Gods wil

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Gods wil

Bericht door Petra »

peda schreef:
20 mar 2020, 10:48
Hallo Petra,

Wanneer God niet tot jou spreekt dan heb je weet van God door tweede handkennis. Dat is bij mij ook het geval en omdat er boekenplanken vol liggen met tweede handkennis schiet het niet op. Je komt er dan door het vergelijken van de vele opties niet uit. Voor mijzelf leidt dit niet-weten tot agnosticisme en bij jou heeft het een andere naam. Ik denk oprecht dat je voor het maken van een goede keuze "' de Stem "' in je hoofd moet horen. Dan heb je eerste handervaring. Zonder persoonlijke ervaring blijft het in mijn optiek anderen napraten, zonder een eigen beleving.
Hi peda.
Ja dat denk ik ook. Er zijn gewoon te veel opties en te veel verschillen.
Ik hoor geen Stem in mijn hoofd, buiten die van mezelf. En zeker niet eentje die zich als God heeft voorgesteld.
Maar jah.. je moet er wel voor open staan, voor die Stem, anders hoor je sowieso niks, dacht ik te hebben begrepen.

Gaitema schreef:
20 mar 2020, 19:34
Wat zegt de stem in jou, tegen jou?
Heb je het wel eens dat je met je zelf in gesprek bent en een Stem in dat gesprek jou op beurt naar een hogere niveau op geestelijk vlak of je wijsheid en inzicht geeft?
Ja hier. Dat bedoel ik. Ik wil best wel een Stem met hogere inzichten en wijsheden enzo.
Lijkt me geweldig! Niet een beetje geweldig.. helemaal het zoete einde!
Maar ik moet er niet aan denken dat ik dan net weer zo'n Stem tref die me naar Mekka stuurt of oproept voor het celibaat of ...
Dan maar geen Stem.
Ik ben best wel een beetje jaloers op je hoor Gaitema.. als jij een fijne wijze Stem in je hoofd hebt.
Laatst gewijzigd door Petra op 21 mar 2020, 04:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
20 mar 2020, 10:42
Petra schreef:
20 mar 2020, 05:21
Ik hoop dat er 's een keer eentje wat tegen me zegt. En dat het dan ajb een beetje een leuke gezelligerd is. :praying1:
Nou dan kan ik je De Gesprekken met God aanraden van Neale Donald Walsch.

Neale heeft eens een gefrustreerde boze brief aan God geschreven en kreeg antwoord. Alles schreef hij op. Met als resultaat een boekenreeks die grotendeels is vertaald in tientallen talen. Naast de boeken maakt hij ook veel youtube-filmpjes.
Maar zo kan ik wel aan de gang blijven Messenger.. als ik ga lezen wie er allemaal wat van God hebben gehoord en wat ie tegen ze zei.

Misschien ga ik ook een hele hele hele boze brief schrijven! Daar moet ik even goed over nadenken... phew... als ik nou van tevoren mocht bepalen welke soort Stemmen me wel aanstaan en welke Stemmen ik heel heel heel erg zou vinden.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef:
19 mar 2020, 10:58
Ik was laatst in de manege en ik had daar een goed gesprek met wat paarden. Het ging over de God van de paarden. Zij konden zich niet voorstellen dat hun God er anders zou uitzien en zich anders zou gedragen dan een heel mooi en slim paard. Elke andere God was voor hen transcendent, zeiden ze.
Kortom: de mens stelt zich God voor als een soort supermens. Maar dat is zo goed als zeker een verkeerde voorstelling van zaken.
Jouw gedachtenexperiment over het gesprek met paarden laat slechts conclusies toe die beperkt worden door jouw voorstellingsvermogen.
Om een glimp van God op te vangen zul je moeten proberen om voorbij je eigen voorstellingsvermogen te reiken.
Dat lukt natuurlijk niet, maar dan weet je in elk geval dat God (gegeven de betekenis die we daar aan geven) méér is dan het verste punt tot waar je kunt reiken.
Als jij je een supermens kunt voorstellen, een mens met alles wat jij als ideale menselijke eigenschappen ziet, dan is God dus juist meer, géén supermens.
Dan moet je je dus ook een voorstelling proberen te maken van de beperkingen van het mens-zijn om een idee te krijgen van de 'richtingen' waarin God 'meer' zou kunnen zijn.

