Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 29 sep 2020, 13:15
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:37
Messenger schreef: 13 sep 2020, 10:00
Ik vind het ridicuul dat een God afgeeft op de onrechtvaardigheid van zelfs pasgeboren baby's, en zichzelf als rechtvaardig etaleert. Er is niks rechtvaardigs aan een God die zelfs pasgeboren baby's zondaren noemt, vanwege iets dat voorouders zouden hebben gedaan. Eigenlijk vind ik het bespottelijk.

Voor mij het zoveelste bewijs dat de bijbel mensenwerk is en dat een God van echte onvoorwaardelijke liefde daarin gelasterd wordt.
Je leest weer wat je wilt lezen.

Kinderen zijn gerechtvaardigd door hun ouders.
Helaas hebben kinderen de eigenschappen van hun ouders geërfd, dat pakt niet altijd goed uit.
Dus helaas worden kinderen dus gestraft voor wat hun voorouders deden?
Dat bevestigt toch de onrechtvaardigheid van Jehova?
JHWH is rechtvaardig.
Hij is ook geduldig met u. (2 Pe 3:9.)

Het probleem is dat kinderen de eigenschappen en kenmerken van hun ouders hebben geërfd.
Dat zit in de genen.
Wanneer je een brood bakt in een gedeukt blik, dat heeft het brood de vorm van het blik overgenomen.
Adam en Eva hebben dat "blik" gedeukt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

twijfelaar schreef: 29 sep 2020, 20:59
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:37
Kinderen zijn gerechtvaardigd door hun ouders.
Helaas hebben kinderen de eigenschappen van hun ouders geërfd, dat pakt niet altijd goed uit.
Ik heb het gevoel dat jij zelf zelden of nooit nadenkt, je antwoord voornamelijk met citaten uit de bijbel, dus met wat anderen geschreven hebben. Ik voor mij accepteer de erfenis van de fouten van een ander niet. En wanneer je gelooft dat God alles geschapen heeft had Hij het zondige deel in het DNA van Adam en Eva niet mee laten erven wanneer Hij de wereld echt lief had gehad. Daarnaast waren er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de paradijselijke wereld gelijk na de zondeval te herstellen, maar jouw God koos voor een spannende film waarin zijn schepsels elkaar duizenden jaren vaak op gruwelijke wijze afmaakten met als hoogtepunt het loslaten van de satan gedurende 1000 jaar. De dagen worden dan weliswaar verkort maar volgens mij heeft God er niet aan gedacht dat de satan niet van daglicht afhankelijk is maar daar komen de gelovigen nog wel achter. Jij vindt dat allemaal normaal omdat jullie als JG tzt een ereplekje gaan krijgen. Ik ben daarin blijkbaar wat kritischer en probeer ik te achterhalen met welk recht God alles laat gebeuren zoals het gebeurt.
In tegenstelling tot jou twijfel ik niet, het gevolg van diep nadenken, onderzoeken en vergelijken.

Je praat kennelijk anderen klakkeloos na.
Jg krijgen geen "ereplekje".
Degenen die met de schepper samenwerken mogen in Gods koninkrijk wonen.
Daardoor wordt voorkomen dat de aarde geruïneerd wordt.

Natuurlijk citeer ik de Bijbel.
Daar staat in op welke manier je met de schepper kan samenwerken.

