Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Bericht door Petra »

Peda heeft in het topic "Gods wil" al een paar keer William James genoemd. Met IMO interessante reacties.
Nou heb ik al zo'n beetje geneusd maar kan nog niet echt veel vinden daarover.
Een opsomming van mogelijke godsbeelden bijvoorbeeld, is dat er?
Maar goed.. ik plak de William James reacties hieronder.
Wat zegt het dan.. wat voor Godsbeeld je hebt?
En zou het echt iets zeggen over je psyche? Past je God bij je als een lekker zittend jasje?
Het deed mij ook denken aan de Big five.

ik denk dat het heel interessant kan zijn om een topic te openen over het volgen van een bepaalde geloofsinhoud ( belief ) en de individuele psychische geaardheid. William James heeft daar indertijd onderzoek naar gedaan. Waarom raakt de ene mens in vuur en vlam over datgene dat een ander niet boeit. Of welke specifieke geloofsinhoud spreekt een wereld verbeteraar aan. Of een wantrouwend mens en een mens die gemkkelijk vertrouwen schenkt, volgen die beiden wel dezelfde geloofsuitgangspunten. Of hoe zit het bij de mens die gerechtigheid zeer hoog in het vaandel heeft of juist diegene die van nature uiterst vergevingsgezind is. Zo kun je nog wel een tijdje voort gaan. Zou uiteindelijk niet op ieder psychologisch "' potje "' een preferent religieus "" dekseltje "' passen. William James met zijn "' ieder mens zoekt de geloofsinhoud die het beste bij hem/haar past "'. Mocht dat zo zijn, dan is geloofsdiscussie ten diepste een psychologie discussie. Omdat de verschillen in onderlinge psychologie enorm uiteen liggen, verklaart dat wellicht het grote verschil in spirituele bloemen. Waar vraag is, volgt aanbod, een oude regel.
Ik denk dat bij het volgen van mijn idee iedere betrokkene diep in zich zelf te rade moet gaan om te ontdekken wie hij/zij psychologisch is. Dat kan een ander op afstand en via schriftelijke inbreng niet doen. Kan een gerechtigheidsfanaat ooit een Alverzoener zijn, of zie je God dan eerder als de Bestraffende. Kun je als succesvol zakenman de theologie van de onmachtige lijdende God volgen. Wanneer je grote behoefte hebt aan steun in het leven, past dan de onverschillige God van het Deisme wel bij je, of eerder Jezus die de zorgen van je neemt. Als je graag je naasten na de dood weer terug wilt zien, is dan het naturalisme een goed idee, met dood=dood. Als je een controle freak bent, past dan een vaag of onduidelijk Godsbeeld wel goed bij je, of eerder een beeld waar God tot op de komma voorschriften en leidraden geeft. Past bij een creatieveling wel de onveranderlijke dogma-God. Ga zo maar voort. Duizend mensen, duizend psychen. Eertijds kreeg je een Godsbeeld door de omgeving opgedrongen, passend of niet passend, maar die tijd in in onze omstreken zo goed als voorbij.
peda schreef:
17 mar 2020, 10:02
God wordt ingevuld overeenkomstig de psychische geaardheid van de gelovige ( William James ). "' Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent "

De link met godsbeeld en menselijke psyche persoonlijkheid deed mij aan Schermer denken. Die had ik al gelinkt. Het ging niet eens specifiek om God geloven maar om waarom mensen in het algemeen meer of minder geneigd zijn om in watdanook te geloven.

In het begin staat er dat hoe meer je open staat voor nieuwe ervaringen hoe minder je open staat voor geloof in God. Ik vraag me af of dat een belangrijke aanwijzer kan zijn. Of dat jullie dat onzin vinden.

https://michaelshermer.com/weird-things/excerpt/
Today’s most popular trait theory is what is known as the Five Factor model, or the “Big Five”:

Conscientiousness (competence, order, dutifulness),
Agreeableness (trust, altruism, modesty),
Openness to Experience (fantasy, feelings, values),
Extroversion (gregariousness, assertiveness, excitement seeking), and
Neuroticism (anxiety, anger, depression).
In the study on religiosity and belief in God conducted by Frank Sulloway and I, we found openness to experience to be the most significant predictor, with higher levels of openness related to lower levels of religiosity and belief in God. In studies of individual scientist’s *personalities and their receptivity to fringe ideas like the paranormal, I found that a healthy balance between high conscientiousness and high openness to experience led to a moderate amount of skepticism. This was most clearly expressed in the careers of paleontologist Stephen Jay Gould and astronomer Carl Sagan. They were nearly off the scale in both conscientiousness and openness to experience, giving them that balance between being open-minded enough to accept the occasional extraordinary claim that turns out to be right, but not so open that one blindly accepts every crazy claim that anyone makes.

