Wat is het nut van het dragen van medailes?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Peter79 »

Wim Nusselder schreef:Dank je; dit helpt mij om meer begrip op te brengen voor mensen die waarde hechten aan medailles (wat ik zelf tot nu toe niet doe, mogelijk omdat ik domweg nog niet van dergelijke 'wonden' heb opgelopen).

Ik ben het met je eens dat medailles op zichzelf geen nut en 'kracht' hebben, maar dat wel kunnen krijgen door de manier waarop mensen ermee omgaan.
Ik begrijp nu dat we ze nut en kracht kunnen geven als 'in parel omgezette wond'.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Wat evocatief precies is - zowel evocatief als evocative in de zoekmachine levert bij mij nog niet zoveel duidelijke omschrijvingen op.
Misschien is er ook een link met hoe een kind een knuffel gebruikt - de knuffel helpt om een bepaalde moeilijkheid te doorstaan.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peter,
Peter79 schreef:Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Ja, dingen kunnen gevoelens oproepen en die gevoelens, of het je bewust worden daarvan, kunnen je helpen.
Daarvoor moeten die gevoelens er misschien in wezen al zijn en je moet het associatievermogen hebben om ze door zo'n ding te laten oproepen.
De 'kracht' kun je dus ook zien als bij jezelf liggend en het ding als hulpmiddel, in plaats van als iets waarin die kracht besloten ligt.
De een heeft zo'n hulpmiddel wel nodig, de ander niet.
De een heeft zo'n hulpmiddel nodig in de ene situatie, de ander in een andere situatie.
Ik heb geen medailles nodig, maar wel stilte, liefst gedeelde stilte; ik weet niet of dat in wezen erg verschilt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Wim Nusselder schreef:Hoi Peter,
Peter79 schreef:Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Ja, dingen kunnen gevoelens oproepen en die gevoelens, of het je bewust worden daarvan, kunnen je helpen.
Daarvoor moeten die gevoelens er misschien in wezen al zijn en je moet het associatievermogen hebben om ze door zo'n ding te laten oproepen.
De 'kracht' kun je dus ook zien als bij jezelf liggend en het ding als hulpmiddel, in plaats van als iets waarin die kracht besloten ligt.
De een heeft zo'n hulpmiddel wel nodig, de ander niet.
De een heeft zo'n hulpmiddel nodig in de ene situatie, de ander in een andere situatie.
Ik heb geen medailles nodig, maar wel stilte, liefst gedeelde stilte; ik weet niet of dat in wezen erg verschilt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Zo had ik er nog niet over gedacht, ik zie het als een verwijzing in de vorm van een herinnering aan een verhaal. Een verhaal van iemand, die ons is voorgegaan. Vroeger had ik zelf ook die vooroordelen over iconen en afbeeldingen, totdat ik een keer werd geraakt door de uitstraling van een icoon. Toen ging ik erover lezen en kreeg steeds meer waardering en interesse voor de intens rijke Christelijke Traditie. De boeken van Lex Boot (handboek christelijke meditatie, of de kleine gids voor christelijke meditatie bijvoorbeeld, en de boeken van Anselm Grün bijvoorbeeld). Ook als Antoine Bodar een rondleiding geeft op tv, door een kerk, een klooster, e.d. en vertelt over de kunst die daar hangt, dan geniet ik daar erg van. :) Het benadrukt en toont voor mij de rijke inhoud van het geloof , het is de geestelijke rijkdom van het Christendom, verbeeld door en in de kunst.

