Gelukkig overleden?

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Bonjour
Moderator Bijbelgesprek
Man/Vrouw: M

Gelukkig overleden?

Bericht door Bonjour » 11 sep 2019, 14:43

Er waren een paar opmerkingen in "In het Nieuws" die me aan het denken brachten.
callista schreef:
11 sep 2019, 13:37
Het gezin woonde hier al 7 jaar en had 12 kinderen als ik het goed heb begrepen./….
----
Ja..het houdt niet op :cry:
Gisteren al dat gezin in Dordrecht wat omgekomen is....
Gelukkig is daar de moeder later ook overleden.
Messenger schreef:
11 sep 2019, 13:41
Ook al klinkt het misschien vreemd, jouw opmerking snap ik wel. Ik denk dat het verder leven van de moeder na dit drama voor haar een hel op aarde was geworden met zoveel leed en trauma.
Martine schreef:
11 sep 2019, 14:03
Het is mijn gedachte ook: "gelukkig" dat de vrouw ook overleden is.
Er is natuurlijk sprake van rouw voor nabestaanden, maar die moeder had het toch ook in figuurlijke zin niet overleefd
Ik kan me heel goed voorstellen dat je zegt "gelukkig is ze overleden" maar toch.
Het idee is een beetje dat je soms beter dood kan zijn dan levend. Maar dan rijst bij mij een vraag: Stel ze had het overleefd en ze kan het verlies niet aan, vinden jullie dan dat ze recht heeft op euthanasie? Op basis van het ondragelijk verdriet? Dat matcht met de eerdere gedachten hier, Maar matcht het ook met de christelijke gedachten?

Zolderworm

Re: Gelukkig overleden?

Bericht door Zolderworm » 11 sep 2019, 15:02

Bonjour schreef:
11 sep 2019, 14:43
Er waren een paar opmerkingen in "In het Nieuws" die me aan het denken brachten.
callista schreef:
11 sep 2019, 13:37
Het gezin woonde hier al 7 jaar en had 12 kinderen als ik het goed heb begrepen./….
----
Ja..het houdt niet op :cry:
Gisteren al dat gezin in Dordrecht wat omgekomen is....
Gelukkig is daar de moeder later ook overleden.
Messenger schreef:
11 sep 2019, 13:41
Ook al klinkt het misschien vreemd, jouw opmerking snap ik wel. Ik denk dat het verder leven van de moeder na dit drama voor haar een hel op aarde was geworden met zoveel leed en trauma.
Martine schreef:
11 sep 2019, 14:03
Het is mijn gedachte ook: "gelukkig" dat de vrouw ook overleden is.
Er is natuurlijk sprake van rouw voor nabestaanden, maar die moeder had het toch ook in figuurlijke zin niet overleefd
Ik kan me heel goed voorstellen dat je zegt "gelukkig is ze overleden" maar toch.
Het idee is een beetje dat je soms beter dood kan zijn dan levend. Maar dan rijst bij mij een vraag: Stel ze had het overleefd en ze kan het verlies niet aan, vinden jullie dan dat ze recht heeft op euthanasie? Op basis van het ondragelijk verdriet? Dat matcht met de eerdere gedachten hier, Maar matcht het ook met de christelijke gedachten?
Uitgaand van de euthanasiewet heeft ze, volgens mij, geen recht op euthanasie. De vraag is ook: wat versta je onder het verlies niet aankunnen? Een ernstige depressie? Euthanasie krijg je niet zolang er nog behandelopties zijn. In dit geval zal het lang duren voordat die er niet meer zijn. En dan nog? Het zal lastig zijn.
Het kan ook heel goed dat het verdriet tijdelijk is. Je pleegt dan euthanasie terwijl iemand na een aantal jaren zou zijn opgeknapt.
Maar of iemand al of niet recht heeft op euthanasie, daar bemoei ik me niet mee. Ik ga echt niet zeggen: volgens mij heb je geen recht op euthanasie.
Only dead fish go with the flow

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 11 sep 2019, 15:21

Ik denk dat er tussen de vele denominaties in het christendom nogal uitlopende visies zijn wat betreft euthanasie.
Volgens o.a. de orthodoxen ga ik ervan uit dat het onder moord valt....eenzelfde visie dus als op abortus.
Wat meer vrijzinnige christenen zullen er minder moeite mee hebben denk ik.

