Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Bericht door hopper »

peda schreef:
23 mar 2020, 12:22
hopper schreef:
23 mar 2020, 12:05
Een keertje mantra zingen is wel aan te bevelen, peda. Gewoon omdat het kan.
Mantra zingen is voor mij teveel herhaling van hetzelfde. Zoals bij het eindeloos herhalen van het "' wees gegroet, Maria "'.
Ik hou van experimenteren in het spirituele. Mantra zingen overwint schaamte (ik zing zo vals als een kraai) en je maakt kennis met de wet van vibratie ( niets is in rust, alles trilt, vibreert).
God is niet het antwoord op onze vragen, God is het wegvallen van onze vragen.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mar 2020, 12:29
peda schreef:
23 mar 2020, 12:22
hopper schreef:
23 mar 2020, 12:05
Een keertje mantra zingen is wel aan te bevelen, peda. Gewoon omdat het kan.
Mantra zingen is voor mij teveel herhaling van hetzelfde. Zoals bij het eindeloos herhalen van het "' wees gegroet, Maria "'.
Ik hou van experimenteren in het spirituele. Mantra zingen overwint schaamte (ik zing zo vals als een kraai) en je maakt kennis met de wet van vibratie ( niets is in rust, alles trilt, vibreert).
Opnieuw een bewijs dat ieder mens zo ongeveer psychologisch een unicum is. Daarom verliezen, nu er in de democratie geen dwang meer is, de op macht gebaseerde ( uit het hoofd geleerde geloofsdoctrines) zoveel volgers. Ieder zijn eigen bij hem/ haar passend Godsbeeld, of geen Godsbeeld, dat is de huidige trend. Een uniform Godsbeeld met voor iedere gelovige gelijke leerstellingen, lukt alleen nog onder een niet democratisch regime.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
23 mar 2020, 12:39

Opnieuw een bewijs dat ieder mens zo ongeveer psychologisch een unicum is. Daarom verliezen, nu er in de democratie geen dwang meer is, de op macht gebaseerde ( uit het hoofd geleerde geloofsdoctrines) zoveel volgers. Ieder zijn eigen bij hem/ haar passend Godsbeeld, of geen Godsbeeld, dat is de huidige trend. Een uniform Godsbeeld met voor iedere gelovige gelijke leerstellingen, lukt alleen nog onder een niet democratisch regime.
Een uniform Godsbeeld heeft sowieso al nooit bestaan. Gelovige A denkt zijn eigen Godsbeeld en gelovige B ook.
Maar je kent mijn mantra(!) , wie God in de objecten (beeltenissen) zoekt, kan lang zoeken.
Daar zijn er miljarden van. Of meer. Daarom noem ik dat ook de denkbeeldige God, daar zijn er net zo veel van als dat er mensen zijn die Hem denken. Van de echte God is er maar één.
God is niet het antwoord op onze vragen, God is het wegvallen van onze vragen.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef:
Is dat niet iets gemeenschappelijks van alle Godsbeelden? (de macht uit handen geven aan God/opperwezen).
Geeft God houvast? Het gevoel dat je niet zelf verantwoordelijk bent maar God. Is dat het?
Met als fijne moderne mogelijkheid dat je zelf de (in jouw ogen) meest ideale God kan kiezen.

Ook daar zit iets wonderlijks tegenstrijdigs... zoveel mensen willen macht en anderen willen er juist vanaf.
Of voelt het nou juist machtiger omdat je niet alleen bij monde van jezelf spreekt maar ook nog eens vanuit hogere goddelijke kennis/wijsheid/inzichten?
Aan de ene kant lijkt het of God je macht overneemt (je geeft je autonomie over) aan de andere kant lijkt het of het juist machtiger maakt (je hebt de zegen van een opperwezen aan je zijde).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
24 mar 2020, 06:38
peda schreef:
Is dat niet iets gemeenschappelijks van alle Godsbeelden? (de macht uit handen geven aan God/opperwezen).
Geeft God houvast? Het gevoel dat je niet zelf verantwoordelijk bent maar God. Is dat het?
Met als fijne moderne mogelijkheid dat je zelf de (in jouw ogen) meest ideale God kan kiezen.