Maar wat jij en Peter vertellen over invocatie, gaat nog wat dieper en dit maaakt iets heel helder duidelijk over het geloof van een Belgische vriendin van ons, een oudere maar nog heel fitte dame van 80. Zij bracht voor ons ooit dat Mariabeeldje uit Lourdes mee waar ik over vertelde. Door jullie uitleg begrijp ik nu nog beter hoe háár weg met Christus is gegaan. Of beter gezegd, hoe Christus Jezus Zijn Weg over háár pad is gegaan. Niet alle mensen, zeker niet van die generatie, kunnen goed lezen bijvoorbeeld. Zij is heel intelligent maar zij is bovendien van nature ook geen lezerstype maar vrij extreem een doener. Zij kan ook letterlijk niet zo goed lezen en schrijven. Wel voldoende om zelfstandig te functioneren, maar een boek lezen doet ze eigenlijk nooit. Dat kost teveel inspanning, is snel te moeilijk. Maar zij heeft veel gereisd, zij moest (drang) altijd op pad en onderweg zijn, en in de natuur, en zij bezocht dan onderweg kapelletjes. En zij gaat nog heel vaak naar een kapel net over de grens in Belgie, waar zij tot een jaar of twee geleden tientallen jaren permanent een caravan had staan. Het spirituele Hart van Christus leeft enorm in haar. Soms begrepen wij haar pad niet, maar wij hebben haar altijd gewaardeerd en ook de dingen die zij uit liefde voor ons meebracht. Inclusief het Mariabeeldje, en vroeger ook de medaillonnetjes voor aan een ketting, van Maria met Kind. :)

Dus Wim en Peter, bedankt voor de uitleg.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Anja schreef:
coby schreef:
chips schreef:Nou bestaan er een paar christelijke medailles zoals:
-Christoffel sleutelhanger "Kom veilig thuis
- aartsengel Michaël "de grote beschermer"
- Benedictusmedaille "duiveluitdrijvende krachten"

Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
Dus bijv als je een medaiile van aartsengel Michaël draagt, dat hij je dan ook echt komt beschermen en anders niet? (of minder)
of zijn zulke medailles puur werelds, krachtloos en beteken ze niks voor God of wie dan ook?
Waarom ik dit vraag is dat ik nergens lees van bijvoorbeeld dat God zegt van: "wie deze medaille draagt zal eeuwig beschermt worden tegen het kwaad" of "wie deze medaille draagt zal eeuwige hulp krijgen" of iets in die richting.
Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?

Nutteloos of occult dus het tegenovergestelde.



Ik vind het jammer dat sommige christenen nog steeds zomaar bij van alles en nog wat occult roepen, terwijl ze helemaal geen kennis en inzicht hebben over waar ze het het over hebben en zelfs de betekenis van het woord niet snappen. Gooi je Bijbel maar weg dan, want die is hartstikke occult , de leer van Jezus is dan occult, Zijn Offer is occult, en de Bijbel staat verder ook nog veel meer vol met het paranormale circus (dat is een uitdrukking die ik en de mijnen vaak gebruiken, niet als scheldwoord, ook geen denigrerend bedoeld woord, maar om er het spektakel-apsect mee aan te duiden en wat luchtigheid erin te brengen).

Met dat onwetende geroep doe je heel veel mensen tekort en vooral jezelf, want je roept simpelweg een oordeel over jezelf ermee af. Bovendien zijn sommigen zelf bezig met zwarte magie, bijvoorbeeld door mensen schade toe te bidden omdat ze boeddhist zijn. En dan nog gniffelen als een gebouw afbrandt...... Pure demonische "lol". En dát dan "opwekking" noemen.... Jaja, opwekking van de demonische kant van de geestelijke wereld ja, en gniffelen is je eigen duistere kant voeden.

Mat.7:21"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"


Voor sommigen is het misschien gewoon niet weggelegd om meer kennis en inzicht , onderscheidingsvermogen op te doen. Maar voor wie dat wel willen en kunnen, zijn twee boektitels misschien wel nuttig:
1) de Tarot en de Bijbel; auteur: Onno Docters van Leeuwen
2) Het dagelijks leven als inwijdingsweg - gedachten over spiritualiteit en gezond verstand; auteur Hans ten Dam

Oh ik weet er best wat van hoor. Was dol op alles wat met het occulte van doen had voor m'n bekering.
God had lol toen Hij Dagon op de grond had laten vallen in de tempel met z'n kop eraf of zo, weet niet meer.