Persons who tend to score high on mysticism scales tend also to score high on such variables as complexity, openness to new experience, breadth of interests, innovation, tolerance of ambiguity, and creative personality. Furthermore, they are likely to score high on measures of hypnotizability, absorption, and fantasy proneness, suggesting a capacity to suspend the judging process that distinguishes imaginings and real events and to commit their mental resources to representing the imaginal object as vividly as possible. Individuals high on hypnotic susceptibility are also more likely to report having undergone religious conversion, which for them is primarily an experiential rather than a cognitive phenomenon — that is, one marked by notable alterations in perceptual, affective, and ideomotor response patterns.

Op Wikipedia in het Nederlands. https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_five_ ... dstrekken)
Bijzonder uitgebreid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper
Man/Vrouw: M

Re: Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Bericht door hopper »

Ik zal mijn Godsbeeld vertellen: die is Leegte. Er is dus geen beeld van God. Maar ik volg dan ook de bijbel:

Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is.
Om tot 'mijn' God te komen dien je zelf ook leeg te worden. Je hebt er dus zelf helemaal niks aan.
Zelfbewustzijn is een schitterend geschenk … maar we betalen er een hoge prijs voor.

peda

Bericht door peda »

Kan een persoon die qua eigen karakter grote betekenis geeft aan gerechtigheid en strafoplegging, ooit het Godsbeeld van de Alverzoening omarmen? Ik ben geen psycholoog, maar het klinkt mij vreemd in de oren. Er zijn talloze Imago's van God in omloop, vele ondersteunt door een beargumenteerd bijbels interpretatie traject, het kan dus nagenoeg alle kanten op. Zo zijn er mensen die graag een krachtige autoriteit willen volgen, anderen daarentegen willen zelf graag de autoriteit zijn en volgers aan hen binden. Hebben beiden hetzelfde Godsbeeld? Komt het zo sterk vastpinnen op een overtuiging nu voort uit de aangeboren persoonlijke psyche of heeft een gevolgd Godsbeeld weer invloed op de psyche. Waarom gaat de ene voor geslotenheid van de organisatie, een ander daarentegen voor volledige openheid en transparentie. Vele vragen, maar zelf ontkom ik er niet aan om de enorme verscheidenheid in de omgang met God of met het begrip God stevig te verbinden met onderlinge verschillen in de persoonlijke psyche.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
18 mar 2020, 10:17
Kan een persoon die qua eigen karakter grote betekenis geeft aan gerechtigheid en strafoplegging, ooit het Godsbeeld van de Alverzoening omarmen?
Ik denk dat juist zo'n persoon door het christelijke geloof aan te nemen, tot een ander inzicht kan komen. Het was immers Jezus zelf die bad om vergeving voor degenen die Hem aan het kruis nagelden en bespotten. Gerechtigheid en strafoplegging betreffen m.i. het denkkader van de mens toen. Het beeld van de rijke man en de arme Lazarus is waarschijnlijk ook ontleend aan het beeld dat de Farizeeën hadden van gerechtigheid. Ook de gelijkenis van de schulden, waarbij de degene van wie de meeste schuld vergeven was het meest dankbaar was, duidt op vergeving en de onmacht van degene die niet in staat is zijn eigen positie onder ogen te zien. Ook de gelijkenis van de verloren zoon duidt op verzoening ondanks het begane onrecht, maar schetst tevens de onmacht van de oudste zoon om zich te verzoenen.

Het obstakel om alverzoening te accepteren zit volgens mij ergens anders in. Zou de God die de zondaar de vrijheid geeft om zijn eigen leven te bepalen deze vrijheid intrekken op het moment dat die zondaar niet voor hem kiest? Als je iemand liefhebt, respecteer je dan niet dat die persoon fundamenteel andere keuzes maakt? En wat betreft een tweede kans na de dood, dat onttrekt zich aan wat geopenbaard is. De traditie benadrukt juist dat je voor je dood moet kiezen, tot leven komen. Wat is de realiteitswaarde van een godsbeeld van de Alverzoening?
Ik ben geen psycholoog, maar het klinkt mij vreemd in de oren. Er zijn talloze Imago's van God in omloop, vele ondersteunt door een beargumenteerd bijbels interpretatie traject, het kan dus nagenoeg alle kanten op. Zo zijn er mensen die graag een krachtige autoriteit willen volgen, anderen daarentegen willen zelf graag de autoriteit zijn en volgers aan hen binden. Hebben beiden hetzelfde Godsbeeld? Komt het zo sterk vastpinnen op een overtuiging nu voort uit de aangeboren persoonlijke psyche of heeft een gevolgd Godsbeeld weer invloed op de psyche.
Ik denk inderdaad dat een godsbeeld invloed heeft op de psyche. Dat godsbeeld kan een persoonlijke psychische voorkeur versterken of juist verzwakken. Het is juist hier dat het christelijk geloof de mens laat nadenken over zijn godsbeelden. Wie God voor zichzelf claimt, krijgt onmenselijke trekjes. De ene God van de Farizeeën duldde geen andere goden naast zich. Die exclusieve God is er maar voor weinigen ("eng is de poort, smal is de weg"). De Farizeeën keken op het gewone volk neer. Daarentegen is Jezus daar waar mensen ziek zijn, hulp nodig hebben, en in de goedheid die wij anderen betonen, ontmoeten we Hem. Zo is Jezus Christus God met ons. Hij is niet het verlengde van onszelf, maar altijd (in) de ander.
Waarom gaat de ene voor geslotenheid van de organisatie, een ander daarentegen voor volledige openheid en transparentie. Vele vragen, maar zelf ontkom ik er niet aan om de enorme verscheidenheid in de omgang met God of met het begrip God stevig te verbinden met onderlinge verschillen in de persoonlijke psyche.
Mee eens. Ook in die zin wordt een gelovige er steeds op gewezen dat God niet exclusief geclaimd kan worden, maar dat de ander de mogelijkheid biedt om op een andere manier naar God te kijken.

dingo

Bericht door dingo »

Het karakter van mensen is hierin geen constante. Om een voorbeeld aan te halen wat ik een tijdje terug hoorde: Aan het begin van hun carrière was Martin Luther King duidelijk voor pacifistisch actievoeren terwijl Malcom X juist radicaal en gewelddadig actie voerde. Aan het eind van hun carrière was King veel radicaler geworden en neigde naar geweld terwijl Malcom juist veel minder gewelddadig was geworden.

Verder heb ik eigenlijk niet zo'n duidelijk Godsbeeld maar misschien zegt dat ook van alles over wie ik ben?
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

hopper

Bericht door hopper »

dingo schreef:
18 mar 2020, 16:46

Verder heb ik eigenlijk niet zo'n duidelijk Godsbeeld maar misschien zegt dat ook van alles over wie ik ben?
Ja, dat zegt mij dat je mss aan een bril toe bent?
Zelfbewustzijn is een schitterend geschenk … maar we betalen er een hoge prijs voor.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Petra schreef:
18 mar 2020, 03:39
zegt het dan.. wat voor Godsbeeld je hebt?
En zou het echt iets zeggen over je psyche? Past je God bij je als een lekker zittend jasje?
Mijn favoriete godsbeeld is "dat wat alles en iedereen verbindt".
Ik kan (als amateur astrologisch psycholoog) aanwijzen in mijn horoscoop dat het mijn Roeping is om verbondenheid zichtbaar te maken.
Ik weet niet zeker wat er eerst kwam in mijn leven: het vermogen om dat te zien en benoemen in mijn horoscoop en die formulering van mijn favoriete godsbeeld.
Het eerste een jaar of 40 geleden; het tweede misschien een paar jaar later toen ik ontdekte dat ik Quaker was.
Petra schreef:
hoe meer je open staat voor nieuwe ervaringen hoe minder je open staat voor geloof in God. Ik vraag me af of dat een belangrijke aanwijzer kan zijn. Of dat jullie dat onzin vinden.
In de Quaker-traditie wordt 'open staan voor goddelijke leiding', ook uit onverwachte hoek, heel belangrijk gevonden.
Dus juist 'open staan voor nieuwe ervaringen' biedt ruimte voor God (of voor de Geest zoals we dan eerder zeggen).

