Jehovah de oorlogsgod

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 07 jun 2021, 01:21
Snelheid schreef: 06 jun 2021, 23:14 De vraag komt toch steeds op is Jehovah wel een oorlogsgod?
In het vroege Israël vormt het karakter van JHWH als oorlogsgod een prominent kenmerk in de conceptie van God. Numeri 21:14 verwijst naar een bron genaamd Het Boek van de oorlogen van JHWH (ספר מלחמת יהוה) en JHWH wordt in de Torah - in Exodus 15:3 - nog beschreven als ''een Man van oorlog'' (יהוה איש מלחמה), al is JHWH in de T'NaCH uiteraard niet slechts een oorlogsgod.
Interessant. Het boek de oorlogen van Jehovah wordt een aantal keren genoemd door Lorber. De val van Lucifer staat erin vermeld en ook de zeven geesten of eigenschappen van God. De zeven geesten (ook in Openbaring 4:5 genoemd) of speciale eigenschappen van God zijn: liefde, wijsheid, wil, orde, ernst, geduld en barmhartigheid. De zeven geesten of speciale eigenschappen in God bevinden zich als het ware in een voortdurende strijd, zodat de ene ook de andere steeds tot activiteit uitdaagt. Deze strijd in God is niet zodanig, dat één van de zeven geesten ernaar streeft om de andere geesten te onderdrukken en werkeloos te maken, maar de strijd is er eeuwig op gericht, dat de ene geest de andere steeds met al zijn kracht en macht ondersteunt. Hier zien we dat de mens geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis. Want de mens heeft dezelfde zeven geestelijke eigenschappen als God. Er staat: Streef naar barmhartigheid (of zachtmoedigheid) die al die andere eigenschappen in zich heeft, dan zullen die zich eveneens ontwikkelen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 07 jun 2021, 20:40 <knip...knip>
Na honderden jaren circuleerden er al vele manuscripten over de wereld, als je dan nog een verhaal erbij verzint ben je simpelweg te laat.
<knip...knip>
Op een of andere manier heb ik het idee dat degene die als eerste, misschien wel als enige, het verhaal bijvoegde zich niet druk maakte, of misschien zelfs maar realiseerde, dat er kopieën zouden gaan circuleren met en zonder het verhaal. Het waren andere tijden met een andere cultuur, met andere denkbeelden en andere communicatiemiddelen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 jun 2021, 23:11
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2021, 22:58 Wel de gruwelijkheden maar niet de gruwel God. Ik gruw van dergelijke hypocrisie.
Gruwelijk vind ik een god die leert dat de wrede Romeinse overheid door God ingesteld is en dat we braaf de andere wang moeten toekeren en de vijand moeten liefhebben. Geef mij maar een god die niet de andere wang toekeert, niet de onderdrukker liefheeft, maar empathieloze wreedheid keihard vergeldt. Ik geloof echter niet in het bestaan van zo'n god.
Christus keerde de andere wang toe niet uit passiviteit maar om niet in het vaarwater van jouw wraakzuchtige gruwelgod te komen. Wederom begrijp je het niet.
Behalve dat je telkens zegt te vertrekken (klik, klik, klik, klik, klik, klik), maar vervolgens de daad niet bij het woord voegt, zie ik geen hypocrisie ;)
Ik bepaal zelf mijn vertrek wel en of ik iets post, dus laat mij er buiten. Bovendien gaf jij zelf aan minder op het forum te zullen zijn, voeg dan ook zelf de daad bij het woord hypocriet i.p.v. mij aan te spreken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 10 jun 2021, 09:44 Christus keerde de andere wang toe niet uit passiviteit maar om niet in het vaarwater van jouw wraakzuchtige gruwelgod te komen. Wederom begrijp je het niet.
Je hebt meerdere malen duidelijkgemaakt dat volgens jouw de twee dezelfde zijn.
Ik bepaal zelf mijn vertrek wel en of ik iets post, dus laat mij er buiten.
Als je het over een ander hebt, is het niet verrassend dat de ander het over jou heeft. En je zegt keer op keer te vertrekken, maar voegt vervolgens de daad nooit bij het woord: klik, klik, klik, klik, klik, klik ;)
Bovendien gaf jij zelf aan minder op het forum te zullen zijn, voeg dan ook zelf de daad bij het woord hypocriet i.p.v. mij aan te spreken.
Ik was toen veel minder op het forum vanwege studie voor een examen. Het volgende examen is in November.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 10 jun 2021, 11:18
Piebe Paulusma schreef: 10 jun 2021, 09:44 Christus keerde de andere wang toe niet uit passiviteit maar om niet in het vaarwater van jouw wraakzuchtige gruwelgod te komen. Wederom begrijp je het niet.
Je hebt meerdere malen duidelijkgemaakt dat volgens jouw de twee dezelfde zijn.
Ik bepaal zelf mijn vertrek wel en of ik iets post, dus laat mij er buiten.
Als je het over een ander hebt, is het niet verrassend dat de ander het over jou heeft. En je zegt keer op keer te vertrekken, maar voegt vervolgens de daad nooit bij het woord: klik, klik, klik, klik, klik, klik ;)
Bovendien gaf jij zelf aan minder op het forum te zullen zijn, voeg dan ook zelf de daad bij het woord hypocriet i.p.v. mij aan te spreken.
Ik was toen veel minder op het forum vanwege studie voor een examen. Het volgende examen is in November.
Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door hopper »

