Het bedrog van de evolutieleer

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
EdVaessen
Man/Vrouw: M

Re: Het bedrog van de evolutieleer

Bericht door EdVaessen »

Wesley schreef:
20 nov 2020, 23:07
EdVaessen schreef:
20 nov 2020, 18:36

"Het vinden van gelijkenissen is GEEN bewijs van overgang."

Inderdaad. Het is geen bewijs. Het is een aanwijzing. Een van de zeer vele die de evolutietheorie en de gemeenschappelijke afstamming van de soorten steunt.
Ik ben blij dat je dat zo ziet. Een aanwijzing die een aanname steunt.
  • Wat men met deze aanwijzing doet is een aanname maken dat het mogelijkerwijs de evolutietheorie ondersteunt. Men gelooft dat.
  • Christenen daarentegen zien de variaties en soorten met gelijkenissen ook als aanwijzing en geloven dat dit ondersteuning biedt aan dat alles ontworpen is door dezelfde God. Men gelooft dat.
Ik ben hiermee niets aan het bewijzen over evolutietheorie of het bestaan van God.
Ik probeer hiermee aan te geven dat het een misvatting is dat mensen die in evolutieleer geloven, dit doen aan de hand van wetenschappelijk bewijs. Ze doen als het ware niets anders dan Christenen, feitelijkheden gebruiken voor hun aanname ter ondersteuning van hun geloof.
Een wetenschappelijke theorie komt tot stand op basis van rationeel denken.
Als eenvoudig voorbeeld: we geloven dat de aarde rond is, al kunnen de meeste mensen dat nooit rechtstreeks zien. Die rondheid wordt afgeleid uit waarnemingen (aanwijzingen) van diverse aard. Vroeger kon met het alleen afleiden uit schepen ver op zee die wegzonken onder de horizon, de Poolster die hoger boven de horizon staat naarmate men noordelijker gaat, het feit dat reizen naar het westen (Magellaan) je weer op het startpunt terugbrengen, de rondheid van de maan en planeten die men telescopisch kon waarnemen. Tegenwoordig kunnen we de aarde waarnemen vanuit de ruimte en zelfs rechtstreeks zien dat het een bol is.
Dat de aarde rond is wordt rationeel bevestigd. Aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Dat evolutie op is getreden is ook wetenschappelijke bevestigd.

Zie jij een verschil in werkwijze?
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Wesley schreef:
20 nov 2020, 22:47
Wie ik was, hoeveel diploma's ik heb, wie ik ben doet er niet zoveel toe in een discussie. Wat ik zeg is denk ik belangrijker in een discussie.
Dan moet je dit niet schrijven: "trouwens, ik heb op de TU Delft gezeten, ik neem aan dat ik redelijk geïnformeerd ben."
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Mart schreef:
21 nov 2020, 11:59
Wesley schreef:
20 nov 2020, 22:58
Paleontologie: Welk bewijs is er in de paleontologie dat evolutie heeft plaatsgevonden? Die is er niet. Er zijn uiteraard verifieerbare feitelijke opgravingen. Maar uit de feiten zijn aannames gedaan om evolutietheorie te ondersteunen. Het zijn deze aannames die niet wetenschappelijk onderbouwd is en toch door vele mensen als feit worden beschouwd. Men gelooft er heilig in dat het waar is, het is een geloof.