Eén van die beperkingen maak je zelf al duidelijk in je gedachtenexperiment:
Het is lastig voor een mens om zich in andere wezens dan mensen in te leven en zich voor te stellen dat God méér dan een mens zou kunnen zijn.
Een beginnetje van een poging om daar voorbij te reiken zou dus zijn om te bedenken dat God niet alleen supermens maar óók superpaard is.
Kortom: vraag je af waarin een paard beter zou kunnen zijn dan een mens en voeg dat toe aan je voorstelling van het goddelijke, rekening houdend met je beperkte voorstellingsvermogen.
Zo ruiken paarden mogelijk beter dan mensen, zodat we ons in theorie voor kunnen stellen dat ze een ruimere belevingswereld rond geuren moeten (kunnen) hebben dan mensen, ook zonder dat we die ruimere belevingswereld zelf op kunnen roepen.

Als je dat voor een zo groot mogelijk scala aan andere wezens doet, heb je een stapje gezet dat sommige natuurgodsdiensten hebben geprobeerd te zetten, bijvoorbeeld door individuele en collectieve totemdieren te kiezen.

Wat zegt dat over Gods wil?
Misschien dat we onze beperktheden moeten proberen te overstijgen?

Wim Nusselder
Contacteer:

Petra schreef:
Ik houd niet van discriminatie, van racisme, van mensen uitsluiten en verdoemen en zo. Maar ik houd ook niet van half werk of slappe pap.. als je het doet moet je het goed doen. Niet een beetje.
[…]
Ik hoop dat er 's een keer eentje wat tegen me zegt. En dat het dan ajb een beetje een leuke gezelligerd is. :praying1:
Wat als je nu om te beginnen jouw tegenstrijdige behoeften qua 'goddelijkheid' (inclusief, doorpakken, gezellig) eens met elkaar in het reine brengt, een geloofsgemeenschap zoekt waarin die God een plek heeft en samen met hen die God 'waar maakt' door daar naar te handelen?
Dan hoef je je toch niet per se héél druk te maken over wat 'de Enige Ware God' is?
Als je samen met die anderen de goede kant op streeft, je bewust probeert te worden van je collectieve beperkingen en stappen zet om daar wat aan te doen, dan kom je die 'Enig Ware God' vanzelf wel een keer tegen, toch?
En zo niet, dan heb je in elk geval je best gedaan.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef:
20 mar 2020, 18:55
hopper schreef:
20 mar 2020, 09:48
Gaitema schreef:
20 mar 2020, 05:01

En wie of wat bepaald bij jou wat liefde is?
Niets.
Dan zegt het mij dan ook niets
Maar Hopper, je hebt er toch vast wel een beeld bij? :)
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
21 mar 2020, 03:45
peda schreef:
20 mar 2020, 10:48
Hallo Petra,

Wanneer God niet tot jou spreekt dan heb je weet van God door tweede handkennis. Dat is bij mij ook het geval en omdat er boekenplanken vol liggen met tweede handkennis schiet het niet op. Je komt er dan door het vergelijken van de vele opties niet uit. Voor mijzelf leidt dit niet-weten tot agnosticisme en bij jou heeft het een andere naam. Ik denk oprecht dat je voor het maken van een goede keuze "' de Stem "' in je hoofd moet horen. Dan heb je eerste handervaring. Zonder persoonlijke ervaring blijft het in mijn optiek anderen napraten, zonder een eigen beleving.
Hi peda.
Ja dat denk ik ook. Er zijn gewoon te veel opties en te veel verschillen.
Ik hoor geen Stem in mijn hoofd, buiten die van mezelf. En zeker niet eentje die zich als God heeft voorgesteld.
Maar jah.. je moet er wel voor open staan, voor die Stem, anders hoor je sowieso niks, dacht ik te hebben begrepen.