Storm

Bericht door Storm »

Mijn Godsbeeld haakt zich aan bij: "wie Mij wil zien kijkt naar mijn zoon Jezus".
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

dingo

Bericht door dingo »

hopper schreef:
18 mar 2020, 17:09
dingo schreef:

Aangezien jij helemaal geen beeld hebt, ben je dan toe aan een blindengeleidehond?
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

hopper

Bericht door hopper »

dingo schreef:
18 mar 2020, 23:35
hopper schreef:
18 mar 2020, 17:09
dingo schreef:

Aangezien jij helemaal geen beeld hebt, ben je dan toe aan een blindengeleidehond?
Ik ben de blindengeleidehond!

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
18 mar 2020, 23:30
Petra schreef:
zegt het dan.. wat voor Godsbeeld je hebt?
Mijn favoriete godsbeeld is "dat wat alles en iedereen verbindt".
Ik kan (als amateur astrologisch psycholoog) aanwijzen in mijn horoscoop dat het mijn Roeping is om verbondenheid zichtbaar te maken.
Ik weet niet zeker wat er eerst kwam in mijn leven: het vermogen om dat te zien en benoemen in mijn horoscoop en die formulering van mijn favoriete godsbeeld.
Het eerste een jaar of 40 geleden; het tweede misschien een paar jaar later toen ik ontdekte dat ik Quaker was.
Petra schreef:
hoe meer je open staat voor nieuwe ervaringen hoe minder je open staat voor geloof in God. Ik vraag me af of dat een belangrijke aanwijzer kan zijn. Of dat jullie dat onzin vinden.
In de Quaker-traditie wordt 'open staan voor goddelijke leiding', ook uit onverwachte hoek, heel belangrijk gevonden.
Dus juist 'open staan voor nieuwe ervaringen' biedt ruimte voor God (of voor de Geest zoals we dan eerder zeggen).
Ook bij Isis staat men open voor goddelijke leiding. Mensen kunnen zich wat dat betreft van alles wijs maken. Het lijkt me niet zo 'n goed idee je in te beelden dat je onder goddelijke leiding staat en vervolgens al je denkbeelden op die zogenaamde God te projecteren. De geschiedenis heeft ons geleerd waar dat toe kan leiden.
Only dead fish go with the flow

Messenger

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef:
19 mar 2020, 00:15
Ook bij Isis staat men open voor goddelijke leiding. Mensen kunnen zich wat dat betreft van alles wijs maken. Het lijkt me niet zo 'n goed idee je in te beelden dat je onder goddelijke leiding staat en vervolgens al je denkbeelden op die zogenaamde God te projecteren. De geschiedenis heeft ons geleerd waar dat toe kan leiden.
Ik geloof niet in Goddelijke leiding of heerschappij. Ik geloof in Goddelijke ondersteuning bij het maken van mijn keuzes.

Niet God die mij gebruikt, maar ik kan gebruikmaken van God.

Een almachtige en volmaakte God heeft mijn hulp (bijvoorbeeld andersdenkenden over de kling jagen in Naam van God) niet nodig.
Het is een gevaarlijke illusie dat de mens het werktuig is van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Petra

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef:

Dat is precies de paradox waar ik tegen aan loop.. (is het Gods wil of is het mijn wil ..hoe weet ik dat nou?) en die ik daarnet zo verwoordde viewtopic.php?p=276665#p276665.