[Wim] off-topic [/Wim]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Piebe Paulusma »

Internet is ook occult. In de Bijbel gaat het over een strijd tegen de machten in de lucht en internet gaat ook door de lucht.

[Wim] off-topic [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Internet is ook occult. In de Bijbel gaat het over een strijd tegen de machten in de lucht en internet gaat ook door de lucht.
Kabels liggen op de zeebodem hoor :-)

[Wim] off-topic [/Wim]
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

lol

[Wim] off-topic [/Wim]
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Internet is ook occult. In de Bijbel gaat het over een strijd tegen de machten in de lucht en internet gaat ook door de lucht.
Kabels liggen op de zeebodem hoor :-)


In Zuid-Afrika kennen ze kennelijk nog geen draadloze verbindingen 8-) .


[Wim] off-topic [/Wim]
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Internet is ook occult. In de Bijbel gaat het over een strijd tegen de machten in de lucht en internet gaat ook door de lucht.
Kabels liggen op de zeebodem hoor :-)


In Zuid-Afrika kennen ze kennelijk nog geen draadloze verbindingen 8-) .


Fibre, darling.
Maar voordat het een land binnenkomt, gaat het via kabels onder water.
Hier nog wat speciaal voor jou:

http://motherboard.vice.com/nl/blog/how ... e-internet


[Wim] off-topic [/Wim]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Internet is ook occult. In de Bijbel gaat het over een strijd tegen de machten in de lucht en internet gaat ook door de lucht.
Kabels liggen op de zeebodem hoor :-)

Nog nooit gehoord van het beest in de zee?

'Toen zag ik uit de zee een beest opstijgen. Het had tien hoorns...' (Op 13,1)

Het beest in de zee met zijn tien hoorns staat voor de tien kabels die in zee liggen en ons met het occulte internet verbinden. Maar 10 kan net zo goed alleen 10 voor God zijn en dat het voor ons mensen een totaal ander nummer is, want tot tien tellen is voor God als tot tien miljoen. :mrgreen:


[Wim] off-topic [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Snelheid »

Tja een medailes is een blijk van waardering wat voor iemand gedaan heeft voor de Kerk of maatschappij.
Maar men ziet mensen wel is met medailes op lopen waarvan men van weet dit kan niet,wel jammer ,want met medailes is niets mis me.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door peda »

