Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door coby »

https://www.truthaccordingtoscripture.c ... 3Sf3eQUlfw

The term "unconditional love" is not found in Scripture; none of the church fathers ever used the term; nor did any other Christian author before the 20th century. Ironically, far from being a Biblical term it was actually coined by Erich Fromm, an atheist, in 1934. He rejected all forms of authoritarian government including God's. Not only did he not see God’s love as unconditional, He portrayed the God of the Old Testament as a self-seeking authoritarian. As an atheist he argued against the fundamentals of the Christian faith.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7671
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Bonjour »

Messenger schreef:Of anders gezegd: Ik hou nog steeds van jou als je niet doet wat Ik je zeg, zelfs wanneer je eet van de boom waar je de vruchten niet van mocht plukken.
Correct. En daarbij kan best een straf horen, maar geen verstoting en al helemaal geen straf voor je kinds kinderen. En inlevingsvermogen, waarom is er gesnoept, was het slim om de koektrommel open op tafel te laten staan?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef:
Messenger schreef:Of anders gezegd: Ik hou nog steeds van jou als je niet doet wat Ik je zeg, zelfs wanneer je eet van de boom waar je de vruchten niet van mocht plukken.
Correct. En daarbij kan best een straf horen, maar geen verstoting en al helemaal geen straf voor je kinds kinderen. En inlevingsvermogen, waarom is er gesnoept, was het slim om de koektrommel open op tafel te laten staan?
Maar een God van onvoorwaardelijke liefde zal ook niet straffen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog,
Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt... :naughty:
Een God, die kennelijk niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is; maar dat wel eist van ons mensen en ook nog eens aanbeden wil worden
Een soort narcistische dictator...
Heel eng...
Ja, een God die niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is:

Een God die bijvoorbeeld beveelt om vijandelijke steden compleet uit te moorden en plat te branden of een vrouw, die op de sabbat hout heeft gesprokkeld, dood te stenigen.

Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden.
In Numeri 15 lees je over een man (geen vrouw, maar een man) die hout sprokkelde op de sabbat. De HEERE geeft het bevel om de man te stenigen.
Psalmen 137:9: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Jesaja 13:18: Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
Jeremia 13:15: En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
Ezechiel 9:6: Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Lukas 19:27: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Deuteronomium 21:11-14: En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte.
Met andere woorden: Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.
Samuel 12:11: Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.
Dus God laat als straf voor een man zijn vrouwen verkrachten door de buren. Ook het verkrachten van de vrouwen van een complete stad is onderdeel van Gods gericht.
Dank je wel Zolderworm voor deze bijdrage, want hier zat ik min of meer op te wachten.
Want je bijdrage maakt dus 1 ding heel duidelijk.
G'd Zijn Onvoorwaardelijke Liefde geldt dus NIET voor iedereen.
In veel van jou voorbeelden deed G'd deze zaken in volledige Reachtvaardigheid vanwege Zijn Onvoorwaardelijke liefde voor Zijn UItverkoren volk Israel.
Verder geldt de Onvoorwaardelijke Liefde van G'd dus voor Zijn Kindenen en dat zijn OOK NIET alle mensen.
Onvoorwaardelijk is immers geen synoniem voor iedereen.

Want ook straks zal in de eindtijd G'd Zijn straf weer uitgieten over de mensen zo leert de Schrift on Openbaringen.
Over degenen waarvoor G'd NIET ZIjn Onvoorwaardelijke Liefde voelt.
Laatst gewijzigd door ericjan op 16 aug 2018, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Wim Nusselder schreef:
ericjan schreef:Een kind is zwaar allergisch voor pinda's maat is er dol op.
[…]
Is het verbieden en het onthouden van deze lekkernij dan onvoorwaardelijke liefde of niet?
Immers er geldt hier een voorwaarde, niet eten van pinda's.
Uit liefde iets al (of niet) verbieden lijkt mij iets anders dan voorwaarden stellen aan (het geven van) die liefde.
Het zou pas voorwaardelijke liefde zijn als je het (door ge- en verboden) beschermen van kinderen afhankelijk stelt van hoe 'lief' die kinderen zich naar jou toe gedragen.
Dank je Wim voor je bijdrage,
Toch zien we in de Schrift dat G'd JUIST heel streng is omdat Hij daarmee degenen voor Hij Onvoorwaardelijke Liefde heeft, beschermt.
Neem als voorbeeld weer Zijn oogappel Israel waarvoor Zijn liefde onvoorwaardelijk is.
G'd heeft hen bijzonder hard gestraft, maar ook al gelijkertijd aangegegeven dat Hij hen weer zal helpen en eeuwigdurend van hen zal houden
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

