Theologie van bijdragen aan de samenleving

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder 20 Mei 2016, 08:43 in '[url=http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=75&t=2983]Wat heeft christendom de samenleving te bieden[/url]' schreef:Ik zal een apart topic openen om de theologie van het als christenen bijdragen aan de samenleving met jullie te verkennen.
In het topic Wat heeft christendom de samenleving te bieden bepleitte ik op godsdienstsociologische gronden vernieuwing van het christendom op 3 punten om in positieve zin bij te kunnen dragen aan de samenleving:
1) secularisering van christelijke taal,
2) omvorming van kerkelijke organisatie van hiërarchieën naar een netwerk en
3) radicale oecumene (universalisme).

De kans dat het Nederlandse christendom hierin slaagt is -menselijkerwijs en sociologisch gezien- minimaal. In het huidige tempo heeft de oecumenische beweging veel meer tijd nodig om minimale voortgang te boeken op dit pad dan de secularisatie (opgevat als bedreiging) nodig heeft om het christendom te marginaliseren. Het christendom heeft een revolutionaire vernieuwing nodig om zijn uitdagingen aan te kunnen. In theologische taal heet dat ‘bekering’.

In het licht van deze uitdagingen hebben we als christenen behoefte aan een minimalistische theologie met maximaal effect in termen van bekering, inspiratie en empowerment. Hoe minder uitwerking, des te minder vertaalproblemen richting niet-gelovigen, hoe minder aanleiding voor organisatie op basis van geloofsleer en hoe kleiner de noodzaak van een academisch geschoolde elite om het uit te leggen die hiërarchische relaties aangaat met de rest van het kerkvolk. Het belang van het je richten op iets dat het eigen ik overstijgt valt uit te leggen aan atheïsten, agnosten, humanisten en buitenkerkelijke spirituelen waarmee samengewerkt moet worden om de uitdagingen van de mensheid als geheel aan te gaan. Elke dogmatiek over wat dat ik-overstijgende-goddelijke of algemeen-menselijke ‘is’, ‘wil’ en ‘doet’ staat die samenwerking in de weg. Daartoe moeten gelovigen afkicken van ontologisch houvast, van realiteitsclaims. De meest succesvolle kerken bieden al een alternatief in de vorm van een focus op geloofsbeleving (de menselijke pool van het spreken over God) en van gezamenlijk ‘werken aan de wereld’. Het afkickmiddel? Geloofsgesprek over ‘kerkmuren’ heen om die te doen afslijten.
Zo’n minimalistische, maar wel bovenmenselijk resultaat faciliterende theologie ligt in het verlengde van wat ons is overgeleverd en van wat sommige theologen daarmee gedaan hebben:
- “Wat vraagt de Ene anders van je dan recht doen, vriendschap liefhebben en naarstig wandelen met je God?” (Micha 6:8)
- We moeten bereid zijn ons ‘leven’, ons ‘zelf’ te verliezen om het te vinden (Matteüs 10:39).
- We moeten (onze beelden van) God loslaten om één te worden met hem (Eckhart von Hochheim rond 1300 in zijn preek “Qui audit me” in de interpretatie van Don Cupitt)

Samengevat in andere bekende woorden dan die van Micha: ‘God liefhebben met alles wat je in je hebt en je naaste als jezelf’. Wat hebben we meer nodig qua theologie? We dragen bij aan de samenleving omdat we onze naaste, zelfs onze vijand, lief moeten hebben. Niets méér dan dat, want het is al moeilijk genoeg om daarin volmaakt te zijn als God, die zelfs over zondaars de zon doet opgaan en zelfs hen regen geeft. Die samenvatting omvat geen zendingsgebod, geen gebod om de aarde te onderwerpen en geen woord over de aard van God of de aard van Jezus. Niets over geloof, noch over hoop. Slechts liefde telt. Voor anderen zoals voor jezelf, in nauwe relatie met de Ene, die er is en er zijn zal. Voor anderen van je gemeenschap, voor de samenleving. Theologie die ons verdeelt achterwege laten en focussen op het liefhebben van God, op het overstijgen van ons ‘zelf’, zodat we onze naaste en onszelf ten volle lief kunnen hebben. Geen overbodige en voor niet-gelovigen inhoudsloze woorden, maar liefdevolle en rechtvaardige daden.

