Dood

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Dood

Bericht door callista »

Ja...de Dood.
Naarmate de jaren voorbijgaan verlies je steeds meer mensen.
Familie, vrienden, kennissen en ook je grootouders, je ouders en ik spreek nu voor mijzelf...ook mijn broer en mijn man.

Alles bij elkaar door de jaren heen denk ik wel zo'n ca. meer dan 40 mensen...

Vroeger geloofde ik nog wel in een hemel, later in reïncarnatie [soms nog wel bij vlagen] maar eerlijk gezegd geloof ik nu dat dood dood is.
Net zoals bij dieren....wat zijn wij als mens meer?
Wij kunnen erover nadenken......

Ik denk dat de hemel bedacht is omdat de mens de dood niet kan accepteren en dat is begrijpelijk.
Als kind van ca. 8 of 9, 10 kon dat idee me soms enorm benauwen.........dat als je dood bent je nooit meer deelneemt aan het leven.....
Dat dit het is....
Toen bad ik al: Laten mijn ouders niet eerder dood gaan en laat ik niet doodgaan voordat ik ooit de liefde van een man heb gekend etc....
dingo
Man/Vrouw: M

Bericht door dingo »

De verwijzing naar Hebreeën is 1 maar ik wil dan toch ook verwijzen naar 1 Korintiërs 15:16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. 17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden 18 en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. 19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.

Dat is iets wat je als christen geloofd, of niet maar dan neem je jezelf niet serieus. Maar dat is wat ik geloof en Maria duidelijk niet.
Er is niets nieuws onder de zon.
Mullog

Bericht door Mullog »

callista schreef:
18 jul 2021, 21:40
Ja...de Dood.
Naarmate de jaren voorbijgaan verlies je steeds meer mensen.
Familie, vrienden, kennissen en ook je grootouders, je ouders en ik spreek nu voor mijzelf...ook mijn broer en mijn man.

Alles bij elkaar door de jaren heen denk ik wel zo'n ca. meer dan 40 mensen...

Vroeger geloofde ik nog wel in een hemel, later in reïncarnatie [soms nog wel bij vlagen] maar eerlijk gezegd geloof ik nu dat dood dood is.
Net zoals bij dieren....wat zijn wij als mens meer?
Wij kunnen erover nadenken......

Ik denk dat de hemel bedacht is omdat de mens de dood niet kan accepteren en dat is begrijpelijk.
Als kind van ca. 8 of 9, 10 kon dat idee me soms enorm benauwen.........dat als je dood bent je nooit meer deelneemt aan het leven.....
Dat dit het is....
Toen bad ik al: Laten mijn ouders niet eerder dood gaan en laat ik niet doodgaan voordat ik ooit de liefde van een man heb gekend etc....
Heel herkenbaar. Naarmate je ouder wordt verandert het perspectief op het leven en op je geloof. Ik hoop dat je "lust-for-life" je er iedere keer weer bovenop geholpen heeft, als je begrijpt wat ik bedoel.
callista

Bericht door callista »

Ja..@Mullog...tnx.
Hoogte- en dieptepunten....dat wel.. ;)
J-W

Bericht door J-W »

callista schreef:

Ik denk dat de hemel bedacht is omdat de mens de dood niet kan accepteren en dat is begrijpelijk....bb
Gelovigen noemen dit een ingeschapen Godsbesef..........

Behalve het niet willen accepteren van de dood komt er ook nog bij dat een "toekomstig weerzien" het afscheid wat draaglijker maakt
en ik vind het in die situaties niet nodig dat op zo'n moment tegen te spreken. Troost is dan belangrijker dan voor je mening uitkomen.
Bijna dood ervaringen zijn voor mij niet overtuigend dat er een leven na de dood is.
Ik wacht daarom nog op een echt bewijs.
callista

Bericht door callista »

J-W schreef:
18 jul 2021, 22:11
callista schreef:

Ik denk dat de hemel bedacht is omdat de mens de dood niet kan accepteren en dat is begrijpelijk....bb

Behalve het niet willen accepteren van de dood komt er ook nog bij dat een "toekomstig weerzien" het afscheid wat draaglijker maakt

en ik vind het in die situaties niet nodig dat op zo'n moment tegen te spreken.
Troost is dan belangrijker dan voor je mening uitkomen.
Helemaal mee eens en dat tegenspreken door diegenen die hoop en troost te ontnemen zie ik als misdadig....
Bijna dood ervaringen zijn voor mij niet overtuigend dat er een leven na de dood is.
Daar geloof ik niet in en zie het als een chemisch proces in de hersenen...
Maria K

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef:
18 jul 2021, 20:56
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken: een 'vast' geloof heb ik niet.

