Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door Messenger »

callista schreef:
23 jan 2020, 14:15
Peter79 schreef:
23 jan 2020, 14:08
callista schreef:
23 jan 2020, 14:01
Een God die niet door mensen verzonnen is ….naar menselijke maatstaven...
Dus een God zonder menselijke eigenschappen....die je ook ziet staan en accepteert als je niet in Hem gelooft.
Dat lijkt mij Liefde.,..
ok, we verschillen dus niet in definitie van God.
Dan ligt het in de definitie van verzoenen.

Als jij niets van God wil weten, het liefst ver bij Hem vandaan zou willen zijn, wat zou je er dan van vinden dat hij je in zijn hemel neemt?
Als hij wat jij wil overruled, dat wat jij wil er niet toe doet, is dat verzoening?
Het punt is niet dat ik niets van God wil weten, maar ik geloof niet in God...
Mocht Hij toch bestaan zal Hij ook mij toelaten en in Liefde ontvangen met alles wat ik ben; maakt niet uit wat en hoe........zo bekijk ik het...
Volgens mij zie je dat helemaal goed Callista.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
23 jan 2020, 14:49
Als ik zie dat God bestaat....waarom moet ik dan naar Hem toe?
Ik stel me dan voor dat Hij me liefdevol aankijkt en met open armen tegemoet treedt......tja..om dan te weigeren lijkt me moeilijk...
Dwingen komt niet aan de orde.
Het zal meteen duidelijk zijn....
Het enige dat dan nog verschil maakt, is of je dat in dit leven doet, of na dit leven. De urgentie van het christelijk geloof is dat je dat zou moeten doen als je nog leeft en dat het te laat is als je dood bent. Een dode kan niets meer doen. Dat is iets dat eigen is aan deze wereld. Ik zou een dergelijke randvoorwaarde niet iets willen noemen dat Gods liefde voorwaardelijk maakt. Het is eerder vanuit onze beperktheid dat we beter in het hier en nu iets kunnen doen dan het uitstellen tot een eventueel leven na de dood waarvan we niets weten.

Beantwoording van Gods liefde kan uit blijven. Een mens kan zijn verlies nemen, bij God is dat moeilijk voorstelbaar, al is dat wel wat Jezus' lijden en kruisdood uitbeeldt.

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
23 jan 2020, 14:22
hopper schreef:
23 jan 2020, 14:13
Peter79 schreef:
23 jan 2020, 13:44
Verzoening tussen twee partijen kan alleen als beide partijen willen. God heeft onvoorwaardelijk lief, een deel van de mensheid wil niet van God weten. Dus geen alverzoening.

In Messengers model zijn er geen twee partijen, mens en God zijn God. Logisch dat dat niet past op het christelijke model van de paus waarin mens en God van elkaar onderscheiden zijn.
God hééft onvoorwaardelijk lief volgens het christelijke dogma.
Dat veronderstelt dat er een object van liefde is: de mens.
M.a.w. de christelijke dogmatiek plaatst God in de rol van (liefhebbend) subject zoals wij allemaal zijn. (of kunnen zijn)
De christelijke dogmatiek schept een afstand tussen subject (God) en object (de mens).
Die afstand is reëel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dat mensen God kunnen afwijzen.
Er is geen afstand, omdat de mens deel is van God. Mensen zien een afstand omdat zij zich zien als schepsel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Messenger schreef:
23 jan 2020, 15:48
Peter79 schreef:
23 jan 2020, 14:22
hopper schreef:
23 jan 2020, 14:13
Peter79 schreef:
23 jan 2020, 13:44
Verzoening tussen twee partijen kan alleen als beide partijen willen. God heeft onvoorwaardelijk lief, een deel van de mensheid wil niet van God weten. Dus geen alverzoening.

In Messengers model zijn er geen twee partijen, mens en God zijn God. Logisch dat dat niet past op het christelijke model van de paus waarin mens en God van elkaar onderscheiden zijn.
God hééft onvoorwaardelijk lief volgens het christelijke dogma.
Dat veronderstelt dat er een object van liefde is: de mens.
M.a.w. de christelijke dogmatiek plaatst God in de rol van (liefhebbend) subject zoals wij allemaal zijn. (of kunnen zijn)
De christelijke dogmatiek schept een afstand tussen subject (God) en object (de mens).
Die afstand is reëel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dat mensen God kunnen afwijzen.
Er is geen afstand, omdat de mens deel is van God. Mensen zien een afstand omdat zij zich zien als schepsel.
Omdat je inderdaad andere definities hanteert dan de paus en het christendom. Dat is je goed recht, maar je kan het de paus moeilijk kwalijk nemen dat hij consequent denkt binnen zijn eigen definities.

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
23 jan 2020, 14:48

De gedachte is natuurlijk dat niemand schuld treft voor de wijze waarop zijn hersenen zijn bedraad, ofwel genetisch bepaald dan wel als gevolg van omgevingsfactoren. Niemand heeft zichzelf gemaakt. Het is juist een illusie om te denken dat een mens voor goed of kwaad kan kiezen. Iedereen is het slachtoffer van zijn of haar ego.
Nee, dat is pertinent onwaar. Iedereen is de schepper van zijn eigen ego en kan deze dan ook weer ont-scheppen.
De waarheid is dat we zelf een beetje god zijn.
Lord, help me be the kind of person my dog thinks i am.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

En de mensen die door bepaalde gebeurtenissen PTSS hebben b.v.?

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
23 jan 2020, 16:16
En de mensen die door bepaalde gebeurtenissen PTSS hebben b.v.?
EMDR therapie helpt. Maar ook zoeken naar je essentie helpt. Het is de (denkbeeldige) essentie die PTSS heeft.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
23 jan 2020, 14:29
Messenger schreef:
23 jan 2020, 13:34

Dan snap ik niet waarom de paus het woord onvoorwaardelijk heeft gebruikt. Als berouw en acceptatie van het kruisoffer nodig is, betreft het voorwaardelijke liefde. En dat is geen echte zuivere liefde, want deze is om niet.
Dus ofwel roept de paus maar wat of het is de inleiding op ruimere inzichten die nog gaan komen.
De paus als hoofd van een kerkelijke organisatie gebruikt het taalgebruik dat reeds vele eeuwen lang gebruikelijk is in zijn organisatie.
God heeft Zijn volgers onvoorwaardelijk Lief. En om in aanmerking te komen voor het "'predicaat"' volger heb je na de dood ballotage regels. Punt in zijn optiek, zo schat ik het in. Dat mensen buiten de organisatie met zijn woordgebruik moeite hebben, dat boeit hem denk ik niet zoveel. Velen vinden zijn vrouwenkleding, de rode schoentjes en het voortdurend knielen ook maar niets, maar ook dat zal hem wel een zorg zijn. Het beste is de paus een brief te schrijven over Onvoorwaardelijke Liefde, waarbij ik zeker mede onderteken en dan hopen op een beargumenteerd antwoord. Dan is uit eerste hand bekend of de paus bezig is om delen van het Onopgeefbare, opgeefbaar te maken. Wanneer het de bedoeling van de paus werkelijk zou zijn om te gaan rammelen aan het Onopgeefbare, dan krijgt de retour gezonden pauselijke brief m.i. een enorme impact in de kring van de RK Kerk "' watchers "'. :lol:
Ik denk dat als het Onopgeefbare wordt opgegeven (celibaat o.a. ook), dat de RKK juist weer interessanter zal worden voor gelovigen en zoekenden, vanwege de verruimde inzichten en daarnaast traditionele gebruiken die de kerk kent.

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
23 jan 2020, 14:34
callista schreef:
23 jan 2020, 14:15
Het punt is niet dat ik niets van God wil weten, maar ik geloof niet in God...
Mocht Hij toch bestaan zal Hij ook mij toelaten en in Liefde ontvangen met alles wat ik ben; maakt niet uit wat en hoe........zo bekijk ik het...
Ik zou zo graag lezen dat je dan zegt: dan zou ik naar hem toestappen. God wil jou graag ontvangen, in liefde. Maar als jij zelf niet komt, moet hij je trekken, pakken, dwingen, weet ik veel. Het toelaten is hier niet de vraag, daar is iedereen het over eens, of het nu de paus is of Messenger.

Wat als iemand niets met God te maken wil hebben? Is het dan niet strijdig met de liefde als God de geliefde dwingt, zoals vroeger een vrouw werd geschaakt of uitgehuwelijkt?
De mens ervaart zich empirisch tijdens het fysieke leven. De verbinding met God is vergeten en kan weer worden herinnerd gedurende het leven. Maar het kan ook zijn dat de mens die verbinding niet herinnert.

De mens ziet zich doorgaans (als gelovige) als schepsel in plaats van scheppend Godsdeel.

Als de mens het lichaam afwerpt wordt het bewustzijn volledig verruimd. De mens zonder lichaam beseft weer God te zijn, de alwetendheid komt terug. De verbinding met God is daarmee hersteld en daarmee ook de liefde voor het Zelf, het Al in Al.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
23 jan 2020, 16:31
peda schreef:
23 jan 2020, 14:29
Messenger schreef:
23 jan 2020, 13:34

Dan snap ik niet waarom de paus het woord onvoorwaardelijk heeft gebruikt. Als berouw en acceptatie van het kruisoffer nodig is, betreft het voorwaardelijke liefde. En dat is geen echte zuivere liefde, want deze is om niet.
Dus ofwel roept de paus maar wat of het is de inleiding op ruimere inzichten die nog gaan komen.
De paus als hoofd van een kerkelijke organisatie gebruikt het taalgebruik dat reeds vele eeuwen lang gebruikelijk is in zijn organisatie.
God heeft Zijn volgers onvoorwaardelijk Lief. En om in aanmerking te komen voor het "'predicaat"' volger heb je na de dood ballotage regels. Punt in zijn optiek, zo schat ik het in. Dat mensen buiten de organisatie met zijn woordgebruik moeite hebben, dat boeit hem denk ik niet zoveel. Velen vinden zijn vrouwenkleding, de rode schoentjes en het voortdurend knielen ook maar niets, maar ook dat zal hem wel een zorg zijn. Het beste is de paus een brief te schrijven over Onvoorwaardelijke Liefde, waarbij ik zeker mede onderteken en dan hopen op een beargumenteerd antwoord. Dan is uit eerste hand bekend of de paus bezig is om delen van het Onopgeefbare, opgeefbaar te maken. Wanneer het de bedoeling van de paus werkelijk zou zijn om te gaan rammelen aan het Onopgeefbare, dan krijgt de retour gezonden pauselijke brief m.i. een enorme impact in de kring van de RK Kerk "' watchers "'. :lol:
Ik denk dat als het Onopgeefbare wordt opgegeven (celibaat o.a. ook), dat de RKK juist weer interessanter zal worden voor gelovigen en zoekenden, vanwege de verruimde inzichten en daarnaast traditionele gebruiken die de kerk kent.
Ik denk eerlijk gezegd dat de RK Kerk niet populair wil zijn in de geloofsopvattingen. De Kerk groeit nog steeds fors in aantallen, niet in onze omgeving, maar wel op andere plaatsen op de aardbol. Hoe de situatie zal zijn als overal in de wereld de vrijzinnigheid en het post-theisme de overhand zouden krijgen, weet ik natuurlijk ook niet. Maar bij een nog steeds stijgend aantal geloofsgenoten die de conservatieve houding kennelijk be-applaudiseren zie ik eerlijk gezegd geen reden voor experimenten. Overigens is het celibaat geen deel van het Onopgeefbare. .

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
23 jan 2020, 15:47
Het enige dat dan nog verschil maakt, is of je dat in dit leven doet, of na dit leven. De urgentie van het christelijk geloof is dat je dat zou moeten doen als je nog leeft en dat het te laat is als je dood bent. Een dode kan niets meer doen. Dat is iets dat eigen is aan deze wereld. Ik zou een dergelijke randvoorwaarde niet iets willen noemen dat Gods liefde voorwaardelijk maakt.
Aan onvoorwaardelijke liefde zitten ook geen 'randvoorwaarden'.
Onvoorwaardelijk betekent zonder (rand)voorwaarden.

God's liefde is voorwaardelijk wanneer er zoiets is als een randvoorwaarde. Daar zit geen woord Chinees bij volgens mij.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:

Ik denk dat als het Onopgeefbare wordt opgegeven (celibaat o.a. ook),
Wat is het Onopgeefbare eigenlijk?
Wat toch opgegeven kan worden?

Ik ken eigenlijk maar één zaak welke moeilijk op te geven is en dat ben je zelf.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
23 jan 2020, 16:58
Messenger schreef:

Ik denk dat als het Onopgeefbare wordt opgegeven (celibaat o.a. ook),
Wat is het Onopgeefbare eigenlijk?
Wat toch opgegeven kan worden?

Ik ken eigenlijk maar één zaak welke moeilijk op te geven is en dat ben je zelf.
Volgens mij is er niets onopgeefbaar.

Ik acht het voor mogelijk dat ook niet- of andersgelovigen de communie zullen kunnen krijgen, of de laatste sacramenten.
Het hele idee dat slechts 1 manier van geloven je tot God brengt, zal opgegeven kunnen worden.
Iedere dogmatiek en doctrine kan worden verlaten.

De eerste stap van de hervormer Paus Fransiscus is denk ik gezet : God's liefde onvoorwaardelijk noemen.
En daarmee is het begin van een rooms katholieke revolutie gemaakt.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
23 jan 2020, 17:05

Ik acht het voor mogelijk dat ook niet- of andersgelovigen de communie zullen kunnen krijgen, of de laatste sacramenten.
Het hele idee dat slechts 1 manier van geloven je tot God brengt, zal opgegeven kunnen worden.

De eerste stap van de hervormer Paus Fransiscus is denk ik gezet : God's liefde onvoorwaardelijk noemen.
Ok, bedankt voor het antwoord. Ik heb reeds iedere dogmatiek en doctrine verlaten.
Eigenlijk heb ik de RKK en geloven nooit zien zitten.
Ik kan het een ieder aan bevelen.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:

Messenger,

Ik geef het op. :flower1:

Messenger

Bericht door Messenger »

:flower1: :flower1:

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Messenger schreef:
23 jan 2020, 16:57
Peter79 schreef:
23 jan 2020, 15:47
Het enige dat dan nog verschil maakt, is of je dat in dit leven doet, of na dit leven. De urgentie van het christelijk geloof is dat je dat zou moeten doen als je nog leeft en dat het te laat is als je dood bent. Een dode kan niets meer doen. Dat is iets dat eigen is aan deze wereld. Ik zou een dergelijke randvoorwaarde niet iets willen noemen dat Gods liefde voorwaardelijk maakt.
Aan onvoorwaardelijke liefde zitten ook geen 'randvoorwaarden'.
Onvoorwaardelijk betekent zonder (rand)voorwaarden.

God's liefde is voorwaardelijk wanneer er zoiets is als een randvoorwaarde. Daar zit geen woord Chinees bij volgens mij.
Dan is er ook geen context waarin die liefde bestaat. Het betekent helemaal niets.

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

peda schreef:
23 jan 2020, 17:15
Messenger schreef:

Messenger,

Ik geef het op. :flower1:
Het onopgeefbare is in mijn visie het ego.
Dat zit in de RKK gelovige, de boeddhist, de atheïst, de Paus, meneer Walsch, mijzelf.
En wie wil zichzelf opgeven?
Daarom zit er niet zo veel tegenstrijdigs in een onvoorwaardelijk liefhebbende God waarbij de mens (het ego) berouw zou moeten tonen om deelgenoot van die Liefde te worden.
Misschien is het woord berouw wat beladen.
Maar waar de liefde moet wassen, moet ik minder worden.
Dat kan toch niet anders?
Bij de theorie van Walsch lijkt het wel alsof het beperkte ik met al zijn tekortkomingen rustig kan blijven voortbestaan.
Het is allemaal een beetje gebaseerd denk ik op het idee dat 'ik' iets anders ben dan mijn beperkingen.
Dat er nog steeds een 'ik' is zonder de geconditioneerde verre van perfecte of liefdevolle levensstroom die ik nu ben.
Maar in hoeverre is dat reëel?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef:
23 jan 2020, 14:48
De gedachte is natuurlijk dat niemand schuld treft voor de wijze waarop zijn hersenen zijn bedraad, ofwel genetisch bepaald dan wel als gevolg van omgevingsfactoren. Niemand heeft zichzelf gemaakt. Het is juist een illusie om te denken dat een mens voor goed of kwaad kan kiezen. Iedereen is het slachtoffer van zijn of haar ego. Wij worden door omstandigheden bepaald en zelfs de ergste misdadigers kunnen er feitelijk niets aan doen dat zij zo misdadig zijn. Daarom is er onvoorwaardelijke liefde voor iedereen. Dat is het wezen van onvoorwaardelijke liefde. Wat natuurlijk niet inhoudt dat je de maatschappij niet zou moeten beschermen tegen criminelen.
Maar een eventueel bestaande God heeft daar niets mee te maken.
Hier ben ik het mee eens; zoiets had ik ook geschreven. Maar hoezo heeft een evt. God daar niet mee te maken?
Is er geen God dan is het klaar. Is er wel een God dan heeft dat consequenties.

Dat betekent dan dat God iedereen onvoorwaardelijk liefheeft omdat hij weet dat de mens er nu eenmaal niks aan kan doen als draadjes los zitten.

Blijft de hamvraag waarom die draadjes dan los zitten. En bij sommigen vrij ernstig.

Als dat komt door evolutie en bijgevolg biodiversiteit...
Dan houdt God onvoorwaardelijk van iedereen omdat ie snapt dat evolutie nou eenmaal zo werkt.

Als die 'losse draadjes' zijn WIL was...
Dan vraag ik me vooral af waarom ik met zoveel vrij ernstig gestoorde gevaarlijke gekken op deze planeet opgezadeld ben. En verwijt ik hem dat ie die vrij laat rondlopen.

Tenzij...andere optie is.. God's wil was evolutie.

Tenzij... Wat als God nou helemaal niet van iedereen houdt?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper

Bericht door hopper »

Tin schreef:
23 jan 2020, 18:46

Zelfs het ego blijkt uiteindelijk op te geven. Ego wil niks anders zeggen dan dat het het centrum is van je waarnemingen, je gedachten, je voelen, je wil enz. Het is een denkbeeldig centrum wat niet echt bestaat, laat staan dat het berouw kan hebben.

Is het ego eenmaal opgegeven dan is het niet meer "je waarnemingen, je gedachten, je voelen, je wil enz.", maar hét waarnemen, denken enz.

Ego wil niks anders zeggen dan dat mannetje of vrouwtje die in (vermeend) eigen belang handelt. Ego is daarmee alles wat liefde niet is en vice versa.

Uiteindelijk kan blijken dat ik (ego) nooit geboren is en dus ook nooit kan sterven. Daarmee is de onsterfelijkheid ook al bereikt omdat het ego niets anders is dan een denkbeeld die eigenbelang na streeft.

Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
24 jan 2020, 03:22
Als die 'losse draadjes' zijn WIL was...
Dan vraag ik me vooral af waarom ik met zoveel vrij ernstig gestoorde gevaarlijke gekken op deze planeet opgezadeld ben. En verwijt ik hem dat ie die vrij laat rondlopen.

Tenzij...andere optie is.. God's wil was evolutie.

Tenzij... Wat als God nou helemaal niet van iedereen houdt?
God heeft geen voorkeur.
Evolutie en creatie bestaan allebei, naast elkaar volgens mij.
Alles is op 1 moment gecreëerd en middels de weg van evolutie ontstaan.

God weet daarom dat de uiteindelijke uitkomst perfect zal zijn.

Dat er ernstig gestoorde en gevaarlijke gekken op deze planeet vrij rondlopen komt volgens mij dat stoornissen zijn ontstaan in een gebrekkige opvoeding, soms al generaties eerder ontstaan.
Veel mensen in het gevang zitten daar omdat ze een gebrekkige jeugd gehad hebben. Er was van alles mis in de levensloop. Rechters in Nederland houden daar rekening mee, waar de publieke opinie daar vaak smalend over doet en meer gericht is op een vergelding.

In Noorwegen sluit men mensen buiten de samenleving maar blijft het daar ook bij, is er geen sprake van verdere vergelding.
Ze zetten daar serieus in op een zo normaal mogelijk leven op het gevangeniseiland en stellen de gedetineerden in staat zich op te leiden zodat re-integratie mogelijk wordt. Er wordt een nieuwe kans geboden.
Opvallend is ook dat slechts 4 tot 6 bewaarders nodig zijn voor honderden gedetineerden en dat de verhoudingen onderling gemoedelijk en menselijk (in de positieve zin) zijn. Er is nooit een geweldsuitbarsting. De gedetineerden hebben op het eiland een normale woning en een eigen kamer en kunnen zich vrijelijk bewegen op het eiland. Ze mogen er ook zwemmen, maar niet naar het vaste land.
Ze koken er hun maaltijden en beschikken over vlijmscherp keukengereedschap.

Michael Moore heeft er een item over gemaakt in zijn docu "Where to Invade next?"
https://www.youtube.com/watch?v=0IepJqxRCZY

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

hopper schreef:
24 jan 2020, 09:32
Tin schreef:

Zelfs het ego blijkt uiteindelijk op te geven.
Dat is ook de strekking die ik in mijn post suggereer.
Suggereer, want ik probeer meestal zoveel mogelijk absolute formuleringen te voorkomen, want dan wordt het zo snel het ene zeker weten tegenover het andere zeker weten. En wat is er nu zeker te weten?
In de context van het lopende gesprek is het onopgeefbare datgene dat men niet kwijt wil en dus als onopgeefbaar beschouwd.
Zoals een katholiek (daar ging de discussie dan met name over) maar ook ieder ander, zijn eigen dogma's.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

hopper

Bericht door hopper »

Tin schreef:
24 jan 2020, 10:38

Suggereer, want ik probeer meestal zoveel mogelijk absolute formuleringen te voorkomen, want dan wordt het zo snel het ene zeker weten tegenover het andere zeker weten. En wat is er nu zeker te weten?
In de context van het lopende gesprek is het onopgeefbare datgene dat men niet kwijt wil en dus als onopgeefbaar beschouwd.
Zoals een katholiek (daar ging de discussie dan met name over) maar ook ieder ander, zijn eigen dogma's.
Duidelijk. Het is idd zo dat men pas zeker kan weten dat het ego opgegeven kan worden als dat voltrokken is.
Ca 98% van de mensen meent zeker te weten dat er een ego aanwezig is, de rest weet zeker dat het niet zo is.

Mijn inziens kan die weg niet anders verlopen dan dat de zoeker naar zichzelf gaat zoeken.
De zoeker -katholiek of niet- is ook degene met de dogma's. En overtuigingen uiteraard.

En laten we ons niet vergissen, atheïsten zitten ook vol met dogma's.
Atheïsten zetten zich graag af tegen gelovigen. Maar daarmee onderzoeken ze anderen en niet zichzelf.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

hopper schreef:
24 jan 2020, 10:59
Tin schreef:
24 jan 2020, 10:38

Duidelijk. Het is idd zo dat men pas zeker kan weten dat het ego opgegeven kan worden als dat voltrokken is.
Ca 98% van de mensen meent zeker te weten dat er een ego aanwezig is, de rest weet zeker dat het niet zo is.

Mijn inziens kan die weg niet anders verlopen dan dat de zoeker naar zichzelf gaat zoeken.
De zoeker -katholiek of niet- is ook degene met de dogma's. En overtuigingen uiteraard.

En laten we ons niet vergissen, atheïsten zitten ook vol met dogma's.
Atheïsten zetten zich graag af tegen gelovigen. Maar daarmee onderzoeken ze anderen en niet zichzelf.
Veel atheisten zijn nog dogmatischer dan de zwaarste Christen,ze geloven nergens in maar ze zijn er maar mee bezig,een normaal gesprek is meestal niet mogelijk ,maar goed ook zonde van de tijd.Een lekker biertje drinken met goede vrienden is beter. :o Daarbij je hebt eigenlijk geen echte atheisten De wereld wordt zelf steeds meer religieuzer.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
24 jan 2020, 09:32
Tin schreef:

Zelfs het ego blijkt uiteindelijk op te geven. Ego wil niks anders zeggen dan dat het het centrum is van je waarnemingen, je gedachten, je voelen, je wil enz. Het is een denkbeeldig centrum wat niet echt bestaat, laat staan dat het berouw kan hebben.

Is het ego eenmaal opgegeven dan is het niet meer "je waarnemingen, je gedachten, je voelen, je wil enz.", maar hét waarnemen, denken enz.

Ego wil niks anders zeggen dan dat mannetje of vrouwtje die in (vermeend) eigen belang handelt. Ego is daarmee alles wat liefde niet is en vice versa.

Uiteindelijk kan blijken dat ik (ego) nooit geboren is en dus ook nooit kan sterven. Daarmee is de onsterfelijkheid ook al bereikt omdat het ego niets anders is dan een denkbeeld die eigenbelang na streeft.
Het ego is inderdaad het centrum van je unieke perspectief en perceptie.
Daaraan is het gevoel van eigenwaarde gekoppeld, men waardeert zichzelf ten opzichte van hetgeen wordt waargenomen.
Die waardering wordt door iedereen op unieke wijze ingevuld, soms laag en soms zeer hoog.

Het ego kan (tijdelijk) verdwijnen door meditatie of psychische oorzaken. Bij het sterven is het ego totaal onbelangrijk.

Plaats reactie