n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Zeg Wim, waarom zal ik verder gaan in een draad, waarin mensen zijn die met walging en afkeer van ons geloof niet eens met ons wil samenwerken?
Hierin zie je precies het probleem waar we in de samenwerking tussen christenen aanlopen, een deel doet mee en een deel doet dat niet.

Ik denk dat ik mijn geloofservaringen hierin goed gedeeld heb en dat je vanuit wijsheid wel wat van het stuk kan maken.
Ik leg het in je handen en ga weer bezig met mijn verjaardag.

Ik hoef me niet verder te mengen in twistgesprekken met mensen die reageren vanuit vooroordelen en denken te weten hoe andere gemeentes inhoudelijk functioneren, terwijl ze zelf geen enkele interesse in die gemeentes tonen. Dat is als de boer dat praat over het werk van de bakker.
Ik voel me gewoon niet welkom in deze draad, dus haak weer af.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Gaitema schreef:
Rechtuit schreef:
jij weet helemaal niks van ons.beetje dom om dat te zeggen want dat weet jij helemaal niet :lol:
En hoe je reageert blijkt weer de waarheid wil jij niet horen,maar ja weet jij veel :arrow: :arrow: :w
Ik heb een vrouw, krijg een kind, ga trouwen dit jaar. God heb ik leren kennen en ik zie Hem aan het werk in mijn leven.
Ik zit in een schitterende gemeente waar veel mooie dingen gebeurd. Dat is hoe ik dat persoonlijk zie.
Ik zou niet weten waarin God me niet gezegend heeft en waarom ik jaloers zou moeten zijn op het geloof van een ander.
Het is een gegeven feit dat Jezus aan het werk is op vele plaatsen. Niet alleen in de RKK, maar ook bij ons.
Om eerlijk te zijn, geloof ik dat Hij meer bij ons aan het werk is, dan bij jullie.
Maar des al niet te min, ook bij jullie.

Als ik naar jullie kerk kijk, dan zie ik vooral vergrijsde kerken waarvan vele de deuren sluiten.
Kerken die het contact met het publiek is kwijt geraakt. Gelukkig zijn er enkelen die wel contact met hen hebben, vooral in de meer charismatische hoek en mensen die opnieuw het katholieke geloof hervinden. Maar des al niet te min, hier plaatselijk gezien, staan de katholieken bekend als de kerk waarvan de mensen maar weinig aan hun geloof doen. Daarom staan ze hier in Ede bekend.
Hier plaatselijk, zijn we in de evangelische gemeente niet "toevallig" terecht gekomen.
En ik zeg het je nadrukkelijk, dat ik nergens in de bijbel de oproep vind om andere mensen uit te lachen.
Het uitlachen van mensen is bedoeld om hen te vernederen en in een kwaad daglicht te zetten.

Ik weet wel dat er evangelischen zijn die vast gelopen zijn in hun geloof en gemeentes waar het niet goed mee gaat,
maar die ervaring is er niet overal. Bij ons gaat het juist heel goed. Volmaakt niet natuurlijk, maar het is in ontwikkeling.
Maar waarom zou ik daar met jou over hebben?

Je vraagt me niet uit belangstelling hoe het bij ons zit. Sommigen die ik ken doen dat wel.
Die vragen uit belangstelling, waarom ik daar bij ben gegaan.
Je vindt maar wat je vindt ,eens zal je er wel eens achter komen hoe jij voor de gek wordt gehouden.
Ook hier over op de orde van de dag. :w :w :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef:Ik hoef me niet verder te mengen in twistgesprekken
Inderdaad: als iedereen het doorgaan met twistgesprekken achterwege laat, lopen ze gauw genoeg dood en kunnen we on-topic verder.
Op jouw on-topic bijdragen kom ik nog terug.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piebe,
Piebe 2.2 schreef:Het christendom heeft het door vuur gelouterde goud te bieden en wie het koopt is werkelijk rijk. Het is het goud dat door de kooplieden waardeloos geacht werd waarmee we een huis in het eeuwige koninkrijk gekocht hebben. Dit is het goud wat veilig verborgen is op een plaats die de dieven niet vinden kunnen. Zoekt om te stelen en gij zult niet vinden wat werkelijk van waarde is en waar de tand des tijds zich in verslikt.
Ja, heel mooi.
Kun je toelichten wat en hoe dat bijdraagt aan de samenleving?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Goede bijdrage @Augustinus en je bekijkt het uit protestants oogpunt.Ook wij bekijken dat CIP.nl wel is,tja een protestantse ruzie arena.Iedereen weet het beter en zijn de vreemdste leerstellingen te lezen wat niets meer te maken heeft met de Kerk enz enz enz.
Wij adviseren jou, kijk is buiten dat protestantse wereldje;licht en ruimte zal je deel worden. :) :idea: :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Marjo
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:12
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Marjo »