Het is een feit dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven.
Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 04 okt 2020, 23:14
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:07
Messenger schreef: 24 sep 2020, 17:01 En hoe werden de zoetwatervissen meegenomen? Van elke soort een paartje?
De ark had een zout en een zoetwater zwembad. :lol:
Mijn reactie op het hele Ark van Noah-verhaal : :lol: :lol: :lol:
Het is geen verhaal, maar een verslag van gebeurtenissen.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Alpha schreef: 06 okt 2020, 14:37
twijfelaar schreef: 29 sep 2020, 20:59
Alpha schreef: 29 sep 2020, 12:37
Kinderen zijn gerechtvaardigd door hun ouders.
Helaas hebben kinderen de eigenschappen van hun ouders geërfd, dat pakt niet altijd goed uit.
Ik heb het gevoel dat jij zelf zelden of nooit nadenkt, je antwoord voornamelijk met citaten uit de bijbel, dus met wat anderen geschreven hebben. Ik voor mij accepteer de erfenis van de fouten van een ander niet. En wanneer je gelooft dat God alles geschapen heeft had Hij het zondige deel in het DNA van Adam en Eva niet mee laten erven wanneer Hij de wereld echt lief had gehad. Daarnaast waren er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de paradijselijke wereld gelijk na de zondeval te herstellen, maar jouw God koos voor een spannende film waarin zijn schepsels elkaar duizenden jaren vaak op gruwelijke wijze afmaakten met als hoogtepunt het loslaten van de satan gedurende 1000 jaar. De dagen worden dan weliswaar verkort maar volgens mij heeft God er niet aan gedacht dat de satan niet van daglicht afhankelijk is maar daar komen de gelovigen nog wel achter. Jij vindt dat allemaal normaal omdat jullie als JG tzt een ereplekje gaan krijgen. Ik ben daarin blijkbaar wat kritischer en probeer ik te achterhalen met welk recht God alles laat gebeuren zoals het gebeurt.
In tegenstelling tot jou twijfel ik niet, het gevolg van diep nadenken, onderzoeken en vergelijken.

Je praat kennelijk anderen klakkeloos na.
Jg krijgen geen "ereplekje".
Degenen die met de schepper samenwerken mogen in Gods koninkrijk wonen.
Daardoor wordt voorkomen dat de aarde geruïneerd wordt.

Natuurlijk citeer ik de Bijbel.
Daar staat in op welke manier je met de schepper kan samenwerken.


Het is een feit dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven.
Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht.
Je schrijft dat kinderen de eigenschappen van hun ouders erven, en tegelijk ook 'diegenen die met de schepper samenwerken..''

Zie jij daar onderscheid in? Ik bedoel, is diegene die met de Schepper samenwerkt, dan niet 'gewoon' kind van God, de Zoon?

Zo lees ik wel 1 Kor. 15 en Openb.3; (Staten Vertaling)

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


1 Joh. 5

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

''Lees nu eens zelf de bijbel en vraag God om inzicht''. :)
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Christosoof »

Nou, ik zou in elk geval geen Egyptische koning hebben willen zijn.Tsjonge tjonge. Lig je net in je graf, moet je alle nachten weer aan het werk. :? :o

Ik zit deze te bekijken. https://youtu.be/wZORPVmXN7k Vanaf de negende minuut ongeveer.
More dearly than the spoken word can tell
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

Ik werd getriggerd door deze vraag: "Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?" Volgens mij kan je dat alleen maar weten als je gestorven bent. Je zult dit dus moeten vragen aan iemand die gestorven is, en weer levend geworden is. Dan hebben we het antwoord. Is er iemand in dit forum die deze ervaring heeft?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 10:49 Ik werd getriggerd door deze vraag: "Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?" Volgens mij kan je dat alleen maar weten als je gestorven bent. Je zult dit dus moeten vragen aan iemand die gestorven is, en weer levend geworden is. Dan hebben we het antwoord. Is er iemand in dit forum die deze ervaring heeft?
Je zult dan eerst de vraag moeten beantwoorden wat 'sterven' is. Over het fysieke sterven valt niet veel te vertellen. Een paar uur na de dood zijn de ontbindingsverschijnselen al merkbaar. En is er niemand meer aanwezig om mededelingen te doen over de staat waarin men verkeert.

Filosoferen is leren hoe je moet sterven, is een uitspraak van Michel de Montaigne. Sterven is dus de hoogste staat van zijn welke te bereiken valt in de filosofie. En ook in de mystiek is dat geldig.
Laat huis en haard aan de verstandige over
De verliefde bezit enkel de waanzin
Wordt waanzinnig,
waanzinnig.