Gaitema schreef:
20 mar 2020, 19:34
Wat zegt de stem in jou, tegen jou?
Heb je het wel eens dat je met je zelf in gesprek bent en een Stem in dat gesprek jou op beurt naar een hogere niveau op geestelijk vlak of je wijsheid en inzicht geeft?
Ja hier. Dat bedoel ik. Ik wil best wel een Stem met hogere inzichten en wijsheden enzo.
Maar ik moet er niet aan denken dat ik dan net weer zo'n Stem tref die me naar Mekka stuurt of oproept voor het celibaat of ...
Dan maar geen Stem.
Ik ben best wel een beetje jaloers op je hoor Gaitema.. als jij een fijne wijze Stem in je hoofd hebt.
Dan maar iets over die positieve gedachtes in mijn hoofd zeggen maar. Hij is geen boze stem. Hij vraagt geen dingen van je als: ga naar Mekka. Hij drijft juist de angst voor van alles weg, waardoor ik niet bang ben voor aanslagen, niet bang voor vluchtelingen, niet bang voor hooligans of Marrokanen in de buurt. Niet bang voor de Corona of verlies van werk. Niet bang voor een echtscheiding, als eens mijn vrouw zegt: "ik houd niet meer van jou." Het geeft me kracht om bergen te verzetten en het goede voorbeeld te geven tussen mensen die doelloos leven, maar nog wel om elkaar geven. Het is de helpende gedachte die lijkt van je zelf te zijn, maar je rust geeft en ruimte om jezelf te zijn. Dat je laat genieten van de kleine dingen in een wereld vol stress, dat je op een dag kan zeggen in veel gedoe en ellende, ik voel me best en je aanstuurd mensen te helpen met veel pech. Een koop thee voor zijn neus zet en zegt: " je mag er zijn."
Laatst gewijzigd door Gaitema op 21 mar 2020, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

@Gaitema, Een beeld bij dat wat we liefde noemen is nu juist het probleem. En als God liefde is, dan gaat voor God hetzelfde op.
Zelfbewustzijn is een schitterend geschenk … maar we betalen er een hoge prijs voor.

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
21 mar 2020, 03:45

Dan maar geen Stem.
Voor mij raakt dit aan "' vertel mij Uw Godsbeeld en ik zal zeggen wie U bent "'. De Stem in je hoofd, het persoonlijk geweten, de persoonlijke wijsheid, persoonlijke Leiding of hoe ook te noemen. Metaforisch gezegd beschikken de meeste mensen wel over een "" Stem "' die invloed uitoefent over hun denk- en gevoelswereld. Wie/ Wat die Stem is en waar de Bron van de Stem zetelt, daarover is veel discussie, over het aanwezig zijn van een Stem denk ik eigenlijk niet. Spreekt de Stem in woorden die algemeen als goed, verbindend, harmonieus, vredig worden ervaren, dan is zulks positief. Geeft de Stem evenwel signalen die door veruit de meerderheid als slecht ( egoisme ) worden gezien, dan is het andere koek en mogelijk onheil geblazen.

Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
21 mar 2020, 04:03
Maar zo kan ik wel aan de gang blijven Messenger.. als ik ga lezen wie er allemaal wat van God hebben gehoord en wat ie tegen ze zei.
Zoveel mensen zijn er niet die vrij recent vele boeken geschreven hebben, als een dialoog met God, zoals Walsch. Behalve Walsch ken ik geen schrijver die daarmee echte bestsellers geschreven heeft in tientallen talen.