Dat maakt orthodoxe theologie niet overbodig of ongewenst, want christendom en theologie hebben méér functies dan bijdragen aan de toekomst van onze samenlevingen (aan politiek als vorm geven aan het Koninkrijk Gods). Uitwerking van die functies valt echter buiten het bestek van het paper voor de conferentie "Christianity and the future of our societies" waarvoor ik (ook) in dit topic input probeer te verzamelen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

Hallo Wim,

De interesse in een Persoonsachtige God is in onze omstreken bij niet gelovigen nagenoeg geheel verdwenen. De christelijke theologie concentreert zich op een
Opperwezen dat contact met de mens wil hebben. Als die gedachte andersdenkenden niet meer aanspreekt, laat staan het verhaal van paradijs, zondeval, gebrokenheid, kruisoffer, wederkomst; dan blijft uitsluitend over het gezamenlijk doen van goede dingen in de maatschappij. Op dat punt kunnen Christen, Jood, Moslim, Boeddhist, Esoterist en Humanist elkaar de hand geven en samen optrekken. Het begrip ""christelijke theologie"' kun je dan wel vergeten, want in zo'n omgeving heeft dogmatiek geen enkele betekenis, terwijl het Heil verschoven is van "'na de dood"', naar "'in dit leven"'. Christelijke theologie heeft in onze omstreken, behoudens voor enkelingen, gewoon afgedaan. Zie ook de boekbespreking door @ Augustinus van het boek van prof. Knijjff en het daar gegeven commentaar.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:De interesse in een Persoonsachtige God is in onze omstreken bij niet gelovigen nagenoeg geheel verdwenen. De christelijke theologie concentreert zich op een Opperwezen dat contact met de mens wil hebben.
'Nagenoeg verdwenen' is overdreven, maar een geschikt uitgangspunt voor dit gesprek, ja.
De vraag is dan dus of er een christelijke theologie mogelijk is die geen God-als-persoon veronderstelt (en die evenmin uitsluit) waar én christenen zich voldoende in herkennen én die niet-kerkelijken voldoende zegt om bij te kunnen dragen aan hun samenwerking bij het bijdragen aan de samenleving.
Zo'n minimalistische theologie met maximaal (maatschappelijk) 'bekeringseffect', dus.

Met v&Vriendengroet,

Wim
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:
peda schreef:De interesse in een Persoonsachtige God is in onze omstreken bij niet gelovigen nagenoeg geheel verdwenen. De christelijke theologie concentreert zich op een Opperwezen dat contact met de mens wil hebben.
'Nagenoeg verdwenen' is overdreven, maar een geschikt uitgangspunt voor dit gesprek, ja.
De vraag is dan dus of er een christelijke theologie mogelijk is die geen God-als-persoon veronderstelt (en die evenmin uitsluit) waar én christenen zich voldoende in herkennen én die niet-kerkelijken voldoende zegt om bij te kunnen dragen aan hun samenwerking bij het bijdragen aan de samenleving.
Zo'n minimalistische theologie met maximaal (maatschappelijk) 'bekeringseffect', dus.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,

Theologie is een zeer rekbaar begrip, simpel omdat de mogelijkheden tot toetsing op "' waarheid "' volledig liggen in de subjektieve beleving van de betrokken gelovigen.
De door jou gevraagde minimalistische theologie moet dan wel een zeer vrijzinnige zijn en derhalve zeer ondogmatisch. In de praktijk is wel zichtbaar dat vrijzinnigheid ook weer geen grote aantallen georganiseerde volgers kent, dus een attractief "'geloof"' in samenwerkingsverband is het ook niet. Ik ben bang dat het met de "'theologie van bijdragen aan de samenleving " niet veel verder komt als de "' studietafel ''; vergelijkbaar met het tot op heden droevig lot van de Oecumene. Goedwillenden krijgen in de praktijk geen gehoor voor op zich goede gedachten. Mijn vermoeden is dat in onze omstreken er geen mogelijkheden meer zijn om vanuit het christendom nog zeer stevige bijdragen te leveren aan een inmiddels zeer pluriforme samenleving.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:Theologie is een zeer rekbaar begrip, simpel omdat de mogelijkheden tot toetsing op "' waarheid "' volledig liggen in de subjektieve beleving van de betrokken gelovigen. De door jou gevraagde minimalistische theologie moet dan wel een zeer vrijzinnige zijn en derhalve zeer ondogmatisch. In de praktijk is wel zichtbaar dat vrijzinnigheid ook weer geen grote aantallen georganiseerde volgers kent, dus een attractief "'geloof"' in samenwerkingsverband is het ook niet. Ik ben bang dat het met de "'theologie van bijdragen aan de samenleving " niet veel verder komt als de "' studietafel ''; vergelijkbaar met het tot op heden droevig lot van de Oecumene. Goedwillenden krijgen in de praktijk geen gehoor voor op zich goede gedachten. Mijn vermoeden is dat in onze omstreken er geen mogelijkheden meer zijn om vanuit het christendom nog zeer stevige bijdragen te leveren aan een inmiddels zeer pluriforme samenleving.
Het (tussenproduct voor een) paper dat je hier kunt downloaden en dat ik je e-mailde voor feedback geeft je menselijkerwijs gelijk.
Ik ben nog niet geneigd om me daar bij neer te leggen.
Op elke 4 kerkelijke gelovigen zijn er in Nederland 3 buitenkerkelijke: de huidige organisatievormen spreken een groot aantal christenen niet aan (inclusief een belangrijk deel van degenen die er zich uit gewoonte of om andere redenen nog wel mee identificeren).
Vandaar mijn vernieuwingsvoorstellen.
Praktische vernieuwing en (theologische en andere) motivatie moeten hand in hand gaan en zijn mogelijk nog steeds onvoldoende voor succes.
Het paper kent dan ook 4 lagen: godsdienstsociologie (vernieuwingsnoodzaak), theologie, Quaker-traditie en filosofie.

Met v&Vriendengroet,

Wim
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:Het (tussenproduct voor een) paper dat je hier kunt downloaden en dat ik je e-mailde voor feedback geeft je menselijkerwijs gelijk.
Ik ben nog niet geneigd om me daar bij neer te leggen.
Op elke 4 kerkelijke gelovigen zijn er in Nederland 3 buitenkerkelijke: de huidige organisatievormen spreken een groot aantal christenen niet aan (inclusief een belangrijk deel van degenen die er zich uit gewoonte of om andere redenen nog wel mee identificeren).
Vandaar mijn vernieuwingsvoorstellen.
Praktische vernieuwing en (theologische en andere) motivatie moeten hand in hand gaan en zijn mogelijk nog steeds onvoldoende voor succes.
Het paper kent dan ook 4 lagen: godsdienstsociologie (vernieuwingsnoodzaak), theologie, Quaker-traditie en filosofie.
Hallo Wim,

Dat jij je niet neer wilt leggen bij mijn eerdere sombere verwachting inzake de toekomst van de inhoud van het geloof/theologie in Nederland, kan ik goed begrijpen; dat zou immers capitulatie betekenen. Zoals in jouw bijdrage wordt beschreven houdt secularisatie direct verband met het welvaartsfenomeen. Recht op sociale voorziening maakt de mens volledig onafhankelijk, dat staat onomstotelijk vast. Daarbij komt dat een onafhankelijk mens zelf zijn sociale omgeving naar vrije keuze kan invullen. Het is tevens zichtbaar dat zulks ten koste gaat van autoriteit. God en dogma's moeten het hebben van autoriteit. Kunnen en willen de nog overgebleven, in kerkelijke gemeenschappen verkerende, gelovigen aan de basis wel een "' theologie van bijdragen aan de samenleving "'. Zo'n theologie moet gedragen en uitgevoerd worden door gelovigen aan de basis. Jij verkeert zeer actief in religieuze kringen, ik zelf nauwelijks. Jij kunt een inschatting maken van de potentie van bereidheid tot verandering, daartoe ben ik niet in staat. De "studietafel "', de gedachten van de "' professionals " heeft hierin naar mijn mening niet het laatste woord, wel de handen en voeten die zoals altijd komen van de basis.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:God en dogma's moeten het hebben van autoriteit.
Sommige godsbeelden en veel dogma's wel, ja.
Niet alle godsbeelden, denk ik, en misschien zelfs niet alle geloofsleerstellingen.
peda schreef:Kunnen en willen de nog overgebleven, in kerkelijke gemeenschappen verkerende, gelovigen aan de basis wel een "' theologie van bijdragen aan de samenleving "'.
Een aanwijzing daarvoor geeft wat ik al schreef:
Wim Nusselder schreef:De meest succesvolle kerken bieden al een alternatief in de vorm van een focus op geloofsbeleving (de menselijke pool van het spreken over God) en van gezamenlijk ‘werken aan de wereld’.
Die (veelal evangelische) kerken zijn echter niet succesvol genoeg om de afkalving van andere kerken te compenseren.
Misschien omdat ze nog niet genoeg focussen op 'bijdragen aan de samenleving' en daardoor nog te veel mensen afschrikken die een nadruk op persoonlijk zieleheil dat daarmee te verwerven zou zijn niet aanspreekt?