ericjan schreef: Verder geldt de Onvoorwaardelijke Liefde van G'd dus voor Zijn Kindenen en dat zijn OOK NIET alle mensen.
Onvoorwaardelijk is immers geen synoniem voor iedereen.


Want ook straks zal in de eindtijd G'd Zijn straf weer uitgieten over de mensen zo leert de Schrift on Openbaringen.
Over degenen waarvoor G'd NIET ZIjn Onvoorwaardelijke Liefde voelt.
Je bent duidelijk het kind van een mindere God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Messenger schreef:
Bonjour schreef:
Messenger schreef:Of anders gezegd: Ik hou nog steeds van jou als je niet doet wat Ik je zeg, zelfs wanneer je eet van de boom waar je de vruchten niet van mocht plukken.
Correct. En daarbij kan best een straf horen, maar geen verstoting en al helemaal geen straf voor je kinds kinderen. En inlevingsvermogen, waarom is er gesnoept, was het slim om de koektrommel open op tafel te laten staan?
Maar een God van onvoorwaardelijke liefde zal ook niet straffen.
Dan zou G'd dus een G'd zijn die we als mens moeten vrezen.
Hoe is dat te rijmen met de stelling G'd is Liefde waar menig christen hier op het forum doorgaans zijn mond van vol heeft?
Hopelijk reageert er ook een van hen, van die kant blijft het nu nog erg stil......
Of heeft het iets te maken met dat zachte heelmeesters diepe wonden maken?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

ericjan schreef:Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
Nee je hoeft God niet te vrezen. God heeft je onvoorwaardelijk lief.
En onvoorwaardelijk houdt ook in 'zonder uitzondering'.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20600
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef:Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
Hallo ericjan,

Het blijft herhalen, maar jouw God van de Vrees, is een andere God als de God van de Absolute Liefde. De gelovige zal toch moeten kiezen, want zowel Vrees als Liefde belijden, betekent in mijn optiek vastzitten in de Gordiaanse knoop. Wellicht zijn er nog gelovigen die zich melden, want in mijn optiek is het toch wel cruciaal voor de persoonlijke beleving. De door jou zo verguisde modernisten kiezen voor De Liefde en laten de Vrees grotendeels in hun literatuur bijdragen vallen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
Hallo ericjan,

Het blijft herhalen, maar jouw God van de Vrees, is een andere God als de God van de Absolute Liefde. De gelovige zal toch moeten kiezen, want zowel Vrees als Liefde belijden, betekent in mijn optiek vastzitten in de Gordiaanse knoop. Wellicht zijn er nog gelovigen die zich melden, want in mijn optiek is het toch wel cruciaal voor de persoonlijke beleving. De door jou zo verguisde modernisten kiezen voor De Liefde en laten de Vrees grotendeels in hun literatuur bijdragen vallen.
Hallo peda,
Geeft niets dat je zaken herhaalt en hetgeen je herhaalt begrijp ik ook wel vanuit jou visie.
Echter er is maar Een onveranderlijke G'd volgens de Schrift (waarvan ik weet dat je er daardoor niet echt iets mee kunt)
We zien het zelfs bij veel Christenen die net doen alsof er een G'd van het OT en een G'd van het NT is.
Daarmee wijzen ze dus G'd af.
Daarmee gedragen we ons als klei dat de pottenbakker verwijten maakt, waarvan de Schrift wederom zegt, dat het niet mag.
G'd heeft immers ons mensen gemaakt en niet andersom, Hij is in Zijn Almacht en Wijsheid ons zondige mensen NIETS verplicht, laat staan verantwoording af te leggen aan ons.

Binnen de Kabbalah en deels ook het Jodendom is doorgaans veel beter inzicht en begrip voor beide eigenschappen van G'd.
Laatst gewijzigd door ericjan op 16 aug 2018, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Wim Nusselder »

ericjan schreef:Toch zien we in de Schrift dat G'd JUIST heel streng is omdat Hij daarmee degenen voor Hij Onvoorwaardelijke Liefde heeft, beschermt.
Ik begrijp niet waarom je "toch" schrijft, alsof dat in tegenspraak zou zijn met wat ik schreef.
Mijns inziens bevestig je wat ik schreef.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Messenger schreef:
ericjan schreef:Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
Nee je hoeft God niet te vrezen. God heeft je onvoorwaardelijk lief.
En onvoorwaardelijk houdt ook in 'zonder uitzondering'.
Slaat zonde ruitzondering op de mensen voor wie de onvoorwaardelijke liefde geldt of mbt de daden van deze mensen?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20600
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef:Kortom:
Is G'd een G'd om te vresen?
of
Is G'd een G'd van (onvoorwaardelijke) Liefde?

(en voor wie?)
Hallo ericjan,

Het blijft herhalen, maar jouw God van de Vrees, is een andere God als de God van de Absolute Liefde. De gelovige zal toch moeten kiezen, want zowel Vrees als Liefde belijden, betekent in mijn optiek vastzitten in de Gordiaanse knoop. Wellicht zijn er nog gelovigen die zich melden, want in mijn optiek is het toch wel cruciaal voor de persoonlijke beleving. De door jou zo verguisde modernisten kiezen voor De Liefde en laten de Vrees grotendeels in hun literatuur bijdragen vallen.
Hallo peda,
Geeft niets dat je zaken herhaalt en hetgeen je herhaalt begrijp ik ook wel vanuit jou visie.
Echter er is maar Een onveranderlijke G'd volgens de Schrift (waarvan ik weet dat je er daardoor niet echt iets mee kunt)
We zien het zelfs bij veel Christenen die net doen alsof er een G'd van het OT en een G'd van het NT is.
Daarmee wijzen ze dus G'd af.
Daarmee gedragen we ons als klei dat de pottenbakker verwijten maakt, waarvan de Schrift wederom zegt, dat het niet mag.
G'd heeft immers ons mensen gemaakt en niet andersom, Hij is in Zijn Almacht en Wijsheid ons zondige mensen NIETS verplicht, laat staan verantwoording af te leggen aan ons.

Binnen de Kabbalah en deels ook het Jodendom is doorgaans veel beter inzicht en begrip voor beide eigenschappen van G'd.
Het is een heldere boodschap ericjan, maar wel een boodschap die heel velen niet meer bereid zijn om ( theologisch ) te volgen.
Zoals je weet, volg ik het inzicht dat de "' idee "' God mee verandert met de veranderingen in de wereld ( cultuur volgend ), zoals kunst ook steeds nieuwe creativiteit weet te vinden. Jouw Godsbeeld blijft hangen in de cultuur van despoten, Caesars, alleenheersers met een hofhouding, wie niet voor mij is, is tegen mij etc. De "' zondaar/misdadiger "" wordt tegenwoordig ook niet zonder meer op brood en water levenslang in het cachot geplaatst. De modernisten hebben inmiddels een geheel ander Godsbeeld voor ogen, als de klassiekers. Alleen hoe onderbouw je zo'n nieuw Godsbeeld op basis van daarvoor ( in mijn ogen ) ongeschikte Bijbelteksten? Een mega opgave, die tot op heden nog geen grote aantallen volgers oplevert. De kerken in onze omstreken blijven leeglopen, volgens jou de profetie volgend.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef: Het is een heldere boodschap ericjan, maar wel een boodschap die heel velen niet meer bereid zijn om ( theologisch ) te volgen.
Zoals je weet, volg ik het inzicht dat de "' idee "' God mee verandert met de veranderingen in de wereld ( cultuur volgend ), zoals kunst ook steeds nieuwe creativiteit weet te vinden. Jouw Godsbeeld blijft hangen in de cultuur van despoten, Caesars, alleenheersers met een hofhouding, wie niet voor mij is, is tegen mij etc. De "' zondaar/misdadiger "" wordt tegenwoordig ook niet zonder meer op brood en water levenslang in het cachot geplaatst. De modernisten hebben inmiddels een geheel ander Godsbeeld voor ogen, als de klassiekers. Alleen hoe onderbouw je zo'n nieuw Godsbeeld op basis van daarvoor ( in mijn ogen ) ongeschikte Bijbelteksten? Een mega opgave, die tot op heden nog geen grote aantallen volgers oplevert. De kerken in onze omstreken blijven leeglopen, volgens jou de profetie volgend.
Laat ik het eens anders benaderen peda.
Mijn ervaring is dat je de tegenstanders en of vijanden het beste kunt bestrijden door je te verplaatsen in hun positie en wereld.
Dus ga eens zitten denken vanuit satan zijn positie, dat je G'd ZIjn Schepping wilt vernietigen en verzieken en zoveel mogelijk zieltjes wenst mee te sleuren naar de hel om samen met jou hetzelfde eeuiwge lot te moeten ondergaan. Zelfs satan weet dat daaraan geen ontkomen is.

De beste leugens liggen akelig dichtbij de waarheid, omdat ze dan moeilijke te doorzien zijn.
Dus heeft satan een van zijn vele strategieen zo gemaakt dat hij de mensen stroop om de mond smeert.
Hierbij vergroot hij het evangelie verbloemd achter zogenaamde liefde.
Uiteindelijk boeit het de satan geen moer of G'd geprezen wordt of niet, de eeuwige ondergang van zielen is zijn voornaamste doel.
Dus laat hij de mensen prijsen wie ze willen misleid met valse leer (waarvoor de Schrift zo krachtig waarschuwt) dat alle mensen gered zijn straks.
Daarvoor is 1 ding van levensbelang, namelijk dat de mens G'd Zijn Woord in de Schrift niet volledig accepteert en als referentie en toetsingsmiddel weerlegt. Daarvoor in de plaats brengt hij alles in stelling van wetenschap tot spiritualiteit, uittredingen en wat al niet meer. Wonderen zullen zelfs gaan geschieden leert de Schrift hierover ook, als we die durven vertrouwen tenminste (de Schrift als onfeilbaar Woord van G'd).

En al jubelend en zingend en zelfs G'd prijsend laat satan deze zielen ten onder gaan.
Daarom ook zegt G'd in de Schrift dat niet allen die Here Here roepen Zijn koninkrijk zullen binnengaan. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
Maar G'd nemen zoals Hij was en is, is onze taak, sterker nog,
Hem lofprijzen en aanbidden en danken voor wie Hij is en wat Hij voor ons doet en heeft gedaan en zal gaan doen.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt... :naughty:
Een God, die kennelijk niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is; maar dat wel eist van ons mensen en ook nog eens aanbeden wil worden
Een soort narcistische dictator...
Heel eng...
Ja, een God die niet weet wat onvoorwaardelijke liefde is:

Een God die bijvoorbeeld beveelt om vijandelijke steden compleet uit te moorden en plat te branden of een vrouw, die op de sabbat hout heeft gesprokkeld, dood te stenigen.

Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden.
In Numeri 15 lees je over een man (geen vrouw, maar een man) die hout sprokkelde op de sabbat. De HEERE geeft het bevel om de man te stenigen.
Psalmen 137:9: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Jesaja 13:18: Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
Jeremia 13:15: En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
Ezechiel 9:6: Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Lukas 19:27: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Deuteronomium 21:11-14: En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte.
Met andere woorden: Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.
Samuel 12:11: Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.
Dus God laat als straf voor een man zijn vrouwen verkrachten door de buren. Ook het verkrachten van de vrouwen van een complete stad is onderdeel van Gods gericht.
Dank je wel Zolderworm voor deze bijdrage, want hier zat ik min of meer op te wachten.
Want je bijdrage maakt dus 1 ding heel duidelijk.
G'd Zijn Onvoorwaardelijke Liefde geldt dus NIET voor iedereen.
In veel van jou voorbeelden deed G'd deze zaken in volledige Reachtvaardigheid vanwege Zijn Onvoorwaardelijke liefde voor Zijn UItverkoren volk Israel.
Verder geldt de Onvoorwaardelijke Liefde van G'd dus voor Zijn Kindenen en dat zijn OOK NIET alle mensen.
Onvoorwaardelijk is immers geen synoniem voor iedereen.

Want ook straks zal in de eindtijd G'd Zijn straf weer uitgieten over de mensen zo leert de Schrift on Openbaringen.
Over degenen waarvoor G'd NIET ZIjn Onvoorwaardelijke Liefde voelt.
Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20600
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef: Mijn ervaring is dat je de tegenstanders en of vijanden het beste kunt bestrijden door je te verplaatsen in hun positie en wereld.
Dus ga eens zitten denken vanuit satan zijn positie, dat je G'd ZIjn Schepping wilt vernietigen en verzieken en zoveel mogelijk zieltjes wenst mee te sleuren naar de hel om samen met jou hetzelfde eeuiwge lot te moeten ondergaan. Zelfs satan weet dat daaraan geen ontkomen is.

Uiteindelijk boeit het de satan geen moer of G'd geprezen wordt of niet, de eeuwige ondergang van zielen is zijn voornaamste doel.
Dus laat hij de mensen prijsen wie ze willen misleid met valse leer (waarvoor de Schrift zo krachtig waarschuwt) dat alle mensen gered zijn straks.
:(
Volledig juist dat veelal het beste resultaat wordt bereikt door zich te kunnen verplaatsen in de ander. Jij haalt het verhaal rond Satan in de arena.
Satan is volgens het verhaal in het verleden bij God in de Hemel geweest. Hij beschikt dus over directe Godservaring. Maar zoals Piebe terecht opmerkt heeft nog geen enkel mens "' hemel toerisme "' kunnen bedrijven. Niemand beschikt dus over directe Godservaring. Hoe weet de mens nu van God en Diens Bedoelingen. Dat wordt in onze omstreken ontleend aan de inhoud van de Bijbel. Maar de Bijbel is geschreven door anderen, je moet dus de woorden van anderen gaan volgen en dat betekent gaan geloven. Wanneer nu de inhoud van de bijbel exact zou sporen met datgene dat de mens feitelijk waarneemt, dan is het ontkennen van de bijbelse waarheid in mijn ogen inderdaad verzet. Maar de juistheid van de inhoud van de bijbel kan wel degelijk betwijfeld worden door bijvoorbeeld de wetenschap die andere antwoorden levert op datgene dat in de bijbel als essentieel wordt gezien. Satan twijfelt niet omdat hij het persoonlijk heeft meegemaakt, maar de mens kan dus twijfelen omdat de persoonlijke ervaring inzake God ontbreekt. Het volgen van de twijfel in niet-bijbelse richting is dus geen verzet, maar het in eer en naar beste geweten volgen van een andere richting. Dat God zulke eerlijke mensen daarvoor bestraft, wijzen anno 2018 tallozen af, wat de bijbel ook daaromtrent moge beweren. Vriendelijker Godsbeelden of Onpersoonlijke Godsbeelden nemen het dan over en de Persoonlijke God van de Vrees ( de Caesar ) geniet in brede kring geen gezag meer. Velen spreken momenteel uitsluitend over de God van de Liefde.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Volgens mij begrijp ook jij niet wat onvoorwaardelijke liefde is. Het is niet iets waar je in een ontwikkelingsweg naar toe gaat. Het is een directe ervaring van onvoorwaardelijke liefde en niet anders. Het is er of het is er niet. Je kunt niet zeggen dat je op weg bent om het te gaan ervaren.
Het gaat ook niet om het ervaren, maar om het praktizeren. Ervaringen an sich helpen je geen steek verder.
Als wezen in de natuur, dat wil zeggen homo sapiens, is het voor ons onmogelijk om het te praktiseren. Als we dat doen zijn we, bij wijze van spreken, binnen vijf minuten dood. Daarom is het alleen maar iets wat je kunt ervaren.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Nee, de keuze voor Israel of voor volgelingen van Christus zijn geen voorwaarden.
G'd laat een mens geboren worden als Jood of niet.
G'd taakt een mens aan om tot Christus te komen of niet.
Daar hebben we als mens geen invloed op.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef: Mijn ervaring is dat je de tegenstanders en of vijanden het beste kunt bestrijden door je te verplaatsen in hun positie en wereld.
Dus ga eens zitten denken vanuit satan zijn positie, dat je G'd ZIjn Schepping wilt vernietigen en verzieken en zoveel mogelijk zieltjes wenst mee te sleuren naar de hel om samen met jou hetzelfde eeuiwge lot te moeten ondergaan. Zelfs satan weet dat daaraan geen ontkomen is.

Uiteindelijk boeit het de satan geen moer of G'd geprezen wordt of niet, de eeuwige ondergang van zielen is zijn voornaamste doel.
Dus laat hij de mensen prijsen wie ze willen misleid met valse leer (waarvoor de Schrift zo krachtig waarschuwt) dat alle mensen gered zijn straks.
:(
Volledig juist dat veelal het beste resultaat wordt bereikt door zich te kunnen verplaatsen in de ander. Jij haalt het verhaal rond Satan in de arena.
Satan is volgens het verhaal in het verleden bij God in de Hemel geweest. Hij beschikt dus over directe Godservaring. Maar zoals Piebe terecht opmerkt heeft nog geen enkel mens "' hemel toerisme "' kunnen bedrijven. Niemand beschikt dus over directe Godservaring. Hoe weet de mens nu van God en Diens Bedoelingen. Dat wordt in onze omstreken ontleend aan de inhoud van de Bijbel. Maar de Bijbel is geschreven door anderen, je moet dus de woorden van anderen gaan volgen en dat betekent gaan geloven.
Zoals je begrijpt heb ik moeite met je benadering peda,
Immers waarom zou iemand dan wel geloven in genade door Christus en bijvoorbeeld niet in de hel of satan?
Dan wordt het eruit pikken wat ons prettig in de oren klinkt en wat makkelijk is. precies zoals de Schrift weer voor waarschuwt.
peda schreef:Satan twijfelt niet omdat hij het persoonlijk heeft meegemaakt, maar de mens kan dus twijfelen omdat de persoonlijke ervaring inzake God ontbreekt. Het volgen van de twijfel in niet-bijbelse richting is dus geen verzet, maar het in eer en naar beste geweten volgen van een andere richting. Dat God zulke eerlijke mensen daarvoor bestraft, wijzen anno 2018 tallozen af, wat de bijbel ook daaromtrent moge beweren. Vriendelijker Godsbeelden of Onpersoonlijke Godsbeelden nemen het dan over en de Persoonlijke God van de Vrees ( de Caesar ) geniet in brede kring geen gezag meer. Velen spreken momenteel uitsluitend over de God van de Liefde.
Onderstreepte is precies waar de schoen knelt.
We accepteren 'd Zijn Woord en Wil welke Hij ons gegeven heeft in de Schrift niet meer en willen onze wil aan hem opleggen.
De klei die de Pottenbakekr vertelt wat Hij wl en niet mag doen en wanneer.
Het is voor mij een duidelijk herkenbaar teken van de afvalvan het christendom en uitholling van het evangelie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
Zolderworm schreef: Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Nee, de keuze voor Israel of voor volgelingen van Christus zijn geen voorwaarden.
G'd laat een mens geboren worden als Jood of niet.
G'd taakt een mens aan om tot Christus te komen of niet.
Daar hebben we als mens geen invloed op.
Het is wel jammer dat je niet begrijpt wat onvoorwaardelijke liefde is. Je hebt echt geen flauw benul. Geeft niet; het zij zo.
Only dead fish go with the flow
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door coby »

