Waarom geloof je?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Waarom geloof je?

Bericht door callista »

Juist...ik hoop dat we nu verder kunnen gaan zonder allerlei aantijgingen en valse beschuldigingen....uithollingen van het forum :roll: etc.....bah..
Anders maar een feedback openen over de ongenoegens, maar niet elk topic vervuilen met kinderachtig geneuzel, ad hominems en prietpraat.

Storm

Bericht door Storm »

Peter79 schreef:
01 feb 2020, 17:59
Storm schreef:
01 feb 2020, 17:53
@Peter79,
Verdorie waar zat je vandaag? Je kunt niet zomaar het forum in de steek laten zonder dat je en vrije dag aangevraagd hebt. :)
Zaterdag is op het forum meestal een rustige dag. Wij zijn buiten geweest, op zoek naar bruine kikkers. Niet gevonden, maar wel een klapekster, dus mijn dag is goed ;)
@Peter79,
Mooi, jouw dag was weer goed, de mijne ook wel hoor. We wonen op een plekje waar veel vogels komen en s avonds laat horen we de uilen in de bomen om ons huis.
Oeps off-topic, ik had je waarschuwing nog niet gelezen Tin, zal niet weer gebeuren. :oops:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Tin
Moderator
Man/Vrouw: M

Bericht door Tin »

Och, wat vogelgezang kan rustgevend werken.
En dat zou positief kunnen uitwerken op een beter on topic gesprek verder.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Storm

Bericht door Storm »

Tin schreef:
01 feb 2020, 19:03
Och, wat vogelgezang kan rustgevend werken.
En dat zou positief kunnen uitwerken op een beter on topic gesprek verder.
@Tin,
Maar naar Praatvaria. :D Maar dat zul jij moeten doen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

Welnee.
Tijdens ieder gesprek is het een weldaad even naar de vogels buiten te luisteren.

We geloven omdat we willen weten hoe iets in elkaar steekt.
Dat geeft ons handvaten over hoe we denken te moeten handelen ten bate van rust in een gevaarlijk bestaan.
Dat gevaarlijke bestaan komt denk ik omdat we niet in het nu leven, maar leven van verleden via heden naar toekomst waarbij we in de toekomst dat stadium van rust en heelheid willen bereiken dat we niet ervaren omdat we niet in het nu leven.
Pin me er niet op vast, maar het topic is wel weer on topic. :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Mag ik dan de knuppel weer in het hoenderhok gooien? Geloven vanwege traditie?
Opvoeding en traditie?

Nu 30 jan. mijn 6e kleinkind is geboren moet ik toch altijd even denken aan wat er zou gebeuren (God verhoede dit!) als ze
bij een streng islamitisch gezin in Indonesië wordt geplaatst en opgevoed. Wat zou Allah voor haar betekenen? Hoe zou zij zich over 20 jaar gedragen op een geloofsforum? Beetje koffiedik kijken, maar zo dik is de koffie m.i. niet.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Waarom zou je niet geloven;niet geloven een koude en kille bedoening en maar op zoek zijn,niks gedaan dat soort acties niet geloven en geloven dat je nikst gelooft.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
02 feb 2020, 13:04
Opvoeding en traditie?

Nu 30 jan. mijn 6e kleinkind is geboren moet ik toch altijd even denken aan wat er zou gebeuren (God verhoede dit!) als ze
bij een streng islamitisch gezin in Indonesië wordt geplaatst en opgevoed. Wat zou Allah voor haar betekenen? Hoe zou zij zich over 20 jaar gedragen op een geloofsforum? Beetje koffiedik kijken, maar zo dik is de koffie m.i. niet.
Zoals al een aantal keer is gezegd heb ik jouw vraag beantwoord maar reageer je zelf niet meer.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Messenger schreef:
02 feb 2020, 19:08
Dikkie schreef:
Opvoeding en traditie?

Zoals al een aantal keer is gezegd heb ik jouw vraag beantwoord maar reageer je zelf niet meer.
Reageren? Waarop??
Deze?
Op basis van een innerlijk weten en mystieke ervaringen geloof ik. Daarom dus. Bewijs? Nee dat is er niet, behalve voor mijzelf.
Kunnen we verder gaan?
Wat is innerlijk weten? Waarom WEET jij wel en ik niet?
Wat zijn mystieke ervaringen? Zijn die betrouwbaar?
En dat geloof persoonlijk is... Stel je voor dat ik geloof dat ik iedere 3e persoon die ik op een dag tegen kom moet vermoorden? Mijn innerlijke mystieke overtuiging.
Waarom neem je me dan niet serieus?
Begrijp je m.a.w. mijn probleem met innerlijk...mystiek....persoonlijk...
Laatst gewijzigd door Dikkie op 02 feb 2020, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
02 feb 2020, 19:19
Messenger schreef:
02 feb 2020, 19:08
Dikkie schreef:
Opvoeding en traditie?