Genetica: Welk bewijs is er voor het onstaan van de allereerste levende eencellig diertje op aarde? Met daarin complexe DNA. Mensen kunnen de geheimen van DNA code ontrafelen, maar tot op heden is het niet gelukt om bewijs te leveren dat uit niet levend materiaal leven gecreëerd kan worden. De oersoep een veel tijd verhaal is een religie dat door vele mensen als feit wordt gezien omdat men er heilig in gelooft, ook dit is een geloof.
Anatomie, embryologie, moleculaire biologie, biogeografie en fossielen verwijzen allen naar evolutie. Ook de recente ontdekking van tolerante epistatische mutaties heeft bijvoorbeeld belangrijke evolutionaire implicaties. Vergelijkingen van DNA-sequenties laten zien hoe verschillende soorten verwant zijn. Moleculaire overeenkomsten leveren bewijs voor de gedeelde afkomst van het leven en de ontwikkeling van dezelfde genen in verschillende organismen (dat wil zeggen, een paar homologe genen) tonen hoe nauw verwant bepaalde organismen zijn. Biogeografie, de studie van de geografische verspreiding van organismen, levert ons verdere informatie over hoe en wanneer soorten zich hebben ontwikkeld. Een vergelijkbare anatomie die bij verschillende soorten wordt gevonden, kan homoloog zijn (gedeeld vanwege voorouders) of analoog (gedeeld vanwege vergelijkbare selectieve druk). Daarbij leveren anatomische kenmerken die worden gedeeld tussen organismen (inclusief degenen die alleen zichtbaar zijn tijdens de embryonale ontwikkeling) verder bewijsmateriaal voor een gedeelde evolutionaire afkomst. Fossielen ondersteunen het bewijs van evolutionaire veranderingen op de lange termijn nog meer en documenteren het vroegere bestaan ​​van soorten die nu zijn uitgestorven. Het biedt geen volledig verslag van de evolutionaire geschiedenis, maar het bevestigt het bestaan ​​van nu uitgestorven soorten en legt eveneens telkens meer tussenvormen vast.
Dit is een goede uitleg van hoe wetenschap werkt. Aanwijzingen komen uit zeer diverse hoeken. 'Converging lines of evidence', zoals de Engelsen het noemen.
peda

Bericht door peda »

Ook een interessante is de vraag of de homo sapiens sapiens nog verder evolueert in de toekomst. Staat het "' proces "' inmiddels stil, loopt het gewoon door of neemt de mens in de toekomst door gen-manipulatie het evolutie-heft verder in eigen hand. Bij mijn weten bestaat daarover ook geen consensus over de al of niet super-mens, de quasi "' alien-vorm "'.
hopper

Bericht door hopper »

Ik las laatst een artikel over evolutie van biobots. Dan laat je algoritmes de evolutie doen. Biologisch computerleven.
https://www.trouw.nl/nieuws/wetenschapp ... gle.com%2F

Ik las niet dit artikel, maar een artikel in een tijdschrift. Het gaat me een beetje boven de pet. Maar evolutie blijkt ook te werken middels een computer, dus zonder sturende invloed van de mens.
De computer ontwerpt, de mens bouwt
Maak een organisme dat zich kan voortbewegen, was de opdracht aan de computer. Je mag twee soorten cellen gebruiken, werd eraan toegevoegd: huidcel en spiercel. Het algoritme begint dan willekeurig huid- en spiercellen te combineren in vele duizenden verschillende klompjes. Het rekent voor iedere wezentje uit hoe die zich zal voortbewegen, selecteert de wezentjes die dat het best kunnen, varieert daarmee verder, selecteert de beste et cetera. Evolutie dus.
Een beetje jammer voor alle ID gelovigen en andere gelovigen die mensen dat er een man met toverstokje de boel aan stuurt, maar het blijkt 'vanzelf' te gaan. Gewoon een kwestie van de niet of slecht functionerende wezens (biobots) dood laten gaan.
Wat een leuk onderschrift heb jij!
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
21 nov 2020, 13:53
Ook een interessante is de vraag of de homo sapiens sapiens nog verder evolueert in de toekomst. Staat het "' proces "' inmiddels stil, loopt het gewoon door of neemt de mens in de toekomst door gen-manipulatie het evolutie-heft verder in eigen hand. Bij mijn weten bestaat daarover ook geen consensus over de al of niet super-mens, de quasi "' alien-vorm "'.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat evolutie gestopt is.
Dat zou niet eens kunnen, er is namelijk niemand die stuurt.
fries77

Bericht door fries77 »

hopper schreef:
21 nov 2020, 14:26
Ik las laatst een artikel over evolutie van biobots. Dan laat je algoritmes de evolutie doen. Biologisch computerleven.
https://www.trouw.nl/nieuws/wetenschapp ... gle.com%2F