De eerste drie boeken zijn gebundeld in "De Gesprekken met God" https://www.bol.com/nl/f/gesprekken-met ... /33955617/

Natuurlijk ga je die boeken niet lezen als je het voor onmogelijk houdt dat God zich in deze tijd tot de mens richt in een dialoog. Maar als je zelf 'doof' bent om de Stem van God te horen, zijn die boeken een handig 'hulpmiddel'. :geek:

En natuurlijk lees je ze met een sceptische bril. 8-)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Ik ben niet verder dan halverwege gekomen in een van die boeken van Walsch. Ik denk niet dat het aan mijn sceptische bril lag.
Maar waarom zou ik een boek nodig hebben als God tot de mensen spreekt? Het is m.i. populaire lectuur waarin wensdenken zich uitspreekt.

Zolang we ons bewustzijn richten op de buitenwereld is men horende doof en ziende blind.
Dat is het bewustzijn wat reflectie en daarmee gewaarwording schept.

Zolang we ons op het denken blijven richten blijven we in de wereld van de concepten.
Dat is een bewustzijnsniveau wat leeft in verleden, nu en toekomst.
Een bewustzijn van tijd.

Richten we ons bewustzijn op de stilte, het niets, dan ontstaat er in het bewustzijn ruimte voor dat wat buiten ruimtetijd ligt.
Dat heeft geen draagvlak nodig, maar draagt zichzelf en schept voortdurend in de actualiteit dragende gedachten.
Daar heb je meer aan dan boekenwijsheid. Het is ook geen ik-jij bewustzijn. Geen stemmen in je hoofd van een verbeelde God maar een gerichtheid op het Ene wat in zichzelf besloten ligt. Je kan het dus niet 'doen'.

P.S. Ik noem verschillende bewustzijnstoestanden. Het is steeds één en hetzelfde bewustzijn.
Zelfbewustzijn is een schitterend geschenk … maar we betalen er een hoge prijs voor.

peda

Bericht door peda »

Zelf denk ik dat juist de grote pluriformiteit in de aangeboden spirituele- en andere mogelijkheden, past bij het menselijk streven ( psychologie ) om in zo hoog mogelijke mate persoonlijk gelukkig te worden. Wat de ene mens gelukkig maakt, is voor de ander eerder een gruwel, dat wijst de praktijk dagelijks uit. Het goede bij G G is dat totaal verschillende zienswijzen hier de revue passeren en wat mij aangaat mag het "' aanbod "' best nog wat ruimer zijn.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
21 mar 2020, 11:21
Ik ben niet verder dan halverwege gekomen in een van die boeken van Walsch. Ik denk niet dat het aan mijn sceptische bril lag.
Dat valt dan nog mee, sommige mensen haken al af bij de kaft van boeken.

In de boeken van Walsch vond ik bevestiging van mijn eigen lijntje tot de Bron. Daarom ook misschien dat ik de meeste van zijn boeken wel 5 keer gelezen heb.

Dat de mensheid vandaag wordt geplaagd door het Coronavirus werd al beschreven in een van zijn boeken : De God van Morgen (Tomorrow's God).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
21 mar 2020, 11:48
hopper schreef:
21 mar 2020, 11:21
Dat valt dan nog mee, sommige mensen haken al af bij de kaft van boeken.

In de boeken van Walsch vond ik bevestiging van mijn eigen lijntje tot de Bron. Daarom ook misschien dat ik de meeste van zijn boeken wel 5 keer gelezen heb.

Dat de mensheid vandaag wordt geplaagd door het Coronavirus werd al beschreven in een van zijn boeken : De God van Morgen (Tomorrow's God).
Ik denk dat we ieder de boeken lezen die we nodig hebben.

