Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Wat is het verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?
Zeer dikwijls wordt er in dit forum verwezen naar of gewezen op liefde en naatenliefde.
Wanneer word liefde ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

Het woord zegt het al.
Aan onvoorwaardelijke liefde zijn geen voorwaarden verbonden
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

Maar ja.
Liefde...veelomvattend..
---voor je naaste; je medemens[en]
---voor je man of vrouw, dus in een relatie
---voor je kind[eren]
---in een vriendschap
etc..

Dus ik weet niet welk punt je hier wilt maken..
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Bonjour »

onvoorwaardelijke liefde = ik hou ook van jou als je uit de koektrommel snoept.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

Wanneer je "'God"' naar de wereld haalt, wordt de Volkomene onmiddellijk Onvolkomen. Hij is jaloers, blij, kwaad, beloont, bestraft, wil verering, wil gehoorzaamheid, kortom Hij vertoont op slag goede en slechte menselijke eigenschappen. In deze wereld is Onvoorwaardelijke Liefde in mijn ogen niet mogelijk, of een immens grote uitzondering. Het is voor nagenoeg iedereen in mijn optiek een blijvend visioen. Onvoorwaardelijke/Onbaatzuchtige liefde, zie ik als liefde geven zonder daarvoor wat terug te willen. Maar in deze wereld lukt dat in de praktijk niet. Het Heilbrengende Kruisoffer is ook niet om Niet gebracht. Wie er geen geloof aan schenkt blijft buiten het Heil, zo de leerstelling. Boontje komt om zijn loontje, zo klinkt het in de mensenwereld. Dat blijft bij mij althans het grote probleem met God in de wereld. De Volkomene wordt in de wereld de Onvolkomene en gaat gebukt onder mensachtige behoeftes/verlangens etc. Ik krijg dit voor mij op de rails bij een geheel andere Godsconcept dan de geloofstraditie aanlevert.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef:Wanneer je "'God"' naar de wereld haalt, wordt de Volkomene onmiddellijk Onvolkomen. Hij is jaloers, blij, kwaad, beloont, bestraft, wil verering, wil gehoorzaamheid, kortom Hij vertoont op slag goede en slechte menselijke eigenschappen. In deze wereld is Onvoorwaardelijke Liefde in mijn ogen niet mogelijk, of een immens grote uitzondering. Het is voor nagenoeg iedereen in mijn optiek een blijvend visioen. Onvoorwaardelijke/Onbaatzuchtige liefde, zie ik als liefde geven zonder daarvoor wat terug te willen. Maar in deze wereld lukt dat in de praktijk niet. Het Heilbrengende Kruisoffer is ook niet om Niet gebracht. Wie er geen geloof aan schenkt blijft buiten het Heil, zo de leerstelling. Boontje komt om zijn loontje, zo klinkt het in de mensenwereld. Dat blijft bij mij althans het grote probleem met God in de wereld. De Volkomene wordt in de wereld de Onvolkomene en gaat gebukt onder mensachtige behoeftes/verlangens etc. Ik krijg dit voor mij op de rails bij een geheel andere Godsconcept dan de geloofstraditie aanlevert.
Maar ALTIJD in volledige Rechtvardigheid, want zoals g'd Zelf zegt, wie zijn wij zondige mensjes om de Heilige Schepper van alles te bekritiseren?
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak de vrede en schep het onheil;
Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
8 Druip, hemel van boven,
en laten de wolken gerechtigheid uitgieten,
laat de aarde zich openen.
Laten de wolken heil voortbrengen,
en laat de aarde tegelijk gerechtigheid doen opkomen.
Ík, de HEERE, heb het geschapen.
9 Wee hem die het tegen zijn Formeerder opneemt
– een potscherf tussen aarden scherven.
Zal het leem soms tegen zijn formeerder zeggen: Wat maakt u?
Of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
10 Wee hem die tegen zijn vader zegt: Wat verwekt u?
Of tegen diens vrouw: Wat baart u?

Jesaja 45

En hier Jesaja 54
15 Zie, zij zullen zeker samenscholen – niet door Mijn toedoen –
wie tegen u ten strijde trekt, die zal om u ten val komen.
16 Zie, Ík heb de smid geschapen,
die het kolenvuur aanblaast
en wapentuig vervaardigt, geschikt voor zijn doel;
en Ík heb de verwoester geschapen om te gronde te richten.

Wederom geheel Rechtvaardig om zo ZIjn Oogappel Israel te beschermen.

Immers G'd houdt van wie Hij wil en haat wie Hij wil haten, altijd in Rechtvaardigheid.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?
20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?

Romeinen 9

En woorden van dezelfde strekking!
33 O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven en het zal hem vergolden worden?
Romeinen11

We kunnen dit alles OF accepteren en faith hebben in G'd dat hij weet wat goed is en was. immers Zijn Wil geschiedde en niet de onze.
hebben we hier dan moeite mee?
Dan rest ons niets dat het te ontkrachten met excuses als: foutje schrijver, oude tijd niet meer geldig en wat al niet meer.

Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog, Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog,
Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt... :naughty:
Een God, die kennelijk niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is; maar dat wel eist van ons mensen en ook nog eens aanbeden wil worden
Een soort narcistische dictator...
Heel eng...
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog,
Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt... :naughty:
Een God, die kennelijk niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is; maar dat wel eist van ons mensen en ook nog eens aanbeden wil worden
Een soort narcistische dictator...
Heel eng...
Die vrije keuze heb je gekregen van G'd.
ik waardeer je openheid daarin, veel christenen denken hetzelfde maar verschuilen zich achter excuses en mooie praatjes en theologie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

Onvoorwaardelijke liefde is de hoogste vorm van liefde. Stellen we voorwaarden, is dat een teken dat er nog geen volledig vertrouwen is. En vertrouwen is een voorportaal van liefde.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

pyro schreef:Onvoorwaardelijke liefde is de hoogste vorm van liefde. Stellen we voorwaarden, is dat een teken dat er nog geen volledig vertrouwen is. En vertrouwen is een voorportaal van liefde.
Dank je pyro, hier kan ik verder mee.
Want stel:

Een kind is zwaar allergisch voor pinda's maat is er dol op.
Eten ervan zal de dood van je kind betekenen. Je zet dus een slot opd e kast waarin de pinda's zich bevinden.
Is het verbieden en het onthouden van deze lekkernij dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Immers er geldt hier een voorwaarde, niet eten van pinda's.

Je ziet dat je kind toch aan de spreekwoordelijke koektommel van Bonjour heeft gezeten en gepoogd het slotje eraf te halen.
Je straft het kind hiervoor.
is dat dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Of is het liefde om het kind dan maar te laten eten, zodat het niet zo gekrenkt wordt door het verbod?

Kortom, betekent onvoorwaardelijke liefde echt zonder voorwaarden?
Of betekent onvoorwaardelijke liefde dan toch iets anders?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef:Wanneer je "'God"' naar de wereld haalt, wordt de Volkomene onmiddellijk Onvolkomen. Hij is jaloers, blij, kwaad, beloont, bestraft, wil verering, wil gehoorzaamheid, kortom Hij vertoont op slag goede en slechte menselijke eigenschappen. In deze wereld is Onvoorwaardelijke Liefde in mijn ogen niet mogelijk, of een immens grote uitzondering. Het is voor nagenoeg iedereen in mijn optiek een blijvend visioen. Onvoorwaardelijke/Onbaatzuchtige liefde, zie ik als liefde geven zonder daarvoor wat terug te willen. Maar in deze wereld lukt dat in de praktijk niet. Het Heilbrengende Kruisoffer is ook niet om Niet gebracht. Wie er geen geloof aan schenkt blijft buiten het Heil, zo de leerstelling. Boontje komt om zijn loontje, zo klinkt het in de mensenwereld. Dat blijft bij mij althans het grote probleem met God in de wereld. De Volkomene wordt in de wereld de Onvolkomene en gaat gebukt onder mensachtige behoeftes/verlangens etc. Ik krijg dit voor mij op de rails bij een geheel andere Godsconcept dan de geloofstraditie aanlevert.
Maar ALTIJD in volledige Rechtvardigheid, want zoals g'd Zelf zegt, wie zijn wij zondige mensjes om de Heilige Schepper van alles te bekritiseren?
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak de vrede en schep het onheil;
Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
8 Druip, hemel van boven,
en laten de wolken gerechtigheid uitgieten,
laat de aarde zich openen.
Laten de wolken heil voortbrengen,
en laat de aarde tegelijk gerechtigheid doen opkomen.
Ík, de HEERE, heb het geschapen.
9 Wee hem die het tegen zijn Formeerder opneemt
– een potscherf tussen aarden scherven.
Zal het leem soms tegen zijn formeerder zeggen: Wat maakt u?
Of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
10 Wee hem die tegen zijn vader zegt: Wat verwekt u?
Of tegen diens vrouw: Wat baart u?

Jesaja 45

En hier Jesaja 54
15 Zie, zij zullen zeker samenscholen – niet door Mijn toedoen –
wie tegen u ten strijde trekt, die zal om u ten val komen.
16 Zie, Ík heb de smid geschapen,
die het kolenvuur aanblaast
en wapentuig vervaardigt, geschikt voor zijn doel;
en Ík heb de verwoester geschapen om te gronde te richten.

Wederom geheel Rechtvaardig om zo ZIjn Oogappel Israel te beschermen.

Immers G'd houdt van wie Hij wil en haat wie Hij wil haten, altijd in Rechtvaardigheid.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?
20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?

Romeinen 9

En woorden van dezelfde strekking!
33 O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven en het zal hem vergolden worden?
Romeinen11

We kunnen dit alles OF accepteren en faith hebben in G'd dat hij weet wat goed is en was. immers Zijn Wil geschiedde en niet de onze.
hebben we hier dan moeite mee?
Dan rest ons niets dat het te ontkrachten met excuses als: foutje schrijver, oude tijd niet meer geldig en wat al niet meer.

Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog, Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Hallo ericjan,

Helaas ga jij in jouw reactie op geen enkele wijze in op datgene dat ik betoog. God in de wereld, is niet de eerdere God meer. Volkomen ( er kan niets worden toegevoegd ) wordt Onvolkomen. Een Godswezen dat jaloers is, spijt heeft, gruwt, op vergelding zint, straft enz is in mijn optiek niet meer Volkomen/Volledig.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

ericjan schreef: Dank je pyro, hier kan ik verder mee.
Want stel:

Een kind is zwaar allergisch voor pinda's maat is er dol op.
Eten ervan zal de dood van je kind betekenen. Je zet dus een slot opd e kast waarin de pinda's zich bevinden.
Is het verbieden en het onthouden van deze lekkernij dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Immers er geldt hier een voorwaarde, niet eten van pinda's.

Je ziet dat je kind toch aan de spreekwoordelijke koektommel van Bonjour heeft gezeten en gepoogd het slotje eraf te halen.
Je straft het kind hiervoor.
is dat dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Of is het liefde om het kind dan maar te laten eten, zodat het niet zo gekrenkt wordt door het verbod?

Kortom, betekent onvoorwaardelijke liefde echt zonder voorwaarden?
Of betekent onvoorwaardelijke liefde dan toch iets anders?
Onvoorwaardelijke liefde betekent dat je van je kind houdt, of het nu je regels (waarvan het de zin nog niet beseft) probeert te overtreden of niet. Maar als het kind zich niet houdt aan je regels is het wellicht beter je opvoedkundige methodes tegen het licht te houden, alle mensen zijn immers anders en niet ieder kind zal op een bepaalde aanpak hetzelfde reageren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef: Hallo ericjan,
Helaas ga jij in jouw reactie op geen enkele wijze in op datgene dat ik betoog. God in de wereld, is niet de eerdere God meer. Volkomen ( er kan niets worden toegevoegd ) wordt Onvolkomen. Een Godswezen dat jaloers is, spijt heeft, gruwt, op vergelding zint, straft enz is in mijn optiek niet meer Volkomen/Volledig.
G'd is onveranderlijk zegt de Schrift, dus het is bijbels onjuist wat je stelt.
1 Samuel 15:29 Ook liegt de Onveranderlijke van Israël niet, en Hij heeft er geen berouw over; want Hij is geen mens, dat Hij ergens berouw over hebben zou.

Jakobus 1:17 Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef: Hallo ericjan,
Helaas ga jij in jouw reactie op geen enkele wijze in op datgene dat ik betoog. God in de wereld, is niet de eerdere God meer. Volkomen ( er kan niets worden toegevoegd ) wordt Onvolkomen. Een Godswezen dat jaloers is, spijt heeft, gruwt, op vergelding zint, straft enz is in mijn optiek niet meer Volkomen/Volledig.
G'd is onveranderlijk zegt de Schrift, dus het is bijbels onjuist wat je stelt.
1 Samuel 15:29 Ook liegt de Onveranderlijke van Israël niet, en Hij heeft er geen berouw over; want Hij is geen mens, dat Hij ergens berouw over hebben zou.

