Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door peda »

Wanneer God Onkenbaar is, mag je logischerwijze het begrip Liefde niet aan God gaan koppelen. Het is voor de mens immers op geen enkele wijze te weten. De negatieve theologie gaat daar zo goed mogelijk wel consequent mee om. De Onkenbare God is m.i. voor 99 % van de mensheid geen God waar je warm van wordt. Wat zou de toekomst van het forum "' geloofsgesprek "' wel zijn wanneer alle deelnemers zouden toegeven dat zwijgen beter is als inbreng leveren. :lol:

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

peda schreef:
20 jan 2020, 16:28
Wanneer God Onkenbaar is, mag je logischerwijze het begrip Liefde niet aan God gaan koppelen. Het is voor de mens immers op geen enkele wijze te weten. De negatieve theologie gaat daar zo goed mogelijk wel consequent mee om. De Onkenbare God is m.i. voor 99 % van de mensheid geen God waar je warm van wordt. Wat zou de toekomst van het forum "' geloofsgesprek "' wel zijn wanneer alle deelnemers zouden toegeven dat zwijgen beter is als inbreng leveren. :lol:
Dan zou het forum zich om positieve redenen overbodig maken. :)
Maar de stelling van dit topic is dat God's liefde onvoorwaardelijk is.
Degene die dat stelt ziet God dus waarschijnlijk niet als onkenbaar.
Maar een interessante vraag is misschien ook: is liefde kenbaar?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

peda

Bericht door peda »

Tin schreef:
20 jan 2020, 17:09

Hallo Tin,

Openbaring heft de Onkenbaarheid op. De paus baseert zich m.i. op Openbaring ( God Spreekt ). Over de verschillende vormen waarin de liefde zich "' manifesteert "" in de mensenwereld zal aangaande de kenbaarheid niet veel discussie bestaan. Maar hoe vult de mens de Liefde van God ( van de bijbel ) in en is dat voor de mens wel mogelijk? Helaas ben ik met de paus niet zo intiem, anders zou ik het hem zeker vragen.

Messenger

Bericht door Messenger »

Tin schreef:
20 jan 2020, 16:22

Wel eens eerder vermeld op dit forum:
Op een boekenlegger van een oude bijbel van mij staat: God is liefde.
Als je die betekenis aan het woord geeft, dan is dat dus zo.
Dan moet je natuurlijk niet kijken naar al die plekken in o.a. de bijbel waar God absoluut geen (onvoorwaardelijke) liefde is.
Dat is dan die definiëring letterlijk geweld aan doen.
Het is beter om verder te kijken dan de bijbel. Daarin gaat het niet om echte, onvoorwaardelijke liefde.
Tin schreef: De vraag op wat jij schrijft is: kennen wij die (onvoorwaardelijke) liefde werkelijk?
Ik heb altijd het idee dat wat wij liefde noemen daar doorgaan weinig mee van doen heeft.
Ik ken iemand die onvoorwaardelijke liefde geeft. Ik prijs mezelf daar gelukkig mee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Tin schreef:
20 jan 2020, 16:22

De vraag op wat jij schrijft is: kennen wij die (onvoorwaardelijke) liefde werkelijk?
Ik heb altijd het idee dat wat wij liefde noemen daar doorgaan weinig mee van doen heeft.
Daadwerkelijke liefde is kenbaar. Deze is nergens op gericht.

Wel is het zo dat wat men doorgaans liefde noemt daar weinig mee van doen heeft.
Je kan geen liefde geven, liefde gaat 'vanzelf'.
Ik heb veel gezichten, en elk daarvan is het mijne.
(Hans)

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

callista schreef:
20 jan 2020, 10:52
Kan zeker, maar een moeder baart een kind...dat kind draagt ze 9 maanden lang bij zich.
Dat maakt wel een verschil...
Een man heeft dat speciale gevoel minder of soms niet.
Ja precies!
Dat bedoel ik.
Dat kind in je buik daar houd je onvoorwaardelijk van zonder enig benul wat voor kind zich daar in je buik bevindt.
Een man kent dat niet. Voor een man komt dat gevoel pas later.