Ook daar zit iets wonderlijks tegenstrijdigs... zoveel mensen willen macht en anderen willen er juist vanaf.
Of voelt het nou juist machtiger omdat je niet alleen bij monde van jezelf spreekt maar ook nog eens vanuit hogere goddelijke kennis/wijsheid/inzichten?
Aan de ene kant lijkt het of God je macht overneemt (je geeft je autonomie over) aan de andere kant lijkt het of het juist machtiger maakt (je hebt de zegen van een opperwezen aan je zijde).
Waarom iemand ten diepste kiest voor God of liever gezegd een bepaald Godsbeeld, zie ik als psychologisch bepaald, althans in de moderne tijd. Er bestaat in onze omstreken geen omgevings geloofsdwang meer, althans voor de meesten onder ons. Ruzie met je familie of zelfs een breuk, vindt er plaats om heel wat mindere als geloofsredenen. God-zij-dank kan bijna iedereen anno 2020 de schoenen aantrekken die bij hem/ haar passen en keer je je kont richting diegenen die het beter dan jezelf menen te weten. Wie op aarde persoonlijk macht wil, zoekt een daarbij passend Godsbeeld, wie op aarde graag een volger is van een machtig mens, zoekt ook een daarbij passend Godsbeeld. Er bestaat een nagenoeg eindeloze reeks aan Godsbeelden, als een sleutel die past op een corresponderend slotje. Voor mij is het psychologie tot welke uitkomst iemand komt. Daarom lukt het ook niet om mensen van hun overtuigingen af te brengen. Sleutel en slotje passen dan niet meer en behalve een enkele creatieveling die juist leeft van het niet passen, blijven de meesten hun sleutel en slotje trouw. Je ziet het op fora waar de bijdragen van deelnemers geen millimeter verschuiven, wat er ook aan andere argumentatie wordt ingebracht. Logisch want een millimeter verschuiving betekent een niet meer passende sleutel. Psychologie.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
24 mar 2020, 10:43
Petra schreef:
24 mar 2020, 06:38
peda schreef:

Waarom iemand ten diepste kiest voor God of liever gezegd een bepaald Godsbeeld, zie ik als psychologisch bepaald, althans in de moderne tijd. Er bestaat in onze omstreken geen omgevings geloofsdwang meer, althans voor de meesten onder ons. Ruzie met je familie of zelfs een breuk, vindt er plaats om heel wat mindere als geloofsredenen. God-zij-dank kan bijna iedereen anno 2020 de schoenen aantrekken die bij hem/ haar passen en keer je je kont richting diegenen die het beter dan jezelf menen te weten. Wie op aarde persoonlijk macht wil, zoekt een daarbij passend Godsbeeld, wie op aarde graag een volger is van een machtig mens, zoekt ook een daarbij passend Godsbeeld. Er bestaat een nagenoeg eindeloze reeks aan Godsbeelden, als een sleutel die past op een corresponderend slotje. Voor mij is het psychologie tot welke uitkomst iemand komt. Daarom lukt het ook niet om mensen van hun overtuigingen af te brengen. Sleutel en slotje passen dan niet meer en behalve een enkele creatieveling die juist leeft van het niet passen, blijven de meesten hun sleutel en slotje trouw. Je ziet het op fora waar de bijdragen van deelnemers geen millimeter verschuiven, wat er ook aan andere argumentatie wordt ingebracht. Logisch want een millimeter verschuiving betekent een niet meer passende sleutel. Psychologie.
Ik denk dan ook dat de enige die met de eigen overtuigingen kan stoeien jij zelf bent. Zat mensen doen dat. Wat betreft is al dat gesleutel met slotjes best intrigerend.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Petra schreef:
23 mar 2020, 03:38
HOE bepaal je nou welke gemeenschap het beste is als je niet aan je eigen wil/ideologie wilt denken. Niet met je eigen buikgevoel of kleine ikje.
Dat egoïstisch denkende wezen gooi je volledig overboord!
Je wilt je ECHT en voor de volle 100% aan Gods Wil en goddelijke leiding overgeven.. hoe kies je dan :?:
Een gemeenschap die inclusiever is, is beter dan een gemeenschap die minder inclusief is.
Je volgt Gods Wil door altijd te blijven zoeken naar een omvattender, inclusievere gemeenschap dan die waar je je mee identificeert.
God is een soort punt dat altijd voorbij je individuele horizon zal liggen én voorbij de horizon van elke gemeenschap waartoe je je beperkt.
God is voor mij dat wat (of degene die) alles en iedereen omvat (en dan nóg groter blijkt).

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
07 apr 2020, 21:48
Petra schreef:
23 mar 2020, 03:38
HOE bepaal je nou welke gemeenschap het beste is als je niet aan je eigen wil/ideologie wilt denken. Niet met je eigen buikgevoel of kleine ikje.
Dat egoïstisch denkende wezen gooi je volledig overboord!
Je wilt je ECHT en voor de volle 100% aan Gods Wil en goddelijke leiding overgeven.. hoe kies je dan :?:
Een gemeenschap die inclusiever is, is beter dan een gemeenschap die minder inclusief is.
Je volgt Gods Wil door altijd te blijven zoeken naar een omvattender, inclusievere gemeenschap dan die waar je je mee identificeert.
God is een soort punt dat altijd voorbij je individuele horizon zal liggen én voorbij de horizon van elke gemeenschap waartoe je je beperkt.
God is voor mij dat wat (of degene die) alles en iedereen omvat (en dan nóg groter blijkt).
:flower1:
En voor mij kom ik bij dat nóg grotere bij een Godin 🥰 uit.

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
Petra schreef:
08 apr 2020, 06:30
voor mij kom ik bij dat nóg grotere bij een Godin 🥰 uit.
Zou goddelijkheid die mannelijkheid én vrouwelijkheid omvat niet nóg groter zijn?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wim Nusselder schreef:
09 apr 2020, 23:08
Wim Nusselder schreef:
Petra schreef:
08 apr 2020, 06:30
voor mij kom ik bij dat nóg grotere bij een Godin 🥰 uit.
Zou goddelijkheid die mannelijkheid én vrouwelijkheid omvat niet nóg groter zijn?
Zou de mens in zijn / haar nieuwe opstandingslichaam nog steeds geobsedeerd zijn met de geslachten?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
09 apr 2020, 23:08

Uiteraard. :flower1:

Wat dat betreft zijn homoseksuelen toch wel dichter bij de allesomvattende goddelijkheid dan hetero's.
Goed nieuws voor Messenger :)

Vandaar mijn stelling dat de Vader, Here God niet goed kan functioneren zonder de Moeder, Dame Godin.
viewtopic.php?p=280195#p280195
Petra schreef:
09 apr 2020, 04:22
Ik ben er tevens van overtuigd dat het miserabele tij enkel te keren is door GODIN en de vrouwelijke waarden terug op het geloofstoneel te krijgen. :!: :!: :!:
Laatst gewijzigd door Petra op 10 apr 2020, 04:53, 4 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
09 apr 2020, 23:15

Zou de mens in zijn / haar nieuwe opstandingslichaam nog steeds geobsedeerd zijn met de geslachten?
Laten we maar hopen van niet.

Wie weet zal ook voor de mensheid de Here God weer een beetje van mening veranderen en de troon gaan delen met Dame Godin. Kunnen ze saampjes wat bijbelse aanpassingen verordonneren. Weer een hoopvol vervolg op het NT misschien, met een fijne Dochter. Of nog leuker.. een tweeling. Of nóg beter; een vrouwelijk/mannelijk-achtig kindje, een transseksueel bv.
En dan dit keer gaarne zonder geweld en gemartel. 🥰

HJW

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef:

Hebben jullie gedachten over wat de meest inclusieve gemeenschap zou zijn ?
En hoe dat te bereiken.

Messenger

Bericht door Messenger »

HJW schreef:
11 apr 2020, 11:22
Wim Nusselder schreef:

En hoe dat te bereiken.
Ik kan me wel vinden in de reactie van Wim.

Op het antwoord aan jou HJW: Als eerste zullen we het erover eens zijn dat ons geloof niet de betere, maar slechts een andere weg is. Dat is echt het begin van inclusiviteit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

HJW

Bericht door HJW »

Messenger schreef:
11 apr 2020, 11:40
Ik kan me wel vinden in de reactie van Wim.

Op het antwoord aan jou HJW: Als eerste zullen we het erover eens zijn dat ons geloof niet de betere, maar slechts een andere weg is. Dat is echt het begin van inclusiviteit.
Ik vind het een interessante gedachte van Wim. Ben benieuwd naar de stip op de horizon.

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
HJW schreef:
11 apr 2020, 11:22
En hoe dat te bereiken.
Net als God ligt die 'meest inclusieve gemeenschap' altijd buiten ons bereik.
Zodra je je horizon bereikt hebt, is er altijd weer een nieuwe horizon om naar te streven.
Net als allerlei andere waarden is inclusiviteit een weg van voortdurende (mogelijkheden tot) verbetering.
Het is niet een toestand die je kunt 'bereiken'.

Wim Nusselder
Contacteer:

Messenger schreef:
11 apr 2020, 11:40
Als eerste zullen we het erover eens zijn dat ons geloof niet de betere, maar slechts een andere weg is. Dat is echt het begin van inclusiviteit.
HJW schreef:
11 apr 2020, 12:03
Ik vind het een interessante gedachte van Wim. Ben benieuwd naar de stip op de horizon.
Laten we het vooral hebben over inclusiviteit en dus (?) goddelijkheid als richting waarin we gezamenlijk willen streven.
Dan moeten we er dus geen wedstrijd van maken wie het verst kan kijken en al te precies gaan beschrijven wat we dan zien.
(Kijken christenen verder dan moslims? Quakers verder dan protestanten?)
Laat staan dat we meningen moeten gaan vormen over hoe ver de horizon is, hoe lang we nodig hebben om er te komen en hoe realistisch dat is.
Samen op weg gaan, met wie dan ook die min of meer in dezelfde richting gaat.

Ja, en ondertussen zegt ons Godsbeeld (waar onze horizon ligt) inderdaad wie we zijn (hoe ver we kunnen kijken).
In deze metafoor van de ronde aarde zie ik maar drie dimensies die daarbij tellen:
- onze lengte,
- de richting waarin we kijken, die de ruwheid van het landschap bepaalt tussen hier en horizon en
- 'de schouders van anderen waarop we staan' (theologie? traditie? geloofsgemeenschap?).
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer dimensies aan onze identiteit waarvoor deze metafoor onze ogen sluit.

HJW

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef:
14 apr 2020, 08:07

Zodra je je horizon bereikt hebt, is er altijd weer een nieuwe horizon om naar te streven.
Net als allerlei andere waarden is inclusiviteit een weg van voortdurende (mogelijkheden tot) verbetering.
Hoe zien jullie God ?
Is dat de waarnemer of een deelnemer ?
Is God ook bezig met zichzelf voortdurend te verbeteren ?

Waarom zouden wij die toestand niet kunnen bereiken ?

HJW

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef:
14 apr 2020, 08:21
Laten we het vooral hebben over inclusiviteit en dus (?) goddelijkheid als richting waarin we gezamenlijk willen streven.
is dat dan een streven naar iets wat we nooit kunnen bereiken ?
Dan moeten we er dus geen wedstrijd van maken wie het verst kan kijken en al te precies gaan beschrijven wat we dan zien.
Ik heb geen idee. Wat mij betreft geen wedstrijd, wel nieuwsgierig naar jullie eerstvolgende horizon.
Laat staan dat we meningen moeten gaan vormen over hoe ver de horizon is, hoe lang we nodig hebben om er te komen en hoe realistisch dat is.
Eigenlijk gaan jullie dus gewoon op weg, zonder horizon ?
Maar hoe weet je dan dat je een zinvolle richting op gaat ?
Ja, en ondertussen zegt ons Godsbeeld (waar onze horizon ligt) inderdaad wie we zijn (hoe ver we kunnen kijken).
Hoe ver is dat op dit moment ?
Zien jullie dan iets aan de horizon ?

Benieuwd naar jullie gedachten.

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
14 apr 2020, 08:07
HJW schreef:
14 apr 2020, 11:59
Hoe zien jullie God ?
Is dat de waarnemer of een deelnemer ?
Is God ook bezig met zichzelf voortdurend te verbeteren ?

Waarom zouden wij die toestand niet kunnen bereiken?
Als waarnemer noch deelnemer én als beide.
Een andere metafoor voor het 'altijd buiten bereik achter de horizon blijven' is 'ongrijpbaar blijven door altijd beter te zijn dan we menen te kunnen bevatten'.
Of dat komt door 'zichzelf verbeteren' of door 'altijd al beter zijn geweest dan we konden bevatten' kunnen we dus niet bevatten.

Dat is geen eenduidige toestand, dus is die niet bereikbaar.
God valt aan te duiden met paradoxen.
Wim Nusselder schreef:
HJW schreef:
14 apr 2020, 12:02
is dat dan een streven naar iets wat we nooit kunnen bereiken?
Inclusiviteit en goddelijkheid die altijd verder gaan en omvattender zijn dan we kunnen bereiken zijn inderdaad per definitie geen 'situaties' ('ietsen') die we kunnen bereiken.
Daarmee zijn ze niet minder nastrevenswaardig.
Wim Nusselder schreef:
HJW schreef:
Ik heb geen idee. Wat mij betreft geen wedstrijd, wel nieuwsgierig naar jullie eerstvolgende horizon.
Wat vind je van mijn pogingen tot nu toe om die te schetsen?
Wim Nusselder schreef:
HJW schreef:
Eigenlijk gaan jullie dus gewoon op weg, zonder horizon?
Maar hoe weet je dan dat je een zinvolle richting op gaat?
Als Quakers zijn we wel degelijk samen onderweg.
We formuleren voortdurend stippen op de horizon.
We accepteren van elkaar dat we dat op verschillende manieren doen zolang we elkaar vinden in de manier van omgaan ermee.
We vermijden discussie over die stippen, over hoe ver die zijn, hoe lang we nodig hebben om er te komen en hoe realistisch dat is.
Hier en met name hier kun je vinden hoe we dat doen.
Wim Nusselder schreef:
HJW schreef:
Hoe ver is dat op dit moment?
Zien jullie dan iets aan de horizon?
Zie boven wat ik zie en waarom ik me niet druk maak (en wil maken) over de vraag hoe ver dat is.

HJW

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef:
15 apr 2020, 07:55

Wat vind je van mijn pogingen tot nu toe om die te schetsen?
Prima.
Maar lastig voor iemand die altijd zeer doelgericht is.....
Wim Nusselder schreef:
Hoe staat de kruisdood van Jezus hierin ?
Als Quakers zijn we wel degelijk samen onderweg.
We formuleren voortdurend stippen op de horizon.
We accepteren van elkaar dat we dat op verschillende manieren doen zolang we elkaar vinden in de manier van omgaan ermee.
We vermijden discussie over die stippen, over hoe ver die zijn, hoe lang we nodig hebben om er te komen en hoe realistisch dat is.
Hier en met name hier kun je vinden hoe we dat doen.
Dank. Ik ga het eens lezen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
Laten we het vooral hebben over inclusiviteit en dus (?) goddelijkheid als richting waarin we gezamenlijk willen streven.Dan moeten we er dus geen wedstrijd van maken wie het verst kan kijken en al te precies gaan beschrijven wat we dan zien.
HJW schreef:
17 apr 2020, 13:22
Hoe staat de kruisdood van Jezus hierin?
In mijn narratief over het streven naar inclusiviteit en goddelijke inspiratie heeft dat verhaal geen noemenswaardige rol.
Welke rol heeft dat verhaal voor jou?

Kruisiging was een tamelijk gebruikelijke straf voor politieke tegenstanders in de Romeinse tijd.
Een iets minder inhumane straf dan spietsing.
Een iets inhumanere dan levend verbrand worden.
Bij mijn weten geen onderdeel meer van enig rechtssysteem, maar vergelijkbaar met wat concurrerende criminele bendes elkaar nog steeds aandoen.
Tegen die achtergrond vind ik het een nogal lastig verhaal om er zin aan te geven of in te herkennen.

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
17 apr 2020, 23:19

Kruisiging was een tamelijk gebruikelijke straf voor politieke tegenstanders in de Romeinse tijd.
Bij mijn weten geen onderdeel meer van enig rechtssysteem, maar vergelijkbaar met wat concurrerende criminele bendes elkaar nog steeds aandoen.
Tegen die achtergrond vind ik het een nogal lastig verhaal om er zin aan te geven of in te herkennen.
Jaaaa, dat heb ik nou ook.
Sterker nog .. ik vind het zo'n lastig issue om te kunnen plaatsen, dat ik het niet voor elkaar krijg om het vanuit het perspectief van gelovigen te beschouwen. Terwijl ik meetal best een aardig inlevingsgevoel heb. Maar ik mis hier raakpunten waarmee je het dichterbij kan halen en relateren aan iets waar ik bekend mee ben. I just can't wrap my head around it.
Alsof het neigt naar een verheerlijking agressie en grof geweld. In de zin van -wreed geweld; dé oplossing voor al uw problemen.
En altijd als ik zo'n beeld zie van zo'n gebroken mens, bloedend en lijdend.. dan word ik er naar van. Is dit het nou waar de wereld zo van moet opknappen?

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
18 apr 2020, 01:47
Wim Nusselder schreef:

Jaaaa, dat heb ik nou ook.
Sterker nog .. ik vind het zo'n lastig issue om te kunnen plaatsen, dat ik het niet voor elkaar krijg om het vanuit het perspectief van gelovigen te beschouwen. Terwijl ik meetal best een aardig inlevingsgevoel heb. Maar ik mis hier raakpunten waarmee je het dichterbij kan halen en relateren aan iets waar ik bekend mee ben. I just can't wrap my head around it.
Alsof het neigt naar een verheerlijking agressie en grof geweld. In de zin van -wreed geweld; dé oplossing voor al uw problemen.
En altijd als ik zo'n beeld zie van zo'n gebroken mens, bloedend en lijdend.. dan word ik er naar van. Is dit het nou waar de wereld zo van moet opknappen?

De essentie is eerder Waarom kon God de mensheid Niet Vergeven zonder het Offer van Jezus aan het Kruis. Aan die vraag is inmiddels een stevige theologische literatuur verbonden; waaruit ook de essentie ervan blijkt voor de christelijke leer. Was Jezus nooit gestorven aan het kruis, maar van ouderdom dan was er geen christendom geweest of een christendom van andere strekking. Maar het is altijd slecht speculeren over als dit zus, of als dit zo. Het kruis heeft de christelijke heilsgeschiedenis volledig bepaalt, dat is wel een zekerheid en voor de gelovigen Moest de Kruisdood wel plaatsvinden als Topper in het Heilsplan.

Storm

Bericht door Storm »

Wim Nusselder schreef:

Ook ik vind dat een lastig verhaal, velen ondergaan de meest afschuwelijke dood. En het vergroten van de kruisdood gebeurde ook alleen bij Jezus:'het plaatsvervangend sterven", onschuldig. Maar sterven er niet veel mensen op een gruwelijke manier en onschuldig. We hoeven maar Amnesty te volgen en we weten genoeg. Ik ga nu uit van wat geschreven staat en wat verondersteld wordt; de apostelen kwamen ook niet zo lekker aan hun einde, tenminste wat we er van weten.https://www.gotquestions.org/Nederlands ... telen.html Dus het is niet zo dat lijden van de apostelen vergroot werd.

Toen mijn vader overleed zei iemand tegen mij; "zijn lijden was groot maar nooit zo groot als dat van Christus". Ik zei het niet maar dacht: sode***ter toch op, het stikt letterlijk van het lijden. De avond een uur voor dat mijn vader stierf had ik mijn vuisten gebald naar de Hemel in een letterlijk gevecht met God. Het duurde lang voordat dat weer veranderde en het is nooit meer zo geworden als ervoor ..maar dat is niet erg.

Toch is het voor mij wel zinvol geworden.....ook dat verhaal van Jezus verlatenheid en lijden meer nog dan de opstanding. Misschien is dat de zin dat het over Jezus dood (de opstanding) getild wordt naar het lijden van anderen, deze wereld. @Petra ik kan begrijpen dat jij het een trieste boel vindt maar geloven is meer; voor sommigen zelfs de hele dag juichen en dansen en gelukkig zijn. Karakter speelt hierin ook een rol.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Plaats reactie