Met v&Vriendengroet,

Wim
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:
peda schreef:Kunnen en willen de nog overgebleven, in kerkelijke gemeenschappen verkerende, gelovigen aan de basis wel een "' theologie van bijdragen aan de samenleving "'.
Een aanwijzing daarvoor geeft wat ik al schreef:
Wim Nusselder schreef:De meest succesvolle kerken bieden al een alternatief in de vorm van een focus op geloofsbeleving (de menselijke pool van het spreken over God) en van gezamenlijk ‘werken aan de wereld’.
Die (veelal evangelische) kerken zijn echter niet succesvol genoeg om de afkalving van andere kerken te compenseren.
Misschien omdat ze nog niet genoeg focussen op 'bijdragen aan de samenleving' en daardoor nog te veel mensen afschrikken die een nadruk op persoonlijk zieleheil dat daarmee te verwerven zou zijn niet aanspreekt?
Hallo Wim,

Dit doet mij denken aan de gedachte van Jan Hendriks die rond de millennium jaarwisseling kwam met de Kerk als Herberg.
De gemeente als gastvrije herberg, een open kerk, kerkvernieuwing, waar binnen de PKN meteen op enthousiaste wijze door de "'beleidsmakers"' op werd gereageerd.
Nu 15 jaren later hoor je nagenoeg niets meer over een open herberg; de gedachte kon niet vruchtbaar op grootse wijze in de praktijk worden omgezet.
De leiding van vele gemeentes ontbrak het aan charisma, of de handen en voeten deden niet mee. Resultaten van een onderzoek ken ik niet, het is dus gissen.
Wat ik hiermede helaas wil zeggen, is dat het niet ontbreekt aan goede visies, maar dat geen van de visies in onze omstreken althans kan worden omgezet in scoren.
Bovendien speelt ook nog datgene waar @ Job elders naar verwijst. Is de beoogde doelgroep nog wel bereikbaar voor een Boodschap. Is het niet zo als het lopen op klompen.
Lange tijd voortreffelijk schoeisel tot de lederen schoen voor iedereen bereikbaar werd. Nu stapt geen mens meer af van de lederen schoen, hoe mooi de reclame voor de klomp ook moge zijn. Is secularisatie niet de lederen schoen en christelijk geloof, de klomp?
Het probleem is niet oplosbaar, naar mijn inzicht. Maar zoals jij jouw betoog eindigt, "" woorden zijn soms ook daden''.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:De gemeente als gastvrije herberg, een open kerk, kerkvernieuwing, waar binnen de PKN meteen op enthousiaste wijze door de "'beleidsmakers"' op werd gereageerd. [...] Wat ik hiermede helaas wil zeggen, is dat het niet ontbreekt aan goede visies, maar dat geen van de visies in onze omstreken althans kan worden omgezet in scoren.
'Beleid' en 'geloven' staan voor mij op gespannen voet met elkaar.
Je gelooft/vertrouwt dat God (iets dat ons verbindt) via ons werkt óf je maakt beleid en probeert te scoren.
'Beleid maken' vermindert de ruimte voor de Geest om te waaien waarheen hij wil.
peda schreef:Is de beoogde doelgroep nog wel bereikbaar voor een Boodschap. Is het niet zo als het lopen op klompen.
Ik weet niet wat of wie God's 'doelgroep' is; ik heb slechts te maken met wie op mijn pad komt.
peda schreef:Is secularisatie niet de lederen schoen en christelijk geloof, de klomp?
Het probleem is niet oplosbaar, naar mijn inzicht. Maar zoals jij jouw betoog eindigt, "" woorden zijn soms ook daden''.
'Secularisatie' in welke zin?
In de zin van een keuze voor vernieuwing, zoals ik bepleit?
'Christelijk geloof' in welke zin?
In de zin van 'vertrouwen op God' en niet zelf willen sturen?
Welk probleem precies?
Het 'sturen' in plaats van vertrouwen/geloven?
Welke woorden spreken jou aan?
Welke woorden ben jij Geroepen te spreken?