Ik heb het idee dat de kerkleiders zich vrouwelijk uitdossen om het vrouwelijke mee uit te drukken... en dus die onvoorwaardelijke liefde te integreren.

hopper schreef:
20 jan 2020, 12:51
En bij die 9 maanden in de buik, daar kan ik me ook wat bij voorstellen als man zijnde. Moeder en kind zijn letterlijk één!
Maar dat is geen hechting, er is geen ik/jij relatie daar in die buik.
En daar ik nooit zwanger ben geweest kon ik dat gevoel pas ervaren ná de geboorte.
Er is zeker wel een ik/jij relatie!
Ik voelde me juist vreselijk kwetsbaar omdat ik me er heel erg van bewust was dat ik een ander leven in me droeg. En dat ik ervoor verantwoordelijk was om dat leven zo goed en gezond mogelijk in deze wereld te brengen.
Een enorm beschermingsinstinct was er ook. Maar dat had mijn man ook, die was in alle staten van beschermingsdrang. :D
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Tin schreef:
20 jan 2020, 17:09
peda schreef:
Dan zou het forum zich om positieve redenen overbodig maken. :)
Maar de stelling van dit topic is dat God's liefde onvoorwaardelijk is.
Wat is daar nou positief aan?
Stilte is het mes in de rug van de democratische samenleving. Heb ik eens ergens gelezen. Vond het een mooie uitspraak.
Samenleving is samen leven.

Daar hoort ook kunnen omgaan met kritiek bij. Als ik kritiek heb op God wil ik dat eerlijk kunnen zeggen. Hoe juist is mijn kritiek? Daar kom ik niet achter als iedereen zwijgt. Maar als door de kerk het zwijgen wordt opgelegd is dat niet best. Doofpotschandalen, machtsmisbruik etc. daar knapt de wereld zeker niet van op.
Maar goed, ik heb zo'n jaar of tien onder dictatoriale Chinese censuur geleefd en een jaar in het door de Junta overheerste Myanmar, ik denk dat ik daarom burgerrechten en vrije meningsuiting zo op waarde schat. :)
Zoals nu in dit topic.. is het IMO juist goed dat er zoveel verschillende meningen op tafel komen. Als ik hier alleen maar de mening van één iemand kan lezen en dat is dan dat... dan vind ik dat niet interessant.

Is liefde kenbaar.. vind ik een hele mooie vraag.
Je kunt het niet meten maar wel 'weten'. Je voelt het.
Net als dat je op een feestje een kamer binnenkomt en al de sfeer kan proeven. Zelfs zonder dat er nog een woord gesproken is, voel je een sfeer van prettig samenzijn dan hangt er a.h.w. liefde in de lucht of juist niet. Best iets wonderlijks toch.
En als mensen verliefd zijn.. dan stralen ze iets uit. Je ziet het en voelt het, zelfs op afstand bij mensen die gewoon naast elkaar lopen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
21 jan 2020, 03:55
Dat kind in je buik daar houd je onvoorwaardelijk van zonder enig benul wat voor kind zich daar in je buik bevindt.
Ja in de buik en als baby houd je onvoorwaardelijk van je kind.
En dan gaat het een keer kruipen en, uit bezorgdheid, komen daar de eerste voorwaarden.

Je verbiedt het kleine wonder om een glas wijn van de salontafel te pakken en je grijpt zelfs in als een schreeuw niet helpt.
Wat later begint het te lopen en als het een pan van het vuur trekt, opnieuw een corrigerende schreeuw en zowaar een echte interventie.

In de buik en als baby is het allemaal redelijk ontspannen, maar op een goede dag krijgt het kind een eigen willetje.
Het mag niet alles meer, als peuter en kleuter niet de straat oversteken en ook als 16-jarige geldt een avondklok want anders 'zwaait er wat'.

Een ouder, en met name een moeder, stelt voorwaarden aan het willetje van het kind om begrijpelijke redenen. Zo wordt het lichaam gezien als kwetsbaar en vaak is de idee dat behalve dat lichaam met daarin het brein er niets meer is.
We weten als mens zeker dat het lichaam kan beschadigen en dat het eens zal sterven.

Daarom kent ook de ouderlijke liefde voorwaarden. Niks mis mee.

Maar nu de onvoorwaardelijke liefde van God.
God stelt geen voorwaarden en grijpt niet in.
Is ook niet nodig, het lichaam is het voertuig of instrument van de geest en ziel.
De ziel is onkwetsbaar, net als God. De ziel is een deel van God met de blauwdruk van God.

In alwetendheid weet de ziel dat jouw wezen niets kan gebeuren. Het omhulsel kan beschadigen, net als een auto of een jas.
De geest van jouw wezen is niet alwetend, vandaar die bezorgdheid. De geest kan trauma ervaren, maar dat is te helen en de ziel is helemaal onkwetsbaar.

God grijpt ook niet in als je gevaarlijke dingen wil doen als parasailen, bungeejumpen of rennen en springen van gebouw tot gebouw.
Ja je kan je er bij bezeren en als je komt te sterven ontdekt jouw wezen nog steeds te bestaan, constateert dat het leven verder gaat.

Om kort te gaan: dat is het verschil tussen God's liefde en de liefde van ouders.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Ok, dat is duidelijk. Een God die zich niet met je bemoeit, omdat God al in de mens zit; wat er gebeurt in het leven is niet van belang, want het raakt slechts het stoffelijk omhulsel.
Dank voor de toelichting.

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
21 jan 2020, 09:51
Ok, dat is duidelijk. Een God die zich niet met je bemoeit, omdat God al in de mens zit; wat er gebeurt in het leven is niet van belang, want het raakt slechts het stoffelijk omhulsel.
Dank voor de toelichting.
De ziel (en dus ook God) van jouw wezen ontwerpt het leven en faciliteert ook de resultaten van je keuzes. In die zin is God (en de ziel) dus wel degelijk betrokken.

Messenger

Bericht door Messenger »

Messenger schreef:
21 jan 2020, 09:39
God grijpt ook niet in als je gevaarlijke dingen wil doen als parasailen, bungeejumpen of rennen en springen van gebouw tot gebouw.
De laatste bezigheid die ik noemde heet Freerunning of Parcours : https://www.ad.nl/bizar/freerunner-valt ... ~a01f90cb/

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:

Ik voelde me juist vreselijk kwetsbaar omdat ik me er heel erg van bewust was dat ik een ander leven in me droeg. En dat ik ervoor verantwoordelijk was om dat leven zo goed en gezond mogelijk in deze wereld te brengen.
Een enorm beschermingsinstinct was er ook. Maar dat had mijn man ook, die was in alle staten van beschermingsdrang. :D
Maar Petra, bescherming en kwetsbaarheid dat is toch juist wat moeder en kind verenigd? Dat is een samen-heid.
Het is een uitstekend voorbeeld van de ander uitnemender achten dan jezelf.
Voor je eigen kind is dat vanzelfsprekend, maar hetzelfde kan je toepassen op je medemens.
En dát is voor mij de kern van liefde. Daar verdwijn je zelf in.
(Hans)

callista

Bericht door callista »

hopper schreef:
21 jan 2020, 11:01
Petra schreef:

Maar Petra, bescherming en kwetsbaarheid dat is toch juist wat moeder en kind verenigd? Dat is een samen-heid.

Het is een uitstekend voorbeeld van de ander uitnemender achten dan jezelf.*

Voor je eigen kind is dat vanzelfsprekend, maar hetzelfde kan je toepassen op je medemens.
En dát is voor mij de kern van liefde. Daar verdwijn je zelf in.
*Ik acht niet iedereen uitnemender dan mijzelf....wel veel mensen, dat zeker...
Er zijn zelfs ook mensen die ik veracht en haat...

peda

Bericht door peda »

Alvorens je je bezig gaat houden met de opvatting van de paus over God's Liefde, kun je de vraag stellen Waarom heeft God de mens ( naar beeld en gelijkenis ) eigenlijk geschapen. Er was immers ook een ""status"' dat de mens niet bestond en God ( Aseiteit ) wel. Het vreemde is dat nergens in de bijbel die vraag helder wordt beantwoord. Er zijn verzen waaruit een antwoord zou kunnen worden afgelezen, maar zou kunnen is geen definitief antwoord. Het blijven derhalve interpretaties uit de mensenwereld. Waarom, waarom?
Laatst gewijzigd door peda op 21 jan 2020, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
21 jan 2020, 11:21

*Ik acht niet iedereen uitnemender dan mijzelf....wel veel mensen, dat zeker...
Er zijn zelfs ook mensen die ik veracht en haat...
Op dit punt onderschrijf ik wel de christelijke leer. De persoon die ik ben -de identiteit- is in staat om anderen te verachten en te haten.
Maar de innerlijke toeschouwer in mij heeft antipathie noch sympathie. Doch deze in in staat om mededogen te voelen met ieder menselijk wezen.
Mededogen is weliswaar geen liefde, maar het houdt mij wel in een staat van kalmte en overwegingen.