Zou je als logisch denkend mens de God zoals beschreven in de bijbel en in de koran wel een medaille opspelden. Iedereen kent het theologische verhaal rond de geschapen mens die zijn vrije wil verkeerd gebruikt en daardoor de gehele kosmos in het ongeluk stort. Ook is het bekend dat het in deze wereld nooit meer goed zal komen en dat de God beschreven in de bijbel daarom aan het einde der dagen zal overgaan tot herschepping. Bij de herschepping gaat dan vervolgens Alles op slag goed. Geen verkeerd gebruik van de vrije wil, geen complete kosmische miskleun meer. Waarom heeft de Almachtige en Alwetende God 2 scheppingen nodig om Zijn Relationeel Doel met de mens te realiseren. Het schitterende resultaat wat bereikt wordt bij de tweede schepping meteen bij de eerste keer tot stand brengen, zo redeneert althans in mijn optiek de simpele mens. Theologisch ben ik daar niet uit en daarom blijft bij mij de medaille nog liggen waar hij ligt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9980
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 16 nov 2019, 15:55 Zou je als logisch denkend mens de God zoals beschreven in de bijbel en in de koran wel een medaille opspelden. Iedereen kent het theologische verhaal rond de geschapen mens die zijn vrije wil verkeerd gebruikt en daardoor de gehele kosmos in het ongeluk stort. Ook is het bekend dat het in deze wereld nooit meer goed zal komen en dat de God beschreven in de bijbel daarom aan het einde der dagen zal overgaan tot herschepping. Bij de herschepping gaat dan vervolgens Alles op slag goed. Geen verkeerd gebruik van de vrije wil, geen complete kosmische miskleun meer. Waarom heeft de Almachtige en Alwetende God 2 scheppingen nodig om Zijn Relationeel Doel met de mens te realiseren. Het schitterende resultaat wat bereikt wordt bij de tweede schepping meteen bij de eerste keer tot stand brengen, zo redeneert althans in mijn optiek de simpele mens. Theologisch ben ik daar niet uit en daarom blijft bij mij de medaille nog liggen waar hij ligt.
De eerste schepping is er voor de mens om zijn vrije wil te gebruiken zonder interventie, waar de mens in de tweede schepping geen vrije wil meer heeft en voortdurend interventie plaats heeft.
Zo begrijp ik de bijbelse opvatting.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 16 nov 2019, 16:20
peda schreef: 16 nov 2019, 15:55 Zou je als logisch denkend mens de God zoals beschreven in de bijbel en in de koran wel een medaille opspelden. Iedereen kent het theologische verhaal rond de geschapen mens die zijn vrije wil verkeerd gebruikt en daardoor de gehele kosmos in het ongeluk stort. Ook is het bekend dat het in deze wereld nooit meer goed zal komen en dat de God beschreven in de bijbel daarom aan het einde der dagen zal overgaan tot herschepping. Bij de herschepping gaat dan vervolgens Alles op slag goed. Geen verkeerd gebruik van de vrije wil, geen complete kosmische miskleun meer. Waarom heeft de Almachtige en Alwetende God 2 scheppingen nodig om Zijn Relationeel Doel met de mens te realiseren. Het schitterende resultaat wat bereikt wordt bij de tweede schepping meteen bij de eerste keer tot stand brengen, zo redeneert althans in mijn optiek de simpele mens. Theologisch ben ik daar niet uit en daarom blijft bij mij de medaille nog liggen waar hij ligt.
De eerste schepping is er voor de mens om zijn vrije wil te gebruiken zonder interventie, waar de mens in de tweede schepping geen vrije wil meer heeft en voortdurend interventie plaats heeft.
Zo begrijp ik de bijbelse opvatting.
Hallo Messenger,

Het zou kunnen, maar nergens in de bijbel wordt de nieuwe status in dit opzicht vergeleken met de oude status. Noch in Jeremia 31 ( Nieuwe Verbond ), noch bij de andere O T profeten die op de nieuwe status inspelen, noch in de openbaring van Johannes wordt een toelichting gegeven waarom onder het Nieuwe Verbond / Nieuwe Schepping wel lukt wat in de eerdere opzet totaal is mislukt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9980
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Messenger »

In plaats van bijbelse opvatting had ik moeten schrijven: de opvatting van sommige christenen.

Sommigen zien een hemel voor zich waar geen onvertogen woord gesproken kan worden (woordcensuur), waar niemand boos of zelfs agressief kan zijn, en waar niemand de vrede in het algemeen kan verstoren.

Een soort boterreclame in de meest zoetsappige variant zoals je wel eens op tv zag jaren geleden.

Pais en vree en niets dan dat.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 29 sep 2016, 11:43
Wim Nusselder schreef:Dank je; dit helpt mij om meer begrip op te brengen voor mensen die waarde hechten aan medailles (wat ik zelf tot nu toe niet doe, mogelijk omdat ik domweg nog niet van dergelijke 'wonden' heb opgelopen).

Ik ben het met je eens dat medailles op zichzelf geen nut en 'kracht' hebben, maar dat wel kunnen krijgen door de manier waarop mensen ermee omgaan.
Ik begrijp nu dat we ze nut en kracht kunnen geven als 'in parel omgezette wond'.

