Eindtijd of nieuw begin?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat.
'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'.
Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.

Ik moest daar aan denken door deze uitwisseling elders:
Zolderworm schreef:We zien in de geschiedenis van de Aarde een aantal perioden of momenten van massale uitsterving, omdat er zich in het milieu ingrijpende veranderingen voordeden. Zo'n verandering zien we nu opnieuw aankomen, al is dat deels veroorzaakt door de mens zelf. We kunnen natuurlijk heel optimistisch milieubewust gaan leven, maar dit zal het grote uitsterven niet kunnen voorkomen, tenzij dit massaal gebeurt en we een nieuwe wereldorde scheppen, waarin iedereen zich aan de regels van natuurbehoud houdt. Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Gaitema schreef:Soms verbaast het me, welke kennis er uit de wereld komt, die ik juist bij de christenen meer zou verwachten. Dit noem ik de "eindtijd tekenen".
Misschien doe ik de betrokkenen onrecht door wat ze schreven in dit kader te plaatsen.
In dat geval laat ik me erg graag corrigeren...

Wat mij betreft hebben we dus oecumene nodig die voor een belangrijk deel bestaat uit het samen werken aan een betere wereld, aan het zichtbaar maken van God's Koninkrijk.
Vanuit een ander perspectief (in woorden die aan Maarten Luther worden toegeschreven): als ik hoor dat morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag nog een appelboom.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Er zijn inderdaad wel raakvlakken.
Veel mensen maken zich zorgen over de wereld, dat de slaaf is van de door draaiende wereld economie, ten koste van de menselijkheid en onze planeet. We hebben ook de belofte van Jezus dat Hij met ons is, tot aan de voleinding.
Waarin Hij beloofd met ons te zijn in onze missie hier op aarde.
Niet met het oog op deze wereld tot een goed einde te brengen, want we geloven dat Jezus het zal transformeren tot een betere wereld, als Hij terug komt. Maar tot die tijd kunnen we wel een beweging vormen van mensen die goed zijn voor elkaar en deze planeet. Al die Lichtdragers vertragen te teloorgang van de aarde wel en brengen veel geluk aan in mensenlevens, die de werkelijke diepgang van het leven zo leren kennen, met liefde voor de natuur, mens en wij hopen ook God.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:Er zijn inderdaad wel raakvlakken.
Veel mensen maken zich zorgen over de wereld, dat de slaaf is van de door draaiende wereld economie, ten koste van de menselijkheid en onze planeet. We hebben ook de belofte van Jezus dat Hij met ons is, tot aan de voleinding.
Waarin Hij beloofd met ons te zijn in onze missie hier op aarde.
Niet met het oog op deze wereld tot een goed einde te brengen, want we geloven dat Jezus het zal transformeren tot een betere wereld, als Hij terug komt. Maar tot die tijd kunnen we wel een beweging vormen van mensen die goed zijn voor elkaar en deze planeet. Al die Lichtdragers vertragen te teloorgang van de aarde wel en brengen veel geluk aan in mensenlevens, die de werkelijke diepgang van het leven zo leren kennen, met liefde voor de natuur, mens en wij hopen ook God.
Mooi samengevat. :) Het inluiden van het Vredesrijk. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
TTC
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jun 2016, 12:01
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door TTC »

Wim Nusselder schreef:Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat. 'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'. Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.
Leuk topic om op aan te pikken, was er eerder al eens mee bezig en kwam tot een situatieschets om het debat luister bij te zetten. Ik val maar meteen in, tekst en diepgaander beschouwing voor wie het de interesse kan genieten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Anja (oud account) »

TTC schreef:
Wim Nusselder schreef:Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat. 'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'. Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.
Leuk topic om op aan te pikken, was er eerder al eens mee bezig en kwam tot een situatieschets om het debat luister bij te zetten. Ik val maar meteen in, tekst en diepgaander beschouwing voor wie het de interesse kan genieten:

Afbeelding
Leuk om je ook hier te lezen, TTC. :) Welkom en bedankt voor je immer heldere imput. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef:Veel mensen maken zich zorgen over de wereld, dat de slaaf is van de door draaiende wereld economie, ten koste van de menselijkheid en onze planeet. We hebben ook de belofte van Jezus dat Hij met ons is, tot aan de voleinding.
Waarin Hij beloofd met ons te zijn in onze missie hier op aarde.
Niet met het oog op deze wereld tot een goed einde te brengen, want we geloven dat Jezus het zal transformeren tot een betere wereld, als Hij terug komt. Maar tot die tijd kunnen we wel een beweging vormen van mensen die goed zijn voor elkaar en deze planeet. Al die Lichtdragers vertragen te teloorgang van de aarde wel en brengen veel geluk aan in mensenlevens, die de werkelijke diepgang van het leven zo leren kennen, met liefde voor de natuur, mens en wij hopen ook God.
Ik denk niet dat ik dit kan uitleggen aan de vele mensen van goede wil om mij heen die bereid zijn zich in te zetten voor een betere wereld en zich afvragen wat ze in dat streven hebben aan christenen zoals jij.
Kun je me daar wat verder mee helpen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
TTC
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jun 2016, 12:01
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door TTC »