En als je binnenste vuur
zich openbaart,
Wees de vlinder
en weet je weg.

Laat het huis ten gronde gaan,
Wordt een vreemdeling van jezelf.

En dan?

Kom dan bij het gezelschap der verliefden
Laat de adem samen zingen,
Zodat het hart reinigt van elke wrok.

En dan?

Tover dan je verlangen naar wijn,
In het dienen van dorstigen.
Je moet leven schenken,
Om eeuwigheid waard te zijn.

Want als je het gezelschap der dronkenen zoekt,
Moet je dronken op pad.

En dan?

Als je ziel zich van het lichaam scheidt
en de hemel zoekt,
laat dan je aanblik
de aarde schemeren.

Wordt dan de sterveling die eeuwig is

Wordt niets.

Bevrijd van het zelf,
Zoals een verliefde
- door liefde getroffen -
behoort te zijn.

En dan?

Wordt dan een legende
Laat huis en haard aan verstandigen
Wordt waanzinnig,
waan-zinnig.
-Rumi-
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 15:02
Keessen schreef: 02 jan 2021, 10:49 Ik werd getriggerd door deze vraag: "Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?" Volgens mij kan je dat alleen maar weten als je gestorven bent. Je zult dit dus moeten vragen aan iemand die gestorven is, en weer levend geworden is. Dan hebben we het antwoord. Is er iemand in dit forum die deze ervaring heeft?
Je zult dan eerst de vraag moeten beantwoorden wat 'sterven' is. Over het fysieke sterven valt niet veel te vertellen. Een paar uur na de dood zijn de ontbindingsverschijnselen al merkbaar. En is er niemand meer aanwezig om mededelingen te doen over de staat waarin men verkeert.

Filosoferen is leren hoe je moet sterven, is een uitspraak van Michel de Montaigne. Sterven is dus de hoogste staat van zijn welke te bereiken valt in de filosofie. En ook in de mystiek is dat geldig.
Laat huis en haard aan de verstandige over
De verliefde bezit enkel de waanzin
Wordt waanzinnig,
waanzinnig.

En als je binnenste vuur
zich openbaart,
Wees de vlinder
en weet je weg.

Laat het huis ten gronde gaan,
Wordt een vreemdeling van jezelf.

En dan?

Kom dan bij het gezelschap der verliefden
Laat de adem samen zingen,
Zodat het hart reinigt van elke wrok.

En dan?

Tover dan je verlangen naar wijn,
In het dienen van dorstigen.
Je moet leven schenken,
Om eeuwigheid waard te zijn.

Want als je het gezelschap der dronkenen zoekt,
Moet je dronken op pad.

En dan?

Als je ziel zich van het lichaam scheidt
en de hemel zoekt,
laat dan je aanblik
de aarde schemeren.

Wordt dan de sterveling die eeuwig is

Wordt niets.

Bevrijd van het zelf,
Zoals een verliefde
- door liefde getroffen -
behoort te zijn.

En dan?

Wordt dan een legende
Laat huis en haard aan verstandigen
Wordt waanzinnig,
waan-zinnig.
-Rumi-
Prachtig :)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

thom schreef: 02 jan 2021, 15:09
Prachtig :)
Deze woordenkunstenaar kon als geen ander "zeggen wat niet te zeggen valt".
Zodat het onzegbare toch weer te bespreken valt.
Het sterven van Jezus plaats ik ook in dit traject.

