CU als gewenste partner voor VVD

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Barnabas »

Snelheid schreef: 10 sep 2021, 08:22 Veel liberalen zijn Katholiek of protestant zo niet net als Jesse Klaver praktiserend Katholiek,mensen die zeggen godsdienst en politiek moet men gescheiden houden.
Voorts de CU een linkse partij van rechts;tevens staan zij ver af van het liberale gedachtengoed.
Ik bekijk het zo. God is voor vrijheid maar ook voor sociale zorg. Hij wil recht maar hij wil ook genade. Rijkdom mag maar hij wil dat men elkaar liefheeft en naar elkaar omziet (dus de rijkdom sociaal inzet).
De CU is volgens mij een partij die zo denkt.
Dat is rechts en links tot een eenheid maken zoals bij God ook alles één is.
Het grote aanbod van partijen weerspiegelt een enorme verdeeldheid in de samenleving waarbij men het niet met elkaar kan vinden. Het gedrag bij discussies in de tweede kamer duidt op een gebrek aan saamhorigheid en verdeeldheid.
Wanneer andere partijen zich meer aan God en zijn liefde gelegen zouden laten liggen zou er veel minder verdeeldheid en veel meer saamhorigheid zijn.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Bonjour »

Ik vind het opvallend dat je mijn opmerking "makkelijk te manipuleren" zo negatief richting CU opvat. Het punt is dat de VVD 34 zetels heeft tegenover 5 van het CU. 7 keer zo groot. Dat betekent ook 7 keer zoveel invloed. Voor elke 7 voorstellen van de VVD mag de CU er 1 naar voren brengen. Ze zijn er om de VVD voorstellen aan een meerderheid te helpen.En dan mogen ze af en toe dus iets inbrengen, als het maar niet te ver afwijkt van wat de VVD wil. Ik heb best respect voor ze, meer dan voor het CDA, maar 34:5 is niet een best uitgangspunt voor samenwerken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Barnabas »

Bonjour schreef: 30 okt 2021, 19:48 Ik vind het opvallend dat je mijn opmerking "makkelijk te manipuleren" zo negatief richting CU opvat. Het punt is dat de VVD 34 zetels heeft tegenover 5 van het CU. 7 keer zo groot. Dat betekent ook 7 keer zoveel invloed. Voor elke 7 voorstellen van de VVD mag de CU er 1 naar voren brengen. Ze zijn er om de VVD voorstellen aan een meerderheid te helpen.En dan mogen ze af en toe dus iets inbrengen, als het maar niet te ver afwijkt van wat de VVD wil. Ik heb best respect voor ze, meer dan voor het CDA, maar 34:5 is niet een best uitgangspunt voor samenwerken.
Bij Jezus gaat het niet om verdelen naar zetelvertegenwoordiging. De waarheid en het belang van mensen is niet een verhandelbaar iets.
Het belang is dus om samen te werken op de punten waarbij men zich ethisch kan verantwoorden en waarbij men ethisch kan aansluiten bij de rest zonder compromissen te sluiten. De invloed van de CU zou daarom groter kunnen zijn dan men op grond van zetelverdeling zou kunnen "berekenen" of "eerlijk" zou vinden. De CU is mijns inziens een partij die dit principe hoog in het vaandel heeft. De VVD staat misschien verder open voor afwijken van het standpunt ten behoeve van vertegenwoordiging in de regering.
De opstelling van de CU kan daarom ook betekenen dat zij buiten de regering blijven vanwege beleid dat zij zich ethisch niet kunnen verantwoorden.
Maar het is belangrijker om voor ethiek liefde en zorg te kiezen dan voor het uitoefenen van macht.
Jezus gaf het goede voorbeeld, Hij was koning van Israël nochthans had Hij geen deel aan het Sanhedrin (de Israëlische regering) of de Romeinse instellingen van bestuur. Hij oefende Zijn macht uit vanaf de "zijlijn". Op die manier had Hij ook meer invloed en kon toch Zijn principes van barmhartigheid en ontferming behouden en uitoefenen. Zijn invloed was zelfs groter dan die van de regering omdat Hij bij Zijn principes bleef. Het volk waardeerde Zijn inzettingen voor Hen omdat Hij Zijn macht gebruikte om het volk te dienen. Met grote kracht en ijver zette Hij zich voor hen in. Zijn invloed is groter dan die van enig ander mens zowel in tijd als geografisch.
Zo kan ook een Christen van meer nut en betekenis zijn door zijn principes te handhaven.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Vertrokken user_7 »

