Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door callista »

Een volledig christelijke natie, met een leider door zuivere geestelijke leiders aangesteld, zou het ideaal zijn.
Ik moet er niet aan denken, :shock: maar die komt er ook zeker niet...
Daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken...
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Dikkie »

Deed me denken aan "Brief aan een christelijke natie"

In zijn als een 'brief' gepresenteerd betoog spreekt Harris een doorsnee 'christen' uit de Verenigde Staten aan over de zorgen die hij heeft over diens religieuze opvattingen. Harris zegt dat het feit dat toen het boek in 2006 uitkwam meer dan de helft van de Amerikanen het creationisme en andersoortige fundamentalistische opvattingen aanhing 'als een morele en intellectuele noodsituatie moet worden beschouwd'. Dit kunnen de Verenigde Staten zich niet veroorloven, en daarom moet volgens Harris worden afgerekend met een heel stel traditionele denkwijzen, zoals weerstand tegen het onderwijzen van de evolutietheorie, wetenschap in het algemeen en goede seksuele voorlichting (homoseksualiteit, voorbehoedsmiddelen en abortus), maar ook de soms veronderstelde rechtvaardigheid van religieus geweld. Deze opvattingen hebben ten eerste een slechte of helemaal geen wetenschappelijke basis, maar ten tweede vooral ontzettend slechte gevolgen voor de Amerikaanse maatschappij en zouden zelfs een bedreiging vormen voor de menselijke beschaving. Harris hoopt dat het niet zo ver zal komen en dat men een seculiere universele ethiek zal ontwikkelen en een maatschappij bouwen op voortschrijdend wetenschappelijk inzicht in de wereld en het wezen van de mens.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 15 feb 2020, 00:22
Een volledig christelijke natie, met een leider door zuivere geestelijke leiders aangesteld, zou het ideaal zijn.
Ik moet er niet aan denken, :shock: maar die komt er ook zeker niet...
Daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken...
Beetje dom om dat te zeggen in de politiek kan alles binnen 24 uur veranderen;zeg maar in een staat atheistisch in een staat Christelijk,de mensen in Oost Europa kwamen weer thuis.Maar ja weet men in NL veel hun norm is de wereldnorm,vergeet het maar.Hen die goed om zich heen kijken wereld wijd weten dat.

Ons Moederland is weer een vrij land waar mensen zich weer vrij kunnen bewegen en hun godsdienst kunnen belijden.

Ken u politieke geschiedenis zowel in eigen land als wereldwijd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 15 feb 2020, 00:15 Monsterzege Thierry Baudet: Waarom christenen stemmen op Forum voor Democratie

https://cip.nl/cip+/72624-monsterzege-t ... klKcRARERk
Kan je alleen lezen, als je er lid van bent.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 15 feb 2020, 00:22
Een volledig christelijke natie, met een leider door zuivere geestelijke leiders aangesteld, zou het ideaal zijn.
Ik moet er niet aan denken, :shock: maar die komt er ook zeker niet...
Daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken...
Die komt er helaas niet mee.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

Dikkie schreef: 15 feb 2020, 00:25 Deed me denken aan "Brief aan een christelijke natie"

In zijn als een 'brief' gepresenteerd betoog spreekt Harris een doorsnee 'christen' uit de Verenigde Staten aan over de zorgen die hij heeft over diens religieuze opvattingen. Harris zegt dat het feit dat toen het boek in 2006 uitkwam meer dan de helft van de Amerikanen het creationisme en andersoortige fundamentalistische opvattingen aanhing 'als een morele en intellectuele noodsituatie moet worden beschouwd'. Dit kunnen de Verenigde Staten zich niet veroorloven, en daarom moet volgens Harris worden afgerekend met een heel stel traditionele denkwijzen, zoals weerstand tegen het onderwijzen van de evolutietheorie, wetenschap in het algemeen en goede seksuele voorlichting (homoseksualiteit, voorbehoedsmiddelen en abortus), maar ook de soms veronderstelde rechtvaardigheid van religieus geweld. Deze opvattingen hebben ten eerste een slechte of helemaal geen wetenschappelijke basis, maar ten tweede vooral ontzettend slechte gevolgen voor de Amerikaanse maatschappij en zouden zelfs een bedreiging vormen voor de menselijke beschaving. Harris hoopt dat het niet zo ver zal komen en dat men een seculiere universele ethiek zal ontwikkelen en een maatschappij bouwen op voortschrijdend wetenschappelijk inzicht in de wereld en het wezen van de mens.
Abortus is pure moord. Kan een christen nooit voor zijn.

[modbreak Peter79: als oneliner is dit kwetsend. Onderbouwd en met woorden als "ik vind" mag je deze mening wel naar voren brengen. Opletten hoe je je woorden kiest]
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Bonjour »

Wat gebeurt er is een christelijke natie anders dan nu?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 15 feb 2020, 07:51
callista schreef: 15 feb 2020, 00:15 Monsterzege Thierry Baudet: Waarom christenen stemmen op Forum voor Democratie

https://cip.nl/cip+/72624-monsterzege-t ... klKcRARERk
Kan je alleen lezen, als je er lid van bent.
Ja vreemd.
Ik kon gewoon alles lezen toen ik het plaatste.
Maar nu niet meer...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 15 feb 2020, 00:22
Een volledig christelijke natie, met een leider door zuivere geestelijke leiders aangesteld, zou het ideaal zijn.
Ik moet er niet aan denken, :shock: maar die komt er ook zeker niet...
Daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken...
Het is ook een paradox. Zuivere geestelijke leiders zouden nooit aan politiek doen.
Mijn kritiek op de christenen van het CDA is uiteraard gelegen in de vraag waarom ze met openlijke racisten in zee willen gaan?
En dat is dan ook de paradox van een zuiver geestelijke leider: die kan alleen handelen volgens de leer van Christus en kan dus feitelijk geen politiek bedrijven.


Waarmee we ons moeten afvragen waarom men onder christelijke vlag politiek bedrijft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 15 feb 2020, 08:27
Gaitema schreef: 15 feb 2020, 07:51
callista schreef: 15 feb 2020, 00:15 Monsterzege Thierry Baudet: Waarom christenen stemmen op Forum voor Democratie

https://cip.nl/cip+/72624-monsterzege-t ... klKcRARERk
Kan je alleen lezen, als je er lid van bent.
Ja vreemd.
Ik kon gewoon alles lezen toen ik het plaatste.
Maar nu niet meer...
Ik kan het gewoon lezen.


Quote:
Het Gelderse SGP-raadslid Tom de Nooijer merkt op dat het relatief kleine aantal zetels van met name de SGP voor christenen aanleiding is geweest om op FvD te stemmen. Hij kent verschillende mensen in zijn omgeving die de SGP hebben ingeruild voor de partij van Baudet om een signaal af te geven. “Ik sprak veel christenen die het inhoudelijk zelfs meer eens waren met de SGP, maar tóch op FvD hebben gestemd. De reden was vaak om een zo krachtig mogelijke proteststem te laten horen.”

Het blijkt dus dat christenen zelfs FVD stemmen! Dat is net zo raadselachtig als dat veel christenen in de VS op Trump hebben gestemd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door callista »

@Hopper
Dank...
Ik kan het nu ook weer lezen nadat ik op accept cookies heb gedrukt... :o
Zal het straks nog eens checken...
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Dikkie »

Vraag is natuurlijk wat onder een christelijke natie wordt verstaan. 100 Christenen stellen waarschijnlijk 100 verschillende naties voor. Van de wrede God van het OT tot aan de transcendente God-is-liefde/God-is-de-natuur god.
Vraag is ook: Gaan we de bijbel hanteren als leidraad om deze samenleving mee op te bouwen? Ik voorzie dan ook grote problemen.
Zelf denk ik dat van alle ons bekende bestuursvormen de democratie er toch als minst slechte bestuursvorm vanaf komt. En in een democratie is plaats voor links en rechts, rood en groen, dik en dun.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 15 feb 2020, 09:44 @Hopper
Dank...
Ik kan het nu ook weer lezen nadat ik op accept cookies heb gedrukt... :o
Zal het straks nog eens checken...
Ok. Ik wis altijd cookies als ik afsluit, dus het accepteren van cookies is een gedachteloze routine voor me.
Dat is heel handig op site's waar je maar beperkt lezen mag.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 15 feb 2020, 09:35
callista schreef: 15 feb 2020, 00:22
Een volledig christelijke natie, met een leider door zuivere geestelijke leiders aangesteld, zou het ideaal zijn.
Ik moet er niet aan denken, :shock: maar die komt er ook zeker niet...
Daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken...
Het is ook een paradox. Zuivere geestelijke leiders zouden nooit aan politiek doen.
Mijn kritiek op de christenen van het CDA is uiteraard gelegen in de vraag waarom ze met openlijke racisten in zee willen gaan?
En dat is dan ook de paradox van een zuiver geestelijke leider: die kan alleen handelen volgens de leer van Christus en kan dus feitelijk geen politiek bedrijven.


Waarmee we ons moeten afvragen waarom men onder christelijke vlag politiek bedrijft.
In de vorige eeuw is er in een protestantse geloofsgemeenschap een kerkscheuring plaats gevonden daar een deel van deze geloofs gemeenschap vond een dominee kan niet in de 2e kamer zitten daar hij een andere opdracht heeft vanwege zijn roeping. Waarschijnlijk hebben zij gelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 15 feb 2020, 14:23

In de vorige eeuw is er in een protestantse geloofsgemeenschap een kerkscheuring plaats gevonden daar een deel van deze geloofs gemeenschap vond een dominee kan niet in de 2e kamer zitten daar hij een andere opdracht heeft vanwege zijn roeping. Waarschijnlijk hebben zij gelijk.
Wsl ben ik het met je eens, maar om een andere reden. Geestelijken (het woord geeft het al aan) bekommeren zich om de geestelijke wereld van de mens. Politici zijn bezig met de gekende wereld, dat staat er haaks op.

Anderzijds vind ik het wel weer leuk dat de CU samen regeert met de radicale atheïsten. (D66)
Vooral omdat ze op ethisch vlak het zo oneens zijn.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door fries77 »

Christelijke partijen kunnen blijkbaar regeren met D66... Dan zeker ook met FvD of PVV.
salvator omnium hominum
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 15 feb 2020, 14:47
Snelheid schreef: 15 feb 2020, 14:23

In de vorige eeuw is er in een protestantse geloofsgemeenschap een kerkscheuring plaats gevonden daar een deel van deze geloofs gemeenschap vond een dominee kan niet in de 2e kamer zitten daar hij een andere opdracht heeft vanwege zijn roeping. Waarschijnlijk hebben zij gelijk.
Wsl ben ik het met je eens, maar om een andere reden. Geestelijken (het woord geeft het al aan) bekommeren zich om de geestelijke wereld van de mens. Politici zijn bezig met de gekende wereld, dat staat er haaks op.
Kort door de bocht. We hebben ook overheden nodig die zorgt voor een beschaafde samenleving die ook de Godsdienstvrijheid bewaakt en er is voor de burgers. Als je er satanistische overheden gaat neerzetten, dan gaat het land er aan hen gronde.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door callista »

Wat versta jij onder satanische overheden? :shock:
Geef eens een voorbeeld.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 15 feb 2020, 17:36
Kort door de bocht. We hebben ook overheden nodig die zorgt voor een beschaafde samenleving die ook de Godsdienstvrijheid bewaakt en er is voor de burgers. Als je er satanistische overheden gaat neerzetten, dan gaat het land er aan hen gronde.
Eens, ik heb de godsdienstvrijheid ook hoog zitten. En satanische overheden zoals de overheden Trump, Poetin of Erdogan belief ik ook niet zo.

(En dan geloof ik niet eens in Satan!)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 15 feb 2020, 17:46
Gaitema schreef: 15 feb 2020, 17:36
Kort door de bocht. We hebben ook overheden nodig die zorgt voor een beschaafde samenleving die ook de Godsdienstvrijheid bewaakt en er is voor de burgers. Als je er satanistische overheden gaat neerzetten, dan gaat het land er aan hen gronde.
Eens, ik heb de godsdienstvrijheid ook hoog zitten. En satanische overheden zoals de overheden Trump, Poetin of Erdogan belief ik ook niet zo.

(En dan geloof ik niet eens in Satan!)
Weet je wat het is met satanistische overheden, ze doen zich godsdienstig voor.

Maar Trump is de keuze waarbij christenen daar het beste af zijn. Daarom stemt 80 procent van de evangelicals daarop.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door callista »

Ohh...dus zoals het CDA, de SGP en de CU bedoel je?
Trump is een Israël knuffelaar en weet precies hoe hij zijn christelijke kiezers moet manipuleren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 15 feb 2020, 18:19 Ohh...dus zoals het CDA, de SGP en de CU bedoel je?
Trump is een Israël knuffelaar en weet precies hoe hij zijn christelijke kiezers moet manipuleren.
Het gaat toch om de standpunten? Hij behartigd inderdaad de standpunten van de christenen, iets wat de Sociaal Democraten gewoon minder doen. Onder Obama kwam abortus vooral in de legaliteit. Ook drugsgebruik. Verder was de zorgstelsel wat opgezet werd voor veel Amerikanen aan maandelijkse lasten (te) zwaar. Het werd te snel ingevoerd. En onder Trump hebben ze gewoon de laagste werkloosheid ooit, wat niet enkel komt doordat de economie hoe dan ook mee zat. Het wordt versterkt door zijn beleid. Ook haalde hij militairen terug uit de conflictgebieden, waardoor minder Amerikanen sneuvelden en stelde de rest van de wereld voor meer te investeren in de VN, omdat de verhoudingen zoek waren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 15 feb 2020, 18:15

Maar Trump is de keuze waarbij christenen daar het beste af zijn. Daarom stemt 80 procent van de evangelicals daarop.
Gaitema, je verheldert weer veel. Alleen anders dan je bedoeld.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 15 feb 2020, 19:49
Gaitema schreef: 15 feb 2020, 18:15

Maar Trump is de keuze waarbij christenen daar het beste af zijn. Daarom stemt 80 procent van de evangelicals daarop.
Gaitema, je verheldert weer veel. Alleen anders dan je bedoeld.
De atheïsten hier die snappen het niet en zullen het niet snappen. Ik zie Trump ook niet als een PVVer of zo. De situatie ligt daar compleet anders. Neem nu die muur. Heb je werkelijk enig idee wat voor verhaal daar achter zit? Ze hadden een deal in de VS. Ik geloof dat die was dat van hun vijand Mexico iedere immigrant uit Mexico, vrij het land in mocht komen en zich er mocht vestigen. Mexicanen kwamen zonder een asielprocedure het land in. Dat heeft er voor erg veel problemen gezorgd, dus hij stak daar een stokje voor. Mexicanen mogen er dus niet onbelemmerd er meer in.
Trouwens, weinig christenen zijn het helemaal met Trump eens. Zijn stijl bevalt hen niet. Hij is in hun ogen vaak geen wedergeboren christen en een zondaar. Maar zeggen ze ook, ook zijn voorgangers waren geen wedergeboren christenen. De opvatting leeft er ook dat een wedergeboren christen niet aan de top kan staan in de VS.
Trouwens wat Nederland betreft stem ik heel bewust CU en nooit of te nimmer CDA. Ik heb wel eens op SP gestemd. Ik ben links christelijk. Ook de SGP vind ik te rechts. Ik wat ook van de partijen VVD en D66, maar de CU moet wel polderen om wat te bereiken. Anders komt er niemand in Den Haag er voor ons op.

En ik vind dat ook Forum voor Democratie gewoon mee moet kunnen regeren straks, al zal niet hun rechtse standpunten ten aanzien van asielzoekers ingewilligd mogen en kunnen worden. Toen PVV mee regeerde, werd dat ook niet ingewilligd. Het grote gevaar ligt er echter vooral bij de VVD en het CDA. Zij worden steeds harder naar asielzoekers toe en dat baat mij meer zorgen. Want dan zullen zij wel eens "graag" Forum voor Democratie er bij willen gaan hebben. Ze doen steeds meer water bij de wijn om stemmen te trekken. En dan wordt het voor de CU steeds lastiger. En wat betreft dat lijkt de SGP wel veel op het CDA. Hoereerd ook gewoon mee, in de lust om de macht.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wel of niet een coalitie met Forum voor Democratie ?

Bericht door Gaitema »

Wat ik liever zie is een Linksere CDA met CU en Groen Links en SP. Maar die halen de meerderheid niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Plaats reactie