n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken heeft in ieder geval helemaal niets te bieden aan de samenleving. :evil: :evil: :evil:

Een oneliner die niets onderbouwt maar het gesprek alleen maar afbreekt ; het tegenovergestelde van de bedoeling van het geloofsgesprek forum. Niet onderbouwde, afbrekende kritiek is niet toegestaan en leidt in het vervolg tot een waarschuwing. - mod pyro
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken heeft in ieder geval helemaal niets te bieden aan de samenleving. :evil: :evil: :evil:
Niet janken jij met je kwaadaardige smileys, troll.
Wim heeft mooi verwoord hoe het zit in o.a.Nederland, en vraagt of er een oplossing is.
Door mee te denken kun je hier je voorstellen kwijt.
Wees blij dat je die vrijheid (nog) hebt.Als je dergeljke statements maakt, moet je ook toelichten waarom je denkt wat je denkt, daar is een forum voor, Losse flodders als "zo is het" of het tegenovergestelde , daar heeft gewoon niemand iets aan.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Yolanda_dB schreef:
Wim Nusselder schreef:In zekere zin moet het christendom kiezen voor secularisatie, voor het tegemoetkomen aan de manier van communiceren en aan de verwachtingen van niet-christenen, van het seculiere deel van de samenleving.
Misschien is het probleem van de kerken juist dat ze te veel seculariseren.
Dat ze zo veel mogelijk mee gaan met de wereld, maar daardoor (zeker vanuit de wereld bezien) zichzelf verloochenen, en daardoor ongeloofwaardig en dus onbetrouwbaar worden/zijn.
Het feit is dat @Wim de Kerk wil weg wil hebben want dat zegt hij in werkelijkheid,laat je niet bedotten door hem.
De Kerk die Katholiek is en Apostolisch kan zelfs niet zogenaamd seculariseren integendeel.De ware aap komt hier weer uit de mouw.opgepast. :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Yolanda_dB »

Rechtuit schreef:Het feit is dat @Wim de Kerk wil weg wil hebben want dat zegt hij in werkelijkheid,laat je niet bedotten door hem.
De Kerk die Katholiek is en Apostolisch kan zelfs niet zogenaamd seculariseren integendeel.De ware aap komt hier weer uit de mouw.opgepast. :!: :!: :!:
Natuurlijk kan een kerk, en in mijn ogen zelfs "De Kerk", seculariseren.
De Bijbel noemt dat volgens mij "een (f)lauw geloof".
Er staat bijv. dat "De Kerk" het kwaad uit haar midden moet weg doen.
Als ze dat dan NIET doet, seculariseert ze...
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
Gaitema schreef:Hoe kunnen we samen als christenen iets betekenen in de samenleving?
Door Jezus centraal te zetten, en niet onszelf.
Goed gezien :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Rechtuit schreef:
Dirk schreef:
Gaitema schreef:Hoe kunnen we samen als christenen iets betekenen in de samenleving?
Door Jezus centraal te zetten, en niet onszelf.
Goed gezien :!: :!: :!:
Amen :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

De Gemeente werd voorzegd dat zij vervolgd zou worden en dat ze gehaat zou worden om Zijn Naam.
Het wordt dus eens tijd dat de "kerk" eens nagaat of zij wel gelijk gesteld kan en mag worden met deze ellendige Gemeente, want wat de meeste kerken gedaan hebben en nog doen is regels opleggen, en zich bemoeien met de "buitenplaats"/ de wereld, waar ze juist uitgegaan zouden moeten zijn.
Het meest frappante voorbeeld is hierbij de obsessieve dwang om de misplaatste sabbatsfunctie van de zondag, een gave van God te noemen (in plaats van Keizer Constantijn, de moordenaar van vrouw en kind, die zijn Rijk bijeen wilde houden door de zondag als rustdag in te stellen) en deze de samenleving op te leggen, terwijl Paulus toch duidelijk zegt dat een ieder vrij gelaten moet worden, wat betreft het gedenken en houden van bepaalde dagen. Rom 14:5.
Dwang versus liefde en christelijke vrijheid.
De zg Moederkerk maakte het helemaal bont door hondedduizenden af te slachten en te martelen.
Inquisities,verbanningen, brandstapels en verdrinken van andersdenkenden, kruistochten en jodenhaat zijn totaal geen eigenschappen die ik toedicht aan de Gemeente, dus ik blijf daar verre van.
En zolang je de fundamenten ,( opgesteld door dergelijke middeleeuwse mannetjesputters met verlatijnste namen, om maar in aanzicht te staan bij het plebs) moet ondertekenen en belijden , mag ik niet eens lid worden van een dergelijke "kerk".
Hoe kan iemand onderschrijven dat de babybesprenkeling een vervanging is voor de besnijdenis, terwijl het duidelijk vergeleken wordt met de geestelijke doop, de bekering , het sterven aan het natuurlijke, de "besnijdenis van het hart."

Dat was de vooruitwijzende, metaforische betekenis van het ritueel besnijdenis, vervangen door een ander ritueel nu dus, wat men MOET ondertekenen en belijden.
Denken we nu werkelijk dat Jezus gasten aan zijn hemelse tafel wil hebben die daartoe gedwongen zijn door anderen?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:De Gemeente werd voorzegd dat zij vervolgd zou worden en dat ze gehaat zou worden om Zijn Naam.
Het wordt dus eens tijd dat de "kerk" eens nagaat of zij wel gelijk gesteld kan en mag worden met deze ellendige Gemeente, want wat de meeste kerken gedaan hebben en nog doen is regels opleggen, en zich bemoeien met de "buitenplaats"/ de wereld, waar ze juist uitgegaan zouden moeten zijn.
Het meest frappante voorbeeld is hierbij de obsessieve dwang om de misplaatste sabbatsfunctie van de zondag, een gave van God te noemen (in plaats van Keizer Constantijn, de moordenaar van vrouw en kind, die zijn Rijk bijeen wilde houden door de zondag als rustdag in te stellen) en deze de samenleving op te leggen, terwijl Paulus toch duidelijk zegt dat een ieder vrij gelaten moet worden, wat betreft het gedenken en houden van bepaalde dagen. Rom 14:5.
Dwang versus liefde en christelijke vrijheid.
De zg Moederkerk maakte het helemaal bont door hondedduizenden af te slachten en te martelen.
Inquisities,verbanningen, brandstapels en verdrinken van andersdenkenden, kruistochten en jodenhaat zijn totaal geen eigenschappen die ik toedicht aan de Gemeente, dus ik blijf daar verre van.
En zolang je de fundamenten ,( opgesteld door dergelijke middeleeuwse mannetjesputters met verlatijnste namen, om maar in aanzicht te staan bij het plebs) moet ondertekenen en belijden , mag ik niet eens lid worden van een dergelijke "kerk".
Hoe kan iemand onderschrijven dat de babybesprenkeling een vervanging is voor de besnijdenis, terwijl het duidelijk vergeleken wordt met de geestelijke doop, de bekering , het sterven aan het natuurlijke, de "besnijdenis van het hart."

Dat was de vooruitwijzende, metaforische betekenis van het ritueel besnijdenis, vervangen door een ander ritueel nu dus, wat men MOET ondertekenen en belijden.
Denken we nu werkelijk dat Jezus gasten aan zijn hemelse tafel wil hebben die daartoe gedwongen zijn door anderen?
Ja ja, lieveling.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken heeft in ieder geval helemaal niets te bieden aan de samenleving. :evil: :evil: :evil:
Mee eens.
Rechtuit schreef:
Yolanda_dB schreef:
Wim Nusselder schreef:In zekere zin moet het christendom kiezen voor secularisatie, voor het tegemoetkomen aan de manier van communiceren en aan de verwachtingen van niet-christenen, van het seculiere deel van de samenleving.
Misschien is het probleem van de kerken juist dat ze te veel seculariseren.
Dat ze zo veel mogelijk mee gaan met de wereld, maar daardoor (zeker vanuit de wereld bezien) zichzelf verloochenen, en daardoor ongeloofwaardig en dus onbetrouwbaar worden/zijn.
Het feit is dat @Wim de Kerk wil weg wil hebben want dat zegt hij in werkelijkheid,laat je niet bedotten door hem.
De Kerk die Katholiek is en Apostolisch kan zelfs niet zogenaamd seculariseren integendeel.De ware aap komt hier weer uit de mouw.opgepast. :!: :!: :!:
Mee eens. De theologie moest ook de waarheidsclaim loslaten enzovoort. (Tenzij Wim die standpunten weer heeft verlaten natuurlijk, maar dat blijft allemaal in het duister). Dat is de mensen terug willen storten in ongeloof, in plaats van het derde en laatste stadium van geloof te laten bereiken, zekerheid. Het eerste stadium van geloof is ongeloof (gek genoeg, maar alleen al het feit dat atheisten zoveel met God, Geloof en Kerk bezig zijn, toont dat aan). Het tweede is geloof. En het derde is zekerheid. Dan is God een feit en net zoals het feit dat de aarde om de zon draait. En dan is God net zo concreet en tastbaar aanwezig als je hartslag. Dit is De Kerk, en die bewaakt en bewaart de waarheidsclaim en laat die zeer zeker niet los. Zij is Trouw aan Jezus Christus, Die niet de opdracht gaf om heen te gaan en te vertellen dat je het niet weet.

Mensen die vinden en willen dat de theologie de waarheidsclaim zou moeten loslaten, kunnen beter zo groot en moedig zijn om zelf de kerk te verlaten en een andere positie te kiezen, die helder overeenstemt met de geloofstoestand in henzelf. Zij kunnen beter zelf de waarheidsclaim loslaten in plaats van anderen daartoe te proberen te bewegen. Die kunnen beter de moed hebben om niet meer de hoge kerkelijke pief uit te hangen, of de belangrijke middelaar tussen kerken, maar gewoon eruit stappen. Of incidenteel een dienst bezoeken als mens, als gemeentelid en niet om van alles te willen 'regelen'. Het grootste probleem is mensen die van twee walletjes willen eten en als het ware het pluche niet willen opgeven, maar dan liever de waarheidsclaim schade berokkenen (als dat zou kunnen).
Dirk schreef:
Gaitema schreef:Hoe kunnen we samen als christenen iets betekenen in de samenleving?
Door Jezus centraal te zetten, en niet onszelf.
Amen!
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Hiërarchie van Jezus kan rechtstreeks van Jezus op de gelovige plaats vinden en zo hoort het in de eerste plaats te zijn.
Herders dienen meer als begeleiders en een doorgeefluik van Jezus om je in dat proces bij te staan.
Okay. Maar daarnaast heeft De Kerk de taak en de verantwoordelijkheid om de Waarheid van het Evangelie van Jezus Christus te bewaken en bewaren en de Moederkerk heeft dat door de millennia heen gedaan. Ook onzalige ideeën als dat de theologie haar waarheidsclaim zou moeten opgeven, zijn uit Haar niet voortgekomen.
Daar heb ik als Evangelische christen dan geen verbintenis mee. Toch sta ik in Gods waarheid en wordt dat door herders aangereikt, die me dat vanuit dienstbaarheid als doorgeefluiken van Jezus doorgeven.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 16 mei 2016, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:Hiërarchie van Jezus kan rechtstreeks van Jezus op de gelovige plaats vinden en zo hoort het in de eerste plaats te zijn.
Herders dienen meer als begeleiders en een doorgeefluik van Jezus om je in dat proces bij te staan.
Okay. Maar daarnaast heeft De Kerk de taak en de verantwoordelijkheid om de Waarheid van het Evangelie van Jezus Christus te bewaken en bewaren en de Moederkerk heeft dat door de millennia heen gedaan. Ook onzalige ideeën als dat de theologie haar waarheidsclaim zou moeten opgeven, zijn uit Haar niet voortgekomen.
Daar heb ik als Evangelische christen dan geen verbintenis mee.
Daar kun jij niet geen-verbintenis mee hebben. Je kunt jezelf dat wijsmaken, maar zonder de Moederkerk was er zelfs geen evangelisch christendom geweest.
Gaitema schreef:Toch sta ik in Gods waarheid en wordt dat door herders aangereikt, die me dat vanuit dienstbaarheid als doorgeefluiken van Jezus doorgeven.
En die zijn allemaal tot op zekere hoogte schatplichtig aan de Moederkerk.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Daar kun jij niet geen-verbintenis mee hebben. Je kunt jezelf dat wijsmaken, maar zonder de Moederkerk was er zelfs geen evangelisch christendom geweest.
Historisch gezien wel ja. Als de moederkerk er geen doodstraf op had gezet wanneer iemand de Bijbel zelf las of deze in de eigen taal vertaalde, was het onderdrukte al eerder tot bloei gekomen.
Ken je geschiedenis :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Innocentius_III

Not so innocent, om het nog mild uit te drukken.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Daar kon jij je nog eens lelijk in vergissen. Dat God de RKK gebruikt is waar, maar zij zijn niet voor de volle honderd procent een product uit God. Satan bezoekt elke kerk. Hij slaat geen kerkdienst over.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Daar kon jij je nog eens lelijk in vergissen. Dat God de RKK gebruikt is waar, maar zij zijn niet voor de volle honderd procent een product uit God. Satan bezoekt elke kerk. Hij slaat geen kerkdienst over.
Zoals ik al zei, lees je op een andere golflengte dan ik schrijf. Dat zij voor het moment dan maar zo.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 mei 2016, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Anja schreef:
Daar kun jij niet geen-verbintenis mee hebben. Je kunt jezelf dat wijsmaken, maar zonder de Moederkerk was er zelfs geen evangelisch christendom geweest.
Historisch gezien wel ja. Als de moederkerk er geen doodstraf op had gezet wanneer iemand de Bijbel zelf las of deze in de eigen taal vertaalde, was het onderdrukte al eerder tot bloei gekomen.
Ken je geschiedenis :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Innocentius_III

Not so innocent, om het nog mild uit te drukken.
En als protestanten de waarheidsclaim in de theologie niet hadden ondergraven en de blijde boodschap niet hadden veranderd in doemprediking, waren er nu niet zoveel geestelijk doden. En als buitenkerkelijke christenen hun wrok niet zouden koesteren, zouden ze niet zoveel azijn verspreiden waarmee ze de geestelijke dood in stand houden en zichzelf van Het Lichaam afsnijden. En als Adam en Eva niet...... En als....en als......en als......

Deze wereld ligt in het kwaad. Dat is nu eenmaal zo en zolang wij in deze staat verkeren, zal elk menselijk instituut daarmee te maken hebben. Ook intern. Door in wrok te blijven hangen verandert men uiteindelijk zelf in hetgeen men bekritiseert. Voor een Christen is dat geen optie.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 mei 2016, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef: Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Daar kon jij je nog eens lelijk in vergissen. Dat God de RKK gebruikt is waar, maar zij zijn niet voor de volle honderd procent een product uit God. Satan bezoekt elke kerk. Hij slaat geen kerkdienst over.
Zoals ik al zei, lees je op een andere golflengte dan ik schrijf. Dat zij voor het moment dan maar zo.
Het geloof in de Rooms Katholieke God, waarvan Biker terecht stelde dat het in opdracht van een Keizer is samen gesteld die zijn vrouw en kind vermoorde en zelf pas op zijn sterfbed zich zogenaamd zou bekeren. Twijfelachtige basis
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Daar kon jij je nog eens lelijk in vergissen. Dat God de RKK gebruikt is waar, maar zij zijn niet voor de volle honderd procent een product uit God. Satan bezoekt elke kerk. Hij slaat geen kerkdienst over.
Zoals ik al zei, lees je op een andere golflengte dan ik schrijf. Dat zij voor het moment dan maar zo.
Het geloof in de Rooms Katholieke God, waarvan Biker terecht stelde dat het in opdracht van een Keizer is samen gesteld die zijn vrouw en kind vermoorde en zelf pas op zijn sterfbed zich zogenaamd zou bekeren. Twijfelachtige basis
De Waarheid is inderdaad katholiek ja. https://youtu.be/XMiq6n4VLuQ


N.B. M.i.v. 16 mei gebruik ik Aikido-techniek tegenover handen die voeten willen afhakken.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 mei 2016, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Biker schreef:
Anja schreef:
Daar kun jij niet geen-verbintenis mee hebben. Je kunt jezelf dat wijsmaken, maar zonder de Moederkerk was er zelfs geen evangelisch christendom geweest.
Historisch gezien wel ja. Als de moederkerk er geen doodstraf op had gezet wanneer iemand de Bijbel zelf las of deze in de eigen taal vertaalde, was het onderdrukte al eerder tot bloei gekomen.
Ken je geschiedenis :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Innocentius_III

Not so innocent, om het nog mild uit te drukken.
En als protestanten de waarheidsclaim in de theologie niet hadden ondergraafd en de blijde boodschap niet hadden veranderd in doemprediking, waren er nu niet zoveel geestelijk doden. En als buitenkerkelijke christenen hun wrok niet zouden koesteren, zouden ze niet zoveel azijn verspreiden waarmee ze de geestelijke dood in stand houden en zichzelf van Het Lichaam afsnijden. En als Adam en Eva niet...... En als....en als......en als......

Deze wereld ligt in het kwaad. Dat is nu eenmaal zo en zolang wij in deze staat verkeren, zal elk menselijk instituut daarmee te maken hebben. Ook intern. Door in wrok te blijven hangen verandert men uiteindelijk zelf in hetgeen men bekritiseert. Voor een Christen is dat geen optie.
Het protestantisme is ontstaan, omdat de Katholieke Kerk gewoon niet zuiver van leer was en van smeergeld aan elkaar hing. Het is terecht dat de mensen zich opnieuw gingen afvragen of de leer wel door de RKK goed wordt uitgelegd.
De geestelijke honger is na eeuwen van dwaling ontstaan en nog niet gestild. Zelfs voor het ontstaan van de RKK in de vierde eeuw was er al veel verdeeldheid in de toenmalige verdeelde christendom. De eerste christenen begonnen al in de eerste eeuw te dwalen en te versplinteren. De illusie dat de RKK met hun beschoppelijke palijzen op Petrus gebouwd is ten spijt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef: Daar kon jij je nog eens lelijk in vergissen. Dat God de RKK gebruikt is waar, maar zij zijn niet voor de volle honderd procent een product uit God. Satan bezoekt elke kerk. Hij slaat geen kerkdienst over.
Zoals ik al zei, lees je op een andere golflengte dan ik schrijf. Dat zij voor het moment dan maar zo.
Het geloof in de Rooms Katholieke God, waarvan Biker terecht stelde dat het in opdracht van een Keizer is samen gesteld die zijn vrouw en kind vermoorde en zelf pas op zijn sterfbed zich zogenaamd zou bekeren. Twijfelachtige basis
De Waarheid is inderdaad katholiek ja. https://youtu.be/XMiq6n4VLuQ
:mrgreen:
Grapjas
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:De Moederkerk moet zichzelf niet zo veel eer geven.
Je hebt goede priesters, dominees en oudsten, maar enkel door een Goede Herder
Ik schrijf op een andere golflengte dan jij het oppakt. Meer kan ik niet doen, dus het zij voor het moment dan maar zo.
Ja dat klopt, ik moet er rekening mee houden dat je nog een beetje vast zit aan de katholieke roots.
Later zal Jezus wel groter worden, als de kerken kleiner worden.
Als Jezus groot genoeg is geworden, heb jij het niet meer nodig om de belangrijke rol van de Moederkerk te blijven ontkennen. Dan ben je zo klein geworden dat ook jij de eer kunt geven aan wie haar voor een belangrijk deel toekomt. Dan weet ook jij je in Christus verbonden met de Moederkerk.
Buiten Jezus Christus en de Moederkerk Katholiek en Apostolische geen zekerheid en zaligheid;heel het protestantisme is dan ook totaal schatplichtig aan de Moederkerk.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: n.a.v. Wat heeft christendom de samenleving te bieden?

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:
Zoals ik al zei, lees je op een andere golflengte dan ik schrijf. Dat zij voor het moment dan maar zo.
Het geloof in de Rooms Katholieke God, waarvan Biker terecht stelde dat het in opdracht van een Keizer is samen gesteld die zijn vrouw en kind vermoorde en zelf pas op zijn sterfbed zich zogenaamd zou bekeren. Twijfelachtige basis[/quote]

Anja moest dit maar eens ter harte nemen :http://www.geschiedenisbeleven.nl/de-do ... de-clinch/

http://www.geschiedenisbeleven.nl/de-do ... de-clinch/

een keizer die knielt voor een paus.
Wat zei de Bijbel tot 2 keer toe over het knielen voor een mens, of zelfs voor een engel?