Augustinus: fijn dat je dit met ons wilt delen. Het is leerzaam hoe je er met een nog frisse blik tegen aankijkt. Veel om over na te denken!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
Wel, kennelijk heeft het genoeg kracht om je boos te maken, maar je interpreteert mijn reactie echt verkeerd als je denkt dat ik vind dat jij geen trouwe dienstknecht van Christus zou zijn. Het enige wat ik vind is dat de evangelische kerkleer een dwaling is, maar dat vind je ook van sommige van mijn opvattingen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Het christendom heeft het door vuur gelouterde goud te bieden en wie het koopt is werkelijk rijk. Het is het goud dat door de kooplieden waardeloos geacht werd waarmee we een huis in het eeuwige koninkrijk gekocht hebben. Dit is het goud wat veilig verborgen is op een plaats die de dieven niet vinden kunnen. Zoekt om te stelen en gij zult niet vinden wat werkelijk van waarde is en waar de tand des tijds zich in verslikt.
Prachtig gesproken,tevens verwoord je een Geloofsgeheim. :flower1:
Dank je wel maat! :kiss1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
Gaitema schreef:
Rechtuit schreef:
jij weet helemaal niks van ons.beetje dom om dat te zeggen want dat weet jij helemaal niet :lol:
En hoe je reageert blijkt weer de waarheid wil jij niet horen,maar ja weet jij veel :arrow: :arrow: :w
Ik heb een vrouw, krijg een kind, ga trouwen dit jaar. God heb ik leren kennen en ik zie Hem aan het werk in mijn leven.
Ik zit in een schitterende gemeente waar veel mooie dingen gebeurd. Dat is hoe ik dat persoonlijk zie.
Ik zou niet weten waarin God me niet gezegend heeft en waarom ik jaloers zou moeten zijn op het geloof van een ander.
Het is een gegeven feit dat Jezus aan het werk is op vele plaatsen. Niet alleen in de RKK, maar ook bij ons.
Om eerlijk te zijn, geloof ik dat Hij meer bij ons aan het werk is, dan bij jullie.
Maar des al niet te min, ook bij jullie.

Als ik naar jullie kerk kijk, dan zie ik vooral vergrijsde kerken waarvan vele de deuren sluiten.
Kerken die het contact met het publiek is kwijt geraakt. Gelukkig zijn er enkelen die wel contact met hen hebben, vooral in de meer charismatische hoek en mensen die opnieuw het katholieke geloof hervinden. Maar des al niet te min, hier plaatselijk gezien, staan de katholieken bekend als de kerk waarvan de mensen maar weinig aan hun geloof doen. Daarom staan ze hier in Ede bekend.
Hier plaatselijk, zijn we in de evangelische gemeente niet "toevallig" terecht gekomen.
En ik zeg het je nadrukkelijk, dat ik nergens in de bijbel de oproep vind om andere mensen uit te lachen.
Het uitlachen van mensen is bedoeld om hen te vernederen en in een kwaad daglicht te zetten.

Ik weet wel dat er evangelischen zijn die vast gelopen zijn in hun geloof en gemeentes waar het niet goed mee gaat,
maar die ervaring is er niet overal. Bij ons gaat het juist heel goed. Volmaakt niet natuurlijk, maar het is in ontwikkeling.
Maar waarom zou ik daar met jou over hebben?

Je vraagt me niet uit belangstelling hoe het bij ons zit. Sommigen die ik ken doen dat wel.
Die vragen uit belangstelling, waarom ik daar bij ben gegaan.
Je vindt maar wat je vindt ,eens zal je er wel eens achter komen hoe jij voor de gek wordt gehouden.
Ook hier over op de orde van de dag. :w :w :w
Klopt het is een poppenkast, maar ze zien het niet, ook al komt de pastor of hoe ze zich ook noemen aanzetten in een nieuwste Audi.

De evangelische kerk verkoopt een goed gevoel en God spreekt tegen haar volgelingen, wat wil je nog meer?

@ Gaitema, soms zijn het juist de prikkelende opmerkingen die tot nadenken stemmen, in de Hebreeen brief staat duidelijk dat God eerst door de profeten en in de laatste dagen door de ZOON gesproken heeft. Alles wat daarna komt is niet echt!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
Wel, kennelijk heeft het genoeg kracht om je boos te maken, maar je interpreteert mijn reactie echt verkeerd als je denkt dat ik vind dat jij geen trouwe dienstknecht van Christus zou zijn. Het enige wat ik vind is dat de evangelische kerkleer een dwaling is, maar dat vind je ook van sommige van mijn opvattingen.
Dat mag je vinden, maar je conclusie vind ik niet juist. We zijn christenen die geloven dat we verlost zijn. Wij zien hen ook bij andere christenen. Die verlossing komt van het geloof.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:
Gaitema schreef:
Rechtuit schreef:
jij weet helemaal niks van ons.beetje dom om dat te zeggen want dat weet jij helemaal niet :lol:
En hoe je reageert blijkt weer de waarheid wil jij niet horen,maar ja weet jij veel :arrow: :arrow: :w
Ik heb een vrouw, krijg een kind, ga trouwen dit jaar. God heb ik leren kennen en ik zie Hem aan het werk in mijn leven.
Ik zit in een schitterende gemeente waar veel mooie dingen gebeurd. Dat is hoe ik dat persoonlijk zie.
Ik zou niet weten waarin God me niet gezegend heeft en waarom ik jaloers zou moeten zijn op het geloof van een ander.
Het is een gegeven feit dat Jezus aan het werk is op vele plaatsen. Niet alleen in de RKK, maar ook bij ons.
Om eerlijk te zijn, geloof ik dat Hij meer bij ons aan het werk is, dan bij jullie.
Maar des al niet te min, ook bij jullie.

Als ik naar jullie kerk kijk, dan zie ik vooral vergrijsde kerken waarvan vele de deuren sluiten.
Kerken die het contact met het publiek is kwijt geraakt. Gelukkig zijn er enkelen die wel contact met hen hebben, vooral in de meer charismatische hoek en mensen die opnieuw het katholieke geloof hervinden. Maar des al niet te min, hier plaatselijk gezien, staan de katholieken bekend als de kerk waarvan de mensen maar weinig aan hun geloof doen. Daarom staan ze hier in Ede bekend.
Hier plaatselijk, zijn we in de evangelische gemeente niet "toevallig" terecht gekomen.
En ik zeg het je nadrukkelijk, dat ik nergens in de bijbel de oproep vind om andere mensen uit te lachen.
Het uitlachen van mensen is bedoeld om hen te vernederen en in een kwaad daglicht te zetten.

Ik weet wel dat er evangelischen zijn die vast gelopen zijn in hun geloof en gemeentes waar het niet goed mee gaat,
maar die ervaring is er niet overal. Bij ons gaat het juist heel goed. Volmaakt niet natuurlijk, maar het is in ontwikkeling.
Maar waarom zou ik daar met jou over hebben?

Je vraagt me niet uit belangstelling hoe het bij ons zit. Sommigen die ik ken doen dat wel.
Die vragen uit belangstelling, waarom ik daar bij ben gegaan.
Je vindt maar wat je vindt ,eens zal je er wel eens achter komen hoe jij voor de gek wordt gehouden.
Ook hier over op de orde van de dag. :w :w :w
Klopt het is een poppenkast, maar ze zien het niet, ook al komt de pastor of hoe ze zich ook noemen aanzetten in een nieuwste Audi.

De evangelische kerk verkoopt een goed gevoel en God spreekt tegen haar volgelingen, wat wil je nog meer?