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
21 mar 2020, 08:21
Petra schreef:
Ik houd niet van discriminatie, van racisme, van mensen uitsluiten en verdoemen en zo. Maar ik houd ook niet van half werk of slappe pap.. als je het doet moet je het goed doen. Niet een beetje.
[…]
Wat als je nu om te beginnen jouw tegenstrijdige behoeften qua 'goddelijkheid' (inclusief, doorpakken, gezellig) eens met elkaar in het reine brengt, een geloofsgemeenschap zoekt waarin die God een plek heeft en samen met hen die God 'waar maakt' door daar naar te handelen?
Dan hoef je je toch niet per se héél druk te maken over wat 'de Enige Ware God' is?
Als je samen met die anderen de goede kant op streeft, je bewust probeert te worden van je collectieve beperkingen en stappen zet om daar wat aan te doen, dan kom je die 'Enig Ware God' vanzelf wel een keer tegen, toch?
Maar dan zit ik mijn eigen ideologie na te streven.
Dan ga ik Gods wil aanpassen naar mijn eigen wil, het voelt goed dus zal het wel goed zijn.
Dan heb ik het gevoel dat ik mijn eigen wil laat prevaleren boven Gods Wil. En dat is niet wat ik wil. Hoe krom dat ook moge klinken.

Hoe doe jij dat dan.. als de goddelijke Stem iets Wil wat tegen je eigen buikgevoel indruist? Iets wat voor jou niet als goed voelt, maar je weet nou eenmaal dat je zelf maar een buiksprekend mens bent die niet altijd goed snapt waarom Gods Wil beter is.
Zeg dat God wil dat je morgen in het klooster gaat? Misschien wel met je hele Quaker groep? Of dat je het einde der tijden moet verkondigen?
Of dat jullie je moeten bekeren tot JG? Of op kruistocht moet?
Heeft God wel eens iets van jou gevraagd wat niet overeenstemde met je eigen ideologie/buikgevoel in de zin van je gevoel van goed versus kwaad?
Laatst gewijzigd door Petra op 22 mar 2020, 02:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
21 mar 2020, 09:40
Voor mij raakt dit aan "' vertel mij Uw Godsbeeld en ik zal zeggen wie U bent "'. De Stem in je hoofd, het persoonlijk geweten, de persoonlijke wijsheid, persoonlijke Leiding of hoe ook te noemen. Metaforisch gezegd beschikken de meeste mensen wel over een "" Stem "' die invloed uitoefent over hun denk- en gevoelswereld. Wie/ Wat die Stem is en waar de Bron van de Stem zetelt, daarover is veel discussie, over het aanwezig zijn van een Stem denk ik eigenlijk niet. Spreekt de Stem in woorden die algemeen als goed, verbindend, harmonieus, vredig worden ervaren, dan is zulks positief. Geeft de Stem evenwel signalen die door veruit de meerderheid als slecht ( egoisme ) worden gezien, dan is het andere koek en mogelijk onheil geblazen.
Dat vroeg ik me dus af.. kies jij de God die bij je past .. dan pas je God aan naar jezelf. Maar dan zit je je eigen ideologie uit Gods naam te verkondigen.
Of is het een kwestie van de deur openzetten voor God, dan geef je jezelf over aan Gods Wil.
Als ik het goed begrijp kun je dan ook een God hebben die heel erg tegen jouw eigen idealen/voorkeuren indruist.
Maar het is toch in de regel wel iets goeds om jezelf over te geven aan Gods leiding.

Die stem van mezelf die hoor ik wel. En die klinkt in de regel best wel positief en verbindend en vredig enzo en naar mijn buikgevoel wel goed.
Die Stem van hogere goddelijke leiding hoor ik niet. Tenminste.. niet een stem die ik aan God kan toeschrijven.
Maar ik heb wel gezien dat het mogelijk is dat die Stem van God die andere koek kan zijn.
Als ik God aanpas naar mijn eigen idelogie moet ie voldoen aan mijn minimale eisenpakket. Dan mag God me zeker niet vragen om bv. een suïcide bomaanslag te plegen. En ook niet het einde der tijden vieren met massale zelfmoord. En ik wil ook niet het klooster in. En.. En...
Kortom.. er zijn best een boel dingen die IK niet wil maar waarvan ik weet dat het mogelijk is dat God het wel Wil.
Dus sja.. Als ik dan kies voor Gods goddelijke leiding, dan vind ik dat ik dat dan ook naar eer en geweten moet doen, niet een beetje en niet aangepast naar mijn eigen kleine willetje.
God weet het heus wel beter dan ik, ook al snap ik God niet.. dus overboord maar met dat minimale eisenpakket!?