Barnabas schreef: 30 okt 2021, 13:07
Gait schreef: 09 sep 2021, 01:08
Dat geloof ik graag, maar het komt op mij over alsof een demoon met een engel gaat samen werken. Licht en duisternis gaat toch niet samen?
De bijbel geeft enerzijds aan dat het koninkrijk van God niets heeft uit te staan met het koninkrijk van de duivel.
Jezus was ook een koning, een bestuurder dus, maar Hij had toch een hele bijzondere stijl van besturen. Hij sloot geen compromissen met de duivel. Hij ging volledig Zijn eigen weg zonder deel te nemen aan regeringskringen of lid te zijn van het sanhedrin, het joodse bestuursorgaan of contact te hebben met de romeinse bestuurders. Hij ging geheel zijn eigen weg.
Maar aan de andere kant zijn er vele voorbeelden van bestuurders die God eerden en op hoge posities zaten. Zoals Daniël, Jozef en Nehemia. Zij dienden God. Zij dienden onder heidense koningen. Het zal voor hen ook steeds zoeken geweest zijn om als Jezus te zijn en toch hun bestuurlijk werk te doen.
Deze mannen oefenden dus invloed uit in heidense landen maar zij deden dat namens God en probeerden recht te brengen. Soms kwamen zij daardoor in conflict met de omgeving. Daniël kwam in de leeuwenkuil terecht, zijn vrienden in een brandende oven. Jezus zelf werd ook gekruisigd.
Dus het lijkt mij wel goed wanneer de CU meeregeert zij het dat zij dan wel de christelijke normen in acht dienen te houden en niet verloochenen.
Het zal voor hen ook best een toer zijn om dat te doen. De keuze tussen Christus dienen en meeregeren.
Daar kan ik me wel in vinden. Zo is er iets van God nog aan de macht
Geboren om lief te hebben.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Barnabas »

Gait schreef: 31 okt 2021, 09:26
Barnabas schreef: 30 okt 2021, 13:07

De bijbel geeft enerzijds aan dat het koninkrijk van God niets heeft uit te staan met het koninkrijk van de duivel.
Jezus was ook een koning, een bestuurder dus, maar Hij had toch een hele bijzondere stijl van besturen. Hij sloot geen compromissen met de duivel. Hij ging volledig Zijn eigen weg zonder deel te nemen aan regeringskringen of lid te zijn van het sanhedrin, het joodse bestuursorgaan of contact te hebben met de romeinse bestuurders. Hij ging geheel zijn eigen weg.
Maar aan de andere kant zijn er vele voorbeelden van bestuurders die God eerden en op hoge posities zaten. Zoals Daniël, Jozef en Nehemia. Zij dienden God. Zij dienden onder heidense koningen. Het zal voor hen ook steeds zoeken geweest zijn om als Jezus te zijn en toch hun bestuurlijk werk te doen.
Deze mannen oefenden dus invloed uit in heidense landen maar zij deden dat namens God en probeerden recht te brengen. Soms kwamen zij daardoor in conflict met de omgeving. Daniël kwam in de leeuwenkuil terecht, zijn vrienden in een brandende oven. Jezus zelf werd ook gekruisigd.
Dus het lijkt mij wel goed wanneer de CU meeregeert zij het dat zij dan wel de christelijke normen in acht dienen te houden en niet verloochenen.
Het zal voor hen ook best een toer zijn om dat te doen. De keuze tussen Christus dienen en meeregeren.
Daar kan ik me wel in vinden. Zo is er iets van God nog aan de macht
Hoi Gait. Die laatste zin snap ik niet.
Wel mooi onderschrift heb je.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Vertrokken user_7 »

Barnabas schreef: 31 okt 2021, 14:10
Gait schreef: 31 okt 2021, 09:26
Daar kan ik me wel in vinden. Zo is er iets van God nog aan de macht
Hoi Gait. Die laatste zin snap ik niet.
Wel mooi onderschrift heb je.
Dank je. Ik heb niet veel vertrouwen in de politiek. Vandaar dat ik dat zei ;)
Geboren om lief te hebben.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: CU als gewenste partner voor VVD

Bericht door Barnabas »

Gait schreef: 31 okt 2021, 14:39
Barnabas schreef: 31 okt 2021, 14:10

Hoi Gait. Die laatste zin snap ik niet.
Wel mooi onderschrift heb je.
Dank je. Ik heb niet veel vertrouwen in de politiek. Vandaar dat ik dat zei ;)
Ok