n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door BdO »

Lanfy schreef:
BdO schreef: Niet alles. Niet boven het de naaste liefhebben als jezelf, wat gelijk staat aan het liefhebben van God.
Heb ik een probleem als ik daar geen god voor nodig heb? Om mijn naaste lief te hebben als mijzelf?
Wat mij betreft niet, maar dat is niet zo belangrijk. Maar in dit subforum "Christelijk Open Forum" maak je voor jezelf uit of dat voor jou een probleem is of niet.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door BdO »

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Ben je het eens met mijn idee dat het christendom zich beter als netwerk kan organiseren (dus zonder kerkleiders) dan in hiërarchische kerken?
BdO schreef:Het een is niet per se beter dan het andere, het heeft elk z'n eigen sterke en zwakke kanten denk ik. Het lijkt me het beste als op overtuigingsniveau - aangaande de drive van mensen - er naar een situatie gestreefd wordt waarin de eigen overtuiging en drive in maximale autonomie tot stand kan komen (iets waarbij misschien er ook nog zoiets als een tekort aan hiërarchie zou kunnen zijn), terwijl op praktisch uitvoeringsniveau er wel een hiërarchie is maar die juist weer los staat van de persoonlijke drive en overtuiging van mensen. Daarom kunnen hulporganisaties beter overtuigingsneutraal zijn, zodat de relatief grotere benodigde hiërarchie niet stiekem een zeggenschap krijgt over drive of overtuiging, terwijl overtuigingsverbanden (christendom, humanisme, etc.) zich beter niet met praktische uitvoering kunnen bezig houden omdat dit nou eenmaal hiërarchie vergt (meer dan het minimum wat juist nodig kan zijn om maximale autonomie te kunnen bereiken).
We hebben het hier over het christendom.
Dat is in de eerste plaats een overtuigings- (of gedeelde-belevings-)verband en niet in de eerste plaats een uitvoeringsorganisatie.
(Christendom is er niet in de eerste plaats om een bijdrage te leveren aan de samenleving.)
Mag ik wat je schrijft lezen als instemming met het idee dat het christendom als overtuigingsorganisatie zich beter als netwerk dan als hiërarchische kerken kan organiseren?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik krijg eerlijk gezegd al bultjes van de term "overtuigingsorganisatie". Hiërarchisch of niet, ik associeer zo'n woord met manipulatie.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

.
Niet letterlijk, maar geestelijk te verstaan, beste.
Als je het verschil in betekenis opzoekt tussen bv nicaolieten en Laodicea, past dat precies in het tijdperk, waar deze gemeenten model voor staan.
En natuurlijk is Openbaring een beschrijving wat nog geschieden moest, niet wat al geschied was.
Als je die 7 gemeenten nauwkeurig bestudeerd, hun kenmerken verbonden met de kerkgeschiedenis van de laatste 20 eeuwen, zijn we nu duidelijk aangekomen in het laodiceaanse tijdperk.
Het woord betekent dan ook rechten van de mens.
Maak er maar een lekkere studiedag van.
Met het weer is het toch weer niets, zie ik.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piebe,
Piebe 2.2 schreef:In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Wat heeft de geloofsgemeenschap waar jij deel van uitmaakt de samenleving te bieden?
Het is misschien veiliger (om het gesprek hier constructief te houden) om voor jezelf te spreken in plaats van je op glas ijs te begeven met een kwalificatie van een andere (zeer diverse) geloofsgemeenschap waar sommigen aanstoot aan kunnen nemen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

BdO schreef:
Anja schreef:
BdO schreef:
Anja schreef:
God liefhebben boven alles ja.
Niet alles. Niet boven het de naaste liefhebben als jezelf, wat gelijk staat aan het liefhebben van God.
Jawel, BdO, boven alles. Het eerste gebod komt voor het tweede, omdat de wáre liefde waar het tweede op duidt, voortkomt uit het eerste.
Ik zie dat anders. En wel omdat de Bijbeltekst waaruit een en ander spreekt naar mijn interpretatie zelf aangeeft dat de volgorde geen hiërarchie/niveauverschil/urgentieverschil/prioriteitsverschil inhoudt door aan te geven dat het tweede gebod gelijk is aan het eerste. Het is dus volgens mij gewoon een objectieve nummering, en meer niet. Je mag dat best anders zien. Bijvoorbeeld omdat je anders met een Bijbel omgaat. Dan kan je er prima aan voorbij gaan dat de Bijbel zegt dat de twee gelijk aan elkaar zijn, en toch volhouden dat de een boven de ander staat. Afwijken van wat de Bijbel zegt doe ik zelf ook graag. Gelukkig is daar in Cof ook alle ruimte toe. Maar bij dit gedeelte kan ik me prima vinden in de tekst van de Bijbel.
Ik kan me ook prima vinden in de tekst van de Bijbel in deze. Maar jij kent daar op basis van jouw leven(servaring) en inzicht een andere betekenis aan toe dan ik, doordat je naar mijn mening een dimensie ontkent of niet kent, die je behalve aan de Bijbelteksten over het eerste gebod en het tweede daaraan gelijk, ook kunt ontlenen aan de hele rest van de Schrift en aan levensbeschouwing. Protestanten isoleren vaak graag enkele regels uit de Schrift. Dat mag, maar dat verhindert dat men in inzicht toeneemt. Het is nog maar de vraag wie er dan werkelijk "afwijkt van wat de Bijbel zegt"..... 8-). Zoals Onze Heer Jezus heeft gezegd:
Joh.15:4 want zoals een rank geen vrucht kan dragen uit eigen kracht, maar alleen als ze verbonden blijft met de wijnstok, zo kunnen ook jullie geen vrucht dragen als je niet met Mij verbonden blijft. [5] Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Alleen wie met Mij verbonden blijft – zoals Ik met hem – draagt rijkelijk vrucht, want los van Mij kunnen jullie niets.
Nou weet ik dat je Johannes niet als Bijbelboek erkent, of waardeert, als ik me goed herinner. Correct me if I'm wrong hierin.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 mei 2016, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door BdO »

Anja schreef:
BdO schreef:
Anja schreef:
BdO schreef:Niet alles. Niet boven het de naaste liefhebben als jezelf, wat gelijk staat aan het liefhebben van God.
Jawel, BdO, boven alles. Het eerste gebod komt voor het tweede, omdat de wáre liefde waar het tweede op duidt, voortkomt uit het eerste.
Ik zie dat anders. En wel omdat de Bijbeltekst waaruit een en ander spreekt naar mijn interpretatie zelf aangeeft dat de volgorde geen hiërarchie/niveauverschil/urgentieverschil/prioriteitsverschil inhoudt door aan te geven dat het tweede gebod gelijk is aan het eerste. Het is dus volgens mij gewoon een objectieve nummering, en meer niet. Je mag dat best anders zien. Bijvoorbeeld omdat je anders met een Bijbel omgaat. Dan kan je er prima aan voorbij gaan dat de Bijbel zegt dat de twee gelijk aan elkaar zijn, en toch volhouden dat de een boven de ander staat. Afwijken van wat de Bijbel zegt doe ik zelf ook graag. Gelukkig is daar in Cof ook alle ruimte toe. Maar bij dit gedeelte kan ik me prima vinden in de tekst van de Bijbel.
Ik kan me ook prima vinden in de tekst van de Bijbel in deze. Maar jij kent daar op basis van jouw leven(servaring) en inzicht een andere betekenis aan toe dan ik,
??? Ik lees gewoon wat daar staat, en dat geef ik ook aan. Staat compleet los van leven(servaring).
Anja schreef: doordat je naar mijn mening een dimensie ontkent of niet kent, die je behalve aan de Bijbelteksten over het eerste gebod en het tweede daaraan gelijk, ook kunt ontlenen aan de hele rest van de Schrift en aan levensbeschouwing.
O zo. Als de Bijbel als geheel anders leert dan is die "intrinsiek" (tussen aanhalingstekens; ik zie het niet als 1 boek, maar een selectie van bewerkingen van boeken) tegenstrijdig met "het tweede daaraan gelijk".
Anja schreef: Protestanten isoleren vaak graag enkele regels uit de Schrift.
Nou, ik doe dat graag, maar protestant ben ik niet. Bovendien zijn er genoeg protestanten die dit niet doen.
Anja schreef: Dat mag, maar dat verhindert dat men in inzicht toeneemt.
Het leidt tot andere inzichten. Wat daarin toenemen is lijkt me een waardeoordeel.
Anja schreef: Het is nog maar de vraag wie er dan werkelijk "afwijkt van wat de Bijbel zegt"..... 8-).
Het kan natuurlijk zijn dat de Bijbel als geheel meer spreekt voor jouw visie. Blijf je zitten met de tegenstrijdigheid met deze Schriftplaats, maar dan nog ben ik het daarin wel met je eens.
Anja schreef: Zoals Onze Heer Jezus heeft gezegd:
Joh.15:4 want zoals een rank geen vrucht kan dragen uit eigen kracht, maar alleen als ze verbonden blijft met de wijnstok, zo kunnen ook jullie geen vrucht dragen als je niet met Mij verbonden blijft. [5] Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Alleen wie met Mij verbonden blijft – zoals Ik met hem – draagt rijkelijk vrucht, want los van Mij kunnen jullie niets.
Nou weet ik dat je Johannes niet als Bijbelboek erkent, of waardeert, als ik me goed herinner. Correct me if I'm wrong hierin.
Nee, ben ik geen fan van inderdaad. Al heeft het begin met die Logos wel interessante aspecten , en ook leuk vind ik dat het geboorteverhaal ontbreekt. Maar als geheel komt het op mijn over als een manier om de andere Bijbelse evangeliën te manipuleren tot een bepaalde interpretatie die in die andere evangeliën niet besloten ligt. Maar dat is hier nogal een zijstraat.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door peda »

BdO schreef: Al heeft het begin met die Logos wel interessante aspecten , en ook leuk vind ik dat het geboorteverhaal ontbreekt. Maar als geheel komt het op mijn over als een manier om de andere Bijbelse evangeliën te manipuleren tot een bepaalde interpretatie die in die andere evangeliën niet besloten ligt. Maar dat is hier nogal een zijstraat.
Hallo BdO,

Jouw visie op het Johannes evangelie is hier inderdaad een zijstraat, maar zeker wel een overdenking waard. Ik heb een nagenoeg identieke visie, mede gesteund op de ( latere ) datering van het evangelie ( 90-110 nC ) en de omstandigheid dat vele bijbelgeleerden de bron ook niet zien als afkomstig van de geliefde apostel, maar als het gedachtegoed van een christelijke groepering. Of manipulatie het juiste woord is of eerder het woord "'voortschrijdend inzicht "', dat vult een ieder maar zelf in. De oorspronkelijke gedachte is dus zeker waardevol, maar hier inderdaad afleidend van het thema.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door BdO »

peda schreef:
BdO schreef: Al heeft het begin met die Logos wel interessante aspecten , en ook leuk vind ik dat het geboorteverhaal ontbreekt. Maar als geheel komt het op mijn over als een manier om de andere Bijbelse evangeliën te manipuleren tot een bepaalde interpretatie die in die andere evangeliën niet besloten ligt. Maar dat is hier nogal een zijstraat.
Hallo BdO,

Jouw visie op het Johannes evangelie is hier inderdaad een zijstraat, maar zeker wel een overdenking waard. Ik heb een nagenoeg identieke visie, mede gesteund op de ( latere ) datering van het evangelie ( 90-110 nC ) en de omstandigheid dat vele bijbelgeleerden de bron ook niet zien als afkomstig van de geliefde apostel, maar als het gedachtegoed van een christelijke groepering. Of manipulatie het juiste woord is of eerder het woord "'voortschrijdend inzicht "', dat vult een ieder maar zelf in. De oorspronkelijke gedachte is dus zeker waardevol, maar hier inderdaad afleidend van het thema.
De onderbouwing voor het een of ander kost me nu te veel tijd en energie om er een topic over te openen.
peda schreef:Of manipulatie het juiste woord is of eerder het woord "'voortschrijdend inzicht "', dat vult een ieder maar zelf in.
Daar heb je helemaal gelijk in, excuus. Waar het om gaat is dat Johannes vaak als een interpretatiekader fungeert voor de andere 3, en dat zonder dit interpretatiekader de andere 3 veel ruimer geïnterpreteerd kunnen worden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door peda »

BdO schreef: Daar heb je helemaal gelijk in, excuus. Waar het om gaat is dat Johannes vaak als een interpretatiekader fungeert voor de andere 3, en dat zonder dit interpretatiekader de andere 3 veel ruimer geïnterpreteerd kunnen worden.
Hallo BdO,

Ik zie dat ook zo. Het heeft evenwel niets te maken met de topic bedoeling, daar kom je met andere teksten in combinatie met seculiere overwegingen ook goed uit.
Dus over en sluiten maar.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Als iemand mij niks misdoet waarom zou ik dan wraak willen? En als iemand jou onrecht aandoet, wil jij dan geen genoegdoening? Als alleen gelovigen eergevoel kennen is dat nog een extra reden om je te bekeren van je dode werken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

.
Niet letterlijk, maar geestelijk te verstaan, beste.
Als je het verschil in betekenis opzoekt tussen bv nicaolieten en Laodicea, past dat precies in het tijdperk, waar deze gemeenten model voor staan.
En natuurlijk is Openbaring een beschrijving wat nog geschieden moest, niet wat al geschied was.
Als je die 7 gemeenten nauwkeurig bestudeerd, hun kenmerken verbonden met de kerkgeschiedenis van de laatste 20 eeuwen, zijn we nu duidelijk aangekomen in het laodiceaanse tijdperk.
Het woord betekent dan ook rechten van de mens.
Maak er maar een lekkere studiedag van.
Met het weer is het toch weer niets, zie ik.
Eigenlijk zeg je dat ik me er nooit in verdiept heb en uit mij nek zit te l*llen maar je vergist je deerlijk. Ga zelf er maar op studeren dan zou je deze onzin tenminste niet geloven. Lukas 16,16 is duidelijk zat.

De zeven gemeenten hebben echt bestaan en zijn bezocht door Paulus en de andere apostelen en later is het einde over hen gekomen precies zoals keer op keer in de brieven herhaald wordt. Dus, ook vandaag is een studiedag voor jou een goed idee, terwijl ik wat gitaar ga spelen of misschien het gras ga maaien. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Als iemand mij niks misdoet waarom zou ik dan wraak willen? En als iemand jou onrecht aandoet, wil jij dan geen genoegdoening? Als alleen gelovigen eergevoel kennen is dat nog een extra reden om je te bekeren van je dode werken.
De spijker op zijn kop.
Zo weer terug maat,wat een gedoe met al die beveiligen op luchthavens :x :D :D
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Als iemand mij niks misdoet waarom zou ik dan wraak willen? En als iemand jou onrecht aandoet, wil jij dan geen genoegdoening? Als alleen gelovigen eergevoel kennen is dat nog een extra reden om je te bekeren van je dode werken.
De spijker op zijn kop.
Zo weer terug maat,wat een gedoe met al die beveiligen op luchthavens :x :D :D
Welkom terug!

Dat was een spoedbezoek, ik durf het bijna niet te vragen maar waar ben je geweest?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Als iemand mij niks misdoet waarom zou ik dan wraak willen? En als iemand jou onrecht aandoet, wil jij dan geen genoegdoening? Als alleen gelovigen eergevoel kennen is dat nog een extra reden om je te bekeren van je dode werken.
De spijker op zijn kop.
Zo weer terug maat,wat een gedoe met al die beveiligen op luchthavens :x :D :D
Welkom terug!

Dat was een spoedbezoek, ik durf het bijna niet te vragen maar waar ben je geweest?
Was inderdaad even heen en weer.Geweest Italie van daar uit naar Vlaanderen en verder met de trein terug naar huis.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef: Was inderdaad even heen en weer.Geweest Italie van daar uit naar Vlaanderen en verder met de trein terug naar huis.
Een luxe hoor, zulke snoepreisjes naar die prachtige oorden. Het land Italië blijft voor mij een voorbeeld van hoe het kan en zou moeten, met name het noorden tot aan Rome. De beste pils komt uit Noord Italië, het is zelfs beter dan Tsjechische en Duitse. Dit drinken ze in halve liters bij de pizza's in het restaurant. De term smulpaap komt uit Italië, er is zelfs een saus van de paus, vernoemd naar een bemoeizuchtige pastoor die zijn neus altijd in de pan had om te controleren of het wel goed ging. En Pinokkio komt er vandaan natuurlijk, dat is niet gelogen. :D

Om dan maar on-topic te eindigen: wat heet het christendom de samenleving te bieden? Sowieso pils en pizza, want ook dat zijn christelijke uitvindingen waar menig atheist niks op tegen heeft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
@Piebe 2.2 pocht helemaal niet hij zegt gewoon de waarheid,maar velen willen de waarheid niet horen tja..... :w :w :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Rechtuit schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
@Piebe 2.2 pocht helemaal niet hij zegt gewoon de waarheid,maar velen willen de waarheid niet horen tja..... :w :w :arrow:
Jij weet helemaal niks van ons.
Ga terug naar je eigen clubje.
Als je wil vertellen dat Jezus vandaag niets meer doet of Hem zo klein wil maken, dat Hij alleen in jouw kerk aan het werk is, val mij daar niet mee lastig.
Ik vraag toch niet om jullie negativiteit en ongeloof? Bovendien, hier volledig off-topic.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Gaitema schreef:
Rechtuit schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Openbaring bevat geen nieuwe profetieën, het boek gaat over de vervulling van het OT en over hen die het evangelie ongehoorzaam waren. De zeven gemeenten waar over verhaald wordt bestaan al eeuwen niet meer.

In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
@Piebe 2.2 pocht helemaal niet hij zegt gewoon de waarheid,maar velen willen de waarheid niet horen tja..... :w :w :arrow:
Jij weet helemaal niks van ons.
Ga terug naar je eigen clubje.
Als je wil vertellen dat Jezus vandaag niets meer doet of Hem zo klein wil maken, dat Hij alleen in jouw kerk aan het werk is, val mij daar niet mee lastig.
Ik vraag toch niet om jullie negativiteit en ongeloof? Bovendien, hier volledig off-topic.
jij weet helemaal niks van ons.beetje dom om dat te zeggen want dat weet jij helemaal niet :lol:
En hoe je reageert blijkt weer de waarheid wil jij niet horen,maar ja weet jij veel :arrow: :arrow: :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piebe en Gaitema,
Piebe 2.2 schreef:In evangelische diensten wordt op samenzweerderige toon gepreekt en alles op het heden betrokken. Terwijl jullie reikhalzend uitkijken naar je verlossing, zie je langzaam maar zeker de anderen die al verlost zijn en jij hebt het niet gemerkt.
Wim Nusselder schreef:Wat heeft de geloofsgemeenschap waar jij deel van uitmaakt de samenleving te bieden?
Het is misschien veiliger (om het gesprek hier constructief te houden) om voor jezelf te spreken in plaats van je op glas ijs te begeven met een kwalificatie van een andere (zeer diverse) geloofsgemeenschap waar sommigen aanstoot aan kunnen nemen.
Gaitema schreef:Jezus zei tegen mijn vriendin, dat al de bezoekers van onze gemeente trouwe dienstknechten van hem zijn.
Jij pocht over van alles, maar het heeft geen kracht.
Dat zag ik dus al aankomen: een diskwalificatie van evangelisch christendom lokt een verdediging uit van Gaitema die zich daarmee identificeert.
De te verwachten reactie van Piebe is dan in essentie dat hij geen boodschap heeft aan de directe lijn met Jezus die jouw vriendin meent te hebben, Gaitema.
En -laten we wel wezen- dat hoeft hij ook niet te hebben, want als je gelooft (zoals jij en ik) dat God mensen direct kan aanspreken, kan Hij dat ook met Piebe doen en is er geen enkele reden voor Piebe om genoegen te nemen met een indirecte boodschap.
Omgekeerd, Piebe, er zit beslist een kern van Waarheid in je karakterisering van evangelische christenen, iets waarvan ze zouden kunnen leren als ze er voor open zouden kunnen staan.
Het op deze manier brengen van je boodschap garandeert echter bijna dat Gaitema dat niet kan horen.
Bovendien zie je mogelijk over het hoofd dat er ook in evangelische kringen hard gewerkt wordt aan verlossing hier en nu en dat ook daar christenen te vinden zijn die nu al Gods koningschap ervaren.
Als je vanuit jezelf, je eigen ervaring, getuigt heb je meer kans dat je boodschap overkomt dan als je het negatief daarvan projecteert op de ander.

Dit soort gekissebis, of 'mijn' dan wel 'jouw' vorm van christendom het beste is staat het als christenen samen bijdragen aan de samenleving (of wat dan ook bereiken) in de weg.
Ik schreef aan het begin van dit topic (en jij was het daar mee eens, Gaitema):
Wim Nusselder schreef:Om een positieve bijdrage te leveren aan de toekomst van de Nederlandse en/of wereldsamenleving moet het christendom in Nederland [...] o.a. [...] de eigen verdeeldheid overwinnen [...] in elk geval door [...] elkaar niet af te vallen en te beconcurreren.
Kunnen we dat in elk geval in dit topic proberen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

[Wim] Ik heb Anja gevraagd om haar bericht opnieuw te plaatsen, omdat het door een foutje van BdO een reactie was op een bericht van hem dat van mij leek te komen. [/Wim]
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Het christendom heeft het door vuur gelouterde goud te bieden en wie het koopt is werkelijk rijk. Het is het goud dat door de kooplieden waardeloos geacht werd waarmee we een huis in het eeuwige koninkrijk gekocht hebben. Dit is het goud wat veilig verborgen is op een plaats die de dieven niet vinden kunnen. Zoekt om te stelen en gij zult niet vinden wat werkelijk van waarde is en waar de tand des tijds zich in verslikt.
Prachtig gesproken,tevens verwoord je een Geloofsgeheim. :flower1:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Het christendom heeft het door vuur gelouterde goud te bieden en wie het koopt is werkelijk rijk. Het is het goud dat door de kooplieden waardeloos geacht werd waarmee we een huis in het eeuwige koninkrijk gekocht hebben. Dit is het goud wat veilig verborgen is op een plaats die de dieven niet vinden kunnen. Zoekt om te stelen en gij zult niet vinden wat werkelijk van waarde is en waar de tand des tijds zich in verslikt.
Tot op 1 punt helemaal mee eens. Niet het christendom, maar Christus biedt dit. Ook buiten het geinstitutionaliseerde Christendom om, maar nooit buiten Christus om. Het Christendom is daar in het gunstigste geval een afschrift van en een inleiding naar. Het beste en enige afschrift, en de beste inleiding, maar het christendom zelf heeft dit niet te bieden (hoewel zij dit wel vaak bleek en misschien in sommige gevallen nog wel blijkt te denken).

Zeer mooi verwoord :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Rechtuit schreef:
jij weet helemaal niks van ons.beetje dom om dat te zeggen want dat weet jij helemaal niet :lol:
En hoe je reageert blijkt weer de waarheid wil jij niet horen,maar ja weet jij veel :arrow: :arrow: :w
Ik heb een vrouw, krijg een kind, ga trouwen dit jaar. God heb ik leren kennen en ik zie Hem aan het werk in mijn leven.
Ik zit in een schitterende gemeente waar veel mooie dingen gebeurd. Dat is hoe ik dat persoonlijk zie.
Ik zou niet weten waarin God me niet gezegend heeft en waarom ik jaloers zou moeten zijn op het geloof van een ander.
Het is een gegeven feit dat Jezus aan het werk is op vele plaatsen. Niet alleen in de RKK, maar ook bij ons.
Om eerlijk te zijn, geloof ik dat Hij meer bij ons aan het werk is, dan bij jullie.
Maar des al niet te min, ook bij jullie.

Als ik naar jullie kerk kijk, dan zie ik vooral vergrijsde kerken waarvan vele de deuren sluiten.
Kerken die het contact met het publiek is kwijt geraakt. Gelukkig zijn er enkelen die wel contact met hen hebben, vooral in de meer charismatische hoek en mensen die opnieuw het katholieke geloof hervinden. Maar des al niet te min, hier plaatselijk gezien, staan de katholieken bekend als de kerk waarvan de mensen maar weinig aan hun geloof doen. Daarom staan ze hier in Ede bekend.
Hier plaatselijk, zijn we in de evangelische gemeente niet "toevallig" terecht gekomen.
En ik zeg het je nadrukkelijk, dat ik nergens in de bijbel de oproep vind om andere mensen uit te lachen.
Het uitlachen van mensen is bedoeld om hen te vernederen en in een kwaad daglicht te zetten.

Ik weet wel dat er evangelischen zijn die vast gelopen zijn in hun geloof en gemeentes waar het niet goed mee gaat,
maar die ervaring is er niet overal. Bij ons gaat het juist heel goed. Volmaakt niet natuurlijk, maar het is in ontwikkeling.
Maar waarom zou ik daar met jou over hebben?

Je vraagt me niet uit belangstelling hoe het bij ons zit. Sommigen die ik ken doen dat wel.
Die vragen uit belangstelling, waarom ik daar bij ben gegaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.