Reageren? Waarop??
Ik heb herhaaldelijk gerefereerd aan mijn antwoord, maar ik hou het met jou voor gezien. Ga alsjeblieft terug naar Freethinker of ga luiers verschonen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef: Reageren? Waarop??
Deze?
Op basis van een innerlijk weten en mystieke ervaringen geloof ik. Daarom dus. Bewijs? Nee dat is er niet, behalve voor mijzelf.
Kunnen we verder gaan?
Ja die!
Dikkie schreef: Wat is innerlijk weten? Waarom WEET jij wel en ik niet?
Wat zijn mystieke ervaringen? Zijn die betrouwbaar?
En dat geloof persoonlijk is... Stel je voor dat ik geloof dat ik iedere 3e persoon die ik op een dag tegen kom moet vermoorden? Mijn innerlijke mystieke overtuiging.
Waarom neem je me dan niet serieus?
Begrijp je m.a.w. mijn probleem met innerlijk...mystiek....persoonlijk...
Leuke vragen, maar had ze gelijk gesteld. Nu ben ik het echt zat.
Laatst gewijzigd door Messenger op 02 feb 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Messenger schreef:
02 feb 2020, 19:36
Schiet mij maar lek. Ben het hele topic terug gaan scrollen om te kijken wat je bedoelde. Ik ben immers altijd bereid vragen te beantwoorden, is het weer niet goed! Je was nl. niet de enige die berichten plaatste. Ook ik kan wel eens iets over het hoofd zien. Het spijt me...

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
02 feb 2020, 19:43
Messenger schreef:
Schiet mij maar lek. Ben het hele topic terug gaan scrollen om te kijken wat je bedoelde. Ik ben immers altijd bereid vragen te beantwoorden, is het weer niet goed! Je was nl. niet de enige die berichten plaatste. Ook ik kan wel eens iets over het hoofd zien. Het spijt me...
Misschien vaker teruglezen (hoef je niet Jiddisch voor te zijn) en kijken welke reacties een rood tekentje links bovenin hebben, die zijn nieuw.
Maar het is je vergeven, je zit in een opa-roes. ;)

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
Met innerlijk weten doel ik op een besef dat er meer is tussen hemel en Aarde. Het kunnen levensvragen zijn waar je over nadenkt en ineens valt het kwartje en snap je een en ander. Het kan zijn dat je je herinnert Wie en Wat je bent.
Dikkie schreef: Wat zijn mystieke ervaringen? Zijn die betrouwbaar?
Dat zijn persoonlijke (vaak buitennatuurlijke) incidenten die je niet kent van deze wereld en die het innerlijk besef doen toenemen.
Het kan zijn dat iemand naast je in de auto KIJK UIT roept, je een frontale aanrijding met een vrachtwagen kunt voorkomen, maar dat je de hele rit alleen in de auto zat. Meer voorbeelden worden beschreven in 'Ontmoetingen met God' van Neale Donald Walsch.

Ik vind die van mezelf betrouwbaar, maar ga daar niet over debatteren. Dan kun je net zo goed dat boek lezen.
Dikkie schreef: En dat geloof persoonlijk is... Stel je voor dat ik geloof dat ik iedere 3e persoon die ik op een dag tegen kom moet vermoorden? Mijn innerlijke mystieke overtuiging.
Elk geloof dat oproept of aanzet tot haat en geweld is voor mij een diskwalificatie. Geloof in een God behoort niets te eisen of te wensen.

Zo ga ik altijd mijn eigen checklist af.

hopper

Bericht door hopper »

Dikkie schreef:
Messenger schreef:
Dikkie, het probleem is dat antwoorden wel gegeven worden, maar dat jij ze niet als antwoord accepteert.
Jij accepteert alleen wetenschappelijke bewijzen. God bestaat voor jou alleen als dat wetenschappelijk bewezen kan worden.

Messenger haalt zijn bewijzen uit mystiek en innerlijk weten. Voor jou zijn dat geen geldige bewijzen. Hoewel ik je wel moet bijtreden dat innerlijk weten geen geloven is. In feite gaat jullie discussie dus over definities en de geldigheid van bewijzen. Daar gaat nooit een uitkomst uit komen.

Ik accepteer anders dan jij ook andere bewijzen dan alleen wetenschappelijke bewijzen. Door op de details van de bewijsvoering (buiten wetenschappelijk bewijs) in te zoomen verandert de toon van het gesprek. Daarnaast zullen we moeten accepteren dat er individualiteit en perceptie bestaat.
Lord, help me be the kind of person my dog thinks i am.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
02 feb 2020, 20:30
Dikkie schreef:
Messenger schreef:
Dikkie, het probleem is dat antwoorden wel gegeven worden, maar dat jij ze niet als antwoord accepteert.
Jij accepteert alleen wetenschappelijke bewijzen. God bestaat voor jou alleen als dat wetenschappelijk bewezen kan worden.

Messenger haalt zijn bewijzen uit mystiek en innerlijk weten. Voor jou zijn dat geen geldige bewijzen. Hoewel ik je wel moet bijtreden dat innerlijk weten geen geloven is. In feite gaat jullie discussie dus over definities en de geldigheid van bewijzen. Daar gaat nooit een uitkomst uit komen.

Ik accepteer anders dan jij ook andere bewijzen dan alleen wetenschappelijke bewijzen. Door op de details van de bewijsvoering (buiten wetenschappelijk bewijs) in te zoomen verandert de toon van het gesprek. Daarnaast zullen we moeten accepteren dat er individualiteit en perceptie bestaat.
Geloofsbewijs is geen vies woord. Het zijn natuurlijk andere spelregels maar die zijn makkelijk te accepteren met "' een positieve instelling richting geloof "' en dan hoef je de eigen spelregels niet op te geven. Er zijn velen die zowel handbal als voetbal blieven ondanks verschil in spelregels tussen beiden. Heel simpel allemaal. :lol:

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Messenger schreef:
02 feb 2020, 20:26
Dikkie schreef:
Met innerlijk weten doel ik op een besef dat er meer is tussen hemel en Aarde. Het kunnen levensvragen zijn waar je over nadenkt en ineens valt het kwartje en snap je een en ander. Het kan zijn dat je je herinnert Wie en Wat je bent.
Dikkie schreef: Wat zijn mystieke ervaringen? Zijn die betrouwbaar?
Dat zijn persoonlijke (vaak buitennatuurlijke) incidenten die je niet kent van deze wereld en die het innerlijk besef doen toenemen.
Het kan zijn dat iemand naast je in de auto KIJK UIT roept, je een frontale aanrijding met een vrachtwagen kunt voorkomen, maar dat je de hele rit alleen in de auto zat. Meer voorbeelden worden beschreven in 'Ontmoetingen met God' van Neale Donald Walsch.

Ik vind die van mezelf betrouwbaar, maar ga daar niet over debatteren. Dan kun je net zo goed dat boek lezen.
Dikkie schreef: En dat geloof persoonlijk is... Stel je voor dat ik geloof dat ik iedere 3e persoon die ik op een dag tegen kom moet vermoorden? Mijn innerlijke mystieke overtuiging.
Elk geloof dat oproept of aanzet tot haat en geweld is voor mij een diskwalificatie. Geloof in een God behoort niets te eisen of te wensen.

Zo ga ik altijd mijn eigen checklist af.
O.K. Persoonlijke ervaringen dus. Persoonlijk weten. En dan begrijp ik dat je gelooft. En dat geloof is dan van jou alleen. Natuurlijk heb ik ook mijn overtuigingen en persoonlijke ideeën over van alles en nog wat. in die zin geloven we allemaal.
Dus "Waarom geloof je?" kan dan misschien vertaald worden naar: Omdat we blootgesteld worden aan gedachten en deze op eigen wijze interpreteren.
Neale D. Walsch heb ik gelezen. Was destijds indrukwekkend, maar t is te lang geleden om daar nog iets over te kunnen zeggen.

"Geloof in een god behoort..." Dat komt uiteraard dichter bij de vraag: "Waarom geloof je?" Want ik weet natuurlijk dat mensen in van alles en nog wat geloven (ik ook). Maar mij interesseert vooral waarom mensen in (een) god geloven. En dan kunnen we het hier denk ik wel over de God van de bijbel hebben.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

hopper schreef:
02 feb 2020, 20:30

1. Ik accepteer ieder antwoord als antwoord. Of ik het er mee eens ben is een 2e.
2. Wetenschappelijke bewijzen bestaan in zekere zin. Zijn er nog meer disciplines die bewijzen kunnen geven als het vragen aankomt of iets wel of niet bestaat? Want om die vraag en om dat bewijs gaat het hier: Bestaat God? Want als God niet bestaat, kun je er ook niet in geloven denk ik.
3. Mystiek erken ik inderdaad niet als bewijs. Zo ook innerlijk weten of intuïtie/gevoel niet.
4. Het gaat mij om de waarschijnlijkheid van een claim, niet het bewijs omdat je dan op filosofisch vlak terecht komt.
5. Ik accepteer individualiteit en perceptie. Het is menselijk.

Maar ik trek dan nu de voorzichtige conclusie dat er geloofd wordt (in God) omdat het innerlijk goed(?) voelt. En elders las ik dat het traditie was.
Mijn vervolgvraag zou dan zijn: Zijn dit betrouwbare beweegreden (behalve dan misschien voor het individu die innerlijk ervaart)?

[modbreak Trajecto] Oké je geeft duidelijk aan in het door je gestarte topic wat wel en niet voor jou enig belang voor je heeft bij het reageren door de anderen.
Ik heb het geheel verplaatst naar een nieuw beter passend subforum. Maar..., zou het wat zijn als je nog eens keek naar de bedoelingen van het forum als geheel en wat ik daarover schreef?
Vervolgens overwegen of je er mogelijk wat voeling mee hebt kan dan ook.
Ik denk toch dat ik je niet hoef te vertellen dat er behoorlijke opschudding dit weekend was die ook nog niet volledig voorbij is.
Dat je daar voor een fors deel motor in bent geweest kan ik je wel zeggen en in je opstelling merk niet ook maar de minste neiging tot zelfreflectie en overwegen een wat andere houding aan te gaan nemen.

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
02 feb 2020, 20:59
Maar mij interesseert vooral waarom mensen in (een) god geloven. En dan kunnen we het hier denk ik wel over de God van de bijbel hebben.
Met de God van de bijbel heb ik niets.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:
02 feb 2020, 20:37
Er zijn velen die zowel handbal als voetbal blieven ondanks verschil in spelregels tussen beiden. Heel simpel allemaal. :lol:
Dat klopt. Maar als je bij de voetbalvereniging constant met je tengels aan de bal zit (en je bent geen keeper) dan is het handig om je niet bij het voetbal te mengen, maar bij de handbal te blijven.
Je zult dan toch echt de regels van het voetbal moeten respecteren.
En als je dat een nadelige beperking vindt.....tja, daar moet je dan mee leren leven.
Dat is de keuze als je bij het voetballen bent.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Dikkie schreef:
30 jan 2020, 19:07
Waarom geloof je?

Waarom geloof ik niet en jij wel?
Het lijken me beiden zeer open vragen waar je in alle eerlijkheid alle kanten mee op kunt om ze te beantwoorden.
Laat ik met mezelf beginnen. Het geeft misschien ook weer wat ik met de open vraag bedoel. Welke kant ik op wil. Sommigen schijnen dit nl. op voorhand al te weten.

Het komt wellicht niet als verrassing als ik vertel dat ik een niet-religieuze opvoeding heb gehad. Echter, op de lagere school waren er godsdienstlessen en met vriendjes kon en mocht ik mee op zondag de kerkdienst bezoeken. Helaas waren de godsdienstlessen op mijn openbare school erg eenzijdig en behalve een dominee (van een tamelijk zware christelijke kerk) werd er niemand uitgenodigd. Geen priester, imam, rabbijn of voorganger anderszins.
Prachtige verhalen (een klap van de dominee omdat ik propjes zat te schieten) maar het waren verhalen....meer niet. God of Jezus is niet in die mate tot mij doorgedrongen zoals sommigen hier dat graag hadden gezien.
Ik ben met het besef van God opgegroeid. Mijn ouders hadden een strakke discipline, mede omdat we thuis met 5 kinderen waren. Het godsdienstige leven speelde zich af rond de maaltijden - vooraf bidden, achteraf bijbellezen en danken - en 's zondags twee keer naar de kerk. We mochten door de week één keer een uurtje naar de eo kijken. Op zondag mochten we niet voor het huis spelen. We hadden een christelijke krant, een christelijke basisschool, christelijk voortgezet onderwijs, een christelijke politieke partij en op nog wel meer wijzen was ons leven doordrongen van God. Als kind werd ik ook nog eens op zaterdagochtend naar een kinderkoortje gestuurd. Toen ik na één of enkele keren aangaf het niet te willen, hoefde het niet meer. Toen ik als brugklasser ook nog eens naar catechisatie en jeugdvereniging moest, vond ik de jeugdvereniging teveel van het goede. Ik heb mijn jeugdleidster in mijn herinnering het heel lastig gemaakt, dat ze niet wist wat ze met me aan moest, maar ik weet er maar weinig meer van. Geloven was een moeten, ik zou in het stramien meelopen, totdat ik zelf mocht bepalen en dan zou ik het wel achter me laten.
Geloof in God heeft mij pas echt getriggerd na een gesprek met een Jehova's getuige (buiten het feit om dat ik met een christelijk meisje omging, hetgeen de nodige problemen met zich meenam).
Maar dit gesprek was ZO eng kortzichtig/dogmatisch dat ik me in het fenomeen geloof ben gaan verdiepen. Niet in bijbel of koran dus. Maar de psyche van mensen. Hoe het toch komt dat iemand zo doordrongen kan zijn van 1 absolute waarheid.
En dan kom je erachter dat je nooit uitgeleerd bent wat dat betreft. Je begint met vooroordelen. Opvoeding/indoctrinatie/angst (voor hel) of juist beloning (hemel)/IQ/onwetendheid...
Nooit gedacht dat mensen uit zichzelf tot een geloof konden komen (of het veranderen/verlaten). En dat gebeurt. En nooit gedacht dat er gelovigen waren die de evolutie serieus namen. Die waren er ook! Een enorme mengelmoes van overtuigingen.
Ik ging naar het christelijk voortgezet onderwijs met allemaal christelijke kinderen. In de brugklas zat ik in een klas waar het stoer was om je eigen gang te gaan en de regels te laten voor wat ze waren. Wat hielp was dat er een paar zittenblijvers waren die de weg kenden. Maar de tweede klas, gymnasium was totaal anders. Om onder de gewone les uit te komen, stelden medeleerlingen voor om christelijke liedjes te zingen. Dat heeft mij getriggerd. Je kon dus positief omgaan met geloven, zonder dat je het uit regel deed, maar gewoon vrijwillig. Waarom zou je anders liedjes willen zingen. Ik ben daardoor gaan nadenken.

Ik heb nagedacht waarom ik zou geloven. Eén van de redenen was angst voor de hel. Als je kiest, is er altijd een kans dat je verkeerd kiest, maar in het ene geval zijn de consequenties veel groter dan in het andere geval. Baat het geloof in God niet, het schaadt ook niet, althans in mindere mate dan een eeuwigdurende pijniging in de hel. Maar toen kwam het punt dat het geloven in God ook oprecht moet zijn. In de Bijbel staat: "gelooft u dat God één is? Dat geloven de boze geesten ook, en zij sidderen." Niet elke gelovige komt goed terecht. Maar de reden dat ik zou geloven, was egoïstisch. Hoe kon ik daar ooit uitkomen? Ik bedacht dat ieder mens daarmee te maken zou hebben en dat God daar rekening mee zou houden. Egoïsme was dus overkomelijk. Als 14-jarige leefde ik in een stad met een grote moslimgemeenschap, maar het kwam niet in me op daar te gaan zoeken. Ik zocht antwoorden in de traditie van de leerlingen op school en van mijn eigen ouders. Het belangrijkste, las ik in de Bijbel, was om God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. God liefhebben was bidden en danken en je naaste liefhebben was gedragsverandering. Maar Jezus? Hij was een detail. Onze nood als mens om bij God te komen, daarin zou God voorzien, toevallig was dat Jezus, maar God had het vast op een andere manier ook gekund.
Maar 1 ding komt steeds weer terug. Het onvermogen om uit te leggen waarom de God waarin zij geloven de ware God is en Allah, Shiva en al die andere goden op bijgeloof berusten. Kijk naar alle denominaties die er zijn. Als je alleen al kansberekeningen erop los laat, hoe groot is dan de kans dat juist jouw overtuiging de juiste is. Waarom blinken de meeste gelovigen niet uit in bescheidenheid wat dat betreft.
Altijd weer wordt ik met een kluitje in het riet gestuurd: "Daarom heet het geloof". En dat vind ik lastig te verteren.
God is ver weg. Kan je van een stip op de horizon zeggen dat die stip bestaat? Bestaat een pixel? Als je dichterbij komt, materialiseert de stip tot een rotspunt of een kerktoren of nog wat anders. Dan is het iets dat bestaat. En dan is het niet God. God is nog verder dan de horizon. De wereldreligies zijn het volgens mij wel redelijk hierover eens. God is groter dan zijn schepping. Als het heelal groter en complexer is dan we dachten, dan maakt dat God niet minder waarschijnlijk. God is dan nog groter dan gedacht. De Bijbel zegt simpelweg dat als je een offer op een altaar wil brengen, dat het grootste bos dat je kent niet groot genoeg is om het brandhout te leveren. Eilanden zijn slechts stofjes, zo klein. Als God dan zo groot is, is Hij dan niet onbereikbaar, te ver weg. Veel mensen nemen dat standpunt in. De Bijbel kent dat ook: als de schepping zo groot is, wat is dan de mens dat God zich met die mens bemoeit. Eigenlijk maakt dat God nog groter, ook als zonder zijn wil geen haar van je hoofd kan vallen. Bij God heb ik geen voorstelling, anders dan dat hij ziet, luistert, goed is, etc.

Waarom is het christendom het juiste voor mij? Ik leefde heel intens binnen het christelijke geloofssysteem van mijn ouders. Terwijl ik eerst de regels hield omdat het moest, had ik ze geïnternaliseerd en ik deed ze uit liefde. Ik besefte dat dit ook de positie moest zijn van de orthodoxe moslim en de orthodoxe Joden. In het Nieuwe Testament lees je hoe Jezus het opneemt tegen de Farizeeën, de crême de la crême van de gelovigen in zijn omgeving. Ik besefte dat de framing dat Jezus slechts de huichelachtigheid van de Farizeeën aan de kaak stelde, niet klopte. De positie van de Farizeeën was dezelfde als waar ik me in bevond. Dit inzicht kwam tijdens mijn studententijd waarin ik zeer intensief omging met andere christelijke studenten en mij een spiegel werd voorgehouden. Jezus was een detail in het geloofssysteem dat ik aanhing, maar dat wrong met de centrale positie die Jezus heeft in het christendom. Daar begon een nieuwe zoektocht. Om een lang verhaal kort te maken, de religieuze mens kan zijn tijd en energie eindeloos kwijt binnen zijn eigen religie kwijt; een soort zoethouder is het, maar het gaat ten koste van de menselijkheid. Bij Jezus vind je een radicale omhelzing van de menselijkheid. Het Nieuwe Testament is voor mij niet alleen een supplement op het Jodendom en de Islam, maar ook op het Katholicisme, Protestantisme en welk menselijk keurslijf dan ook. Voor mij is het een weg om te gaan en op mijn weg ben ik nog niet een betere keuze tegengekomen. In die zin wil ik er pragmatisch naar kijken.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

En zo kan ik, denk ik, uitstekend uitleggen waarom ik niet geloof. Alleen moet ik dan God loslaten en aangeven waarom ik niets heb met het fenomeen goden (waar God immers onder valt). Ik hoef dan niet in vage termen te gaan spreken en vragen kan ik open, eerlijk en oprecht beantwoorden. En dat mis ik dus ook nu weer bij dit vraagstuk. Iedereen weet toch waarom hij of zij gelooft wat hij/zij gelooft? Je moet toch reden hebben om op deze wijze in het leven te staan? Reden waarom je wel in Jezus als laatste profeet gelooft, maar niet in Mohammed of Joseph Smith. En ditzelfde geldt voor moslims of de mormonen.
Wordt er nooit nagedacht over het feit dat Achmed even overtuigd is als Sarah? Beiden kunnen niet gelijk hebben. Hoe ga je achterhalen wie de beste troefkaarten heeft?
Zelf zet ik dan al mijn kaarten in op de wetenschap omdat ik denk dat die ons gebracht heeft waar we nu staan. Het was met vallen en opstaan maar we hebben geleerd als mens en staan nu in 2020. Ik vertrouw op die wetenschap en kan ook motiveren waarom en ik heb dus (zoals blijkt ook vele gelovigen) de goed gefundeerde overtuiging dat de evolutietheorie in grote lijnen correct is. Er is geen god voor nodig. Zo ook het ontstaan/evolutie van het heelal. Natuurlijk zijn er nog hiaten maar die werden ook in het verleden steeds meer ingevuld (ten nadele van de religieuze overtuigingen).
en dan ook niet alleen op materialistisch vlak, ook op filosofisch/historisch/ethisch vlak lopen vele religies achter.

De vraag blijft dus: "Waarom geloof je?" Want natuurlijk doel ik op een god, de God van de bijbel. Veel moslims of mormonen zitten hier immers niet.
Mijn geloven is begonnen in een christelijke context en mijn eerste motivatie - egoïsme en angst -, daar denk ik wel eens over na. Rust het daar op? Je bouwt immers altijd op het voorgaande en onbewust kan het daar nog steeds zijn. Ik kan voor mijzelf niet oordelen of deze motivaties nog een rol spelen. Wel weet ik dat voor mij het beeld van God gekanteld is. Eerst was Hij voor mij fundamenteel onbetrouwbaar, omdat Hij ons het goede en het kwade beide laat toekomen (de worsteling van Maarten 't Hart), maar door Jezus is God voor mij fundamenteel betrouwbaar, omdat ik daarin zie dat Hij naast mij staat tegenover het kwaad en het lijden en ik het leven met Hem als vrijheid ervaar. Voor mij telt het hier en nu. Er is voor mij geen argument om God weg te doen. Het feit dat je Hem niet kan zien, is eigen aan Hem. Wat ik in mijn leven heb meegemaakt, is te waardevol om weg te doen.

En waarom geloof jij niet? Net als ik mij op verschillende momenten heb vastgebeten in een bepaalde vraagstelling, zo heb jij dat ook. Het is een queeste, vanuit liefde voor de waarheid. Daarin zit al geloof, ook al is het niet geloof in een god. Ik internaliseerde het geloof van mijn ouders, maar toen ik anderen (studenten) probeerde te begrijpen, leidde dat begrijpen ertoe dat ik geloof van mijn ouders min of meer verloor. Dus pas maar op ;)

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Peter79 schreef:
02 feb 2020, 22:18
Dikkie schreef:
30 jan 2020, 19:07
Waarom geloof je?

Waarom geloof ik niet en jij wel?
Het lijken me beiden zeer open vragen waar je in alle eerlijkheid alle kanten mee op kunt om ze te beantwoorden.
Laat ik met mezelf beginnen. Het geeft misschien ook weer wat ik met de open vraag bedoel. Welke kant ik op wil. Sommigen schijnen dit nl. op voorhand al te weten.

Het komt wellicht niet als verrassing als ik vertel dat ik een niet-religieuze opvoeding heb gehad. Echter, op de lagere school waren er godsdienstlessen en met vriendjes kon en mocht ik mee op zondag de kerkdienst bezoeken. Helaas waren de godsdienstlessen op mijn openbare school erg eenzijdig en behalve een dominee (van een tamelijk zware christelijke kerk) werd er niemand uitgenodigd. Geen priester, imam, rabbijn of voorganger anderszins.
Prachtige verhalen (een klap van de dominee omdat ik propjes zat te schieten) maar het waren verhalen....meer niet. God of Jezus is niet in die mate tot mij doorgedrongen zoals sommigen hier dat graag hadden gezien.
Ik ben met het besef van God opgegroeid. Mijn ouders hadden een strakke discipline, mede omdat we thuis met 5 kinderen waren. Het godsdienstige leven speelde zich af rond de maaltijden - vooraf bidden, achteraf bijbellezen en danken - en 's zondags twee keer naar de kerk. We mochten door de week één keer een uurtje naar de eo kijken. Op zondag mochten we niet voor het huis spelen. We hadden een christelijke krant, een christelijke basisschool, christelijk voortgezet onderwijs, een christelijke politieke partij en op nog wel meer wijzen was ons leven doordrongen van God. Als kind werd ik ook nog eens op zaterdagochtend naar een kinderkoortje gestuurd. Toen ik na één of enkele keren aangaf het niet te willen, hoefde het niet meer. Toen ik als brugklasser ook nog eens naar catechisatie en jeugdvereniging moest, vond ik de jeugdvereniging teveel van het goede. Ik heb mijn jeugdleidster in mijn herinnering het heel lastig gemaakt, dat ze niet wist wat ze met me aan moest, maar ik weet er maar weinig meer van. Geloven was een moeten, ik zou in het stramien meelopen, totdat ik zelf mocht bepalen en dan zou ik het wel achter me laten.
Geloof in God heeft mij pas echt getriggerd na een gesprek met een Jehova's getuige (buiten het feit om dat ik met een christelijk meisje omging, hetgeen de nodige problemen met zich meenam).
Maar dit gesprek was ZO eng kortzichtig/dogmatisch dat ik me in het fenomeen geloof ben gaan verdiepen. Niet in bijbel of koran dus. Maar de psyche van mensen. Hoe het toch komt dat iemand zo doordrongen kan zijn van 1 absolute waarheid.
En dan kom je erachter dat je nooit uitgeleerd bent wat dat betreft. Je begint met vooroordelen. Opvoeding/indoctrinatie/angst (voor hel) of juist beloning (hemel)/IQ/onwetendheid...
Nooit gedacht dat mensen uit zichzelf tot een geloof konden komen (of het veranderen/verlaten). En dat gebeurt. En nooit gedacht dat er gelovigen waren die de evolutie serieus namen. Die waren er ook! Een enorme mengelmoes van overtuigingen.
Ik ging naar het christelijk voortgezet onderwijs met allemaal christelijke kinderen. In de brugklas zat ik in een klas waar het stoer was om je eigen gang te gaan en de regels te laten voor wat ze waren. Wat hielp was dat er een paar zittenblijvers waren die de weg kenden. Maar de tweede klas, gymnasium was totaal anders. Om onder de gewone les uit te komen, stelden medeleerlingen voor om christelijke liedjes te zingen. Dat heeft mij getriggerd. Je kon dus positief omgaan met geloven, zonder dat je het uit regel deed, maar gewoon vrijwillig. Waarom zou je anders liedjes willen zingen. Ik ben daardoor gaan nadenken.

Ik heb nagedacht waarom ik zou geloven. Eén van de redenen was angst voor de hel. Als je kiest, is er altijd een kans dat je verkeerd kiest, maar in het ene geval zijn de consequenties veel groter dan in het andere geval. Baat het geloof in God niet, het schaadt ook niet, althans in mindere mate dan een eeuwigdurende pijniging in de hel. Maar toen kwam het punt dat het geloven in God ook oprecht moet zijn. In de Bijbel staat: "gelooft u dat God één is? Dat geloven de boze geesten ook, en zij sidderen." Niet elke gelovige komt goed terecht. Maar de reden dat ik zou geloven, was egoïstisch. Hoe kon ik daar ooit uitkomen? Ik bedacht dat ieder mens daarmee te maken zou hebben en dat God daar rekening mee zou houden. Egoïsme was dus overkomelijk. Als 14-jarige leefde ik in een stad met een grote moslimgemeenschap, maar het kwam niet in me op daar te gaan zoeken. Ik zocht antwoorden in de traditie van de leerlingen op school en van mijn eigen ouders. Het belangrijkste, las ik in de Bijbel, was om God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. God liefhebben was bidden en danken en je naaste liefhebben was gedragsverandering. Maar Jezus? Hij was een detail. Onze nood als mens om bij God te komen, daarin zou God voorzien, toevallig was dat Jezus, maar God had het vast op een andere manier ook gekund.
Maar 1 ding komt steeds weer terug. Het onvermogen om uit te leggen waarom de God waarin zij geloven de ware God is en Allah, Shiva en al die andere goden op bijgeloof berusten. Kijk naar alle denominaties die er zijn. Als je alleen al kansberekeningen erop los laat, hoe groot is dan de kans dat juist jouw overtuiging de juiste is. Waarom blinken de meeste gelovigen niet uit in bescheidenheid wat dat betreft.
Altijd weer wordt ik met een kluitje in het riet gestuurd: "Daarom heet het geloof". En dat vind ik lastig te verteren.
God is ver weg. Kan je van een stip op de horizon zeggen dat die stip bestaat? Bestaat een pixel? Als je dichterbij komt, materialiseert de stip tot een rotspunt of een kerktoren of nog wat anders. Dan is het iets dat bestaat. En dan is het niet God. God is nog verder dan de horizon. De wereldreligies zijn het volgens mij wel redelijk hierover eens. God is groter dan zijn schepping. Als het heelal groter en complexer is dan we dachten, dan maakt dat God niet minder waarschijnlijk. God is dan nog groter dan gedacht. De Bijbel zegt simpelweg dat als je een offer op een altaar wil brengen, dat het grootste bos dat je kent niet groot genoeg is om het brandhout te leveren. Eilanden zijn slechts stofjes, zo klein. Als God dan zo groot is, is Hij dan niet onbereikbaar, te ver weg. Veel mensen nemen dat standpunt in. De Bijbel kent dat ook: als de schepping zo groot is, wat is dan de mens dat God zich met die mens bemoeit. Eigenlijk maakt dat God nog groter, ook als zonder zijn wil geen haar van je hoofd kan vallen. Bij God heb ik geen voorstelling, anders dan dat hij ziet, luistert, goed is, etc.

Waarom is het christendom het juiste voor mij? Ik leefde heel intens binnen het christelijke geloofssysteem van mijn ouders. Terwijl ik eerst de regels hield omdat het moest, had ik ze geïnternaliseerd en ik deed ze uit liefde. Ik besefte dat dit ook de positie moest zijn van de orthodoxe moslim en de orthodoxe Joden. In het Nieuwe Testament lees je hoe Jezus het opneemt tegen de Farizeeën, de crême de la crême van de gelovigen in zijn omgeving. Ik besefte dat de framing dat Jezus slechts de huichelachtigheid van de Farizeeën aan de kaak stelde, niet klopte. De positie van de Farizeeën was dezelfde als waar ik me in bevond. Dit inzicht kwam tijdens mijn studententijd waarin ik zeer intensief omging met andere christelijke studenten en mij een spiegel werd voorgehouden. Jezus was een detail in het geloofssysteem dat ik aanhing, maar dat wrong met de centrale positie die Jezus heeft in het christendom. Daar begon een nieuwe zoektocht. Om een lang verhaal kort te maken, de religieuze mens kan zijn tijd en energie eindeloos kwijt binnen zijn eigen religie kwijt; een soort zoethouder is het, maar het gaat ten koste van de menselijkheid. Bij Jezus vind je een radicale omhelzing van de menselijkheid. Het Nieuwe Testament is voor mij niet alleen een supplement op het Jodendom en de Islam, maar ook op het Katholicisme, Protestantisme en welk menselijk keurslijf dan ook. Voor mij is het een weg om te gaan en op mijn weg ben ik nog niet een betere keuze tegengekomen. In die zin wil ik er pragmatisch naar kijken.
Het NT is geen supplement De Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie waar het katholicisme de bewaarster en bewaakster van is.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

God...zo kan het dus ook! Fijn dat er nu open, eerlijk en oprecht geantwoord wordt.

Natuurlijk hebben we allemaal onze bagage, zijn we opgegroeid in een bepaald milieu bij een bepaald gezin met bepaalde ideeën.
Vandaar mijn eerdere opmerking elders dat als mijn jongste kleinkind opgevoed gaat worden door Achmed en Fatima zij naar alle waarschijnlijkheid vroom moslima zal worden.

En ja, op zekere leeftijd ga je zelf ook nadenken over de grotere vragen. Op zoek naar jezelf en op zoek naar het mogelijk hogere dat er zou kunnen zijn. Ieder op zijn/haar manier.
Waar ik wel moeite mee had was de frase: Baat het niet dan schaad het niet. Want dan vraag ik me uiteraard af bij welke god je baat hebt. Dat dat per definitie de god is waarmee je bent opgevoed zou wel eens kortzichtig kunnen zijn. Maar dan moet je open staan voor andere overtuigingen en religies en daar ontbreekt het doorgaans aan denk ik. Waarom denkt Achmed dat Mohammed de laatste profeet is en Teunis dat Jezus die titel mag dragen? Beide beweringen kunnen immers niet waar zijn. En is Achmed dan in staat te luisteren naar Teunis en vice versa? of zit de overtuiging zo diep verankerd dat beiden elkaar kunnen gaan verketteren?

Uiteindelijk...maar dat denk ik...wil je toch weten wat waar is? Is Jezus de laatste profeet, Mohammed of Joseph Smith jr? je alleen op geloof baseren welke middels traditie en opvoeding tot je is gekomen is linke soep.
Wil je dan zelf niet op onderzoek uit? Het onderste uit de kan halen? Weten waarom Achmed overtuigd is? Of dan toch eindeloos binnen je eigen religie blijven zoeken? De zoektocht van peter79. Want het is een bekende beperkte zoektocht. En voel je je daar goed bij, is dat uitstekend. Ik leg je geen strobreed in de weg, maar het echt begrijpen doe ik niet. Het heet een zoektocht naar de waarheid te zijn. Maar is dat zo?

Liefde voor waarheid als geloof wegzetten vind ik niet helemaal terecht. Dan valt alles onder de noemer geloof. ben ik dus niet met je eens.

Maar nogmaals: Fijn dat er nu eindelijk een eerlijk antwoord tevoorschijn komt.

hopper

Bericht door hopper »

Dikkie schreef:
02 feb 2020, 21:06

1. Ik accepteer ieder antwoord als antwoord. Of ik het er mee eens ben is een 2e.
2. Wetenschappelijke bewijzen bestaan in zekere zin. Zijn er nog meer disciplines die bewijzen kunnen geven als het vragen aankomt of iets wel of niet bestaat? Want om die vraag en om dat bewijs gaat het hier: Bestaat God? Want als God niet bestaat, kun je er ook niet in geloven denk ik.
3. Mystiek erken ik inderdaad niet als bewijs. Zo ook innerlijk weten of intuïtie/gevoel niet.
4. Het gaat mij om de waarschijnlijkheid van een claim, niet het bewijs omdat je dan op filosofisch vlak terecht komt.
5. Ik accepteer individualiteit en perceptie. Het is menselijk.

Maar ik trek dan nu de voorzichtige conclusie dat er geloofd wordt (in God) omdat het innerlijk goed(?) voelt. En elders las ik dat het traditie was.
Mijn vervolgvraag zou dan zijn: Zijn dit betrouwbare beweegreden (behalve dan misschien voor het individu die innerlijk ervaart)?
2. Er zijn meer disciplines die bewijzen kunnen geven of iets bestaat. En dat is de filosofie. Waar bevindt zich bijvoorbeeld de democratie? Je kan wijzen op stemrecht, de beide kamers of vrije pers. Maar dat gaat óver de de democratie. De democratie zelf is nergens te vinden. En er zijn altijd mensen die er niet in geloven of die de democratie anders bestempelen dan jij.

Toch kan iemand zeggen : ik geloof in democratie!

3. Mystiek erken ik wel als (innerlijk) bewijs. Liefde vind ik een mooi voorbeeld van mystiek. Ik snap na tientallen jaren er nog steeds niets van hoe ik van mijn kinderen kan houden. Het enige wat ik snap is dat ik zelf een obstakel ben voor diezelfde liefde. Geloof ik in liefde? Nee, liefde is!

Innerlijk weten is verwant aan geweten. (je hebt het altijd al geweten) Je voelt aan dat zaken zus of zo in elkaar steken en door het handelen verklaart het zichzelf. Dus achteraf kun je het verklaren en begrijpen.

Echter: geweten dient men te ontwikkelen. En er zit allerlei 'geestelijke rommel' zoals conditioneringen enz in de weg. Daarnaast staat de ratio het gevoel ook in de weg. Vrouwen zijn dan ook intuïtiever dan wij mannen. Voor mannen de schone taak om ook wat vrouwelijke eigenschappen te verwerven. En voor vrouwen vice versa. Enige ratio op zijn tijd kan ook geen kwaad om te voorkomen dat men in astrologie verdwaald of 'ietsisme'.
Lord, help me be the kind of person my dog thinks i am.

Plaats reactie