Maar goed.. dat vind ik een andere vraag als.. wat is je godsbeeld en wat zegt dat over je psyche OF zegt je psyche iets over je godsbeeld?
En waar zitten die verschillen in?
Autonomie?
Ik wil ontvangen van god of ik wil geven aan god?
Creativiteit?
Idealen?
Laatst gewijzigd door Petra op 19 mar 2020, 05:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
18 mar 2020, 13:19
Ik denk inderdaad dat een godsbeeld invloed heeft op de psyche. Dat godsbeeld kan een persoonlijke psychische voorkeur versterken of juist verzwakken.
Dat denk ik ook wel dat dat kan.
En ik kan me ook indenken dat het iemand goed kan doen..(goed in mijn ogen) maar ook slecht (slecht in mijn ogen).

En dan vraag ik me ook af.. hoe kwam je aan dat godsbeeld in the first place?
Koos je een godsbeeld die bij je psyche past?
Of koos het godsbeeld jou?

Zou het mogelijk zijn dat je met een God zit opgescheept die vanalles Wil wat zeer tegen je eigen gevoel/moraal/normen/waarden indruist?

Wim Nusselder
Contacteer:

Zolderworm schreef:
Het lijkt me niet zo 'n goed idee je in te beelden dat je onder goddelijke leiding staat en vervolgens al je denkbeelden op die zogenaamde God te projecteren. De geschiedenis heeft ons geleerd waar dat toe kan leiden.
De Quakergeschiedenis heeft ons geleerd dat we goed aan elkaar moeten toetsen of wat we aan God toeschrijven van God afkomstig is (van iets dat groter is dan ons zelf, hoe we het ook noemen) dan wel van allerlei ego-drives.
Vaak dient het levensverhaal van James Nayler als illustratie van die les.
Quakers pretenderen als het goed is niet dat ze onder goddelijke leiding staan zonder dat dat goed getoetst is.
We pretenderen slechts dat het mogelijk is om je direct door God te laten leiden.
In belangrijke zaken heb je daarvoor je geloofsgemeenschap hard nodig voor die toetsing.

Wim Nusselder
Contacteer:

Storm schreef:
18 mar 2020, 23:33
Mijn Godsbeeld haakt zich aan bij: "wie Mij wil zien kijkt naar mijn zoon Jezus".
Wat zegt dat over jou?

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
18 mar 2020, 23:46
Serieus??
Laat jij je leiden door de instincten, waaronder je sociale instinct, zonder enige behoefte aan het overstijgen van je zelf?
Ik heb al vaker geschreven dat mijns inziens de behoefte je zelf te overstijgen typerend is voor Homo sapiens.
Dat kan via kunst, religie en/of wetenschap.
Kun jij zonder? Wil jij zonder?
Is dat menselijk?

Wim Nusselder
Contacteer:

Messenger schreef:
19 mar 2020, 00:45
Ik geloof in Goddelijke ondersteuning bij het maken van mijn keuzes.
Ook dat past prima in de Quaker traditie.
Bijvoorbeeld in 'Advies 1' dat Quakers elkaar voorhouden kun je die 'ingevingen van God' prima als 'steun' interpreteren in plaats van als 'directief'/'leiding':

Wim Nusselder
Contacteer:

Peter79 schreef:
18 mar 2020, 13:19
Ik denk inderdaad dat een godsbeeld invloed heeft op de psyche.
Ja, en omgekeerd.
Niet alleen individueel, maar ook collectief.
Denk bijvoorbeeld aan ons spreekwoordelijke calvinisme als Nederlanders.
Zowel kip en ei als individuele en collectieve wisselwerking zijn lastig uit elkaar te houden.

Wim Nusselder
Contacteer:

Petra schreef:
19 mar 2020, 05:44
is het Gods wil of is het mijn wil ..hoe weet ik dat nou?
In mijn ervaring maak je je minder druk om dat onderscheid naarmate je je meer 'thuis voelt' (in een geloofsgemeenschap, in je vel, in je leven).
Dat is een soort van vertrouwen/geloof; niet noodzakelijk 'op'/'in' iets of iemand, maar gewoon als een soort basisvertrouwen/-geloof.

Petra schreef:
19 mar 2020, 05:44
wat is je godsbeeld en wat zegt dat over je psyche OF zegt je psyche iets over je godsbeeld?
Misschien is het meest relevant de aan- of afwezigheid van dat basisvertrouwen?
En het (van huis uit of later) gevonden hebben van zo'n 'thuis'?

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
19 mar 2020, 05:48

En dan vraag ik me ook af.. hoe kwam je aan dat godsbeeld in the first place?
Koos je een godsbeeld die bij je psyche past?
Of koos het godsbeeld jou?

Zou het mogelijk zijn dat je met een God zit opgescheept die vanalles Wil wat zeer tegen je eigen gevoel/moraal/normen/waarden indruist?
Dat is naar mijn visie zeker mogelijk. Denk aan kinderen die geboren worden in een gezin met zeer forse religieuze overtuigingen. Doordat de huidige samenleving ( in onze omstreken ) een zeer open karakter heeft, kom je vroeg of laat opvattingen tegen die volledig indruisen tegen de gezinsovertuiging. Hoe het dan afloopt, hangt weer van de psyche van betrokkenen af. Een standaard uitkomst is gewoon niet te geven.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:37
Zolderworm schreef:
Het lijkt me niet zo 'n goed idee je in te beelden dat je onder goddelijke leiding staat en vervolgens al je denkbeelden op die zogenaamde God te projecteren. De geschiedenis heeft ons geleerd waar dat toe kan leiden.
De Quakergeschiedenis heeft ons geleerd dat we goed aan elkaar moeten toetsen of wat we aan God toeschrijven van God afkomstig is (van iets dat groter is dan ons zelf, hoe we het ook noemen) dan wel van allerlei ego-drives.
Vaak dient het levensverhaal van James Nayler als illustratie van die les.
Quakers pretenderen als het goed is niet dat ze onder goddelijke leiding staan zonder dat dat goed getoetst is.
We pretenderen slechts dat het mogelijk is om je direct door God te laten leiden.
In belangrijke zaken heb je daarvoor je geloofsgemeenschap hard nodig voor die toetsing.
Op basis waarvan toets je dat? Op basis van dat wat je individueel of als groep hebt verzonnen dat goed zou zijn. Op die manier kun je de gekste dingen verzinnen. De Nazi's dachten ook dat God aan hun zijde stond.
Only dead fish go with the flow

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:42
hopper schreef:
18 mar 2020, 23:46
Serieus??
Laat jij je leiden door de instincten, waaronder je sociale instinct, zonder enige behoefte aan het overstijgen van je zelf?
Ik heb al vaker geschreven dat mijns inziens de behoefte je zelf te overstijgen typerend is voor Homo sapiens.
Dat kan via kunst, religie en/of wetenschap.
Kun jij zonder? Wil jij zonder?
Is dat menselijk?
Je kunt jezelf niet overstijgen, Wim. Dat is m.i. een illusionaire toestand welke het denken voortbrengt.
Het denken wat een God voortbrengt die 'groots' is. Of iets wat 'groter' is dan ik.
Dat is denken in beelden. Beelden zijn groter/kleiner dan iets anders.

God als totale Leegte/Niets staat mij meer aan.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
18 mar 2020, 09:13
Ik zal mijn Godsbeeld vertellen: die is Leegte. Er is dus geen beeld van God. Maar ik volg dan ook de bijbel:

Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is.
Om tot 'mijn' God te komen dien je zelf ook leeg te worden. Je hebt er dus zelf helemaal niks aan.
Jouw spiritualiteit lijkt voor mij sterk op "Niemand daar" van T. Parsons https://www.bol.com/nl/f/niemand-daar/39696528/

Ik heb dat gelezen maar vond daar zelf geen herkenning in.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Storm

Bericht door Storm »

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:38
Storm schreef:
18 mar 2020, 23:33
Wat zegt dat over jou?
@Wim,
Dat staat niet in de aanhef van dit topic. Ik hoef alleen het eerste deel van de zin aan te geven. ;)

Maar ik wil wel zeggen waarom dit belangrijk is voor mij; als Jezus het voorbeeld is van God -die voor mij meer abstract is- dan heb ik er vertrouwen in. Ja, ik denk wel dat wij ons Godsbeeld passend maken op onszelf, de opbouwende en liefdevolle stukken uit de Bijbel spreken mij meer aan. Dat God soms een therapeutische God geworden is herken ik ook. Ik ken alleen fragmenten en weet niets zeker.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Plaats reactie