peda schreef:
21 mar 2020, 11:31
Zelf denk ik dat juist de grote pluriformiteit in de aangeboden spirituele- en andere mogelijkheden, past bij het menselijk streven ( psychologie ) om in zo hoog mogelijke mate persoonlijk gelukkig te worden. Wat de ene mens gelukkig maakt, is voor de ander eerder een gruwel, dat wijst de praktijk dagelijks uit. Het goede bij G G is dat totaal verschillende zienswijzen hier de revue passeren en wat mij aangaat mag het "' aanbod "' best nog wat ruimer zijn.
Ja precies! Wat de ene gelukkig maakt is voor de ander een gruwel.. Maar daar zit ik over te peinzen.
Hoe doen mensen dat dan?
Als je je overlevert aan Gods Wil. En Gods wil komt fijn overeen met wat volgens je eigen buikgevoel goed voelt.. dan is dat mooi! Dan past ie prima binnen jouw ideologie.
Maar wat te doen als God iets WIL en iets van je vraagt wat je helemaal niet zo fijn vindt?
Laatst gewijzigd door Petra op 22 mar 2020, 04:05, 4 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
21 mar 2020, 09:13

Dan maar iets over die positieve gedachtes in mijn hoofd zeggen maar. Hij is geen boze stem. Hij vraagt geen dingen van je als: ga naar Mekka. Hij drijft juist de angst voor van alles weg, waardoor ik niet bang ben voor aanslagen, niet bang voor vluchtelingen, niet bang voor hooligans of Marrokanen in de buurt. Niet bang voor de Corona of verlies van werk. Niet bang voor een echtscheiding, als eens mijn vrouw zegt: "ik houd niet meer van jou." Het geeft me kracht om bergen te verzetten en het goede voorbeeld te geven tussen mensen die doelloos leven, maar nog wel om elkaar geven. Het is de helpende gedachte die lijkt van je zelf te zijn, maar je rust geeft en ruimte om jezelf te zijn. Dat je laat genieten van de kleine dingen in een wereld vol stress, dat je op een dag kan zeggen in veel gedoe en ellende, ik voel me best en je aanstuurd mensen te helpen met veel pech. Een koop thee voor zijn neus zet en zegt: " je mag er zijn."
Nou hier.. dat is een hele fijne Stem!
Hij heeft jou gelukkig nog geen dingen gevraagd die tegen je eigen gevoel indruisen. Maar hoe ga je dat aanpakken dan?
Als je Gods leiding hebt geaccepteerd en Hij vraagt je wel om naar Mekka te gaan?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
22 mar 2020, 03:24
Gaitema schreef:
21 mar 2020, 09:13

Nou hier.. dat is een hele fijne Stem!
Hij heeft jou gelukkig nog geen dingen gevraagd die tegen je eigen gevoel indruisen. Maar hoe ga je dat aanpakken dan?
Als je Gods leiding hebt geaccepteerd en Hij vraagt je wel om naar Mekka te gaan?
Als Hij dat wil, dan is dat vast om daar mensen te bekeren. Maar als niet-moslim kom je er toch niet in. Kijk, het is altijd aan je zelf stemmen te onderscheiden. Wat herken je als een goede stem, en wat niet. Je hebt het zelf wel in de hand. Ik heb wel eens een stem in me dat me zegt dat ik "Die eikel een pak slaag moet geven", maar dat is geen goede stem. Zo is God niet, al klinkt hij als iets rechtvaardigs.

Dit helpt ook om die stem de ruimte te geven:
https://youtu.be/korQGPwu0L8

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
06 mar 2020, 05:14
Vader, leer mij Uw wil.
Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede, in hemel, als op aarde.
God die zegt: "Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten."
Het zijn voor ons bekende uitspraken.
Wat is nu precies het geen God wil?
Goed om daar eens over van gedachten te wisselen.
Ten eerste: Hallo Gait, lang niet gezien.

