Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Japansechristen
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 okt 2015, 19:10
Man/Vrouw: M

Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Bericht door Japansechristen »

Vergaderen binnen de kerkgemeenschap
Beste broeders en zusters als wij de bijbel erbij nemen zien we dat er veel vergaderd werd in de jonge
kerkgemeenschap (vooral in de handelingen van de apostelen). Als we de apostel Paulus mogen
geloven is vergaderen door naar ieders mening te luisteren en daar het kerkbeleid aan, aan te passen
esensieel voor de goede werking van de heilige geest. Als katholiek (ik wil mischien ooit protestand worden)
is er heel weining vergadering, De paus beslist alles op grote schaal en de pastoor beslist alles op parochieschaal.
Daarom heb ik begrip voor de twee grote kerkorganisatorische idealen van het protestantisme.
1)-Geen centrale-bindende aardse kerk autoriteit (zoals de paus bv) maar allemaal vele individueel onhafhankelijke
gemeente die allemaal rechtstreeks het woord van God volgen in de Bijbel
2)-Binnen deze afzonderlijke gemeente een goede democratische kerkraad waar veel word vergaderd
en naar elkaar wordt geluisterd. Anders dan in een bijna dictatoriale katholieke parochie waar allen
de Pastoor alles te zegen heeft, en niemand anders echte inspraak heeft.

Hoe is het met deze zaken gesteld in julie parochie of gemeente?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Bericht door Peter79 »

Japansechristen schreef:Vergaderen binnen de kerkgemeenschap
Beste broeders en zusters als wij de bijbel erbij nemen zien we dat er veel vergaderd werd in de jonge
kerkgemeenschap (vooral in de handelingen van de apostelen). Als we de apostel Paulus mogen
geloven is vergaderen door naar ieders mening te luisteren en daar het kerkbeleid aan, aan te passen
esensieel voor de goede werking van de heilige geest. Als katholiek (ik wil mischien ooit protestand worden)
is er heel weining vergadering, De paus beslist alles op grote schaal en de pastoor beslist alles op parochieschaal.
Daarom heb ik begrip voor de twee grote kerkorganisatorische idealen van het protestantisme.
1)-Geen centrale-bindende aardse kerk autoriteit (zoals de paus bv) maar allemaal vele individueel onhafhankelijke
gemeente die allemaal rechtstreeks het woord van God volgen in de Bijbel
2)-Binnen deze afzonderlijke gemeente een goede democratische kerkraad waar veel word vergaderd
en naar elkaar wordt geluisterd. Anders dan in een bijna dictatoriale katholieke parochie waar allen
de Pastoor alles te zegen heeft, en niemand anders echte inspraak heeft.

Hoe is het met deze zaken gesteld in julie parochie of gemeente?
In een wat grotere gemeente (onze gemeente is ca 2000 mensen groot) draait het erop uit dat je als gemeente je vertrouwen moet geven aan een kleine groep bestuurders. Daar ben ik wel eens hard tegenaan gelopen, maar nu maak ik me er niet zo druk meer over. Wat volgens mij wel essentieel is, is dat de gemeente onderverdeeld is in kleine groepen: wijkkringen, groeigroepen, ed. In die groepen kom je een heel eind met waar Paulus het over had. Al is het verre van ideaal, want je woont niet bij elkaar in de straat, iedereen is druk, etc.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Bericht door Wim Nusselder »

Japansechristen schreef:Hoe is het met deze zaken gesteld in julie parochie of gemeente?
Ik heb juist vandaag ruim 4,5 uur vergaderd met de Landelijke Commissie van de Nederlandse Quakers (waarin ik afgevaardigd ben door de Amsterdamse Maandvergadering, de groep Quakers in de regio rond Amsterdam).
Onze besluitvormingsmethode berust op het samen zoeken naar wat God van ons als groep wil; het gaat niet om individuele meningen.
We luisteren heel goed naar elkaar vóórdat we ons afvragen of we zelf weer wat moeten zeggen.
(Waar nodig laten we dus stiltes vallen tussen bijdragen.)
In wat anderen zeggen (en in die stiltes) luisteren we vooral heel goed naar wat God ons te zeggen heeft.
Een besluit formuleren we (al tijdens de vergadering ook schriftelijk) zodra we het gevoel hebben dat helder is welke kant we op moeten (of wat we vast moeten leggen van onze bespreking voor afwezigen); dat staat los van wat we individueel vinden.