Wim
Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Wat evocatief precies is - zowel evocatief als evocative in de zoekmachine levert bij mij nog niet zoveel duidelijke omschrijvingen op.
Misschien is er ook een link met hoe een kind een knuffel gebruikt - de knuffel helpt om een bepaalde moeilijkheid te doorstaan.
Verhip... ik zag het sec als uiterlijk vertoon.

Evenals sieraden. (waar ik dus een hekel aan heb).
Evenals het hoofd kaalscheren van boeddhisten, monnik pij en eigenlijk alle klerikale kledij.
Met de paus als hoogtepunt waar het versierselen betreft.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Peter79 »

Petra schreef: 17 nov 2019, 06:09
Peter79 schreef: 29 sep 2016, 11:43
Wim Nusselder schreef:Dank je; dit helpt mij om meer begrip op te brengen voor mensen die waarde hechten aan medailles (wat ik zelf tot nu toe niet doe, mogelijk omdat ik domweg nog niet van dergelijke 'wonden' heb opgelopen).

Ik ben het met je eens dat medailles op zichzelf geen nut en 'kracht' hebben, maar dat wel kunnen krijgen door de manier waarop mensen ermee omgaan.
Ik begrijp nu dat we ze nut en kracht kunnen geven als 'in parel omgezette wond'.

Wim
Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Wat evocatief precies is - zowel evocatief als evocative in de zoekmachine levert bij mij nog niet zoveel duidelijke omschrijvingen op.
Misschien is er ook een link met hoe een kind een knuffel gebruikt - de knuffel helpt om een bepaalde moeilijkheid te doorstaan.
Verhip... ik zag het sec als uiterlijk vertoon.

Evenals sieraden. (waar ik dus een hekel aan heb).
Evenals het hoofd kaalscheren van boeddhisten, monnik pij en eigenlijk alle klerikale kledij.
Met de paus als hoogtepunt waar het versierselen betreft.
Uiterlijk vertoon is niet alleen ijdeltuiterij of borstklopperij, maar ook identiteitvormend. Daarom is het ook zo belangrijk dat mensen uit de kast komen. Als je geen kleur bekent, kan je altijd een twijfelende grijze muis blijven, maar door naar buiten te komen, zet je een onomkeerbare stap. In het geloof gaat het bijvoorbeeld om symbolen als doop en avondmaal/eucharistie, kaalscheren, kledij. Wie naar buiten komt, wordt behandeld volgens die nieuwe identiteit wat ook weer bevestigend kan werken.

Ik heb het ook met zingen: christelijke liederen zijn in hun inhoud zekerder in het geloven dan mijn eigen geloven. Door die liederen te zingen, ga ik meer in mijn identiteit als gelovige staan.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Snelheid »

Petra schreef: 17 nov 2019, 06:09
Peter79 schreef: 29 sep 2016, 11:43
Wim Nusselder schreef:Dank je; dit helpt mij om meer begrip op te brengen voor mensen die waarde hechten aan medailles (wat ik zelf tot nu toe niet doe, mogelijk omdat ik domweg nog niet van dergelijke 'wonden' heb opgelopen).

Ik ben het met je eens dat medailles op zichzelf geen nut en 'kracht' hebben, maar dat wel kunnen krijgen door de manier waarop mensen ermee omgaan.
Ik begrijp nu dat we ze nut en kracht kunnen geven als 'in parel omgezette wond'.

Wim
Ik denk dat dergelijke materiële dingen evocatieve kracht bezitten; ze roepen gevoelens op.
Wat evocatief precies is - zowel evocatief als evocative in de zoekmachine levert bij mij nog niet zoveel duidelijke omschrijvingen op.
Misschien is er ook een link met hoe een kind een knuffel gebruikt - de knuffel helpt om een bepaalde moeilijkheid te doorstaan.
Verhip... ik zag het sec als uiterlijk vertoon.