Dus als Jezus oproept om de ander niet te oordelen, dan onderschrijf ik dat en daar zijn ook methodes voor.
(Hans)

Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
Klopt.

Professor Yuval Noah Harari (Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem) vergelijkt het met een kaart-truuk: klik (kort videootje van zo'n 3 minuten).
Wees realistisch

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
21 jan 2020, 12:10
Alvorens je je bezig gaat houden met de opvatting van de paus over God's Liefde, kun je de vraag stellen Waarom heeft God de mens ( naar beeld en gelijkenis ) eigenlijk geschapen. Het vreemde is dat nergens in de bijbel die vraag helder wordt beantwoord. Er zijn verzen waaruit een antwoord zou kunnen worden afgelezen, maar zou kunnen is geen definitief antwoord. Het blijven derhalve interpretaties uit de mensenwereld. Waarom, waarom?
Voor beantwoording moet ik even in de door mij verlaten rol van katholiek stappen.
God heeft de mens naar beeld en gelijkenis geschapen, dus dat betekent dat God net zoals wij een scheppende en een waarnemende geest heeft.
En waarom scheppen wij zaken? Waarom scheppen we schilderijen, muziek, kunst, diverse uitvindingen?
Het zijn vragen zonder waarom.

En in de katholieke dogmatiek is God's liefde voor mij (zijn schepping) eindeloos en grenzeloos.
Ik mag nog zo veel zonden begaan, ik ben altijd weer welkom in het huis van mijn Vader.
(De verloren zoon zit er nog goed in)

Alleen zo jammer dat het een relatieve liefde is.
(God die van mij houdt.) In mijn optiek veronderstelt liefde geen ik/jij relatie: je verdwijnt in elkaar.
Liefde is ik-loos.
(Hans)

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
Waarom heeft God de mens ( naar beeld en gelijkenis ) eigenlijk geschapen.
God heeft zich opgedeeld in o.a. de levende wezens, die dezelfde blauwdruk in essentie hebben.

Zoals ik al eerder metaforisch beschreef: Een glazen hologram heeft een driedimensionale beeltenis in zich. Laat je dat stukvallen (opdelen) in vele fragmentjes, zie je in elk fragment de oorspronkelijke beeltenis.

Waarom heeft God zich uitgedrukt in de levensvormen? Om zich empirisch te ervaren en zich dusdanig te verwonderen in het aanschouwen en ervaren van de eigen grootsheid.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
21 jan 2020, 12:22
peda schreef:
Waarom heeft God de mens ( naar beeld en gelijkenis ) eigenlijk geschapen.
God heeft zich opgedeeld in o.a. de levende wezens, die dezelfde blauwdruk in essentie hebben.

Zoals ik al eerder metaforisch beschreef: Een glazen hologram heeft een driedimensionale beeltenis in zich. Laat je dat stukvallen (opdelen) in vele fragmentjes, zie je in elk fragment de oorspronkelijke beeltenis.

Waarom heeft God zich uitgedrukt in de levensvormen? Om zich empirisch te ervaren en zich dusdanig te verwonderen in het aanschouwen en ervaren van de eigen grootsheid.
Goed dat God veel later deze Waarom vraag aan Walsch wel heeft geOpenbaard. In de bijbelse tijd was het m.i. nog niet zover. Nu blijft bij de Openbaring aan Walsch toch weer de vraag Waarom de Volkomene aan Wie het Niets ontbrak/ontbreekt, tot de conclusie kwam dat er wel degelijk sprake was van een Ontbreken t.w. levensvormen, de empirische ervaring, de verwondering en het ervaren van eigen grootsheid. Dus toch geen oorspronkelijke Volkomenheid ? In de moderne ( bijbelse ) theologie wordt ook anders gedacht over Almacht, Alwetendheid, Volkomenheid etc. Wanneer je de ( Al ) eigenschappen wat "' beperkter "' invult vallen er ook een aantal "' puzzle "' stukjes beter op hun plaats ( w.o. het "" Kushner "' -dilemma ).