Quaker besluitvorming, dat gezamenlijke zoeken naar goddelijke leiding, staat voor mij heel centraal in mijn geloofsbeleving.
Het is voor mij het belangrijkste element van veel Quaker bijeenkomsten waar ik aan deelneem.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Japansechristen
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 okt 2015, 19:10
Man/Vrouw: M

Re: Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Bericht door Japansechristen »

Wim Nusselder schreef:
Japansechristen schreef:Hoe is het met deze zaken gesteld in julie parochie of gemeente?
Ik heb juist vandaag ruim 4,5 uur vergaderd met de Landelijke Commissie van de Nederlandse Quakers (waarin ik afgevaardigd ben door de Amsterdamse Maandvergadering, de groep Quakers in de regio rond Amsterdam).
Onze besluitvormingsmethode berust op het samen zoeken naar wat God van ons als groep wil; het gaat niet om individuele meningen.
We luisteren heel goed naar elkaar vóórdat we ons afvragen of we zelf weer wat moeten zeggen.
(Waar nodig laten we dus stiltes vallen tussen bijdragen.)
In wat anderen zeggen (en in die stiltes) luisteren we vooral heel goed naar wat God ons te zeggen heeft.
Een besluit formuleren we (al tijdens de vergadering ook schriftelijk) zodra we het gevoel hebben dat helder is welke kant we op moeten (of wat we vast moeten leggen van onze bespreking voor afwezigen); dat staat los van wat we individueel vinden.

Quaker besluitvorming, dat gezamenlijke zoeken naar goddelijke leiding, staat voor mij heel centraal in mijn geloofsbeleving.
Het is voor mij het belangrijkste element van veel Quaker bijeenkomsten waar ik aan deelneem.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Zo zou het ook moeten gaan in een Rooms Katholieke parochie, maar daar heb je bijna geen inspraak.
het draait allemaal rond de individuele mening van de Pastoor.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vergaderen binnen de kerkgemeenschap

Bericht door Snelheid »

Japansechristen schreef: 26 jun 2016, 20:15
Wim Nusselder schreef:
Japansechristen schreef:Hoe is het met deze zaken gesteld in julie parochie of gemeente?
Ik heb juist vandaag ruim 4,5 uur vergaderd met de Landelijke Commissie van de Nederlandse Quakers (waarin ik afgevaardigd ben door de Amsterdamse Maandvergadering, de groep Quakers in de regio rond Amsterdam).
Onze besluitvormingsmethode berust op het samen zoeken naar wat God van ons als groep wil; het gaat niet om individuele meningen.
We luisteren heel goed naar elkaar vóórdat we ons afvragen of we zelf weer wat moeten zeggen.
(Waar nodig laten we dus stiltes vallen tussen bijdragen.)
In wat anderen zeggen (en in die stiltes) luisteren we vooral heel goed naar wat God ons te zeggen heeft.
Een besluit formuleren we (al tijdens de vergadering ook schriftelijk) zodra we het gevoel hebben dat helder is welke kant we op moeten (of wat we vast moeten leggen van onze bespreking voor afwezigen); dat staat los van wat we individueel vinden.

Quaker besluitvorming, dat gezamenlijke zoeken naar goddelijke leiding, staat voor mij heel centraal in mijn geloofsbeleving.
Het is voor mij het belangrijkste element van veel Quaker bijeenkomsten waar ik aan deelneem.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Zo zou het ook moeten gaan in een Rooms Katholieke parochie, maar daar heb je bijna geen inspraak.
het draait allemaal rond de individuele mening van de Pastoor.
Jammer dat deze niet Nederlander hier niet meer aan wezig is,maar de Pastoor in een RK Parochie is wel heer en meester maar zal rekening moeten houden met het kerkbestuur al heeft hij het laatste woord.
VERITAS VOS LIBERABIT.