ericjan schreef:
Zolderworm schreef: Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Nee, de keuze voor Israel of voor volgelingen van Christus zijn geen voorwaarden.
G'd laat een mens geboren worden als Jood of niet.
G'd taakt een mens aan om tot Christus te komen of niet.
Daar hebben we als mens geen invloed op.
God heeft een verbond met Israel. Daarom beschermt Hij ze. Als Hij dat niet zou doen en op de hand van hun vijanden zou zijn, was het geen liefde.
God heeft geen onvoorwaardelijke liefde. Die term is door een psychotherapeut bedacht.
Bij God is geen aanzien des persoons. Iedereen wordt opgeroepen zich te bekeren. Het kon niet schelen of een Farizeeer die de onvergevelijke zonde had gedaan een natuurlijke afstammeling was van Abraham. Zo onvoorwaardelijk lief was Jezus niet tegen ze.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Zolderworm »

coby schreef:
ericjan schreef:
Zolderworm schreef: Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Nee, de keuze voor Israel of voor volgelingen van Christus zijn geen voorwaarden.
G'd laat een mens geboren worden als Jood of niet.
G'd taakt een mens aan om tot Christus te komen of niet.
Daar hebben we als mens geen invloed op.
God heeft een verbond met Israel. Daarom beschermt Hij ze. Als Hij dat niet zou doen en op de hand van hun vijanden zou zijn, was het geen liefde.
God heeft geen onvoorwaardelijke liefde. Die term is door een psychotherapeut bedacht.
Bij God is geen aanzien des persoons. Iedereen wordt opgeroepen zich te bekeren. Het kon niet schelen of een Farizeeer die de onvergevelijke zonde had gedaan een natuurlijke afstammeling was van Abraham. Zo onvoorwaardelijk lief was Jezus niet tegen ze.
Inderdaad de God van het huidige christendom heeft geen onvoorwaardelijke liefde. Daarom slaat de gedachte "God is liefde" (bedoelend de God van het huidige christendom) ook nergens op.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

coby schreef:
ericjan schreef:
Zolderworm schreef: Uiteraard is "onvoorwaardelijk" synoniem voor "iedereen". Als God alleen het volk van Israël zijn liefde zou geven, dan zou er sprake zijn van een voorwaarde, namelijk behoren tot het volk van Israël, en is zijn liefde niet onvoorwaardelijk.
Nee, de keuze voor Israel of voor volgelingen van Christus zijn geen voorwaarden.
G'd laat een mens geboren worden als Jood of niet.
G'd taakt een mens aan om tot Christus te komen of niet.
Daar hebben we als mens geen invloed op.
God heeft een verbond met Israel. Daarom beschermt Hij ze. Als Hij dat niet zou doen en op de hand van hun vijanden zou zijn, was het geen liefde.
God heeft geen onvoorwaardelijke liefde. Die term is door een psychotherapeut bedacht.
Bij God is geen aanzien des persoons. Iedereen wordt opgeroepen zich te bekeren. Het kon niet schelen of een Farizeeer die de onvergevelijke zonde had gedaan een natuurlijke afstammeling was van Abraham. Zo onvoorwaardelijk lief was Jezus niet tegen ze.
Coby hier meng je het Eeuwige Verbond van G'd met Israel op basis van bloedlijn Abraham, Isaac en Jacob met het evangelie.
In het evangelie maakt Jood of griel zijn niet meer uit inderdaad, maar buiten het evangelie bestaat G'd Zijn Eeuwige verbond met Israel nog steeds.
Deze gedachtenfout zie ik keer op keer oppoppen in het christendom.
Yeshua riep op om te bekeren van hun zonden, niet tot het volgen van het evangelie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door callista »

coby schreef: Bij God is geen aanzien des persoons.
Iedereen wordt opgeroepen zich te bekeren.
Er zit een discrepantie is deze formulering imho....of ben ik nog niet wakker?
Het oproepen tot bekering geeft al voorwaarden aan die onvoorwaardelijke liefde uitsluiten en in de weg staan.
"Je bent niet goed zoals je bent....eerst veranderen en dan hou ik van je"...

Maar misschien leg ik hier een zak zout op een slak en bedoel jij dat ook...