Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Tin schreef: 15 sep 2018, 19:50 Het wordt als beledigend ervaren (door HJW en Zolderworm) dat iemand over 'het hoogste' ( ik probeer maar even een equivalent voor het woord God te kiezen waar we ons hoop ik allemaal enigzins in kunnen vinden) spreekt als Eric Jan. Daar kan ik op zich inkomen.
Nee, dan mis je echt mijn punt. Ik ervaar het in geheel niet als beledigend. Punt: je kunt niet van alles over iemand uitkramen en dan zeggen dat dat niet beledigend is, omdat je slechts weergeeft wat je gelooft.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Tin schreef: 15 sep 2018, 19:50 Het is dan denk ik ook jammer dat hier, hoewel niet zo beledigend (!) als vroeger wel gebeurde op dit forum, maar toch in nogal ferme taal, onenigheid heerst. Alsof er zulke rare dingen gezegd worden.
En dat nog wel in een topic over onvoorwaardelijke liefde :clown:
Volgens mij zeg ik ook geen rare dingen en de KKK was idd wat prikkelend.
Als hier onvoorwaardelijke liefde heerst, komt vast alles goed. :flower1:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

Tin schreef: 15 sep 2018, 19:50 Dat is duidelijk.
Eric Jan beledigd het godsbeeld van Zolderworm.
Niet zijn eigen godsbeeld uiteraard.
En niet God zelf, want die is onbeledigbaar. Of hij nu bestaat of niet.
Hoewel dat ook weer de vraag is natuurlijk. Want Eric Jan zijn God is nu juist wel weer gevoelig voor beledigingen heb ik de indruk.
Zou Zolderworm zijn godsbeeld juist zijn dan zou het beledigen van Eric Jan onbewust zijn.
Het wordt als beledigend ervaren (door HJW en Zolderworm) dat iemand over 'het hoogste' ( ik probeer maar even een equivalent voor het woord God te kiezen waar we ons hoop ik allemaal enigzins in kunnen vinden) spreekt als Eric Jan. Daar kan ik op zich inkomen.
Het is dan denk ik ook jammer dat hier, hoewel niet zo beledigend (!) als vroeger wel gebeurde op dit forum, maar toch in nogal ferme taal, onenigheid heerst. Alsof er zulke rare dingen gezegd worden.
En dat nog wel in een topic over onvoorwaardelijke liefde :clown:
Wat volgens mij in wezen aan de hand is, kort samengevat: mensen voelen zich beledigd omdat ze zich aangesproken voelen. En wel eigenlijk steeds op dingen die door de ander niet op die manier bedoeld waren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

pyro schreef: 15 sep 2018, 19:59 Wat volgens mij in wezen aan de hand is, kort samengevat: mensen voelen zich beledigd omdat ze zich aangesproken voelen. En wel eigenlijk steeds op dingen die door de ander niet op die manier bedoeld waren.
Spijker op zijn kop !
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

Alles komt goed. ;)
Al moet ik wel zeggen dat wanneer het over onvoorwaardelijke liefde gaat ik dat bij de orthodoxen echt niet kan ontdekken.

Vaak merk ik dan ook dat vooral bij een andere visie de doemteksten tevoorschijn gehaald worden en de straffen op een presenteerblaadje aangeboden worden bij een meer vrijzinnige visie en uitleg b.v.....dan word je geen echte christen meer genoemd en zul je erop afgerekend worden bij het laatste Oordeel.
Veel invoeling voor een meer vrijzinnige visie is er dan ook niet....ook niet bij ericjan en Alpha.
Dat komt dan heel vaak over als dreigen, terwijl--of wellicht omdat-- de argumenten ontbreken..en men ook geen moeite wil doen om zich te verdiepen in die visie.
Wat daar aan ten grondslag ligt kunnen meerdere redenen zijn...
Laatst gewijzigd door callista op 15 sep 2018, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Tin »

Haha. Nou wilde ik net een berichtje sturen met "helder". Botste met jou bericht. Gelukkig maar want ik schijn je niet begrepen te hebben. Maar het is in ieder geval niet zo dat ik veronderstel dat jij je persoonlijk beledigd voelt. Voor de rest kan ik me wel weer vinden in je laatste berichtje. :flower1:
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

