Vind een gemeenschap

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
Petra
Man/Vrouw: V

Vind een gemeenschap

Bericht door Petra »

Ik lees het wel vaker.. zoek een gemeenschap. Maar dan denk ik.. er zijn zo ontiegelijk veel smaken. Hoe vind je er in vredesnaam eentje die goed bij je godsbeeld past?
En als je wat gevonden denkt te hebben.. hoe gaat dat dan?

Nou is het nu een moeilijke tijd denk ik, vanwege corona. Zal wel anders gaan nu, maar toch..

viewtopic.php?p=277628#p277628
Jerommel schreef:
25 mar 2020, 15:53
Petra schreef:
25 mar 2020, 02:09

Waarom ontmoedigt een kerk of gemeenschap jou dan?
Is daar geen liefdevolle Christelijke broederschap te vinden? Of niet eentje naar jouw Godsbeeld?
Je schrijft: BEN een eenzame Christen en WAS er nog niet klaar voor.. betekent dat dat je er nu wel klaar voor bent?
Gezellig.. zullen we op speur gaan naar een leuke gemeenschap voor je? :idea:
Hmmm... Misschien geen slecht idee.

Ik had geen klik met de kerkgangers.
Ik voelde me er niet thuis.
Het was wel wat beter in de ZDA kerk waar ik begon, maar ik kan me niet in de ZDA ideeën (Ellen White) vinden.
Ik weet nog niet eens wat een ZDA kerk is, dus aan mij heb je niks op dit gebied. :lol:
Maakt het uit welke smaak kerk? En in welke buurt/omgeving.
Het lijkt me dat er i.i.g. op deze site wel wat tips of ideeën kunnen komen.

Jerommel schreef:
Zodoende werd ik een internet Christen, veel op forums enzo, maar dat werkte eigenlijk ook niet.
Volgens mij is er idd een reusachtig verschil tussen normale menselijke contacten en dat getik op fora.
Het is me vooral opgevallen dat mensen zelf erg veel invullen en aanvullen a.d.v. een paar getikte regeltjes, aan misverstanden geen gebrek.
Best een intrigerend fenomeen wat dat betreft.
Misschien ook wel een topic waard.

Messenger schreef:
25 mar 2020, 18:27
Misschien zijn de Remonstranten iets voor jou: https://www.remonstranten.nl/wat-gelove ... gLAr_D_BwE
Messenger gaf al een tip.
@Jerommel.. weet je al welke smaak je zou passen?

En dan ben ik reuze benieuwd of je iets van je gading kan vinden.. en hoe dat dan in z'n werk gaat. 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Vind een gemeenschap

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
26 mar 2020, 02:35
Jerommel schreef:
Zodoende werd ik een internet Christen, veel op forums enzo, maar dat werkte eigenlijk ook niet.
Volgens mij is er idd een reusachtig verschil tussen normale menselijke contacten en dat getik op fora.
Als de katholieke kerk onlinediensten gaat houden krijg je cookies in plaats van een hostie. :mrgreen:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef:
Ik lees het wel vaker.. zoek een gemeenschap. Maar dan denk ik.. er zijn zo ontiegelijk veel smaken. Hoe vind je er in vredesnaam eentje die goed bij je godsbeeld past?

Nou is het nu een moeilijke tijd denk ik, vanwege corona. Zal wel anders gaan nu, maar toch..

Jerommel schreef:
Petra schreef:

Is daar geen liefdevolle Christelijke broederschap te vinden? Of niet eentje naar jouw Godsbeeld?
Je schrijft: BEN een eenzame Christen en WAS er nog niet klaar voor.. betekent dat dat je er nu wel klaar voor bent?

Het was wel wat beter in de ZDA kerk waar ik begon, maar ik kan me niet in de ZDA ideeën (Ellen White) vinden.
Ik weet nog niet eens wat een ZDA kerk is, dus aan mij heb je niks op dit gebied. :lol:
Maakt het uit welke smaak kerk? En in welke buurt/omgeving.

Jerommel schreef:
Het is me vooral opgevallen dat mensen zelf erg veel invullen en aanvullen a.d.v. een paar getikte regeltjes, aan misverstanden geen gebrek.

Messenger schreef:
Misschien zijn de Remonstranten iets voor jou: https://www.remonstranten.nl/wat-gelove ... gLAr_D_BwE

En dan ben ik reuze benieuwd of je iets van je gading kan vinden.. en hoe dat dan in z'n werk gaat. 8-)
Een gemeenschap beperkt je in je denken, omdat je de denkbeelden van de gemeenschap gaat overnemen in plaats van zelf na te denken. Daarom heb je op een bepaald moment geen behoefte meer aan een gemeenschap, althans niet om denkbeelden mee te delen. Maar misschien wel om samen te filosoferen.
Only dead fish go with the flow

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
Welkom op de markt, denk ik dan. In deze tijd moet je 1,5 meter afstand houden, anders wordt de markt gesloten, maar we laten ons natuurlijk niet ontmoedigen bij het eerste het beste tegenslagje, anders kom je nergens :w
Dus ja, hoe doe je dat op een markt. Je loopt langs de kraampjes en kijkt rond of er iets van je gading bij zit, of je gaat eens kijken waar het hardstikke druk is en de koopman flink lawaai maakt, want waarom worden die anderen aangetrokken? Misschien is dat dan voor jou ook wel wat, dat wil je niet missen!
Je kan het ook vergelijken met partnerkeuze. Er lopen zoveel potentiële kandidaten rond maar nog meer gekken los, vind daar je weg maar eens in. En je vraag hoe dat dan gaat vind ik welbeschouwd nogal blond :flower1:
Oppassen geblazen voor wie niet gaat voor een vruchtbare samenwerking :kiss1:
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

peda

Bericht door peda »

Hoe nauwer de grenzen zijn die een gemeenschap trekt, hoe sneller je uitgekeken bent. Niet iedereen heeft zin om met variatie in danspassen te performen op de oppervlakte van een postzegel. Grenzen hoeft niet alleen te maken te hebben met dogma piketpaaltjes maar evenzeer kunnen er grenzen zijn aan het weten en de interesses van het leden bestand die een gemeenschap vormen. Is dat laatste het geval dan gaat het onderling treffen meer om een potje "'ouwe hoeren"' en dat boeit ook niet weer keer op keer iedereen. Vind een passende gemeenschap, best wel lastig voor sommigen.

Zolderworm

peda schreef:
26 mar 2020, 11:46
Hoe nauwer de grenzen zijn die een gemeenschap trekt, hoe sneller je uitgekeken bent. Niet iedereen heeft zin om met variatie in danspassen te performen op de oppervlakte van een postzegel. Grenzen hoeft niet alleen te maken te hebben met dogma piketpaaltjes maar evenzeer kunnen er grenzen zijn aan het weten en de interesses van het leden bestand die een gemeenschap vormen. Is dat laatste het geval dan gaat het onderling treffen meer om een potje "'ouwe hoeren"' en dat boeit ook niet weer keer op keer iedereen. Vind een passende gemeenschap, best wel lastig voor sommigen.
Sommige mensen hebben behoefte aan nauwe grenzen. Die vervelen zich daar nooit.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 mar 2020, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pyro

Bericht door pyro »

peda schreef:
Hoe nauwer de grenzen zijn die een gemeenschap trekt, hoe sneller je uitgekeken bent. [...]
Hangt ervan af wat je zoekt. Als je grenzen nauw vindt, past het denkbeeld denkelijk niet bij je. De één z'n steuncorset is de ander z'n dwangbuis.
Hoe dan ook heb je in een gemeenschap met andere mensen te maken, en mensen zijn altijd wel interessant op de 1 of andere manier. Ok, ook wel eens in het negatieve natuurlijk :w

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 11:30

Een gemeenschap beperkt je in je denken, omdat je de denkbeelden van de gemeenschap gaat overnemen in plaats van zelf na te denken. Daarom heb je op een bepaald moment geen behoefte meer aan een gemeenschap, althans niet om denkbeelden mee te delen. Maar misschien wel om samen te filosoferen.
Een gemeenschap beperkt je in je denken, maar je hoeft geen denkbeelden over te nemen. Ik heb een tijdje de rozenkruisers bezocht en ik vond hen prettig gezelschap om mee in discussie te gaan. Ik heb ook het e.e.a. aan lectuur van ze gelezen. Heel veel zaken waar ik niks mee kon. Maar soms in een bijzinnetje vind je herkenning.

Ik trek voort van gemeenschap naar gemeenschap. Soms vind je wat, soms niet. Ik onderzoek altijd en soms worden zaken pas na jaren duidelijk.
Het leuke van onderzoeken is ook dat je niet weet waar je uit komt. Dat ik 'nergens' uit zou komen had ik nooit kunnen bevroeden.
Jezus zei: Er zijn er twee die rusten op een bank, de een zal sterven, de ander zal leven. (L 61A)

Zolderworm

hopper schreef:
26 mar 2020, 12:47
Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 11:30

Een gemeenschap beperkt je in je denken, maar je hoeft geen denkbeelden over te nemen. Ik heb een tijdje de rozenkruisers bezocht en ik vond hen prettig gezelschap om mee in discussie te gaan. Ik heb ook het e.e.a. aan lectuur van ze gelezen. Heel veel zaken waar ik niks mee kon. Maar soms in een bijzinnetje vind je herkenning.

Ik trek voort van gemeenschap naar gemeenschap. Soms vind je wat, soms niet. Ik onderzoek altijd en soms worden zaken pas na jaren duidelijk.
Het leuke van onderzoeken is ook dat je niet weet waar je uit komt. Dat ik 'nergens' uit zou komen had ik nooit kunnen bevroeden.
Nou de Rozenkruisers zijn nou juist de organisatie waarin men vindt dat men de enige waarheid heeft gevonden. Ik ben er jarenlang lid van geweest, maar het was alleen goed als je de "leer" voor honderd procent accepteerde. Als je dat niet deed, dan was je eigenwijs. Jan van Rijckenborgh heeft heel veel dingen geschreven, die klinkklaar pertinente onzin zijn. Maar blijkbaar heb je je er niet voldoende in verdiept om dat te kunnen vaststellen.
Momenteel ben ik bij de Theosofen. Maar niet omdat ik voor honderd procent in de theosofische leer geloof. Maar dat wordt daar volkomen geaccepteerd.

callista

Bericht door callista »

pyro schreef:
26 mar 2020, 12:09
peda schreef:
Hoe nauwer de grenzen zijn die een gemeenschap trekt, hoe sneller je uitgekeken bent. [...]
Hangt ervan af wat je zoekt. Als je grenzen nauw vindt, past het denkbeeld denkelijk niet bij je.

De één z'n steuncorset is de ander z'n dwangbuis.
Prachtig uitgedrukt.. :) :thumb1:
Hoe dan ook heb je in een gemeenschap met andere mensen te maken, en mensen zijn altijd wel interessant op de 1 of andere manier.
Ok, ook wel eens in het negatieve natuurlijk :w
Klopt...
Maar een paar "dwarsliggers" moet je er altijd bij hebben in mijn optiek....die houden je alert...

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 13:04

Nou de Rozenkruisers zijn nou juist de organisatie waarin men vindt dat men de enige waarheid heeft gevonden. Ik ben er jarenlang lid van geweest, maar het was alleen goed als je de "leer" voor honderd procent accepteerde. Als je dat niet deed, dan was je eigenwijs. Jan van Rijckenborgh heeft heel veel dingen geschreven, die klinkklaar pertinente onzin zijn. Maar blijkbaar heb je je er niet voldoende in verdiept om dat te kunnen vaststellen.
Momenteel ben ik bij de Theosofen. Maar niet omdat ik voor honderd procent in de theosofische leer geloof. Maar dat wordt daar volkomen geaccepteerd.
Mijn ervaring is toch wat anders. Taoïsme wordt er besproken en wel zoals de Tao bedoeld is. Waarbij we in acht moeten nemen dat taoïsme helemaal geen leer is. De boeken van Jan van Rijckenborgh heb ik nooit gelezen. Er zijn wel eens wat stukken uit voorgelezen, waarna discussie. Je kent het wel. Ik ben echter nooit lid geworden van de club. Spiritueel ben ik enorm breed georiënteerd. Wie weet ga ik ook nog eens bij de Theosofen kijken. Als jij of iemand anders iets weet te melden, het is altijd welkom.
Jezus zei: Er zijn er twee die rusten op een bank, de een zal sterven, de ander zal leven. (L 61A)

Zolderworm

hopper schreef:
26 mar 2020, 14:30
Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 13:04

Mijn ervaring is toch wat anders. Taoïsme wordt er besproken en wel zoals de Tao bedoeld is. Waarbij we in acht moeten nemen dat taoïsme helemaal geen leer is. De boeken van Jan van Rijckenborgh heb ik nooit gelezen. Er zijn wel eens wat stukken uit voorgelezen, waarna discussie. Je kent het wel. Ik ben echter nooit lid geworden van de club. Spiritueel ben ik enorm breed georiënteerd. Wie weet ga ik ook nog eens bij de Theosofen kijken. Als jij of iemand anders iets weet te melden, het is altijd welkom.
Als het taoïsme daar besproken wordt, dan heb je geluk. Dat is dan een goed moment. Maar goed, ik wil hier de Rozenkruisers niet gaan afkraken. Als je de boeken van Jan van Rijckenborgh nooit gelezen hebt, dan heeft het ook geen zin het erover te hebben.
Bij de theosofen kun je altijd gaan kijken. Alleen vind ik hen soms, met name de vrouwen daar, wat zweverig. Bovendien geloof ik niet zo in de Geheime Leer van Blavatski. Nou ja, misschien deels. Maar je kunt er wel lekker gaan brainstormen.

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 14:41

Als het taoïsme daar besproken wordt, dan heb je geluk. Dat is dan een goed moment. Maar goed, ik wil hier de Rozenkruisers niet gaan afkraken. Als je de boeken van Jan van Rijckenborgh nooit gelezen hebt, dan heeft het ook geen zin het erover te hebben.
Bij de theosofen kun je altijd gaan kijken. Alleen vind ik hen soms, met name de vrouwen daar, wat zweverig. Bovendien geloof ik niet zo in de Geheime Leer van Blavatski. Nou ja, misschien deels. Maar je kunt er wel lekker gaan brainstormen.
Jan van Rijckenborgh zijn lectuur heeft me nooit aangesproken, dat is meer het punt.
Ik wil boeken lezen om er wijzer van te worden, om mijzelf te leren begrijpen.
Alles wat riekt naar zweverigheid heb ik ook al niks mee.
En vrouwen (sorry dames) lijken daar idd gevoeliger voor.
Ik lees op wiki over de geheime leer van Blavatski iets over wortelrassen.
Ja, dan ben je mij al kwijt. Ik ga er van uit dat als men op spiritueel gebied zich wil ontwikkelen dat er dan toch wel enige basale beginselen zijn.
Er dient enig 'verstaan' te zijn over wat liefde, bewustzijn, subject/object e.d. is.

Het is net zoals met antroposofie. Steiner heeft zinnige dingen aangeroerd, maar met Atlantische periode (of zoiets) kan ik gewoon niks.
Dat weerhoudt me er wel van om tot dergelijke gemeenschappen te gaan behoren. Voor je het weet zit je midden tussen de kaartleggers, tarot, edelstenen-uitleg en zo. Niks mis mee voor iemand die daar interesse in heeft, maar spiritualiteit kent basale beginselen in mijn optiek.

Zolderworm

hopper schreef:
26 mar 2020, 14:59
Zolderworm schreef:
26 mar 2020, 14:41

Jan van Rijckenborgh zijn lectuur heeft me nooit aangesproken, dat is meer het punt.
Ik wil boeken lezen om er wijzer van te worden, om mijzelf te leren begrijpen.
Alles wat riekt naar zweverigheid heb ik ook al niks mee.
En vrouwen (sorry dames) lijken daar idd gevoeliger voor.
Ik lees op wiki over de geheime leer van Blavatski iets over wortelrassen.
Ja, dan ben je mij al kwijt. Ik ga er van uit dat als men op spiritueel gebied zich wil ontwikkelen dat er dan toch wel enige basale beginselen zijn.
Er dient enig 'verstaan' te zijn over wat liefde, bewustzijn, subject/object e.d. is.

Het is net zoals met antroposofie. Steiner heeft zinnige dingen aangeroerd, maar met Atlantische periode (of zoiets) kan ik gewoon niks.
Dat weerhoudt me er wel van om tot dergelijke gemeenschappen te gaan behoren. Voor je het weet zit je midden tussen de kaartleggers, tarot, edelstenen-uitleg en zo. Niks mis mee voor iemand die daar interesse in heeft, maar spiritualiteit kent basale beginselen in mijn optiek.
Ja, met die ronden en rassen van Blavatski heb ik ook helemaal niets. En de Atlantische en Lemurische periode, ook niet. Ik geloof dat ook allemaal niet.
Ik blijf toch het liefste dicht bij huis. Wat jij zegt: bewustzijn, subject/object enzovoort. Ik ben ook erg bezig met het plaatsen van allerlei paranormale verschijnselen, mede in verband met de uittredingen die ik heb gehad. Maar sommige dingen zijn ook wat dat betreft onbegrijpelijk.
Over bewustzijn heeft Steiner hier en daar wel iets zinnigs geschreven (of feitelijk gezegd). Maar die hele ontwikkeling van de Aarde die hij heeft beschreven. Daarover te lezen vind ik zonde van m'n tijd.

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
26 mar 2020, 11:44
En je vraag hoe dat dan gaat vind ik welbeschouwd nogal blond :flower1:
Oppassen geblazen voor wie niet gaat voor een vruchtbare samenwerking :kiss1:
:lol:
Dit blondje heeft best wel wat over voor een bloemetje.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
Ik denk zelf niet dat je je blind moet staren op de verschilletjes.
Wat mij betreft gaat het om het 'vergaderen in zijn Naam'.
Echter, veel kerken zijn slap geworden in hun geloof, en als ze dat niet zijn, dan geloven ze doorgaans in 'een eeuwig leven in de hel' voor de goddelozen, omdat dat de traditionele lering is, maar het is niet wat de Bijbel leert.
Dat is voor mij geen 'verschilletje' maar een enorm struikelblok.
Evegoed zou het bespreekbaar kunnen zijn, en zou ik dan e.e.a. anders kunnen belichten.
Verder is er in het hedendaagse Christendom ook een soort Israel aanbidding aan de gang, waar ik me ook helemaal niet in kan vinden.
Maar of dat het 'vergaderen in zijn Naam' in de weg zou staan, weet ik ook niet.

Jerommel schreef:
Petra schreef:

Maakt het uit welke smaak kerk?
ZDA = Zevende Dags Adventisten.
Naast de Bijbel hanteren zij de schrijfsels van Ellen White, die zij als profetes zien en haar schrijfsels als doctrine.
Daar kan ik me als sola scriptura gelovige niet in vinden.
En in welke buurt/omgeving.
Den Haag, Kijkduin om preciezer te zijn.

Jerommel schreef:
Dat klopt allemaal wel, ja.
Het is soms maar een rottig medium.
Ik ben sowieso niet makkelijk of getalenteerd in discussies, maar via het wwweb is het nog lastiger.
Eens.