Jakobus 1:17 Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.
Omdat God Onveranderlijk en Volkomen is, bevindt zich mijn Godsbeeld buiten deze door mensen bewoonde wereld. God met ons, is niet mijn preferente slogan. Ik prefereer de God van de filosofen, inderdaad een menselijk ingevulde God, maar zoals je weet zie ik de bijbel ook volledig door mensen gedacht ( niet bedacht ). Een groot verschil in uitgangspunt tussen ons beiden. Desalniettemin volg ik jouw uitvoeringen zoals jij God ( in mijn ogen ) op klassieke wijze beschrijft, met interesse. Maar overnemen doe ik jouw Godsbeeld niet, daarvoor ben ik teveel vriend der wetenschap.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

ericjan schreef: Kortom, betekent onvoorwaardelijke liefde echt zonder voorwaarden?
Deze vraag is absurd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

Onvoorwaardelijke liefde is niet iets waarover je kunt discussiëren. Het is iets wat je kunt ervaren tijdens BDE's en uittredingen. Het is gewoon wat het is: onvoorwaardelijke liefde. Meer hoef je er niet over te zeggen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
ericjan schreef:
Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog,
Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt... :naughty:
Een God, die kennelijk niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is; maar dat wel eist van ons mensen en ook nog eens aanbeden wil worden
Een soort narcistische dictator...
Heel eng...
Ja, een God die niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is:

Een God die bijvoorbeeld beveelt om vijandelijke steden compleet uit te moorden en plat te branden of een vrouw, die op de sabbat hout heeft gesprokkeld, dood te stenigen.

Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden.
In Numeri 15 lees je over een man (geen vrouw, maar een man) die hout sprokkelde op de sabbat. De HEERE geeft het bevel om de man te stenigen.
Psalmen 137:9: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Jesaja 13:18: Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
Jeremia 13:15: En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
Ezechiel 9:6: Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Lukas 19:27: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Deuteronomium 21:11-14: En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte.
Met andere woorden: Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.
Samuel 12:11: Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.
Dus God laat als straf voor een man zijn vrouwen verkrachten door de buren. Ook het verkrachten van de vrouwen van een complete stad is onderdeel van Gods gericht.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:Onvoorwaardelijke liefde is niet iets waarover je kunt discussiëren. Het is iets wat je kunt ervaren tijdens BDE's en uittredingen. Het is gewoon wat het is: onvoorwaardelijke liefde. Meer hoef je er niet over te zeggen.
Een mens kan een ontwikkelingsproces doormaken waarbij de liefde sterker, zuiverder, hoger wordt. Daarbij ligt het accent niet op bijzondere ervaringen, maar op iemands eigen handel en wandel in het leven die toont welke mentaliteit erachter zit. Hoe verder de liefde zich ontwikkelt, hoe onzelfzuchtiger men wordt en hoe minder voorwaarden er nog aan verbonden zijn.

Het idee dat je uit je lichaam zou moeten treden om onvoorwaardelijke liefde te ervaren, vind ik erg vreemd :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

Messenger schreef:
ericjan schreef: Kortom, betekent onvoorwaardelijke liefde echt zonder voorwaarden?
Deze vraag is absurd.
JIj raakt in mijn ogen precies de essentie. Is liefde verbonden met/ aan voorwaarden wel de Onvoorwaardelijke liefde?
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Wim Nusselder »

ericjan schreef:Een kind is zwaar allergisch voor pinda's maat is er dol op.
[…]
Is het verbieden en het onthouden van deze lekkernij dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Immers er geldt hier een voorwaarde, niet eten van pinda's.
Uit liefde iets al (of niet) verbieden lijkt mij iets anders dan voorwaarden stellen aan (het geven van) die liefde.
Het zou pas voorwaardelijke liefde zijn als je het (door ge- en verboden) beschermen van kinderen afhankelijk stelt van hoe 'lief' die kinderen zich naar jou toe gedragen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:Onvoorwaardelijke liefde is niet iets waarover je kunt discussiëren. Het is iets wat je kunt ervaren tijdens BDE's en uittredingen. Het is gewoon wat het is: onvoorwaardelijke liefde. Meer hoef je er niet over te zeggen.
Een mens kan een ontwikkelingsproces doormaken waarbij de liefde sterker, zuiverder, hoger wordt. Daarbij ligt het accent niet op bijzondere ervaringen, maar op iemands eigen handel en wandel in het leven die toont welke mentaliteit erachter zit. Hoe verder de liefde zich ontwikkelt, hoe onzelfzuchtiger men wordt en hoe minder voorwaarden er nog aan verbonden zijn.
Volgens mij begrijp ook jij niet wat onvoorwaardelijke liefde is. Het is niet iets waar je in een ontwikkelingsweg naar toe gaat. Het is een directe ervaring van onvoorwaardelijke liefde en niet anders. Het is er of het is er niet. Je kunt niet zeggen dat je op weg bent om het te gaan ervaren.
Het idee dat je uit je lichaam zou moeten treden om onvoorwaardelijke liefde te ervaren, vind ik erg vreemd :|
Ik zeg niet dat het moet. Maar de kans dat het dan gebeurt is groter.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: Volgens mij begrijp ook jij niet wat onvoorwaardelijke liefde is. Het is niet iets waar je in een ontwikkelingsweg naar toe gaat. Het is een directe ervaring van onvoorwaardelijke liefde en niet anders. Het is er of het is er niet. Je kunt niet zeggen dat je op weg bent om het te gaan ervaren.
Het gaat ook niet om het ervaren, maar om het praktizeren. Ervaringen an sich helpen je geen steek verder.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door coby »