Weetnieveel

Bericht door Weetnieveel »

hopper schreef:
21 jan 2020, 12:21
Alleen zo jammer dat het een relatieve liefde is.
(God die van mij houdt.) In mijn optiek veronderstelt liefde geen ik/jij relatie: je verdwijnt in elkaar.
Liefde is ik-loos.
Liefde is geen eigenschap, maar een gebeurtenis (Frans Rosenzweig). Hoe anders dan in een ik/jij relatie kan liefde zich uiten? Anders blijft het toch bij lege woorden?

hopper

Bericht door hopper »

Weetnieveel schreef:
21 jan 2020, 12:55

Liefde is geen eigenschap, maar een gebeurtenis (Frans Rosenzweig). Hoe anders dan in een ik/jij relatie kan liefde zich uiten? Anders blijft het toch bij lege woorden?
Liefde is bovenal een gevoel. Dus ja, een gebeurtenis daar kan ik mij wel in vinden. Daarnaast geef ik mijzelf in die relatie en als ik mijzelf schenk is er van relatie eigenlijk geen sprake meer. Ik ben het met je eens dat liefde een relatie veronderstelt, maar dat deze verdwijnt in de zin dat je in feite geen liefde schenkt, maar jezelf schenkt.
(Hans)

Weetnieveel

Bericht door Weetnieveel »

hopper schreef:
21 jan 2020, 13:05
Weetnieveel schreef:

Liefde is bovenal een gevoel. Dus ja, een gebeurtenis daar kan ik mij wel in vinden. Daarnaast geef ik mijzelf in die relatie en als ik mijzelf schenk is er van relatie eigenlijk geen sprake meer. Ik ben het met je eens dat liefde een relatie veronderstelt, maar dat deze verdwijnt in de zin dat je in feite geen liefde schenkt, maar jezelf schenkt.
Beschrijf je nu niet meer een gevoel van verliefdheid waarin je jezelf verliest?
Liefde als gebeurtenis veronderstelt in mijn beleving daden die daarvan getuigen. Ik kan wel het gevoel hebben van de natuur te houden en dat ook overal verkondigen maar als ik vervolgens een spoor van plastic achterlaat bij een wandeling door de natuur dan is er, ondanks mijn gevoel, toch niet echt sprake van liefde lijkt mij.

callista

Bericht door callista »

hopper schreef:
21 jan 2020, 13:05
Weetnieveel schreef:

Ja..en vaak worden dan ook dingen geëist...i.p.v. te genieten van wat je hebt ervaren...met elkaar...
Jij bent van mij en ik wil dat je dit en dat doet enz....elkaar claimen....
'Het einde van wat een volmaakte liefde had kunnen zijn...
Liefde is elkaar loslaten en vrijlaten...

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
21 jan 2020, 12:41
Nu blijft bij de Openbaring aan Walsch toch weer de vraag Waarom de Volkomene aan Wie het Niets ontbrak/ontbreekt, tot de conclusie kwam dat er wel degelijk sprake was van een Ontbreken t.w. levensvormen, de empirische ervaring, de verwondering en het ervaren van eigen grootsheid. Dus toch geen oorspronkelijke Volkomenheid ?
Jawel, God is volmaakt. De empirische ervaring komt niet voort uit een behoefte, maar uit een verlangen. De empirische ervaring moet niet, maar het kàn.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef:
21 jan 2020, 13:43
peda schreef:
21 jan 2020, 12:41
Nu blijft bij de Openbaring aan Walsch toch weer de vraag Waarom de Volkomene aan Wie het Niets ontbrak/ontbreekt, tot de conclusie kwam dat er wel degelijk sprake was van een Ontbreken t.w. levensvormen, de empirische ervaring, de verwondering en het ervaren van eigen grootsheid. Dus toch geen oorspronkelijke Volkomenheid ?
Jawel, God is volmaakt. De empirische ervaring komt niet voort uit een behoefte, maar uit een verlangen. De empirische ervaring moet niet, maar het kàn.
Wat is het verschil tussen een behoefte en een verlangen? Als je zegt: God (van zichzelf) is volmaakt, dan blijft het toch de vraag waarom dan deze wereld moest worden geschapen, of worden geëmaneerd, of wat dan ook. Ik zie niet dat je een antwoord geeft.
Only dead fish go with the flow

Plaats reactie