HJW schreef: 15 sep 2018, 19:51 [...]
de kern van mijn punt: het is niet zo dat iets per definitie niet-beledigend is omdat iemand slechts weergeeft wat hij gelooft.
Point taken.
De vraag is hoe dit principiële punt betrekking heeft op het gesprek.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Tin »

callista schreef: 15 sep 2018, 20:04 Alles komt goed. ;)
Al moet ik wel zeggen dat wanneer het over onvoorwaardelijke liefde gaat ik dat bij de orthodoxen echt niet kan ontdekken.

Vaak merk ik dan ook dat vooral bij een andere visie de doemteksten tevoorschijn gehaald worden en de straffen op een presenteerblaadje aangeboden worden bij een meer vrijzinnige visie en uitleg b.v.....dan word je geen echte christen meer genoemd en zul je erop afgerekend worden bij het laatste Oordeel.
Veel invoeling voor een meer vrijzinnige visie is er dan ook niet....ook niet bij ericjan en Alpha.
Dat komt dan heel vaak over als dreigen, terwijl--of wellicht omdat-- de argumenten ontbreken
Spijker op zijn kop. :)

Maar ik vind dat het laatste tijd eigenlijk best wel goed gaat op het forum. Orthodox zegt wat orthodox vindt. Voor niet orthodox rijzen de haren dan soms te bergen.
Maar beide voelen zich minder beledigd dan vroeger wel het geval was. Zowel Eric Jan als Alpha zijn niet te beledigen volgens mij en een man als Peda, aan de andere kant van het spectrum, al helemaal niet :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

Tin schreef: 15 sep 2018, 20:13
callista schreef: 15 sep 2018, 20:04 Alles komt goed. ;)
Al moet ik wel zeggen dat wanneer het over onvoorwaardelijke liefde gaat ik dat bij de orthodoxen echt niet kan ontdekken.

Vaak merk ik dan ook dat vooral bij een andere visie de doemteksten tevoorschijn gehaald worden en de straffen op een presenteerblaadje aangeboden worden bij een meer vrijzinnige visie en uitleg b.v.....dan word je geen echte christen meer genoemd en zul je erop afgerekend worden bij het laatste Oordeel.
Veel invoeling voor een meer vrijzinnige visie is er dan ook niet....ook niet bij ericjan en Alpha.
Dat komt dan heel vaak over als dreigen, terwijl--of wellicht omdat-- de argumenten ontbreken
Spijker op zijn kop. :)

Maar ik vind dat het laatste tijd eigenlijk best wel goed gaat op het forum. Orthodox zegt wat orthodox vindt. Voor niet orthodox rijzen de haren dan soms te bergen.
Maar beide voelen zich minder beledigd dan vroeger wel het geval was. Zowel Eric Jan als Alpha zijn niet te beledigen volgens mij en een man als Peda, aan de andere kant van het spectrum, al helemaal niet :)
Helemaal mee eens.
Het gaat hier perfect op dit forum...tot mijn grote genoegen...
Er is onderhand een behoorlijk evenwicht tussen de verschillende visies, zodat gelukkig niet één visie de boventoon voert.
Tegengas is in mijn optiek de broodnodige factor in de discussies...
En daar ontbreekt het gelukkig niet aan...de laatste tijd, dat maakt dit forum nog interessanter....
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Tin schreef: 15 sep 2018, 20:05 Haha. Nou wilde ik net een berichtje sturen met "helder". Botste met jou bericht. Gelukkig maar want ik schijn je niet begrepen te hebben. Maar het is in ieder geval niet zo dat ik veronderstel dat jij je persoonlijk beledigd voelt. Voor de rest kan ik me wel weer vinden in je laatste berichtje. :flower1:
Ik voel me eigenlijk nooit beledigd. Tweede Tolteekse wijsheid: vat niets persoonlijk op.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

pyro schreef: 15 sep 2018, 20:10
De vraag is hoe dit principiële punt betrekking heeft op het gesprek.
De stelling van Peda was: het is niet beledigend, want hij bedoelt het niet beledigend. Daar ging ik op in. That's all. En boem......toen was het groot.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

callista schreef: 15 sep 2018, 20:18 Helemaal mee eens.
Het gaat hier perfect op dit forum...tot mijn grote genoegen...
Er is onderhand een behoorlijk evenwicht tussen de verschillende visies, zodat gelukkig niet één visie de boventoon voert.
Tegengas is in mijn optiek de broodnodige factor in de discussies...
En daar ontbreekt het gelukkig niet aan...de laatste tijd, dat maakt dit forum nog interessanter....
Ik zit mij nu al bijzonder te verheugen op de komende discussie over de messias van de tenach en de inbreng van Mart daarin.
Zijn bijdragen van de laatste dagen lezend, is het weer smullen met een joodse forumgenoot.
Je kunt het er niet mee eens zijn en er van alles van vinden, maar als er weer eentje is (vroeger op een ander forum was daar ChaimNimsky) die het weer uitgebreid en uitstekend onderbouwt, dan geniet ik daar van.

Voor mij heeft een goed onderbouwde mening met goede argumentatie intrinsieke schoonheid in zich. Waar een ander zich vergaapt aan de Mona Lisa of zich verliest in de Mattheus Passion, zo geniet ik van een goed onderbouwd relaas. Ja, ik ben een mafkees, ik weet het.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

HJW schreef: 15 sep 2018, 20:30
callista schreef: 15 sep 2018, 20:18 Helemaal mee eens.
Het gaat hier perfect op dit forum...tot mijn grote genoegen...
Er is onderhand een behoorlijk evenwicht tussen de verschillende visies, zodat gelukkig niet één visie de boventoon voert.
Tegengas is in mijn optiek de broodnodige factor in de discussies...
En daar ontbreekt het gelukkig niet aan...de laatste tijd, dat maakt dit forum nog interessanter....
Ik zit mij nu al bijzonder te verheugen op de komende discussie over de messias van de tenach en de inbreng van Mart daarin.
Zijn bijdragen van de laatste dagen lezend, is het weer smullen met een joodse forumgenoot.
Je kunt het er niet mee eens zijn en er van alles van vinden, maar als er weer eentje is (vroeger op een ander forum was daar ChaimNimsky) die het weer uitgebreid en uitstekend onderbouwt, dan geniet ik daar van.
Helemaal mee eens...dit is voor het eerst dat er ook iemand vanuit het jodendom zijn visie kan geven....ipv. dat de christenen er maar over kissebissen en er in wezen geen bal vanaf weten...
Chaim is hier ook wel lid...maar mengt zich niet in de discussies...ik heb ze wel gelezen op Freethinker...zeer interessant ...maar hier heeft hij weinig gezegd..
Voor mij heeft een goed onderbouwde mening met goede argumentatie intrinsieke schoonheid in zich.
Waar een ander zich vergaapt aan de Mona Lisa of zich verliest in de Mattheus Passion, zo geniet ik van een goed onderbouwd relaas.
Ja, ik ben een mafkees, ik weet het.
:lol:
Ja..je spoort niet...dat geeft mij weer moed, aangezien ik dan niet de enige ben... :kiss1:
Nee flauwekul natuurlijk...ik ben blij dat je hier weer terug bent..
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

HJW schreef: 15 sep 2018, 20:23
pyro schreef: 15 sep 2018, 20:10 De vraag is hoe dit principiële punt betrekking heeft op het gesprek.
De stelling van Peda was: het is niet beledigend, want hij bedoelt het niet beledigend. Daar ging ik op in. That's all. En boem......toen was het groot.
Interessant he? forumdynamiek :idea:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

pyro schreef: 15 sep 2018, 20:43 Interessant he? forumdynamiek :idea:
Klopt. Het kan alle kanten op.
callista schreef: 15 sep 2018, 20:37 Ja..je spoort niet...dat geeft mij weer moed, aangezien ik dan niet de enige ben... :kiss1:
Nee flauwekul natuurlijk...ik ben blij dat je hier weer terug bent..
:flower1: