Gods wil

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Gods wil

Bericht door peda »

Het is wel opvallend dat de God van de Hel, behoudens in de kleine geloofsgemeenschappen, nergens meer op het podium wordt geplaatst. Zelfs in de zeer grote RK Kerk wordt de oude Hel ingeruild voor modernere inzichten. Alverzoening neemt het meer en meer over. De Hel leeft m.i. meer in het volksgeloof als bij de professionele theologen. Ik kan mij best indenken dat wanneer iemand groot groeit in een omgeving waar gruwelijke kwellingen na de dood met de Wil van God in verbinding worden gebracht, je zo'n Gruwel Godsbeeld je leven lang niet meer kwijtraakt. Maar op G G kom je ook geheel andere geloofsopvattingen tegen en het is goed om daarvan ook kennis te nemen. Volksgeloof heeft goede, maar zeker ook zeer kwalijke kanten, dus kijk als je dat tenminste kunt, verder als de neus lang is.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 00:23

Het eeuwige leven is voor wie in Hem gelooft (vertrouwt)
Eeuwigheid, dat kent het denken helemaal niet. Toch zit je al midden in dat eeuwige leven. Je kunt het wel geloven, maar dat heeft net zo veel effect als geloven in Sinterklaas.
Het bewustzijn is daar aanwezig waar de aandacht is.
(Arie Bos)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 00:23
Dat geloof ik ook.
We zien wel wat, maar wazig.

Ik heb er gisteren nog wat naar gegoogled, hoe dat nou zit met dat aangezicht.
Kennelijk is 'aangezicht' in deze context synoniem met 'aanwezigheid', dus dat we zijn aanwezigheid moeten zoeken.
Dat maakt het al een stukje breder.
Gebed is een manier om nader tot God te komen, vasten ook.
Eigenlijk komt het er op neer dat 'de Christelijke wandel' in zijn geheel ons nader tot Hem brengt (of Hem nader tot ons).
Ik denk dat je goed zit.
Ik weet niet he het met jou zit, maar ik ervaar helaas toch een afstand, een leegte.
Die afstand ervaar ik wel ja. Alsof er een muur die geslecht moet worden, tussen mij en God in zit.
Leegte ervaar ik soms ook wel ja, maar toch ook geregeld zie ik God aan het werk en kom ik in Zijn rust. Het zijn van die ups en downs.

Ik heb wel geloof en hoop, maar minder liefde dan ik zou willen.
Mensen vinden me over het algemeen wel aardig, dat scheelt. Dat beeld heb ik ergens dan ook wel van mijzelf. Ik voel me wel dikwijls sociaal minder bekwaam naar mijn vrouw en sommige collega's. En soms betrap ik mezelf op verkeer gedrag en dan faal ik wel voelbaar in de liefde.

Misschien is het de 'spirituele melk' die ik nog niet geproefd heb.
Dat is ook zo'n vaag begrip voor mij.
Misschien is het het zelfde als Gods aanwezigheid.
Ik moet nu denken aan de berg die je op moet om op de top over het beloofde land uit te kunnen kijken. Als die berg zeg maar 1 km hoog is en je bent ergens halverwege, dan heb je misschien nog niet van die mooie vergezichten, maar je bent toch goed op weg.
Misschien is het Gods wil dat ik zo langzaam tot Hem nader..
misschien heb je het nodig en heeft God alle tijd voor je :)
Ik heb daarbij ook ernstige beproevingen moeten doorstaan.
Dat is een goed teken :P

Hoopgevend dat ik het dan toch vol houd, maar ik verlang wel naar een soort kantelpunt dat mij over de heuvel duwt richting Hem, en Hij richting mij.
Het is wat, verlang je naar een heuvel, geeft God je een berg :lol:
Maargoed, hoe het ook voor mij uitpakken zal, ik geloof dat zijn Oordeel juist is.
Ik geloof niet meer in een eeuwig leven in de 'hel'.
Het eeuwige leven is voor wie in Hem gelooft (vertrouwt)
Ik heb wel in de eeuwige martelingen van de 'hel' geloofd, en heb daar 2 jaar lang niet mee kunnen leven.
Dat was mijn grootste beproeving tot nu toe.
Het heeft me wel getraumatiseerd en het heeft mijn vertrouwen in God toen wel ernstig beschadigd.
Je laat nu voor mij een heel herkenbaar en mooi karakter van je zien. Ik heb die worsteling ook gehad. Jaren lang. Tot iemand me het juiste onderwijs er over gaf. Je bent inderdaad al een flink eind de berg op. ;)

Ik zal er misschien eens een topic over beginnen.
Veel mensen vewerpen God vanwege de (valse) lering van de eeuwige martelingen in de hel.
Zou best kunnen ja.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bedankt voor je reaktie, Gaitema.
Het deed me goed.
Ik heb er weinig aan toe te voegen.
Ik meen wel te zien dat jij ook een stuk verder die heuvel op bent gekomen in de loop der tijd. :thumb1:
God's Wil is Goed.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
25 mar 2020, 16:18
Bedankt voor je reaktie, Gaitema.
Het deed me goed.
Ik heb er weinig aan toe te voegen.
Ik meen wel te zien dat jij ook een stuk verder die heuvel op bent gekomen in de loop der tijd. :thumb1:
God's Wil is Goed.
Ja, dat klopt ook wel ja :)
Graag gedaan

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
24 mar 2020, 10:18
Het is wel opvallend dat de God van de Hel, behoudens in de kleine geloofsgemeenschappen, nergens meer op het podium wordt geplaatst. Zelfs in de zeer grote RK Kerk wordt de oude Hel ingeruild voor modernere inzichten. Alverzoening neemt het meer en meer over. De Hel leeft m.i. meer in het volksgeloof als bij de professionele theologen. Ik kan mij best indenken dat wanneer iemand groot groeit in een omgeving waar gruwelijke kwellingen na de dood met de Wil van God in verbinding worden gebracht, je zo'n Gruwel Godsbeeld je leven lang niet meer kwijtraakt. Maar op G G kom je ook geheel andere geloofsopvattingen tegen en het is goed om daarvan ook kennis te nemen. Volksgeloof heeft goede, maar zeker ook zeer kwalijke kanten, dus kijk als je dat tenminste kunt, verder als de neus lang is.
Ik ben niet zo dol op die term "al verzoening" voor wat ik in ieder geval aanhang en ik denk dat Jerommel daar ook op doelt.
Namelijk hang ik de visie aan dat er een Gehenna en een Poel van Vuur is, nou ja, dat is beeldspraak daarvoor. Het is een tijd van bestraffingen en Louteringen voor eeuwen en eeuwen, maar met een begin en een einde. Dat is namelijk een vertaaloptie van de bronwoorden van waaruit onze bijbels zijn vertaald en het is ook deel van de joodse cultuur om net in termen van eeuwig te denken, maar bij het denken aan de toekomst te rekenen tot aan een horizon. Zo van: voor zo ver we kunnen kijken, is er het poel van vuur. Alles wat voorbij de horizon ligt van wat we kunnen overzien, ligt in de handen van God.

Wel ben ik het met je eens dat het verzwegen wordt in de grotere gevestigde kerken. Al zijn die kleine geloofsgemeenschappen waar je het over hebt niet overal bepaald klein. In Rijssen heeft de Gereformeerde Gemeente bijvoorbeeld meer dan 5000 leden.

Plaats reactie