Evenals sieraden. (waar ik dus een hekel aan heb).
Evenals het hoofd kaalscheren van boeddhisten, monnik pij en eigenlijk alle klerikale kledij.
Met de paus als hoogtepunt waar het versierselen betreft.
Een echte Nederlandse reactie alles is gek en niks mag ;daarom is dit land zo grijs en grauw met miljoenen grijze muizen;kortom de echt onvervalste Nederlandse zelfhaat. :cry: .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Wim Nusselder »

Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Snelheid »

https://youtu.be/cHPXH9AZWFY

Daar houden de Nederlanders van grijs en grauw geen kop boven het maaiveld en wat nou medailes doe is normaal.
Tja........................ :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 17 nov 2019, 17:56 Een echte Nederlandse reactie alles is gek en niks mag ;daarom is dit land zo grijs en grauw met miljoenen grijze muizen;kortom de echt onvervalste Nederlandse zelfhaat. :cry: .
:lol: :lol: :lol: Nou nou, wat een passie.
Ik ben zelf bijzonder kleurrijk hoor.. en groot voorstandster van de kleurrijke medemens!
Helemaal met je eens.. kleur geeft fleur! :flower1:
Het ging mij meer om het waarom.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 17 nov 2019, 14:11
Uiterlijk vertoon is niet alleen ijdeltuiterij of borstklopperij, maar ook identiteitvormend. Daarom is het ook zo belangrijk dat mensen uit de kast komen. Als je geen kleur bekent, kan je altijd een twijfelende grijze muis blijven, maar door naar buiten te komen, zet je een onomkeerbare stap. In het geloof gaat het bijvoorbeeld om symbolen als doop en avondmaal/eucharistie, kaalscheren, kledij. Wie naar buiten komt, wordt behandeld volgens die nieuwe identiteit wat ook weer bevestigend kan werken.

Ik heb het ook met zingen: christelijke liederen zijn in hun inhoud zekerder in het geloven dan mijn eigen geloven. Door die liederen te zingen, ga ik meer in mijn identiteit als gelovige staan.
Jij relateert het nu naar religie. Datzelfde zou denk ik ook gelden voor bv. een dragqueen. Die dost zich ook uit om die identiteit te bevestigen.

Ik denk dat een onomkeerbare stap ook beperkend kan werken. Je hebt denk ik meerdere rollen waarmee je in het leven kan staan.
Die dragqueen bv. kan de ene avond dragqueen zijn en de volgende morgen in kostuum naar het werk. En zich dan met een andere rol vereenzelvigen.. een zakelijke.

Er zijn homoseksuele gelovigen die in de knel komen met die twee identiteiten omdat ze blijkbaar lastig te verenigen zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Wim Nusselder »

Snelheid schreef: 17 nov 2019, 21:31Daar houden de Nederlanders van grijs en grauw geen kop boven het maaiveld en wat nou medailes doe is normaal.
Jij bent ook Nederlander, toch?
Kun je die -voor mij inderdaad herkenbare- Nederlandse neiging ook positief verwoorden?
Om het daarna af te kunnen wegen tegen de -wat mij betreft even legitieme- andere waarden die daarmee wringen die sterker tot uitdrukking komen in niet-Nederlandse culturen?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Peter79 »

Wim Nusselder schreef: 17 nov 2019, 18:58
Peter79 schreef: 17 nov 2019, 14:11Uiterlijk vertoon is niet alleen ijdeltuiterij of borstklopperij, maar ook identiteitvormend.
In hoeverre en wanneer is identiteitsvorming wenselijk?
In zoverre dat die vormen jou helpen om tot expressie te komen op een manier die bij jou past.

