezien ben ik nauwelijks van betekenis.
Dit vind ik een fascinerende gedachte. Het schijnt zo te zijn dat we nooit precies weten hoe een atoom zich zal gedragen, want zodra we naar een atoom kijken, veranderen we het. Dus alleen al kijken is niet passief. Het heeft gevolgen. Volgens natuurkundigen, kwantummechanica, is de werkelijkheid in wezen de reactie van de waarnemer.

Dus het is dan na de dood afwachten wie toevallig naar die atomen gaat kijken, wat er met onze atomen gebeurt. :clown:
More dearly than the spoken word can tell
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Christosoof schreef: 08 jan 2021, 18:25
hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.

Om in gesprek te komen over 'sterven' is dat alleen op te vatten als "er niet meer zijn". Hierna te noemen als niet-zijn.

Mijn fysieke lichaam bestaat uit miljarden atomen welke al miljarden jaren oud zijn en ieder atoom voor zich zal zich na mijn fysieke dood zich overal verspreiden. ( stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) We kunnen ons dus alleen afvragen wat de dood geestelijk voor betekenis heeft.
Immers: fysiek gezien ben ik nauwelijks van betekenis.
Dit vind ik een fascinerende gedachte. Het schijnt zo te zijn dat we nooit precies weten hoe een atoom zich zal gedragen, want zodra we naar een atoom kijken, veranderen we het. Dus alleen al kijken is niet passief. Het heeft gevolgen. Volgens natuurkundigen, kwantummechanica, is de werkelijkheid in wezen de reactie van de waarnemer.

Dus het is dan na de dood afwachten wie toevallig naar die atomen gaat kijken, wat er met onze atomen gebeurt. :clown:
De wereld van de waarnemer (bewustzijn) is enorm boeiend. Opmerkelijk dat ik in een wereld leef waar de meeste mensen slechts naar de veranderlijke vormen kijken en daar in op gaan. Achter de geziene wereld gaat een veel boeiendere wereld schuil. Maar dat zei Jezus eigenlijk ook al.
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 08 jan 2021, 21:36
Christosoof schreef: 08 jan 2021, 18:25
hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.

Om in gesprek te komen over 'sterven' is dat alleen op te vatten als "er niet meer zijn". Hierna te noemen als niet-zijn.

Mijn fysieke lichaam bestaat uit miljarden atomen welke al miljarden jaren oud zijn en ieder atoom voor zich zal zich na mijn fysieke dood zich overal verspreiden. ( stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) We kunnen ons dus alleen afvragen wat de dood geestelijk voor betekenis heeft.
Immers: fysiek gezien ben ik nauwelijks van betekenis.
Dit vind ik een fascinerende gedachte. Het schijnt zo te zijn dat we nooit precies weten hoe een atoom zich zal gedragen, want zodra we naar een atoom kijken, veranderen we het. Dus alleen al kijken is niet passief. Het heeft gevolgen. Volgens natuurkundigen, kwantummechanica, is de werkelijkheid in wezen de reactie van de waarnemer.

Dus het is dan na de dood afwachten wie toevallig naar die atomen gaat kijken, wat er met onze atomen gebeurt. :clown:
De wereld van de waarnemer (bewustzijn) is enorm boeiend. Opmerkelijk dat ik in een wereld leef waar de meeste mensen slechts naar de veranderlijke vormen kijken en daar in op gaan. Achter de geziene wereld gaat een veel boeiendere wereld schuil. Maar dat zei Jezus eigenlijk ook al.

Wat er in de wereld van de waarnemer met het waargenomene gebeurt hoeft inderdaad niet hetzelfde te zijn als wat er in de wereld van het waargenomene met het waargenomene gebeurt.
More dearly than the spoken word can tell
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Christosoof schreef: 09 jan 2021, 14:23

Wat er in de wereld van de waarnemer met het waargenomene gebeurt hoeft inderdaad niet hetzelfde te zijn als wat er in de wereld van het waargenomene met het waargenomene gebeurt.
Het boeiende wat mij betreft is het overschrijden van de grens van mijn eigen (tijdelijke) persoon.
Waarmee eigenlijk ook de grens tussen leven en dood verdwijnt.
Volgens natuurkundigen, kwantummechanica, is de werkelijkheid in wezen de reactie van de waarnemer.
I.m.o. reageert de waarnemer juist niet. Juist door dat vermogen van niet reageren overschrijdt de waarnemer ruimte en tijd.
De natuurkundigen, kwantummechanica kijken door de ogen van het waargenomene naar het waargenomene.
En omdat zij verkeerd kijken begrijpen zij niet.

In feite leven zij die die in de wereld van het waargenomene leven in een halve wereld.
Het belangrijkste gedeelte ontgaat ze. Omdat het mij niet ontgaat fascineert het me.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 09 jan 2021, 14:38 En omdat zij verkeerd kijken begrijpen zij niet.

In feite leven zij die die in de wereld van het waargenomene leven in een halve wereld.
Het belangrijkste gedeelte ontgaat ze. Omdat het mij niet ontgaat fascineert het me.
Lees je nooit jouw berichten door voordat je post?
Wat een arrogantie :roll:

Jij komt in mijn negeerlijst voor de rest van mijn leven. Ik heb genoeg aan 1 Trump.
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Christosoof »

Atheist2 schreef: 09 jan 2021, 15:48
hopper schreef: 09 jan 2021, 14:38 En omdat zij verkeerd kijken begrijpen zij niet.

In feite leven zij die die in de wereld van het waargenomene leven in een halve wereld.
Het belangrijkste gedeelte ontgaat ze. Omdat het mij niet ontgaat fascineert het me.
Lees je nooit jouw berichten door voordat je post?
Wat een arrogantie :roll:

Jij komt in mijn negeerlijst voor de rest van mijn leven. Ik heb genoeg aan 1 Trump.
Toch moet het waar zijn wat Hopper zegt. Want jij kunt toch ook wel snappen dat het niet zo kan zijn dat de waarnemer echt de werkelijkheid bepaalt? Dat het niet anders dan zo kan zijn dat de waarnemer en het waargenomene door de werkelijkheid achter de werkelijkheid bepaald wordt? Ofwel dat het zijnde is? Vgl Schrödingers kat.
More dearly than the spoken word can tell
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Michelangelo »

hopper schreef: 08 jan 2021, 21:36
Christosoof schreef: 08 jan 2021, 18:25
hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.

Om in gesprek te komen over 'sterven' is dat alleen op te vatten als "er niet meer zijn". Hierna te noemen als niet-zijn.

Mijn fysieke lichaam bestaat uit miljarden atomen welke al miljarden jaren oud zijn en ieder atoom voor zich zal zich na mijn fysieke dood zich overal verspreiden. ( stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) We kunnen ons dus alleen afvragen wat de dood geestelijk voor betekenis heeft.
Immers: fysiek gezien ben ik nauwelijks van betekenis.
Dit vind ik een fascinerende gedachte. Het schijnt zo te zijn dat we nooit precies weten hoe een atoom zich zal gedragen, want zodra we naar een atoom kijken, veranderen we het. Dus alleen al kijken is niet passief. Het heeft gevolgen. Volgens natuurkundigen, kwantummechanica, is de werkelijkheid in wezen de reactie van de waarnemer.

Dus het is dan na de dood afwachten wie toevallig naar die atomen gaat kijken, wat er met onze atomen gebeurt. :clown:
De wereld van de waarnemer (bewustzijn) is enorm boeiend. Opmerkelijk dat ik in een wereld leef waar de meeste mensen slechts naar de veranderlijke vormen kijken en daar in op gaan. Achter de geziene wereld gaat een veel boeiendere wereld schuil. Maar dat zei Jezus eigenlijk ook al.
Niet meteen oordelen waar de meeste mensen 'slechts' naar kijken. Iedereen heeft zijn eigen diepzinnigheid.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Atheist2 »