Ik doe hier ook niet meer actief mee, het is slechts mijn schaduw die hier post.
Daar moeten 'jullie' dan maar mee leven. Zelf kijk 'ik' toe.

Overigens ben ik van mening dat de oorlogsgod vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 12 jun 2021, 16:43 Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ja, ik had liever gezien dat je gewoon weer actief meedeed. Vond alleen de opmerking hypocriet te zijn wat te aanvallend, waardoor ik terugsloeg met een opmerking. Dat had ik niet moeten doen. Mijn excuses daarvoor.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Snelheid »

Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ach waarde @Piebe leeft het leven in volheid van echtheid en dat is niet een forum of een kroeg waar men ook heel de dag kan rondhangen en zich het graf in zuipt, en uit deze vijver komen echt vrienden naar boven, en de rest is niet relevant in het leven van zijn in goed gezelschap van hen die echt zijn. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 12 jun 2021, 20:54
Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ach waarde @Piebe leeft het leven in volheid van echtheid en dat is niet een forum of een kroeg waar men ook heel de dag kan rondhangen en zich het graf in zuipt, en uit deze vijver komen echt vrienden naar boven, en de rest is niet relevant in het leven van zijn in goed gezelschap van hen die echt zijn. :thumb1:
Heb gewoon niet zoveel trek meer in fora en zeker niet in deze.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 12 jun 2021, 22:24
Snelheid schreef: 12 jun 2021, 20:54
Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ach waarde @Piebe leeft het leven in volheid van echtheid en dat is niet een forum of een kroeg waar men ook heel de dag kan rondhangen en zich het graf in zuipt, en uit deze vijver komen echt vrienden naar boven, en de rest is niet relevant in het leven van zijn in goed gezelschap van hen die echt zijn. :thumb1:
Heb gewoon niet zoveel trek meer in fora en zeker niet in deze.
Wij kunnen het ons voorstellen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door callista »

Waarom ben jij hier dan nog steeds @Snelheid?
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 12 jun 2021, 22:35 Waarom ben jij hier dan nog steeds @Snelheid?
Nooit je bemoeien met de privezaken van een forumlid,is niet zo gepast.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door callista »

:lol: :w
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 12 jun 2021, 20:00
Piebe Paulusma schreef: 12 jun 2021, 16:43 Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ja, ik had liever gezien dat je gewoon weer actief meedeed. Vond alleen de opmerking hypocriet te zijn wat te aanvallend, waardoor ik terugsloeg met een opmerking. Dat had ik niet moeten doen. Mijn excuses daarvoor.
Geen probleem, kan me de opmerking wel voorstellen. Van actieve deelname naar non actief vergt enige discipline, mijn excuus dat ik die discipline soms ontbeer.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 12 jun 2021, 22:32
Piebe Paulusma schreef: 12 jun 2021, 22:24
Snelheid schreef: 12 jun 2021, 20:54
Ik doe niet actief meer mee en dat weet je ook wel. Dat het jou stoort dat ik af en toe nog wat post moet ik dan maar mee leren leven.
Ach waarde @Piebe leeft het leven in volheid van echtheid en dat is niet een forum of een kroeg waar men ook heel de dag kan rondhangen en zich het graf in zuipt, en uit deze vijver komen echt vrienden naar boven, en de rest is niet relevant in het leven van zijn in goed gezelschap van hen die echt zijn. :thumb1:
Heb gewoon niet zoveel trek meer in fora en zeker niet in deze.
Wij kunnen het ons voorstellen.
Dat doet met deugd maat! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door callista »

Waarom maak je er zo'n vertoning van? :roll:
Doe wel mee of niet....
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Jehovah de oorlogsgod

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Kunnen we dan na alle excuses - fijn om te zien trouwens - nu weer verder met het onderwerp[/modreak]
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.