Daarom beantwoorde ik de vraagstelling van Keessen met deze poëzie.
Ervaring met sterven krijg je alleen door zelf te sterven. Door hét zelf te laten sterven.
Dan vervalt de "waar gaan we heen?" vraag tevens.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

hopper schreef: 02 jan 2021, 15:02 Je zult dan eerst de vraag moeten beantwoorden wat 'sterven' is. Over het fysieke sterven valt niet veel te vertellen. Een paar uur na de dood zijn de ontbindingsverschijnselen al merkbaar. En is er niemand meer aanwezig om mededelingen te doen over de staat waarin men verkeert.
De Bijbel spreekt over iemand die gestorven is, al begon te ontbinden, maar toch uit de dood is opgestaan. Het gaat er nu niet om of dit verhaal wel of niet klopt (jij gelooft misschien van niet, ik van wel?), maar, het gaat erom dat er dus wel iets over te zeggen valt. We kunnen eens onderzoeken of er mensen gestorven zijn, opgestaan zijn uit de dood, en op die wijze meer kunnen vertellen of de andere zijde. Je kunt niet beweren dat niemand dit kan vertellen, want dan zou je iedereen moeten vragen.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 15:18
thom schreef: 02 jan 2021, 15:09
Prachtig :)
Deze woordenkunstenaar kon als geen ander "zeggen wat niet te zeggen valt".
Zodat het onzegbare toch weer te bespreken valt.
Het sterven van Jezus plaats ik ook in dit traject.

Daarom beantwoorde ik de vraagstelling van Keessen met deze poëzie.
Ervaring met sterven krijg je alleen door zelf te sterven. Door hét zelf te laten sterven.
Dan vervalt de "waar gaan we heen?" vraag tevens.
En zo is het éénmaal te sterven. Dat éénmaal kan na vele levens :)

Joh. 8 sv
21 Jezus dan zeide wederom tot hen: Ik ga heen, en gij zult Mij zoeken, en in uw zonden zult gij sterven; waar Ik heenga, kunt gijlieden niet komen.

22 De Joden dan zeiden: Zal Hij ook Zichzelven doden, omdat Hij zegt: Waar Ik heenga, kunt gijlieden niet komen?

23 En Hij zeide tot hen: Gijlieden zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt uit deze wereld, Ik ben niet uit deze wereld.

24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.

Uit God worden wij geboren
In Jezus sterven wij
Door de Heilige Geest worden wij wedergeboren


Het tweede criterium is de weg die de rozenkruisers bewandelen om hun doel te bereiken. De essentie daarvan is dat de mens zijn leven verliest, ter wille van het ware zelf. ‘In Jezus gestorven’. Jezus is het prototype van het ware zelf van ieder mens. In overeenstemming met de structuur en de krachten van dit ware zelf, sterft de mysterieleerling naar zijn ik-centraliteit. Hij doorziet bezitsdrang, geldingsdrang en machtsdrift als belemmeringen op weg naar het grote doel en laat ze los.

Het ware, geestelijke zelf neemt de plaats in van de ik-centrale persoonlijkheid. Daar zijn geen methoden of technieken van ascese of bewustzijnsverruiming voor nodig die afhankelijk zijn van de op het ik gerichte wil. Deze methoden en technieken, waarin dus de eigenzinnigheid van de mens tot uitdrukking komt, laat men op de mysterieweg juist achter zich. Want het ‘sterven‘ in Jezus, in het ware zelf van de mysterieleerling, houdt in dat iedere vorm van eigenzinnigheid door de structuur en kracht van het ware zelf wordt tenietgedaan.


Uit; spiritueleteksten.nl/rozenkruisers/motto-van-de rozenkruisers
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 15:30
De Bijbel spreekt over iemand die gestorven is, al begon te ontbinden, maar toch uit de dood is opgestaan. Het gaat er nu niet om of dit verhaal wel of niet klopt (jij gelooft misschien van niet, ik van wel?), maar, het gaat erom dat er dus wel iets over te zeggen valt.

We kunnen eens onderzoeken of er mensen gestorven zijn, opgestaan zijn uit de dood, en op die wijze meer kunnen vertellen of de andere zijde. Je kunt niet beweren dat niemand dit kan vertellen, want dan zou je iedereen moeten vragen.
Er is nooit iemand die dood was en begon te ontbinden weer opgestaan.
Dus ik vrees dat niemand het kan navertellen...
Wel schijndood...is meerdere malen gebeurd.
Ook Lazarus niet.....die sliep...
Je doelde daarop?
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 16:07 Er is nooit iemand die dood was en begon te ontbinden weer opgestaan.
Je zegt dat er nooit iemand dood gegaan is, begon te ontbinden en weer opstond. Hoe weet je dat? Volgens mij zou je dan iedereen moeten vragen? Misschien lopen er wel mensen rond die dood zijn geweest, begonnen te ontbinden en opgestaan zijn. Misschien niet? Ik weet het niet? Ik durf het niet te beweren. Ik kan me ook niet voorstellen dat jij het aan iedereen gevraagd hebt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 16:30
callista schreef: 02 jan 2021, 16:07 Er is nooit iemand die dood was en begon te ontbinden weer opgestaan.
Je zegt dat er nooit iemand dood gegaan is, begon te ontbinden en weer opstond. Hoe weet je dat? Volgens mij zou je dan iedereen moeten vragen? Misschien lopen er wel mensen rond die dood zijn geweest, begonnen te ontbinden en opgestaan zijn. Misschien niet? Ik weet het niet? Ik durf het niet te beweren. Ik kan me ook niet voorstellen dat jij het aan iedereen gevraagd hebt.
Omdat dat onmogelijk is....een lichaam in ontbinding---zelfs in lichte staat van ontbinding---- is morsdood en blijft dood.
The walking dead is een sprookje op TV
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 16:33 Omdat dat onmogelijk is....een lichaam in ontbinding---zelfs in lichte staat van ontbinding---- is morsdood en blijft dood.
Heel veel lijkt onmogelijk. Ik ken zelfs mensen die geloven dat het leven uit dode materie ontstaan is, en dat deze dode materie uit het niets ontstaan is. Dus, waarom kan een lijk dan niet meer tot leven komen?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 16:37
callista schreef: 02 jan 2021, 16:33 Omdat dat onmogelijk is....een lichaam in ontbinding---zelfs in lichte staat van ontbinding---- is morsdood en blijft dood.
Heel veel lijkt onmogelijk. Ik ken zelfs mensen die geloven dat het leven uit dode materie ontstaan is, en dat deze dode materie uit het niets ontstaan is. Dus, waarom kan een lijk dan niet meer tot leven komen?
Dat is wat anders.
Een dode is dood en blijft dood...of het moet schijndood zijn en schijndood is nog levend.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 15:30
hopper schreef: 02 jan 2021, 15:02 Je zult dan eerst de vraag moeten beantwoorden wat 'sterven' is. Over het fysieke sterven valt niet veel te vertellen. Een paar uur na de dood zijn de ontbindingsverschijnselen al merkbaar. En is er niemand meer aanwezig om mededelingen te doen over de staat waarin men verkeert.
De Bijbel spreekt over iemand die gestorven is, al begon te ontbinden, maar toch uit de dood is opgestaan. Het gaat er nu niet om of dit verhaal wel of niet klopt (jij gelooft misschien van niet, ik van wel?), maar, het gaat erom dat er dus wel iets over te zeggen valt. We kunnen eens onderzoeken of er mensen gestorven zijn, opgestaan zijn uit de dood, en op die wijze meer kunnen vertellen of de andere zijde. Je kunt niet beweren dat niemand dit kan vertellen, want dan zou je iedereen moeten vragen.
Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.

Om in gesprek te komen over 'sterven' is dat alleen op te vatten als "er niet meer zijn". Hierna te noemen als niet-zijn.

Mijn fysieke lichaam bestaat uit miljarden atomen welke al miljarden jaren oud zijn en ieder atoom voor zich zal zich na mijn fysieke dood zich overal verspreiden. ( stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) We kunnen ons dus alleen afvragen wat de dood geestelijk voor betekenis heeft.
Immers: fysiek gezien ben ik nauwelijks van betekenis.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.
Als iets niet bekend is, hoeft dat natuurlijk niet (on)waar te zijn. Geloof jij dat er ergens in het heelal leven is? Er zijn in ieder geval geen bekende gevallen, voor zover ik weet. Je kunt het dus slechts aannemen, misschien op basis van statistiek. Hoe groot is de kans? Hoeveel mensen hebben er geleefd, en, hoe groot is de kans dat iemand terugkeert uit de fysieke dood? Nul? Misschien heel erg klein, maar, misschien is er toch een kans. En, als dat zo is, dan zijn er wel degelijk mensen terug gekeerd uit de dood. Misschien zijn die mensen gemakkelijker te vinden dan buitenaards leven. De zoektocht naar buitenaards leven is waarschijnlijk lastiger dan alle mensen te vragen of ze dood geweest zijn. Er zijn in ieder geval mensen die beweren dat ze dood geweest zijn. Het is in ieder geval een onderzoek waard, en misschien zelfs te bewijzen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

thom schreef: 02 jan 2021, 15:48
Het ware, geestelijke zelf neemt de plaats in van de ik-centrale persoonlijkheid. Daar zijn geen methoden of technieken van ascese of bewustzijnsverruiming voor nodig die afhankelijk zijn van de op het ik gerichte wil. Deze methoden en technieken, waarin dus de eigenzinnigheid van de mens tot uitdrukking komt, laat men op de mysterieweg juist achter zich. Want het ‘sterven‘ in Jezus, in het ware zelf van de mysterieleerling, houdt in dat iedere vorm van eigenzinnigheid door de structuur en kracht van het ware zelf wordt tenietgedaan.[/i]
De ik-centrale persoonlijkheid is een noodzakelijkheid om uiteindelijk op een niet-persoonlijke wijze onderscheid te kunnen maken tussen mijzelf en de omringende wereld. De ik-centrale persoonlijkheid staat onder invloed van de -vermeende- eigen wil. De niet-persoonlijke wijze is een vergeestelijking welke zichzelf herschept op zuiver geestelijke grondslag.

We kunnen dan ook spreken over de ik-centrale persoonlijkheid als een noodzakelijke stap in een evolutionair-geestelijke ontwikkeling.
Het afgescheiden 'zelf' van de ik-centrale persoonlijkheid kan zichzelf uit eigen beweging overdragen (In Uw handen beveel ik mijn geest.).
Dat is sterven in de ware zin van Jezus de Christus.

Maar de transitie van ik-centrale persoonlijkheid naar Christus-wezen vraagt iets wat niet van de ik-centrale persoonlijkheid uitgaat: liefde.
Liefde is 'dat' wat van de ik-centrale persoonlijkheid afstaat, vandaar de voetwassing. Het is een 'de ander' dienst bewijzen zonder belangen van de ik-centrale persoonlijkheid. Wat begrepen mag als zijnde doelloos. Het is immers de ik-centrale persoonlijkheid welke zichzelf doelen stelt.

Liefde is een kracht welke een zelf-moraliserende kracht is. De ik-centrale persoonlijkheid kan die Liefde niet zelf zijn. De voetwassing kan dus niet door de ik-centrale persoonlijkheid uitgevoerd worden. De mens die de voetwassing in de ik-centrale persoonlijkheid plaatst, is niet bezig met sterven, maar bezig met de persoon te vervolmaken. Dat is volstrekt zinloos. Liefde is zinloos, doelloos, waardenloos. De mens die beweert de Liefde te begrijpen, die begrijpt haar niet.

Liefde kan nooit of te nimmer een persoonlijk doel zijn. Sterven in Liefde is het enige wat mogelijk is. Met dat sterven kan geen persoonlijk doel verwezenlijkt worden. Erg spijtig voor die persoon, maar zoals ik schreef: de persoon is slechts een noodzakelijke stap in een evolutionair-geestelijke ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door hopper op 02 jan 2021, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 17:32

Er zijn in ieder geval mensen die beweren dat ze dood geweest zijn.
Heb je daar voorbeelden van?
Dan hoor ik ze graag.
Laatst gewijzigd door callista op 02 jan 2021, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 16:41 Dat is wat anders.
Een dode is dood en blijft dood...of het moet schijndood zijn en schijndood is nog levend.
Waarom is dat iets anders? Er is volgens mij geen verschil tussen iets dat dood is, of iets dat niet leeft. Of uit beide kan leven ontstaan, of uit beide niet. Als uit niets geen leven kan ontstaan, of als iets dat dood is niet tot leven kan komen, dan heb je dus leven nodig om leven voort te brengen.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 02 jan 2021, 17:39 Heb je daar voorbeelden van?
Dan hoor ik ze graag.
Voorbeelden van mensen die beweren dat ze dood geweest zijn? Zoek maar eens op internet, genoeg voorbeelden! Ik geloof trouwens dat de meeste verhalen fake zijn, of het zijn nabij-dood-ervaringen. Maar, er zal maar eens een echt verhaal tussen zitten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 17:42
callista schreef: 02 jan 2021, 17:39 Heb je daar voorbeelden van?
Dan hoor ik ze graag.
Voorbeelden van mensen die beweren dat ze dood geweest zijn?
Zoek maar eens op internet, genoeg voorbeelden!
Ik geloof trouwens dat de meeste verhalen fake zijn, of het zijn nabij-dood-ervaringen. Maar, er zal maar eens een echt verhaal tussen zitten.
Nee...dat is aan jou.
Maar je geeft het al toe....het is fake news.....
Of propaganda filmpjes uit Verweggistan om mensen ertoe aan te zetten zich te bekeren en zieltjes te winnen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 17:32
Als iets niet bekend is, hoeft dat natuurlijk niet (on)waar te zijn. Geloof jij dat er ergens in het heelal leven is? Er zijn in ieder geval geen bekende gevallen, voor zover ik weet. Je kunt het dus slechts aannemen, misschien op basis van statistiek. Hoe groot is de kans? Hoeveel mensen hebben er geleefd, en, hoe groot is de kans dat iemand terugkeert uit de fysieke dood? Nul? Misschien heel erg klein, maar, misschien is er toch een kans. En, als dat zo is, dan zijn er wel degelijk mensen terug gekeerd uit de dood. Misschien zijn die mensen gemakkelijker te vinden dan buitenaards leven. De zoektocht naar buitenaards leven is waarschijnlijk lastiger dan alle mensen te vragen of ze dood geweest zijn. Er zijn in ieder geval mensen die beweren dat ze dood geweest zijn. Het is in ieder geval een onderzoek waard, en misschien zelfs te bewijzen.
Ik geloof -op grond van statistiek- dat er ergens anders in het heelal leven is. Dat is beredeneerd geloof.
Zelf behoor ik ook tot de mensen die beweren dat ze (bijna) dood zijn geweest.
Er was geen tunnel, geen licht, geen dierbare overledenen.
Maar bijna-dood is dan ook niet de dood zelf.
Dood is voor mij een niet-zijn. Dat niet-zijn, daar zat ik ook tegen aan in mijn BDE ervaring.
Een ervaring waar ik geen bewuste herinnering aan heb, maar wel een gevoel van "opgaan in het geheel".
Na terugkomst moest ik wederom "opgaan in de dualiteit". Viel me niet mee.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 17:19 Er zijn mij geen gevallen bekend van mensen die terug keerden uit de fysieke dood. De bijbel word door mij niet geaccepteerd als bron van bewijs.
Je "want dan zou je iedereen moeten vragen" word door mij tevens niet geaccepteerd, want dat is in de praktijk een onmogelijkheid.
De bijbel laat wel zien dat zij geloofden in een opstanding uit de doden. Iets wat jij al tijden ontkent, jij doet alsof ook de bijbel het heeft over sterven aan jezelf tijdens je leven. Mooi dat je er ook achter gekomen bent dat men in de bijbel geloofde in een opstanding uit de doden. Fysiek.

Dan hoef je de gelovigen/christenen ook niet meer te verwijten dat zij fantaseren.