@ Gaitema, soms zijn het juist de prikkelende opmerkingen die tot nadenken stemmen, in de Hebreeen brief staat duidelijk dat God eerst door de profeten en in de laatste dagen door de ZOON gesproken heeft. Alles wat daarna komt is niet echt!
Wat een hoogmoed spreek je hier uit. Je denkt dat je verlicht bent en dat ik van jou kan leren. Dat zeg je min of meer hier ook. Ik zeg je dit. Bij al de momenten in mijn leven dat ik getuig van dingen die alleen God kan doen, reageer jij en jouw "makker" in ongeloof en vol spot. Jullie stellen het voor als dat God werkelijk niets doet in mijn leven. Alsof het allemaal fantasie is. Dat noem ik totale ongeloof. Ik voel dan ook de vrijheid niet om nog langer tegen over jullie mijn geloof openlijk te delen. Dit doet voor mij gewoon de deur dicht. Jullie geloven het immers niet en in het bijzonder verklaart jouw maat me toch voor gek, zoals hij al eens eerder deed. Toen heeft hij letterlijk gezegd dat ik gestoort ben. En nog wel meer waardoor ik niet snel iets van hem zal aannemen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Ik stop nu zelf met de draad.
Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en zie dat mijn deelname voor sommigen de verleiding geeft om mijn lidmaatschap van de Evangelische gemeente eens flink ter discussie te brengen en dat verstoort deze draad alleen maar.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef: @ Gaitema, soms zijn het juist de prikkelende opmerkingen die tot nadenken stemmen, in de Hebreeen brief staat duidelijk dat God eerst door de profeten en in de laatste dagen door de ZOON gesproken heeft. Alles wat daarna komt is niet echt!
Wat een hoogmoed spreek je hier uit. Je denkt dat je verlicht bent en dat ik van jou kan leren. Dat zeg je min of meer hier ook.
Nee hoor, jij zegt dat ik verlicht ben, ik lees slechts wat er in de Bijbel staat en ben verzekerd dat ook jij daar van kan leren. Nu zeg je tegen me dat het goud wat ik gevonden heb waardeloos is. Echter ben ik niet degene die op zoek is naar bevestiging of een goed gevoel. Daarom kan ik zo goed met mijn maat Rechtuit overweg want hij zoekt die evenmin.
Gaitema schreef:Ik zeg je dit. Bij al de momenten in mijn leven dat ik getuig van dingen die alleen God kan doen, reageer jij en jouw "makker" in ongeloof en vol spot. Jullie stellen het voor als dat God werkelijk niets doet in mijn leven. Alsof het allemaal fantasie is. Dat noem ik totale ongeloof.
Heb ik niet gezegd dat ik niet twijfel aan je geloof? Beetje rare opmerking als ik het allemaal fantasie zou vinden. Ik zou willen dat je het je niet zo persoonlijk aantrok.
Gaitema schreef:Ik voel dan ook de vrijheid niet om nog langer tegen over jullie mijn geloof openlijk te delen. Dit doet voor mij gewoon de deur dicht. Jullie geloven het immers niet en in het bijzonder verklaart jouw maat me toch voor gek, zoals hij al eens eerder deed. Toen heeft hij letterlijk gezegd dat ik gestoort ben. En nog wel meer waardoor ik niet snel iets van hem zal aannemen.
Dat is spijtig, maar ik ken je al wat langer en weet dat je een goeie kerel bent. Daarom snap ik ook niet dat je mijn kritiek op de evangelische kerk zo persoonlijk opvat. Kom maar een keer met Marietje naar mijn kerk, dan zal je zien dat we vriendelijke mensen zijn die echt niks op je tegen hebben.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef: Wel, kennelijk heeft het genoeg kracht om je boos te maken, maar je interpreteert mijn reactie echt verkeerd als je denkt dat ik vind dat jij geen trouwe dienstknecht van Christus zou zijn. Het enige wat ik vind is dat de evangelische kerkleer een dwaling is, maar dat vind je ook van sommige van mijn opvattingen.
Dat mag je vinden, maar je conclusie vind ik niet juist. We zijn christenen die geloven dat we verlost zijn. Wij zien hen ook bij andere christenen. Die verlossing komt van het geloof.
Toch hoor ik de meeste evangelische christenen vooral over de opname spreken en hopen dat die spoedig komt. Dat kan ik niet rijmen met iemand die verlost is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef: Wel, kennelijk heeft het genoeg kracht om je boos te maken, maar je interpreteert mijn reactie echt verkeerd als je denkt dat ik vind dat jij geen trouwe dienstknecht van Christus zou zijn. Het enige wat ik vind is dat de evangelische kerkleer een dwaling is, maar dat vind je ook van sommige van mijn opvattingen.
Dat mag je vinden, maar je conclusie vind ik niet juist. We zijn christenen die geloven dat we verlost zijn. Wij zien hen ook bij andere christenen. Die verlossing komt van het geloof.
Toch hoor ik de meeste evangelische christenen vooral over de opname spreken en hopen dat die spoedig komt. Dat kan ik niet rijmen met iemand die verlost is.
Niet wij, maar jij wijkt dan van het geloof af. Dat weet je zelf ook. Jij geloofd dat Jezus al terug is gekomen. De meeste christenen geloven dat Hij nog komt.
Onze verlossing behandelden we net in het Bijbelstudie topic over Handelingen momenteel in Evangelisch Leven. Dan kan je lezen in welke verlossing wij geloven. Dat hier te bespreken verstoort het topic.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef: @ Gaitema, soms zijn het juist de prikkelende opmerkingen die tot nadenken stemmen, in de Hebreeen brief staat duidelijk dat God eerst door de profeten en in de laatste dagen door de ZOON gesproken heeft. Alles wat daarna komt is niet echt!
Wat een hoogmoed spreek je hier uit. Je denkt dat je verlicht bent en dat ik van jou kan leren. Dat zeg je min of meer hier ook.
Nee hoor, jij zegt dat ik verlicht ben, ik lees slechts wat er in de Bijbel staat en ben verzekerd dat ook jij daar van kan leren. Nu zeg je tegen me dat het goud wat ik gevonden heb waardeloos is. Echter ben ik niet degene die op zoek is naar bevestiging of een goed gevoel. Daarom kan ik zo goed met mijn maat Rechtuit overweg want hij zoekt die evenmin.
Gaitema schreef:Ik zeg je dit. Bij al de momenten in mijn leven dat ik getuig van dingen die alleen God kan doen, reageer jij en jouw "makker" in ongeloof en vol spot. Jullie stellen het voor als dat God werkelijk niets doet in mijn leven. Alsof het allemaal fantasie is. Dat noem ik totale ongeloof.
Heb ik niet gezegd dat ik niet twijfel aan je geloof? Beetje rare opmerking als ik het allemaal fantasie zou vinden. Ik zou willen dat je het je niet zo persoonlijk aantrok.
Ik heb jou al lang verteld waarom ik Evangelisch ben geworden, maar toch blijf je mij er op pakken. Stop daar nu eens mee!
Ik wil met jou ook niet in discussie over al die onderwerpen wat we allang besproken hebben.
Je accepteerd niet dat ik de bijbel anders lees dan jij en daarom blijf je me er steeds mee bestoken met allerlei persoonlijke oneliners. En doe niet alsof je het geloofd wat ik zeg over wat Jezus met ons doet, zoals de genezing van mijn vriendin, want dat is in strijd met jouw eigen geloof. Je geloofd het gewoon niet en daarom ook val je me lastig met mijn keuze om met mijn vriendin mee te gaan in de Evangelische gemeente, wat volgens "jouw maat" een ketterse sekte is!!!
Jij valt me iedere keer lastig met opmerkingen als: je gaat puur voor een goed gevoel..
Dat is inlegkunde en weer een teken van ongeloof, dat Jezus ook bij Evangelischen is.
Het is bijzonder oppervlakkig.