Anja schreef:Leuk om je ook hier te lezen, TTC. :) Welkom en bedankt voor je immer heldere imput. :flower1:
Wederzijds, maar nu wordt het haasten!! Tot later. ;) ;)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

TTC schreef:was er eerder al eens mee bezig en kwam tot een situatieschets om het debat luister bij te zetten.
Kun je wat uitleg geven bij je schets en aangeven waar voor jou de link ligt met wat ik aankaartte?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Er zijn inderdaad wel raakvlakken.
Veel mensen maken zich zorgen over de wereld, dat de slaaf is van de door draaiende wereld economie, ten koste van de menselijkheid en onze planeet. We hebben ook de belofte van Jezus dat Hij met ons is, tot aan de voleinding.
Waarin Hij beloofd met ons te zijn in onze missie hier op aarde.
Niet met het oog op deze wereld tot een goed einde te brengen, want we geloven dat Jezus het zal transformeren tot een betere wereld, als Hij terug komt. Maar tot die tijd kunnen we wel een beweging vormen van mensen die goed zijn voor elkaar en deze planeet. Al die Lichtdragers vertragen te teloorgang van de aarde wel en brengen veel geluk aan in mensenlevens, die de werkelijke diepgang van het leven zo leren kennen, met liefde voor de natuur, mens en wij hopen ook God.
Mooi samengevat. :) Het inluiden van het Vredesrijk. :flower1:
Absoluut! Dan zal het vrede zijn :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

TTC schreef:
Wim Nusselder schreef:Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat. 'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'. Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.
Leuk topic om op aan te pikken, was er eerder al eens mee bezig en kwam tot een situatieschets om het debat luister bij te zetten. Ik val maar meteen in, tekst en diepgaander beschouwing voor wie het de interesse kan genieten:

Afbeelding
Net kunst ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:Veel mensen maken zich zorgen over de wereld, dat de slaaf is van de door draaiende wereld economie, ten koste van de menselijkheid en onze planeet. We hebben ook de belofte van Jezus dat Hij met ons is, tot aan de voleinding.
Waarin Hij beloofd met ons te zijn in onze missie hier op aarde.
Niet met het oog op deze wereld tot een goed einde te brengen, want we geloven dat Jezus het zal transformeren tot een betere wereld, als Hij terug komt. Maar tot die tijd kunnen we wel een beweging vormen van mensen die goed zijn voor elkaar en deze planeet. Al die Lichtdragers vertragen te teloorgang van de aarde wel en brengen veel geluk aan in mensenlevens, die de werkelijke diepgang van het leven zo leren kennen, met liefde voor de natuur, mens en wij hopen ook God.
Ik denk niet dat ik dit kan uitleggen aan de vele mensen van goede wil om mij heen die bereid zijn zich in te zetten voor een betere wereld en zich afvragen wat ze in dat streven hebben aan christenen zoals jij.
Kun je me daar wat verder mee helpen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dat hoeft ook niet. Ik zei dit gewoon tegen jou, vanuit mijn geloof.
De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen. Maar we kunnen wel het beste er van maken.
Een beter begin, begint bij je zelf.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen.
Misschien dat je beter voor jezelf kunt spreken dan namens een onduidelijk 'we'.
Je meent toch niet dat we als mensen het oplossen van de wereldproblemen aan God moeten overlaten?!
Dat klopt toch niet met Bijbelse oproepen om gerechtigheid te doen, goede rentmeesters te zijn, je vijanden lief te hebben etc.?!
Geloven dat God de wereldproblemen op zal lossen betekent voor mij dat wij Gods wil doen, Gods handen en voeten zijn!

Met v&Vriendengroet,

Wim
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door BdO »

Wim Nusselder schreef:Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat.
'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'.
Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.

Ik moest daar aan denken door deze uitwisseling elders:
Zolderworm schreef:We zien in de geschiedenis van de Aarde een aantal perioden of momenten van massale uitsterving, omdat er zich in het milieu ingrijpende veranderingen voordeden. Zo'n verandering zien we nu opnieuw aankomen, al is dat deels veroorzaakt door de mens zelf. We kunnen natuurlijk heel optimistisch milieubewust gaan leven, maar dit zal het grote uitsterven niet kunnen voorkomen, tenzij dit massaal gebeurt en we een nieuwe wereldorde scheppen, waarin iedereen zich aan de regels van natuurbehoud houdt. Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Gaitema schreef:Soms verbaast het me, welke kennis er uit de wereld komt, die ik juist bij de christenen meer zou verwachten. Dit noem ik de "eindtijd tekenen".
Misschien doe ik de betrokkenen onrecht door wat ze schreven in dit kader te plaatsen.
In dat geval laat ik me erg graag corrigeren...

Wat mij betreft hebben we dus oecumene nodig die voor een belangrijk deel bestaat uit het samen werken aan een betere wereld, aan het zichtbaar maken van God's Koninkrijk.
Vanuit een ander perspectief (in woorden die aan Maarten Luther worden toegeschreven): als ik hoor dat morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag nog een appelboom.
"De" eindtijd hoeft natuurlijk nooit een totaal iets te zijn. Wellicht zal een deel een crisis overleven. Probleem is dat de grootste veroorzakers van "de" eindtijd de beste overlevingskansen hebben. In de vacature voor God is hierin zeker een taak, maar uit het waargenomen niet-uitvoeren van die taak valt af te leiden dat de vacature nog niet vervuld is. Vanuit het perspectief van de God die deze vacature nog zou moeten beginnen te vervullen leven we duidelijk nog voor de begintijd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Piebe Paulusma »

Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen.
Misschien dat je beter voor jezelf kunt spreken dan namens een onduidelijk 'we'.
Je meent toch niet dat we als mensen het oplossen van de wereldproblemen aan God moeten overlaten?!
Dat klopt toch niet met Bijbelse oproepen om gerechtigheid te doen, goede rentmeesters te zijn, je vijanden lief te hebben etc.?!
Geloven dat God de wereldproblemen op zal lossen betekent voor mij dat wij Gods wil doen, Gods handen en voeten zijn!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Evangelische christenen geloven dat God heeft afgedaan met deze wereld en die samen met mensheid binnenkort zal vernietigen, nadat zij zelf zijn weggeraptured. Zelfs de holocaust was nog geen reden om er een einde aan te breiden, volgens de vredelievende evangelicalo's was dat nog niet de grote verdrukking waar het in de Bijbel over gaat.... :oops:

Naar hun geloof zal de barmhartige God die na het offer van Noach heeft gezegd dat hij de aardbodem nooit meer vervloeken zou vanwege de mensen (Gen 8,21) het de volgende keer uit de hemel laten donderen met vuur. Dat klinkt als een vloek in mijn oren, hete kolen op je kop krijgen nadat je met 5.999.999 anderen vergast bent en nogmaals: het staat lijnrecht tegenover wat God heeft gezegd in Genesis 8,21. Desondanks mag dat de pret niet drukken, dus de volgende keer als iemand zegt dat hij een woord van de Heer krijgt, wees dan op je hoede want het liegen gaat beginnen! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
TTC
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jun 2016, 12:01
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door TTC »

BdO schreef:"De" eindtijd hoeft natuurlijk nooit een totaal iets te zijn. Wellicht zal een deel een crisis overleven. Probleem is dat de grootste veroorzakers van "de" eindtijd de beste overlevingskansen hebben. In de vacature voor God is hierin zeker een taak, maar uit het waargenomen niet-uitvoeren van die taak valt af te leiden dat de vacature nog niet vervuld is. Vanuit het perspectief van de God die deze vacature nog zou moeten beginnen te vervullen leven we duidelijk nog voor de begintijd.
Misschien wordt het binnen deze context ook nuttig om van een 'tussentijd' te spreken, dit is de tijd die nodig is om 'nieuwe' informatie te verwerken. Wie er aandacht voor heeft ziet tal van rapporten verschijnen die het einde van een tijdperk inluiden, een beter begrip daarover vergt echter een radicaal andere manier van denken. In theorie lijkt dit eenvoudig, onderzoek wijst uit dat nogal wat obstakels dit proces in de weg staan. Om dit praktisch te maken een voorbeeld, hieronder een rapport van het IMF dat niets aan het toeval over laat. Vooral interessant is om naar de reacties hierop te kijken, deze oefening kan je makkelijk in je eigen omgeving eens doen om pas dan tot een conclusie te komen.
My aim in this paper to assess the possible and appropriate role for monetary finance of fiscal deficits. And I will argue that all the really important issues are political, since the technical issues surrounding monetary finance are already well understood (or should be) and that the technical feasibility and desirability in some circumstances of monetary finance is not in doubt.

https://www.imf.org/external/np/res/sem ... /adair.pdf
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen.
Misschien dat je beter voor jezelf kunt spreken dan namens een onduidelijk 'we'.
Je meent toch niet dat we als mensen het oplossen van de wereldproblemen aan God moeten overlaten?!
Dat klopt toch niet met Bijbelse oproepen om gerechtigheid te doen, goede rentmeesters te zijn, je vijanden lief te hebben etc.?!
Geloven dat God de wereldproblemen op zal lossen betekent voor mij dat wij Gods wil doen, Gods handen en voeten zijn!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Als ik het duidelijker moet zeggen, je kan deze wereld niet redden, is de bijbelse boodschap. Als Jezus terug komt, zal Hij het herstel brengen. Tot die tijd zijn we de handen en de voeten inderdaad, maar nog steeds niet van uit eigen kracht.
We zijn als christenen nu eenmaal geheel anders, omdat we Christus hebben leren kennen. En ik weet dat wij dat geloven, want ik heb dat niet bedacht.

De valse profeet die de waarheid niet kent, zal zeggen dat wij als mensheid de wereld zullen redden, maar deze wereld zal vergaan. Echter zal God een nieuwe wereld beginnen. De uitnodiging is er, om met Jezus de komst van de nieuwe wereld voor te bereiden. Dat voorbereiden zit hem al in het dienstbaar zijn voor de mensen in nood. In geestelijke nood en aardse nood.