pyro schreef: Het idee dat je uit je lichaam zou moeten treden om onvoorwaardelijke liefde te ervaren, vind ik erg vreemd :|
Je kunt hier ook wel Gods liefde ervaren, maar zo'n ervaring als Ian McCormack die een half uur dood was heb ik nooit gehad. Die werd overspoeld door Gods liefde. Hij leefde nogal slecht en geloofde niet en vlak voor ie dood ging bekeerde ie zich.
Toch zou ik de liefde van God niet onvoorwaardelijk noemen. Hij hield wel van ons toen we nog dood waren in onze zonde en alzo lief had God de wereld, maar er zit toch wel iets van een voorwaarde aan. De Farizeeen die hun hart verhardden en Hem afwezen en de Geest lasterden ervaarden nou niet echt Zijn zogenaamde onvoorwaardelijke liefde. Ze zeggen dat wel altijd, maar ik kan het nergens in de Bijbel vinden. Dan zou Hij ook niet hoeven waarschuwen dat je niet af moet vallen als het onvoorwaardelijk is of dat je niet je hart moet verharden. Dan zou Hij ook dol zijn op de duivel als het allemaal onvoorwaardelijk was of op een Hitler of Mengele. Ach lieverds toch, zand erover. 5 minuutjes in de hoek want dat was stout. Onvoorwaardelijke liefde creeert narcisten, zag ik een psycholoog zeggen. Alles gaat om mij. Het moet leuk zijn voor mij. Jij moet lief zijn voor mij, wat ik ook doe.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

coby schreef: Je kunt hier ook wel Gods liefde ervaren, maar zo'n ervaring als Ian McCormack die een half uur dood was heb ik nooit gehad. Die werd overspoeld door Gods liefde. Hij leefde nogal slecht en geloofde niet en vlak voor ie dood ging bekeerde ie zich.
Toch zou ik de liefde van God niet onvoorwaardelijk noemen. Hij hield wel van ons toen we nog dood waren in onze zonde en alzo lief had God de wereld, maar er zit toch wel iets van een voorwaarde aan. De Farizeeen die hun hart verhardden en Hem afwezen en de Geest lasterden ervaarden nou niet echt Zijn zogenaamde onvoorwaardelijke liefde. Ze zeggen dat wel altijd, maar ik kan het nergens in de Bijbel vinden. Dan zou Hij ook niet hoeven waarschuwen dat je niet af moet vallen als het onvoorwaardelijk is of dat je niet je hart moet verharden. Dan zou Hij ook dol zijn op de duivel als het allemaal onvoorwaardelijk was of op een Hitler of Mengele. Ach lieverds toch, zand erover. 5 minuutjes in de hoek want dat was stout. Onvoorwaardelijke liefde creeert narcisten, zag ik een psycholoog zeggen. Alles gaat om mij. Het moet leuk zijn voor mij. Jij moet lief zijn voor mij, wat ik ook doe.
Tja. Tekenend vind ik ook wel die vanzelfsprekende nadruk op ervaringen. Niet denken aan iets goeds wat je voor anderen kunt betekenen, zonder iets terug te verwachten. Zonder dat het eigenlijk berekening is of angst voor het oordeel van god, of eigendunk of om je goed te voelen of wat dan ook. Maar onbaatzuchtig, zonder iets terug te verwachten omwille van de bewogenheid voor de ander, liefde omwille van zichzelf. Onvoorwaardelijk.
Maar nee, we willen iets fijns ervaren, dat het allemaal zo goed en zo lief en zo aardig is, wat je ook doet. Inderdaad kan je dat narcisme noemen ja. :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef:onvoorwaardelijke liefde = ik hou ook van jou als je uit de koektrommel snoept.
Of anders gezegd: Ik hou nog steeds van jou als je niet doet wat Ik je zeg, zelfs wanneer je eet van de boom waar je de vruchten niet van mocht plukken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.