De onkwetsbare Jezus Christus

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Mart
Man/Vrouw: M

Re: De onkwetsbare Jezus Christus

Bericht door Mart » 14 sep 2019, 13:42

callista schreef:
14 sep 2019, 12:46
Er is meer sprake van een nog latere datering van de evangeliën dan 40 jaar.
Dat lijkt mij veel te kort...…
Relevant is niet slechts een latere datering van de evangeliën dan 40 jaar, maar vooral dat we niet precies weten wat er in de evangeliën heeft gestaan, omdat we slechts over fragmenten beschikken die meestal honderden jaren nadien zijn geschreven, in een tijd waarin verschillende Christendommen streden om de juiste traditie en de tekst aantoonbaar aanpasten aan hun eigen gedachtengoed.
Ik ben van mening dat Jezus een literaire constructie is, opgebouwd vanuit teksten uit het OT....met een andere christelijke invulling
Zou kunnen. Het is in ieder geval een gedachte die steeds populairder wordt. Opvallend is ook dat de Talmoed Sanhedrien 43a vertelt dat er zo'n honderd jaar voorafgaand aan het Christendom reeds een Jezus van Nazaret (Jesjoe haNotsrie) leefde; een student van Rabbi Josjoe'a ben Perachiah (ongeveer 150 voor Chr.), met discipelen die lange tijd in Egypte verbleef en bij terugkeer uiteindelijk werd opgehangen op pesach door Jochanan Hurkanos (134-104 voor Chr.). Deze Jezus van Nazaret had eveneens discipelen (Nekaj, Netzer, Boenie, Mataj en Todah). Zeer vergelijkbaar met de latere Christelijke Jezus van Nazaret. Aangezien executies door het Sanhedrien zeer zeldzaam waren, is dit wellicht betekenisvol: indien het een historische gebeurtenis beschrijft, is het niet onaannemelijk dat er een link met het latere Christendom bestaat. Maar het kan ook een niet-historische gebeurtenis zijn, waarin de Talmoed sarcastisch op de Christelijke Jezus van Nazaret neerkijkt.
Wees realistisch

BdO
Man/Vrouw: M

Re: De onkwetsbare Jezus Christus

Bericht door BdO » 14 sep 2019, 18:20

callista schreef:
Er is meer sprake van een nog latere datering van de evangeliën dan 40 jaar.
Dat lijkt mij veel te kort...…

http://earlychristianwritings.com/
Marcus was het oudste zo wordt algemeen aangenomen....toen was er ook nog geen sprake van dat Jezus God zou zijn....
Een leeg graf was alles wat daar beschreven wordt.
De laatste verzen zijn later toegevoegd..Marcus 16-9:20

Paulus wist niets van de evangeliën...ze waren er nog niet....
Ook wist Paulus niets te vertellen over de kruisdood,
De authentieke Paulijnse brief 1 Korinthiërs (H2 v2)heeft het over:
Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
callista schreef:

Golgotha, Maria en de maagdelijke geboorte etc...

Ik ben van mening dat Jezus een literaire constructie is, opgebouwd vanuit teksten uit het OT....met een andere christelijke invulling
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Plaats reactie