Messenger schreef:

Eerlijk gezegd heb ik niet veel drive om weer op zoek te gaan.
Het is voor mij net als een relatie.
Ik ga er niet meer naar op zoek, maar wie weet wat er nog op mijn pad komt.
De Heer zal er in voorzien, als de tijd daar is, of niet.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra

Bericht door Petra »

Nou Jerommel...

Als ik je goed begrijp...

Geen slappe kerk.
Maar ook geen eeuwige hel voor de goddelozen.
Geen Israel aanbidding.

In de buurt van Den Haag/Kijduin.

En dan bij voorkeur een gemeenschap die zelf aan de deur komt kloppen bij niet-zoekenden.

Naar mijn weten zijn vooral de JG daar goed in.
Is dat wat voor je?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
31 mar 2020, 02:31
Nou Jerommel...

Geen slappe kerk.
Geen Israel aanbidding.

Zoiets.

En dan bij voorkeur een gemeenschap die zelf aan de deur komt kloppen bij niet-zoekenden.
Waar haal je dat nu vandaan?

Is dat wat voor je?
Nee.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
Nou Jerommel...

Geen slappe kerk.
Geen Israel aanbidding.

Is dat wat voor je?
De Jg doen niet aan de drie-eenheid en dat is voor Jerommel bij goed lezen van zijn bijdragen een geloofsmiskleun.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
31 mar 2020, 11:25
Petra schreef:
Nou Jerommel...

Geen slappe kerk.
Geen Israel aanbidding.

Is dat wat voor je?
De Jg doen niet aan de drie-eenheid en dat is voor Jerommel bij goed lezen van zijn bijdragen een geloofsmiskleun.
Dat is niet mijn enige bezwaar tegen JG.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
31 mar 2020, 09:16
Petra schreef:
Nou Jerommel...

Geen slappe kerk.
Geen Israel aanbidding.

Zoiets.

Waar haal je dat nu vandaan?
Dat schreef je toch... of nam ik het te letterlijk?
Jerommel schreef:
30 mar 2020, 13:24
De Heer zal er in voorzien, als de tijd daar is, of niet.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
01 apr 2020, 03:38

Nee, je zal wel iets (maar wat dan?) verkeerd begrepen hebben.

pyro

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:
Ik denk zelf niet dat je je blind moet staren op de verschilletjes.
Wat mij betreft gaat het om het 'vergaderen in zijn Naam'.
Echter, veel kerken zijn slap geworden in hun geloof, en als ze dat niet zijn, dan geloven ze doorgaans in 'een eeuwig leven in de hel' voor de goddelozen, omdat dat de traditionele lering is, maar het is niet wat de Bijbel leert.
Dat is voor mij geen 'verschilletje' maar een enorm struikelblok.
Evegoed zou het bespreekbaar kunnen zijn, en zou ik dan e.e.a. anders kunnen belichten.
Verder is er in het hedendaagse Christendom ook een soort Israel aanbidding aan de gang, waar ik me ook helemaal niet in kan vinden.
Maar of dat het 'vergaderen in zijn Naam' in de weg zou staan, weet ik ook niet.

Luister eens via kerkomroep.nl of kerkdienstgemist.nl naar een GKV kerkdienst. Dat zijn doorgaans nuchtere lieden maar wel enthousiast en behoorlijk traditiegetrouw recht in den leer.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
01 apr 2020, 10:11
Petra schreef:
01 apr 2020, 03:38

Nee, je zal wel iets (maar wat dan?) verkeerd begrepen hebben.
Wat dan?
Ik quote je nu voor de derde keer. :lol:
Als jij er niet zelf naar op zoek gaat.. maar het op je pad laat komen... hoe zie je dat plaatsvinden dan?
Jerommel schreef:

P.S.
Pyro geeft een tip: GKV.
Is dat iets voor je?

Plaats reactie