Mijn man wilde geen euthanasie....maar goed, hij was geen christen.
Ik denk er wel over …..het eens in orde te laten maken, voor alle zekerheid...ben ook geen christen,.
Ik heb wel christelijke familie...een paar orthodoxen en die vinden het moord, zo ook abortus en zelfs crematie gruwelen ze van....tegen Gods wil, net zoals homoseksualiteit....maar dit terzijde.

Maar goed..als ik me in die vrouw verplaats, zou ik het leven niet meer aankunnen...en niet meer willen....
Natuurlijk heeft ze waarschijnlijk nog ouders en broers of zusters...maar goed....die moeten het dan maar begrijpen....
Voor hen is het ook vberschrikkelijk….en die arme kinderen...
Het is ook niet eens bekend hoe ze eruit gekomen zou zijn...
Tja...ze was pas 27 of 29 dacht ik....een leven geruïneerd...

Ik ben van mening als ze het had overleefd ze het recht zou moeten hebben op euthanasie....
Vaak zeggen christenen: "God laat je niet meer lijden dan wat je aankunt"
Jaja...

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 11 sep 2019, 16:02

callista schreef:
11 sep 2019, 15:21
Ik denk dat er tussen de vele denominaties in het christendom nogal uitlopende visies zijn wat betreft euthanasie.
Volgens o.a. de orthodoxen ga ik ervan uit dat het onder moord valt....eenzelfde visie dus als op abortus.
Wat meer vrijzinnige christenen zullen er minder moeite mee hebben denk ik.

Mijn man wilde geen euthanasie....maar goed, hij was geen christen.
Ik denk er wel over …..het eens in orde te laten maken, voor alle zekerheid...ben ook geen christen,.
Ik heb wel christelijke familie...een paar orthodoxen en die vinden het moord, zo ook abortus en zelfs crematie gruwelen ze van....tegen Gods wil, net zoals homoseksualiteit....maar dit terzijde.

Maar goed..als ik me in die vrouw verplaats, zou ik het leven niet meer aankunnen...en niet meer willen....
Natuurlijk heeft ze waarschijnlijk nog ouders en broers of zusters...maar goed....die moeten het dan maar begrijpen....
Voor hen is het ook verschrikkelijk….en die arme kinderen...
Het is ook niet eens bekend hoe ze eruit gekomen zou zijn...
Tja...ze was pas 27 of 29 dacht ik....een leven geruïneerd...

Ik ben van mening als ze het had overleefd ze het recht zou moeten hebben op euthanasie....
Vaak zeggen christenen: "God laat je niet meer lijden dan wat je aankunt"
Jaja...
Ja, de orthodoxen schijnen precies te weten wat God allemaal goed vindt en wat niet. Wat dat betreft heeft de natuur het beter geregeld. Een dier dat ernstig ziek is wordt altijd wel gepakt door een roofdier. Dat dier hoeft niet verder te lijden.

callista

Bericht door callista » 11 sep 2019, 16:04

Klopt helemaal Zolder...
En een huisdier is ook beter af als deze ondraaglijke pijn heeft
Een spuitje bij de dierenarts en hij is verlost uit het lijden.

Sommige mensen moeten maar in leven gehouden worden...tot het uiterste...terwijl er eigenlijk van menswaardig leven geen sprake meer is...

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 11 sep 2019, 16:08

callista schreef:
11 sep 2019, 16:04
Klopt helemaal Zolder...

Sommige mensen moeten maar in leven gehouden worden...tot het uiterste...terwijl er eigenlijk van menswaardig leven geen sprake meer is...
Ik denk dat mensen die dat vinden zelf angst voor de dood hebben. Ze denken dat de dood iets verschrikkelijks is.

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 16:20

Bonjour schreef:

"Gelukkig overleden" is een vrij wrang resultaat van een vreselijke misdaad. Bij een aanvraag voor euthanasie moet er volgens de huidige wetgeving sprake zijn van een uitzichtloos ondragelijk lijden. Bij psychisch lijden is dat uitermate moeilijk te definiëren want behalve bij een fysieke oorzaak is er eigenlijk geen meetlat om te bepalen of het uitzichtloos is.

Overigens zijn er twee trends zichtbaar 1) er wordt steeds meer bezuinigd op geestelijke gezondheidszorg 2) de jurisprudentie over toepassing van de euthanasiewet wordt de wet steeds verder opgerekt. Dus dit "probleem" zal zich in de toekomst steeds minder voor doen.
Remember, everything is opinion.

callista

Bericht door callista » 11 sep 2019, 16:22

Zolderworm schreef:
11 sep 2019, 16:08
callista schreef:
Klopt helemaal Zolder...

Ik denk dat mensen die dat vinden zelf angst voor de dood hebben. Ze denken dat de dood iets verschrikkelijks is.
Ja...of iemand niet kunnen missen...…de gedachte er nooit meer te zijn schrikte mij als klein kind al af.....dat vloog mij soms aan bij vlagen....nooit meer...dit niet en dat niet....niks dus.
Er is ook steeds meer mogelijk in de geneeskunde...…
En als het kan dan moet het....
Ik weet nog wel dat toen ik twee jaar geleden besloot me niet te laten opereren ik iedereen over me heen kreeg ......sommigen zeiden zelfs niets meer tegen me onder het mom dat ik dat mijn kinderen kon aandoen.

Maar ook de gedachte aan euthanasie stel ik mij soms in mijn verbeelding voor.
Iedereen om je bed en dan wetend dat je er even later niet meer bent....dat afscheid …..hoe dat zal gaan.
Mijn arts zei destijds dat sommigen er op terugkomen...terwijl ze nog goed bij de tijd zijn dan....
Maar ook komt het voor dat zelfs demente mensen het opeens niet willen.
En dan?

Zolder....heb jij een euthanasieverklaring?
Hoef je niet te zeggen hoor als het te persoonlijk is...
Hoe sta jij hier in?

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 16:23

callista schreef:
Klopt helemaal Zolder...

Dat is iets anders want van wie moet dat? De meeste artsen durven gewoon het gesprek niet aan over het feit dat iemand uit behandeld is. En dus wordt er weer wat nieuws geprobeerd waardoor iemand nog een paar maanden blijft ademhalen maar geen leven meer heeft.

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 11 sep 2019, 16:25

Bonjour schreef:
Ik vind zelf dat iemand in een dergelijke situatie recht heeft op euthanasie.
Of het matcht met christelijke gedachten, waarden en normen vind ik niet belangrijk.
Ik ben voor zelfbeschikking.

Persoonlijk heb ik met mijn huisarts enkele keren uitvoerig gesproken over euthanasie en met de huisarts mijn wilsverklaringen hernieuwd.
Mijn huisarts heeft gezegd dat ik niet terminaal hoef te zijn maar dat niet wordt meegewerkt in geval van dementie, psychose of depressie.

Ik heb een grens getrokken in mijn hoofd, dat euthanasie kan worden toegepast bij uitgebreide mantelzorg en/of verpleging, wanneer ik uit huis moet en ik naar een verpleeghuis moet. Of als ik beginnend dementerend word.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

callista

Bericht door callista » 11 sep 2019, 16:30

dingo schreef:
11 sep 2019, 16:23
callista schreef:
Klopt helemaal Zolder...

Dat is iets anders want van wie moet dat? De meeste artsen durven gewoon het gesprek niet aan over het feit dat iemand uit behandeld is. En dus wordt er weer wat nieuws geprobeerd waardoor iemand nog een paar maanden blijft ademhalen maar geen leven meer heeft.
In het geval van mijn man werd dat klip en klaar gezegd.
Er werd nog wel een operatie in zijn hoofd als optie gegeven, maar dat wilde mijn man niet en geen geen Haldol, Nozinan etc.....daar was hij een keer panisch van geworden en in het laatste geval van de wereld midden in de nacht.

Maar wel steeds...nu moet hij dit en dat hebben en moet je hem dat geven.....; morfine en nog wat en ik zei.
Nee, geen sprake van...alleen als hij pijn heeft.
Klaar.

peda

Bericht door peda » 11 sep 2019, 16:32

Wie gelooft dat er na dit leven nog een vervolg komt en dat over dit vervolg in de bijbel wordt gesproken, gaat anders om met euthanasie als diegene die gelooft dat na het sterven het niets volgt, of dat een beslissing over voortijdige beeindiging van het leven geen consequenties heeft voor het leven hierna. Binnen het orthodoxe geloof bestaat zeker de opvatting dat bewuste verkorting van het lijden in dit leven, consequenties heeft voor het lijden in het volgende. De bijbel kent voor de orthodox denkende geen hoofdstuk waar euthanasie nadrukkelijk wordt gesanctioneerd door God. Opvattingen daaromtrent van niet-gelovigen, zijn persoonlijke visies en die missen gezag.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 11 sep 2019, 16:35

callista schreef:
11 sep 2019, 16:22
Zolderworm schreef:
11 sep 2019, 16:08
callista schreef:
Klopt helemaal Zolder...

Ja...of iemand niet kunnen missen...…de gedachte er nooit meer te zijn schrikte mij als klein kind al af.....dat vloog mij soms aan bij vlagen....nooit meer...dit niet en dat niet....niks dus.
Er is ook steeds meer mogelijk in de geneeskunde...…
En als het kan dan moet het....
Ik weet nog wel dat toen ik twee jaar geleden besloot me niet te laten opereren ik iedereen over me heen kreeg ......sommigen zeiden zelfs niets meer tegen me onder het mom dat ik dat mijn kinderen kon aandoen.

Maar ook de gedachte aan euthanasie stel ik mij soms in mijn verbeelding voor.
Iedereen om je bed en dan wetend dat je er even later niet meer bent....dat afscheid …..hoe dat zal gaan.
Mijn arts zei destijds dat sommigen er op terugkomen...terwijl ze nog goed bij de tijd zijn dan....
Maar ook komt het voor dat zelfs demente mensen het opeens niet willen.
En dan?

Zolder....heb jij een euthanasieverklaring?
Hoef je niet te zeggen hoor als het te persoonlijk is...
Hoe sta jij hier in?
Ik ben lid van de NVVE. Dus dan weet je wel hoe ik erin sta.

callista

Bericht door callista » 11 sep 2019, 16:38

Dankjewel Zolder.
Duidelijk...

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 16:40

callista schreef:
11 sep 2019, 16:30
Er werd nog wel een operatie in zijn hoofd als optie gegeven, maar dat wilde mijn man niet en geen geen Haldol, Nozinan etc.....daar was hij een keer panisch van geworden en in het laatste geval van de wereld midden in de nacht.

Maar wel steeds...nu moet hij dit en dat hebben en moet je hem dat geven.....; morfine en nog wat en ik zei.
Klaar.
In mijn ervaring is het een uitzondering als het klip en klaar gezegd wordt. Als een behandeling voorgesteld wordt zou men er bij moeten zeggen bij x van de 100 patiënten werkt het (en als van toepassing voor een periode van x maanden). Ik hoor regelmatig dat als dat verteld wordt, dat men niet meer aan bestraling en chemokuren begint omdat de kans op genezing klein is en men liever wat korter "normaal" blijft leven dan langer met de negatieve gevolgen van bestraling en chemo.

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 11 sep 2019, 16:43

peda schreef:
11 sep 2019, 16:32
Wie gelooft dat er na dit leven nog een vervolg komt en dat over dit vervolg in de bijbel wordt gesproken, gaat anders om met euthanasie als diegene die gelooft dat na het sterven het niets volgt, of dat een beslissing over voortijdige beeindiging van het leven geen consequenties heeft voor het leven hierna. Binnen het orthodoxe geloof bestaat zeker de opvatting dat bewuste verkorting van het lijden in dit leven, consequenties heeft voor het lijden in het volgende. De bijbel kent voor de orthodox denkende geen hoofdstuk waar euthanasie nadrukkelijk wordt gesanctioneerd door God. Opvattingen daaromtrent van niet-gelovigen, zijn persoonlijke visies en die missen gezag.
Ik geloof op een vervolg na dit leven, niet zoals in de bijbel wordt besproken, maar meer op de wijze zoals Neale Donald Walsch beschrijft in zijn boek Thuis bij God.(https://www.deslegte.nl/thuis-bij-god-w ... il-341210/).

Zo geloof ik dat je bij het sterven niet iedereen achterlaat, maar dat je gaat beseffen dat je bij iedereen, van begin tot het einde aanwezig bent geweest. Je ontmoet in het spirituele rijk al je dierbaren, zij die eerder stierven en zij die nog leefden toen jij stierf, omdat onze zielen zich zowel in de fysieke als in het spirituele realiteit bestaan. Enzovoort.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

callista

Bericht door callista » 11 sep 2019, 16:50

dingo schreef:
11 sep 2019, 16:40
callista schreef:
11 sep 2019, 16:30

Klaar.
In mijn ervaring is het een uitzondering als het klip en klaar gezegd wordt. Als een behandeling voorgesteld wordt zou men er bij moeten zeggen bij x van de 100 patiënten werkt het (en als van toepassing voor een periode van x maanden). Ik hoor regelmatig dat als dat verteld wordt, dat men niet meer aan bestraling en chemokuren begint omdat de kans op genezing klein is en men liever wat korter "normaal" blijft leven dan langer met de negatieve gevolgen van bestraling en chemo.
Toen er een operatie werd voorgesteld in zijn hoofd---toen had hij al verschillende chemokuren en bestralingen achter de rug.....vroeg ik wat het op zou leveren en toen zei de chirurg....ca. 5 tot 6 maanden winst.
Geen genezing...
Toen wilde mijn man dat niet.....toen kon hij nog heel goed nadenken trouwens....
Hij was bang hoe hij eruit zou komen.....als een kasplant.....etc.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 11 sep 2019, 16:56

Messenger schreef:
11 sep 2019, 16:43
peda schreef:
Ik geloof op een vervolg na dit leven, niet zoals in de bijbel wordt besproken, maar meer op de wijze zoals Neale Donald Walsch beschrijft in zijn boek Thuis bij God.(https://www.deslegte.nl/thuis-bij-god-w ... il-341210/).

Zo geloof ik dat je bij het sterven niet iedereen achterlaat, maar dat je gaat beseffen dat je bij iedereen, van begin tot het einde aanwezig bent geweest. Je ontmoet in het spirituele rijk al je dierbaren, zij die eerder stierven en zij die nog leefden toen jij stierf, omdat onze zielen zich zowel in de fysieke als in het spirituele realiteit bestaan. Enzovoort.
Als voormalig uittreder (uit het lichaam) heb ik natuurlijk een specifieke visie op het leven na de dood. Zolang je besluit om op Aarde te blijven, zie je degenen die nog leven. Net al;s je eigen lichaam zolang dat er nog is. Alleen communicatie is erg lastig. Dat lukt alleen met mensen die helderziend zijn en die dus jou zien. Of misschien bij mensen die tijdens de slaap bewust uittreden in de astrale wereld.
Mijn zus zag m'n overleden tante eens naast het bed van m'n moeder staan toen deze op sterven lag. Stervenden worden blijkbaar opgehaald door mensen die eerder zijn overleden.
Volgens mij vind je na je dood prima dat je niet meer leeft. Dan is dan gewoon iets wat je achter je hebt gelaten. Al schijnt het wel zo te zijn dat sommigen nog blijven rondhangen op de Aarde. Die kunnen nog geen afscheid nemen.

peda

Bericht door peda » 11 sep 2019, 17:23

Messenger schreef:
11 sep 2019, 16:43
peda schreef:

Hallo Messenger,

Er bestaan vele voorstellingen over hoe het er na de dood gaat uitzien. Voor de naturalisten is het simpel, dan wacht het grote Niets. Wie niet gelooft in Niets, vult het naar eigen overtuiging in. Jij hebt een andere visie als Zolderworm en ook tussen de christenen is er een groot verschil onderling. Bij het topic thema gaat het erom of handelingen gedaan in dit leven ( euthanasie ) gevolgen hebben voor het leven na dit leven. Bij de orthodoxie is het antwoord daarop een ja. Wanneer je de overtuiging hebt, dat er consequenties aan verbonden zijn, houd je daarmede rekening. Quasi de "" gok van Pascal "".

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 17:34

peda schreef:
11 sep 2019, 17:23

Hallo Messenger,

Er bestaan vele voorstellingen over hoe het er na de dood gaat uitzien. Voor de naturalisten is het simpel, dan wacht het grote Niets. Wie niet gelooft in Niets, vult het naar eigen overtuiging in. Jij hebt een andere visie als Zolderworm en ook tussen de christenen is er een groot verschil onderling. Bij het topic thema gaat het erom of handelingen gedaan in dit leven ( euthanasie ) gevolgen hebben voor het leven na dit leven. Bij de orthodoxie is het antwoord daarop een ja. Wanneer je de overtuiging hebt, dat er consequenties aan verbonden zijn, houd je daarmede rekening. Quasi de "" gok van Pascal "".
Voor zover ik weet speelt het beeld van (extra) straf bij zelfdoding alleen in de RKK. Daarentegen is de overtuiging dat er voor degene die (zelf)doding faciliteert wel consequenties aan verbonden zijn, volgens mij vrij universeel in christelijke orthodoxe kring. (Je mag een ander niet doden.)

BdO

Bericht door BdO » 11 sep 2019, 17:48

dingo schreef:
11 sep 2019, 16:20
Bonjour schreef:

"Gelukkig overleden" is een vrij wrang resultaat van een vreselijke misdaad. Bij een aanvraag voor euthanasie moet er volgens de huidige wetgeving sprake zijn van een uitzichtloos ondragelijk lijden. Bij psychisch lijden is dat uitermate moeilijk te definiëren want behalve bij een fysieke oorzaak is er eigenlijk geen meetlat om te bepalen of het uitzichtloos is.
Het gaat er gewoon om of er een kans is op verbetering van de situatie of niet. Dat is misschien niet in elk geval te bepalen, maar in veel gevallen ook wel. Lastiger is misschien de term "ondraaglijk." De platste benadering is natuurlijk: "je wilt euthanasie, dus je leeft nog, en dus kan je het dragen."
dingo schreef:
Overigens zijn er twee trends zichtbaar 1) er wordt steeds meer bezuinigd op geestelijke gezondheidszorg
Een grote ramp. En een schande.
dingo schreef:
2) de jurisprudentie over toepassing van de euthanasiewet wordt de wet steeds verder opgerekt. Dus dit "probleem" zal zich in de toekomst steeds minder voor doen.
Voorbeelden?
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

peda

Bericht door peda » 11 sep 2019, 17:52

dingo schreef:
11 sep 2019, 17:34
peda schreef:
11 sep 2019, 17:23

Hallo Messenger,

Voor zover ik weet speelt het beeld van (extra) straf bij zelfdoding alleen in de RKK. Daarentegen is de overtuiging dat er voor degene die (zelf)doding faciliteert wel consequenties aan verbonden zijn, volgens mij vrij universeel in christelijke orthodoxe kring. (Je mag een ander niet doden.)
Interessant. Je mag dus wel de wens hebben om voortijdig te sterven ( euthanasie ), het nemen van initiatief, maar wanneer je een ander de euthanasie laat uitvoeren, ga je in de protestantse geloofsomgeving met het initiatief vrijuit na de dood. Voor mij een nieuw geluid. Hoe God overigens omgaat met de mensen die zonde van welke aard ook hebben gedaan, is aan God. ( Soevereiniteit )

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 19:11

peda schreef:
11 sep 2019, 17:52
Interessant. Je mag dus wel de wens hebben om voortijdig te sterven ( euthanasie ), het nemen van initiatief, maar wanneer je een ander de euthanasie laat uitvoeren, ga je in de protestantse geloofsomgeving met het initiatief vrijuit na de dood. Voor mij een nieuw geluid. Hoe God overigens omgaat met de mensen die zonde van welke aard ook hebben gedaan, is aan God. ( Soevereiniteit )
In de protestantse geloofsomgeving komt het voorgeborchte of vagevuur niet voor. Ook als protestant kun je levensmoe zijn. Het oordeel over alle zonden is toebedeeld aan Jezus bij de jongste dag. En "De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan." zoals het zo mooi in Samuel staat.

dingo

Bericht door dingo » 11 sep 2019, 19:16

BdO schreef:
11 sep 2019, 17:48
dingo schreef:
Het gaat er gewoon om of er een kans is op verbetering van de situatie of niet. Dat is misschien niet in elk geval te bepalen, maar in veel gevallen ook wel. Lastiger is misschien de term "ondraaglijk." De platste benadering is natuurlijk: "je wilt euthanasie, dus je leeft nog, en dus kan je het dragen."
dingo schreef:
Overigens zijn er twee trends zichtbaar 1) er wordt steeds meer bezuinigd op geestelijke gezondheidszorg
dingo schreef:
2) de jurisprudentie over toepassing van de euthanasiewet wordt de wet steeds verder opgerekt. Dus dit "probleem" zal zich in de toekomst steeds minder voor doen.
Voorbeelden?
AD vandaag als voorbeeld.

BdO

Bericht door BdO » 11 sep 2019, 20:16

dingo schreef:
11 sep 2019, 19:16
BdO schreef:
11 sep 2019, 17:48
dingo schreef:
dingo schreef:
dingo schreef:
Voorbeelden?
AD vandaag als voorbeeld.
O ja.

"Volgens het OM is de zogenaamde actuele verificatie, de vraag of een patiënt echt dood wil, nog wel steeds nodig."

Volgens de rechter (in dit geval van dementie) dus niet.

Eerlijk gezegd vind ik dat dit soort problemen ontstaan doordat het niet gewoon in de wet goed geregeld wordt. Ik zou zeggen dat er in de wilsverklaring verplicht moet worden opgenomen of er een actuele verificatie moet plaatsvinden of niet. Je hebt dan als mens de mogelijkheid om zelf te beoordelen hoe je met het risico wilt omgaan dat je nu denkt in situatie x niet meer verder te willen leven terwijl je daar tegen die tijd anders over kan denken. Of, andersom verwoord, het risico dat je een actuele verificatie wil, maar dat je dan verplicht wordt verder te leven om dat niet meer valt vast te stellen wat je op dat moment wilt, ondanks je eerdere wilsverklaring.

In het geval dat iemand verklaart een beslissing omtrent het al-dan-niet beëindigen van het leven niet van actuele verificatie te willen laten afhangen zie ik niet in waarom een overheid die dan nog zou moeten eisen.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Plaats reactie