Dat ik zo op Zolderworm reageerde, is omdat ik weet dat veel christenen niets van een teloorgang van deze wereld willen weten. Ze schuiven het liever nog 2000 jaar vooruit en leven verder, alsof er niets aan de hand is.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen.
Misschien dat je beter voor jezelf kunt spreken dan namens een onduidelijk 'we'.
Je meent toch niet dat we als mensen het oplossen van de wereldproblemen aan God moeten overlaten?!
Dat klopt toch niet met Bijbelse oproepen om gerechtigheid te doen, goede rentmeesters te zijn, je vijanden lief te hebben etc.?!
Geloven dat God de wereldproblemen op zal lossen betekent voor mij dat wij Gods wil doen, Gods handen en voeten zijn!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Evangelische christenen geloven dat God heeft afgedaan met deze wereld en die samen met mensheid binnenkort zal vernietigen, nadat zij zelf zijn weggeraptured. Zelfs de holocaust was nog geen reden om er een einde aan te breiden, volgens de vredelievende evangelicalo's was dat nog niet de grote verdrukking waar het in de Bijbel over gaat.... :oops:

Naar hun geloof zal de barmhartige God die na het offer van Noach heeft gezegd dat hij de aardbodem nooit meer vervloeken zou vanwege de mensen (Gen 8,21) het de volgende keer uit de hemel laten donderen met vuur. Dat klinkt als een vloek in mijn oren, hete kolen op je kop krijgen nadat je met 5.999.999 anderen vergast bent en nogmaals: het staat lijnrecht tegenover wat God heeft gezegd in Genesis 8,21. Desondanks mag dat de pret niet drukken, dus de volgende keer als iemand zegt dat hij een woord van de Heer krijgt, wees dan op je hoede want het liegen gaat beginnen! :lol:
Je moet eens stoppen te doen, alsof jij een gangbaar christelijk geloof hebt, want ik liet juist het gangbare christelijke geloof zien, waarin we niet geloven dat Jezus al terug gekomen is.
Je weet dat en toch blijf je de Evangelischen bespotten, terwijl je zelf een leer verkondigd die helemaal niet christelijk is.
Ik kan niets anders zeggen, dan dat je de leer van de valse profeten verkondigd. De leugen is dat deze wereld zal blijven bestaan. Zolderworm toont hierin meer inzicht dan jij, al geloofd hij niet in Jezus.
Hij ziet, zoals zo veel mensen met vrezen de verslechtering van de aarde aan, zonder hoop.
Zonder vertrouwen in overheden en het bedrijfsleven.
Die hoop hebben wij echter uit te dragen, dat Jezus is, wat Zijn naam zegt: "God redt"
Emanuel: "God met ons!"


Wat ik precies geloof omschreef je in jouw bijdrage trouwens niet eens. Je praat over een groep mensen, alsof ik dit geloof onderschreven heb. Maar je kent mij niet, mijn gemeente niet en wat ik geloof weet je ook al niet.
En mogelijke irriteert het jou, dat je hier mensen niet hebt kunnen overtuigen van jouw leer en doe je daarom zo onaardig tegen andersdenkenden en kan je daar ook niet vanuit liefde op reageren. Reageer je zelfs ronduit vijandig.
En dat is het evangelie in wezen ook, haaks op het gedagdroom van vele mensen, dat het zo'n vaart niet zal lopen en wij hier de eeuwigheid lijken te hebben.

Echter, nauwelijks heeft de rijke in zijn vele werken zijn geld en bezittingen vergaard, of op zijn oude vrije pensioendag, is het dat zijn leven hem verlaat. Het is als de dauw op het land, nauwelijks is het op de aarde gekomen, of al verdampt in de zon.

Wanneer trouwens Jezus werkelijk was terug gekomen en Heer en Meester zou zijn geweest op deze aarde, dan zou Hitler niet eens zijn vernietigingswerk hebben kunnen doen. Net als de IS nu niet.
Echter is Jezus sinds Pinksteren wel onder ons, in de ballingschap van Zijn Koninkrijk, in strijd tegen Babylon.
Babylon is het, Egypte is het, waar we nu in gevoerd zijn. Jezus zal ons, zoals met Mozus naar het beloofde land leiden.
Dat heb ik overigens van een confessioneel orthodoxe dominee gehoord, met een gereformeerde leer, met de oproep: gevallen, gevallen is Babylon, de grote stad! Trek weg uit haar en ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem!
Maar blijf gerust in Babylon Piebe, op een dag zal je Jezus wel herkennen.

Sinds mijn overstap naar de Evangelische Gemeente, ben ik kwa geloofsinhoud op vele punten niet veranderd.
Het was niet vanwege de leer dat we de overstap hebben gemaakt, maar vanwege de trouwe dienstknechten van de Heer, die volgens Jezus actief zijn in deze gemeente. Zoals Jezus het Maria heeft laten weten.
Vanwege de aanwezigheid van God, de liefde en de inzetbaarheid voor mensen in nood. De opvang van de vluchtelingen en het diaconale en zendingswerk in de wereld. De genezingen die er plaats vinden, waar ook Maria genas van wekelijkse pijnlijke klachten. Door geloof in Jezus en de Kracht van Jezus. Die kracht van Jezus heb jij nog niet leren kennen en zolang je het zelf niet met eigen ogen ziet, zal je die kracht ook niet aanvaarden. Daarom zal op een dag eerst van alles voor jouw ogen moeten afspelen, eer je de Levende Jezus van het Heden zult aanvaarden.

Dan zal je in alle bescheidenheid moeten toegeven, dat jouw geloof toch niet zo groot was als je dacht. Dan zal jij jezelf niet langer "meer" voelen dan de ander in jouw geloof. Alsof Jezus niet voor jou heeft moeten sterven. Dan zal je kunnen zeggen: "Heer, ik had me vergist! Ik heb het gemist! Neem me ondanks mijn strijd tegen U weer aan!"
Dan kan Jezus zeggen: "natuurlijk Mijn kind. Ik heb je al aangenomen, eer je was geboren. Maar je moest eerst kleiner worden, zodat je Mijn Grootheid kon zien"
Laatst gewijzigd door Gaitema op 14 jun 2016, 07:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

BdO schreef:
Wim Nusselder schreef:Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat.
'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'.
Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.

Ik moest daar aan denken door deze uitwisseling elders:
Zolderworm schreef:We zien in de geschiedenis van de Aarde een aantal perioden of momenten van massale uitsterving, omdat er zich in het milieu ingrijpende veranderingen voordeden. Zo'n verandering zien we nu opnieuw aankomen, al is dat deels veroorzaakt door de mens zelf. We kunnen natuurlijk heel optimistisch milieubewust gaan leven, maar dit zal het grote uitsterven niet kunnen voorkomen, tenzij dit massaal gebeurt en we een nieuwe wereldorde scheppen, waarin iedereen zich aan de regels van natuurbehoud houdt. Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Gaitema schreef:Soms verbaast het me, welke kennis er uit de wereld komt, die ik juist bij de christenen meer zou verwachten. Dit noem ik de "eindtijd tekenen".
Misschien doe ik de betrokkenen onrecht door wat ze schreven in dit kader te plaatsen.
In dat geval laat ik me erg graag corrigeren...

Wat mij betreft hebben we dus oecumene nodig die voor een belangrijk deel bestaat uit het samen werken aan een betere wereld, aan het zichtbaar maken van God's Koninkrijk.
Vanuit een ander perspectief (in woorden die aan Maarten Luther worden toegeschreven): als ik hoor dat morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag nog een appelboom.
"De" eindtijd hoeft natuurlijk nooit een totaal iets te zijn. Wellicht zal een deel een crisis overleven. Probleem is dat de grootste veroorzakers van "de" eindtijd de beste overlevingskansen hebben. In de vacature voor God is hierin zeker een taak, maar uit het waargenomen niet-uitvoeren van die taak valt af te leiden dat de vacature nog niet vervuld is. Vanuit het perspectief van de God die deze vacature nog zou moeten beginnen te vervullen leven we duidelijk nog voor de begintijd.
Precies, de begintijd van de nieuwe wereld, en de oude wereld zal niemand vanuit wereldse motieven kunnen overleven. Tegen de krachten van de natuur is geen cent opgewassen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Anja (oud account) »

TTC schreef:
BdO schreef:"De" eindtijd hoeft natuurlijk nooit een totaal iets te zijn. Wellicht zal een deel een crisis overleven. Probleem is dat de grootste veroorzakers van "de" eindtijd de beste overlevingskansen hebben. In de vacature voor God is hierin zeker een taak, maar uit het waargenomen niet-uitvoeren van die taak valt af te leiden dat de vacature nog niet vervuld is. Vanuit het perspectief van de God die deze vacature nog zou moeten beginnen te vervullen leven we duidelijk nog voor de begintijd.
Misschien wordt het binnen deze context ook nuttig om van een 'tussentijd' te spreken, dit is de tijd die nodig is om 'nieuwe' informatie te verwerken. Wie er aandacht voor heeft ziet tal van rapporten verschijnen die het einde van een tijdperk inluiden, een beter begrip daarover vergt echter een radicaal andere manier van denken. In theorie lijkt dit eenvoudig, onderzoek wijst uit dat nogal wat obstakels dit proces in de weg staan. Om dit praktisch te maken een voorbeeld, hieronder een rapport van het IMF dat niets aan het toeval over laat. Vooral interessant is om naar de reacties hierop te kijken, deze oefening kan je makkelijk in je eigen omgeving eens doen om pas dan tot een conclusie te komen.
My aim in this paper to assess the possible and appropriate role for monetary finance of fiscal deficits. And I will argue that all the really important issues are political, since the technical issues surrounding monetary finance are already well understood (or should be) and that the technical feasibility and desirability in some circumstances of monetary finance is not in doubt.

https://www.imf.org/external/np/res/sem ... /adair.pdf
Het zou prettig zijn als meer mensen hier kennis van namen inderdaad. Dan komen we misschien eindelijk voorbij het benauwde oude paradigma van de neiging tot het links-communisme (vermengd met geloof ook wel linkse kerk genoemd; overigens niks mis met socialisme, juist niet zelfs) naar het werkelijke Vrederijk. Uit verstarde denkpatronen stappen lijkt vaak moeilijker dan het is.