Christosoof schreef: 09 jan 2021, 16:01
Toch moet het waar zijn wat Hopper zegt. Want jij kunt toch ook wel snappen dat het niet zo kan zijn dat de waarnemer echt de werkelijkheid bepaalt? Dat het niet anders dan zo kan zijn dat de waarnemer en het waargenomene door de werkelijkheid achter de werkelijkheid bepaald wordt? Ofwel dat het zijnde is? Vgl Schrödingers kat.
Het gaat mij erom dat Hopper altijd maar doet alsof hij het goed ziet en anderen niet. Dat denkt Trump ook. Alle narcisten denken dat.
Tevens heb ik het idee dat men de Kwantummechanica misbruikt voor spirituele doeleinden. Terwijl KM veel moeilijker is dan dat.
Het is pseudowetenschap, dat koketteren met KM.

En Schrodingers kat vind ik al helemaal een dom iets. Eigenlijk is namelijk iedereen een Schrodingers kat. Iedereen is namelijk dood en levend tegelijkertijd. En pas als je iemand levend vindt dan weet je zeker dat die leeft. Mijn collega's zijn nu zowel levend en dood. En als ik maandag op mijn werk verschijn en ik zie ze levend dan zijn ze levend. Mijn buurvrouw, idem dito.
Jij zelfs.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_kat

De beroemde fysicus Stephen Hawking zei eens: "Wanneer ik hoor spreken van Schrödingers kat, dan trek ik mijn revolver," waarbij hij zinspeelt op de beruchte uitspraak van de nazi-auteur Hanns Johst: "Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning!"

Het is namelijk zo dat Hawking, en vele andere natuurkundigen met hem, van mening zijn (of waren) dat in de Kopenhaagse interpretatie van de kwantummechanica er onverantwoord veel nadruk wordt gelegd op de rol van de waarnemer. Een definitieve consensus op dit punt onder de natuurkundigen lijkt nog buiten bereik te zijn. Logischerwijs is er voor de kat geen enkele onzekerheid of hij nog leeft of dood is. Onzekerheid zit dus alleen in de waarnemer.
Hier ben ik het dus mee eens.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

thom schreef: 30 dec 2020, 20:54
Alpha schreef: 06 okt 2020, 14:37
twijfelaar schreef: 29 sep 2020, 20:59
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:37
Kinderen zijn gerechtvaardigd door hun ouders.
Helaas hebben kinderen de eigenschappen van hun ouders geërfd, dat pakt niet altijd goed uit.
Ik heb het gevoel dat jij zelf zelden of nooit nadenkt, je antwoord voornamelijk met citaten uit de bijbel, dus met wat anderen geschreven hebben. Ik voor mij accepteer de erfenis van de fouten van een ander niet. En wanneer je gelooft dat God alles geschapen heeft had Hij het zondige deel in het DNA van Adam en Eva niet mee laten erven wanneer Hij de wereld echt lief had gehad. Daarnaast waren er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de paradijselijke wereld gelijk na de zondeval te herstellen, maar jouw God koos voor een spannende film waarin zijn schepsels elkaar duizenden jaren vaak op gruwelijke wijze afmaakten met als hoogtepunt het loslaten van de satan gedurende 1000 jaar. De dagen worden dan weliswaar verkort maar volgens mij heeft God er niet aan gedacht dat de satan niet van daglicht afhankelijk is maar daar komen de gelovigen nog wel achter. Jij vindt dat allemaal normaal omdat jullie als JG tzt een ereplekje gaan krijgen. Ik ben daarin blijkbaar wat kritischer en probeer ik te achterhalen met welk recht God alles laat gebeuren zoals het gebeurt.
In tegenstelling tot jou twijfel ik niet, het gevolg van diep nadenken, onderzoeken en vergelijken.

Je praat kennelijk anderen klakkeloos na.
Jg krijgen geen "ereplekje".
Degenen die met de schepper samenwerken mogen in Gods koninkrijk wonen.
Daardoor wordt voorkomen dat de aarde geruïneerd wordt.

Natuurlijk citeer ik de Bijbel.
Daar staat in op welke manier je met de schepper kan samenwerken.


Het is een feit dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven.
Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht.
Je schrijft dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven, en tegelijk ook 'diegenen die met de schepper samenwerken..''

Zie jij daar onderscheid in? Ik bedoel, is diegene die met de Schepper samenwerkt, dan niet 'gewoon' kind van God, de Zoon?

Zo lees ik wel 1 Kor. 15 en Openb.3; (Staten Vertaling)

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


1 Joh. 5

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

''Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht''. :)
Kinderen erven de eigenschappen van hun ouders of voorouders. Dat is toch een feit?

Denk je echt dat mensen die God bewust tegenwerken beloond worden?
Zou een werkgever iemand aannemen, die alleen maar "aanwezig" wil zijn?
Ik heb bij een werkgever zo'n persoon meegemaakt.
Hij deed zijn best totdat hij een vast contact kreeg, daarna was hij alleen maar aanwezig en geloofde hij het wel..

1 Korinthiërs 15:
22 Want zoals in Adam iedereen sterft, zo zal ook in de Christus iedereen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen. 24 Vervolgens het einde, wanneer hij het Koninkrijk aan zijn God en Vader overdraagt, wanneer hij alle regeringsautoriteit en alle gezag en kracht heeft uitgeschakeld.
25 Want hij moet als koning regeren totdat God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd.
26 De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood.
27 Want God ‘heeft alles onder zijn voeten onderworpen’. Maar als hij zegt dat ‘alles onderworpen is’, is het duidelijk dat dit niet geldt voor degene die alles aan hem onderwierp.
28 Als alles aan hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alle dingen aan hem onderwierp, zodat God alles zal zijn voor iedereen.


40 En er zijn hemelse lichamen en aardse lichamen, maar de pracht van de hemelse lichamen verschilt van die van de aardse lichamen.
41 De pracht van de zon verschilt van die van de maan, en de pracht van de sterren is weer anders. De ene ster verschilt zelfs in pracht van de andere.
42 Zo is het ook met de opstanding van de doden. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in pracht. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Het wordt gezaaid als een fysiek lichaam, het wordt opgewekt als een geestelijk lichaam. Als er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam.
45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een levengevende geest.
46 Maar wat geestelijk is, is er niet als eerste. Wat fysiek is, is er als eerste, en daarna wat geestelijk is.
47 De eerste mens [Adam] is uit de aarde en is van stof gemaakt. De tweede mens [Jezus] is uit de hemel.

Openbaring 3:
19 Iedereen aan wie ik gehecht ben, wijs ik terecht en corrigeer ik. Wees daarom ijverig en heb berouw.
20 Kijk! Ik sta voor de deur en klop. Als iemand mijn stem hoort en de deur opendoet, zal ik in zijn huis komen en de avondmaaltijd met hem eten en hij met mij.
21 Wie overwint, zal ik met mij op mijn troon laten zitten, net zoals ik heb overwonnen en met mijn Vader op zijn troon ben gaan zitten.
22 Wie oren heeft, moet horen wat de geest tegen de gemeenten zegt.”’

1 Johannes 5:
11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dat leven is in zijn Zoon.
12 Wie de Zoon heeft, heeft dat leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft dat leven niet. NWV.

Ik heb dezelfde teksten uit de NWV aangehaald, die is in hedendaags Nederlands geschreven, waardoor het wat makkelijker te begrijpen is.

Adam was volmaakt en "gaf" zijn volmaakt leven op.
Doordat Jezus zijn volmaakte leven opgaf, kon hij de erfzonde voor de mens uitschakelen.
Daardoor werd Jezus een levengevende geest.

Leden van de kleine kudde krijgen een opstanding in een geestelijk lichaam, net als Jezus.
Ook zij kunnen dan niet meer sterven.

Mensen die willen luisteren naar Jezus boodschap, overleven Gods ingrijpen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 02 jan 2021, 16:07
Keessen schreef: 02 jan 2021, 15:30
De Bijbel spreekt over iemand die gestorven is, al begon te ontbinden, maar toch uit de dood is opgestaan. Het gaat er nu niet om of dit verhaal wel of niet klopt (jij gelooft misschien van niet, ik van wel?), maar, het gaat erom dat er dus wel iets over te zeggen valt.

We kunnen eens onderzoeken of er mensen gestorven zijn, opgestaan zijn uit de dood, en op die wijze meer kunnen vertellen of de andere zijde. Je kunt niet beweren dat niemand dit kan vertellen, want dan zou je iedereen moeten vragen.
Er is nooit iemand die dood was en begon te ontbinden weer opgestaan.
Dus ik vrees dat niemand het kan navertellen...
Wel schijndood...is meerdere malen gebeurd.
Ook Lazarus niet.....die sliep...
Je doelde daarop?
Begrijpend lezen is best lastig, niet waar?

Joh 11:
11 Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’
12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.’
13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven.
14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven,
15 en om jullie ben ik blij dat ik daar niet was, zodat jullie kunnen geloven. Laten we nu naar hem toe gaan.’ 16 Thomas, die de Tweeling werd genoemd, zei tegen de andere discipelen: ‘Laten wij ook maar gaan, dan kunnen we samen met hem sterven.’
17 Toen Jezus aankwam, bleek dat Lazarus al vier dagen in het graf lag.
18 Betha̱nië lag dicht bij Jeruzalem, ongeveer drie kilometer ervandaan.
19 Er waren veel Joden naar Martha en Maria gekomen om ze te troosten nu hun broer gestorven was.
20 Toen Martha hoorde dat Jezus eraan kwam, ging ze hem tegemoet. Maar Maria bleef thuis.
21 Martha zei tegen Jezus: ‘Heer, als je hier was geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn.
22 Toch weet ik zelfs nu dat God je alles zal geven wat je aan God vraagt.’
23 Jezus zei: ‘Je broer zal opstaan.’
24 Daarop zei Martha: ‘Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.’
25 Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij, weer tot leven komen.

38 Na opnieuw in zichzelf te hebben gezucht, ging Jezus naar het graf. Het was een grot, en er lag een steen tegenaan. 39 ‘Haal de steen weg’, zei Jezus. Martha, de zus van de overledene, zei tegen hem: ‘Maar Heer, de stank! Het is al de vierde dag.’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je de glorie van God zou zien als je zou geloven?’ 41 Toen haalden ze de steen weg. Jezus keek omhoog en zei: ‘Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord.
42 Ik weet dat u me altijd verhoort. Maar ik zeg dit voor de menigte die hier staat, zodat ze zullen geloven dat u me hebt gestuurd.’
43 Nadat hij dat had gezegd, riep hij met een luide stem: ‘Lazarus, kom naar buiten!’
44 De man die dood was geweest, kwam naar buiten met windsels om zijn handen en voeten en met een doek om zijn gezicht gewikkeld. Jezus zei tegen hen: ‘Maak hem los en laat hem gaan.’ NWV
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Begrijpend kunnen lezen, wil helemaal niet zeggen dat het begrijpend gelezene ook historisch waar behoeft te zijn. Een stevige redeneerfout. De Hamlet van Shakespeare dient ook begrijpend gelezen te worden, maar meer dan een persiflage zit er qua historische waarheid niet in.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Alpha schreef: 12 jan 2021, 13:23
thom schreef: 30 dec 2020, 20:54
Alpha schreef: 06 okt 2020, 14:37
twijfelaar schreef: 29 sep 2020, 20:59
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:37
Kinderen zijn gerechtvaardigd door hun ouders.
Helaas hebben kinderen de eigenschappen van hun ouders geërfd, dat pakt niet altijd goed uit.
Ik heb het gevoel dat jij zelf zelden of nooit nadenkt, je antwoord voornamelijk met citaten uit de bijbel, dus met wat anderen geschreven hebben. Ik voor mij accepteer de erfenis van de fouten van een ander niet. En wanneer je gelooft dat God alles geschapen heeft had Hij het zondige deel in het DNA van Adam en Eva niet mee laten erven wanneer Hij de wereld echt lief had gehad. Daarnaast waren er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de paradijselijke wereld gelijk na de zondeval te herstellen, maar jouw God koos voor een spannende film waarin zijn schepsels elkaar duizenden jaren vaak op gruwelijke wijze afmaakten met als hoogtepunt het loslaten van de satan gedurende 1000 jaar. De dagen worden dan weliswaar verkort maar volgens mij heeft God er niet aan gedacht dat de satan niet van daglicht afhankelijk is maar daar komen de gelovigen nog wel achter. Jij vindt dat allemaal normaal omdat jullie als JG tzt een ereplekje gaan krijgen. Ik ben daarin blijkbaar wat kritischer en probeer ik te achterhalen met welk recht God alles laat gebeuren zoals het gebeurt.
In tegenstelling tot jou twijfel ik niet, het gevolg van diep nadenken, onderzoeken en vergelijken.

Je praat kennelijk anderen klakkeloos na.
Jg krijgen geen "ereplekje".
Degenen die met de schepper samenwerken mogen in Gods koninkrijk wonen.
Daardoor wordt voorkomen dat de aarde geruïneerd wordt.

Natuurlijk citeer ik de Bijbel.
Daar staat in op welke manier je met de schepper kan samenwerken.


Het is een feit dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven.
Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht.
Je schrijft dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven, en tegelijk ook 'diegenen die met de schepper samenwerken..''

Zie jij daar onderscheid in? Ik bedoel, is diegene die met de Schepper samenwerkt, dan niet 'gewoon' kind van God, de Zoon?

Zo lees ik wel 1 Kor. 15 en Openb.3; (Staten Vertaling)

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


1 Joh. 5

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

''Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht''. :)
Kinderen erven de eigenschappen van hun ouders of voorouders. Dat is toch een feit?

Denk je echt dat mensen die God bewust tegenwerken beloond worden?
Zou een werkgever iemand aannemen, die alleen maar "aanwezig" wil zijn?
Ik heb bij een werkgever zo'n persoon meegemaakt.
Hij deed zijn best totdat hij een vast contact kreeg, daarna was hij alleen maar aanwezig en geloofde hij het wel..


Adam was volmaakt en "gaf" zijn volmaakt leven op.
Doordat Jezus zijn volmaakte leven opgaf, kon hij de erfzonde voor de mens uitschakelen.
Daardoor werd Jezus een levengevende geest.

Leden van de kleine kudde krijgen een opstanding in een geestelijk lichaam, net als Jezus.
Ook zij kunnen dan niet meer sterven.

Mensen die willen luisteren naar Jezus boodschap, overleven Gods ingrijpen.
Ik denk niet dat mensen die God bewust tegenwerken beloond worden nee. Waar haal je dat nou uit mijn schrijven?

Leden van de kleine kudde.. wie zijn dat? Want de teksten spreken over de Zoon, Christus, Mens, de Heere uit de Hemel. Maar nergens over een kleine kudde. Is dat Jg taal? In de relatie kinderen en Mystiek, wat ik al besprak, zie ik ook hier het kind, als de erfgenaam van de Vader. Dat is Hij, die in ons het goddelijke vertegenwoordigt. En.. uiteindelijk in ons opstaat, omdat wij veranderd zijn; Zijn Zoon gelijkvormig geworden.

Jezus staat 'model' voor dit gebeuren, daarom zegt Hij tot zijn volgelingen; volg Mij. Doe als Ik. En dat is weer de wil van de Vader doen.


Joh. 14sv
12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.

13 En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Conclusie van dit topic na vele pagina's inbreng : Wat er na het sterven gebeurt; waar gaan we heen "' , is een persoonlijke overtuiging. Consensus is er niet, wat ook niet verbaast, immers niemand heeft een bezoek gebracht aan na-de-dood en heeft er filmopnamen voor nog levenden kunnen maken. Jammer en helaas.