Heb jij dat wel Maria?
Topic opening.
Maria K schreef:
13 jul 2021, 10:29
Een vertrouwd iemand, die al meerdere geliefden heeft moeten wegbrengen, maar waar ik niet echt vaak zo'n intieme contacten mee had dat alles ooit besproken was, vroeg me een week of drie geleden of ik geloofde of we elkaar na dit leven weer zouden zien.
Ik was oprecht verrast door zijn vraag.
Mijn antwoord was dan ook niet minder oprecht:
"Nee, maar wat zou ik dat graag geloven."
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Maria K schreef:
18 jul 2021, 23:07
Bastiaan73 schreef:

Heb jij dat wel Maria?
Topic opening.
Maria K schreef:
Een vertrouwd iemand, die al meerdere geliefden heeft moeten wegbrengen, maar waar ik niet echt vaak zo'n intieme contacten mee had dat alles ooit besproken was, vroeg me een week of drie geleden of ik geloofde of we elkaar na dit leven weer zouden zien.
Dus dat geloof heb je niet. Ik ook niet. Maar heb je dan wel die hoop?
το γεγεννημενον εκ της σαρκος σαρξ εστιν και το γεγεννημενον εκ του πνευματος πνευμα εστιν
Maria K

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef:
18 jul 2021, 23:09
Maria K schreef:
Bastiaan73 schreef:

Heb jij dat wel Maria?
Topic opening.
Maria K schreef:
Welke hoop zou ik moeten hebben, als ik er toch niet in geloof?
Waarom blijf je vragen stellen, waarvan je het antwoord zelf kunt bedenken?
Bastiaan73

Maria K schreef:
18 jul 2021, 23:47
Bastiaan73 schreef:
18 jul 2021, 23:09
Maria K schreef:
Bastiaan73 schreef:

Heb jij dat wel Maria?
Topic opening.
Maria K schreef:
Waarom blijf je vragen stellen, waarvan je het antwoord zelf kunt bedenken?
Okee dan stop ik met vragen stellen :flower1:
το γεγεννημενον εκ της σαρκος σαρξ εστιν και το γεγεννημενον εκ του πνευματος πνευμα εστιν
Yours

Bericht door Yours »

Maria K schreef:
In mijn geval werd Liefde: Levend Licht. Dat kwam na mijn kerkverlating tot stand door (het geloof in dan wel) de inspiratie van Jezus Christus die de hoop daarop voor mij levend hield.

I was desperate, but that Hope saved me.
Het nu volgende citaat van Freek de Jonge is/was hier van toepassing:
Niemand is gelukkig. Wees niemand.
Dat hield o.a. zelfverloochening in: een innerlijk proces.

Mijn antwoord op de vraag of we elkaar na dit leven weer zouden kunnen zien is, op basis van de inzichten die ik daarop verwierf, bevestigend.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

J-W schreef:
18 jul 2021, 22:11
callista schreef:

en ik vind het in die situaties niet nodig dat op zo'n moment tegen te spreken. Troost is dan belangrijker dan voor je mening uitkomen.
Bewijs is lastig. Het gaat om persoonlijke ervaring en vertrouwen in degene die daarover vertelt Zo zaten mijn oom Jan en tante Aty op een avond in hun bungalow in Holten met gesloten gordijnen te lezen, toen hun twee honden opeens tegen het gordijn begonnen te blaffen. Mijn tante schoof het gordijn opzij, en aan de andere kant, buiten voor het raam, stond een geheel witte vrouwelijke gedaante, namelijk mijn oma, die drie dagen daarvoor was overleden. Zij zag er wel aanmerkelijk jonger uit dan op her moment van haar overlijden, waarschijnlijk omdat zij zich op dat moment als jonger voorstelde.
Ik vertrouwde mijn oom en tante (inmiddels zelf overleden) volkomen. Voor mij persoonlijk is zoiets een bewijs. Maar dus wel persoonlijk.
Ik heb vroeger, toen ik nog in Hilversum woonde, een man gekend, die op een woonboot bij de begraafplaats Berestein woonde, en met regelmaat geesten in zijn boot op bezoek kreeg. Hij kon hier uitgebreid over vertellen, zoals bijvoorbeeld over hun mate van lichtgevendheid en de staat van verwarring waarin zij nog verkeerden, zo kort nadat zij overleden en begraven waren. Ook deze man vertrouwde ik volkomen.
Only dead fish go with the flow
hopper

Bericht door hopper »

Yours schreef:
20 jul 2021, 12:26
Maria K schreef:
In mijn geval werd Liefde: Levend Licht. Dat kwam na mijn kerkverlating tot stand door (het geloof in dan wel) de inspiratie van Jezus Christus die de hoop daarop voor mij levend hield.