Dat kan ook ten aanzien van een maatschappelijke rol. Ik vond het aan het begin van mijn loopbaan moeilijk om mij op te stellen als deskundige. Je begint net en moet nog zoveel leren. Voor een deel kan je dat ondervangen door verwachtingen te corrigeren. Zo wordt de kloof tussen je onervarenheid en de verwachte deskundigheid kleiner. Maar je moet ook gewoon in je rol gaan staan, want bescheiden zijn kan ook onduidelijkheid geven. Ik onderschatte toen wat ik had meegekregen en overschatte de kennis van anderen. In een proces moet een bepaalde rol worden vervuld en in plaats van je zo klein mogelijk te maken, kan je ook je stinkende best doen om die rol waard te zijn. In veel gevallen vergaat de wereld niet als je als junior fouten maakt.
Identiteit is belangrijk voor mensen. Het vergeten van iemands naam kan heel erg zijn voor de persoon in kwestie, terwijl het noemen van iemands naam ontzettend positief kan zijn voor diens eigenwaarde.

Iemands identiteit ligt behalve in zijn of haar naam ook in de opbouw van gebeurtenissen en belevenissen van het verleden tot en met het heden. Het zijn die dingen die een persoon kleur geven. Als daarin belangrijke dingen niet benoemd worden, lijkt het alsof ze er niet mogen zijn. "Als mensen zouden weten hoe ik echt ben, zouden ze niet zo vriendelijk meer tegen me zijn". Het is belangrijk om een kloof tussen een innerlijke ik en een uiterlijke ik zo klein mogelijk te maken. Negatieve gedachten kunnen dan worden gecorrigeerd of omgebogen. Het idee dat je je verstopt of stiekem doet, kan je wegnemen door open kaart te spelen. Dat open kaart spelen kan bijvoorbeeld door je te kleden zoals passend is bij je innerlijk gevoel, terwijl dat maatschappelijk maar matig geaccepteerd is. Daarmee wordt een conflict in je zelf, waar niemand van weet een uitwendig conflict, waarin je niet alleen hoeft te staan en wat minder erg hoeft te zijn dan gevreesd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Peter79 »

Petra schreef: 18 nov 2019, 05:12 Jij relateert het nu naar religie. Datzelfde zou denk ik ook gelden voor bv. een dragqueen. Die dost zich ook uit om die identiteit te bevestigen.

Ik denk dat een onomkeerbare stap ook beperkend kan werken. Je hebt denk ik meerdere rollen waarmee je in het leven kan staan.
Die dragqueen bv. kan de ene avond dragqueen zijn en de volgende morgen in kostuum naar het werk. En zich dan met een andere rol vereenzelvigen.. een zakelijke.

Er zijn homoseksuele gelovigen die in de knel komen met die twee identiteiten omdat ze blijkbaar lastig te verenigen zijn.
Juist LHBTi-mensen maken wat mij betreft duidelijk dat het christelijk geloof een volledige transformatie (wedergeboorte) vereist. Als deze mensen in de kerk geen plek hebben, dan is dat het failliet voor het wedergeboortemodel dat die kerk gebruikt. Hier kan je een afzonderlijk verdraagzaamheidstopic over starten: moeten homoseksuelen het maar verdragen of moeten ze gaan vechten of simpelweg het stof van hun voeten afschudden. Het ergste vind ik dat een deel van deze homoseksuelen zich ook de destructieve gedachten eigen maakt en hun eigen sekualiteit veroordeelt.

Ik bedoel met een onomkeerbare stap dat als je uit de kast gekomen bent, is het nooit met hetzelfde als daarvoor. Je bent publiek gezien en gehoord, dat herinneren mensen zich en anders hou je jezelf dat wel voor. Je kan op elk moment terugkomen op je besluiten, maar de geschiedenis kan je niet herschrijven. Uiteraard kan het beperkend worden: van alle mogelijke identiteiten vervallen er mogelijkheden als je stappen zet die bepalend zijn voor je identiteit. Een grassprietje dat net boven de grond komt, kan je vaak nog niet op naam brengen, maar wel als het groter en ouder wordt. Keuzes zijn beperkingen, maar eigen aan het leven, onvermijdelijk.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs