Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Tin schreef: 09 mei 2019, 12:42 Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"

En om wat nauwer aan te sluiten bij wat je schrijft:
Dan zou je je ook kunnen afvragen: "Zijn we een herinnering"?
God gaat door en jouw spiritueel wezen als deel van God dus ook.

Alle empirisch opgedane levenservaring, alle herinneringen, blijven bestaan en vormen samen de totale ervaring van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Tin schreef: 09 mei 2019, 13:08
Mart schreef: 09 mei 2019, 12:46
callista schreef: 09 mei 2019, 12:18 Ik ben in één klap van mijn geloof afgestapt na het min of meer onderzoeken van allerlei visies...ook buiten de Bijbel...hoe deze tot stand is gekomen, de geschiedenis etc...
Ik was opeens bekeerd....en weet nu niets.,,alles is mogelijk.....ik maak wel bespiegelingen.
Dat vind ik beter dat iets zeker te weten..dan is het einde verhaal en zul je ook nooit iets nieuws ontdekken omdat je dan niet meer openstaat voor wat er eventueel wel kan zijn...
Dan ben je dichtgemetseld...
Ik was eigenlijk al atheist voordat ik het in de gaten had. Had daarvoor eerst nog tegengesparteld en was agnost geworden om niet meteen al het Joodse verleden vaarwel te zeggen, maar het geloof was feitelijk reeds grotendeels weg. Vind het nu vreemd dat ik die ballast jarenlang vrijwillig mee heb gezeuld voor er afscheid van te kunnen nemen. Achteraf was ik nooit zeker, maar hield het mezelf slechts als een zekerheid voor ogen. Toen was ik er aan verknocht; het voelde alsof ik iets had waaraan ik me vast kon houden -- een laatste psychologisch stukje zekere grond waar altijd op terug te vallen viel. Maar op een gegeven moment was het me gewoon duidelijk dat ik geen echte gelovige was en heb ik de stap genomen het reeds aangetaste dogmatische omhulsel achter te laten en vrij het leven binnen te wandelen. Nooit enige spijt van gehad. Maar iedereen is anders.
Als ik dit zo lees denk ik eigenlijk, waarom niet het agnosticisme als eindpunt van deze reeks, maar het atheïsme?
Het atheïsme is wederom een idee dat wij zekerheid kunnen verkrijgen over zaken die wij niet met zekerheid kunnen vaststellen.
Inderdaad Agnostisme is niet zo dichtgetimmerd als atheisme, maar atheisten zeggen dan toch ; "welke God" en dan is het toch voor mij de herinnering aan de God die ik in mijn leven nooit als ballast heb ervaren, zoals Mart het aangeeft. Het zal voor mij niet meer worden dan mijn onderschrift. Stelligheid hierin zal ik waarschijnlijk nooit bereiken en daar ben ik ook niet naar op zoek.
Laatst gewijzigd door Storm op 09 mei 2019, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 09 mei 2019, 14:13
Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 14:03
Zolderworm schreef: 09 mei 2019, 11:45
Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 11:42
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Maar lieve Storm, zeg jij nou dat je niet meer gelooft in leven na de dood? Indien er geen eeuwig leven is, dan is Christus voor niks gekruisigd en kunnen we beter gaan zitten en eten, want morgen zijn we de pineut!
Nou en? Betekent dat dat er wel eeuwig leven moet zijn?
Vanuit christelijk perspectief moet er opstanding uit de doden zijn. Wat dat precies behelst kan je over steggelen, maar dan blijven we bezig.
Waarom legt men van oudsher een grote zware steen op het graf? Inderdaad, omdat men bang was dat de doden vroegtijdig letterlijk zouden opstaan. Dus de oorspronkelijke betekenis is letterlijk.
Naar mijn geloof is Christus de enige die fysiek opstond en ook de enige die fysiek zal opstaan. Orthodoxe joden en christenen geloven in een collectieve fysieke opstanding, vandaar dat hun graven niet geruimd mogen worden en zij zich niet laten cremeren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

@Piebe,
Wat is voor jou de Hemel?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 09 mei 2019, 14:31 @Piebe,
Wat is voor jou de Hemel?
Voor mij is de hemel het geestelijke, de tegenpool van het aardse. Het is ook het nieuwe verbond als tegenhanger van het oude verbond. En aangezien ik niet gericht ben op het aardse en me onder het NT weet, durf ik rustig te zeggen dat ik nu in de hemel ben.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Jaren geleden schreef ik een gedicht op Freethinker, ach ik werd meewarrig aangekeken en ik begreep dat wel.
Maar dat is hoe ik het soms ervaar.

Nader tot U
Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

(Uit Gerard Kornelis van het Reve: Nader tot U.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 09 mei 2019, 14:37 Jaren geleden schreef ik een gedicht op Freethinker, ach ik werd meewarrig aangekeken en ik begreep dat wel.
Maar dat is hoe ik het soms ervaar.

Nader tot U
Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

(Uit Gerard Kornelis van het Reve: Nader tot U.
Een aardig gedicht hoor, maar de Almachtige God die wanhoopt? :roll:

Ik geloof in Christus en het eeuwige leven en als ik me vergist heb dan geloofde ik in niets en heb ik niets verloren. Dat orthodoxe joden en moslims geloven dat ik gestraft zal worden voor mijn afgoderij vind ik niet zo spannend. Wel bevreemdt het me dat zij vinden dat iemand gestraft hoort te worden vanwege religie in hun hiernamaals. Op aarde gebeurt dat niet eens (meer).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

@Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Dat lijkt me de bottleneck van hoofdzakelijk de abrahamitische religies..en waarschijnlijk wel van meerdere
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 14:33
Storm schreef: 09 mei 2019, 14:31 @Piebe,
Wat is voor jou de Hemel?
Voor mij is de hemel het geestelijke, de tegenpool van het aardse. Het is ook het nieuwe verbond als tegenhanger van het oude verbond. En aangezien ik niet gericht ben op het aardse en me onder het NT weet, durf ik rustig te zeggen dat ik nu in de hemel ben.
Mee eens. Mooi gezegd. :flower1: Naar de geest in de hemel. Fysiek nog op de aarde.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Storm schreef: 09 mei 2019, 14:47 @Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:

Storm,

Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

peda schreef: 09 mei 2019, 15:11
Storm schreef: 09 mei 2019, 14:47 @Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:

Storm,

Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
@Peda,
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 14:29Orthodoxe joden en christenen geloven in een collectieve fysieke opstanding, vandaar dat hun graven niet geruimd mogen worden en zij zich niet laten cremeren.
Dat doet me denken aan de zombie films en series waarmee je op tv wordt bestookt.
Lijkt me geen prettig vooruitzicht als ouwe lijken uit de graven klauteren.

Het moet voor een almachtige en volmaakte God een koud kunstje zijn om mensen, ook al is hun oude lichaam vergaan of verbrand, gewoon gelijk een nieuw lichaam te geven. Als het alleen mogelijk is om als zombie voort te leven zou ik kiezen voor de eeuwige dood.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

De theorie dat iedereen een nieuw lichaam zou krijgen na de dood vind ik eigenlijk absurd.
Zijn er nu echt nog mensen die dat geloven?
In deze tijd?
De meeste graven zijn trouwens al geruimd de afgelopen eeuwen...en die botten zijn ook verbrand...
Laatst gewijzigd door callista op 09 mei 2019, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Storm schreef: 09 mei 2019, 15:18
peda schreef: 09 mei 2019, 15:11
Storm schreef: 09 mei 2019, 14:47 @Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:

Storm,

Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
@Peda,
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Jezus is voor mij nooit God geweest. Vroeger verbond ik met Jezus de pure mens volledig onder de goede invloed van de geest van God ( Dingemans ) maar van die gedachte ben ik weer afgestapt. Nu is Jezus voor mij een ""inspirator"'. Ik kijk naar Jezus zo vermoed ik in alle bescheidenheid zoals Gandhi het ook deed.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 09 mei 2019, 15:22 De theorie dat iedereen een nieuw lichaam zou krijgen na de dood vind ik eigenlijk absurd.
Zijn er nu echt nog mensen die dat geloven?
In deze tijd?
Bij het reïncarneren word je geboren in een nieuw lichaam (voertuig/instrument) lijkt me.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Messenger schreef: 09 mei 2019, 15:26
callista schreef: 09 mei 2019, 15:22 De theorie dat iedereen een nieuw lichaam zou krijgen na de dood vind ik eigenlijk absurd.
Zijn er nu echt nog mensen die dat geloven?
In deze tijd?
Bij het reïncarneren word je geboren in een nieuw lichaam (voertuig/instrument) lijkt me.
Dat is heel wat anders dan dat de graven opengaan.
Een veel betere uitleg en visie imho
Daar kan ik me beter in vinden...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 09 mei 2019, 15:22 De theorie dat iedereen een nieuw lichaam zou krijgen na de dood vind ik eigenlijk absurd.
Zijn er nu echt nog mensen die dat geloven?
In deze tijd?
Ja, er zijn nog steeds orthodoxe joden en die geloven dat.
callista schreef: 09 mei 2019, 15:22De meeste graven zijn trouwens al geruimd de afgelopen eeuwen...en die botten zijn ook verbrand...
Maakt niet uit, hier een stukje uit de Tenach:

'DE hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen. En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en zie, er waren zeer vele op den grond der vallei; en zie, zij waren zeer dor. En Hij zeide tot mij: Mensenkind, zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het. Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot hen: Gij dorre beenderen, hoort des HEEREN woord. Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Zie, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden. En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten dat Ik de HEERE ben. Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid als ik profeteerde, en zie, een beroering! En de beenderen naderden, elk been tot zijn been. En ik zag, en zie, er werden zenuwen op dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over hen, maar er was geen geest in hen. En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden. En ik profeteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen, en zij werden levend en stonden op hun voeten, een gans zeer groot heir. Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind, deze beenderen, die zijn het ganse huis Israëls; zie, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land Israëls.'(Ez 37,1-12)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Messenger schreef: 09 mei 2019, 14:26
Tin schreef: 09 mei 2019, 12:42 Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"

En om wat nauwer aan te sluiten bij wat je schrijft:
Dan zou je je ook kunnen afvragen: "Zijn we een herinnering"?
God gaat door en jouw spiritueel wezen als deel van God dus ook.

Alle empirisch opgedane levenservaring, alle herinneringen, blijven bestaan en vormen samen de totale ervaring van God.
Het lijk wel een "ik vraag u antwoord" .
Even horen hoe het Is :D :D

"God gaat door" klinkt wel grappig.

Ik had eerder ook nog de vraag gesteld of je een monistische visie hebt.
Alles is God, dus er is niets buiten Hem.
Dat is op zich wel een goed te verdedigen idee lijkt me, al is het strijdig met het gangbare dualistische wereldbeeld.
De vraag in de context van dit topic blijft wel: wat heeft het in beperking levende 'ik' van nu eigenlijk voor relatie heeft tot dat deel dat wat jij het "doorgaand spiritueel wezen als deel van God" noemt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 09 mei 2019, 15:18
peda schreef: 09 mei 2019, 15:11
Storm schreef: 09 mei 2019, 14:47 @Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:

Storm,

Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
@Peda,
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Dan is Jezus dus niet God en als hij niet God is, dan kan hij ons ook niet verlossen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 16:43
callista schreef: 09 mei 2019, 15:22 De theorie dat iedereen een nieuw lichaam zou krijgen na de dood vind ik eigenlijk absurd.
Zijn er nu echt nog mensen die dat geloven?
In deze tijd?
Ja, er zijn nog steeds orthodoxe joden en die geloven dat.
callista schreef: 09 mei 2019, 15:22De meeste graven zijn trouwens al geruimd de afgelopen eeuwen...en die botten zijn ook verbrand...
Maakt niet uit, hier een stukje uit de Tenach:

'DE hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen. En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en zie, er waren zeer vele op den grond der vallei; en zie, zij waren zeer dor. En Hij zeide tot mij: Mensenkind, zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het. Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot hen: Gij dorre beenderen, hoort des HEEREN woord. Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Zie, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden. En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten dat Ik de HEERE ben. Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid als ik profeteerde, en zie, een beroering! En de beenderen naderden, elk been tot zijn been. En ik zag, en zie, er werden zenuwen op dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over hen, maar er was geen geest in hen. En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden. En ik profeteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen, en zij werden levend en stonden op hun voeten, een gans zeer groot heir. Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind, deze beenderen, die zijn het ganse huis Israëls; zie, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land Israëls.'(Ez 37,1-12)
Ik begrijp je bedoeling met deze post en ga er dus verder niet op in.
Ook zijn er christenen die dat nog steeds geloven.

Einde bericht...
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 09 mei 2019, 15:18
peda schreef: 09 mei 2019, 15:11
Storm schreef: 09 mei 2019, 14:47 @Piebe,
Ik geef God/Jezus veel te veel menselijke trekjes, dat weet ik. :lol:

Storm,

Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
@Peda,
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Juist daarom werd Hij dus mens. :flower1: Zodat Hij niet alleen maar boven ons uit torent, maar als mens onder de mensen herkenbaar werd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Een God kan geen mens worden
Hosea 11:9
"Want ik ben God en geen mens"

Ik zie Jezus dan meer als een rabbi of een boodschapper van God........als ik er toch iets over kan zeggen.....
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 09 mei 2019, 16:57 Een God kan geen mens worden
Hosea 11:9
"Want ik ben God en geen mens"
Dat zegt het Oude Testament ja. Maar onder het Nieuwe Verbond werd Hij mens.

Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien, zegt Jezus, en naar mijn persoonlijke ervaring is dat waar gebleken. Maar dat hoeft iemand anders niet te geloven natuurlijk.

Daarom offert men in het jodendom opnieuw dieren. Terwijl Paulus nog zo goed hen aan het verstand heeft geprobeerd te peuteren dat die onzinnige bloedoffers niet meer nodig waren. Maarja.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 09 mei 2019, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 09 mei 2019, 16:57 Een God kan geen mens worden
Hosea 11:9
"Want ik ben God en geen mens"

Ik zie Jezus dan meer als een rabbi of een boodschapper van God........als ik er toch iets over kan zeggen.....

Dat vind ik mooi om te lezen. Dat zijn in ieder geval ook aspecten van Jezus. :)