Gaitema schreef:Ik voel dan ook de vrijheid niet om nog langer tegen over jullie mijn geloof openlijk te delen. Dit doet voor mij gewoon de deur dicht. Jullie geloven het immers niet en in het bijzonder verklaart jouw maat me toch voor gek, zoals hij al eens eerder deed. Toen heeft hij letterlijk gezegd dat ik gestoort ben. En nog wel meer waardoor ik niet snel iets van hem zal aannemen.
Dat is spijtig, maar ik ken je al wat langer en weet dat je een goeie kerel bent. Daarom snap ik ook niet dat je mijn kritiek op de evangelische kerk zo persoonlijk opvat. Kom maar een keer met Marietje naar mijn kerk, dan zal je zien dat we vriendelijke mensen zijn die echt niks op je tegen hebben.
Ik wist niet eens dat je naar de kerk ging, maar zoals ik al zei, wil Marietje jou niet ontmoeten.
Dat heeft met jouw opmerkingen over ons geloof te maken.
Dst doe je echt zelf. Je bent verder een aardige kerel, maar jouw aanvallen op mijn geloof maakt het niet mogelijk om elkaar echt te kunnen ontmoeten in het echt en bovendien is de afstand tot Friesland erg groot :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema, ik vind het gewoon bijzonder jammer dat zo'n aardige kerel als jij een kerkmuur wil opbouwen tussen jou en mij en zolang je dat doet dwing je mij ze af te breken. Dominee de Pastoor zei tegen me dat hij Marietje en jou komende zondag verwacht hier in het verre Friesland met Brabantse Bollen voor bij de koffie. Waarop ik zei: Ja maar meneer de Pastoor, ze moeten al van zo ver komen!' ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef: Wel, kennelijk heeft het genoeg kracht om je boos te maken, maar je interpreteert mijn reactie echt verkeerd als je denkt dat ik vind dat jij geen trouwe dienstknecht van Christus zou zijn. Het enige wat ik vind is dat de evangelische kerkleer een dwaling is, maar dat vind je ook van sommige van mijn opvattingen.
Dat mag je vinden, maar je conclusie vind ik niet juist. We zijn christenen die geloven dat we verlost zijn. Wij zien hen ook bij andere christenen. Die verlossing komt van het geloof.
Toch hoor ik de meeste evangelische christenen vooral over de opname spreken en hopen dat die spoedig komt. Dat kan ik niet rijmen met iemand die verlost is.