Wat ik concludeer aan de hand van de Bijbel als geheel, is dat God wil dat wij Hem aannemen als Vader, Koning, Herder en Hogepriester.
Hij wil dat wij Hem zoeken, zijn aangezicht zoeken, al moet ik zeggen dat ik zelf dat nog steeds nogal abstract vind, wat kennelijk ook betekent dat ik zijn aangezicht nog niet gevonden heb.
Maar uiteidelijk wil God zich over ons ontfermen, maar niet onder dwang.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
22 mar 2020, 20:43
Gaitema schreef:
Vader, leer mij Uw wil.

Wat ik concludeer aan de hand van de Bijbel als geheel, is dat God wil dat wij Hem aannemen als Vader, Koning, Herder en Hogepriester.
Hij wil dat wij Hem zoeken, zijn aangezicht zoeken, al moet ik zeggen dat ik zelf dat nog steeds nogal abstract vind, wat kennelijk ook betekent dat ik zijn aangezicht nog niet gevonden heb.
Nou, je zult vast gezocht hebben, zoals in de bijbel. Wat vond je vervolgens?

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
21 mar 2020, 08:21
Petra schreef:
22 mar 2020, 02:14
Maar dan zit ik mijn eigen ideologie na te streven.
Dan ga ik Gods wil aanpassen naar mijn eigen wil, het voelt goed dus zal het wel goed zijn.
Dan heb ik het gevoel dat ik mijn eigen wil laat prevaleren boven Gods Wil. En dat is niet wat ik wil. Hoe krom dat ook moge klinken.

Hoe doe jij dat dan.. als de goddelijke Stem iets Wil wat tegen je eigen buikgevoel indruist? Iets wat voor jou niet als goed voelt, maar je weet nou eenmaal dat je zelf maar een buiksprekend mens bent die niet altijd goed snapt waarom Gods Wil beter is.
Zeg dat God wil dat je morgen in het klooster gaat? Misschien wel met je hele Quaker groep? Of dat je het einde der tijden moet verkondigen?
Of dat jullie je moeten bekeren tot JG? Of op kruistocht moet?
Heeft God wel eens iets van jou gevraagd wat niet overeenstemde met je eigen ideologie/buikgevoel in de zin van je gevoel van goed versus kwaad?
Ik weet niet wat God precies wil; ik hoor zeker geen Stem.
Ik probeer me open te stellen voor ingevingen van liefde en waarheid.
De gezamenlijke noemer van liefde en waarheid is voor mij alomvattende verbondenheid.
Als ik me voor dat soort ingevingen openstel weet ik (uit ervaring, uit overlevering, bevestigd door teksten die waardevol zijn voor anderen) dat wat ik doe dichter in de buurt komt van wat God wil.
Ik weet niet hoe ver ik er nog vandaan ben.
Ik weet niet of de stip 'aan de horizon' die ik zie mijn eindpunt is of slechts een eerste deel van een traject.
Dat hoef ik ook niet te weten om de goede kant op te kunnen gaan.

Ik houd me niet heel erg bezig met goed en kwaad, maar vooral met mijn volgende stapje.

Mijn 'buikgevoel' is voor mij hooguit één van de indicatoren voor Gods wil.
'Ik' is gevoel, verstand, intuïtie en gewaarwording.
Waar die samenkomen is de Weg, mijn weg.
Het eindpunt ken ik niet.

Gods wil lijkt wel eens in een richting te liggen die ik liever niet op zou gaan.
Wat ik 'liever heb' is voor mij geen maatstaf voor goed of kwaad.
Ik ben eerder geneigd om wat 'ik' liever heeft te wantrouwen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
22 mar 2020, 22:41
Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Vader, leer mij Uw wil.