Met v&Vriendengroet,

Wim
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

Hallo Wim,

Uit jouw document, hoofdstuk Theologie. Blz 3, 3e regel van beneden.
Betekent "' realiteitsclaims "' tevens "" Waarheidsclaims "'
Zie ook Ganzevoort met zijn vraag "Moeten Religies hun Waarheidsclaims niet laten vallen"' ?
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder, ook in de beginpost van dit topic schreef:In het licht van deze uitdagingen hebben we als christenen behoefte aan een minimalistische theologie met maximaal effect in termen van bekering, inspiratie en empowerment. Hoe minder uitwerking, des te minder vertaalproblemen richting niet-gelovigen, hoe minder aanleiding voor organisatie op basis van geloofsleer en hoe kleiner de noodzaak van een academisch geschoolde elite om het uit te leggen die hiërarchische relaties aangaat met de rest van het kerkvolk. Het belang van het je richten op iets dat het eigen ik overstijgt valt uit te leggen aan atheïsten, agnosten, humanisten en buitenkerkelijke spirituelen waarmee samengewerkt moet worden om de uitdagingen van de mensheid als geheel aan te gaan. Elke dogmatiek over wat dat ik-overstijgende-goddelijke of algemeen-menselijke ‘is’, ‘wil’ en ‘doet’ staat die samenwerking in de weg. Daartoe moeten gelovigen afkicken van ontologisch houvast, van realiteitsclaims.
peda schreef:Betekent "' realiteitsclaims "' tevens "" Waarheidsclaims "'
Zie ook Ganzevoort met zijn vraag "Moeten Religies hun Waarheidsclaims niet laten vallen"' ?
Niet per se.
"Waarheid" (zeker met een hoofdletter) is een breder en vager begrip dan 'realiteit', dat filosofisch beter te definiëren valt.
De term 'ontologie' verwijst naar die definieerbaarheid in een filosofisch kader.
Dat voert hier waarschijnlijk wat te ver.

Ik had die uitspraak van Ruard Ganzevoort uit "Spelen met heilig vuur" wel in mijn achterhoofd toen ik dit schreef en koos bewust een andere term.
Mijn connotatie bij "Waarheidsclaim" is echter eerder 'de Waarheid in pacht menen te hebben', alias een claim naar anderen toe.
Dit "realiteitsclaims" is bedoeld als uitleg van "ontologisch houvast": daarmee suggereer ik eerder 'zelf-bevrijding' dan afzien van bekeringsijver naar anderen toe (al kan dat natuurlijk goed samenhangen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door callista »

peda schreef:Hallo Wim,

Uit jouw document, hoofdstuk Theologie. Blz 3, 3e regel van beneden.
Betekent "' realiteitsclaims "' tevens "" Waarheidsclaims "'
Zie ook Ganzevoort met zijn vraag "Moeten Religies hun Waarheidsclaims niet laten vallen"' ?
Zie ook dit topic.

viewtopic.php?f=55&t=1448&hilit=ganzevoort
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door peda »

callista schreef:
peda schreef:Hallo Wim,

Uit jouw document, hoofdstuk Theologie. Blz 3, 3e regel van beneden.
Betekent "' realiteitsclaims "' tevens "" Waarheidsclaims "'
Zie ook Ganzevoort met zijn vraag "Moeten Religies hun Waarheidsclaims niet laten vallen"' ?
Zie ook dit topic.

viewtopic.php?f=55&t=1448&hilit=ganzevoort
Hallo Callista,

Bedankt voor de link. Ik ga de wijsheden die 2 jaren geleden over dit thema op dit forum het licht zagen, nog eens rustig doorlezen.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Theologie van bijdragen aan de samenleving

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi callista,
peda schreef:Zie ook Ganzevoort met zijn vraag "Moeten Religies hun Waarheidsclaims niet laten vallen"' ?
callista schreef:Zie ook dit topic.
Dank je voor de herinnering.
Dan ook weer even dit:
Wim Nusselder 1/4/14 [url=http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=55&t=1448]daar[/url] schreef:We hebben al een topic over dit onderwerp (uit de tijd toen Ruard's boek aangekondigd was en uitkwam). [...]
Wat mij betreft kan de theologie zich inderdaad beter alleen met zingeving (levenswijsheid, in Ruard's terminologie) bezighouden en niet met waarheid (de vraag in hoeverre woorden een 'werkelijkheid' beschrijven).
Inmiddels heb ik ontdekt dat die vraag in hoeverre woorden een 'werkelijkheid' beschrijven ook niet tot het onderzoeksterrein van de theologie behoren, maar tot het onderzoeksterrein van de godsdienstfilosofie.

Met v&Vriendengroet,

Wim