Deze mensen hebben het door, en proberen de politiek wakker te schudden: https://www.youtube.com/watch?v=3TSb9gB ... e=youtu.be (met dank aan TTC die ons op dit rondetafelgesprek in de Tweede Kamer attendeerde; vanaf ca. 1 uur en 44 minuten spreekt dhr, van Egmond van de UU, sterk stukje, maar het gehele gesprek van dik twee uur is m.i. de moeite van het beluisteren waard)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Piebe Paulusma »

[Wim] Jullie posities zijn weer helder uitgewisseld, Piebe en Gaitema, dus hier niet meer reageren op de (te) persoonlijke kritiek die jullie op elkaar hebben s.v.p..
Dat doet het topic geen goed. [/Wim]

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen.
Misschien dat je beter voor jezelf kunt spreken dan namens een onduidelijk 'we'.
Je meent toch niet dat we als mensen het oplossen van de wereldproblemen aan God moeten overlaten?!
Dat klopt toch niet met Bijbelse oproepen om gerechtigheid te doen, goede rentmeesters te zijn, je vijanden lief te hebben etc.?!
Geloven dat God de wereldproblemen op zal lossen betekent voor mij dat wij Gods wil doen, Gods handen en voeten zijn!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Evangelische christenen geloven dat God heeft afgedaan met deze wereld en die samen met mensheid binnenkort zal vernietigen, nadat zij zelf zijn weggeraptured. Zelfs de holocaust was nog geen reden om er een einde aan te breiden, volgens de vredelievende evangelicalo's was dat nog niet de grote verdrukking waar het in de Bijbel over gaat.... :oops:

Naar hun geloof zal de barmhartige God die na het offer van Noach heeft gezegd dat hij de aardbodem nooit meer vervloeken zou vanwege de mensen (Gen 8,21) het de volgende keer uit de hemel laten donderen met vuur. Dat klinkt als een vloek in mijn oren, hete kolen op je kop krijgen nadat je met 5.999.999 anderen vergast bent en nogmaals: het staat lijnrecht tegenover wat God heeft gezegd in Genesis 8,21. Desondanks mag dat de pret niet drukken, dus de volgende keer als iemand zegt dat hij een woord van de Heer krijgt, wees dan op je hoede want het liegen gaat beginnen! :lol:
Je moet eens stoppen te doen, alsof jij een gangbaar christelijk geloof hebt, want ik liet juist het gangbare christelijke geloof zien, waarin we niet geloven dat Jezus al terug gekomen is.
Je weet dat en toch blijf je de Evangelischen bespotten, terwijl je zelf een leer verkondigd die helemaal niet christelijk is.
Ik kan niets anders zeggen, dan dat je de leer van de valse profeten verkondigd. De leugen is dat deze wereld zal blijven bestaan. Zolderworm toont hierin meer inzicht dan jij, al geloofd hij niet in Jezus.
Hij ziet, zoals zo veel mensen met vrezen de verslechtering van de aarde aan, zonder hoop.
Zonder vertrouwen in overheden en het bedrijfsleven.
Die hoop hebben wij echter uit te dragen, dat Jezus is, wat Zijn naam zegt: "God redt"
Emanuel: "God met ons!"


Wat ik precies geloof omschreef je in jouw bijdrage trouwens niet eens. Je praat over een groep mensen, alsof ik dit geloof onderschreven heb. Maar je kent mij niet, mijn gemeente niet en wat ik geloof weet je ook al niet.
En mogelijke irriteert het jou, dat je hier mensen niet hebt kunnen overtuigen van jouw leer en doe je daarom zo onaardig tegen andersdenkenden en kan je daar ook niet vanuit liefde op reageren. Reageer je zelfs ronduit vijandig.
En dat is het evangelie in wezen ook, haaks op het gedagdroom van vele mensen, dat het zo'n vaart niet zal lopen en wij hier de eeuwigheid lijken te hebben.

Echter, nauwelijks heeft de rijke in zijn vele werken zijn geld en bezittingen vergaard, of op zijn oude vrije pensioendag, is het dat zijn leven hem verlaat. Het is als de dauw op het land, nauwelijks is het op de aarde gekomen, of al verdampt in de zon.

Wanneer trouwens Jezus werkelijk was terug gekomen en Heer en Meester zou zijn geweest op deze aarde, dan zou Hitler niet eens zijn vernietigingswerk hebben kunnen doen. Net als de IS nu niet.
Echter is Jezus sinds Pinksteren wel onder ons, in de ballingschap van Zijn Koninkrijk, in strijd tegen Babylon.
Babylon is het, Egypte is het, waar we nu in gevoerd zijn. Jezus zal ons, zoals met Mozus naar het beloofde land leiden.
Dat heb ik overigens van een confessioneel orthodoxe dominee gehoord, met een gereformeerde leer, met de oproep: gevallen, gevallen is Babylon, de grote stad! Trek weg uit haar en ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem!
Maar blijf gerust in Babylon Piebe, op een dag zal je Jezus wel herkennen.

Sinds mijn overstap naar de Evangelische Gemeente, ben ik kwa geloofsinhoud op vele punten niet veranderd.
Het was niet vanwege de leer dat we de overstap hebben gemaakt, maar vanwege de trouwe dienstknechten van de Heer, die volgens Jezus actief zijn in deze gemeente. Zoals Jezus het Maria heeft laten weten.
Vanwege de aanwezigheid van God, de liefde en de inzetbaarheid voor mensen in nood. De opvang van de vluchtelingen en het diaconale en zendingswerk in de wereld. De genezingen die er plaats vinden, waar ook Maria genas van wekelijkse pijnlijke klachten. Door geloof in Jezus en de Kracht van Jezus. Die kracht van Jezus heb jij nog niet leren kennen en zolang je het zelf niet met eigen ogen ziet, zal je die kracht ook niet aanvaarden. Daarom zal op een dag eerst van alles voor jouw ogen moeten afspelen, eer je de Levende Jezus van het Heden zult aanvaarden.

Dan zal je in alle bescheidenheid moeten toegeven, dat jouw geloof toch niet zo groot was als je dacht. Dan zal jij jezelf niet langer "meer" voelen dan de ander in jouw geloof. Alsof Jezus niet voor jou heeft moeten sterven. Dan zal je kunnen zeggen: "Heer, ik had me vergist! Ik heb het gemist! Neem me ondanks mijn strijd tegen U weer aan!"
Dan kan Jezus zeggen: "natuurlijk Mijn kind. Ik heb je al aangenomen, eer je was geboren. Maar je moest eerst kleiner worden, zodat je Mijn Grootheid kon zien"
Denk maar niet dat ik me niet klein heb gevoeld, hoewel Job nog vele malen zwaarder is beproefd heb ik toch een glimp daarvan meegekregen van hoe het is als je het kwade mag ontvangen. Maar ja, jullie evangelicalo's denken dat Jezus een wensput is waar je een muntje ingooit en daarna ben je genezen van je winterteen. En wie gelooft maar niets ontvangt als Job hoort er volgens jullie niet bij, want jullie ontvangen gave na gave. Steeds vaker zie ik je beweringen doen die niet gestoeld zijn op de Schrift en dat komt doordat jullie geleerd wordt dat er buiten de Bijbel ook openbaringen zijn en deze hechten jullie meer waarde aan. Echter heeft Jezus allen vervloekt die openbaringen doen in zijn naam die tegen de schrift ingaan. Lees het laatste hoofdstuk van Openbaring maar.

De evangelische kerk is een sekte Gaitema, komt tot bezinning en verlaat dat zinkende schip.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef:Ik denk niet dat ik dit kan uitleggen aan de vele mensen van goede wil om mij heen die bereid zijn zich in te zetten voor een betere wereld en zich afvragen wat ze in dat streven hebben aan christenen zoals jij.
Gaitema schreef:Dat hoeft ook niet. Ik zei dit gewoon tegen jou, vanuit mijn geloof.
Ik begrijp het dus ook niet.
Gaitema schreef:De boodschap naar de buitenwereld is ook prikkelend: de wereldproblemen oplossen zal er niet in zitten.
Daarvan geloven we dat God dat zal doen. Maar we kunnen wel het beste er van maken.
Een beter begin, begint bij je zelf.
Gaitema schreef:Als ik het duidelijker moet zeggen, je kan deze wereld niet redden, is de bijbelse boodschap. Als Jezus terug komt, zal Hij het herstel brengen. Tot die tijd zijn we de handen en de voeten inderdaad, maar nog steeds niet van uit eigen kracht.
[...]
De uitnodiging is er, om met Jezus de komst van de nieuwe wereld voor te bereiden. Dat voorbereiden zit hem al in het dienstbaar zijn voor de mensen in nood. In geestelijke nood en aardse nood.
In hoeverre wijs je daarmee oecumene af, opgevat als samen werken aan een betere wereld?
Die afwijzing is waar ik bang voor ben, zowel bij seculiere doemscenario-aanhangers als Zolderworm, als bij mensen die denken in 'eindtijd'-termen.
Beide vind ik eng, omdat dat de verdeeldheid tussen mensen vergroot en de kans om die wereldproblemen op te lossen verkleint.

Enerzijds schrijf je dat we 'er het beste van kunnen (moeten?) maken', dat Jezus daarin bij ons is en dat we 'met Jezus de komst van de nieuwe wereld voor mogen bereiden'.
Anderzijds schrijf je dat 'dat beste' pas gerealiseerd zal worden zodra hij terugkeert.
(Is hij nu met ons of moet hij nog terugkeren?!)
Kun je je voorstellen dat dat niet uit te leggen is, aan wie dan ook die zelf nadenkt?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Voor een moderator op een christelijk forum reageer je wel vreemd.
Moet ik je nog uitleggen wat wij geloven en hoe het zit?
Wat je in wezen zegt is dat we ons geloof in de wederkomst van Jezus moeten opgeven.
Wat je zegt is dat deze wereld zal gered worden, zonder wederkomst van Jezus.
Wat je ook zegt, is dat wij niet na denken.
Zolderworm reageerd vanuit de wetenschap over de wereld. Los van het christelijke geloof.
Als hij al die conclusies trekt, zonder ook maar een bijbeltekst als basis te hebben, waar komt dan zijn overtuiging vandaan, als het geen religieuze basis heeft?