Ik heb geen toelichting op het "zoek Mijn Aangezicht" gevonden in de Bijbel.
Heb ik er misschien overheen gelezen?
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
22 mar 2020, 23:33
Gaitema schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Vader, leer mij Uw wil.

Kom ik op terug

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
22 mar 2020, 23:20

Ik weet niet wat God precies wil; ik hoor zeker geen Stem.
Ik probeer me open te stellen voor ingevingen van liefde en waarheid.
De gezamenlijke noemer van liefde en waarheid is voor mij alomvattende verbondenheid.
Dat vind ik mooi.
Ik denk dat heel veel mensen dat wel mooi vinden.

Wim Nusselder schreef:
Ik houd me niet heel erg bezig met goed en kwaad, maar vooral met mijn volgende stapje.
Het euvel is dat het kwaad niet verdwenen is, ondanks al die mooi wensen/verlangens/gedachten.
Is het een quaker ding om je niet zo met goed en kwaad bezig te houden? Hoe werkt dat dan? Verbeter de wereld.. zie geen kwaad?
Wat nou als dat tot gevolg heeft dat je geen kwaad meer ziet of herkent?.. want het is er helaas wel.

Wim Nusselder schreef:
Gods wil lijkt wel eens in een richting te liggen die ik liever niet op zou gaan.
Wat ik 'liever heb' is voor mij geen maatstaf voor goed of kwaad.
Ik ben eerder geneigd om wat 'ik' liever heeft te wantrouwen.
Wat is dan wel jouw graadmeter voor goed of kwaad?
Wat voor richting bedoel je dan?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
22 mar 2020, 23:33
Gaitema schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Vader, leer mij Uw wil.

Doet me denken aan de volgende tekst:
met nadruk het vet gedrukte

1 Korinthe 13:1
Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2. En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3. En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
4. De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5. zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6. zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7. zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8. De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9. Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10. maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
11. Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
12. Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.

13. En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.

Ik ben het met je eens, sterker nog: geen enkel mens heeft Gods aangezicht al helemaal gevonden.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dat geloof ik ook.
We zien wel wat, maar wazig.

Ik heb er gisteren nog wat naar gegoogled, hoe dat nou zit met dat aangezicht.
Kennelijk is 'aangezicht' in deze context synoniem met 'aanwezigheid', dus dat we zijn aanwezigheid moeten zoeken.
Dat maakt het al een stukje breder.
Gebed is een manier om nader tot God te komen, vasten ook.
Eigenlijk komt het er op neer dat 'de Christelijke wandel' in zijn geheel ons nader tot Hem brengt (of Hem nader tot ons).

Ik weet niet he het met jou zit, maar ik ervaar helaas toch een afstand, een leegte.
Ik heb wel geloof en hoop, maar minder liefde dan ik zou willen.

Misschien is het de 'spirituele melk' die ik nog niet geproefd heb.
Dat is ook zo'n vaag begrip voor mij.
Misschien is het het zelfde als Gods aanwezigheid.

Misschien is het Gods wil dat ik zo langzaam tot Hem nader..
Ik heb daarbij ook ernstige beproevingen moeten doorstaan.
Hoopgevend dat ik het dan toch vol houd, maar ik verlang wel naar een soort kantelpunt dat mij over de heuvel duwt richting Hem, en Hij richting mij.

Maargoed, hoe het ook voor mij uitpakken zal, ik geloof dat zijn Oordeel juist is.
Ik geloof niet meer in een eeuwig leven in de 'hel'.
Het eeuwige leven is voor wie in Hem gelooft (vertrouwt)
Ik heb wel in de eeuwige martelingen van de 'hel' geloofd, en heb daar 2 jaar lang niet mee kunnen leven.
Dat was mijn grootste beproeving tot nu toe.
Het heeft me wel getraumatiseerd en het heeft mijn vertrouwen in God toen wel ernstig beschadigd.

Ik zal er misschien eens een topic over beginnen.
Veel mensen vewerpen God vanwege de (valse) lering van de eeuwige martelingen in de hel.

Plaats reactie