"Wij zijn burgers van een rijk in de hemelen waaruit wij ook de Here Jezus als Verlosser verwachten die ons vernederd lichaam veranderen zal zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig worde." (Filippenzen 3:20)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Indien de brief waar je uit citeert niet inmiddels tweeduizend jaar oud is zou je een punt hebben.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Indien de brief waar je uit citeert niet inmiddels tweeduizend jaar oud is zou je een punt hebben.
2000 jaar is niks...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Indien de brief waar je uit citeert niet inmiddels tweeduizend jaar oud is zou je een punt hebben.
2000 jaar is niks...
Voor God niet maar het evangelie is er voor de mens. En wat er vandaag over tweeduizend jaar gebeurt is voor mij niet relevant, want elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Leer dat maar eens te begrijpen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Indien de brief waar je uit citeert niet inmiddels tweeduizend jaar oud is zou je een punt hebben.
2000 jaar is niks...
Voor God niet maar het evangelie is er voor de mens. En wat er vandaag over tweeduizend jaar gebeurt is voor mij niet relevant, want elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Leer dat maar eens te begrijpen.
Misschien moet jij je wat meer verdiepen in de diepere betekenis van de "2 dagen", die voor God gelijk zijn aan 2000 jaar.

"ook wij ….zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van het lichaam. In die hoop zijn we behouden" (Rom. 8:23,24)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Wim Nusselder »

Dit topic is afgesplitst van het hoofdtopic, omdat ik anders geen overzicht kan houden in de bijdragen die bedoeld waren om verwerkt te worden in het paper dat ik aan het schrijven ben voor de conferentie "Christianity and the future of our societies".
Soms heb ik ook bruikbare bijdragen hierheen verplaatst, omdat ze vaak genoeg (integraal) geciteerd worden in bijdragen die ik daar heb laten staan.

Piebe 2.2 schreef:Indien de brief waar je uit citeert niet inmiddels tweeduizend jaar oud is zou je een punt hebben.
Biker schreef:2000 jaar is niks...
Piebe 2.2 schreef:Voor God niet maar het evangelie is er voor de mens. En wat er vandaag over tweeduizend jaar gebeurt is voor mij niet relevant, want elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Leer dat maar eens te begrijpen.
Biker schreef:Misschien moet jij je wat meer verdiepen in de diepere betekenis van de "2 dagen", die voor God gelijk zijn aan 2000 jaar.
Piebe 2.2 schreef:Nog maar een keer: het evangelie is er voor de mens.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mooi Wim, goed dat je de krenten uit de pap vist, houdt e.e.a. overzichtelijk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:Gaitema, ik vind het gewoon bijzonder jammer dat zo'n aardige kerel als jij een kerkmuur wil opbouwen tussen jou en mij en zolang je dat doet dwing je mij ze af te breken. Dominee de Pastoor zei tegen me dat hij Marietje en jou komende zondag verwacht hier in het verre Friesland met Brabantse Bollen voor bij de koffie. Waarop ik zei: Ja maar meneer de Pastoor, ze moeten al van zo ver komen!' ;)
Als het een pastoor is, komen we wel op de koffie eventueel, maar niet in de kerk over het algemeen.
Maar ik kan je niet helpen. Back on topic.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.