Het is een kwestie van goed kijken en je conclusies trekken en ook goed nadenken.

Jezus heeft ons de eindtijdvoorspellingen gegeven en daar houden wij aan vast Wim.
Dat het niet de buitenwereld valt uit te leggen, komt omdat ze niet doordrongen zijn van de Heilige Geest.
Daarvoor moet ook gebeden worden. Daarvoor is evangelisatie.

De eerste christenen waren gemeenschappen die alles deelden en mensen hielpen. Dat doen we nog steeds, maar de grootste gros van de wereld hoort volgens Openbaring gewoon bij Babylon en omdat hun gehoor verwend is en de waarheid niet meer kunnen horen, daarom gaan er ook zo velen verloren.
De waarheid is hard. De oorlog in Syrië is ook hard. We leven in een harde wereld dat zichzelf om zeep helpt, met de wereldeconomie als veroorzaker er van. Alles draait om die verrekte centen.

Het is onmogelijk om een andere conclusie te trekken uit het christelijke geloof.
Het oecumene waar jij voor staat, is eigenlijk het loslaten van het vertrouwen hebben in Jezus en te geloven dat Hij alleen ons verlossen kan, zowel nu als later.
Het is het vertrouwen hebben in de Goddelijke kracht in ieder mens.
Het is toch niet helemaal het zelfde, zoals ik dat zie.

Ik geef toe, dat het evangelie niet aantrekkelijk is voor de mensen.
Niemand wil de teloorgang van deze planeet, maar wat nu als de mensen er voor kiezen om alles op alles te zetten, om hun eigen beurs breed te houden, zelfs de toekomst van deze planeet?

Zolderworm heeft een doemscenario die realiteit is en ik zeg daarop, dat we daarom allemaal Jezus zo hard nodig hebben.
Het is waar Wim, de meerderheid van de mensen zal het christendom niet kiezen.
Ik kan het ook niet mooier maken dan het is.


De oecumene tussen kerken gaat trouwens gewoon door. Over de kerkmuren heen vinden veel christenen elkaar en slaan de handen in één om mensen met het Licht te bereiken.
Want al is deze tijdelijke aardse verblijf niet voor eeuwig te beschermen, de mensen kunnen wel voor altijd bij God zijn in het Nieuw Jeruzalem. En dat is nu eenmaal niet de wereld, zoals de vrij metselaars en de New Age zich voorstellen. Een nieuwe wereldorde met een wereldwijde beschaving, dat deze aarde zal redden van haar ondergang.
Ze zullen het wel proberen, maar het zal hen niet lukken. Waarom niet?
Omdat de mensen te veel met zichzelf bezig zijn en voor eigen gewin gaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Gaitema »

Ik wil hier verder ook niet meer op in gaan, want ik heb geen zin om voor schietschijf te spelen.
Als ik nog in de PKN had gezeten, was mijn standpunt wat dit betreft al niet anders geweest.
Het is volstrekt onzinnig dat Piebe daar dan de evangelischen bij moet halen.
Hij doet alsof hij het christelijke geloof hierin aanhangt,
terwijl de christenen doorgaans in de wederkomst van Jezus geloven en niet zoals hij in een wederkomst die er al is geweest.
"Dat" is zijn punt, waarmee hij niet mee gaat in het standpunt van de meerderheid van het christendom.
Mijn evangelisch zij staat daar totaal los van.

Als hij het over sektes wil hebben, dan opent hij daar maar een topic over.
Ik ervaar absoluut geen sektarische drang.

Ik vind trouwens dat er best een stokje voor gestoken mag worden, dat hij telkens mij "het lid zijn van een sekte" in de schoenen schuift.

Ik zal even een lijstje maken van de christenen die hij tot de sektes rekent:

De huiskerkbeweging van China, met meer dan 100.000.000 leden
De huiskerkbeweging van Iran, met meer dan een 1.000.000 leden
etc...
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
TTC
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jun 2016, 12:01
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door TTC »

Gaitema schreef:De eerste christenen waren gemeenschappen die alles deelden en mensen hielpen. Dat doen we nog steeds, maar de grootste gros van de wereld hoort volgens Openbaring gewoon bij Babylon en omdat hun gehoor verwend is en de waarheid niet meer kunnen horen, daarom gaan er ook zo velen verloren. De waarheid is hard. De oorlog in Syrië is ook hard. We leven in een harde wereld dat zichzelf om zeep helpt, met de wereldeconomie als veroorzaker er van. Alles draait om die verrekte centen.
Weldra komt hier verandering in, tenzij we blijven verder slapen alsof er geen boek zou geschreven zijn, ook dat is een plausibele optie zoals de geschiedenis al bewezen heeft.

Afbeelding
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door callista »

@TTC

Er is je al eerder gevraagd een uitleg te geven bij die schema's