Ik las niet dit artikel, maar een artikel in een tijdschrift. Het gaat me een beetje boven de pet. Maar evolutie blijkt ook te werken middels een computer, dus zonder sturende invloed van de mens.
De computer ontwerpt, de mens bouwt
Maak een organisme dat zich kan voortbewegen, was de opdracht aan de computer. Je mag twee soorten cellen gebruiken, werd eraan toegevoegd: huidcel en spiercel. Het algoritme begint dan willekeurig huid- en spiercellen te combineren in vele duizenden verschillende klompjes. Het rekent voor iedere wezentje uit hoe die zich zal voortbewegen, selecteert de wezentjes die dat het best kunnen, varieert daarmee verder, selecteert de beste et cetera. Evolutie dus.
Een beetje jammer voor alle ID gelovigen en andere gelovigen die mensen dat er een man met toverstokje de boel aan stuurt, maar het blijkt 'vanzelf' te gaan. Gewoon een kwestie van de niet of slecht functionerende wezens (biobots) dood laten gaan.
Pffff.... Een computer is een ontworpen iets en jouw voorbeeld geeft dan ook geen enkele verklaring voor de spontaan ontstane oerknal.
salvator omnium hominum
hopper

Bericht door hopper »

fries77 schreef:
21 nov 2020, 14:32

Pffff.... Een computer is een ontworpen iets en jouw voorbeeld geeft dan ook geen enkele verklaring voor de spontaan ontstane oerknal.
Maar de oerknal is dan ook weer geen evolutie;-)
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

peda schreef:
21 nov 2020, 13:53
Natuurlijk evolueert de homo sapiens sapiens. Alleen al ons uiterlijk veranderd continue. We worden groter, minder behaard, leven langer. Meer gebreken (dat is weer het nadeel van onze verzorgingsstaat :clown: ).
Daar hoeven we niks aan te doen, behalve onze voeding aanpassen.

Dus jouw weten klopt niet, maar dat wisten we al een tijdje.
Wesley

Bericht door Wesley »

Mart schreef:
21 nov 2020, 11:59
Vergelijkingen van DNA-sequenties laten zien hoe verschillende soorten verwant zijn. Moleculaire overeenkomsten leveren bewijs voor de gedeelde afkomst van het leven en de ontwikkeling van dezelfde genen in verschillende organismen (dat wil zeggen, een paar homologe genen) tonen hoe nauw verwant bepaalde organismen zijn.
DNA sequenties laten NIET zien hoe verschillende soorten verwant zijn. Er zijn gelijkenissen in DNA sequenties.
Maar het zijn de wetenschappers die de aanname doen dat gelijkenissen het bewijs is voor verwantschap. Dit geen correct wetenschappelijk onderbouwde conclusie.

Moleculaire overeenkomsten leveren geen bewijs voor gedeelde afkomst. Er zijn overeenkomsten, dat is een feit. Maar de conclusie dat dit bewijs is voor gedeelde afkomst is een aanname en niet gebaseerd op wetenschappelijk verifieerbare bewijs.

Een wetenschapper doet de aanname dat deze feiten gedeelde afkomst ondersteunen.
Een ander doet de aanname dat deze feiten een gedeelde ontwerper ondersteunen.
Wesley

Bericht door Wesley »

EdVaessen schreef:
21 nov 2020, 13:22
Als eenvoudig voorbeeld: we geloven dat de aarde rond is, al kunnen de meeste mensen dat nooit rechtstreeks zien. Die rondheid wordt afgeleid uit waarnemingen (aanwijzingen) van diverse aard. Vroeger kon met het alleen afleiden uit schepen ver op zee die wegzonken onder de horizon, de Poolster die hoger boven de horizon staat naarmate men noordelijker gaat, het feit dat reizen naar het westen (Magellaan) je weer op het startpunt terugbrengen, de rondheid van de maan en planeten die men telescopisch kon waarnemen. Tegenwoordig kunnen we de aarde waarnemen vanuit de ruimte en zelfs rechtstreeks zien dat het een bol is.
Dat de aarde rond is wordt rationeel bevestigd. Aan de hand van wetenschappelijk bewijs.

Ja, ik zie een verschil.

Dat de aarde rond is was in het verleden een aanname. Dat de aarde rond moet zijn is nu waarneembaar, toetsbaar en verifieerbaar.