Mijn antwoord op de vraag of we elkaar na dit leven weer zouden kunnen zien is, op basis van de inzichten die ik daarop verwierf, bevestigend.

Ik vraag me af hoe dat zit. Liefde (die nergens op gericht is) is onbereikbaar voor wat in de tijd verblijft. ( In de tijd is alleen relatieve liefde mogelijk.)
Maar op dat moment vallen de vragen over de toekomst ook weg. De vraag of we elkaar na dit leven weer zien is een vraag over de toekomst.

Waarom zou je een weggevallen vraag beantwoorden?
Yours

Bericht door Yours »

hopper schreef:
20 jul 2021, 14:37
Yours schreef:
20 jul 2021, 12:26
Maria K schreef:

Ik vraag me af hoe dat zit. Liefde (die nergens op gericht is) is onbereikbaar voor wat in de tijd verblijft. ( In de tijd is alleen relatieve liefde mogelijk.)
Maar op dat moment vallen de vragen over de toekomst ook weg. De vraag of we elkaar na dit leven weer zien is een vraag over de toekomst.

Waarom zou je een weggevallen vraag beantwoorden?
Dag Hopper,

Voor jou houdt alles op bij de dood wanneer de bewustzijnsdrager, in casu je stoffelijke lichaam, sterft.

Met de vervulling en daarmee de beantwoording van de vraag voor mij dat de eeuwigdurende Liefde bestaat naast de relatieve liefde die in de tijd beleefd wordt, rees op een bepaald moment o.a. de vraag wat dan de vorm is waarbinnen die eeuwigdurende Liefde oftewel dat Bewustzijn na de stoffelijke dood beleefd wordt. Zonder bewustzijnsdrager kan er immers geen sprake zijn van bewustzijnservaring.

Na een lange zoektocht is het mij duidelijk geworden dat er een paar mogelijkheden zijn. Oftewel er volgt een nieuwe stoffelijke incarnatie als de kringloop alhier nog niet voltooid is. Dan wel wordt er verder geleefd in astrale vorm die na de lichamelijke dood de drager/vorm is waarin dat Licht/die Liefde dan aanwezig kan zijn en onafhankelijk van het stoffelijke lichaam verder kan gaan.

Met andere woorden: Er rezen na die eeuwigheidservaring van deze Lichtende Liefde vragen over de toekomst die een antwoord behoefden.
Bastiaan73

1 Korintiërs 15 NBG51:
44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.
46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.
48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen.
49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.
hopper

Bericht door hopper »

Yours schreef:
20 jul 2021, 21:30
Dag Hopper,

Voor jou houdt alles op bij de dood wanneer de bewustzijnsdrager, in casu je stoffelijke lichaam, sterft.

Met de vervulling en daarmee de beantwoording van de vraag voor mij dat de eeuwigdurende Liefde bestaat naast de relatieve liefde die in de tijd beleefd wordt, rees op een bepaald moment o.a. de vraag wat dan de vorm is waarbinnen die eeuwigdurende Liefde oftewel dat Bewustzijn na de stoffelijke dood beleefd wordt. Zonder bewustzijnsdrager kan er immers geen sprake zijn van bewustzijnservaring.

Na een lange zoektocht is het mij duidelijk geworden dat er een paar mogelijkheden zijn. Oftewel er volgt een nieuwe stoffelijke incarnatie als de kringloop alhier nog niet voltooid is. Dan wel wordt er verder geleefd in astrale vorm die na de lichamelijke dood de drager/vorm is waarin dat Licht/die Liefde dan aanwezig kan zijn en onafhankelijk van het stoffelijke lichaam verder kan gaan.

Met andere woorden: Er rezen na die eeuwigheidservaring van deze Lichtende Liefde vragen over de toekomst die een antwoord behoefden.
Ja. Ik ben het zonder meer met je eens dat bewustzijn een drager nodig heeft om (tijd en ruimte) te kunnen ervaren.
Om de eeuwigheid te kunnen ervaren ben je feitelijk buiten tijd en ruimte en daarmee ook buiten de drager.

De zgn eeuwigheidservaring is de dood zelf: het opgaan in het Ene. Daar waar 'jij en ik' niet bestaan.
Waar uit vandaan zich weer 'duizenden' mogelijkheden kunnen voordoen.
Dat is een niet-weten wat zich voordoet.
peda

Bericht door peda »

Een niet weten is m.i. het juiste antwoord. Iedereen die een dikke borst maakt en wel even met grote zekerheid gaat verkondigen hoe het in elkaar zit van "" helemaal niets "' tot zeer gespecificeerde invullingen, ""kletst "" m.i. uit de eigen nek. Een beetje bescheidenheid siert de denker, zo kijk ik er tergen aan.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
21 jul 2021, 09:12
Een niet weten is m.i. het juiste antwoord. Iedereen die een dikke borst maakt en wel even met grote zekerheid gaat verkondigen hoe het in elkaar zit van "" helemaal niets "' tot zeer gespecificeerde invullingen, ""kletst "" m.i. uit de eigen nek. Een beetje bescheidenheid siert de denker, zo kijk ik er tergen aan.
Daar ben ik het wederom helemaal mee eens. (Ik noem mezelf dan ook niet zomaar possibilian).
Ik weet een hoop niet, meer niet dan wel eigenlijk, maar wat ik wel weet is dat ik elke dag dat ik leef een cadeautje vind. En elke dag opgewekt aan de dag begin als ik maar weet dat mijn kroost gezond en wel ergens op deze aardkloot rondhuppelt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
21 jul 2021, 09:12
Ik maak onderscheid tussen wat te weten valt en het niet-weten. Tussen die twee polen ligt -in spirituele zin- het onderzoeksterrein.
Zo kan het zich voordoen dat Yours zaken weet welke bij mij in het niet-weten vallen.

Bescheidenheid is hierin een loos begrip. Bijvoorbeeld de heer Zolder is uit zijn lichaam getreden. Hij is wetende op dat gebied, ik ben een niet-weter op dat gebied. Er is voor de heer Zolder geen reden om terughoudend/bescheiden er over te zijn en er is voor mij geen reden om er afgunstig op te zijn.

We bespreken hier levensbeschouwing en al het weten en niet-weten is welkom wat mij betreft. Deelnemers op fora en blogs hebben mij al meer een zetje in de goede richting gegeven.
Uranopolitis
Contacteer:

Bericht door Uranopolitis »

dood
10 reacties op het doodsvonnis https://www.youtube.com/watch?v=EeYGwRQ ... 0%BA%D0%B0

Hoe zou jij reageren op de dood? Zou je er bang voor zijn? Bekeer je in alle oprechtheid tot Jezus om niet bang te zijn voor de dood.
Inzicht zonder handeling brengt geen verandering. Bekeert u tot Jezus!
callista

Bericht door callista »

Uranopolitis schreef:
28 jul 2021, 20:35
dood
10 reacties op het doodsvonnis https://www.youtube.com/watch?v=EeYGwRQ ... 0%BA%D0%B0

Hoe zou jij reageren op de dood? Zou je er bang voor zijn? Bekeer je in alle oprechtheid tot Jezus om niet bang te zijn voor de dood.
Wat een afschuwelijke video zeg :?
Is dat nu nodig?
Angst aanjagen....
Alleen maar om mensen ertoe aanzetten zich te laten bekeren tot Jezus? :roll:
Een soort propaganda dus......
Bah!!
We gaan allemaal een keer dood......hoe naar ook...de dood hoort bij het leven.....
En tot Jezus zal ik me niet bekeren.....
Messenger

Bericht door Messenger »

Uranopolitis schreef:
dood

De manier van sterven kan angst veroorzaken maar de dood zelf geeft me geen angst. De dood bestaat namelijk niet, want we leven eeuwig en veranderen vele malen van vorm. Na het sterven verlaten we het stoffelijk overschot en gaat ons spirituele wezen naar wat we de hemel noemen. Tot we weer een nieuwe vorm gecreëerd hebben ergens in dit multiversum.
De veroordeelde mensen in jouw filmpje vrezen de dood maar beseffen niet dat hun doodstraf eigenlijk het grootste geschenk is.

Bekeren is niet nodig, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens. Want elke mens is onlosmakelijk deel van Gods wezen. Wat de mens gelooft is irrelevant.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Uranopolitis schreef:
dood

Dat men zich moet bekeren is wel geboden.Maar of dat filmpje daar bij gaat helpen is nog maar de zeer grote vraag.

Aan de andere kant een land met de doodstraf is dat wel de realiteit de reactie bij zo,n vonnis in de rechtbank.
VERITAS VOS LIBERABIT.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Uranopolitis schreef:
dood

Je kunt je moeilijk oprecht tot Jezus bekeren als je er gewoon niet in gelooft. Iemand anders zou hier hebben kunnen schrijven 'bekeer je tot de islam' en daarmee dezelfde morele denkfout maken als jij.
Maria K

Bericht door Maria K »

Uranopolitis schreef:
dood

Hoe haal je het in je hoofd.
Is dit jouw manier van troosten als een innig geliefde is gestorven?
Plaats reactie