Dat een soort kan veranderen in een ander soort is een aanname. Dat er gelijkenissen zijn tussen verschillende soorten dieren is een feit. De aanname is dat dit betekend dat er een gemeenschappelijke voorouder moet zijn geweest.
Helaas is dit niet te bewijzen, zoals men kan bewijzen dat de aarde rond is. Hier loopt de vergelijking stuk.

Verandering van soort naar een ander soort is niet waarneembaar, niet toetsbaar en daardoor niet verifieerbaar.
Cosmetische veranderingen binnen een soort (honden, vogels, insecten) is daarentegen wel waarneembaar, toetsbaar en verifieerbaar.
Toevoeging van nieuwe functies is ook niet waarneembaar, niet toetsbaar en daardoor niet verifieerbaar.
Evolutietheorie is daarom gebaseerd op aannames en geloof.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Wesley schreef:
21 nov 2020, 20:11
EdVaessen schreef:

Ja, ik zie een verschil.

Dat de aarde rond is was in het verleden een aanname. Dat de aarde rond moet zijn is nu waarneembaar, toetsbaar en verifieerbaar.

Dat een soort kan veranderen in een ander soort is een aanname. Dat er gelijkenissen zijn tussen verschillende soorten dieren is een feit. De aanname is dat dit betekend dat er een gemeenschappelijke voorouder moet zijn geweest.
Helaas is dit niet te bewijzen, zoals men kan bewijzen dat de aarde rond is. Hier loopt de vergelijking stuk.

Verandering van soort naar een ander soort is niet waarneembaar, niet toetsbaar en daardoor niet verifieerbaar.
Cosmetische veranderingen binnen een soort (honden, vogels, insecten) is daarentegen wel waarneembaar, toetsbaar en verifieerbaar.
Toevoeging van nieuwe functies is ook niet waarneembaar, niet toetsbaar en daardoor niet verifieerbaar.
Het gaat erom of waarnemingen bij een wetenschappelijk model passen.
Bij het wetenschappelijke model van de ronde aarde horen de aanwijzingen die ik al eerder gaf. Vroeger waren dat de wegzinkende schepen, de hoogte van de Poolster die wijzigt met de breedtegraad en het feit dat je in één richting om de aarde heen kon zeilen en weer terugkwam op je startpunt. Niemand kon toen de rondheid van de aarde direct waarnemen want er waren nog geen ballonnen, vliegtuigen of raketten. Men kon het dus niet bewijzen op de manier waarop jij bewijs schijnbaar betekenis geeft.
Is bewijs voor jou hetzelfde als 'ik moet het direct (liefst met mijn eigen ogen) kunnen zien'?
Dan kan ik je zeggen dat het zo niet werkt in de wetenschap.

De gemeenschappelijke afstamming van de soorten berust, op eendere manier als ik beschreef voor de rondheid van de aarde, op waarnemingen. Het zijn waarnemingen van zeer diverse aard en afkomstig uit een aantal vakgebieden, zoals geologie, paleontologie, vergelijkende anatomie, (micro)biologie, biochemie, embryologie en andere. We zouden die samen eens kunnen doornemen want het zijn er heel wat en samen vormen ze dat wat ik de 'converging lines of evidence' noemde.
Het gaat dus niet alleen om de door jou genoemde gelijkenissen tussen levensvormen. Als we niet meer hadden dan die gelijkenissen, hadden we inderdaad geen goed fundament voor de hypothese van de gemeenschappelijke afstamming.
Maar dat fundament is er dus wel in deze hypothese, die zeer veel verklaart en waarmee het overgrote deel van de waarnemingen overeenstemt. Dat is wat in wetenschap beslissend is en waardoor het ook als feit wordt geaccepteerd.
Je zult met een andere hypothese moeten komen die alles nog beter verklaart.
peda

Bericht door peda »

EdVaessen schreef:
22 nov 2020, 15:07

Dit is ook mijn positie. Het is allemaal onherleidbaar complex dus daarom failliet van E T met als logische consequentie dat I D de ultieme oplossing is. Het is voor mij althans geen betere onderbouwde hypothese, maar het uitspreken een geloofsovertuiging.
Reeds zeker 10* herhaald, maar het begint na de herhalende woorden vervolgens gewoon weer volledig opnieuw. Dezelfde argumenten, dezelfde conclusies, dezelfde geloofsovertuiging. Daarom ook zoveel pagina's aan 100 % herhalende inbreng. C'est la vie.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Pseudowetenschap leert nooit. Dat is een kenmerk ervan.
Een ander kenmerk is dat pseudowetenschap nooit het hele plaatjes wil zien, wat wetenschap wel doet en ook moet doen. Een theorie staat niet op zichzelf maar moet passen in de ruimte die ze deelt met andere wetenschappen. Je kunt niet, om maar eens wat te noemen, thermodynamica compleet negeren om je enkele hypothese van versneld radioactief verval aan te prijzen. Die hypothese zou, de bevindingen van andere disciplines in acht nemend, direct door de opstellers moeten zijn verworpen.
Net dat gebeurt niet. Gebeurt nooit.
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef:
22 nov 2020, 15:49
EdVaessen schreef:

Dit is ook mijn positie. Het is allemaal onherleidbaar complex dus daarom failliet van E T met als logische consequentie dat I D de ultieme oplossing is. Het is voor mij althans geen betere onderbouwde hypothese, maar het uitspreken een geloofsovertuiging.
Reeds zeker 10* herhaald, maar het begint na de herhalende woorden vervolgens gewoon weer volledig opnieuw. Dezelfde argumenten, dezelfde conclusies, dezelfde geloofsovertuiging. Daarom ook zoveel pagina's aan 100 % herhalende inbreng. C'est la vie.
Dan moet je als eerste aantonen dat er ergens onherleidbare complexiteit is gevonden. Dat is tot op heden niet gelukt. Voor alle pogingen geldt dat deze allemaal zijn weerlegd.

Als tweede moet ID dan voorspellingen doen die toetsbaar zijn. De ET voorspeld bijvoorbeeld dat er in het cambrium geen konijnen rond huppelden en dat er daarom geen fossielen van gevonden zullen worden. Meer in zijn algemeenheid voorspeld de ET dat eigenschappen zich consistent door een stamboom zullen verspreiden. Zo zijn walvissen zoogdieren en is het volgens de ET onmogelijk dat deze opnieuw kieuwen zullen ontwikkelen omdat ze nu eenmaal opgezadeld zitten met longen. Het is mij niet duidelijk hoe vanuit de ID dit soort voorspellingen gedaan zouden kunnen worden. Je moet dan bijvoorbeeld kunnen verklaren waarom de designer walvissen longen heeft gegeven als je er vanuit gaat dat de designer absolute keuzevrijheid heeft over wat hij/zij ontwerpt. Het lijkt mij ingewikkeld om op basis daarvan wetenschap te doen.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

EdVaessen schreef:
De gemeenschappelijke afstamming van de soorten berust, op eendere manier als ik beschreef voor de rondheid van de aarde, op waarnemingen. Het zijn waarnemingen van zeer diverse aard en afkomstig uit een aantal vakgebieden, zoals geologie, paleontologie, vergelijkende anatomie, (micro)biologie, biochemie, embryologie en andere.
Allemaal weerlegd.
viewtopic.php?p=315306#p315306

peda schreef:
22 nov 2020, 15:49
Peda, alleen al de biochemie laat het failliet zien van evolutie. Je kunt zonder intelligentie geen nanomachines bouwen die precies de functies uitvoeren die noodzakelijk zijn voor een organisme om te kunnen bestaan. En ook de grote hoeveelheid genetische informatie in organismen, ook nog slim opgeslagen in de cellen, laat ondubbelzinnig zien dat intelligentie in het spel is. Ook de genetische programma's en de genregulerende netwerken (GRNs) kunnen onmiskenbaar alleen maar afkomstig zijn van een intelligentie.
Zonder de bal kun je niet winnen. (Johan Cruyff)
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Inktvlam schreef:
22 nov 2020, 16:35
EdVaessen schreef:
De gemeenschappelijke afstamming van de soorten berust, op eendere manier als ik beschreef voor de rondheid van de aarde, op waarnemingen. Het zijn waarnemingen van zeer diverse aard en afkomstig uit een aantal vakgebieden, zoals geologie, paleontologie, vergelijkende anatomie, (micro)biologie, biochemie, embryologie en andere.
Allemaal weerlegd.
Inderdaad. Allemaal weerlegd in jouw oneindig vindingrijke fantasie, welke op de been wordt gehouden met een mengeling van retoriek, denken op Jip-en-Janneke-niveau, stompzinnig herhalen, dichtgeknepen ogen en twee vingers stijf in de bloemkooloren.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Mullog schreef:
Dan moet je als eerste aantonen dat er ergens onherleidbare complexiteit is gevonden. Dat is tot op heden niet gelukt. Voor alle pogingen geldt dat deze allemaal zijn weerlegd.

Als tweede moet ID dan voorspellingen doen die toetsbaar zijn. De ET voorspeld bijvoorbeeld dat er in het cambrium geen konijnen rond huppelden en dat er daarom geen fossielen van gevonden zullen worden. Meer in zijn algemeenheid voorspeld de ET dat eigenschappen zich consistent door een stamboom zullen verspreiden. Zo zijn walvissen zoogdieren en is het volgens de ET onmogelijk dat deze opnieuw kieuwen zullen ontwikkelen omdat ze nu eenmaal opgezadeld zitten met longen. Het is mij niet duidelijk hoe vanuit de ID dit soort voorspellingen gedaan zouden kunnen worden. Je moet dan bijvoorbeeld kunnen verklaren waarom de designer walvissen longen heeft gegeven als je er vanuit gaat dat de designer absolute keuzevrijheid heeft over wat hij/zij ontwerpt. Het lijkt mij ingewikkeld om op basis daarvan wetenschap te doen.
Inderdaad is onherleidbare complexiteit nooit aangetoond. Wat niet uitsluit dat zulke structuren kunnen bestaan en ET niet klopt.
En inderdaad doet ID ook geen toetsbare voorspellingen.
Aldus heeft het momenteel niet de status van wetenschap maar van religieus geïnspireerde pseudowetenschap. En dat het laatste onuitroeibaar is laat het energieke gedram van Inktvlam maar al te duidelijk zien.
peda

Bericht door peda »

Inktvlam schreef:
Peda, alleen al de biochemie laat het failliet zien van evolutie. Je kunt zonder intelligentie geen nanomachines bouwen die precies de functies uitvoeren die noodzakelijk zijn voor een organisme om te kunnen bestaan. En ook de grote hoeveelheid genetische informatie in organismen, ook nog slim opgeslagen in de cellen, laat ondubbelzinnig zien dat intelligentie in het spel is. Ook de genetische programma's en de genregulerende netwerken (GRNs) kunnen onmiskenbaar alleen maar afkomstig zijn van een intelligentie.
Hallo Inktvlam,

Wat jij doet, is de conclusie trekken, luidende: "' het kan niet "'. In mijn optiek trek je een conclusie aan het einde van wetenschappelijk onderzoek en trek je geen conclusie voorafgaand aan wetenschappelijk onderzoek. Dat blijft ons verschil in benadering. Ik sluit intelligentie niet uit, maar niet uitsluiten is een andere optie als de uitspraak "" persoonsachtige intelligentie "" is bewezen. Zo was 200 jaren geleden volledig onbekend hoe de zon aan zijn immense voorraad ( fossiele ) brandstof kwam om de omgeving te verwarmen. Nu is dat bekend, het raadsel is opgelost. Zo kan het met Gaten in de E T ook gaan, over 200 jaren is er vermoedelijk veel meer bekend als per heden. Ik wacht gewoon op de uitkomsten van het voortschrijdend inzicht en ga anno 2020 geen persoonlijk beschikken over helderziendheid claimen. E T geeft in mijn optiek geen uitsluitsel over God ja of God neen en dat herhaal ik voortdurend. Wanneer E T tekort schiet, dan moet er een nieuwe, betere wetenschappelijke theorie op het podium komen . Zonder wetenschap speel je m.i. volledig de kaart van het "'geloof"' of de "'filosofie"'. immers geloof en filosofie doen uitspraken over het domein dat voor de wetenschap niet toegankelijk is en waarover de wetenschap bijgevolg geen uitspraak kan doen. Maar wetenschap houdt nooit op met onderzoeken en dat heeft gezien de historische ontwikkeling inmiddels verduveld veel aan "' weten "' opgeleverd, ook over delen van het domein dat eertijds als niet toegankelijk werd gezien. Waarom zou wetenschappelijk "' voortschrijdend"" inzicht ten einde zijn gekomen?
Wesley

Bericht door Wesley »

EdVaessen schreef:
Wesley schreef:
21 nov 2020, 20:11
EdVaessen schreef:

Ja, ik zie een verschil.

Het gaat erom of waarnemingen bij een wetenschappelijk model passen.
Bij het wetenschappelijke model van de ronde aarde horen de aanwijzingen die ik al eerder gaf. Vroeger waren dat de wegzinkende schepen, de hoogte van de Poolster die wijzigt met de breedtegraad en het feit dat je in één richting om de aarde heen kon zeilen en weer terugkwam op je startpunt. Niemand kon toen de rondheid van de aarde direct waarnemen want er waren nog geen ballonnen, vliegtuigen of raketten. Men kon het dus niet bewijzen op de manier waarop jij bewijs schijnbaar betekenis geeft.
Is bewijs voor jou hetzelfde als 'ik moet het direct (liefst met mijn eigen ogen) kunnen zien'?
Dan kan ik je zeggen dat het zo niet werkt in de wetenschap.

De gemeenschappelijke afstamming van de soorten berust, op eendere manier als ik beschreef voor de rondheid van de aarde, op waarnemingen. Het zijn waarnemingen van zeer diverse aard en afkomstig uit een aantal vakgebieden, zoals geologie, paleontologie, vergelijkende anatomie, (micro)biologie, biochemie, embryologie en andere. We zouden die samen eens kunnen doornemen want het zijn er heel wat en samen vormen ze dat wat ik de 'converging lines of evidence' noemde.
Het gaat dus niet alleen om de door jou genoemde gelijkenissen tussen levensvormen. Als we niet meer hadden dan die gelijkenissen, hadden we inderdaad geen goed fundament voor de hypothese van de gemeenschappelijke afstamming.
Maar dat fundament is er dus wel in deze hypothese, die zeer veel verklaart en waarmee het overgrote deel van de waarnemingen overeenstemt. Dat is wat in wetenschap beslissend is en waardoor het ook als feit wordt geaccepteerd.
Hi Ed,

Ik begrijp wat je bedoelt met dat er meerdere aanwijzingen zijn die lijken te wijzen naar de evolutieleer als de verbindende oplossing voor al deze feitelijke aanwijzingen die de wetenschap kent. Maar deze blijven aanwijzingen.
Het model dat hiermee wordt gepresenteerd lijkt zeer compleet en aaneensluitend. Maar toch zijn er vele problemen die juist dit model ten twijfel trekken.

-Onstaan van leven uit dood materiaal.
-Het bestaan van tijd ruimte en materie
-Het bestaan van natuurwetten, waardoor er orde mogelijk is. (scheikunde, natuurkunde, wiskunde etc.)
-Moraliteit

Een ander model is dat God bestaat, dat er een Schepper is. Dit legt uit dat:
- ontstaan van leven
- ontstaan van ruimte, tijd en materie
- moraliteit
- ontwerpgelijkenissen in planten en dieren

Waar sommigen niet weten hoe tijd, ruimte en materie kan ontstaan uit het niets. Of dat ruimte,energie en materie geen begin of einde kennen. Daar gelooft de christen dat God degene is die zonder begin of eind is. Een christen die gelooft dat alle peilen naar Jezus Christus wijzen.

In de wetenschap waarbij de mens zelf de waarheid moet ziet te ontdekken. Is het de levende God die aan een zijn kinderen laat weten dat Hij bestaat.
Mullog

Bericht door Mullog »

Wesley schreef:
23 nov 2020, 21:03
Ik begrijp wat je bedoelt met dat er meerdere aanwijzingen zijn die lijken te wijzen naar de evolutieleer als de verbindende oplossing voor al deze feitelijke aanwijzingen die de wetenschap kent. Maar deze blijven aanwijzingen.
Het model dat hiermee wordt gepresenteerd lijkt zeer compleet en aaneensluitend. Maar toch zijn er vele problemen die juist dit model ten twijfel trekken.

-Het bestaan van natuurwetten, waardoor er orde mogelijk is. (scheikunde, natuurkunde, wiskunde etc.)
-Moraliteit
Bovenstaande punten hebben niks met de evolutietheorie van doen, de eerste gaat over abiogenese , het tweede en derde punt betreft natuurkunde en moraliteit kun je onderbrengen bij religie, (politieke) ideologieën, filosofie, cultuur en vast nog op een paar andere plekken. Geen wonder dat discussies over de ET zo ingewikkeld worden als alles op één hoop wordt gegooid waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Wesley

Bericht door Wesley »

Mullog schreef:
23 nov 2020, 21:31
Wesley schreef:

-Moraliteit
Bovenstaande punten hebben niks met de evolutietheorie van doen, de eerste gaat over abiogenese , het tweede en derde punt betreft natuurkunde en moraliteit kun je onderbrengen bij religie, (politieke) ideologieën, filosofie, cultuur en vast nog op een paar andere plekken. Geen wonder dat discussies over de ET zo ingewikkeld worden als alles op één hoop wordt gegooid waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Evolutieleer staat niet alleen. Het is een onderdeel van een wereldbeeld van velen. Een onderdeel van het complete plaatje.
De evolutieleer begint met niet levende materie dat verandert in het allereerste werkende levende cel dat voeding kan opnemen, afvalstoffen kan uitstoten, zich kan delen en misschien zich kan voortbewegen. En van daaruit zijn ALLE variaties van leven op aarde ontstaan.
Dus het onstaan van leven uit dood materiaal heeft wel degelijk te maken met de evolutietheorie. The origin story.

Deze processen gebeuren in de tijd, in de ruimte en met de materie dat reeds bestaat. Wel degelijk heeft de vraag waar dit vandaan komt gepaard met de natuurwetten te maken met de evolutie theorie. Evolutietheorie is onmogelijk zonder deze natuurwetten. Natuurwetten is een onderdeel van de evolutietheorie.

Volgens de evolutietheorie, zijn wij mensen zijn ontstaan door evolutie. Moraliteit past niet in dit plaatje van survival of the fittest/best adapted. Goed fout is slechts subjectief. Moraliteit zou ondergeschikt moeten zijn aan best aangepast.
De best aangepaste is degene die zich het beste weet voort te planten door zichzelf in leven te houden. Maar toch zien velen dat dit niet moreel correct is.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Wesley schreef:
Hi Ed,

De evolutietheorie gaat niet over het bestaan van ruimte en materie.
Iemand die zo iets schrijft snapt niets van wetenschap.
Je bijdragen hier zijn te achterlijk voor woorden.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 24 nov 2020, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Mullog schreef:
23 nov 2020, 21:31
Ik verspil geen tijd meer aan Wesley. Als hij al in Delft zou hebben gestudeerd zoals hij beweert, dan moeten de collegebanken hebben gedaverd van zijn gesnurk.
Wesley

Bericht door Wesley »

EdVaessen schreef:
24 nov 2020, 19:17
Wesley schreef:
Hi Ed,

De evolutietheorie gaat niet over het bestaan van ruimte en materie.
Iemand die zo iets schrijft snapt niets van wetenschap.
Je bijdragen hier zijn te achterlijk voor woorden.
Haha. Je maakt mij weer aan het lachen.

Uiteraard ontken jij mijn woorden, omdat als je je verdiept in de oorsprong van het leven, evolutie dan op losse schroeven komt te staan en slechts een geloof blijkt te zijn.
Evolutie is een theorie dat een aanname doet hoe het leven zich vanaf het begin zich heeft ontwikkeld tot wat we nu zien op aarde.
Ontkennen dat evolutie iets te maken heeft met dat begin is jouw tactiek om de moeilijke vragen te omzeilen en je discussiepartner te besmeuren als achterlijk? Hoog staaltje argumentatie hoor! :w
Plaats reactie